MK Indy ZX12-R & Saab 9-5 2.0T

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Tristan

Re: MK Indy ZX12-R

Bericht door Tristan » 18 dec 2008, 17:46

Metchu schreef:
Mathieu schreef:BERTM//3 kom er maar in.

daar zat ik ook al op te wachten :mrgreen:
Ik verwachte je plaatje, Metin. :evil:

Metchu

Bericht door Metchu » 18 dec 2008, 17:52

Dat is pas als ie served... dat heeft ie nog niet gedaan...

als dat het geval is, kan ie langskomen :mrgreen: http://img147.imageshack.us/img147/999/ ... diant2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

allen

Bericht door allen » 18 dec 2008, 17:54

Plans Motorsport monteert gewoon sperren onder de Speedsters en Elises welke er naar hun zeggen op vooruit gaan kwa handling. Racen doen ze er ook mee. Wel schijnen ze technisch iets aangepast te zijn. Maar in hun geval had dat te maken met een FWD sper gebruiken voor een middenmotor met RWD. Staat ergens een discussie van op internet (dateert van 2005). Van techniek heb ik verder niet teveel kaas gegeten dus vechten jullie het maar uit. :mrgreen:

roderick hertog

Bericht door roderick hertog » 18 dec 2008, 22:03

Het is wel gelijk een onderwerp volgens mij :P maar goed het komt er op neer dat het altijd nog kan en dat ik in eerste instantie geen sper wil in het begin..
Klokkie kan er zo in en uit, je kan er immers makkelijk bij :P

Foto van het uitlaatspruitstuk:
Afbeelding

En met de neus erop (later wil er een zwarte neus opzetten voor de agressieve look)
Afbeelding

Afbeelding

Tot snel!

roderick hertog

Bericht door roderick hertog » 18 dec 2008, 22:16

@VLA de remklauwen zijn inderdaad licht. En ook niet echt heel erg prijzig volgens mij, ik betaalde er €440,- voor.
(beetje late reactie :) )
Groetjes

VLA

Bericht door VLA » 18 dec 2008, 22:32

roderick hertog schreef:@VLA de remklauwen zijn inderdaad licht. En ook niet echt heel erg prijzig volgens mij, ik betaalde er €440,- voor.
(beetje late reactie :) )
Groetjes
Voor de hele set (remklauwen, schijven en blokken) ? of alleen de klauwen ? Wist wel dat ze niet al te duur waren maar dacht zelf dat ze rond de 700 euro waren voor een complete set.

allen

Bericht door allen » 18 dec 2008, 22:37

Ha, nu begint me wat te dagen! Ben jij niet toevallig de Roderick die op z'n flikker kreeg omdat je moest werken ipv met mij ouwehoeren over trackdays bij het omgooien van m'n winterbanden op de 5, bij een veel te vroege zaterdagmorgen. :mrgreen:
Zo ja, restecp dat jij niet bent aangestoken door het bmw virus van je vrienden!!!
:clap:

roderick hertog

Bericht door roderick hertog » 18 dec 2008, 22:39

Ja bij mij zat het een beetje anders ik heb voor wilwood met blokkies en dan enkele schijven en achter gebruikte scorpio klauwen met enkele schijfies en was daarvoor totaal €540,- kwijt
Beetje korting want op de site staan de wilwoods voor €480,- pond was toen ook al gunstiger.

Maar nou is dit niet het pakket wat je zou ontvangen voor een sierra, die zijn denk ik wat groter.
Dit zijn neem ik aan willekeurige klauwen en dan gecombineerd met die schijven.
Daarom zijn ze sowieso al wat goedkoper denk ik.

maar dan vind ik €700,- nog niet echt heel veel.

roderick hertog

Bericht door roderick hertog » 18 dec 2008, 22:42

Juist Allen!!!

Helemaal goed!!!

Ja dat was vroeg ja, en als je dan een bekende tegenkomt waar je het ook over boeiende dingen kan hebben, wordt het gesprek verbroken, ach ja...
Maar goed inderdaad ik ben niet aangestoken door het BMW virus, heb het altijd al over een andere boeg gegooid en zal ook nooit mijn merk worden, maar dat terzijde.

Ik dacht zou ie t doorhebben? jawel.. haha

Nou is dat geheim ook weer de wereld uit

groetjes (en rijden ze weer fijn de winterbandjes?)

allen

Bericht door allen » 18 dec 2008, 22:56

Ja hoor, hoop alleen niet dat jullie dit keer m'n zomerwielen ook kwijtraken. :mrgreen:

Snel afbouwen die hap en dan op naar de trackdays!

misschien nog een kooi overwegen als je hem daarvoor en de ring wilt gebruiken want op je dak liggen gaat nu niet meer :wink:

roderick hertog

Bericht door roderick hertog » 19 dec 2008, 12:34

Nou we zijn al bezig met verhuizen dus... haha

Peric

Bericht door Peric » 19 dec 2008, 13:26

Gaaf ding Roderick.
Twee vragen.. waarom geen geventileerde schijven voor? Is niet nodig vanwege het lage gewicht?
En waarom zou je je neus zwart maken voor een agressievere look? Vind dat groen wel erg gaaf. Ik zou het combineren met zwart..

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 19 dec 2008, 13:42

En dan van mij ook nog een vraagje...

Hoe regel je het schakelen eigenlijk met zoiets...... ??

Peric

Bericht door Peric » 19 dec 2008, 17:44

Lijkt me simpel Eric, sequentieel..

