Auto's en DF

Dit is ons algemene autoforum.
RVV

Re: Auto's en DF

Bericht door RVV » 02 dec 2008, 10:26

Ik vind het leukste van RWD dat je de auto met de achterzijde kan "sturen".. daarmee kun je onderstuur opheffen. Dat gaat nu eenmaal niet met FWD.

Voorbeeld, weer die rotonde, neem hem te hard met een RWD dan duikt de auto in hetzelfde onderstuur als een FWD met gelijkende stuuruitslag. MAAR net voor het punt dat je onderstuur er in voelt komen, kun je met RWD door gas bij te geven de achterzijde van de auto naar buiten laten "drukken" en daarmee met een hogere exitsnelheid zonder onderstuur de rotonde verlaten.

Onderstuur bij een FWD kun je alleen maar wegnemen door gas te lossen, onderstuur bij een RWD kun wegnemen door juist gas bij te geven. Prettige bijkomstigheid in alle bochten.

Daardoor heb ik het idee dat je de auto,RWD als geheel kunt besturen en niet alleen met de voorwielen.. Bij FWD heb ik altijd het gevoel dat de achterzijde "doods" aanvoelt, alsof je een wagon achter een trein aan het meetrekken bent.

Voor dit kunstje, hoef je echt niet over een diploma voor de hogere rijkunsten te beschikken. Iedereen met een beetje gevoel voor rijden kan zich dit kunstje toe eigenen.

Uiteraard ben ik het er mee eens dat je met een leuke FWD veel meer plezier kunt hebben dan met een beroerde RWD.

De hoofdprijs in dit topic gaat trouwens naar Wouter81, want het maakt inderdaad niet zoveel uit wat je rijd, maar vooral waar je rijd.

120 km/h tot 160 km/h op de snelweg is in elke auto even saai. Als staat er GT3 op de kont.

Gelukkig hebben we hier in het noorden toch nog heel veel leuke speelweggetjes.. tussen de 80 en 120 km/h een groot feest, zowel FWD als RWD.

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 02 dec 2008, 10:59

LOL @ FWD vs RWD discussie.

Voorkeur FWD of RWD is 95% persoonlijk imho. Ik vind een FWD'er onnatuurlijk aanvoelen. Maakt dat dat een FWD'er slecht is en minder hard rond de bocht kan? I don't think so.
Maatje van me met zijn prepped Bolbo 850 T5-r rijdt me toch wel zoek op de ring met mijn stock RWD kar.
Fun heb ik overigens wel met FWD'ers. Met de Corolla vond ik het een sport om zo lang mogelijk lift-off oversteerend de afrit te nemen.
Ik moet wel toegeven dat ik na een uurtje poken met een potente FWD'er, zeg Focus RS oid, wel klaar was met het ding. De uitdaging om de auto op de limiet juist op te vangen en te controleren lag me gewoon niet echt. In mijn wagenbeheersingsexamens heb ik ALTIJD, zowel bij Ford als Toyo, de opmerking gekregen dat ik onderstuur niet goed opving met een voorwielaandrijver. Dit is een zwak punt wat ik zonder blozen beken. Met de Corolla heb ik verschillende nachtelijke ritjes op verlaten terreinen gemaakt om dit wel deftig onder de knie te krijgen omdat ik nogal kritisch op mezelf ben. Dit zonder gevolg, het aandrijfconcept icm gewichtsverdeling ligt me gewoon niet.
De twitchy MR2 turbo waarmee IEDEREEN achterstevoor heeft gestaan, daar kan ik me wel mee vinden. Niet dat ik die auto 100% beheers hoor, maar het ligt me gewoon beter...

Toppunt van "unusual DF" voor mij? Toyota HiLux 3.0 D4D, hands down. Bjorn heeft hier ook nog mooie herrinneringen aan :lol:
Heb me echt de pleuris gelachen met dat ding. Luid gierend de bocht rond, waarbij de achterkant lichtjes omkwam... Shift-locken in z'n 2, gas erop en haaks het rond punt op... ERG leuk met zo'n werkpaard...
Uitdagende bochtige smalle wegen achterlijk hard induiken, laat remmen, vroeg op het gas, gewoon hard werken... En toch binnen de snelheidslimiet blijven...

