Wat vind je veel of juist weinig kilometers ?

Dit is ons algemene autoforum.
RVV

Re: Wat vind je veel of juist weinig kilometers ?

Bericht door RVV » 22 apr 2009, 16:12

Casper schreef:Tja, het liefst zou ik elke auto natuurlijk met 0km op de klok kopen. Maar dat gaat helaas (nog :P) niet.

...
Nouja dat heb ik jaren achter mekaar gedaan, maar om eerlijk te zijn ben ik met het nieuw kopen wel helemaal klaar. 0 kilometer is lekker fris, maar de afschrijving, helemaal in het segment waar ik in "shop" is gewoon 3x om te huilen. Als je dan even na rekend wat je aan afschrijving op nieuwe auto's in de sloot heb gekieperd...

Dat hoofdstuk ben ik voorbij..

MAAR.. ik wil eigenlijk wel het gevoel hebben dat ik een nieuwe auto rij.. het gaat niet alleen om de kilomterstand.. maar ook de algehele feel van de auto. Het interieur moet nog nieuwheid uitstralen. Auto moet vrij zijn van smetjes, krassen en deuken.. tenminste zo goed als.. De kans dat je zoiets treft is bij een lage kilometerstand eerder aanwezig dan bij een auto met een ton op de klok.

Waar ik ook een beetje na kijk is dat ik er zelf ook weer een poosje in wil rijden.. stel 20000 km per jaar.. 3 jaar verder is ook weer 60000 km. een auto met 40000 + 60000 km = 100000 km is beter te verkopen/in te ruilen als met 160000 km.

Maar Arthur heeft ook wel een sterk punt, nu een lage kilometerstand betekend ook weer een hogere prijs.

Voorbeeld ik zie een e60 M5 staan met 125000 km. uit 2005 voor 50000 euro.. en ik zie een M5 staan uit 2005 met 30000 km uit 2005 voor 68000 euro. Die laatste schrijf je natuurlijk veel meer op af als je 3 jaar verder bent. Dan krijg je bv nog voor de 1e auto 25000 euro en de 2e auto 30000 euro..

M5 met hoge kilometerstand schrijft per saldo veel minder af. in 3 jaar tijd 25000 euro, en die in eerste instantie frisse M5 38000 euro..

Wat is dan wijsheid ? Gaan voor een frisse of gaan voor de beste zakelijke deal ?

M5 verhaal is volledig willekeurig, maar ik haal even zo'n auto aan, omdat als je er kosten mee krijgt dit ook in de papieren kan gaan lopen. En met die hoge kilometerstand is daar meer kans op.

Blijft aparte materie.. toen ik de e46 325i touring vorig jaar wegdeed was dat voornamelijk vanwege zijn hoge kilometerstand van 160000 km.. diegene die hem kocht vond de kilometerstand juist laag, omdat die een auto hiervoor had met 350000 km op de klok.

Het is maar net wat is je referentiekader...

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 22 apr 2009, 16:15

Kheb geen bezwaar tegen hogere km standen gezien mn 328 wel al 300.000km gedraaid heeft en nog steeds goed draait.

allen

Bericht door allen » 22 apr 2009, 16:21

Dennis Cavallino schreef:Een BMW 2 a 3 ton. Afhankelijk van model (4 cylinders 150k, 6 in lijn 2 ton, V8 3 ton).
Een Benz 3 ton (dan kunnen ze nog een tijdje mee)
Een Ferrari zo'n 60.000
Een Porsche 3 tot 4 ton (incl. tussentijdse revisie)

Een Fiat zou ik boven de 120k al niet meer kopen.
Met het bovenstaande kan ik me dus echt absoluut niet vinden. M'n m40 blokje was onverwoestbaar. En daar is het echt het licht uit de ogen mee getrapt. Het blok in de 5 overleed vroegtijding iets na 2 ton. De auto werd net als de 3 perfect onderhouden en kende een wat rustiger bestaan. Vlot gereden en zo nu en dan even trappen.
Wanneer kreeg iemand ook alweer een mooi speldje van Mercedes? Een tijdje na 3 ton kan zomaar 7 ton erbij zijn met goed onderhoud. :mrgreen:
Over Ferrari's en Porkers durf overigens niets te zeggen, maar het lijkt me sterk dat de gemiddelde, hedendaagse blok in zo'n wagen na 60k op is.
Over Fiat durf ik ook niets te zeggen, maar dat kan Hielke je vast wel vertellen. :angel:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 22 apr 2009, 16:39