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 19 dec 2008, 20:26

Gaaf apparaat :clap: Heerlijk zo'n motorblok in een lichte vierwieler, gaat af en toe F1 gevoel geven :banaan:

Omtrent de sper, het zal best dat een lichte auto hier eerder onderstuurt maar dat staat los van de sper. Zo'n ding reageert gewoon bij een verschil in rotatie snelheid van linker en rechter as. Daarom moet je goed uitzoeken hoeveel % sperwerking je wilt :wink: Maar een sper is een sper qua werking, hangt 0,0 van het wagen gewicht af.

roderick hertog

Bericht door roderick hertog » 22 dec 2008, 13:23

@Peric

Die enkele schijven zijn meer dan genoeg voor de kitcar, is inderdaad met het lage gewicht.
Veel mensen die ermee rijden hebben nu al problemen om de remmen warm te krijgen.

...en die zwarte neus, dat vind ik gewoon vet + dat je auto's hebt met zijschermen die doorlopen tot vooraan de neus (caterham heeft dat ook). Dan komen dus de stuurstangen en draagarmen enz met gaten door de schermen.

Ik heb schermen die stoppen voor de ophanging zodat er een gat ontstaat, je ziet het al een beetje op de foto met de neus erop. De neus loopt een beetje schuin weg naar de onderkant.
Zowiezo wil ik een zwarte neus omdat ik het mooi vind, maar een leuk pluspuntje is dus dat het gat bij de ophanging ook een beetje wegvalt. :D

@Eric H

Schakelen gaat op dezelfde manier als bij de motorfiets, alleen dan 1 naar voren en de rest naar achter.
En natuurlijk wat langere schakelstangen :wink:

RJay

Bericht door RJay » 22 dec 2008, 15:05

Ed.: moeite met de remmen op te warmen? brakeducts dichtplakken en ankeren maar :banaan:
Niet al te serieus nemen :mrgreen:

Ik vroeg nml hetzelfde als peric.

Evert van der Linde
Auto: BMW M140i

Bericht door Evert van der Linde » 08 jan 2009, 13:06

Ha Roo, ook maar eens aangemeld, je vordert al aardig man. Tijd geleden
Niels schreef:Gaaf apparaat :clap: Heerlijk zo'n motorblok in een lichte vierwieler, gaat af en toe F1 gevoel geven :banaan:

Omtrent de sper, het zal best dat een lichte auto hier eerder onderstuurt maar dat staat los van de sper. Zo'n ding reageert gewoon bij een verschil in rotatie snelheid van linker en rechter as. Daarom moet je goed uitzoeken hoeveel % sperwerking je wilt :wink: Maar een sper is een sper qua werking, hangt 0,0 van het wagen gewicht af.
Waarom sperrt mijn auto dan eerder als het glad is op de weg? Ik weet zeker dat je diff. met een lichter gewicht eerder zal gaan sperren als je hetzelfde diff. onder een zwaardere auto zal zetten.
Wanneer het diff. gaat sperren hangt naar mijn mening ook meer af van het vermogen wat je erop loslaat dan een toerental.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 08 jan 2009, 14:56

Wat Niels zegt klopt ook niet, onderstuur kan best bij een sper vandaan komen het hangt er alleen af wat voor sper.

Een 2way platensper op een RWD auto bijvoorbeeld, zoals op een E36 M3 spert in 2 richtingen plus heeft preload, dus altijd een bepaald sper%. Als je dus instuurt in een bocht dan heb je daardoor automatisch iets onderstuur. De reden dat ze dit doen is dat met 2way sperren de auto stabieler is onder aanremmen. Om dat tegen te gaan kan je een diff ook assymetrisch maken, dus meer sper % onder acceleratie en minder onder deceleratie.

Pak je een torsen sper zoals Quaiffe, die spert maar in 1 richting en heeft geen preload. Bij een FWD applicatie heb je dat tegensperren ook niet echt nodig vandaar dat ze zo populair zijn (samen met het feit dat ze onderhoudsvrij zijn) Dit type sper heeft dus geen onderstuur als gevolg.

Tav wagengewicht en sperren. Als een diff gaat sperren betekend dat dat je aan 1 kant dus grip verliest, in bochten aan de binnenkant. Zwaardere auto heeft meer gewicht op zijn wielen en daardoor vaak ook wat meer grip, dus zal je minder snel sperwerking zien. Vermogen heeft hier ook mee te maken, als je geen gas geeft dan heft zo'n ding ook niks te sperren. Het is trouwens niet het vermogen maar het koppel op de achteras wat dat veroorzaakt. Meer koppel locked een diff dus ook makkelijker.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 08 jan 2009, 15:06

Bert, jongen. Ik ben zo'n grote fan van je. :thumbup:

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 08 jan 2009, 15:37

Hij blijft je verbazen. 8)

allen

Bericht door allen » 24 feb 2009, 11:04

Hoe ver is deze knakker nu met z'n wagen?!

Rijdt hij al rond of wat? :df:

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 24 feb 2009, 12:55

Ben ik ook wel nieuwsgierig naar :)

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 24 feb 2009, 13:35

Nu ik het weer zo terug lees :bag: Werking van alleen de sper is natuurlijk niet afhankelijk van het wagengewicht. Het dynamische effect van tractie en dus ook wagengewicht natuurlijk wel :hmmm: Heb het ook gemerkt met een drift E30. Of onderstuur of heeeel veel overstuur :lol:

Emiel

Bericht door Emiel » 24 feb 2009, 13:54

Mooi hoor Roderick!

grappig/dromerig feitje, kameraad van me is bezig voor een klant een zx12 om te bouwen naar zx15 , zou wel wat zijn voor je auto, vermogen heb je tenslotte nooit genoeg :mrgreen:

Plaats reactie