ECHT leren rijden doe je met een meukerige auto, daar ben ik nog altijd van overtuigd...

Peter-Paul

Bericht door Peter-Paul » 02 dec 2008, 11:01

Rico schreef:Ik vind het leukste van RWD dat je de auto met de achterzijde kan "sturen".. daarmee kun je onderstuur opheffen. Dat gaat nu eenmaal niet met FWD.

Voorbeeld, weer die rotonde, neem hem te hard met een RWD dan duikt de auto in hetzelfde onderstuur als een FWD met gelijkende stuuruitslag. MAAR net voor het punt dat je onderstuur er in voelt komen, kun je met RWD door gas bij te geven de achterzijde van de auto naar buiten laten "drukken" en daarmee met een hogere exitsnelheid zonder onderstuur de rotonde verlaten.

Onderstuur bij een FWD kun je alleen maar wegnemen door gas te lossen, onderstuur bij een RWD kun wegnemen door juist gas bij te geven. Prettige bijkomstigheid in alle bochten.

Daardoor heb ik het idee dat je de auto,RWD als geheel kunt besturen en niet alleen met de voorwielen.. Bij FWD heb ik altijd het gevoel dat de achterzijde "doods" aanvoelt, alsof je een wagon achter een trein aan het meetrekken bent.

Voor dit kunstje, hoef je echt niet over een diploma voor de hogere rijkunsten te beschikken. Iedereen met een beetje gevoel voor rijden kan zich dit kunstje toe eigenen.

Uiteraard ben ik het er mee eens dat je met een leuke FWD veel meer plezier kunt hebben dan met een beroerde RWD.

De hoofdprijs in dit topic gaat trouwens naar Wouter81, want het maakt inderdaad niet zoveel uit wat je rijd, maar vooral waar je rijd.

120 km/h tot 160 km/h op de snelweg is in elke auto even saai. Als staat er GT3 op de kont.

Gelukkig hebben we hier in het noorden toch nog heel veel leuke speelweggetjes.. tussen de 80 en 120 km/h een groot feest, zowel FWD als RWD.
Niet helemaal mee eens. Als ik met de ex-306 vanaf Hocheichen tot aan Flugplatz door bleef rijden, zonder te liften had ik never, never, never nooit onderstuur, alleen net even bij de exit een fleugje overstuur dat makkelijk te handelen was als je de klepel maar naar beneden hield.

Het is maar net hoe je je FWD auto de bocht "ingooit", dan gaat tie wel of niet met zijn kont kwispelen.

Met volle vaart met dwars aankomen in Wehrseifen, waar iedereen al voor de bocht mega heeft vertraagd, gaf mij toch wel een kick.

Afbeelding

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 02 dec 2008, 11:07

Rico schreef:....

Daardoor heb ik het idee dat je de auto,RWD als geheel kunt besturen en niet alleen met de voorwielen.. Bij FWD heb ik altijd het gevoel dat de achterzijde "doods" aanvoelt, alsof je een wagon achter een trein aan het meetrekken bent. ....
Als dat zo is, kan het wellicht geen kwaad eens met iemand mee te rijden die wel kan rijden (met FWD). Juist met een FWD kun je achterkant veel gebruiken (lees: moet jede achterkant gebruiken), meer nog dan met een RWD auto omdat je dan snelheid verliest. Niet zoals een rwd een heel lang stuk zijn kontje dwars kan zetten, maar in het kortere bochtenwerk kun je erg veel doen met een (goede) FWD.

http://www.youtube.com/watch?v=bCIOGlllGDw" onclick="window.open(this.href);return false;

FWD voelt alleen onnatuurlijk aan (zoals al eerder aangegeven), en dat vind ik heel erg jammer. Lol kun je er zeker mee hebben. (hard gaan ook)

Leuke foto PP ! :thumbup:
Laatst gewijzigd door Aernoudt op 02 dec 2008, 11:11, 2 keer totaal gewijzigd.

