OK, dochtertje geboren en werkomstandigheden veranderd...
Het oude plan was een ruime cruiser voor het vrouwtje en voor het weekend, en een Z4 M voor woon-werk in de week...
Nu rij ik in de week nog maar nauwelijks 4 km per dag aan woonwerkverkeer, en doe ik dat met een Ford Fiesta die ik moeiteloos op de parking van het station durf laten staan. Dit project duurt zeker tot einde september, dus tot die tijd is een Z4 M zinloos: woonwerkverkeer kan ik er niet mee doen, en in het weekend kan ik er niet mee op uittrekken met het vrouwtje en onze dochter.
Daarbovenop is het zowiewo not done om de eerste twee levensjaren door te brengen op een achterbank met het dak open, en zo wordt een cabrio quasi nutteloos. En m'n vrouw vind grote auto's maar niks, maar ik wil wel iets waarmee ik met het hele gezinnetje moeiteloos doorheen heel Europa kan rijden.
Een uitgelezen kans dus om een E39 M5 te verdedigen: ruim, luxe en snel, zonder dat je er overdreven meer keren voor moet tanken dan een Z4 M. Vrouwtje blijft nog even met haar Fiesta rondrijden totdat ze een beslissing maakt ter grootte van iets niet groter dan een 1-reeks voor dagelijks gebruik. En de E39 M5 durf ik ook wel aan het station achterlaten voor een hele dag. Het risico is dat ik na september aan een nieuw project begin en ik terug met de wagen woonwerkverkeer ga doen, maar het enige nadeel aan een M5 tov een Z4 M is dat het dak niet open gaat...

Richtkostprijs is hier ongeveer 22k voor een goeie Duitser ex BTW, maar als ik wil geef ik enkel 18k uit voor een oudere met meer kilometers en hou de rest voor een Z4 M.
Of toch maar een E46 M3 cabrio? Het babystoeltje past nu in een Ford Fiesta en dat betekent misschien dat het ook lukt in een M3. Ik zou wel de achterdeur missen, maar als ik vanaf oktober terug met de wagen naar het werk zou rijden zou ik tenminste het dak kunnen openen. Ik denk dat de E46 mij evenveel rijplezier als een Z4 M zou geven, zonder mezelf zo schuldig te voelen over het aantal kilometers op zo'n wagen. Maar ik vind het interieur en exterieur tov de Z4 M gewoon gedateerd... Richtprijs hier is 25k voor een Duitse ex BTW.
Of gewoon the sensible choice en een 2006 330d of 335d Touring voorzien voor die lange transeuropese trips met een minimum aan tankbeurten? 25k ex BTW... En die dan doorschuiven naar de kersverse moeder als ik een Z4 M op de kop kan tikken?
Het probleem is dat ik wil brullen in de alpen, en dat gaat moeilijker met een stille 335d dan met een luide M5
En dan is er nog een waterkansje om de Z4 M gewoon te vergeten en door te sparen naar een E60 M5...