Allrad ALPINA B3 BiTurbo, 20 stuks gemaakt

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
wjn

Re: Serieuze mededeling: ALPINA B3 BITURBO krijgt GEEN kenteken

Bericht door wjn » 15 apr 2009, 09:20

arjanvanessen schreef:U kunt de CO²-uitstootwaarde alleen aantonen aan de hand van:

de voor de auto verleende Europese typegoedkeuring
de individuele goedkeuring voor de auto door de RDW. Bij de keuring moet u dan het emissiecertificaat en/of het bijbehorende testrapport overleggen
het testrapport van een individuele keuring van de auto door bijvoorbeeld TNO
het certificaat van overeenstemming (CVO)
of als het certificaat van overeenstemming (CVO) niet aanwezig is een goedkeuring waarin de CO²-uitstoot is vastgelegd. De meting van het brandstofverbruik moet dan volgens de reglementen van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (ECE101-00) zijn gedaan.

weet niet of je hier iets mee kunt ??

bron http://www.douane.nl/variabel/bpm/bpm-2 ... P468_41805" onclick="window.open(this.href);return false;

ding zal toch een Europese typegoedkeuring moeten hebben ??

Arjan
Dacht ik dus ook, kan niet zo zijn dat een typegoedkeuring met daaraan verbonden CO2 niet te gebruiken zou zijn. Dat zou dan typisch weer een Nederlandse zet zijn, regels invoeren maar niet weten hoe te controleren/meten.

Amerikaanse SUV's lijkt me wat anders, die hebben immers geen EU typegoedkeuring en meestal ook niet EUROx.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 15 apr 2009, 09:44

Kijk eens op http://www.kitcarclub.nl/forum/viewtopic.php?t=5174" onclick="window.open(this.href);return false;
Die hebben hetzelfde "probleem" en weten hoe eromheen te gaan.

Macboy

Bericht door Macboy » 15 apr 2009, 10:56

Ik kan je alleen adviseren als de sodemieter een advocaat in te schakelen met kennis van douane/importrecht en meteen civiel kort geding te starten. Dan ben je binnen 1 of 2 weken bij de rechter.

Daarop een beroep doen op EU-regelgeving. Amerikaanse SUV toestanden zijn totaal niet relevant, aangezien er sprake is van EU-import. De TÜV-regelgeving terzijde schuiven is ook niet mogelijk. Het CO2 protocol mag geen beperking inhouden maar heeft een beschermende functie. Die is in deze kwestie zinledig, omdat de auto al een opgegeven CO2 waarde heeft. Het lijkt mij sterk dat die per land kan verschillen ! Die CO2 waardes worden door de fabrikant opgegeven.

Kortom: dit lijkt toch wel onrechtmatige belemmering te zijn van EU-regelgeving (open markt e.d.).

Juridische actie ondernemen dus en niet gaan wachten.

Wat ik echter niet begrijp: waarom is de auto door je vader ingevoerd en niet gewoon door Alpina Nederland ?

@Arnoud: ik mag toch hopen dat het interieur wel rood is van binnen :) Smaken verschillen dus dat soort opmerkingen heb je weinig aan denk ik. Iets wat jij niet mooi vindt zullen anderen prachtig kunnen vinden. De vader van Chris heeft volgens mijn juist heel veel smaak. Ook vanwege de groene (klassieke) Alpina kleur die weinig mensen zal aanspreken. Dat gold ook voor de E46 combo.

RVV

Bericht door RVV » 15 apr 2009, 10:59

Bizar verhaal.. eh via Engeland een typegoedkeuring aanvragen ? Doen ze bij die kitcars toch ook ? Of gaat die vlieger niet meer op ?

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 15 apr 2009, 11:49

Hier een update van de dealer.
In eerste instatie wil ik iedereen bedanken voor het meedenken. Echter moet ik wel de kanttekening geven dat afgelopen weken de dealer en Interstate (wat "Alpina Nederland" is :wink: ) niet stil hebben gezeten. Zonder jullie te ontmoedigen en goede bedoelingen, alles is bekeken en elke keer liepen we met onze neus tegen de muur.
En waar nu een oplossing voor moet komen is het feit dat Co2 metingen/rapporten per land geldig zijn.
Dus een duits rapport is niet geldig in nederland en vice versa.

