Merkblind op DF

Dit is ons algemene autoforum.
frank de jonge

Re: Merkblind op DF

Bericht door frank de jonge » 26 dec 2008, 20:09

Ik ben absoluut niet merkblind.

Ik heb dan ook 2 verschillende auto's, Peugeot en een BMW
Mn maat had een Nissan 200SX, vond het een prachtmachine en weer een ander had een Seay Ibiza Cupra, ook heel leuk speelgoed.
Mij maakt het niet veel uit dus al gaan mn wensen wel uit naar RWD auto's maar merk maakt me niets uit.
Maar ieder zn ding en dat moet je respecteren vindt ik.

Ik zal nooit iemand op zn merk auto afzeiken of wat dan ook.
Dat maakt me dus NIET MERKBLIND

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 26 dec 2008, 20:17

Als je Peugeot rijdt dan ben je ook niet merkblind maar stekeblind :mrgreen:

:wink:

Buco

Bericht door Buco » 26 dec 2008, 20:24

Gehecht of verweven aan het merk - of status - Subaru was ik niet. Toch wilde ik in 2005 mijn eerste Subaru kopen vanwege de auto en zijn kwaliteiten en karakter, dus niet vanwege het merk Subaru. V.w.b. de cognitieve dissonantie wordt deze m.b.t. het merk Subaru steeds - bijna jaar in jaar uit - ondersteund door het winnen van diverse prijzen op gebied van tevredenheidonderzoek gehouden onder alle merken, waarbij er van het merk Subaru relatief weinig rond rijden in NL. Oftewel we denken niet dat we de beste hebben, we weten het nu zeker :mrgreen: (Nog net niet wetenschappenlijk onderbouwd :? :mrgreen: )

Anyway, who cares, zolang je maar plezier hebt in/van je 'hokkie' of er nu 2 nieren, 4 ringen of 6 sterren op staan maakt mij echt niet uit. En blijkbaar genieten we er allemaal op een andere manier van. De een qua zuinigheid de ander qua snelheid, wegligging of ruimte die er in het hok zit.

Gr.
Peter
Laatst gewijzigd door Buco op 26 dec 2008, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Joop

Bericht door Joop » 26 dec 2008, 20:47

Ik heb zelf wel het meest met BMW, het zijn heerlijk sturende auto's/boten (doorhalen wat van toepassing is... :mrgreen: ); maar daarnaast dat vind ik het totaalplaatje van een merk ook belangrijk: de rijke merkgeschiedenis van BMW met al haar ups en downs en haar nevenactiviteiten wat betreft architectuur, kunst en cultuur boeien mij meer, dan bij menig ander merk (gaat dus verder dan puur DF bij mij...).

Hetzelfde heb ik ook met Porsche en Audi, dus 'k staar niet blind op één enkel merk; maar Duits Premium geniet wel de voorkeur.

De traditionele engelse automerken, vooral degene die begonnen zijn (en wellicht nog steeds) met het bouwen van sportwagens (/-karretje) in de boerenschuur met daarbij een bepaald DF-ideaal blijf ik ook erg interessant vinden; bijvoorbeeld merken als TVR, Lotus, Ariel, Caterham, etc.; maar ook de grotere chiquere merken: Bentley, Rolls Royce en Aston Martin (weliswaar onbetaalbaar maar goed, als merk en product wel interessant...)

Zolang het totaalplaatje maar klopt kan het een merk zijn waar ik me in kan vinden...; of dat nou het beste van het beste is, boeit me niet zo veel; zo lang ik er zelf maar van kan genieten; wees blij dat we allemaal een verschillende smaak hebben, anders kun je de discussies hier op het forum wel vergeten lijkt mij...

