autorijden/wagenbeheersing. Waar ben je niet goed in ?

Dit is ons algemene autoforum.
GTRene

Re: autorijden/wagenbeheersing. Waar ben je niet goed in ?

Bericht door GTRene » 27 sep 2008, 11:03

autorijden/wagenbeheersing. Waar ben je niet goed in ?
das makkelijk :mrgreen:

me ten alle tijde overal aan max snelheid te houden :angel:

Mathieu

Bericht door Mathieu » 27 sep 2008, 11:54

Steve is alleen maar blij te maken als je met hem kunt lullen over auto's, autosport en dan met name autosport op de Ring :banaan:
En voor de verder rest lijkt het wel een vrouw in de overgang :sealed: :hosanna: :clap:

Peric

Bericht door Peric » 27 sep 2008, 12:25

Die zware rechtervoet van het rempedaal halen als je eenmaal stilstaat.
Heb nu ook weer kromme schijven...

Verder ben ik me er nog steeds van aan het overtuigen dat ik m'n gordel om moet doen. Blijf het een klereding vinden. In de dagelijkse auto dan hèh, 4 of 6-punts is anders.

HSR

Bericht door HSR » 27 sep 2008, 13:27

vwb anticiperen. In de begindagen van mijn rijcarriere heeft me dat er echt ingeramd. Anticiperen, anticiperen en nog eens anticiperen. Heb daar veel aan gehad. Goede tip die ik kan geven is wat motorrijders ook doen, een bocht inkijken vooralleer je em instuurt en ook tijdens het nemen. Dit voelt misschien erg raar en onnatuurlijk aan om halverwege een bocht 25 meter verder te kijken dan je gewend bent maar het creëert een stuk meer rust en je weet eerder wat je kan verwachten.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 27 sep 2008, 13:39

Dennis Cavallino schreef:Buiten buiten buiten? Je zal toch een keer naar die apex aan de binnenzijde moeten. :)

Lees de Trackday Tips anders nog eens door en laat eens iemand meerijden om instructies te geven. Lijnen rijden is een kwestie van een klein stukje theorie en verder moet je er gevoel voor krijgen. Snap je het eenmaal, dan is 't net als fietsen: Niet moeilijk en overal en altijd toepasbaar. Begin gewoon eerst eens door op rustige snelheid lijnen te rijden, om 't gevoel langzaam op te bouwen. Baankennis vind ik soms nog minder belangrijk dan KIJKEN.
LOL. Tips van anderen zijn altijd welkom. Verder is er altijd verbetering mogelijk, daar ben ik naar op zoek.

wjn

Bericht door wjn » 27 sep 2008, 13:59

Peric schreef:Die zware rechtervoet van het rempedaal halen als je eenmaal stilstaat.
Het is off-topic, maar: Hoe doen ze dat met auto's met een automaat ??
(Daar kun je je rem niet loslaten.)

EG

Bericht door EG » 27 sep 2008, 14:18

wjn schreef:
Peric schreef:Die zware rechtervoet van het rempedaal halen als je eenmaal stilstaat.
Automaat wagens hebben meestal dikkere, grotere (diameter) en stevigere remschijven. Ook de remblokken zijn anders (niet altijd hoor). Je remt ook langer en harder door met automaat (meestal kan je ook niet op motor afremen).

Automaat schijven vervormen echt niet zomaar dus.

Peric

Bericht door Peric » 27 sep 2008, 16:30

Oftewel, de volgende keer er maar automatenschijven onder te gooien. Past dat zomaar? Of ook de klauwen vervangen?

Nu weer on-topic.. :)

Sjoerd

Bericht door Sjoerd » 27 sep 2008, 16:35

Geduld (vooral met linksplakkers) is een verbeterpuntje voor mij. Verder wil ik als ik erg moe ben vaak nog perse naar huis rijden met een hoop knikkebollen tot gevolg

Driften, file inparkeren, RHD rijden etc geen probleem!

Rupie

Bericht door Rupie » 27 sep 2008, 19:25

steve smith schreef:Ben geen geoefende drifter. Helaas.