Voor de duidelijkheid:
De douane post van arjanvanessen is een goede echter, wat blijkt(!) sinds 1 maart al achterhaald. :shock:
Dat betreft de laatste regel van het aantonen van de co2 regelement:
of als het certificaat van overeenstemming (CVO) niet aanwezig is een goedkeuring waarin de CO²-uitstoot is vastgelegd. De meting van het brandstofverbruik moet dan volgens de reglementen van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (ECE101-00) zijn gedaan.
Deze regel is dus per 1 maart verouderd omdat dus Co2 metingen/rapporten per land individueel geldig zijn.

Maar de geldigheid en acceptatie van de Co2 rapporten zijn zelfs nog tussen RDW/Belastingdienst/Douane geen afspraken gemaakt.
En dat is heel de clou van heel het verhaal. m.a.w. De auto is goed m.u.v. dat Co2 testrapporten van individueel gekeurde auto's, uitgevoerd door bijv. TNO, geaccepteerd worden bij de instanties in Nederland.

En dan kom ik inderdaad op het punt van Macboy. Ook naar mijn mening is er inderdaad sprake van marktbelemering. Immers Interstate en de dealer hebben werk geleverd maar onze vrienden van de overheid houden heel het verhaal tegen. (zonder over de financiele afwikkeling te spreken) Echter het punt is wat nu de vraag is; als je druk gaat zetten op de abtenaren in deze gaan ze sneller werken? Trekken ze zich er uberhaupt wat van aan? Ik vergelijk het maar met een hond: Als je lief tegen hem praat doet hij alles voor je. Praat je boos tegen hem dan draait hij zich om en loopt hij weg. In deze lijkt het beter dat er dus verstandig en tactisch gehandelt word. Immers ambtenaren zien liever heden ten dage dat we op groene kikkers rijden dan met een ALPINA in de kleur groen. Wel heeft de de dealer vandaag contact opgenomen met de BOVAG hierover. Ik ben benieuwd wat daaruit rolt.

Oplossing in het Co2 acceptatie traject zijn uiteraard welkom!

Enne, rood leer vind ik persoonlijk wel mooi icm bijv zwart exterieur en hoogglans shadowline. Maar niet in klassiek groen icm chroom.... :wink:
Maargoed dat is het verschil tussen junior en senior :P ..... en persoonlijke smaak. :lol:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 15 apr 2009, 11:54

mijn reactie:Heel veel sterkte in dit bureacratisch/betuttelend/besluitloze drama van Nederland anno nu, Chris/pa/Interstate en zelfs ambtenaren die er toe doen:Please heren/dames doe jullie best!

RutgerK

Bericht door RutgerK » 15 apr 2009, 12:18

Ik probeer ook maar even wat.

Ik begrijp dat geen Europese Typegoedkeuring (ETG) is voor deze auto?

Het CO2 uitstoot rapport is volgens mij een verhaal dat speelt als je bezwaar wil maken tegen de standaardnorm van 302 gr/km voor diesels die geen vastgestelde CO²-uitstootwaarde hebben.

Komt de personenauto niet voor in het brandstofverbruiksboekje en/of heeft de RDW geen CO²-uitstoot bepaald
Komt de personenauto niet voor in het brandstofverbruiksboekje en/of heeft de RDW geen CO²-uitstoot bepaald voor de auto? Dan wordt de CO²-uitstoot vastgesteld op 350 gr/km voor een benzineauto of 302 gr/km voor een dieselauto, tenzij u de CO2-uitstoot kunt aantonen op de hieronder voorgeschreven manier.

http://www.douane.nl/variabel/bpm/bpm-22.html

Ik kan mij voorstellen dat je niet op deze norm zit te wachten aangezien je dan al snel € 20.000,- extra BPM moet betalen bij invoer

Of is de informatie op de site van de Douane verouderd?