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 26 dec 2008, 20:51

Zal niet ontkennen dat ik een echte BMW man ben. Maar dat is ook deels vanwege het feit dat ik nu geen Porsche kan betalen :lol:

Sumo

Bericht door Sumo » 26 dec 2008, 21:25

Voor mij geld vooral dat het totaalplaatje van een auto mij moet aanspreken. Ik ben liefhebber van diverse merken en elk merk heeft voor mij zo zijn eigen charme en historie. Ik vind het belangrijk dat een auto enigszins een bijzonder type of model is, daarbij dat het lekker stuurt en daarna komt bij mij pas het merk om de hoek kijken.

Voor plezier met een auto beperk ik me niet tot een bepaald merk, zoveel smaken en variaties het is altijd leuk om weer wat anders te proberen. Sommige merken genieten bij mij wel een voorkeur :wink: ... maar nee niet blind voor een bepaald merk.
Laatst gewijzigd door Sumo op 26 dec 2008, 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Rupie

Bericht door Rupie » 26 dec 2008, 22:39

Nandor schreef:Misschien zie ik het verkeerd maar de laatste tijd is het wel heel veel "mijn merk uber alles".

Ik herken het wel een beetje. In mijn subaru tijd dacht ik ook dat dat de ultieme auto was. Helaas was dat gevoel weg toen ik werd zoekgereden door een APP getunede 911 turbo.

Ik heb nu een Toyota, leuk en de volgende auto kan dat best weer worden, nieuwe Prius. Aan de andere kant misschien wel heel iets anders. E46 M3 Cabrio b.v.

Dus ben jij merkblind en waarom dan? Je kunt met alle auto's veel plezier hebben!

Meningen!?
Ben je niet een beetje laat met dit te zeggen? Is het in het verleden niet echt zo geweest? Ik weet het niet hoor, maar misschien kan je wat voorbeelden geven. Ik ben niet merkenblind en mensen die dat wel zijn neem ik niet serieus. Overigens maakt BMW wel goede auto's.

Ti-Tourist (Erik)

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 26 dec 2008, 22:59

Denk dat het met de merkblindheid op DF nog wel meevalt. BMW overschot wordt m.i. veroorzaakt door layout / motorsport / marketing en als belangrijkste: financieel toegankelijk. Drempel is een stuk lager t.o.v. Mercedes, Porsche e.d.

Vind dat er hier op DF juist nog behoorlijk wat ruimte is voor andere zaken (snelle Renaults, lightweights, klassiekers, karten etc om maar wat te noemen). Respect voor wat een ander rijdt is in mijn optiek absoluut aanwezig. Merk juist dat ik door DF veel breder naar auto's kijk dan alleen 1 merk, 1 circuit (Nordschleife) etc.

Heb zelf soms weleens een Calimero gevoel tijdens een trackday (zij hebben veel pk's, en ik niet & da's niet eerlijk - vooral als je op een circuit door de Pleister-Meister & Tom H. binnen 5 rondjes weer wordt bijgehaald, ook al trap je het licht uit je ogen). Maar da's een heel ander verhaal en kan ik me snel bij neerleggen.

Gewoon zo houden. :df:

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 26 dec 2008, 23:22

Ti-Tourist schreef: Heb zelf soms weleens een Calimero gevoel tijdens een trackday (zij hebben veel pk's, en ik niet & da's niet eerlijk - vooral als je op een circuit door de Pleister-Meister & Tom H. binnen 5 rondjes weer wordt bijgehaald, ook al trap je het licht uit je ogen). Maar da's een heel ander verhaal en kan ik me snel bij neerleggen.

Gewoon zo houden. :df:
LOL, dat heb ik dus ook met dat Franse snotje. Daarentegen zit ik wel met een glimlach achter het stuur is en is "sparren" met snellere wagens(E30 325i, Alfa 75) best leuk.