Tim Schuurman

Bericht door Tim Schuurman » 02 dec 2008, 11:09

Ik snap Rico's redenering maar toch ben ik het er ook niet mee eens. Rico, heb je wel eens in een Peugeot 205 of Renault Clio (oude type) gereden? Een RDW zal misschien wel beter dwars gaan en misschien nog wel wat gecontroleerder maar een FWD auto kan zeker erg speels zijn met de kont!

Zelf heb ik (helaas) nog nooit met een fatsoenlijke achterwielaandrijver gereden dus dat ik bij mij weer de beperking. Enkel een terreinauto die we hier bij huis hebben staan. Al kun je daar ook best dwars mee als het wat glad is. Ook achterste voren trouwens :goodnight: :mrgreen:

RVV

Bericht door RVV » 02 dec 2008, 11:17

Eh Peter-Paul ik schrijf toch niet dat FWD automatisch onderstuur betekend ? Zowel RWD als FWD ram je in onderstuur als het moet, zowel RWD als FWD kun je tegen de grens van het onderstuur aanrijden (wat jij beschrijft over de ring)

Wat ik schrijf is dat je met RWD onderstuur kunt opheffen door met de achterwielen gas te geven en dus te sturen. Dit is met FWD domweg niet mogelijk omdat er geen aandrijving is op de achterzijde.

Het gaat mij er ook niet om wat sneller is FWD of RWD, ik heb beide gehad, ken zo'n beetje wel de eigenschappen van beide aandrijfsystemen, en een snelle hot hatch met FWD heeft absoluut zijn charmes.. Maar toen ik afgelopen zomer weer een keer aan het proefrijden was in een Renault Clio sport RS (niet de minste) wist ik gelijk weer wat ik minder prettig vind aan een snelle FWD. Te hard de bocht in/nemen is alleen maar op te heffen met gas lossen. Neem dan niet te hard die bocht zou het tegen antwoord kunnen zijn, klopt alleen dan kom je er niet achter waar de grensen liggen van de auto en het onderstel.

En het kwispelen met de kont van een RWD is altijd leuk :shakeit:

Als dat zo is, kan het wellicht geen kwaad eens met iemand mee te rijden die wel kan rijden (met FWD). Juist met een FWD kun je achterkant veel gebruiken (lees: moet jede achterkant gebruiken), meer nog dan met een RWD auto omdat je dan snelheid verliest. Niet zoals een rwd een heel lang stuk zijn kontje dwars kan zetten, maar in het kortere bochtenwerk kun je erg veel doen met een (goede) FWD
.

Aernoudt, wat jij nu beschrijft is wat anders, dit is het balanceren met de auto om snelheid te behouden. Dat is wat anders dan sturen met de achterwielen.

RVV

Bericht door RVV » 02 dec 2008, 11:21

Overigens lees ik al weer opmerkingen dat RWD vooral handig is om dwars te gaan, dat klopt, maar daarvoor eij ik geen RWD.. want ook dit is gewoon weer balanceren met de auto. Opzoeken/over de grens een gaan van grip. Leuk dat het kan, maar geen key issue voor mij persoonlijk.

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 02 dec 2008, 11:23

Sturen met de achterkant van de auto (doet een rwd ook, alleendoor het doordraaien van de achtrwielen ipv het stil staan van d achterwielen); al dan niet door handrem of enkel met gewichtsverplaatsing door gaslos of stuurbeweging. Concept lijkt mij het zelfde: je stuurt de auto middels de achterkant.

