[E34] BMW 530i V8 verkocht....

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: [E34] BMW 530i V8

Bericht door HSR » 16 sep 2008, 14:44

Casper schreef:
Metchu schreef:
899NIET GEVONDEN
Er goed dat dat erop zit zeg! Wat een wagen :mrgreen:
@Knot, kan dat niet meer tegewoordig? Ik ga als het heeft geregend eens even kijken offie een beetje dwars wil....
Sperdiffjes zijn echt een rariteit aan het worden. Of ie dwars wil is de vraag niet, de vraag is hoe lang je dwars wil blijven gaan. Hier in Antwerpen een giga rotonde. Die gaat gewoon 6 7 8 rondes haaks met een 70 a 80km/h. Handje uit het raam en als je em eenmaal goed hebt gezet kan je em met minimale sturen in de drift houden. Het mooiste is om je stuur op 1 stand te houden en em dan erin te houden puur en alleen op het gas. Knot kan dat wel beamen, denk ik :df: 8) :beer:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40202
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: [E34] BMW 530i V8

Bericht door Knot » 16 sep 2008, 14:50

Had ie nou ook nog cruisecontrol? Als je dan op zo'n rotonde zit kan je die er ook nog op gooien en dan knietje aan het stuur en hamburgertje eten in kleermakerzit :)

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
Locatie: Amsterdam

Re: [E34] BMW 530i V8

Bericht door Casper » 16 sep 2008, 14:54

Knot schreef:Had ie nou ook nog cruisecontrol? Als je dan op zo'n rotonde zit kan je die er ook nog op gooien en dan knietje aan het stuur en hamburgertje eten in kleermakerzit :)
LoL :clap: Zit erop :)

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
Locatie: Amsterdam

Re: [E34] BMW 530i V8

Bericht door Casper » 16 sep 2008, 15:04

hugo schreef: ...

Thnx! Die Bilstein set en Powerflex zullen denk op korte termijn aangeschaft worden. Ik denk dak het lijstje redelijk ga afwerken :lol:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: [E34] BMW 530i V8

Bericht door Dennis Cavallino » 16 sep 2008, 15:36

Ik vind je idee van een ragbak ernaast wel een goeie. Deze 530i is qua specs helemaal goed. Honingraatjes, shadow line, sper, M onderstel, handbak. Die auto is echt wat waard voor de echte liefhebber. Zonde om 'm te strippen slopen en op te trappen op een circuit. Je kan er zo ook wel een keertje 't circuit mee op, daar gaat ie niet dood van. :)

Ragbak erbij? ik stem voor!

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: [E34] BMW 530i V8

Bericht door steve smith » 16 sep 2008, 15:52

hugo schreef:4) 17'', heeft de E34 echt nodig. Is meteen de meest ideale maat voor de E34. ET waarde moet tussen de 15 en de 25 zitten, als ik me niet vergis. Groter of kleiner en ze lopen aan of passen simpelweg niet.
Is NIET waar.

e34 als straat auto rijdt VEEL beter op 16" met 225/55 16. Mooiste is 7,5x16 van een 850i, maar 7,5x16 van e38 past ook. 8x16 van een e38 past NIET zonder een spacer van minimaal 3mm. Belangrijkste is nog wel onafgeveerd gewicht, de voortrein is er door de vele rubberen delen extreem gevoelig voor! 17" is wel leuk maar moet wel LICHT zijn.

Bovenstaand verhaal over ET waardes klopt ook niet, 7,5J ET25 tot ET5 passen, 8J ET10 past, 8J ET20 past, 8J ET23 loopt voor tegen de veerpoot aan. (zie mijn veerpoten :'( )

Als goedkope straat-remmenupgrade zou ik 324x30 van een 850i op de voorzijde zetten (gewoon de 1-zuiger klauw), en achter de geventileerde van een M5(na 90) en 540i.

