In men Hartge Z47 Z3 coupe 5.0 V8 zit wel een 6-bak die ik ook vrij veel gebruik, lekker rustig/zuinig maar ook een versnelling tot over 300km/u dus ook "nodig"
5 vs. 6 versnellingen
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: 5 vs. 6 versnellingen
In de standaard BMW M coupe(Z3) zit een 5 bak, ik heb die gereden met de S50 M3 en de S54 M3 motor, en vond in die auto's de 5-bak genoeg, echter voor het idee en tussen men oren wel graag de 6-bak gehad
In men Hartge Z47 Z3 coupe 5.0 V8 zit wel een 6-bak die ik ook vrij veel gebruik, lekker rustig/zuinig maar ook een versnelling tot over 300km/u dus ook "nodig"
In men Hartge Z47 Z3 coupe 5.0 V8 zit wel een 6-bak die ik ook vrij veel gebruik, lekker rustig/zuinig maar ook een versnelling tot over 300km/u dus ook "nodig"
-
Peter pwr
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 26 apr 2008, 21:29
- Locatie: arnhem
Re: 5 vs. 6 versnellingen
Ik heb op mn 200sx s13 een 5 bak alleen jammer dat je in de 5 nog graag wil opschakelen naar nog een versnelling..... Daarvoor kan ik een ander diff in mn S13 zetten van bv een later type zodat de eindoverbrenging veranderd. En dan kan je ook weer harder 
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: 5 vs. 6 versnellingen
Iedereen schrijft nou wel dat ze soms graag een zesde erbij willen hebben omdat het zo rustig rijdt.
Maar is het niet zo dat de eindoverbrenging gelijk staat aan die van een 5-bak? Of is een 6-bak toch langer?
Dacht dat de verzetten gewoon korter waren.
Maar is het niet zo dat de eindoverbrenging gelijk staat aan die van een 5-bak? Of is een 6-bak toch langer?
Dacht dat de verzetten gewoon korter waren.
-
EG
- Berichten: 1257
- Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29
Re: 5 vs. 6 versnellingen
Volgens mij zijn de verzetten idd korter maar de 6 maakt toch nog steeds minder toerne op de snelweg.Peric schreef:Iedereen schrijft nou wel dat ze soms graag een zesde erbij willen hebben omdat het zo rustig rijdt.
Maar is het niet zo dat de eindoverbrenging gelijk staat aan die van een 5-bak? Of is een 6-bak toch langer?
Dacht dat de verzetten gewoon korter waren.
Dat is: zuiniger, en minder lawaai. Vind ik toch belangrijk voor een daily.
- Marc
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:05
Re: 5 vs. 6 versnellingen
Dat is bij ieder wagen anders, de fabrikant bepaald dat zelf. Wil men de hoogste versnelling als overdrive (en hoeveel overdrive) hebben of als direct drive.
Er zijn wagens met 5-bak die de topsnelheid halen in het 4e verzet. Mijn 330i heeft een zesbak, en haalt de topsnelheid in de 5. Vanaf juli 2003 bouwden ze een zesbak in de E46, voor die tijd een vijfbak. De eerste 5 versnellingen zijn identiek, de 6 zit er echt als overdrive nog boven. Hij heeft voldoende trekkracht om met 5 'rijdversnellingen' toe te kunnen, dus is de 6 mooi voor de rust en het verbruik. 100km/u bij 2000 toeren. Dan loopt ie geloof ik 1 op 15 of zo.
Voor het sportieve rijden is een zesbak zonder overdrive wel heel fijn, zeker als de motor een vrij smalle 'powerband' heeft. Hoe smaller die is, hoe meer versnellingen je kunt gebruiken.
In mijn 330d zat ook een 6 bak. De 6e versnelling was geen overdrive, maar omdat de 1e versnelling zo licht is bij een turbodiesel (tenminste: bij de meeste) kun je wel 6 versnellingen gebruiken.
Er zijn wagens met 5-bak die de topsnelheid halen in het 4e verzet. Mijn 330i heeft een zesbak, en haalt de topsnelheid in de 5. Vanaf juli 2003 bouwden ze een zesbak in de E46, voor die tijd een vijfbak. De eerste 5 versnellingen zijn identiek, de 6 zit er echt als overdrive nog boven. Hij heeft voldoende trekkracht om met 5 'rijdversnellingen' toe te kunnen, dus is de 6 mooi voor de rust en het verbruik. 100km/u bij 2000 toeren. Dan loopt ie geloof ik 1 op 15 of zo.
Voor het sportieve rijden is een zesbak zonder overdrive wel heel fijn, zeker als de motor een vrij smalle 'powerband' heeft. Hoe smaller die is, hoe meer versnellingen je kunt gebruiken.
In mijn 330d zat ook een 6 bak. De 6e versnelling was geen overdrive, maar omdat de 1e versnelling zo licht is bij een turbodiesel (tenminste: bij de meeste) kun je wel 6 versnellingen gebruiken.