RVV

Bericht door RVV » 02 dec 2008, 11:30

Wezenlijke verschil is dat je geen gas kan bijgeven op de achterzijde, en dat is bij RWD wel mogelijk. Dat is allemaal geen kwestie van beter of slechter, maar wat ik persoonlijk prettiger vind. Gewichtsverplaatsing klinkt natuurlijk mooi, maar dat is vooral op een circuit veilig.. Op de openbare weg zijn de marges veel kleiner, en als je de balans teveel verstoord kun je de auto nog wel een flink kwijt raken en dat valt helemaal niets meer op te lossen :roll:

Er zijn natuurlijk mensen die zodanige skills hebben dat hun daar anders tegen aankijken, alleen ik behoor daar niet toe. Ik ga ook zeker niet lift over steer. de grens opzoeken met een hot hatch op de openbare weg. De laatste keer dat ik dat deed heeft me een velg en band gekost. Maar had ook de hele auto kunnen kosten (Mini Cooper S)

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 02 dec 2008, 11:34

Aernoudt schreef: FWD voelt alleen onnatuurlijk aan (zoals al eerder aangegeven), en dat vind ik heel erg jammer. Lol kun je er zeker mee hebben. (hard gaan ook)
Dat is inderdaad de kern van het verhaal. Ook al rijd je er snellere tijden mee(how interesting) het voelt gewoon vervelend aan. Ik merk het weer nu ik wat vaker in de Galant rijd. Vooral als je even vlot weg wil rijden (met name niet rechtdoor) en dat dan bij een redelijk normale pedaalstand de boel als een dolle begint te spinnen(met een nog geen 140pk 4-pittertje), en je enige optie is veel gas terug te nemen(om de gewichtsverplaatsing weer te niet te doen en de banden een kans te geven tractie te krijgen). Heb op zo'n moment echt zin om uit te stappen en dat ding dan een schop te geven. Op de snelweg is het allemaal prima(duh) maar daarbuiten irriteert FWD me gewoon. Het is niet slecht, maar echt helemaal niks voor mij. Maar wel ideaal voor een boeit-niet auto.

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 02 dec 2008, 11:37

Sper er in doet wonderen; juist met een FWD auto ! :wink:

HSR

Bericht door HSR » 02 dec 2008, 11:45

Aernoudt schreef:

Daardoor heb ik het idee dat je de auto,RWD als geheel kunt besturen en niet alleen met de voorwielen.. Bij FWD heb ik altijd het gevoel dat de achterzijde "doods" aanvoelt, alsof je een wagon achter een trein aan het meetrekken bent. ....
Als dat zo is, kan het wellicht geen kwaad eens met iemand mee te rijden die wel kan rijden (met FWD). Juist met een FWD kun je achterkant veel gebruiken (lees: moet jede achterkant gebruiken), meer nog dan met een RWD auto omdat je dan snelheid verliest. Niet zoals een rwd een heel lang stuk zijn kontje dwars kan zetten, maar in het kortere bochtenwerk kun je erg veel doen met een (goede) FWD.

Hothatches van de oude stempel zijn inderdaad geweldig om te rijden. Zal ook nooit de paar rondjes vergeten in Indobesar zijn rallye op Malmedy. Wat een geweldig leuk gooi en smijt gebakje is dat. Gas los, insturen, weer op het gas, heerlijk levendig karakter. Gewoon dikke lol om mee te rijden en op zo'n klein circuitje voelt zo'n licht gebakje zich als een vis in het water.

Wat dood in de kont betreft. Dat is de C30 bijvoorbeeld helemaal. Veelste gevaarlijk voor huismoeders als dat ding lift off overstuurt. Echter, een 525d touring is ook zo dood als het maar zijn kan in de kont. Mijn E34 heeft 0 stumperhulp en is ook niet bepaald levendig in de kont, eerder heel goed gebalanceerd. E30je is met zijn starre achteras juist wel weer levendig, helemaal in de regen. Ik denk dus dat dat meer ligt aan het type wagen en de leeftijd dan aan het concept FWD/RWD.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 02 dec 2008, 11:47

En dan als ie tòch gaat doordraaien een hele voorkant in de inverse drift zeker? :) Rest overigens nog steeds de rest van het gedrag. Nee, het werkt, maar het zal nooit mijn ding worden. Dan toch echt liever AWD en RWD. Het is ook gewoon puur persoonlijke voorkeur, ik zeg niet dat FWD slecht of minder IS, ik VIND het alleen verre van plezierig. We hebben bijvoorbeeld ook een Civic gehad en ik vond er echt helemaal niets aan.

