Seat leon Cupra 310 UPDATE!!! GEJAT! pagina 11 verhaal.

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Harrie

Re: Seat leon Cupra 282 limeted edition...

Bericht door Harrie » 17 jun 2009, 19:23

Pon heeft je een auto beloofd met 310pk. Weet je hoeveel procent afwijking er mag zijn, wat binnen de tolerantie valt?

Wanneer is de 310pk auto van Pon/Abt op de rollen bank gegaan? Wanneer die 282pk versie? Met een opgeschroefde turbodruk kan het weer/temparatuur een grote factor zijn.

Gebruikt Pon JD's rollenbank als referentie? Weet je wel of jou auto ook "maar" 282 pk heeft? Ik denk ook niet dat je er zomaar vanuit kan gaan omdat er bij jou (misschien) geen Milltek en/of airbox opzit dat het nog minder is. Misschien staat bij jou de druk wel hoger. Iedere 0,1 bar is pakweg 10pk meer.

Ik denk dat Pon jou een uitdraai kan geven dat je auto meer dan 310pk heeft. Vermogensbanken zijn erg makkelijk te manipuleren.

Laat eerst maar eens een meting doen, en kijk dan wat daar uit komt. Ik ben rezue benieuwd, en misschien dat hier iemand weet hoeveel tolerantie mag.

Ben je trouwens op de hoogte van het feit dat SportAuto verschillende Leon's heeft getest met meer vermogen, maar dat die auto's nauwelijks sneller waren dan de standaard versie?

atomchris

Bericht door atomchris » 17 jun 2009, 19:54

Er zijn al 3 310's op de bank geweest.....en die waren allemaal te laag!
Die met airbox en uitlaat was het hoogst.
We wachten gewoon mijn uitdraai af.
Maar verhalen als boven de zoveel pk merk je het niet,daar gaat het niet om.

Voor die 25 pk meer die ik nu heb was ik wel in mijn fr blijven rijden.... :df:
Ik koop die auto SPECIAAL voor de pk's.dan moet dat er toch gewoon inzitten??? :hmmm:

310 of zo rond de 270pk.......hoeveel marge zou er mogen zijn(Op rollerbanken zitten ze +-3 a 5 %)
Dat ding is volgens mij helemaal niet op een bank geweest bij PON.... :nah:
Hij werd ook 2 maanden later geleverd,omdat er problemen waren met het tjoenen......
En als PON alleen de bank van ABT goed vindt.rij ik er volgende week naar toe :popcorn: (wel eerst een afspraak maken natuuuurlijk)en dan weten we het zeker.

Volgende keer hopelijk wat meer info(Feiten van mijn kant) :playcar:

Harrie

Bericht door Harrie » 17 jun 2009, 20:03

Natuurlijk heb je gelijk, ik zou ook teleurgesteld zijn. Ik probeerde alleen aan te geven dat het vermogen van verschillende dingen afhankelijk is.

Op SO lijkt het er inderdaad op dat er meerdere zijn die het opgegeven vermogen niet halen.

StefanW
Auto: 106 Rallye S2

Bericht door StefanW » 17 jun 2009, 20:58

Best wel genaaid ja. Maar met meetings op SO zijn er nooit "sprintjes getrokken" met getunede FR's / standaard Cupra's tegen 310's?

atomchris

Bericht door atomchris » 17 jun 2009, 22:29

Harrie schreef:Natuurlijk heb je gelijk, ik zou ook teleurgesteld zijn. Ik probeerde alleen aan te geven dat het vermogen van verschillende dingen afhankelijk is.

Op SO lijkt het er inderdaad op dat er meerdere zijn die het opgegeven vermogen niet halen.
Dat snap ik.10pk zou ook niet zo erg zijn,die van jd halen de opgegeven waardes wel gewoon.....
Sprintje is gedaan tegen mijn oude fr waar mijn vader nu woon werk verkeer in doet(2km per dag :df: )

RVV

Bericht door RVV » 17 jun 2009, 23:17

Ik begrijp je volledig met de eis dat je moet krijgen waar je voor betaald hebt.

Het probleem zit hem toch in de metingen op vermogensbanken.

In een grijs verleden heeft er een keer een groot artikel gestaan in Sportauto, dat blad van de supertesten op de ring, testen alles minitieus, maar geen vermogensmetingen op een rollenbank. Veel lezers verzochten daarom, maar de strekking van het artikel was dat een rollenbank, in de basis GEEN betrouwbaar meetinstrument is als er geen VOOR en NA tuning, metingen worden gedaan. Tevens is er door de grote diversiteit in rollenbanken, maar ook in metingen niet 1 rollenbank aan te wijzen als vast referentiepunt voor alle auto's.

