Die beste man was een aantal jaar terug ook op Spa om potentiele klanten mee te nemen in de 599. Ik heb zelf toen niet meegereden maar als ik de verhalen geloven mag wa de beste man uitermate kundig.luco hornsveld schreef:Dan heb ik met die man een rondje of 5 meegereden op het testcicuit van ferrari in een 355Bert ///M3 schreef:Yep. En nog steeds gewoon in een FXX rondsjezenluco hornsveld schreef:Is die man nu dik in de 60?![]()
![]()
![]()
Fabrieks-testrijders
-
- Berichten: 5504
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: Fabrieks-testrijders
- Mark 320iS
- Berichten: 2886
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: Fabrieks-testrijders
Vergeten we niet 1 man?
Loris Bicocchi
Hij is weliswaar niet de testrijder voor één specifiek merk, maar de beste man heeft aardig wat testwerk op z'n naam:
- KTM X-bow;
- Veyron;
- Koenigsegg;
- Pagani Zonda;
- McLaren F1;
-Bugatti EB110;
Er heeft laatst nog een heel artikel over hem gestaan in de EVO en (vertaald) in Autovisie.
Een paar jaar geleden heeft er eens een heel artikel over testrijders in Autovisie gestaan, met een verkiezing van de beste.
Bicocchie kwam er toen als nr. 1 uit omdat hij test voor meerdere merken. Benuzzi en Röhrl werden 2 en 3 (weet niet welke volgorde).
Loris Bicocchi
Hij is weliswaar niet de testrijder voor één specifiek merk, maar de beste man heeft aardig wat testwerk op z'n naam:
- KTM X-bow;
- Veyron;
- Koenigsegg;
- Pagani Zonda;
- McLaren F1;
-Bugatti EB110;
Er heeft laatst nog een heel artikel over hem gestaan in de EVO en (vertaald) in Autovisie.
Een paar jaar geleden heeft er eens een heel artikel over testrijders in Autovisie gestaan, met een verkiezing van de beste.
Bicocchie kwam er toen als nr. 1 uit omdat hij test voor meerdere merken. Benuzzi en Röhrl werden 2 en 3 (weet niet welke volgorde).
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Fabrieks-testrijders
Wat ik mij van dat artikel kan herinneren, was dat er een aantal namen niet tussen stonden. Kan me vergissen.
Maar testrijder zijn, dat is toch wel een droombaan voor velen hier?!
Zeker bij de leukere sportwagenfabrikanten. Het lijkt me vrij moeilijk om een auto te ontwikkelen die past bij de gemiddelde rijstijlen/rijkwaliteiten van klanten. Aan de andere kant is het ook weer niet al te lastig. Veel fabrikanten doen er dan ook slim aan om rijtrainingen te geven om het niveau van de klanten wat op te krikken en daar leren ze tegelijk veel hoe een klant nu werkelijk rijdt en wat 'ie leuk vindt. En het levert extra geld op.
Vooral zo'n rol, van instructeur/testrijder en ontwikkelaar heb ik altijd wel geambieerd, alleen nooit iets mee gedaan natuurlijk. Ik denk dat je echt in dat wereldje moet zitten van de racerij en automotive(ontwikkeling) en een autotechnische achtergrond moet hebben. Ik heb geen van allen. Destijds een bewuste keuze om bouwkunde te doen, maar nu denk ik weleens: wat als...? Iemand zoals andere Dennis hier op 't forum, die heeft 't knap gedaan via Ford en Toyota en nu bij Downforce. Die komt er wel! Hij kan én goed rijden én hij heeft verstand van de techniek.
Maar testrijder zijn, dat is toch wel een droombaan voor velen hier?!