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 26 dec 2008, 23:35

Ben een beetje rond aan het kijken, niet dat de R32 weg moet of zo :wink:
Mijn persoonlijke voorkeur gaat toch echt wel uit naar auto's van onze Oosterburen, interieur, exterieur, afwerking, uitstraling en techniek zijn hierin bepalend. Voor mij dus VW, Audi en BMW.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 27 dec 2008, 00:19

Ik denk dat mijn 'mogelijk ooit nog eens kopen'-lijstje het wel beantwoord:
  • Peugeot 205 gti
    Mitsu evo (1-9)
    Alfa Romeo GT
    Alfa Romeo 166
    Subarrel GTT/sti
    Dodge charger (oud)
    Dodge challenger (nieuw)
    Mazda MX-5
    BMW M3 (E36 oid)
    Volvo 850 :bag:
    Volvo C70
    Peugeot 406 coupe
    Chevrolet caprice
Wel aangeeft dat ik niet bepaald vast zit aan een bepaalde layout/land/merkgebondenheid. Mocht het blijken dat het hier op DF meer over BMW gaat dan over rijden dan ben ik ook zo weg :bag: . En ja, ik heb zelf ook zo'n hok (vind 'm qua lijnvoering niet eens bijzonder mooi :mrgreen: !).

RVV

Bericht door RVV » 27 dec 2008, 00:33

Ik ben een BMW liefhebber, merkenblind ? Mischien.. beschouw ik BMW als het beste wat er is ? Nee. Ik denk zelfs dat er geen slechte merken/auto's meer zijn. als je ziet dat een Ford Mondeo qua kwaliteit en afwerking gelijkwaardig is aan een BMW dan zou je denken dag er geen reden meer is om een BMW te kopen.

Toch koop ik een BMW, vooral vanwege de voor mij hoge "feel good" factor. Een BMW bied mij het plezier wat ik zoek in een auto, dat is een combinatie van eigenschappen, kwaliteit, afwerking en niet te onderschatten, mischien wel het belangrijkste, merkbeleving.

Iedereen heeft iets met merkbeleving, positief danwel negatief.. mensen op zowel het ene danwel het andere afrekenen geeft geen pas. En ik vind ook niet dat dit stelsel matig en gemeend op DF gebeurt.

Het belangrijkste bij een positieve merkbeleving vind ik, is dat je het gevoel hebt dat je voor jezelf het juiste merk heb gekocht. Ik heb altijd het idee als mensen heel erg afgeven op een bepaald merk.. en ik pak nu gelijk maar even de koe bij de horens.. in dit geval BMW.. ze eigenlijk zeggen.. ik ben mischien toch niet zo tevreden over mijn eigen merkkeuze.. Want ongeacht welke auto je hebt gekocht.. je hebt ook (indirect) een merkkeuze erbij gekocht. Andersom.. wil je beslist GEEN Opel rijden.. vanwege imago whatever, dan koop je ook fgeen Opel Astra.

Iemand die juist heel erg tevreden is over zijn eigen merkkeuze.. zeikt eigenlijk bijna nooit een ander (gelijkwaardig) merk af.

Dat BMW "oververtegenwoordigd" is op DF, komt ook omdat mensen tevreden zijn met hun keuze voor het merk BMW.

In mijn keuze om een gepaste woon werk auto te kopen, heb ik vele merken voorbij laten gaan, zelfs Renault was een serieuze optie.. Ik ben nooit anti Renault geweest, maar het merk ansich deed me me helemaal niets. Toch ben ik me gaan verdiepen in sportieve Renaults en heb de nodige waardering voor de Clio's en Meganes in sportieve jas gekregen. EN ondanks alles heb ik toch niet voor het merk Renault gekozen.. de belangrijkste reden ? Merkbeleving. Dat heb ik gewoon niet bij Renault.. voor de een maakt het geen reet uit, de ander, bevoorbeeld ik, vind het wel erg belangrijk.

Merkenblindheid ? Mischien, schreef ik al hierboven, maar wat bovenal belangrijk is, hoe blij, tevreden ben jezelf ermee ? De enige reden waarom ik een BMW rij is omwille van wat ik er van vind., de mening van buren, medeweggebruikers.,,. DF'ers...laat ik aan me voorbij gaan.