Een rollenbank is alleen betrouwbaar als je wilt weten hoeveel vermogenswinst je hebt gekregen na tuning als je hem daarvoor zonder tuning er op heb gezet.

Pon kan altijd met dit verhaal een claim naast zich neerleggen, helemaal als ze zelf een uitdraai kunnen overdragen dat jouw type auto wel 310pk heeft.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 17 jun 2009, 23:37

Aangezien het een Cupra is met Abt software kan de originele Cupra software erop gezet worden om de bank te 'ijken'. Daarna weer de Abt-software flashen en nog een run doen.
Rico schreef:Ik begrijp je volledig met de eis dat je moet krijgen waar je voor betaald hebt.

Het probleem zit hem toch in de metingen op vermogensbanken.

In een grijs verleden heeft er een keer een groot artikel gestaan in Sportauto, dat blad van de supertesten op de ring, testen alles minitieus, maar geen vermogensmetingen op een rollenbank. Veel lezers verzochten daarom, maar de strekking van het artikel was dat een rollenbank, in de basis GEEN betrouwbaar meetinstrument is als er geen VOOR en NA tuning, metingen worden gedaan. Tevens is er door de grote diversiteit in rollenbanken, maar ook in metingen niet 1 rollenbank aan te wijzen als vast referentiepunt voor alle auto's.

Een rollenbank is alleen betrouwbaar als je wilt weten hoeveel vermogenswinst je hebt gekregen na tuning als je hem daarvoor zonder tuning er op heb gezet.

Pon kan altijd met dit verhaal een claim naast zich neerleggen, helemaal als ze zelf een uitdraai kunnen overdragen dat jouw type auto wel 310pk heeft.

RVV

Bericht door RVV » 17 jun 2009, 23:42

Ja dat is een goede mogelijkheid.

Maar als ik het dus goed begrijp is de 240pk cupra die fabrieksstandaard is het uitgangspunt. Die krijgt er volgens een ABT tuning 70pk bij zodat die op 310pk uit moet komen.

Niet geheel onbelangrijk lijkt me de vraag, Hoe precies is die 240pk voor de standaard cupra ?

Booooh
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R

Bericht door Booooh » 17 jun 2009, 23:49

Volgens mij staat er op Extreme Machines een draadje voor een rollenbankdag bij Verhoeven, dan ben je voor 5 tientjes klaar (inclusief broodjes en koffie :wink: ), ik zou het vermogen (bij benadering) ook willen weten in jouw geval...

Ben

Edwin van der Velden

Bericht door Edwin van der Velden » 18 jun 2009, 00:03

Rico schreef:Ja dat is een goede mogelijkheid.

Maar als ik het dus goed begrijp is de 240pk cupra die fabrieksstandaard is het uitgangspunt. Die krijgt er volgens een ABT tuning 70pk bij zodat die op 310pk uit moet komen.

Niet geheel onbelangrijk lijkt me de vraag, Hoe precies is die 240pk voor de standaard cupra ?
Een standaard Cupra haalt op een vermogensbank al snel 260pk, want een Audi S3 motor.

Wij hebben al zoveel Cupra's getuned en voor en na de tuning gemeten. Dan zie je de winst, weet waarvoor je betaald!

Een Cupra zonder hardware aanpassingen komt uit op zo'n 50pk winst. Met hardware aanpassingen (uitlaat, airbox) zo'n 80pk.
Uitgaande van het gemeten standaard vermogen

Zie ook: http://driving-fun.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=6829" onclick="window.open(this.href);return false;

RVV

Bericht door RVV » 18 jun 2009, 00:09

Absoluut mee eens Edwin, ik vind ook dat bij jouw methode er geen speld is tussen te krijgen.

atomchris

Bericht door atomchris » 18 jun 2009, 08:07

Maar nu is de vraag:welke rollerbank is te vertrouwen?
Ziet PON de bank van JD als goed???of zal ik naar abt moeten?
Zal ik pon gewoon bellen welke zij willen zien?

Harrie

Bericht door Harrie » 18 jun 2009, 08:43

atomchris schreef:Maar nu is de vraag:welke rollerbank is te vertrouwen?
Misschien is dat wel de beste optie. Pon bellen en aangeven dat je twijfelt aan het vermogen en vragen welke bank voor hun maatgevend is. En meteen vragen wat de marge is. Maar misschien kan Edwin daar wel antwoord op geven.