Dit is Dick in mijn 540i, op 16" ContiWinterContact TS810S :mrgreen:

Afbeelding

HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: [E34] BMW 530i V8

Bericht door HSR » 16 sep 2008, 16:12

steve smith schreef:
hugo schreef:4) 17'', heeft de E34 echt nodig. Is meteen de meest ideale maat voor de E34. ET waarde moet tussen de 15 en de 25 zitten, als ik me niet vergis. Groter of kleiner en ze lopen aan of passen simpelweg niet.
Is NIET waar.

e34 als straat auto rijdt VEEL beter op 16" met 225/55 16. Mooiste is 7,5x16 van een 850i, maar 7,5x16 van e38 past ook. 8x16 van een e38 past NIET zonder een spacer van minimaal 3mm. Belangrijkste is nog wel onafgeveerd gewicht, de voortrein is er door de vele rubberen delen extreem gevoelig voor! 17" is wel leuk maar moet wel LICHT zijn.

Bovenstaand verhaal over ET waardes klopt ook niet, 7,5J ET25 tot ET5 passen, 8J ET10 past, 8J ET20 past, 8J ET23 loopt voor tegen de veerpoot aan. (zie mijn veerpoten :'( )

Als goedkope straat-remmenupgrade zou ik 324x30 van een 850i op de voorzijde zetten (gewoon de 1-zuiger klauw), en achter de geventileerde van een M5(na 90) en 540i.

Dit is Dick in mijn 540i, op 16" ContiWinterContact TS810S :mrgreen:

[img]Vette%20foto[/img]
Hoe zit het dan met de hogere 55 wang? Gaat de wagen hier niet op hangen? In hoeverre zijn de 850i remmen beter dan die van de 3.6 M5 ?

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: [E34] BMW 530i V8

Bericht door steve smith » 16 sep 2008, 18:15

hugo schreef:
steve smith schreef:
hugo schreef:4) 17'', heeft de E34 echt nodig. Is meteen de meest ideale maat voor de E34. ET waarde moet tussen de 15 en de 25 zitten, als ik me niet vergis. Groter of kleiner en ze lopen aan of passen simpelweg niet.
Is NIET waar.

e34 als straat auto rijdt VEEL beter op 16" met 225/55 16. Mooiste is 7,5x16 van een 850i, maar 7,5x16 van e38 past ook. 8x16 van een e38 past NIET zonder een spacer van minimaal 3mm. Belangrijkste is nog wel onafgeveerd gewicht, de voortrein is er door de vele rubberen delen extreem gevoelig voor! 17" is wel leuk maar moet wel LICHT zijn.

Bovenstaand verhaal over ET waardes klopt ook niet, 7,5J ET25 tot ET5 passen, 8J ET10 past, 8J ET20 past, 8J ET23 loopt voor tegen de veerpoot aan. (zie mijn veerpoten :'( )

Als goedkope straat-remmenupgrade zou ik 324x30 van een 850i op de voorzijde zetten (gewoon de 1-zuiger klauw), en achter de geventileerde van een M5(na 90) en 540i.

Dit is Dick in mijn 540i, op 16" ContiWinterContact TS810S :mrgreen:

[img]Vette%20foto[/img]
Hoe zit het dan met de hogere 55 wang? Gaat de wagen hier niet op hangen? In hoeverre zijn de 850i remmen beter dan die van de 3.6 M5 ?
Als je de hoge loadindex neemt heb je van die wangen geen last. Zeker niet op een straatauto. Verschil in schijfmaat tussen 3,6 en e31 is 315x28 om 324x30. Niet de hele wereld, maar als het er toch nieuw op moet... 2de voordeel is dat die grote naafgaten er niet inzitten, en op een niet-m5 hebben de naven die studs toch niet.

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
Locatie: Amsterdam

Re: [E34] BMW 530i V8

Bericht door Casper » 16 sep 2008, 21:22

Net nog even flink gestuurd. En dat M-techniek onderstel heeft me niet bepaald teleurgesteld. Lichtvoetig is anders, maar ik heb even een paar bochtjes gepakt die ik met de E30 ook regelmatig deed. En de snelheden in de snelle bochten lagen eigenlijk bijna gelijk. De speling in de middenstand van het stuur irriteert me wel heel erg dus daar zal ik zsm wat aan gaan doen.