Zeker bij de leukere sportwagenfabrikanten. Het lijkt me vrij moeilijk om een auto te ontwikkelen die past bij de gemiddelde rijstijlen/rijkwaliteiten van klanten. Aan de andere kant is het ook weer niet al te lastig. Veel fabrikanten doen er dan ook slim aan om rijtrainingen te geven om het niveau van de klanten wat op te krikken en daar leren ze tegelijk veel hoe een klant nu werkelijk rijdt en wat 'ie leuk vindt. En het levert extra geld op.
Vooral zo'n rol, van instructeur/testrijder en ontwikkelaar heb ik altijd wel geambieerd, alleen nooit iets mee gedaan natuurlijk. Ik denk dat je echt in dat wereldje moet zitten van de racerij en automotive(ontwikkeling) en een autotechnische achtergrond moet hebben. Ik heb geen van allen. Destijds een bewuste keuze om bouwkunde te doen, maar nu denk ik weleens: wat als...? Iemand zoals andere Dennis hier op 't forum, die heeft 't knap gedaan via Ford en Toyota en nu bij Downforce. Die komt er wel! Hij kan én goed rijden én hij heeft verstand van de techniek.
- Mathieu
- Berichten: 5200
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
- Locatie: Ergens in brabant
Re: Fabrieks-testrijders
Maar is de rol van een testrijder overrated.
Wordt alles niet van te voren berekend door de engineers en hoef je als testrijders alleen te bevestigen.
Wat als de testrijder zegt tegen de engineer dat de rechterachterzijde raar/anders aan voelt dan het zou moeten aanvoelen.
Dan wordt de laptop aangesloten, data uitgelezen en zegt de engineer: "Niets aan de hand" Wat dan?
Wordt alles niet van te voren berekend door de engineers en hoef je als testrijders alleen te bevestigen.
Wat als de testrijder zegt tegen de engineer dat de rechterachterzijde raar/anders aan voelt dan het zou moeten aanvoelen.
Dan wordt de laptop aangesloten, data uitgelezen en zegt de engineer: "Niets aan de hand" Wat dan?
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Fabrieks-testrijders
In dat geval worden de data engineers overschat. Want een perfecte auto geeft geen gevoel van plezier.
Wat ik bij Spyker zag, was dat ze rondreden met allerlei sensoren, laptop etc. En wat ik ervan gehoord heb is dat ze eigenlijk geen goede testrijder hadden die het gevoel in de auto kon brengen. Het is natuurlijk een samenwerking van engineer en rijder, net als in de racerij. Alleen gaat het hier niet om de snelste of beste auto, maar een compromis voor een breed scala aan klanten. En soms moet je als ontwerper/ontwikkelaar/fabrikant gewoon eigenwijs zijn en een auto bouwen waar bijna niemand mee kan rijden.... zoals Lamborghini dus?
Wat ik bij Spyker zag, was dat ze rondreden met allerlei sensoren, laptop etc. En wat ik ervan gehoord heb is dat ze eigenlijk geen goede testrijder hadden die het gevoel in de auto kon brengen. Het is natuurlijk een samenwerking van engineer en rijder, net als in de racerij. Alleen gaat het hier niet om de snelste of beste auto, maar een compromis voor een breed scala aan klanten. En soms moet je als ontwerper/ontwikkelaar/fabrikant gewoon eigenwijs zijn en een auto bouwen waar bijna niemand mee kan rijden.... zoals Lamborghini dus?

Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 04 feb 2009, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: Fabrieks-testrijders
Roser leeft. Bellof is geheel volgens verwachting niet meer in leven. Zegt ook wat over z'n rijstijl!Nandor schreef:Grappig,
Balboni heb ik ook wel eens bezig gezien. Vond het niets eigenlijk.........
Roser=God
Bellof=Oppergod
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Fabrieks-testrijders
Ligt er aan wat je test denk ik. Een racewagen is wat dat betreft veel simpeler te ontwikkelen als een productiechassis omdat er minder concessies in zitten en je hoeft geen auto voor een heel breed publiek te ontwikkelen.Mathieu schreef:Maar is de rol van een testrijder overrated.