Ik vind het eerlijk gezegd totaal niet relevant wat de voor en na vermogen is met de Abt chip. Je hebt namelijk geen Abt chip gekocht (dat heeft Pon gedaan). Er is een Cupra gekocht met 310pk. Hoe ze daar aan zijn gekomen is voor de koper "totaal niet" interessant.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 18 jun 2009, 08:44

JD lijkt mij een goede start. Abt is in dit verhaal niet een onafhankelijke partij dus die zou ik alleen in tweede instantie overwegen.

atomchris

Bericht door atomchris » 18 jun 2009, 09:13

Harrie schreef:
Misschien is dat wel de beste optie. Pon bellen en aangeven dat je twijfelt aan het vermogen en vragen welke bank voor hun maatgevend is. En meteen vragen wat de marge is. Maar misschien kan Edwin daar wel antwoord op geven.

Ik vind het eerlijk gezegd totaal niet relevant wat de voor en na vermogen is met de Abt chip. Je hebt namelijk geen Abt chip gekocht (dat heeft Pon gedaan). Er is een Cupra gekocht met 310pk. Hoe ze daar aan zijn gekomen is voor de koper "totaal niet" interessant.
Klinkt idd wel logisch....ga maar eens beginnen met pon te bellen.......SPANNEND!!!!! :banaan:

atomchris

Re: Seat leon Cupra 2...pk limeTIT edition...

Bericht door atomchris » 18 jun 2009, 09:19

Wat ik ook kan doen is natuurlijk mijn probleem bij mijn dealer neerleggen........en het zo hun probleem te maken...?

Harrie

Bericht door Harrie » 18 jun 2009, 09:27

atomchris schreef:Wat ik ook kan doen is natuurlijk mijn probleem bij mijn dealer neerleggen........en het zo hun probleem te maken...?
Ik persoonlijk zou proberen de regie in eigen handen te houden.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 18 jun 2009, 10:04

Edwin van der Velden schreef:Wij hebben al zoveel Cupra's getuned en voor en na de tuning gemeten. Dan zie je de winst, weet waarvoor je betaald!

Een Cupra zonder hardware aanpassingen komt uit op zo'n 50pk winst. Met hardware aanpassingen (uitlaat, airbox) zo'n 80pk.
Uitgaande van het gemeten standaard vermogen
Toch geeft Jeroen dit op, op z'n site bij "gewone chiptuning": Leon II Cupra TFSI 240pk 240pk 310pk 300nm 410nm € 790
Dan hebben we het toch over 70pk...?

Arthur

Bericht door Arthur » 18 jun 2009, 10:06

atomchris schreef:Wat ik ook kan doen is natuurlijk mijn probleem bij mijn dealer neerleggen........en het zo hun probleem te maken...?
Nee, telefoon pakken en PON bellen. Wellicht kan Edwin je daarmee helpen om de juiste "ingang" te vinden of hem te laten bellen. En dan zwart op wit vragen welke vermogensbank zij respecteren. Daar heen gaan en meten.

Niall

Bericht door Niall » 18 jun 2009, 10:08

Arthur op basis van wat een cupra af-fabriek uitpompt minimaal 260pk, is dat een winst van 50pk. Op papier heeft zo een cuup maar 240pk :wink:

Mark

Bericht door Mark » 18 jun 2009, 10:08

Dat zou ik doen, je hebt de auto bij de dealer gekocht niet bij PON.

RVV

Bericht door RVV » 18 jun 2009, 10:11

Mark schreef:

Inderdaad, je hebt een overeenkomst met de dealer gesloten, deze is de partij waarmee je verder moet om het recht te trekken.

allen

Bericht door allen » 18 jun 2009, 10:12

Chris, zet die wagen nu eerst eens op de bank. Dan kun je de uitdraai om hun oren slaan. Weten ze iig dat ze niet een kip met losse flodders voor hun neus hebben die z'n gal uitspuugt. :idea:

Arthur

Bericht door Arthur » 18 jun 2009, 10:13

Niall schreef:Arthur op basis van wat een cupra af-fabriek uitpompt minimaal 260pk, is dat een winst van 50pk. Op papier heeft zo een cuup maar 240pk :wink:
Dan klopt het idd... :hmmm:

Arthur

Bericht door Arthur » 18 jun 2009, 10:17

Rico schreef:
Mark schreef:

Inderdaad, je hebt een overeenkomst met de dealer gesloten, deze is de partij waarmee je verder moet om het recht te trekken.
Dat is idd zo. Dat zal Pon je wss ook vertellen. The never ending story gaat dan beginnen. Oftewel "kastje naar de muur". Ik herzie m'n mening :mrgreen: Wat Allen zegt. Gewoon rollen met dat kreng en dan bij een bank die erg optimistisch is. Dan willen zij wellicht een andere bank als referentie en dan ga je bv naar JD. En die geeft dan waarschijnlijk minder aan (ik schat Jeroen in als betrouwbaar die niet knoeit met z'n bank) en het 1e punt is dan voor jou :wink:

Plaats reactie