Hans

Bericht door Hans » 15 apr 2009, 12:22

Ik ben heel benieuwd hoe lang dit gaat duren, suc6 in ieder geval. Eigenlijk zouden ze je met Duitse platen moeten laten rijden tot ze bij de overheid eens hebben uitgezocht hoe het in elkaar zit. Nu word de burger weer de dupe van een falende overheid.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 15 apr 2009, 12:23

XR5Turbo schreef:Serieuze mededeling: ALPINA B3 BITURBO ALLRAD krijgt geen kenteken.

Momenteel is het plan de desbetreffende persoon van TNO in gesprek gaat met heren van de douane. Om een plan op te gaan zetten voor deze auto. Ook zullen er waarschijnlijk Co2 testen uitgevoerd moeten gaan worden op een 4wd geschikte testbank. Als dat gaat lukken! Want anders zou van de ALLRAD zelfs een 2wd gemaakt moeten gaan worden. :shock:

Mag ik nu kort gezegd concluderen dat het TNO simpelweg geen AWD bank heeft? Want anders zie ik het probleem niet als hun de organisatie zijn die die keuringen doen (ik las op de kitcarclub 1950 euro, geen wisselgeld maar op zo'n bedrag overkomelijk). Roughly said is het toch niet jouw probleem dat de overheid in gebreke blijft. In dat geval lonkt er inderdaad een juridisch pad waarbij je je voordeel kunt doen met de europese regels.

En wat is de datum waarop de auto gekeurd is in Duitsland? Als dat voor 1 maart is geweest is hier misschien ook nog een klein voordeeltje mee te halen?

Ten laatste: wat voor een CO2 getal is er in Duitsland gemeten? Ergens in de 200-regio ofzo? Want als het verschil met de 350 gram grens niet zo groot is is het misschien toch 'gewoon' het makkelijkst dat G-label ( :shock: ) te pakken?
Lijkt me in ieder geval een uitgesproken vervelende start van de in ontvangstname van een nieuwe auto :evil: !

RVV

Bericht door RVV » 15 apr 2009, 12:23

Mischien een domme opmerking.. maar kun je die auto niet gewoon op een BMW 335i XI kenteken laten zetten ?

Macboy

Bericht door Macboy » 15 apr 2009, 12:27

Wachten op ambtenaren snap ik niet. Als je druk uitoefent, zorg je voor een procedure en advocaat. Dan wordt er wel geluisterd. Je kunt wel zeggen, een ambtenaar gaat je dan juist erg tegenwerken, maar wat maakt dat uit ?

Binnen 14 dagen sta je bij een onafhankelijke rechter. Wat een ambtenaar dan "vindt", moet ie maar in zijn hol steken :)

RVV

Bericht door RVV » 15 apr 2009, 12:31

Hans schreef:Ik ben heel benieuwd hoe lang dit gaat duren, suc6 in ieder geval. Eigenlijk zouden ze je met Duitse platen moeten laten rijden tot ze bij de overheid eens hebben uitgezocht hoe het in elkaar zit. Nu word de burger weer de dupe van een falende overheid.

Haha Hans dat is de oplossing, blijven rijden met Duitse platen.. je laten aanhouden door douane en een BPM aanslag accepteren.. alleen die kunnen ze niet uitschrijven omdat ze het BPM bedrag niet weten :mrgreen:

Hans

Bericht door Hans » 15 apr 2009, 12:33

Juist! :mrgreen: Moet je eens kijkenhoe snel het dan allemaal kan.

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 15 apr 2009, 12:42

Wat RutgerK omschrijft is ook juist het punt. (Echter je pakt de Co2 van een diesel ipv een benzine :wink: )
Van benzine is deze norm 350gr terwijl de B3 een Co2 uitstoot heeft van 244gr. (http://www.alpina-automobiles.de" onclick="window.open(this.href);return false;)
Kortweg gezegd pakken ze dan gewoon een norm die veel te hoog ligt.
Dus je betaald meer BPM en bijtelling over iets dat niet eens het geval is. Voor het vergelijk: een X5 4.8is van het vorige type stoot nog minder uit. :roll: Daadwerkelijke financiele gevolgen weet ik niet precies maar het is duidelijk de moeite om aan te gaan tonen wat de daadwerkelijke Co2 uitstoot is.