Betreffende DF ? Ik ben nog geen topics tegengekomen die verlopen in de trand van.. "mijn BMW is beter dan een Subaru.." of "Audi is de allerbeste klassebak die er is.."

JE kunt TE Pro zijn, maar je kunt en dat is eigenlijk een stuk negatiever... je kunt ook TE Anti zijn...

TE Pro word niet tegen je gebruikt.. maar TE Anti, vroeg of laat wel...

Mooi voorbeeld vind ik dan weer Luco... altijd zo Anti BMW.. (terecht danwel onterecht) totdat die een race in zo'n "kreng" rijd... en dan ineens.... nouja de rest is geschiedenis.. :wink:

Maar onthou goed.. ben je TE Anti ......

Vroeg of laat kijkt iedereen in die spiegel...

Oja een ander leuk voorbeeld... via via hoorde ik, dat een niet nader te noemen Golf GTI rijder hier op DF... die zich niet wil laten beinvloeden door de BMW DF opinieleider op DF... eigenlijk wel stiekem interesse heeft in een BMW 130i :bag: :mrgreen:

Edwin van der Velden

Bericht door Edwin van der Velden » 27 dec 2008, 00:33

SEAT! :banaan:

Miesjel
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 27 dec 2008, 01:01

Mij boeit het allemaal weinig. Het is wél grappig om zo nu en dan te lezen hoe men zich op onmogeljike manieren kronkelt om toch vooral zijn/haar merk te verdedigen, tegen beter weten in. Ik zie net zo graag een 135i als een Mazda 323 GT-R of een Renault Clio 16v.. zolang het maar sportief is.

ErikS

Bericht door ErikS » 27 dec 2008, 07:57

Ik merk wél dat er iets is tegen goedkope kleine hokken :bag:

Rallye's bijvoorbeeld;)
Nee, ik vind het heerlijk rijden, en dat word vaak afgekraakt als ik dat zeg,

Ach, als ík er maar plezier mee heb:)
Tuurlijk rijd een M3 oid beter, so what! :df:

Tristan

Bericht door Tristan » 27 dec 2008, 09:44

Steven Nauta schreef:Zal niet ontkennen dat ik een echte BMW man ben. Maar dat is ook deels vanwege het feit dat ik nu geen Porsche kan betalen :lol:
+1

:mrgreen:

Nee, absoluut niet merkenblind. Heb uiteraard wel voorkeuren. :wink:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 27 dec 2008, 10:07

Merkenblind? Ik ben sinds 3 jaar terug (heb 4 jaar rijbewijs) 100% pro-Audi geweest en wilde echt niks anders. Toch vorige week een BMW gekocht, hmm :mrgreen:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 27 dec 2008, 10:40

Tja BMW über alles voor mij? Velen zullen zo denken over mij, maar dat is dan hun probleem. Op een ander forum werd BMW inderdaad wat teveel opgehemeld en daarna en nog steeds neergesabelt, terecht of onterecht laat ik in 't midden, want at the end of the day maakt 't niet uit, toch?

Ik hou van auto's met meer dan voldoende pk's op de juist aangedreven wielen, ergonomie/functionaliteit, dan kom ik al gauw uit bij de Beiers...

Maar sommigen lezen door m'n postings en voorliefde voor bepaalde Ferrari's en Aston Martins, maar ook voor een Ultima GTR, C63 AMG, Porsche GT2(liever dan een GT3) RUF's, Nissan GT-R etc.

Anyway, ik vind mezelf niet merkblind, als ik zie hoe 'weinig' me m'n M3 me in 't dagelijks leven doet...kon ook 'n 320i zijn bij wijze van.

Maar op momenten...dan is 't feest en dan denk ik dat ik echt de allerbeste kar voor de centen heb. 100%. 8)

Komt niet vaak voor, maar toch.

