Potentiële klant?

Dit is ons algemene autoforum.
allen

Re: Potentiële klant?

Bericht door allen » 18 dec 2008, 11:58

Dennis, zoals jij het brengt kom je denk ik geen één enkele winkelketen meer in waar dan ook ter wereld. Want overal zit wel een verkoper tussen waarbij de service net even wat minder is. :mrgreen:

Zelf heb ik er overigens een hekel aan als er direct een autoverkoper op me af loopt en mij aanspreekt. Ik wil zelf rondlopen, even ergens zelf in kunnen zitten en proberen zonder die 'ja, mooi zacht leer en ruimte tot en met' verhalen. Ik wil dat de auto me inpakt. Niet de verkoper. Op basis daarvan zullen wij misschien het uiterste zijn in de beoordeling van een bedrijf. De één krijgt rode wangetjes wanneer een verkoper op de lip hangt, de ander een rode kop. Uit irritatie vanwege z'n bemoeizucht...

PS, Arthur haalt een mooi voorbeeld aan. Zo'n weide1 geval zou ik als verkoper met een rotschop het erf af willen jagen.

Remko

Bericht door Remko » 18 dec 2008, 11:59

Edwin van der Velden schreef:Wat er ook mee te maken heeft, is dat veel autoverkopers geen autoliefhebbers zijn. Hebben een IVA opleiding gekregen van hun ouders omdat er niets met ze te beginnen was. Dan maar dat, dacht Pa.

Zo is het.

Als ik een verkoper aan ga nemen vraag ik wat er voor een tijdschrift naast het bed ligt. Een autoboekje is het goede antwoord, anders ga ik verder met zoeken.

Autoverkopers moeten ook autoliefhebbers zijn. Dat is mijn idee.
Treffend :mrgreen:

Bij autoverkopers die geen autoliefhebber zijn heb je teminste een kansje hebt om die "oude" BMW daar achter op het terrein (een handgeschakelde E34 535i met zwart leren sportinterieur en climate control) voor een appel en een ei mee te bietsen.

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 18 dec 2008, 12:08

Dennis Schroyen schreef: Dat dan omwille van 1 ervaring je niet meer naar die dealer terug gaat vind ik dan ook niet meer als normaal...
Jij betaald om de service, ik ga dan echt geen geduld meer oefenen in individu's die hun positie niet waard zijn...
+1
Alsof je bij een dealer iedere verkoper individueel een kans moet geven.......ja daahaag..... :hosanna:
Heb wel wat beters te doen met mijn tijd ( en geld :lol: )

Ik zeg het nog maar een keer tegen alle niet begrijpenden.......iedere klant is een verkoopkans !!
Bij somige bedrijven vraag ik me wel eens af of dat besef er ooit gaat komen, en hoe het komt dat deze bedrijven al meerdere jaren bestaan.

Zeer waarschijnlijk omdat er dan geen match is tussen mij en het bedrijf.....
Want laten we wel wezen, dat kan natuurlijk ook...
De ene klant houdt van een informele gang van zaken en de andere houdt het liever formeel.
De ene klant is direct en "to the point" de andere heeft wat meer moeite om zich te uiten..

Wat niet wegneemt dat het de taak van de verkoper is om hiermee om te kunnen gaan....toch ???

HSR

Bericht door HSR » 18 dec 2008, 12:33

Eric H schreef:
Dennis Schroyen schreef: Dat dan omwille van 1 ervaring je niet meer naar die dealer terug gaat vind ik dan ook niet meer als normaal...
Jij betaald om de service, ik ga dan echt geen geduld meer oefenen in individu's die hun positie niet waard zijn...
+1
Alsof je bij een dealer iedere verkoper individueel een kans moet geven.......ja daahaag..... :hosanna:

Ik zeg het nog maar een keer tegen alle niet begrijpenden.......iedere klant is een verkoopkans !!
Bij somige bedrijven vraag ik me wel eens af of dat besef er ooit gaat komen, en hoe het komt dat deze bedrijven al meerdere jaren bestaan.

