overzetten stuurhuis z3-> e30

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Re: overzetten stuurhuis z3-> e30

Bericht door G Kolkman » 09 mar 2009, 19:07

Om nog even over dit onderwerp door te zanniken: wat is nu de travelrate van een E36 onbekrachtigd stuurhuis? Waar komt de informatie vandaan eerder in dit topic over deze rates? Ik wil namelijk een keer 'wat' korter, maar die stuurbekrachtiging heb ik geen trek in (geen tijd voor, punt 1, kost power, punt 2 en is net weer iets duurder). Maar ik wil wel íets van de moeite terug zien dus dat ik niet van 4.25 op 4.0 ofzo uitkom.

Anyone :) ?

That said, kan een bekrachtigd stuurhuis ook zónder olie?

Joy

Bericht door Joy » 09 mar 2009, 19:12

Onbekrachtigd E36 huis heeft veel omwentelingen ik dacht 4,5 of 5.

Dit is wat ik kon vinden over een stuurbekrachtiging uitschakelen:

This is no big deal. See, most BMW technicians have no experience with this sort of thing -- only track junkies, race teams, and inveterate cheapskates want to delete E30 power steering. In terms of the first two, it makes good sense on the track because you can eliminate one possible operating fluid leak, some underhood clutter, about 10 pounds of useless (on the track) weight, and free up a small amount of parasitic power that previously went to spinning the power steering pump (a very small amount). As for the inveterate cheapskates, trust me -- you can't tell them anything anyway. However this is one case where the cheapskates aren't shooting themselves in the foot.

All you need to do is remove all the power steering parts. Once the hydraulic lines are disconnected you can work the steering back and forth lock-to-lock to expel the old ATF from the rack. Or you can plug the rack -- the little plastic plugs that come in new racks work fine, with a bit of silicone sealer. You have to clean the threaded apertures for the sealer to bite, though.

The power steering rack is lubricated internally, separate from the power steering fluid hydraulic assist mechanism. Eliminating the power steering system WILL NOT cause the power steering rack to wear out any faster than it would normally.

Nevertheless I think it's important to recognize that your rack is probably pretty worn at 200,000 miles. Wear is indicated by on-center play. There is no doubt that the clean way to do this job is to install the E30 manual steering rack. It's not hard to get -- it's just hard to get cheaply. The only source is BMW, part number 32 11 1 130 169. There may not be a core charge nowadays, since the cars are so mature. Last time I did it there was a core charge and BMW would not accept a power steering rack so I had to pay the charge.

Best regards,

Mike Miller
BMW CCA Roundel Magazine Technical Editor

G Kolkman

Bericht door G Kolkman » 09 mar 2009, 19:20

Hmm, dan moet ik dus eigenlijk ook gewoon Z3-rack omfrummelen :) (of el cheapo aan een willekeurig bekrachtigd E36-rack komen).

:hmmm:

Tim N

Bericht door Tim N » 10 mar 2009, 09:06

Hier ben ik ook wel in geinntresseerd. Heb op mijn Touring nl geen stuurbekrachtiging en wil dit graag zo houden.
Echter zou 0.75 a 1 omwenteling minder wel prettiger zijn.

Sjef

Bericht door Sjef » 10 mar 2009, 14:39

Heb het Z3 rack hier ook liggen en idd als je er aan draait druipt de oude olie eruit. Ik twijfel nog steeds om het over te zetten zonder power-steering of toch maar met. Na de tank S ga ik het iig installeren.

Het lijkt mij dat je zonder stuurbekrachtiging met het z3 huis gemonteerd meer kracht moet zetten om tegen te sturen dan met het originele e30 huis. De afstand is dan natuurlijk wel korter maar je moet in 1x de afstand van het wiel veranderen naar iets wat je normaal toch iets rustiger doet. In die zin heeft stuurbekrachtiging wel nut op een korter stuurhuis lijkt me.

Overigens ook nog een e36 onbekrachtigd stuurhuis liggen. Maakt idd iets van 4.5 slag

Sjef

Bericht door Sjef » 06 apr 2009, 22:00

Nou, het zit erop hoor! Incl stuurbekrachtiging. Vanavond eerste rit gemaakt en dat is wel ff een wereld van verschil met het standaard stuurhuisje. Eerst bocht hoekte ik bij wijze van bijna de stoeprand aan de binnenbocht op.

In het middengebied vind ik dan de stuurbekrachtiging een beetje nadelig omdat je minder gevoel hebt in het sturen en je grip op het wegdek maar dat is een kwestie van wennen. Reageren kan iig nog sneller nu en zetten voor de bocht kan lekkr met 1 handje :)

Bedankt voor de tips hier iig! Hoekt super!

G Kolkman

Bericht door G Kolkman » 06 apr 2009, 22:56

Nog rechtuit performance verschil met en zonder gemeten toevallig :) ? Want zo'n pomp doet ook niks voor niks natuurlijk :hammer: .

Sjef

Bericht door Sjef » 07 apr 2009, 16:45

Kan zelf geen verschil voelen. Weet niet hoeveel paardjes eraan gaan door deze modificatie maar het zou me verbazen als het er meer dan 2 zijn.

MarcH
Auto: Z3 Coupé, E46 M3 en nog 3

Bericht door MarcH » 16 apr 2009, 23:29

Sjef,

Hoe 'plug-and-play' is het inbouwen van een Z3 stuurhuis in een E30 met een (lek) bekrachtigd stuurhuis? Heb ik dan voldoende aan een Z3 stuurhuis?

Marc

Sjef

Bericht door Sjef » 17 apr 2009, 11:41

Heel erg plug en play. Je moet alleen een bij de bevestiging aan het frame een paar ringetjes tussen de bevestiging steken om het stuurhuis iets op te hogen, wijst zichzelf uit.

Overigens is een z3 stuurhuis toch net ietsje anders dan dat van een e36. De aansluiting op de stuurstang loopt in een mooie vloeiende lijn terwijl een e36 stuurhuis een beetje een knik maakt.

G Kolkman

Bericht door G Kolkman » 15 apr 2010, 12:11

Sjef, ik begrijp dat jij al stuurbekrachtiging had? Ik ben namelijk onderdelen aan het zoeken en ik vermoed/vrees dat dat duurder gaat worden dan gedacht omdat ik zelf uberhaupt nog geen stuurbekrachtiging heb.

Sjef

Bericht door Sjef » 17 apr 2010, 08:24

Nee ik had nog geen stuurbekrachtiging. Heb de heel mik erbij gekocht (dikke 100 euro), dan nog wat riempjes en ik miste de poelie op het blok. Totaal kosten ongeveer 175 euro en wat tijd natuurlijk zit het er dan op bij je z3 stuurhuis.

Plaats reactie