RVV

Bericht door RVV » 02 dec 2008, 11:50

Overigens moet je het balanceren met het gewicht en lift over steer met een FWD nuanceren. Met een old skool 306 dikke prima om te doen, maar met een moderne 308 met niet uitschakelbare ESP systemen en een gewicht van een 1,5 ton met bestuurder en volle tank, vergeet het maar.

En dan wil ik het al helemaal niet over de middenklasse hebben (passat/Mondeo klasse) bij deze autos kun je al helemal niet meer met de achterkant spelen.

RWD is dit altijd mogelijk. (mits er fatsoenlijke PK's ter beschikking staan natuurlijk)

Tim Schuurman

Bericht door Tim Schuurman » 02 dec 2008, 11:51

hugo schreef:
Aernoudt schreef:

Hothatches van de oude stempel zijn inderdaad geweldig om te rijden. Zal ook nooit de paar rondjes vergeten in Indobesar zijn rallye op Malmedy. Wat een geweldig leuk gooi en smijt gebakje is dat. Gas los, insturen, weer op het gas, heerlijk levendig karakter. Gewoon dikke lol om mee te rijden en op zo'n klein circuitje voelt zo'n licht gebakje zich als een vis in het water.

Wat dood in de kont betreft. Dat is de C30 bijvoorbeeld helemaal. Veelste gevaarlijk voor huismoeders als dat ding lift off overstuurt. Echter, een 525d touring is ook zo dood als het maar zijn kan in de kont. Mijn E34 heeft 0 stumperhulp en is ook niet bepaald levendig in de kont, eerder heel goed gebalanceerd. E30je is met zijn starre achteras juist wel weer levendig, helemaal in de regen. Ik denk dus dat dat meer ligt aan het type wagen en de leeftijd dan aan het concept FWD/RWD.
:clap:
Met beide types (AWD even daargelaten) kun je erg veel lol hebben. Het is volgens mij gewoon waar je aan gewend bent. Ikzelf heb enorm lol met m'n oude Clio, maar toch kriebelt het bij mij ook wel om een achterwielaandrijver te rijden :)

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 02 dec 2008, 11:58

Moet zeggen dat het 1.4 75PK FWD en 790kg gebakje van mij behoorlijk veel DF biedt :D

En ja, tis nog een fransoos ook :P

Hansv (Hans van Velzen)

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 02 dec 2008, 12:23

frank de jonge schreef:Moet zeggen dat het 1.4 75PK FWD en 790kg gebakje van mij behoorlijk veel DF biedt :D

En ja, tis nog een fransoos ook :P
Ha, die Frank;

Toevallig ook een Peugeot 106XS? Als die van mijn vrouw voor de deur staat gebruik ik die geregeld en heb er net zoveel DF in als in mijn Vijf; anders, dat wel, maar niet minder leuk.

Laurens

Bericht door Laurens » 02 dec 2008, 12:33

Ik ben het wel eens dat je met elke auto (er blijven uitzonderingen :whistle: ) DF kan hebben, rij op het moment veel met een oud Polo'tje van 1985 met wel 40kw. Maar met 737kg en volgens mij originele :clap: achterbanden maar ook daarmee kan je veel lol hebben.
Zelfs onze oprijwagen met auto achterop gaat Full-lock dwars :banaan:

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 02 dec 2008, 12:47

Ha die Hans, het gaat idd om een 1.4 XS sport :D

Erg fijn autotje om in te sturen :D

[vimeo]http://www.vimeo.com/2333241[/vimeo]

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 02 dec 2008, 15:41

hugo schreef:
Aernoudt schreef:

Mooi om te horen dat je zo genoten had. Wanneer gaan we weer stoeien in Malmedy?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 02 dec 2008, 16:31