Verder is m'n grootste zwakte achter het stuur ook m'n grootste zwakte als mens. Ik heb geen geduld, en mijn stemming is van zeer grote invloed op mijn doen en laten. Ooit ga ik leren dat los te koppelen :mrgreen:

Ooit.
Das zeer eerlijk Steve. Maar waarom ooit? Dit lijkt mij iets dat als je je er al bewust van bent, je er ook mee bezig bent om het te controleren cq te veranderen.

Ik herken het overigens in bepaalde mate.

Niels v D

Bericht door Niels v D » 27 sep 2008, 19:29

Karten, gisteravond met collega's gekart maar ik bakte er geen flikker van :bag: Was ook al 3 jaar geleden ofzo..

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 27 sep 2008, 19:51

Waar ik niet goed in ben....RWD beheersen :lol:
EG schreef:
wjn schreef:
Automaat wagens hebben meestal dikkere, grotere (diameter) en stevigere remschijven. Ook de remblokken zijn anders (niet altijd hoor). Je remt ook langer en harder door met automaat (meestal kan je ook niet op motor afremen).

Automaat schijven vervormen echt niet zomaar dus.
"Automaat schijven" vervormen net zo gemakkelijk en dikkere of grotere schijven doen daar niets aan af. Gewoon kwestie van niet gelijkmatige afkoeling wat ontstaat omdat er een setje blokken tegenaan drukt en krom is die handel. Daarnaast kom je niet erg vaak tegen dat er andere remmerij onder een automaat zit tenzij een merk een beetje ruim in hun magazijn assortiment zit :wink: Een automaat laat ik om die reden kruipen voor het stoplicht en indien ik echt stevig heb geremd gewoon de pook uit de D en in N of P om vervolgens de rem los te laten. Het gaat puur om de eerste ca. 30 seconden.

Joop

Bericht door Joop » 27 sep 2008, 22:27

Als het om puur DF-rijtechniek aan gaat, dan:

- gaat het heel-and-toe terugschakelen me met wisselend succes af; beetje afhankelijk van het schoeisel en de pedalen staan naar mijn idee ook iets te ver uit elkaar...: m.a.w.: wil nog niet echt lukken
- moet driften met ieder rwd-hok mogelijk zijn, maar ik krijg dat ding van mij op droog asfalt niet op zij... Daarentegen is driften ook niet helemaal mijn ding, dus zal het wel gebrek aan interesse / oefening zijn.

Hou er verder wel een vlotte rijstijl op na, waarbij binnendoorwegen met veel korte en/of lange bochten (het liefst gecombineerd met veel hoogteverschil) wel een beetje mijn ding zijn, waarbij ik dan waar mogelijk probeer ideale lijnen te rijden en alles zo soepel mogelijk te ronden tegen de grip-grenzen aan.

steve smith

Bericht door steve smith » 28 sep 2008, 19:02

Mathieu schreef:Steve is alleen maar blij te maken als je met hem kunt lullen over auto's, autosport en dan met name autosport op de Ring :banaan:
En voor de verder rest lijkt het wel een vrouw in de overgang :sealed: :hosanna: :clap:
Je durft wel he, blonde slet! :mrgreen: We hopen maar dat je tijdens m'n volgende opvlieger in de buurt staat!

steve smith

Bericht door steve smith » 28 sep 2008, 19:05

Ruben schreef:Maar waarom ooit? Dit lijkt mij iets dat als je je er al bewust van bent, je er ook mee bezig bent om het te controleren cq te veranderen.

Ik herken het overigens in bepaalde mate.
Ja en Nee. Je ergens van bewust zijn en de keuze maken er wat aan te doen kan enige tijd tussen zitten. Heb ff andere dingen te doen die op dit moment voor gaan.

Oefenen met driften komt ook nog wel een keer. Moet daar eerst een auto voor klaarmaken. Niet nu!

Marc R

Bericht door Marc R » 28 sep 2008, 21:26

Ik ben echt niet goed in driften,de verdere wagenbeheersing is na mijn vrachtwagen periode wel in orde....

yorick

Bericht door yorick » 28 sep 2008, 22:23

- rijden op de openbare weg: niet kunnen rijden van m'n eigen tempo, levert een verveelde bestuurder op die o.a gaat: bellen, muziek regelen (wat normaal nooit aanstaat), schakelen door alle versnellingen enz. kortom de concentratie is weg.