260km gereden inmiddels. Waarvan 80% rustig en 20% behoorlijk volle polle. Even aftanken en een gem verbruik van 1:8,5 Niet dat ik het heel erg belangrijk vind, maar bij zo'n V8 weet je het maar nooit...
Michel Pol schreef:Tijdloos zo'n e34, veel plezier ermee!

Doe eens een soundfile posten van de V8!!

Michel
Tada!



Kwali en geluid is wel een beetje vaag, en raakte per ongeluk 2x de begrenzer :oops:

Dickh.
Berichten: 1716
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen

Re: [E34] BMW 530i V8

Bericht door Dickh. » 17 sep 2008, 05:41

Mocht je nog M5 stabis en remmen zoeken hoor ik het graag. Heb het allemaal hier liggen.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: [E34] BMW 530i V8

Bericht door Rupie » 17 sep 2008, 06:44

Casper schreef: Doe eens een soundfile posten van de V8!!

Michel
Tada!



Kwali en geluid is wel een beetje vaag, en raakte per ongeluk 2x de begrenzer :oops:[/quote]

Klinkt mooi hoor. :thumbup:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: [E34] BMW 530i V8

Bericht door Dennis Cavallino » 17 sep 2008, 13:00

Casper, ik reed op 15 inch met ballonbanden (simpelweg omdat ik dat mooi vind en grip was voor mij geen issue), maar de upgrade naar 16 inch, met dezelfde stijl velgen zoals Steve heeft vind ik wel een mooie oplossing. Overigens had ik al weleens geschreven dat mijn E34 2 karakters had. Rustig en relaxed, maar man o man wat kun je enorm los gaan in die auto als je alles uit de kast trekt, je merkt dan echt niet meer met 1500+ kilo + 2 personen op pad te zijn. Ik heb daar mooie herinneringen aan, vooral toen ik mijn vorig werkgever op aan het duwen was op N'rhein, mijn toen nog toekomstige werkgever/compagnon naast me. Haakser dan haaks, echt hard dwars spiegel aan spiegel, bumper aan bumper en nooit gaf de E34 een krimp, de E30 van hem wel want na 3 spins van hem had ik zoiets van, je hoeft geen geprepareerde auto te hebben om superlekker te driften. Daarna wist ik 't: de auto kan het, ik kan het, nu maar weer rustig aan doen, bewijs is geleverd. :)

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Re: [E34] BMW 530i V8

Bericht door Downforce Dennis » 17 sep 2008, 14:00

Dennis Cavallino schreef:Casper, ik reed op 15 inch met ballonbanden (simpelweg omdat ik dat mooi vind en grip was voor mij geen issue), maar de upgrade naar 16 inch, met dezelfde stijl velgen zoals Steve heeft vind ik wel een mooie oplossing. Overigens had ik al weleens geschreven dat mijn E34 2 karakters had. Rustig en relaxed, maar man o man wat kun je enorm los gaan in die auto als je alles uit de kast trekt, je merkt dan echt niet meer met 1500+ kilo + 2 personen op pad te zijn. Ik heb daar mooie herinneringen aan, vooral toen ik mijn vorig werkgever op aan het duwen was op N'rhein, mijn toen nog toekomstige werkgever/compagnon naast me. Haakser dan haaks, echt hard dwars spiegel aan spiegel, bumper aan bumper en nooit gaf de E34 een krimp, de E30 van hem wel want na 3 spins van hem had ik zoiets van, je hoeft geen geprepareerde auto te hebben om superlekker te driften. Daarna wist ik 't: de auto kan het, ik kan het, nu maar weer rustig aan doen, bewijs is geleverd. :)
Amen!
Samen met Bjorn A. een fetish gecreerd voor de e34. Na 2 525i's en 3 M5's de revu gepasseerd zijn werd het tijd voor modernere dingen uit de M-stal. Het feit dat we nog altijd met een scheef oog op Mobile naar e34's aan't geilen zijn spreekt boekdelen. Een e34 stond zijn tijd gewoon VER vooruit inzake ophanging en snufjes. Een lichte auto is het niet, en dat ie als een elise/speedster gaat aanvoelen moet je niet verwachten. Dat je niet uit die lichtgewicht gebakjes hun spiegel verdwijnt met dat slagschip, dat maakt het leuk :wink:

Overigens, dit exemplaar slopen?!? Ben je gek?!?
Detailen en aan liefhebbers verkopen. Vervolgens met de opbrengst een optisch minder mooie M5 halen, that's the way how I should do it :df:

nielscoupe
Berichten: 203
Lid geworden op: 29 nov 2007, 12:49

Re: [E34] BMW 530i V8

Bericht door nielscoupe » 17 sep 2008, 21:47

:shock: dit is een hele mooie e34 :D :df:

sloop hem nou niet :please: gewoob lekker in rijden en voor trackdays een mindere mooie e34 kopen

HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: [E34] BMW 530i V8

Bericht door HSR » 17 sep 2008, 23:29

Slopen die bende. Mijn E34 was ook te mooi om te slopen maar er is m.i. niks zo frusterend of ''kansloos'' als geld te gaan stoppen in een auto die er niet uit ziet. Dwz, roest heeft, slechte lak heeft, e.d.

Mijn E34 had dus onderhuids nergens roest en dat is voor mij echt een hele dikke pre!

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
Locatie: Amsterdam

Re: [E34] BMW 530i V8

Bericht door Casper » 20 sep 2008, 17:19

Service indicator gaf aan dat er een oliebeurtje aan zat te komen. Dus de V8 vanochtend met wat hulpzame vrienden vers bloed gegeven(7.5l :shock: ). Maar meteen even het differentieel meegepakt en de versnellingsbakolie. Oliepomp gecheckt, maar die was al een keer geborgd....

Afbeelding

Oud en nieuw filter.....

Afbeelding

Olie was nog redelijk bruin, maar zat wel wat sludge bij....

Afbeelding

Voor versn bak...

Afbeelding

Misschien is het trouwens een beetje placebo effect, maar voor mijn gevoel loopt de motor nu nog rustiger en geluidsarmer met die nieuwe Magnatec olie....
Laatst gewijzigd door Casper op 31 jan 2009, 17:00, 3 keer totaal gewijzigd.

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: [E34] BMW 530i V8

Bericht door steve smith » 20 sep 2008, 17:25

Pin 7 tegen Massa, met contact aan. Seconde of 3 a 4 is olieservice, Seconde of 6 a 7 is Inspectie. Het veiligst met een ouderwets spanningszoekertje, zo'n 3 euro ding met een lampje erin. Met een draadje gaat ook maar is meer pielen.

Ik denk trouwens niet dat je sper die olie heel erg op prijs stelt.
Laatst gewijzigd door steve smith op 20 sep 2008, 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Rickstah
Berichten: 986
Lid geworden op: 26 apr 2008, 12:30
Locatie: Randstad

Re: [E34] BMW 530i V8

Bericht door Rickstah » 20 sep 2008, 17:26

ik kan m wel resetten met computer :)
regio utrecht toevallig?

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
Locatie: Amsterdam

Re: [E34] BMW 530i V8

Bericht door Casper » 20 sep 2008, 17:32

-
Laatst gewijzigd door Casper op 31 jan 2009, 16:59, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
Locatie: Amsterdam

Re: [E34] BMW 530i V8

Bericht door Casper » 20 sep 2008, 17:32

--
Laatst gewijzigd door Casper op 31 jan 2009, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hugo Bos
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 apr 2007, 18:04
Locatie: Ioniq EV

Re: [E34] BMW 530i V8

Bericht door Hugo Bos » 20 sep 2008, 17:42

Mooie 530i :) Lijkt erg op mijn 540, ook Orientblau met dat stuurtje.
Is het veel werk om je caterpan er onderuit te halen om je oliepomp te checken? Moet ik nogsteeds een keer doen :oops:

Oh en met een paperclip kun je gewoon massa maken hoor :) Is erg eenvoudig.