Casper schreef:
Arthur schreef:Maar die details moeten maar net bekend zijn want misschien is het net andersom
Als een auto in 5 jaar tijd, slechts 25.000km op de klok heeft gezet en je koopt 'm bij een merkdealer, dan verwacht ik dat die details volledig bekend zijn...
Het hoeft natuurlijk niet slecht te zijn, maar ik denk dat je je niet moet blindstaren op de kmstand van een auto....
Wat ik ermee wilde zeggen: ik rijd/reed voor m'n werk veel km's. Maar wel van aardgaslokatie naar aardgaslokatie, soms een paar km uit elkaar. Wel was de woon-werkrit 90km. Daar werd hij wel warm. Maar hij maakte dus ook veel korte stukjes. En in tussentijd koud geworden. Nu helemaal, woon nu 5km van m'n werk. Dus wordt de leasediesel 2x gestart op een dag. Hij is 1,5 jaar oud met 70kkm op de klok. Einde contract zal er ongeveer 120kkm op staan.

Denk jij dat de dealer weet wat voor ritten/ritjes ik maak? En hoe ik ermee omspring? Algehele staat is erg netjes, ik ga ermee om als m'n eigen auto. Maar zo kan oma haar auto er ook bij staan en zij gaat elke maand 2x van Groningen naar Limburg :wink: Snap je m'n punt? Er is niemand die ook maar zeker weet hoe er met de auto is omgesprongen door de vorige eigenaar.

Dus staar je idd niet blind op de kmst :wink:

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 22 apr 2009, 16:47

De V50 heb ik gekocht met 179.000 op de teller, vind dat voor een diesel uit 2004 nog reuze meevallen.
Staat nu na nog geen jaar dikke 207.000 op de teller en rijd nog als nieuw

Macboy

Bericht door Macboy » 22 apr 2009, 16:49

Rico, alles is relatief.

Mijn Audi van januari 2006 heeft nu 179.850 km erop zitten. De auto ziet er als nieuw uit, zowel binnen als van buiten en voelt ook als zodanig. In dat licht bezien is dat niet veel.

De Nissan Sunny van mijn ouders uit 1989 heeft 112.000 km erop zitten. En die auto ziet er alles behalve nieuw uit (wel schoon, netjes, maar niet nieuw).

Anton

Bericht door Anton » 22 apr 2009, 16:55

Mwah, k vind die kilometerstanden nogal meevallen... :mrgreen:

Mijn daily staat inmiddels op 335.000 en ik zie vooralsnog geen enkele reden waarom ie de 5 ton niet zou halen. :banaan:
Zit sinds gister wel weer een extra kras op, omdat een fietser em niet kon ontwijken, terwijl ie geparkeerd stond in een parkeerhaven.....
Gelukkig zat er een briefje op (ja, ze bestaaan nog) dus dat wordt ook wel weer opgelost.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 22 apr 2009, 17:25

Macboy schreef:Rico, alles is relatief.

Mijn Audi van januari 2006 heeft nu 179.850 km erop zitten. De auto ziet er als nieuw uit, zowel binnen als van buiten en voelt ook als zodanig. In dat licht bezien is dat niet veel.
En dan denk je: snelwegkm's. Maar dat hij wel eens op de NS vertoeft weet dan niemand meer :mrgreen:

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 22 apr 2009, 17:38

Van de 4 auto's die ik gehad (heb) beviel alleen die ene met 72k (en 12 jaar oud) niet. Blokkarakter. Verder was de auto in zo'n goede staat dat ik het zonde vond er mee te gaan trappen/vegen/boenderen/blij te worden, was het boekje perfect ingevuld waardoor ik eigen onderhoud uitvoeren weer afbreuk vind doen. Dus maar z.s.m. weer verkocht (met 50% winst). De andere auto's hadden bij aanschaf 165k, 172k en 199k gelopen, allemaal zonder boekjes. Dat calculeer je in, je doet zelf wat groter onderhoud en dan gaat het nog best lang best goed.

Maar hangt ook van je referentiekader af. Ik vind het zonde een goede, strakke auto over een zandweg te gooien/te e-braken en 'm te gebruiken alsof het een testprogramma van een fabrikant is :) . Bij een oude auto/auto die ik er voor klaar maak of aanschaf niet. Zo zou ik overigens ook moeite hebben een echt nette M3 te verbouwen tot circuitloeder. Overigens is mijn benadering hierdoor niet altijd de goedkoopste, maar ik voel me er het prettigst bij. Ook wat waard :playcar: .