Zeer waarschijnlijk omdat er dan geen match is tussen mij en het bedrijf.....
Want laten we wel wezen, dat kan natuurlijk ook...
De ene klant houdt van een informele gang van zaken en de andere houdt het liever formeel.
De ene klant is direct en "to the point" de andere heeft wat meer moeite om zich te uiten..

Wat niet wegneemt dat het de taak van de verkoper is om hiermee om te kunnen gaan....toch ???
Inderdaad. Daarbij is 75% van de mensen die in de verkoop zitten gewoon geen verkoper. Commercieel zijn c.q. verkoper zijn moet ook in je zitten. Hetzelfde met manager, bouwvakker, staalwerker, computertechnicus enz enz. En wat je niet hebt, kun je niet benutten.

RVV

Bericht door RVV » 18 dec 2008, 12:40

Eric H schreef:
+1
Ja prima.. ieder zijn keus.. alleen worden principes vaak snel opzij gezet.. als blijkt dat de volgende auto die je wilt kopen toch bij dat bedrijf staat..precies de uitvoering die je wilt hebben.. voor de laagste prijs en het hoogste inruilbod... :bag:

Ik bedoel te zeggen een kutervaring/klote behandeld worden is niet leuk, maar aan de andere kant het leven is te leuk om dat met je mee te dragen..:mrgreen:

BrianV

Bericht door BrianV » 18 dec 2008, 12:54

Bij Renault Nieuwedijk ben ik perfect behandeld ondanks me lijftijd :thumbup: ,

Week van tevoren mail contact gehad en toen afspraak gemaakt,
vervolgens anderhalf uur rijde naar de dealer en daar aangekomen stond de auto al klaar, met 1 woord gewoon super.

De verkooper was Geert, en man van midden 50 met een goed humeur.
Babbeltje gemaakt en vervolgens test rit gemaakt van 2 uur en vervolgens terug en de onderhandeling gestart en kreeg vervolgens nog is aardig wat af van de verkoop prijs.

Deze dealer staat bij mij hoog aan geschreven en ga daar met een gerust hart zo weer me volgende koopen (zodra dat aan de orde is)

Luco

Bericht door Luco » 18 dec 2008, 13:01

BrianV schreef:Bij Renault Nieuwedijk ben ik perfect behandeld ondanks me lijftijd :thumbup: ,

Week van tevoren mail contact gehad en toen afspraak gemaakt,
vervolgens anderhalf uur rijde naar de dealer en daar aangekomen stond de auto al klaar, met 1 woord gewoon super.

De verkooper was Geert, en man van midden 50 met een goed humeur.
Babbeltje gemaakt en vervolgens test rit gemaakt van 2 uur en vervolgens terug en de onderhandeling gestart en kreeg vervolgens nog is aardig wat af van de verkoop prijs.

Deze dealer staat bij mij hoog aan geschreven en ga daar met een gerust hart zo weer me volgende koopen (zodra dat aan de orde is)
Wij zijn er als een stuk vuil behandeld, zo zie je maar dat elke ervaring kan verschillen :mrgreen:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 18 dec 2008, 13:06

Ben het met Dennis eens (vanuit het oogpunt van de klant) maar ook zeker met Rico. Denk dat dat komt omdat we (Rico, ik) beide ondernemer zijn en ook weten dat het soms erg lastig is om alles altijd perfect te doen. Hier ook wat mensen in dienst en durf te stellen dat we een goed servicegericht bedrijf zijn waar de klant altijd voorop staat. Ik stop heel veel tijd en moeite in het 'trainen' en coachen van onze mensen waardoor er zo weinig mogelijk fout gaat of vergeten wordt. Echter ben ik ook niet blind voor de waarheid, overal waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt, ook bij ons gaat soms echt wel eens wat mis. Dat voorkom je niet. Dan begrijp ik een klant wel als hij/zij ontevreden is maar waardeer ik het ook als je een 2e kans krijgt en ze niet gelijk opstappen. Wij doen er vanuit onze kant alles aan om een fout netjes te herstellen maar dan moet je wel de kans krijgen. :)

ADV

Bericht door ADV » 18 dec 2008, 13:07

Klinkt allemaal best bekend bij het uitzoeken van de Mini.

