Re: MiTo GTA concept 240pk
Geplaatst: 26 feb 2009, 14:13
Geeft niet, ging om de tekst...
Jammer.De Alfa Romeo Mito GTA Concept werd zeer enthousiast ontvangen op de Autosalon van Genève, maar er is slecht nieuws: Alfa Romeo heeft de plannen voor een supersnelle Mito in de ijskast gezet.
Dat meldt het Britse iMotor, dat zich baseert op een interview met een woordvoerster van Alfa Romeo. Volgens haar is het ‘moeilijk te verantwoorden om in deze economisch moeilijke tijden met een supersnelle auto op de markt te komen. Door de crisis is de GTA niet levensvatbaar en helaas zal dat misschien nooit meer het geval zijn.'
De Alfa Romeo Mito GTA was de gedoodverfde concurrent voor de Mini John Cooper Works, maar die lijkt dus het rijk alleen te houden. De GTA Concept had een 1,75-liter turbomotor aan boord, goed voor 240 pk. Dat is ruim meer dan de Mini biedt, want die moet met 211 pk genoegen nemen. Een vergelijkingstest tussen deze twee bommetjes lijkt er dus nooit van te komen.
Een woordvoerder van de Fiat Group Automobiles Nederland meldt ons dat de Engelse berichten kloppen: “De Mito GTA komt niet, zoals eerder aangegeven, begin 2010 op de markt. Of de auto later alsnog komt, kan ik op dit moment niet zeggen.”
Als je niks van Alfa liefhebbers snapt, snap je ook niks van de huidige BMW liefhebbers.Ruben schreef:Ik heb nooit wat met Alfa gehad. Begrijp dus niks van de liefhebbers. Zal wel een hiaat in mijn opvoeding zijn
Wouter81 schreef:Mietjes bij Alfa...en dat durft zich nog een sportief merk te noemen. Complete afgang, dat hele merk zo onderhand. Mito is niets anders dan een dure Grande Punto kloon (waarbij de Grande Punto Abarth nog sportiever en sneller ook is, zou andersom moeten zijn!). 159 Is verouderd, Brera zware logge zeepkist, GT ook verouderd en de nieuwe 147 opvolger ziet er gewoon uit als een opgepompte Mito qua design, weinig vernieuwend wat ik er tot nu toe van gezien heb. Verder hebben ze hun RWD roots ook al tijden verloochend en nu ook nog eens een GTA versie afblazen. Economische crisis best, maar merken als Renault brengen ook sportieve modellen bij de vleet uit. Megane R26, RS, Clio GT, Clio RS, Twingo RS..... economische crisis in Frankrijk is echt niet minder lijkt mij.
Pas als ze weer eens wat vernieuwend gaan doen zoals RWD en een echt sportief model, dan neem ik ze weer serieus. Op dit moment is het echter een volledig overbodig merk aan het worden wat niets toevoegt. Cuore Sportivo adverteren ze mee... of iets dergelijks...sportief hart. Jaja, nodig tijd voor een zware hartoperatie dan. Check voor de grap eens die Mito reclame op TV. Raceauto geluiden op de achtergrond..en dan adverteren ze met een 1.4 grasmaaierversie met 90 pk ofzo, al vanaf 15.000 euri....
Mijn dealer (Fiat) verkoopt ook Alfa's. Althans op papier...laatste keer dat ik er was hadden ze al meer dan een maand geen Alfa meer verkocht. Wel ladingen Fiats. Verbaast me allemaal niet.
Die bijtelling is wel interessant. Heb je toch een leuk vlot gebakje voor weinig bijtelling. Lijkt me dat het daarmee de snelste auto is in de 20% categorie.De auto is nog niets eens officieel aan het publiek getoond, maar tijdens de introductie van Fiats nieuwe Mutiair-motoren konden we al op pad met de Alfa Mito Quadrifoglio Verde.
Officieel trekt Alfa het doek pas op de IAA van de snelste Mito af, maar de Italianen waren bereid ons vast een blokje om te sturen met een prototype van de Mito QV. De logo’s van het klaviertje vier zaten er nog niet eens op de koets. We mochten los op Alfa’s eigen testcircuit Balocco nabij Milaan. De twee belangrijkste zaken van de QV zijn de gloednieuwe 1.4 turbomotor met maar liefst 170 pk en het dynamische onderstel. Het DNA-systeem heeft nu ook invloed op de hardheid van de dempers, iets wat bij andere Mito’s niet het geval is. Daarnaast beschikt de QV over een nieuwe handgeschakelde zesbak.
Al snel blijkt dat de snelle Mito zich prima thuisvoelt op het circuit. De bochtsnelheid ligt relatief hoog en het dynamische onderstel geeft je meer het gevoel dat jij de auto bestuurt en niet andersom. Uiteraard heeft ook de QV de beschikking over het elektronische spersysteem genaamd Q2, dat voorkomt dat je bij uitaccelereren met spinnende wielen naar de buitenkant van de bocht glijdt. De krachtige motor is een grote verbetering ten opzichte van de oude T-Jets, die relatief veel last hadden van turbotraagheid. Een heikel punt blijft de elektronische besturing, die onvoldoende communiceert. Op dit vlak kan de Alfa nog niet op tegen de geijkte concurrent Cooper S. Een groot voordeel van de Mito is evenwel dat hij met z'n CO2-uitstoot van 139 gram per kilometer in de 20 procent bijtellingklasse valt, iets wat de Mini met de Cooper S niet lukt.