Wordt alles niet van te voren berekend door de engineers en hoef je als testrijders alleen te bevestigen.
Wat als de testrijder zegt tegen de engineer dat de rechterachterzijde raar/anders aan voelt dan het zou moeten aanvoelen.
Dan wordt de laptop aangesloten, data uitgelezen en zegt de engineer: "Niets aan de hand" Wat dan?
Alles word van te voren wel berekend zoals natuurlijke frequencties, geometrische effecten etc maar dat zijn alleen een set theoretische gegegevens waar je naar kijken kan, die je ook nog in de real world testen moet. Er zitten zoveel variabelen in dat de berekening er eigenlijk toch altijd naast zit, oa door factoren die je gewoon niet weten kan.
Deels word dat dan nog bekeken dmv een simulatie (bijvoorbeeld met shaker rigs) maar deels is ook gewoon puur rijden en testen.
Bekende van mij doet chassis development bij Jaguar en die zijn 6 maanden tot een jaar aan het testen met schokbrekerinstellingen, veren en allerlei verschillende banden (soms 50 tot 60 verschillende!) tot ze tot een acceptabele karakteristiek komen.
- Hubert D
- Berichten: 665
- Lid geworden op: 10 jul 2006, 10:52
Re: Fabrieks-testrijders
Peter Kox zei wel eens ingehuurd te zijn geweest door Spyker, die had toen wel wat punten aangegeven die verbeterd konden worden. Dat scheen toen wel gebeurd te zijn, maar hij vond het jammer dat hij niet nog een keer ingehuurd was om te fine-tunen. Ze hadden dus wel iets met zijn suggesties gedaan, maar het niet netjes afgemaakt. Dit was zijn verhaal nadat hij voor de AV supertest de C8 had getest.Dennis Cavallino schreef:Wat ik bij Spyker zag, was dat ze rondreden met allerlei sensoren, laptop etc. En wat ik ervan gehoord heb is dat ze eigenlijk geen goede testrijder hadden die het gevoel in de auto kon brengen. Het is natuurlijk een samenwerking van engineer en rijder, net als in de racerij. Alleen gaat het hier niet om de snelste of beste auto, maar een compromis voor een breed scala aan klanten. En soms moet je als ontwerper/ontwikkelaar/fabrikant gewoon eigenwijs zijn en een auto bouwen waar bijna niemand mee kan rijden.... zoals Lamborghini dus?
Diezelfde Peter heeft later (nu nog?) veel testwerk gedaan voor de Lambo-racers.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Fabrieks-testrijders
Kox is één van de minst opvallende goede coureurs van NL. En ik denk één van de best betaalde. Wel frapant dat 'ie gewoon absoluut niet kan driften (zegt 'ie zelf), het is echt iemand die heel hard kan in een perfecte auto en dus ook altijd op zoek is naar de perfecte afstelling. Ik kan me zijn kwaliteiten als testrijder dus wel goed voorstellen.
- Hubert D
- Berichten: 665
- Lid geworden op: 10 jul 2006, 10:52
Re: Fabrieks-testrijders
Ik denk dat ie beter kan driften als mij, maar dat zegt dus nog helemaal niks
Ik heb het geluk gehad om een paar keer te mogen meerijden in verschillende auto's en het opvallende aan zijn rijstijl vond ik de enorme rust die hij in de auto had. Je hebt totaal niet het gevoel dat hij hard gaat of aan het pushen is. Ik heb kunnen vergelijken met Jeroen Bleekemolen, die was juist weer heel grof met het gas. Gewoon in 1 keer hard naar beneden en als dat nog niet ging, dan ging het pedaal omhoog en gelijk weer grof naar beneden. Dat voelde spectaculairder aan.

Ik heb het geluk gehad om een paar keer te mogen meerijden in verschillende auto's en het opvallende aan zijn rijstijl vond ik de enorme rust die hij in de auto had. Je hebt totaal niet het gevoel dat hij hard gaat of aan het pushen is. Ik heb kunnen vergelijken met Jeroen Bleekemolen, die was juist weer heel grof met het gas. Gewoon in 1 keer hard naar beneden en als dat nog niet ging, dan ging het pedaal omhoog en gelijk weer grof naar beneden. Dat voelde spectaculairder aan.
- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: Fabrieks-testrijders
Kox is een typische GT-rijder, dat wil zeggen dat hij goed is in lange afstanden en dan wil je een rustige rijstijl en auto hebben. Anders ben je na een paar uur kapot als je een handvolle auto hebt.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Fabrieks-testrijders
Kox rijdt inderdaad altijd clean. Bleekemolen kan dat ook, maar die kan ook wild doen (alles voor de kijkcijfers). Persoonlijk heb ik meer met de rijstijl van Bleek, als het om Driving Fun gaat, want clean rijden is maar saai zolang je niet racet voor 't eggie... maar Kox heeft dat wel tot in de perfectie onder de knie. Ik ken maar 1 persoon irl die daaraan kan tippen, maar die nog niet bekend is bij het grote publiek: Jacco Valentijn. Die rijdt echt zo verschrikkelijk mooi.
@Tristan: En het zorgt voor langere stints en niet te warme banden, weinig kans op schade en mankementen. Kox is echt één van de allerbeste Nederlandse GT-rijders ooit. Van Lennep (dé specialist imho) was van een nog net iets andere stempel. Die kreeg ooit gewoon de opdracht om de 24h van Le Mans voluit te rijden met zijn Porsche. En dat lukte ook.
@Tristan: En het zorgt voor langere stints en niet te warme banden, weinig kans op schade en mankementen. Kox is echt één van de allerbeste Nederlandse GT-rijders ooit. Van Lennep (dé specialist imho) was van een nog net iets andere stempel. Die kreeg ooit gewoon de opdracht om de 24h van Le Mans voluit te rijden met zijn Porsche. En dat lukte ook.
- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
Re: Fabrieks-testrijders
@Dennis.........de naam he....clean hard rijden ik ken het 8)
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: Fabrieks-testrijders
Ik mis Hielke Kerstma in dit rijtje...
- cooldragon
- Berichten: 857
- Lid geworden op: 27 nov 2006, 17:52
Re: Fabrieks-testrijders
indobesar schreef:Zo herkenbaar hahahahFernando schreef:Doe ik ook altijd, ik ga er pas af als m'n benen beginnen te tintelen wegens een afgeknelde bloedtoevoer naar de benen.....indobesar schreef:Toilet is het enige moment van rust in mijn leven, dus ideaal om een blaadje te lezen. 8)![]()
@ indobesar
staat bij jou ook een botol cebok?![]()
Ja, coca-cola 8)
DUDES!!!!!
maaarr...allebei erg herkenbaar whahaha
-
- Berichten: 9435
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
- Locatie: Curaçao
Re: Fabrieks-testrijders
Macboy schreef:Ik mis Hielke Kerstma in dit rijtje...

Mooi topic! Die Roser kende ik nog niet, gelijk ff Googlen. Mooie en interessante verhalen komen hier naarboven!
- Ar
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
- Auto: Prius
Re: Fabrieks-testrijders
Op autoweek lees ik dat er een testrijder van Porsche omgekomen is. De oorzaak en naam van de persoon wordt niet genoemd.
-
- Berichten: 1908
- Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08
Re: Fabrieks-testrijders
Vanochtend is een Porsche testrijder op de Duitse A5 bij een ongeval met een prototype om het leven gekomen.
Op de Duitse A5 bij Darmstadt is vanochtend een 51-jarige testrijder van Porsche om het leven gekomen.
Hij reed met een voorserie-model van de Panamera. Een tweede Panamera, die hem volgde, kon het ongeluk nog net ontwijken.
Autobahn
De Duitse politie geeft verder geen informatie over de details van het ongeval. Door nog onbekende oorzaak is de auto tegen de middenvangrail gekomen en is daaronder vijftig meter doorgeschoten.
De Autobahn is door de crash tot zeven uur vanochtend afgesloten geweest; ook het verkeer in de tegengestelde richting naar Frankfurt heeft hinder ondervonden door het ongeluk.
Op de Duitse A5 bij Darmstadt is vanochtend een 51-jarige testrijder van Porsche om het leven gekomen.
Hij reed met een voorserie-model van de Panamera. Een tweede Panamera, die hem volgde, kon het ongeluk nog net ontwijken.
Autobahn
De Duitse politie geeft verder geen informatie over de details van het ongeval. Door nog onbekende oorzaak is de auto tegen de middenvangrail gekomen en is daaronder vijftig meter doorgeschoten.
De Autobahn is door de crash tot zeven uur vanochtend afgesloten geweest; ook het verkeer in de tegengestelde richting naar Frankfurt heeft hinder ondervonden door het ongeluk.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Fabrieks-testrijders
Erg zuur zulke berichten. Op vrijdag de 13e een voorproductiemodel testen is dus niet zo verstandig?
- Niall
- Berichten: 1664
- Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
- Locatie: Woonplaats
Re: Fabrieks-testrijders
http://www.bild.de/BILD/auto/2009/02/po ... obahn.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoorde het van een collega
Hoorde het van een collega
- Jeroen R
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 02 sep 2008, 11:44
- Locatie: Emmeloord
Re: Fabrieks-testrijders
Alleen gaat het hier om een 911 cabrio, en niet de panamera?
Die reed er namelijk achter staat er.
-
- Berichten: 55212
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Fabrieks-testrijders
Jeroen R schreef:Alleen gaat het hier om een 911 cabrio, en niet de panamera?
Die reed er namelijk achter staat er.
Inderdaad. Dit is dus 'n 911(want onder de 'motorkap' geen motor...Panamera heeft motor mid/voorin)
- Niall
- Berichten: 1664
- Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
- Locatie: Woonplaats
Re: Fabrieks-testrijders
Den Polizeiangaben zufolge hatte der sehr flache, mit Folie beklebte Sportwagen vom Typ 911 Cabrio der nächsten Generation zuvor aus einer Auffahrt heraus voll beschleunigt und war ins Schleudern geraten
Oftewel een volgende generatie 911 cabrio, en de panamera reed mee als test / volgauto. Volgens mijn duitse collega was er op de radio dat porsche direct mensen er heen heeft gestuurd om het ongeval te bestuderen
Oftewel een volgende generatie 911 cabrio, en de panamera reed mee als test / volgauto. Volgens mijn duitse collega was er op de radio dat porsche direct mensen er heen heeft gestuurd om het ongeval te bestuderen

- Mathieu
- Berichten: 5200
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
- Locatie: Ergens in brabant
Re: Fabrieks-testrijders
Ik zag op de startlijst van de 24u van de Nurburgring de naam van Dirk Schoysman, die is toch ook testrijder of voormalig testrijder?
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
Re: Fabrieks-testrijders
Klopt. Die was destijds testrijder van Nissan, voor o.a. de Primera en de Skyline. Hij heeft over de afgelopen jaren in verschillende Nissans deelgenomen aan de 24h. Een keer volgens in een 350Z en daarvoor ook in een R34 GT-R van Falken nog.Mathieu schreef:Ik zag op de startlijst van de 24u van de Nurburgring de naam van Dirk Schoysman, die is toch ook testrijder of voormalig testrijder?
Wij hebben destijds, ergens in 2004 of zoiets, een interview met hem gedaan. Man heeft in campers gewoond in Engeland om te kunnen racen en om testrijder te kunnen worden. Hele sympathieke vent!
Kan ook wel een beetje rijden trouwens, zeker op de Ring

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Will F. en 3 gasten