Mijn baas wou graag de Mini Cooper S Clubman leasen omdat het een leuke promotie auto was, dus ik dacht maar even te gaan proefrijden.

Ik eerst naar BMW Amsterdam geweest (200m van kantoor) en daar het verhaal uitgelegd, of ik een Clubman S kon proefrijden. Die hadden ze helaas niet staan, maar ik mocht wel proefrijden in een gewone Clubman. Na een uurtje gereden te hebben kwam ik terug en vroeg of de Cooper S dichter bij de Clubman S zit, omdat je toch nogal wat vermogen mist, dit was het geval, maar op dat moment was de Cooper S net weg voor een proefrit.

Volgende dag was ik weer gewoon thuis in Groningen en dus ging ik naar BMW Martinistad en heb daar wederom het verhaal uitgelegd, dat ik ook al bij BMW Amsterdam was geweest en zij me vertelden dat een Cooper S dichter bij de Clubman S ligt dan een gewone Clubman. Die beste man keek me nog eens goed aan en zei zonder te twijfelen: "Wij hebben geen auto's voor proefritten". Ik ben maar weggelopen.. had toevallig die dag daarvoor al via de Mini site en proefrit aangevraagd bij Martinistad en kreeg daar volgende dag een antwoord op, of ik langs wou komen voor een afspraak. Ik heb maar teruggemailt dat ik al was langsgeweest en dat mij door een verkoper werd verteld dat Martinistad niet aan proefritten deed en dat de Clubman S inmiddels in Amsterdam was besteld.

Ik kreeg een heel vriendelijk mailtje terug waarin ze hoopten dat mijn volgende ervaringen met Martinistad voorspoediger zullen verlopen.

Tim Schuurman

Bericht door Tim Schuurman » 18 dec 2008, 13:23

Heel erg bekende verhalen inderdaad...

Ik zou Martinistad toch nog even terugmailen, dat je geen zaken meer wenst te doen als je zo behandeld wordt. Eens kijken of en zoja wat je dan terug krijgt.

Erik dB

Bericht door Erik dB » 18 dec 2008, 14:59

Ik heb weer prima ervaringen met Martinistad, je kan er wat dat betreft geen peil op trekken denk ik.

Roel

Bericht door Roel » 18 dec 2008, 15:50

Edwin van der Velden schreef:Wat er ook mee te maken heeft, is dat veel autoverkopers geen autoliefhebbers zijn. Hebben een IVA opleiding gekregen van hun ouders omdat er niets met ze te beginnen was. Dan maar dat, dacht Pa.

Zo is het.

Als ik een verkoper aan ga nemen vraag ik wat er voor een tijdschrift naast het bed ligt. Een autoboekje is het goede antwoord, anders ga ik verder met zoeken.

Autoverkopers moeten ook autoliefhebbers zijn. Dat is mijn idee.
Wat dat betreft past een autoliefhebber als verkoper prima bij jou bedrijf Edwin. Echter er zijn nog heel veel andere bedrijven waar het alleen maar om auto's stampen gaat(standaard Megane's en Golfjes TDI). 80% van mensen maakt het niet uit of het een verkoper is die auto liefhebber is. SEAT vormt denk ik wel een uitzondering op de regel. Daar zitten relatief meer autoverkopers die ook liefhebber zijn denk ik.

Laatst had ik ook iemand(een echte autoliefhebber) die stond versteld dat er nog een verkoper bestond die echt een nuttige toevoeging had aan zijn samengestelde auto en dat er mee gedacht werd.
Erik de Boer schreef:Ik heb weer prima ervaringen met Martinistad, je kan er wat dat betreft geen peil op trekken denk ik.
Idd. Ik ben zelf ook autoverkoper (wat voor een hoef ik niet uit te leggen want dan zat ik niet op dit forum :)) en ik heb ook mijn strakke en minder strakke acties. Sommige vergeten hier een beetje dat verkopers ook maar mensen zijn en fouten kunnen maken. Wel valt het op dat veel auto verkopers er een bende van maken als ik bovenstaande reacties lees :D
Ik heb ook 1 keer gedacht van "Ik hoop niet dat dit op internet komt of word doorverteld". Bij die ene keer wil ik het ook graag houden.