@G Kolkman: Voor zover ik weet is de AWD bank een lastig verhaal. Maar daar moet ik nog een antwoord schuldig blijven voor wat betreft de daadwerkelijke oplossing hierin. Ik houd jullie op de hoogte.

@macboy: Er is wel actie in deze. A.S. Maandag is er overleg met TNO en Douane. Eerst maar is afwachten wat daaruit komt.
Als daar geen of "langdurig" antwoord uit komt zal er wel juridische actie komen. Als dat de uitweg is!! Voor elke partij is het van
(financieel)belang dat deze auto liever gister dan vandaag op kenteken gaat.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 15 apr 2009, 12:58

Ik was even in de war met de D3 voor de norm.

Dus op zich kan je de auto wel op kenteken krijgen maar dan wel met een enorme bak aan extra BPM en bijtelling?

Hebben jullie al contact opgenomen met de Deutsche Automobil Treuhand GmbH over de wijze waarom zij die emissietest hebben afgenomen? Als zij volgens ECE101-00 hebben gedaan dan kan dat testrapport toch gebruikt worden?

DF-user-278

Bericht door DF-user-278 » 15 apr 2009, 18:51

Meteen een advocaat erop zoals Macboy al aan had gegeven en tevens ook de daaruit voortvloeiende kosten verhalen!

RutgerK

Bericht door RutgerK » 15 apr 2009, 19:44

Al contact gezocht met PDE Automotive? Die doen verbruikstesten/emissietesten volgens verschillende standaards.

http://www.pdeautomotive.com/files/down ... ainLab.pdf

http://www.pdeautomotive.com/en/index.php

Ik weet niet wat een advocaat kan betekenen in dit geval. Volgens mij staat er vrij duidelijk wat je moet overleggen bij de RDW voor een goedkeuring als er geen typegoedkeuring voor de auto is. Ook staat er duidelijk dat bij 'geen bezwaar' de grens van 350gr/km wordt gebruikt. Het bezwaar is een zaak van degene die de auto importeert lijkt mij.

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 15 apr 2009, 21:03

@rutgerK: Bedankt voor die link. Ik heb hem gelijk doorgestuurd naar de dealer...

Vandaag heb ik contact met mijn vader die momenteel op vakantie is.
Ik heb de advocaat en marktbelemmering opmerkingen naar hem genoemd.
Overmorgen is hij terug en gaat hij daadwerkelijk een start maken voor de juridische aanpak.

Ik blijf het zeggen. Bedankt voor jullie input en medeleven...uiteraard houd ik jullie op de hoogte.

arjanvanessen

Bericht door arjanvanessen » 15 apr 2009, 22:09

XR5Turbo schreef:
wjn schreef:Raar verhaal eigenlijk.
- Alpina moet toch ook voor elke auto een CO2 waarde afgeven, ivm. vlootverbruik geprodoceerde auto's. En dat is een binnen de EU geldige waarde.
- De Alpina heeft een typegoedkeuring voor Duitsland, geld dus ook voor de rest van de EU landen?
- En hoe doen ze het bij Amerikanen dan, SUV's zijn toch ook 4x4?

Iig succes ermee.
Antwoorden vanuit het CO2 protocol
1. Ja, maar de geldende regels en waardes moeten per land worden vastgesteld.
2. Ja, typegoedkeuring is inprincipe OK wat betreft het RDW. Maar het Co2 protocol is niet in orde.
3. Wie heeft daar antwoord op... :?

maarre maakt dat co2 protocol geen deel uit van de CVO / COC / EU typegoedkeuring ?? , als dat zo is ligt de fout toch bij alpina ?

verder zou ik ook eens kijken wat de mogelijkheden zijn om verhaal te halen bij de douane / belasting dienst , er staat immers onjuiste info op de site toch ??

Arjan

RutgerK

Bericht door RutgerK » 15 apr 2009, 22:50

Ik denk ook dat Alpina voor de B3 biturbo geen Europese goedkeuring heeft en dat het daarom per land moet gebeuren door de importeur.
Dat kan standaard beleid zijn bij kleinere autofabrikanten omdat een EU typegoedkeuring te kostbaar is voor het aantal auto's dat Alpina bouwt van de verschillende modellen.