Luuk

Bericht door Luuk » 22 apr 2009, 18:38

Ben op het moment ook een beetje aan het oriënteren naar een leuke eerste auto, maar het ligt echt totaal aan wat voor merk icm het onderhoud en 't aantal kilometers.

Ik zelf ga voor 'm'n eerste' niet verder dan 200K km's. :)

ErikS

Bericht door ErikS » 23 apr 2009, 10:13

@ Luuk, rallye met 160K op de teller kopen?

Voor 1700 euro de jouwes;)
En dan ff nieuw stickertjes erop plakken en gaan met die banaan!

Knot

Bericht door Knot » 23 apr 2009, 21:41

En toch met zo een kmstand haal je liever een Z4 3.0si op lijkt me... met 9000km ;)

Laurens

Bericht door Laurens » 23 apr 2009, 21:58

Stapte net nog in een Audi 2.5 V6 TDI met ondertussen 712.000km op de teller, en dat met eerste motor, bak, turbo, koppeling etc.

Ten eerste ligt het er natuurlijk aan om wat voor auto het gaat, maar veel belangrijker is het gebruik en het onderhoud...

En inderdaad een auto van 10 jaar oud met heel weinig kilometers hoeft zeker niet beter te zijn als 1 met 2 ton en aantoonbare historie... Als ie 5 jaar stil onder een boom heeft gestaan is ie daar echt niet beter van geworden.

Knot

Bericht door Knot » 23 apr 2009, 22:08

Laurens, dat verbaast me echt! Die 2.5 V6 tdi blokken staan er toch om bekend dat ze te zwakke turbo's hebben?

Laurens

Bericht door Laurens » 23 apr 2009, 22:11

Ja nokkenassen willen ook nog wel eens slecht worden, blijkbaar is dit een goeie..

Of wij onderhouden em goed :angel:

Auto ziet er trouwens nog super uit, zit nu helaas een deuk in de achterklep, maar verder weinig steenslag en bekleding netjes.
Geen kraakje niets, uiteraard wel al paar keer draagarmen enz. vervangen maar goed dat is slijtage...

Tommy

Bericht door Tommy » 23 apr 2009, 22:29

Tja...
M40 blokje van de ex familie 316i was na 3 ton als nieuw... en er werd serieus in getrapt met tuning incl nokkenas en throttle bodies. Dennis, ja ik bedoel de paarse, natuurlijk vanaf nieuw door ons thuis gereden en ingereden met keurig onderhoud.
M43Tu blok in m'n E46 318i op 2,5 ton... blok open geweest, als nieuw. Niet eens slijtage aanwijzingen. Ding draait ook nog als nieuw ondanks iets minder mild nokkenasje en eea aan tuning spul aan het blokje. Ook behoorlijk in doorgereden, wel zelf thuis vanaf nieuw ingereden.
M'n Ex-320i E36, ook deze ken je Dennis.. van Malmedy, de auto waar Ahmed nu in rijdt, ruim over de 3-ton op de klok en gewoon nog helemaal top die auto, ook de motor. M52B20 blokje dus, ook weer zo'n dealeronderhouden 1e eigenaar auto.
Goed warmrijden en goed onderhoud, dat houdt ze heel.
Ik verwacht van m'n M54 blokje in de E46 ook dat ie lang goed blijft, inmiddels heb ik er een ton op staan.

Nee, de tijd van 1 a 2 ton voor een auto afschrijven is voorbij. Zo staat er in de autoweek een Volvo 240 die 1,2 miljoen heeft gelopen, een mercedes C klasse met 5 ton.. stuk voor stuk auto's die nog een tijd mee kunnen.

Ik zou zelf een auto met 3 ton alleen kopen voor circuitrijden, maar als ik de auto heb gekocht met weinig km op de klok of v anaf nieuw heb gereden durf ik het wel aan om er lang in te rijden en verwacht ik dat 4 ton ook probleemloos mogelijk is, 5 ton ook makkelijk. De vraag is of ik wel zo lang in een auto wil rijden. Ben dan al snel weer 8 jaar verder ofzo.

