Ehh, 3 jaar.Aram schreef: opa heeft al 2 jaar zo'n ding (twin scroll turbo) in dat ouwe grijze lijk van hem zitten.
Het verschil zit em in deellast. Heb je een dikke 4.4 V8, dan worden die cilinders helemaal vol gespoten met lucht+brandstof, elke slag weer. Dat betekent ook als je aan het cruisen bent dat je veel verbruikt.Rico schreef: Ferdinand, ik blijf een atmo man.. maar buiten dat.. bovenstaand in rood, dat vind ik persoonlijk de grootste kul argumenten die er zijn. Niet zozeer persoonlijk bedoeld, maar een lage C02 is het heilige toverwoord waar het millieu bij welvaart.. Ondertussen hebben die turbomotoren butienproportionele vermogens gekregen. Een VAG tsfi 1.4 heeft al 160pk.. een BMW .35i 306pk.. dat vermogen is zo makkelijk beschikbaar, dat het ook gebruikt word. Hogere brandstofverbruiken.. en in absolute zin meer uitstoot, minder zuinig.
Ik weet 100% zeker dat een VAG 1.6 atmo motor met pak em beet 100pk zuiniger is dan een 160 pk TSfi motor. dus minder uitstoot.. een 3.0 liter BMW motor is zuiniger dan een 3 liter turbo.. Meer vermogen door een turbo zal in relatieve zin zuinig zijn, goed voor het millieu MAAR in absolute zin zeker niet.
Ook dit zie ik weer al theorie Panda. Een 1.6 met 100pk kun je inderdaad niet vergelijken met een 1.4Tsfi met 160pk. Maar het type klant die eerst een 1.6 100pk kocht, koopt nu automatisch een 1.4 turbo met 160pk. Want het vergelijk met die 2.4 5 cylinder 170pk gaat op papier wel op maar niet in de praktijk omdat men op voorhand niet zo'n dikke motor wilde. Nu heeft men een motor die niet dik is, maar wel de prestaties kan leveren van een dikke motor, sterker nog die prestaties zijn ook nog eens veel toegankelijker als bij een dikke motor. En als men gebruik maakt van prestaties is het verbruik daarbij ook navenant. Kijk ons liefhebbers maakt dat niks uit.. hoe meer pk hoe mooier we het vinden.. maar de gemiddelde rijder let daar veel minder op..die komen vaak ook een beetje van een koude kermis terug omdat die 1.4 turbo met 160pk, ondanks alle zuinigheidsbeloftes toch veel meer verbruikt in de praktijk als de 100pk 1.6 atmo die ze altijd gewend waren.Panda de Beer schreef:
Het verschil zit em in deellast. Heb je een dikke 4.4 V8, dan worden die cilinders helemaal vol gespoten met lucht+brandstof, elke slag weer. Dat betekent ook als je aan het cruisen bent dat je veel verbruikt.
Met een kleine turbomotor verbruik je als je rustig rijdt minder, terwijl de prestaties toch voldoende zijn.
Je moet een 1.6l motor met 100pk dus ook niet vergelijken met een 1.6T met 160pk, maar wel bv een 2.4 5-cilinder met 170pk met een 1.8TSI met 160pk. Zelfde driveability, maar de 1.8TSI is bij rustig gebruik zuiniger omdat je minder slagvolume hoeft te vullen.
Makkelijker is niet altijd leuker. Ik had een 330d, ging ook (veel) makkelijker hard dan de M5 nu. Verbruikte de helft. Praktischer, zuiniger, sneller? Ja. Leuker? Not even close.Robin schreef:En buiten dat Rico was de 335i veel easier snel te rijden dan de m3-VROEG schakelend toch vooruit komen- met een veel lager toerental en VEEL zuiniger en toch gewoon easy 160 doen in korte tijd zonder door te lellen.
Nee, die koopt een 1.4TSI met 125pk, niet de 160pk. Want de ex-1.6-rijder vindt 160pk al snel gevaarlijk veel vermogen. En vindt het koppel van de 1.4TSI wel lekker, want fijn met de caravan.Rico schreef: Ook dit zie ik weer al theorie Panda. Een 1.6 met 100pk kun je inderdaad niet vergelijken met een 1.4Tsfi met 160pk. Maar het type klant die eerst een 1.6 100pk kocht, koopt nu automatisch een 1.4 turbo met 160pk. Want het vergelijk met die 2.4 5 cylinder 170pk gaat op papier wel op maar niet in de praktijk omdat men op voorhand niet zo'n dikke motor wilde.
Ik neem aan dat kopers eerder naar prijs dan naar cylinderinhoud kijken. Voor de prijs van een Golf 1.6 koop je tegenover een 1.4 TSI met meer vermogen en een lager verbruik. Voor de meeste kopers is dat een prima ontwikkeling.Rico schreef:Maar zo zit de gemiddelde gedachte gang niet in mekaar. Als je een 1.4 turbo koopt.. kocht je voorheen een 1.4 atmo of 1.6 atmo. Een 2 liter atmo vond je überhaupt een te grote motor.. (dit voor de catagorie autorijder zonder benzine in het bloed)
Een compressor is minder efficiënt dus moet het een turbo worden. Bij M-motoren zou een compressor inderdaad nauwelijks afbreuk doen aan het karakter. 420pk zou moeiteloos mogelijk zijn met een hoogtoerige 3,0 liter zescylinder.Tom schreef:Eens met Rico.
Wat ik mij afvraag is waarom fabrikanten zo druk doende zijn met turbo's en je niets leest over de kompressor? Die laatste doet hetzelfde maar heeft toch veel minder nadelen (niet opbouwen van druk, meer linear vermogen mogelijk, minder onderhoudsgevoelig, enz.)?
Niet hoe Andre hem gebruiktEDIT: Ik denk dat je rustig met mijn ACS1 het circuit op kan, zonder allerlei problemen. Mijn auto is standaard, alleen ander DME.
25-6 CPZ?Ferdinand schreef: EDIT: Ik denk dat je rustig met mijn ACS1 het circuit op kan, zonder allerlei problemen. Mijn auto is standaard, alleen ander DME.
Van mij mag 'ie, alleen schade is rekening man en banden ookRico schreef:Niet hoe Andre hem gebruiktEDIT: Ik denk dat je rustig met mijn ACS1 het circuit op kan, zonder allerlei problemen. Mijn auto is standaard, alleen ander DME.![]()
Het zit 'm in 't woordje 'rustig'. Als je rustig op 't circuit rijdt is er niks aan de hand.Ferdinand schreef:Van mij mag 'ie, alleen schade is rekening man en banden ookRico schreef:Niet hoe Andre hem gebruiktEDIT: Ik denk dat je rustig met mijn ACS1 het circuit op kan, zonder allerlei problemen. Mijn auto is standaard, alleen ander DME.![]()
(< lekker peperdure Runflats zonder grip!!).
Schnitsel jakkert hun ACS1 ook op allerlei circuits af. Alleen klaagt Schnitzel over die standaardremmerij op een 135i die eigenlijk gewoon een beetje kut is.