Ik probeer ook altijd uit iedere auto plezier te persen. Bij een underpowered VAG-mobielen bijvoorbeeld zit de lol hem voor mij vaak in 't rijden van hele nette lijnen om de snelheid erin te houden. Irritant is het dan als links remmen en dat soort trucjes dan wordt afgestraft door electronica. Bij andere auto's is dat ook zo natuurlijk, maar dan wordt 't rijden van bochtjes sowieso al lekkerder. Bij onze Saab(s) zit de lol in het reizen. Ze rijden fijn, maar zijn verre van sportief. Een bochtje neem ik niet per sé langzaam, maar wel zo clean mogelijk en intussen geniet ik van 't uitzicht onderweg, ook dat is rijplezier voor mij. Zodra ik in een RWD zit, dan moet ik gewoon meer op de limiet dan in andere auto's. In FWD word ik daartoe nooit zo verleid, ook al zal ik die uitproberen als 't kan en mag. Ik heb in leuke FWD's gereden, ermee gegooid en gesmeten, maar ik krijg er nooit en te nimmer een kick van, ze zijn pas leuk als je tegen iemand rijdt in dezelfde auto die beter kan rijden dan jijzelf, dan wordt 't een uitdaging.
Dus ik vind de definititie van rijplezier niet per sé snelheid gerelateerd en ook niet rwd/awd/fwd gerelateerd, ik geniet nog altijd van autorijden en beleef dat plezier in iedere auto anders. En naarmate ik ouder word (BLERGH) merk ik ook dat ik niet meer opgewonden raak van een piepende bandjes, maar juist van de perfectie van 't autorijden. Helaas zie je onderweg weinig mensen die perfect rijden. Als ze er zijn, dan vallen ze meteen echt op.

Peter-Paul

Bericht door Peter-Paul » 02 dec 2008, 17:57

Lift-off overstuur lukt met me daily A3, en als het moet met een A6(zolang het maar geen Quattro is).

Ons "mam" rijd een 99'er V70 XC Awd(bodem vrijheid verhoogd, en wat in de basis gewoon een FWD auto is), en als je het daarmee wilt proberen moet je wel heel erg suicidaal zijn. Die auto communiceert niets door het stuurwiel, en de carrosserie tordeert enorm. En een beetje zoals Dennis zegt, bij zo'n zweedse auto geniet ik voornamelijk van het cruisen, koppel en het uitzicht.

Onderaan de streep ligt het aan de auto, en een beetje aan de bestuurder. Mijn RWD ervaring stamt alweer uit 2002, en hopelijk komt daar volgend jaar wat verandering in zodat ik me in die discussie kan mengen.

Joop

Bericht door Joop » 02 dec 2008, 23:19

hugo schreef:
Joop schreef:...sluit me aan.

Als je de beperkingen van een fwd kent en je rijstijl lichtelijk op aanpast kun je bijna net zoveel lol hebben met een dergelijke auto.

Jij kan dus extreem goed rijden ?
Nope (ben daar heel eerlijk in... velen zullen beter kunnen sturen dan ik)..., maar moet mijn rijstijl wel aanpassen wil ik niet zwaar onderstuurd recht doorgaan... Verhaal is inmiddels hierboven al wel gepost...
Heb alleen nooit een FWD voor mezelf gehad, weet inmiddels na een jaar of 8 wel hoe een RWD reageert; ook in noodsituaties. Ben geen drifter, maar wil gewoon zo hard en vloeiend mogelijk door een bocht heen; grip vind ik dan ook veel belangrijker. In dat opzicht is, is er weinig verschil tussen een FWD en een RWD van tegenwoordig, alleen zul je met een FWD anders een bocht in moeten duiken dan een RWD dat wou ik er mee zeggen. :bignews:

Verder is het gewoon persoonlijke voorkeur... ik hou niet zo van dat getrek aan het stuurwiel als je flink gasgeeft.

... overigens Rico: het corrigeren van onderstuur met extra gas bij een RWD gaat alleen als je ook daadwerkelijk genoeg "go-power" over hebt... Anders gewoon van je gas af.

RVV

Bericht door RVV » 02 dec 2008, 23:30

Klopt Joop, maar ik ben ook een beetje verwend met vlotte BMW's de laatste jaren :bag:

Joop

Bericht door Joop » 02 dec 2008, 23:31

Rico schreef:Klopt Joop, maar ik ben ook een beetje verwend met vlotte BMW's de laatste jaren :bag:
...hele nare bijkomstigheid... :wink: :mrgreen:

Plaats reactie