RVV

Bericht door RVV » 23 apr 2009, 23:35

Knot schreef:En toch met zo een kmstand haal je liever een Z4 3.0si op lijkt me... met 9000km ;)
:jenna: :wink:

RVV

Bericht door RVV » 23 apr 2009, 23:37

Hoe zit het trouwens met de moderne turbodiesels ? je hoort wel eens van die verhalen, van verrotte turbo's, hoge druk inspuitsystemen die naar de kloten gaan..

Anton

Bericht door Anton » 24 apr 2009, 09:40

Hoe modern bedoel je? De mijne is een 525tds uit '97, met 335000km, still going strong.

Thom

Bericht door Thom » 24 apr 2009, 12:58

Moderne diesels zijn een stuk gevoeliger dan oude. Bij oude diesels was altijd het verhaal dat het ding je thuis bracht zolang hij wil starten. De techniek was redelijk grof. Dat is veranderd met de komst van hogedruk inspuitsystemen, turbo's en veel electronica. Het vervangen van sproeiers, brandstofpomp en turbo zijn erg dure grappen.

Mijn Alfa 156 JTD heb ik trouwens zonder motorproblemen over de 3 ton gereden. :banaan:

Jurjen
Auto: 987S / 955

Bericht door Jurjen » 24 apr 2009, 13:43

Thom schreef: Mijn Alfa 156 JTD heb ik trouwens zonder motorproblemen over de 3 ton gereden. :banaan:
En dat dat geen uitzondering is blijkt uit het feit dat wij er ook eentje over de 3 ton gereden hebben. Eigenlijk probleemloos.

Remko

Bericht door Remko » 24 apr 2009, 16:25

Tsja, km.standen, het zegt mij niet zo veel. Elk model heeft zijn specifieke kritieke punten. Ik heb 4 BMW diesel's gehad (1x E28 524td, 1x E34 524td, 2x E34 525tds). Bij alle vier kreeg ik of de persoon die hem van mij overkocht last met respectievelijk 1: de inspuitpomp, 2: de kop, de verstuivers en de inspuitpomp, 3: de kop en de inspuitpomp en 4: de inspuitpomp......... De oude BMW wervelkamerdiesel (m21 / m51) is een fantastisch klinkende motor maar vanaf 3ton wordt het wel zeuren met de betrouwbaarheid. Momenteel rijd ik een 325i touring met m20 motor. Altijd starten draaien, tikt behoorlijk, maar is nog steeds vlot met z'n 363dkm. Ik zag zonet een mooie Volvo 940 polar station met 2ton op de klok voor 750 euro. Meteen gebeld want met 2 ton op benzine (de meeste 940's hebben een gastank) is de 2.3 4-in-lijn net ingereden. Ik zie de youngtimers wel staan met 20dkm op de klok voor 10.000 euro. Ondanks dat zo'n auto er goed uit ziet denk ik dat stilstand achteruitgang is. Rijden is het beste onderhoud dat je kunt plegen.

Mercedes-Benz hield vooral vroeger langer vast aan oude systemen dan BMW en Porsche. Een BMW 525e van 1984 had bijvoorbeeld al Digitale Motor Electronica terwijl MB pas begin jaren '90 overstapte op een gelijkwaardig systeem. Alles voor de betrouwbaarheid.

Niels v D

Bericht door Niels v D » 24 apr 2009, 19:33

Nadeel van zo'n moderne diesel is de EGR.
Als je die er afhaalt kun je wel een ton of 3/4 vooruit zolang je goede brandstof tankt.
Een commonrailsysteem is redelijk fool-proof.

Knot

Bericht door Knot » 24 apr 2009, 20:17

Thom schreef: Mijn Alfa 156 JTD heb ik trouwens zonder motorproblemen over de 3 ton gereden. :banaan:
Uiteraard wel "shit" met de electronica begrijp ik hieruit??

;) ;)

Kasteel

Bericht door Kasteel » 24 apr 2009, 20:26

Rico schreef:Hoe zit het trouwens met de moderne turbodiesels ? je hoort wel eens van die verhalen, van verrotte turbo's, hoge druk inspuitsystemen die naar de kloten gaan..
Vraag ik me ook wel eens af, hoorde bijvoorbeeld over de verse 2.0tdi van vag ed ook niet altijd de beste verhalen. Wat doen die kleine turbo/compressor motortje eigenlijk?

*heeft een 1.7cdi van 0 tot 450dkm gereden in 3 jaar tijd*

Plaats reactie