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
Locatie: Amsterdam

Re: [E34] BMW 530i V8

Bericht door Casper » 20 sep 2008, 18:00

--
Laatst gewijzigd door Casper op 31 jan 2009, 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hugo Bos
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 apr 2007, 18:04
Locatie: Ioniq EV

Re: [E34] BMW 530i V8

Bericht door Hugo Bos » 20 sep 2008, 18:17

Casper schreef:
Hugo Bos schreef:Mooie 530i :) Lijkt erg op mijn 540, ook Orientblau met dat stuurtje.
Is het veel werk om je caterpan er onderuit te halen om je oliepomp te checken? Moet ik nogsteeds een keer doen :oops:

Oh en met een paperclip kun je gewoon massa maken hoor :) Is erg eenvoudig.
Thnx!

Nope, carterpan hoef je alleen een stuk of 20 boutje los te draaien, nadat je de olie eruit hebt laten lopen. Checken, nieuwe pakking ertussen en weer terug :)
http://forum.e34.de/thread.php?threadid ... 30+%C3%96l" onclick="window.open(this.href);return false;

Mja, morgen maar eens op m'n gemak kijken...
Bij die link, welke boutjes moet je dan op letten en hoe borg je ze?

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: [E34] BMW 530i V8

Bericht door steve smith » 20 sep 2008, 18:23

Hugo Bos schreef:Bij die link, welke boutjes moet je dan op letten en hoe borg je ze?
Oliepomp zit vast met 1 bout en 2 moeren. Als ze niet vast zitten, uitnemen en ontvetten, terug zetten met loctite. Als ze wel vast zitten, niks aan doen, de moeren worden geacht borgmoeren te zijn en die worden van losdraaien niet beter. Heb misschien nog wel een zakje liggen met de bout er nieuw in, die komt van BMW met een randje loctite erop. Heb zelf m'n oude bout weer gemonteerd met een ietwat ruimere hoeveelheid loctite :mrgreen:

BTW bij mij lag 1 bout onderin het carter, klem onder de aanzuigbuis, en waren beide moeren los. Op de ex-540iAT van Dick precies hetzelfde verhaal....

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: [E34] BMW 530i V8

Bericht door Joy » 20 sep 2008, 18:27

Resetting the service indicator lights:

Late type connector:
The service indicator lights are reset by connecting pin 7 to pin 19(ground). The proper way to do this is to have the ignition off and place a jumper wire between pins 7 and 19 (make sure you get the right pins!). Then turn the ignition switch to position 2 (run, NOT start), when the service light goes out, turn the ignition off. This should take a few seconds for an oil reset, 8-10 seconds for an inspection reset. All green lights should come on when the service light goes out. The difference between resetting the oil service light and the inspection light is in the length of time you have the jumper in place with the ignition on. This means that if you are resetting the oil service light, you should turn off the ignition immediately after the light goes out. If you leave the jumper in too long with the ignition on, you will perform an inspection reset as well and the next service indicator will come up as an oil service rather than an inspection.

The service light reset tools that I have seen connect to 3 pins of the diagnostic connector: pin 7,14 and 19. The connection to 14 is to power the tool. The less sophisticated tool has only one switch that connects pin 7 to 19. While those pins are tied together a red LED blinks to measure time. You count blinks and manually turn off the tool after the appropriate number of counts for oil or inspection reset. The more sophisticated tool has two switches, one for oil reset, one for inspection. It must have a built in timer that jumps pin 7 to 19 for the correct time.

Notes on the latest model cars (93 on?):

(can someone please verify this?) It is claimed that the above procedure doesnt quite work on the most recent model year cars. Instead of waiting for the lights to go out, you have to disconnect the jumper between 7 and 19 while the ignition is still on.

To reset OIL SERVICE, maintain the connection for approximately 3 seconds.
To reset INSPECTION, maintain the connection for approximately 12 seconds.

Je doet in principe toch wat hier staat, vreemd dat ie dan niet pakt. Misschien onvoldoende contact met het draadje ? Een stuk kabel aarden met het chassis en het uiteinde in 7 ? Je hebt wel de goede stekker te pakken neem ik aan, je hebt de diagnose-stekker en een OBD-stekker dacht ik.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten