Koude wintertijden, rwd en grip-levels

Dit is ons algemene autoforum.
frankv

Re: Koude wintertijden, rwd en grip-levels

Bericht door frankv » 29 dec 2008, 22:54

Mtechnik schreef:Ik doe extra rustig aan met mijn auto want :
-ik koop nooit winterbanden.
- Geen DSC and the like

Dit is het eerst dat ik met deze auto all-seasons rij en het is stuk gemakkelijker zo.
G Kolkman schreef:. Overigens niet heel comfortabel als je een auto wilt leren kennen (zoals ik de 325 wil leren kennen nu :shock: ).
Ha HÁ. Op een natte zomerdag weet een E30 325i jouw al te verraden laat staan winter. :mrgreen:
been there, done that

mijn vrouw rijdt nu in de 325i touring, ik vraag me wel eens af of ik niet met haar zou moeten ruilen

aan de andere kant, zijn heeft er al 130.000km probleemloos in gereden, dus blijkbaar was ik het probleem in een e30 325i en niet zozeer de auto...

frank

Andry
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Bericht door Andry » 29 dec 2008, 23:12

De Evo staat noodgedwongen op winterbanden (Kumho), voorheen reed ik altijd met de UHP zomerbanden in de winter. Apart is dat bij lage snelheden (tot 50 km/uur) en normaal insturen de auto erg snel over 4 wielen gaat glijden als ze koud zijn en de wegdek vochtig. Hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door de uitlijning met vrij veel neg. camber (-2 op de vooras en -1,5 op de achteras) die ik verder niet heb aangepast. Bij lagere temperaturen heb ik voorlopig weinig voordelen van de winterbanden gehad.

Alexsti
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Bericht door Alexsti » 29 dec 2008, 23:17

Ook bij mij staat de uitlijning vrij negatief dus veel glijden......vandaag in de subbarrel STI met winterbanden ook regelmatig wielspin ook in de 2e versnelling en soms de 3e , je voelt het wel makkelijk aan komen en dan kan je er leuk mee 'spelen' :D .
Gelukkig zitten er geen elektronische middelen op de Subaru die gas terug nemen ofzo , dus gewoon het pure rijden. :df:

Ik kan merken dat je een stuk minder grip heb met de winterbanden als met de normale semie's die anders onder de STI liggen....., maarja ik heb dit setje winterbanden ooit eens gekocht en dan gaan ze er maar onder in de winter , zeker als er sneeuw ligt is de grip niet normaal.

Groet Alex

Jeroen

Bericht door Jeroen » 29 dec 2008, 23:19

Dit is dé tijd van het jaar wat mij betreft. Vettig, slecht opdrogend wegdek, lage temperaturen, een stel goede voorbanden en gaan. Waar het droog is, is het droog, waar het nat is, is het glad. Ik vind het heerlijk, dit weer. Jammer dat de RWD meestal binnen staat, maar niet vandaag, en ik heb me kostelijk vermaakt. Wat heb je nou aan grip? Glijden is veel vermakelijker.

ErikS

Bericht door ErikS » 30 dec 2008, 17:57

Verschilt net wat er aan rommel op't wegdek ligt!

Op de ene plek kon ik vandaag behoorlijk gas geven, op de andere schaatste ik bijna van de weg af.....

Met de BMW moest ik ook gewoon meer uitkijken, zou graag een keer een driftcurses/slipcurses gaan doen binnenkort.. (Pas 2,5 jaar rijervaring natuurlijk!)

Tristan

Bericht door Tristan » 31 dec 2008, 09:28

205 op de achterwielen + koud + 204pk/400Nm + elek.sper = :df:

Maar wel oppassen, want paar keer al iets 'te' dwars gegaan waar het eigenlijk niet kon. :? Maar op industrieterrein is het leuk spelen.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 31 dec 2008, 09:54

Persoonlijk sluit ik me bij Jeroen aan.

Alleen vind ik het in het donker wel verradelijk, dit i.v.m. verschillende griplevels, bochten in het donker e.d.
Maar overdag bij voldoende licht, hosehosanna :hosanna:

Mack

Bericht door Mack » 02 jan 2009, 12:19

Mtechnik schreef:Ik doe extra rustig aan met mijn auto want :
-ik koop nooit winterbanden.
- Geen DSC and the like
Hier hetzelfde, in mijn auto is het fout = boem. Nu heb ik niet zo gek veel pk's maar ik let wel op. Nu heb ik wel redelijk nieuwe banden eronder liggen. Maar ik rijd gewoon, ook nieuwjaarsnacht, beetje opletten in de bochtjes en gaaaaaaaaan... :df:

Tommy

Bericht door Tommy » 03 jan 2009, 12:31

Winterbandjes op de BMW vind ik wel makkelijk in de winter. Ja je hebt minder grip dan de 18 inch zomersloffen als het droog is of alleen regent. Maar daar waar een hoop vuil ligt, ijzelt of sneeuwt zijn ze gewoon zo veel beter.
Gek genoeg is de auto op wintersloffen leuker rijden door het bespeelbare karakter maar ondertussen de extra veiligheid als het wel glad is. Ik heb de auto gewoon dagelijks nodig, dus laten staan of slakkengang kruipen als het wit en koud is schiet niet echt op.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 03 jan 2009, 13:06

Gisteren een testritje gedaan in de Westfield, maar geen last gehad. En dat op 4mm T1S...

Peric

Bericht door Peric » 03 jan 2009, 13:48

Wat verwacht je dan met 115 pk?

Hielke

Bericht door Hielke » 03 jan 2009, 14:13

Tommy schreef: Ik heb de auto gewoon dagelijks nodig, dus laten staan of slakkengang kruipen als het wit en koud is schiet niet echt op.
Dat kan zo zijn maar ik geef je op een briefje dat er waneer jij als het wit en koud is de weg op gaat binnen no time iemand voor je zit (met of zonder winterbanden) die wel in een slakkengang de weg over gaat. Het is dan zo druk op de weg dat jij je tempo daar op moet aanpassen. Weg voordeel winterbanden in winterse omstandigheden.

Tommy

Bericht door Tommy » 03 jan 2009, 17:29

verschil is dan weer wel dat ik nog kan remmen en die achter mij op zomersloffen dus de schade betaalt :P
Scheelt weer noclaim ;)

mrbbs

Bericht door mrbbs » 03 jan 2009, 17:46

Volledig mee eens, dat zijn ook mijn omstandigheden waar ik zo erg van hou.
Alles komt hier samen, het lezen van het wegdek, anticiperen hoeveel grip er is, de auto op de juiste koers houden, de auto met de bips sturen, echt wel!

JWD

Bericht door JWD » 04 jan 2009, 00:41

Soms verlang ik terug naar mijn X5 4.4 met winterbandjes in deze tijd, ik kan een aardig potje driften al zeg ik het zelf maar met de M5 is het bijna overdreven.
De bochten zijn het probleem nog niet eens zo maar even vlug ergens de weg oversteken is er niet meer bij, een klein beetje gas en de DSC zet zowat heel de boel stil, leuk met je neus op het kruispunt :shocking: .
Dan maar het DSC helemaal uit wat weer een hoop verontwaardigde blikken oplevert van de vaak oudere medeweggebruikers door de onbedoelde burnouts bij het stoplicht.
Ik heb de Conti's al ingeruild voor Michelin PS2's wat zeker een verbetering was maar ook de splinternieuwe (zomer)bandjes hebben moeite met de winterse omstandigheden icm. 507pk op de achterwielen.
Bij het doorspinnen heb ik nu zelfs een vrij hevige vibratie in de auto, net of de banden hun uiterste best doen om grip te krijgen maar het toch verliezen waar de Conti's volledig vibratieloos doorspinden.
Zijn er meer mensen die deze hevige vibraties ervaren?

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 04 jan 2009, 10:05

JWD schreef:Bij het doorspinnen heb ik nu zelfs een vrij hevige vibratie in de auto, net of de banden hun uiterste best doen om grip te krijgen maar het toch verliezen waar de Conti's volledig vibratieloos doorspinden.
Ik heb ook Michelin Pilot Sport 2 zomerbanden en dat komt inderdaad voor die vibraties op momenten. Gas lossen is dan het beste, maar ik merk wél dat na een tijdje wielspin/driftwerk en met een fluwelen voetje het over is. Maar EIGENLIJK vind ik de tractie van m'n kar soms te overdreven goed(....) ik had de kont vaak iets losser gezien, ook op droog. Misschien ook maar eens 265ers VOOR monteren. LOL

Wat jij zegt met gladde/natte kruispunten naderen etc en stilvallen door DSC ingrijpen etc heb ik eigenlijk nooit. Hangt echt van je rechtervoet af.
8)

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 04 jan 2009, 10:56

JWD schreef:Soms verlang ik terug naar mijn X5 4.4 met winterbandjes in deze tijd, ik kan een aardig potje driften al zeg ik het zelf maar met de M5 is het bijna overdreven.
De bochten zijn het probleem nog niet eens zo maar even vlug ergens de weg oversteken is er niet meer bij, een klein beetje gas en de DSC zet zowat heel de boel stil, leuk met je neus op het kruispunt :shocking: .
Dan maar het DSC helemaal uit wat weer een hoop verontwaardigde blikken oplevert van de vaak oudere medeweggebruikers door de onbedoelde burnouts bij het stoplicht.
Ik heb de Conti's al ingeruild voor Michelin PS2's wat zeker een verbetering was maar ook de splinternieuwe (zomer)bandjes hebben moeite met de winterse omstandigheden icm. 507pk op de achterwielen.
Bij het doorspinnen heb ik nu zelfs een vrij hevige vibratie in de auto, net of de banden hun uiterste best doen om grip te krijgen maar het toch verliezen waar de Conti's volledig vibratieloos doorspinden.
Die vibraties noemen ze in de states "wheel-hop".
Ik heb daar ook last van met de Corvette.
Het wiel begint dan een soort van te springen en dat komt doordat de dempers dan te slap staan.
Er komt dan een verticale beweging in het wiel wat je schokbreker niet kan dempen.
Als ik mijn dempers achter stugger zet is het weg.
Het risico van "wheel-hop" kan zijn dat wanneer je het negeert en gewoon gas blijft geven je aandrijf as kan breken.
Heb je er ook last van wanneer je de schokbrekers in hun stugste stand zet?

Het probleem van even oversteken ken ik ook wel.
Maar met alle systemen uit valt het vaak ook niet mee om weg te komen omdat je stil blijft staan maar de wielen door spinnen.
Ik heb zo wel eens voor een drempel gestaan waar door ik door de gladheid niet over kwam.
Was in een smal straatje en met een aanloopje ging het niet want dan zou ik mijn spoiler er onderuit rijden.
Het straatje was 200 meter lang en aan beide kanten auto`s en maar een cm of dertig speling dus terug rijden was ook geen optie.
Als ik de koppeling los liet terwijl de auto stationair draaide begonnen de wielen gewoon te draaien en bleef de auto stil staan.
Ik werd uiteindelijk gered door een jongen die langs liep en de auto een zetje gaf.

Die 507 pk zijn neem ik aan gewoon krukas pk`s :thumbup:

Grtz,Hanz06 :wink:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 04 jan 2009, 12:25

Bij mij knippert het altijd.
Droog, nat, warm, koud...
:wink:

Tommy

Bericht door Tommy » 04 jan 2009, 13:21

Arthur schreef:Bij mij knippert het altijd.
Droog, nat, warm, koud...
:wink:
je bedoelt dat je hem nog moet laten uitlezen... kaputt :D

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 04 jan 2009, 13:28

Nee, winterbanden.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 04 jan 2009, 13:29

Net even flink door de sneeuw..................................tja dan is het met de grip snel gedaan :mrgreen:

Wel makkelijk driften zo, hoef je niets voor te doen...................... :mrgreen:

JWD

Bericht door JWD » 04 jan 2009, 16:02

@Robin:
De performance van de PS2s is zeer goed, en ik herken het feit dat je enigszins anders moet rijden om een leuke drift te krijgen.
En natuurlijk ligt het stilvallen grotendeels aan het 'teveel' gas geven maar dat is nu juist wat je doet om snel over te steken :).
Daarnaast heeft de M5 het nadeel dat er een vrij beperkt koppel onderin is waardoor hij bij meer gas vanuit stilstand altijd wat toeren maakt voor hij de koppeling loslaat.
Op droog merk je dit niet maar op nat/glad resulteert dit dus in wielspin.

@HANZ06:
Ik had weleens van wheel-hop gehoord maar dit lijkt me toch iets anders vooral omdat het ook gebeurt in de EDC Sport mode (meests stugge stand).
Voor de zekerheid zal ik het ook eens testen met de andere standen, wellicht ook eens even de bandenspanning wat hoger zetten.
En je hebt gelijk de 507pk's worden helaas niet direct op de achterwielen afgeleverd, hij is tot op heden nog bone stock :).

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 04 jan 2009, 18:31

JWD schreef:@Robin:
De performance van de PS2s is zeer goed, en ik herken het feit dat je enigszins anders moet rijden om een leuke drift te krijgen.
En natuurlijk ligt het stilvallen grotendeels aan het 'teveel' gas geven maar dat is nu juist wat je doet om snel over te steken :).
Daarnaast heeft de M5 het nadeel dat er een vrij beperkt koppel onderin is waardoor hij bij meer gas vanuit stilstand altijd wat toeren maakt voor hij de koppeling loslaat.
Op droog merk je dit niet maar op nat/glad resulteert dit dus in wielspin.

@HANZ06:
Ik had weleens van wheel-hop gehoord maar dit lijkt me toch iets anders vooral omdat het ook gebeurt in de EDC Sport mode (meests stugge stand).
Voor de zekerheid zal ik het ook eens testen met de andere standen, wellicht ook eens even de bandenspanning wat hoger zetten.
En je hebt gelijk de 507pk's worden helaas niet direct op de achterwielen afgeleverd, hij is tot op heden nog bone stock :).
Anders spreken we eens af zodat we het kunnen horen.
Zo ver wonen we niet van elkaar.
Maar in de stugste stand zou je er geen last van moeten hebben denk ik.

Grtz,Hanz06 :wink:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 04 jan 2009, 22:01

Vanmiddag in de stromende regen en met de schokdempers op 't hardst mooie drifts neergelegd, 2x een stukje 'wheel hopping' gehad, maar da's alleen bij rechtuit 'skeef' accellereren. Skitterend dit kloteweer voor dit soort gein!
Afbeelding

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 04 jan 2009, 22:03

Peric schreef:Wat verwacht je dan met 115 pk?
Hetzelfde als met het dubbele. Als je last hebt van wielspin door een te zware rechtervoet is de DSC tussen je oren toe aan een herprogrammering.

Plaats reactie