- rondjes op de ring en trackday's, overall te weinig ervaring (3 jaar rijbewijs). vooral bang voor over en onderstuur, omdat ik de ervaring mis hoe adequaat te handelen.

pluspunt: ben me er terdegen van bewust wat de gevolgen, niet alleen voor mezelf maar vooral voor anderen kunnen zijn.

Tommy

Bericht door Tommy » 28 sep 2008, 22:38

Goed om te lezen dat de meeste DF lezers realistisch genoeg zijn om in te zien dat hun rijkunsten her en der wat te wensen overlaat. (op een enkeling uitgezonderd)

Wat kan er bij mij beter..
full lock driften, ik vertrouw op de openbare weg mezelf niet genoeg om hem dan vol dwars overal rond te sturen.
angst: schades

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 28 sep 2008, 23:33

Achteruit rijden. Heb daar altijd wat moeite mee. Wil niet zeggen dat ik daarbij ooit schade heb gereden maar kan 'm absoluut niet vol in de achteruit gooien en gaan met die banaan.

Fileparkeren gaat matig, maar dat komt omdat het me thuis (enige plek waar het 1x per week moet) niet genoeg kan boeien om het goed te doen aangezien het pa niet genoeg boeit om die stomme plek groter te maken (is eigenlijk te krap).

Snap overstuur in fwd opvangen :| :mrgreen:

En bij de letter van de wet: mildly rustiger door het verkeer/over buitenwegen rijden :) .

Verder zijn er nog een aantal dingen die ik mezelf nog moet aanleren omdat de openbare weg/het rijdend materiaal er nog niet geschikt voor is: driften, voluit de bocht doorgaan, vlugger in het donker voortbewegen (verlichting van m'n auto is niet optimaal, moet ik nog wat aan gaan doen).

Jeroen

Bericht door Jeroen » 29 sep 2008, 08:47

Driften is geen probleem voor me, dat voelt als een warm bad. Ik heb liever geen grip, dan wel. Ook fileparkeren (dat moet ik dagelijks doen) + het manouvreren met verschillende auto's gaat me zonder problemen af.

Wat me minder goed afgaat is het rijden in grote, onbekende steden, ik mis dan wel eens het overzicht. En wat ik ook erg graag zou kunnen is heel and toe e.d. Maar helaas, ik mis gewoon de motoriek er voor, en ben er derhalve helemaal niet goed in. Ik red het hooguit een keer om met links bij te remmen tijdens het driften, maar da's altijd bewust.

indobesar

Bericht door indobesar » 29 sep 2008, 10:05

Goede wagenbeheersing, :blabla: Als je dit ziet, dan hebben we toch geen recht van spreken?? :nah:

"Henkka" Toivonen - Tribute

Final year of group B

Group B Rallying - Tribute

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 29 sep 2008, 10:07

De beste post in dit topic Indobesar. :beer:

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 29 sep 2008, 10:34

Ik wil hem wel eens zien fileparkeren. :P

indobesar

Bericht door indobesar » 29 sep 2008, 10:37

Martijn Koevoets schreef:Ik wil hem wel eens zien parkeren. :P
Ok dat is geen probleem:

:nana:

Bort

Bericht door Bort » 29 sep 2008, 10:59

- Achteruit parkeren, hoe idioot het ook lijkt. Soms parkeer ik hem op een manier waarvan ik denk: damn, dat heb ik eeeeecht goed gedaan man :lol: En dan zijn er van die keren dat ik lig te sukkelen als een wijf :roll:
- Rijden met GPS. Ik word altijd zenuwachtig als er een paar straten dichtbij elkaar staan als ik recht of links moet afslaan (links nog erger). Welke kutstraat bedoelt hij nu??? Ik vind het lastig om achterliggend verkeer op te houden, ik rij nog liever de straat voorbij om later terug te draaien :roll:
- De weg met de radio aan: die moet af ik blijf hopeloos zoeken naar waar ik moet. Die moet af, kan me totaal niet concentreren dan :)

Plaats reactie