De kosten van een advocaat zou ik achterwege laten want want volgens mij is er van enige belemmering vanuit de overheidsorganisaties geen sprake.

Ik kan mij niet voorstellen dat TNO geen 4x4 bank zou hebben en zoals eerder gemeld kan het waarschijnlijk ook bij EDP Automotive.

Batje///M3

Bericht door Batje///M3 » 16 apr 2009, 13:01

Heb toen ik mijn m3 kocht een EU certificaat erbij gekregen deze is toen destijds opgemaakt door M gmbh.
Alpina zou toch ook zoiets moeten hebben want anders krijgen ze volgens mij nooit een auto op kenteken.
En die is in ieder land geldig.

EEG Certificaat van overeenstemming met alle gegevens van de auto per chassisnr

Er staat zelfs de abgasverhalten op:
CO 0.463 g/km
HC 0.000
NOx 0.000
HC+NOx 0.126
Partikel 0.000

Als je wilt kan ik wel een foto van maken en erbij zetten misschien heb je er wat aan.

wjn

Bericht door wjn » 16 apr 2009, 17:20

Toch nog een poging en ik "quote" uit de openingspost:
Wellicht bekend: in Heerhugowaard rijd de 1e ALPINA B3 ALLRAD van Nederland in het wit. Betreffende eigenaar heeft anderhalve maand geluk gehad!!!

De voorbereidingen voor de import zijn getroffen door ALPINA zelf. Auto heeft 1 dag op duits kenteken gestaan, dit om de bekende Fahrzeugbrief te verkrijgen. En de auto is op transport gezet. Tot nu toe geen problemen
- Als er al een B3 Allrad rondrijdt met NL kenteken, dan zijn daar ook gegevens van bekend bij de RDW.
- Als de auto een Duits kenteken heeft (gehad), heeft ie ook CO2 op de goedkeuring staan.
- Blijkbaar heeft die Alpina dus geen EU typegoedkeuring, want dat is ook geldig, zie onderstaande quote.

"Door wijziging van de regeling CO2-toeslag voor importauto's is het minder gemakkelijk om auto's van buiten de EU te importeren. Zonder een Europese typegoedkeuring, CVO en/of individueel TNO-keuring worden milieuvriendelijke auto's aangeslagen in de hoogste CO2 uitstootcategorie."

Lijkt me idd een zaak van "het komt niet in de lijst voor", dus een probleem. Jammer dat ze hier (NL) alles proberen te beschrijven / voor te schrijven.

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 21 apr 2009, 22:50

UPDATE: Morgen komt iemand van ALPINA.DE naar Nederland de stand van zaken doornemen bij de dealer, dit om uiteraard de zaak af te handelen.
Desbetreffende man heeft nauw contact met de Co2 man van ALPINA. De auto zal hoe dan ook worden getest op een 4wd bank.

Vandaag hebben we met desbetreffende persoon van ALPINA.DE contact gehad via de telefoon.
Hij heeft zijn excuses aangeboden dat ALPINA niet eerder hun huiswerk heeft gedaan.
Al is het wel zo dat Nederland wel het moeilijkste land is van europa om auto's in te voeren door het nieuwe protocol.

We zijn dus erg benieuwd. Inmiddels hebben we maar bewust onze boosheid en frustratie aan de kant geschoven.
In elk geval is ALPINA zelf bezig met de invoer dus kunnen we het beter treffen???

Erik K.

Bericht door Erik K. » 21 apr 2009, 22:52

De Alpina in Heerhugowaard staat op NL-kenteken vanaf dag 1.

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 21 apr 2009, 22:57

Erik K. schreef:De Alpina in Heerhugowaard staat op NL-kenteken vanaf dag 1.
Zoals gezegd in de startpost. Die heeft iets meer als een maand geluk gehad.
Al was deze 28/02/09 bij het RDW gekeurd geweest was er ook niks aan de hand geweest..... :|

Plaats reactie