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 27 dec 2008, 11:28

Heb nu zelf een: Opel Ascona turbo,
@niels

is inderdaad geen topic over. Auto heb ik samen met Geert gekocht en zijn we nu aan het opbouwen. Komt volgend jaar dan ook een evo310 kit in. Is puur voor circuitgebruik. 850kg en 310pk Heerlijk......

Je ziet hem vanzelf wel voorbij komen op DF, even geduld nog.

PS BMW rules :goodnight: :goodnight: :jenna:

Remko

Bericht door Remko » 27 dec 2008, 12:00

Volgens mij heeft de "merkblindheid" te maken met twee zaken:

- De associatie met snelheid, comfort, een werkende kachel, vrijheid, etc, oftewel alles wat komt kijken bij het autorijden. Elke willekeurige auto roept in bepaalde mate associaties op met deze zaken. Zelfs met een Lada 2105 zou ik met warme tenen en 140km/h naar Oostenrijk kunnen rijden. Starten draaien, geen gezeik. En daarmee is elke auto te verdedigen.

- Het onderbouwen van je aankoop. Iedereen weet dat de waarde van auto's sneller daalt dan je met je ogen kunt knipperen. Als je na lang wikken en wegen een auto hebt gekocht voor je goeie geld dan kun je niet anders dan je aankoop onderbouwen en verdedigen. Zeker hier op DF waar de aankoop van een auto met veel interesse wordt gevolgd.

Daarbij moet je er van uit gaan dat mensen de waarheid spreken. Dat hier zo veel over BMW geluld wordt, en dan met name over de 1-serie, in het bijzonder de 130i, betekent volgens mij dat de BMW 130i een verschrikkelijk goede auto is. Ik heb zelf nog nooit in zo'n ding gereden maar alle ingrediënten voor een goed product zijn aanwezig. Alfa was eerder met z'n 147 GTA maar daar hoor ik nooit iemand over. Howcome?

p.s. Brittania rules the waves, BMW rules the road.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 27 dec 2008, 13:25

- Het onderbouwen van je aankoop. Iedereen weet dat de waarde van auto's sneller daalt dan je met je ogen kunt knipperen. Als je na lang wikken en wegen een auto hebt gekocht voor je goeie geld dan kun je niet anders dan je aankoop onderbouwen en verdedigen. Zeker hier op DF waar de aankoop van een auto met veel interesse wordt gevolgd.
Cognitieve dissonantie in optima forma..........................

Als je een vriendin hebt dan is ze het lekkerste, liefste en mooiste wijf van de wereld, tot dat je haar hebt ingeruild tegen een nieuwe vlam...............dan was ze altijd al een k.twijf......................... :mrgreen:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 27 dec 2008, 15:36

Ik beschouw mezelf als absoluut NIET merkblind.
Als je het rijtje ex-auto's afgaat zie je dat ik heel wat merken heb gehad.
Ik heb uiteraard wel voorkeuren maar dat heeft iedereen :wink:
Als ik hier sommige posts lees van mensen, en da's de vraag in dit draadje, dan zijn er wel een aantal merkblind op DF.
Ja :wink:

allen

Bericht door allen » 27 dec 2008, 15:39

Nandor schreef:Dus ben jij merkblind en waarom dan? Je kunt met alle auto's veel plezier hebben!
Denk dat 99% dat niet ziet bij zichzelf. :mrgreen:

Mij zal het aan m'n **** roesten. Nu toevallig een Opel als speelwagen. :shock:

HSR

Bericht door HSR » 27 dec 2008, 16:19

Ik koop alleen auto's waarmee ik zo populair mogelijk word op DF!

Xave30

Bericht door Xave30 » 27 dec 2008, 16:22

hugo schreef:Ik koop alleen auto's waarmee ik zo populair mogelijk word op DF!
:mrgreen:

Whatcha trying to say hmm?
:lol:

Plaats reactie