Liever een lichtgewicht dan een boot?

Dit is ons algemene autoforum.

Wat vind je belangrijker, wegligging of veel vermogen

Liever een fantastische wegligging dan 507pk..
44
80%
Liever 507pk en dat die 300 kan dat die 2000kilo weegt neem ik op de koop toe..
9
16%
geen van beide ik ga liever poetsen..
2
4%

Totaal aantal stemmen: 55

Bert ///M3

Re: Liever een lichtgewicht dan een boot?

Bericht door Bert ///M3 » 09 jun 2009, 11:58

Zijn 2 nogal uitersten in die poll natuurlijk.

2000 KG 500 PK of 800 KG 200 PK oid.

Doe mij maar een coupe of sedan met een rolkooi, +/- 300 PK en ik vind het prima. Op de weg ook, auto ala M3 vind ik nog steeds een hele leuke auto, M3 CSL zou ik bijvoorbeeld super vinden. Lotus, Caterham etc heb ik totaal niks mee. Auto van 2 ton hoeft van mij ook niet zo nodig. Hoewel zo'n M5 wel een superauto is voor dagelijks gebruik waar je ook nog eens onbeschoft hard mee kan.

L@urens

Bericht door L@urens » 09 jun 2009, 11:59

Ik denk dat je met een M5 ook vanaf stilstand heel veel DF kunt hebben, maar op een krap baantje als bijv. Zolder geeft een lichtgewicht auto - IMHO - meer fun.

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 09 jun 2009, 12:15

Rico schreef:Hans jij bent Lotus liefhebber in hart en nieren.. hoe kijk jij met dit topic in het achterhoofd tegen de nieuwe Lotus Evora aan ? Een auto die ook over de 1300 kilo weegt.. maar wel een betere mix bied tussen sportiveit en praktische bruikbaarheid.. Lotus snapt ook wel dat ze ook wat moeten aanbieden aan cliëntele die dat wel willen. .
De Evora staat nu in de EVO en komt daar als beste uit de test.. en wint omdat Lotus het heeft begrepen wat rijbeleving/stuurgevoel in houd..
Tuurlijk is het jammer dat die 1300+ kilo weegt maar is ook neergezet voor een andere doelgroep.. Lotus wil ook 1 miljoen auto's maken volgend jaar :lol:

Enhe.. ik ben niet perse Lotus liefhebber, zeg maar rijbelevings liefhebber, toevallig wel allemaal Engels wat ik leuk vind.. dat heeft ook weer met de rijbeleving te maken wat die Engelsen zo goed begrijpen, helaas is de bouwkwaliteit niet zo best van die gasten.. maarja dat is weer een ander verhaal.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 09 jun 2009, 12:28

Artega, Caterham R500, verschillende snelle Donkervoorts en snellere Lotussen plus 'n Macca F1 liefst LM of 'n Ultima zullen inderdaad een 'berg meer beleving 'bieden dan de M5, relatief....De M3 is redelijk gehorig/stuiterig(beleving?)en z'n krappebochteningangssnelheid speelt 'm inderdaad parten, snellere bochten is ie wél erg goed en doorlellend geeft ie ook vanuit 0 kmh beleving relatief.

Mijn 'beleving' op 't circuit was de kloteremmerij en de smerende banden die er niet tegen konden na een aantal rondjes:( kutding.

Ik snap wél dat je op Assen als (bij)rijder van een voluit plankende van kooi en slicks voorziene E30 325i meer beleving hebt(kabaal/gestuiter) dan degene in de straatolifant M3 achter/naast/voor je , die je elke bocht eruit accellereert dat't niet mooi meer is en wegrijdt als 'n bezetene dat je 'm eerst niet meer terugziet:

gooi 't dan maar op 'beleving', als rondetijden dan niks zeggen inderdaad. :bag:

Gr
R

300pk op 1200kg is mij best.
Laatst gewijzigd door Robin op 09 jun 2009, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.

RVV

Bericht door RVV » 09 jun 2009, 12:29

Rico, begrijp me niet verkeerd ik vind de M5 een geweldige auto! Kijk er graag naar en zal met heel veel plezier een stukje in willen sturen..
Maar met een M5 heb je (denk ik) pas vanaf 200+ een beetje DF terwijl je in een Mini, Lotus, Peugeot of wat dan ook bij 80 al DF heb,
Hans dat is nou juist de verkeerde aanname. Een M5 geeft al DF, vanaf 50 km/h.. alleen moet je daar wel even de auto op de juiste manier voor gebruiken. Hoe lager de snelheid, des te extremer is de snelheidsbeleving en sensatie. 50 km/h in de 1e versnelling.. vol op het gas.. en 2 tellen later de SMG bak rammen naar de 2.. vol op het gas en als je dat ook nog eens doet op bochtige wegen en die hebben hier in het noorden heel wat meer dan in de randstad.. (want ook dat is jouw referentie terein) dan geeft de M5 je echt het gevoel dat er DF natuurwetten worden getart..

Tijdens zulke sessies voel je de kont/achterwielen van de M5 puur op vermogen zoeken naar grip.. in de bochten een kont van een M5 voelen wieberen.. en ook nog eens scherp willen sturen (stuurrespons is op 3 standen in te stellen) EN 507pk met een droge rug in bedwang houden..

Het doet me wel een beetje rijden aan bull riding.. gewoon zo'n dikke vette stier in bedwang houden.. het gevoel dat de e kracht en power en bedwang kunt houden.. WEL de kop erbij.. want anders.. is het ook het schadebedrijf of nog erger opzoeken..,, een M5 is in staat om je bang te maken.. Dat vind ik OOK Driving-fun..

Met 200 km/h rechte lijn autobahn heb ik ook niet zo heel veel meer..

Hans je hebt echt serieus een verkeerd beeld van de M5.

Tristan

Bericht door Tristan » 09 jun 2009, 12:32

Bovenstaande geloof ik ook wel. Toch gaaf om een beest van 1800+kg en 500+pk in bedwang te houden. Zelfde dat we toen nog de Dodge Ram SRT-10 hadden. 500+ pk, 2200kg en dat proberen in bedwang te houden, vooral in de regen. Reken maar dat je genoeg beleving hebt. :lol:

Robin

Bericht door Robin » 09 jun 2009, 12:34

Tristan schreef:Bovenstaande geloof ik ook wel. Toch gaaf om een beest van 1800+kg en 500+pk in bedwang te houden. Zelfde dat we toen nog de Dodge Ram SRT-10 hadden. 500+ pk, 2200kg en dat proberen in bedwang te houden, vooral in de regen. Reken maar dat je genoeg beleving hebt. :lol:
Manouvreer maar 'ns 'n VOLLE boodschappenkar bij de Appie vlotjes door de gangen/mensenmassas en doe het dan nog eens met 'n lege. Meer zweet op de kop/aanvaringen bij die eerste ben ik bang. :mrgreen:

L@urens

Bericht door L@urens » 09 jun 2009, 12:37

Robin schreef:
Tristan schreef:Bovenstaande geloof ik ook wel. Toch gaaf om een beest van 1800+kg en 500+pk in bedwang te houden. Zelfde dat we toen nog de Dodge Ram SRT-10 hadden. 500+ pk, 2200kg en dat proberen in bedwang te houden, vooral in de regen. Reken maar dat je genoeg beleving hebt. :lol:
Manouvreer maar 'ns 'n VOLLE boodschappenkar bij de Appie vlotjes door de gangen/mensenmassas en doe het dan nog eens met 'n lege. Meer zweet op de kop/aanvaringen bij die eerste ben ik bang. :mrgreen:
Maar met de lege ben je wel eerder bij de kassa :drinking:

Hans R

Bericht door Hans R » 09 jun 2009, 12:49

Robin schreef:
Haha.. LOL

Rico je hoeft je keuze niet goed te praten, daar hebben we het hier niet over, ik begrijp natuurlijk dat de M5 een hoop DF bied maar wat jij op noemt bij 50 volgas en dan de kont in bewang houden is natuurlijk leuk maar dat gaat ook prima met een wagen van 1200kilo en 300pk daar heb je ook je handen vol aan met bijna dezelfde pk gewichts verhouding..
Ik ging gister rijden met een 325i Touring voor een vriend van mij die wil zo een kopen voor zijn vriendin.. maar die was niet voorruit te branden :? zonde wel een lekker motortje maar gewicht nekt hem (onderstuur trouwens ook) Praktisch en snel + DF gaat helaas niet altijd samen (behalve dan bij een M5 maar dan heb weer zoveel vermogen voor nodig -> hoge kosten)

Robin

Bericht door Robin » 09 jun 2009, 12:52

L@urens schreef:
Robin schreef:
Maar met de lege ben je wel eerder bij de kassa :drinking:
Hang van de 'bestuurder'af, zou ik bijna zeggen, maar inderdaad vaak is dat wel zo. :D

Ik denk dat het hier ging om beleving/adrenaline etc. Rondetijden kunnen we ook wel noemen, maar dan valt toch veel spul door de mand....

Vanochtend regende het hier best, toen ik in z'n 2 driftend plankend min of meer een weg op ging en 8400end doorschakelend naar 3 ook nog een makkelijk op te vangenkontklappertje kreeg weet ik wel wat Rico bedoelt. DSC OFF en gaan is mega. Maar zal hier waarschijnlijk niet in dit topic gelden... :bag:

EDIT en 300pk op 1200kg is bij mij voldoende ware het niet dat er ook nog een paar mensen mee moeten, ik voor dagelijks GRAAG 'n dak boven m'n hoofd heb, en de amper gebruikte Caterham 500 al >320 van de 365 dagen per jaar in de garagebox zie staan omdat de omstandigheden me dwingen de normale kar te pakken... :cry: :bag:

Hans R

Bericht door Hans R » 09 jun 2009, 12:57

Ik vanmorgen ook met de Mini.. volgas in de regen slippend en ondersturend met FWD een bocht door.. wel een hoop lol :lol:
Maarja daar hebben we het hier helaas niet over.. mag wel Robin! :wink:

RVV

Bericht door RVV » 09 jun 2009, 13:08

Hans, ik hoef de de M5 ook helemaal niet goed te praten, dat was de insteek van mijn reacties ook niet. Maar ik merk wel dat je een beetje een verkeerd beeld van de M5 hebt. En dat geeft ook verder niet, een autokeuze hang vooral van verwachtingen af.

Nogmaals een M5 is echt niet heilig, ik heb mooiere auto's gehad, die beter stuurde, waarmee ik mischien ook wel harder kon/durfde te rijden..maar niet 1 auto, heeft me tot nu toe dat ruwe, voor mij bijna ontembare powergevoel gegeven waarbij ik bij elk ritje, zoek naar die stang voor me zoals in een achtbaan om naar beneden te drukken.

Over een jaar, of 2 dan schop ik hem aan de kant.. en kan dan toch mooi op zo'n ervaring terug kijken.. en die pakt dan niemand van je af.

Ik ging gister rijden met een 325i Touring voor een vriend van mij die wil zo een kopen voor zijn vriendin.. maar die was niet voorruit te branden zonde wel een lekker motortje maar gewicht nekt hem (onderstuur trouwens ook)
Alles heeft met je referentiekader te maken.. als je uit een 316i komt dan is een 325i out of this world.. (bij wijze van)

Als ik bij 120 km/h in de M5 in de 7e versnelling, het gas intrapt.. voel ik ook niet dat ie vooruit gaat.

Hans R

Bericht door Hans R » 09 jun 2009, 13:17

Ik weet nog wel van vroeger toen ik nog jong was.. keek ik altijd tegen zo'n 325i op.. wauw dat is een snelle..
Maarja de moderne 325i weegt zoveel dat niet meer voorruit te branden is.. voor het gevoel al helemaal niet. :turtle:
Het explosieve karakter is weg maar dat zal de M5 zeker nog wel hebben!

Michel P

Bericht door Michel P » 09 jun 2009, 13:19

Plaats nog ff je dwaling een 125i coupe.......... gelukkig was je snel genezen na de proefrit.

Michel

RVV

Bericht door RVV » 09 jun 2009, 13:26

125i coupe is het dan ook weer net niet... minimaal de 265pk 130i..

En ook dat is weer een boot in vergelijk tot een Lotus ofzo.

Vind het opzich wel een grappige discussie ook als is die serieus. Want zoals Hans bv over een M5 denkt, zo denk ik over een Lotus Elise. Verder niks ten nadele van een Elise, maar zo'n auto roept bij mij totaal geen begeerte op. En andersom geld dat voor Hans en ook voor Michel voor de M5.

Ik respecteer het minimalisme wat iemand zoekt in een auto, en het stuur en rijplezier wat daar tegen over staat. Maar dat trekt mij nou weer niet. Want er zitten ook TEVEEL nadelen aan de lichtgewicht autootjes..

En met een motorrijbewijs op zak, koop ik morgen een 1000 cc 180pk buikschuiver.. dan pas heb je rijbeleving :wink:

Ik bedoel, er is altijd baas boven baas.

Hans R

Bericht door Hans R » 09 jun 2009, 13:30

@Michel, dan wordt het weer zo'n BMW afzeik draadje.. laten we dat maar niet doen :wink:

Daar heb je helemaal gelijk in Rico! Zelfs mijn Vespa 50 geeft meer DF dan een BMW :lol: :wink:

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 09 jun 2009, 13:46

Mensen die van mening zijn dat je met een M5 geen DF kunt hebben, moeten er eerst maar eens mee gaan rijden denk ik zo... Ondanks het gewicht is het een goed sturende auto die je heel precies over een circuit kunt laten gaan; mits je een beetje kunt rijden natuurlijk.

Afbeelding

Hans R

Bericht door Hans R » 09 jun 2009, 13:56

Ik zeg niet dat je er geen DF mee kunt hebben! Zeker niet! Maar voor alle daags heb je geen 500pk nodig..
Waar ligt de grens wanneer ben je tevreden hoeveel pk heb jij nodig om DF hebben daar gaat het over..
Ik rij/sta helaas regelmatig in de file en zie dan een Mercedes 63AMG en denk tja.. daar sta je dan.. koop dan een C-klasse en koop er een leuk speeltje bij..
Daar heb je meer aan, in mijn ogen..

RVV

Bericht door RVV » 09 jun 2009, 14:06

Liever een fantastische wegligging dan 507pk..
Daar kiezen de meesten tot nu toe voor oke FAR..

Alleen mijn vraag... waar hoe weet men dan dat de 507pk M5 geen "fantastische" wegligging heeft ?

Als de aanname al verkeerd is dan kan men toch nooit een zuivere keus maken ?

-----
Hans natuurlijk heb je geen 507pk nodig om Df te hebben, ik ben de eerste die dat zal beamen.. tot nu toe vind ik nog steeds dat de 130i voor mij de perfecte power/weight ratio heeft. Meer dan 265pk (op 1350 kilo) heb ik niet nodig om DF te hebben.

Ik heb die M5 ook niet gekocht omdat ik dacht dat ik 507pk nodig te hebben om DF te hebben. Het is de combinatie, van praktische gezinsauto die multifunctioneel inzetbaar is gekoppeld aan een motorconcept en prestatiecurve.. die gelijkwaardig is aan alles wat met een paard uit Modena en Stutgart komt.

Een M5 moet je qua performance niet gaan vergelijken met een lichtgewicht auto. Maar met een dikke Porsche turbo, of een Ferrari 599 ofzo.. of iets wat daar net onder zit. Het idee dat je een auto hebt.. die gewoon in bijna alles mee kan komen met bovenstaande auto's, maar wel een kofferbak en een achterbank.. voor het dagelijkse gebruik..
Dat idee heet een M5.

Ook weer leuk dat je het file verhaal erbij haalt.. wat moet je met een 63 AMG in de file.. omdraaiend.. wat moet je met een Lotus in de file ?

Gelukkig kennen wij hiero geen echte file's..

Harrie

Bericht door Harrie » 09 jun 2009, 14:12

Louis schreef:Heb gekozen voor lichtgewicht, omdat vermogen zo snel went, maar als het zulke uitersten zijn als een Lotus en een M5, zou ik voor de M5 gaan !