Ik vind dat een goede autoverkoper moet voldoen aan enkele punten:
- Iedereen serieus neemt (het is veel te makkelijk om een aanname te maken en iemand in een hokje te plaatsen)
- Genoeg product kennis moet hebben.
- Enthiousast moet zijn over zijn merk/auto.

hjp

Bericht door hjp » 18 dec 2008, 18:00

Roel, de door jou genoemde punten van een goede autoverkoper zijn zeker belangrijk, maar wat ik nou vaak in bij verkopers (niet alleen autoverkopers) mis is het beginstuk van een gesprek waarin je eens kennis met elkaar maakt en kan bezien wat voor typen beide gesprekspartners zijn om vervolgens eens te na te gaan wat de behoeften van de potentiele klant zijn.
Deze behoeften zijn echt niet alleen maar productgerelateerd, maar hebben veel te maken met de eerste indruk, imago, kwaliteitperceptie aftersales etc etc.
Dan weet je als verkoper toch ook veel beter wat de potentiele klant wil en kan je daarop ingaan. Hierdoor is de verkoper effectiever en de potentiele klant voelt zich begrepen. WIN-WIN toch?

SteV6

Bericht door SteV6 » 18 dec 2008, 21:35

Het blijft altijd een spelletje van geven en nemen met de verkoper. Helaas snappen niet alle verkopers dat spelletje. Een verkoper is vaak de eerste kennismaking met een dealerbedrijf en daarmee kan een klant gewonnen of voor altijd weggejaagd worden.

Als de eerste kennismaking slaagt, dan moet de prijs me nog aanstaan natuurlijk, maar verder heb ik niet zoveel met de verkoper. Dan wordt het voor mij veel belangrijker hoe goed het contact is met de werkplaats en de monteurs.

SteV6

Mathieu

Bericht door Mathieu » 18 dec 2008, 21:42

Waar ik een hekel aan heb als ik opgemerkt ben door een autoverkoper dat ik deze man dan moet gaan vertellen wat hij verkoopt.
Meerdere malen mee gemaakt dat mensen een verhaaltje van buiten leren zonder ook maar een clou te hebben waarover ze het hebben.

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 18 dec 2008, 22:11

Mathieu schreef:Waar ik een hekel aan heb als ik opgemerkt ben door een autoverkoper dat ik deze man dan moet gaan vertellen wat hij verkoopt.
Meerdere malen mee gemaakt dat mensen een verhaaltje van buiten leren zonder ook maar een clou te hebben waarover ze het hebben.
Inderdaad. Heb zelf nog nooit een nieuwe auto gekocht, maar doe wel het voorwerk voor mijn vader. Hiermee maak je ook bizarre dingen mee. Ik leg altijd netjes uit dat ik het voorwerk doe, omdat mijn vader minder affiniteit heeft met de autowereld. Zo kan ik zijn wensen afstemmen bla bla. Maar vaak krijg je "stoere verhalen" van "dikke bakken" die de verkopers wel eens meekrijgen. Soms sta ik er echt bij met een gezicht van "oh oh oh, hoe ben jij in godsnaam in dit vak beland". Zelfs dat gezicht kunnen ze niet thuis brengen en lullen lekker verder over hun machtige verhalen. Terwijl ik gewoon nog steeds opzoek ben naar een zakelijke degelijke auto die veel km's moet maken en dus ook comfortabel moet zijn.
Bij twee bedrijven was het serieuzer en kon ik goed praten over de wensen met de verkoper, zal geen bedrijfsnamen noemen, de merken waren Audi en BMW.

Mark

Bericht door Mark » 18 dec 2008, 22:15

Wat een wereld van herkenning. Toen de huidige 5-serie uitkwam samen met mijn vader in het "zaterdags kloffie" bij Ekris Veenendaal naar een 525 kijken. Na een half uur in op en onder de auto te hebben gezeten nog steeds geen aanspraak (de eerste 10-20 minuten prima). Uiteindelijk zelf naar twee koffie drinkende verkopers gelopen met wat vragen waarbij we een folder kregen en een afspraak moesten maken voor een proefrit. Nu rijd mijn vader een E240.

Dinsdag ben ik er achter gekomen dat ook makelaars net autoverkopers kunnen zijn, wat een ongeinteresseerde pummel. Ik denk dat hij z'n favoriete tv-programma miste ofzo.

Ronno

Bericht door Ronno » 19 dec 2008, 08:36

Alle toyota dealers die ik tot nu toe heb meegemaakt zijn ook erg serieus bij iedere klant. Zo ook van de zomer, mijn vader is ondernemer en was op zoek naar een Landcruiser 100, al een hele tijd gezocht naar een net exemplaar (met de beul van een 4.2d in het vooronder :P ) maar telkens afgetrapte exemplaren tegengekomen. Totdat mijn vader en ik op een zaterdag aan het klussen zijn (met natuurlijk de oudste kleren die we hebben) heb ik tussendoor nog eens een keer op autotrader gekeken en een op het plaatje een hele nette LC gezien, mijn vader de dealer gebeld om te vragen of de auto netzo was als op de foto's, dit was hij zeker. We zijn er die zelfde middag nog heen gereden met het ford ka'tje van mijn moeder. Maar we werden gelijk serieus genomen ondanks het goedkope autotje en de afgetrapte kleren, dit sprak ons al erg aan. Maar ook de auto was zoals beloofd, en hebben deze dus ook gekocht.

Moraal van dit verhaal: er zijn ook nog serieuze verkopers/bedrijven :mrgreen:

Mike S.
Auto: M135i

Bericht door Mike S. » 19 dec 2008, 08:52

Erik de Boer schreef:Ik heb weer prima ervaringen met Martinistad, je kan er wat dat betreft geen peil op trekken denk ik.
Ik heb ook goede ervaringen met martinistad.
Ik werd daar ook gelijk serieus genomen toen ik voor de M3 kwam kijken en mocht ook gelijk proefrijden terwijl ze hem midden uit de showroom moesten halen .
Ondanks dat ik daar nooit geweest was, nog vrij jong ben en met een Corsatje 1,2 aan kwam zetten uit 2001 werd ik echt heel goed behandeld en ook serieus.

Topfuel

Bericht door Topfuel » 19 dec 2008, 09:46

Mark schreef:Wat een wereld van herkenning. Toen de huidige 5-serie uitkwam samen met mijn vader in het "zaterdags kloffie" bij Ekris Veenendaal naar een 525 kijken. Na een half uur in op en onder de auto te hebben gezeten nog steeds geen aanspraak (de eerste 10-20 minuten prima). Uiteindelijk zelf naar twee koffie drinkende verkopers gelopen met wat vragen waarbij we een folder kregen en een afspraak moesten maken voor een proefrit. Nu rijd mijn vader een E240.

Dinsdag ben ik er achter gekomen dat ook makelaars net autoverkopers kunnen zijn, wat een ongeinteresseerde pummel. Ik denk dat hij z'n favoriete tv-programma miste ofzo.
Kan me niet voorstellen dat je pa nu een Mercedes E rijdt i.p.v een 5-serie alleen omdat je 2 eikels van verkopers trof? Je koopt of least een bepaalde auto toch om de auto zelf en niet om het circus er om heen. Kijk als je bij 3 Bmw dealers binnen komt lopen en het er bij alle 3 zo aan toe gaat kan ik wel begrijpen dat je de auto links laat liggen...

We zijn zelf ook belabberd behandeld bij een Mercedes dealer hier in de buurt, maar hebben toch maar even proef gereden in een C bij een andere dealer zodat we tot de conclusie kwamen dat het een 3-serie moest worden.

We hebben iig niet zonder meer het merk Mercedes laten liggen alvorens een keuze te maken....

Gr. TF

Mark

Bericht door Mark » 19 dec 2008, 09:54

TopFuel schreef:
Mark schreef:Wat een wereld van herkenning. Toen de huidige 5-serie uitkwam samen met mijn vader in het "zaterdags kloffie" bij Ekris Veenendaal naar een 525 kijken. Na een half uur in op en onder de auto te hebben gezeten nog steeds geen aanspraak (de eerste 10-20 minuten prima). Uiteindelijk zelf naar twee koffie drinkende verkopers gelopen met wat vragen waarbij we een folder kregen en een afspraak moesten maken voor een proefrit. Nu rijd mijn vader een E240.

Kan me niet voorstellen dat je pa nu een Mercedes E rijdt i.p.v een 5-serie alleen omdat je 2 eikels van verkopers trof? Je koopt of least een bepaalde auto toch om de auto zelf en niet om het circus er om heen. Kijk als je bij 3 Bmw dealers binnen komt lopen en het er bij alle 3 zo aan toe gaat kan ik wel begrijpen dat je de auto links laat liggen...

We zijn zelf ook belabberd behandeld bij een Mercedes dealer hier in de buurt, maar hebben toch maar even proef gereden in een C bij een andere dealer zodat we tot de conclusie kwamen dat het een 3-serie moest worden.

We hebben iig niet zonder meer het merk Mercedes laten liggen alvorens een keuze te maken....

Gr. TF
Klopt, uiteindelijk vonden we een E de mooiere en prettiger rijdende auto. Ik denk wel dat een deel van de beleving van de aanschaf van een auto bepalend kan zijn voor het gevoel wat je bij een auto krijgt en dit "incident" was dus mede bepalend voor de beleving bij de auto.

HSR

Bericht door HSR » 19 dec 2008, 10:26

TopFuel schreef:

Gr. TF
Ik kan zo al 10 mensen opnoemen die een auto c.q. product van de concurrent gaan halen als ze door een kwal van een verkoper geholpen worden.

Wat Rico ook zegt, het is soms echt heel moeilijk om het kaf van het koren te scheiden als verkoper zijnde. Zie zo'n hufter als Weide1, dat kost een bedrijf veel geld, tijd en moeite wat ze dus in echte klanten kunnen steken. Derhalve kan ik het ook wel geloven dat bepaalde bedrijven na een paar dergelijke ervaringen minder flexibel is in het toezeggen van een proefrit. Dit natuurlijk met name bij premium merken / exoten.

Tim Schuurman

Bericht door Tim Schuurman » 19 dec 2008, 10:57

Zelf bij het aanschaffen van m'n Peugeot 207 was het bij Peugeot in Zwolle prima geregeld, bij binnenkomst en even bij een auto gekeken en het bakkie koffie stond bij wijze al klaar naast de sleutels voor de proefrit :)

M'n vader heeft dan weer mindere ervaringen bij een BMW dealer hier in de buurt enige jaren geleden toen hij in z'n weekend kloffie binnen kwam lopen. Opmerkingen als "Hij is denk ik wat te prijzig voor u" kunnen echt niet als verkoper zijnde... :bag:

Rupie

Bericht door Rupie » 19 dec 2008, 11:17

Tim Schuurman schreef:Zelf bij het aanschaffen van m'n Peugeot 207 was het bij Peugeot in Zwolle prima geregeld, bij binnenkomst en even bij een auto gekeken en het bakkie koffie stond bij wijze al klaar naast de sleutels voor de proefrit :)

M'n vader heeft dan weer mindere ervaringen bij een BMW dealer hier in de buurt enige jaren geleden toen hij in z'n weekend kloffie binnen kwam lopen. Opmerkingen als "Hij is denk ik wat te prijzig voor u" kunnen echt niet als verkoper zijnde... :bag:
Als mens zijnde zeg je uberhaupt zoiets niet tegen een vreemde...

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 19 dec 2008, 11:26

Het gaat simpel weg om "basis" sociale vaardigheden................................heb je die niet of onvoldoende dan zak je altijd door het ijs....................................in welk vak dan ook...........................

Blijkbaar lopen er een boel rond die deze vaardigheden volledig ontberen......................

Plaats reactie