Ik vraag me trouwens af of een Lotus met 250 pk op een circuit ook sneller zal zijn als een 507 PK M5........Qua beleving is het vast veel spannender in de Lotus maar wat zeggen de cijfers ?
Hockenheim kleiner kurs
M5 - 507PS 1:16,3 1858kg 0-180 12 sec.
Exige S PP - 243PS 1;15,3 940 kg 0-180 16,2 sec.

Ik heb niet gestemd. Ik vind het beide ieder op zijn gebied driving fun hebben.
Het gooi en smijt werk van een klein licht karretje is bijzonder vermakelijk, maar de brute kracht (en het gemak waarmee dat gaat) van zo'n M5 is ook geweldig. Ik denk dat je dat een keer meegemaakt moet hebben wil je dat kunnen waarderen.

RVV

Bericht door RVV » 09 jun 2009, 14:19

Dus een Exige met nog een keer een Exige op het dak.. is slecht 1 seconde langzamer dan een Exige zonder een Exige op het dak :hmmm:

Zo beroerd is die wegligging dus niet van een M5 :roflol:

Hans R

Bericht door Hans R » 09 jun 2009, 14:21

Met een Lotus moet je ook zeker niet in een file staan.. tenzij je een kokende motor wil :P
Het valt me op dat de meeste die meer dan 400pk hebben allemaal gaan vergelijken met hoe snel die van mij is in rechte lijn (zie filmpjes van M5Board)
Omdat die gewoon het snelst zijn als ze al rijden en geen bochten tegenkomen want dan speelt het gewicht 10x mee zeker met een last wissel van links naar rechts bv de Renaultbocht op Zandvoort, zware auto = onderstuur in die bocht.. maar goed dat is op het circuit, het gaat hier om de keuze wat je belangrijker vind, veel vermogen of een goede wegligging!? Beide is nog beter natuurlijk maar dan worden ze weer te zwaar..

Er rijden in Engeland Lotussen rond met 400 of 500pk :shock: dat gaat nergens over teveel is ook weer niet goed daar valt bijna niet normaal mee te rijden lijkt me dan.
Wanneer ben je tevreden en wat is voor jou belangrijker.. daar gaat het om!

RVV

Bericht door RVV » 09 jun 2009, 14:26

Die filmpjes waren om het verschil, danwel de overeenkomsten (e60 M5 in 400pk modus) te laten zien qua vermogen tussen de e39 en e60.

Ik ben de eerste om toe te geven dat het allemaal niet zo heel spannend is. Maar wel de enige manier om concreet de verschillen te laten zien. Een circuit afhuren voor zoiets is ook wat rigoreus.. en ook te kort. Want op Zandvoort kom je ook niet verder dan 220/230 op het rechte stuk.

RVV

Bericht door RVV » 09 jun 2009, 14:29

Hans ik vind je circuit biased instelling ook niet getuigen van realiteitszin. Natuurlijk is Zandvoort leuk..maar hoe spannend is het om non competatief rondjes te rijden op steeds hetzelfde stukje asfalt ?

Verder heb je ook geen mogelijkheden daaro in de Randstad..

k33z

Bericht door k33z » 09 jun 2009, 14:29

Waarom ontaarden dit soort draadjes altijd in discussies waar iedereen zijn huidige auto aan het verdedigen is?

Move away van cognitieve dissonantie, terug naar de kern van dit onderwerp.

Voor mij is dit topic vrij simpel. Ik vind de beleving van een lichtgewicht fantastisch, maar ik zou hier altijd een comfortabele auto bij willen hebben (zoals Hans aangeeft). Nadeel van deze combinatie komt bijvoorbeeld kijken bij vakanties. Ik ga graag met de auto op vakantie in de zomer en dan is die lichtgewicht wel HEEL erg onpraktisch. Dan moet je dus met de 'saaie' auto op vakantie en blijft het speelgoed thuis...............

Wat dat aangaat zoek ik toch liever het compromis. Een auto tussen de 1200 / 1500 kg in een dikke uitvoering. Voor mij voldoende fun en ik kan er altijd van genieten. Ook in de file geniet ik van een knappe kar. Het interieur, het geluid en ook de status van een mooie auto (ik denk dat iedereen hier gevoelig voor is).

Noem me een poetser, dat is hoe ik er over denk :)

Plaats reactie