Verkeershufter verplicht naar cursus (3 dagen 690 euro)

Dit is ons algemene autoforum.
Luco

Re: Verkeershufter verplicht naar cursus (3 dagen 690 euro)

Bericht door Luco » 08 sep 2008, 22:10

nee das rotterdam :P

Ik sta regelmatig in de file vanaf de A15 de A27 op richting breda.
Zeer regelmatig komt daar een mercedes 600 ofzo voorbijscheuren over de vluchtstrook.
Is ook al een paar keer gepakt maar het maakt hem schijnbaar niks uit.

Davy MR2DRIFT

Bericht door Davy MR2DRIFT » 08 sep 2008, 22:37

Luco, volgens mij zeg ik 3 keer dat agenten emoties WEL laten meespelen, wat eigenlijk niet zo hoort te zijn. Dat die vriend van me geen bekeuring kreeg was omdat hij een bekende was. Wat ik bedoelde te zeggen was dat als het een vreemde was, die kerel nu 3 dagen cursus aan zijn broek had vanwege 200 km/u rijden, terwijl hij in werkelijkheid 150 reed. En nee, er hoeft niet gemeten te worden in zo'n geval.....

Tuurlijk zijn agenten mensen en spelen emoties altijd mee. Net zoals wij mensen zijn en af en toe een keer fors te hard rijden of een andere overtreding begaan. Klopt ook allemaal en je hoort mij echt niet zielig doen daarover, maar het feit dat je dan verkeershufter genoemd wordt in een land waar mensen op nr.1 staan als het gaat om met vingertjes wijzen, is gevaarlijk. Ik heb een BMW gehad en reed daarmee altijd rustig binnen bebouwde kom (wat wil je anders met schroefset op hard+laag :D). Toch kreeg ik iedere week een middelvinger opgestoken. Nu heb ik een Volvo S40 en niemand klaagt, haha!

Wat ik probeer aan te geven is dat een heleboel mensen terecht opgeschreven zullen worden als verkeershufter, maar dat er ook mensen onterecht die titel toebedeeld krijgen door een verkeerde inschatting van een agent die slecht geslapen heeft. En dat is eng. Wie rijdt er hier nu nooit eens een keer 150? Eerlijk gezegd denk ik dat 90% van de D-F-ers dat een paar keer per maand doet. 9 van de 10 keer kom je ermee weg, maar ooit kom je aan de beurt.

Van de cursus heb ik veel geleerd. Met name m.b.t. de gordels achterin en andere zaken waar je normaal nooit over nadenkt. De slipbaan is natuurlijk nooit verkeerd en ik vind zelfs dat dat een standaard onderdeel van de rijopleiding moet worden. Wel vond ik de aanpak heel erg fout. Het begint al te kriebelen als je een brief van de reclassering binnen krijgt met daarop de slogan "Samen op weg naar een veiliger samenleving!" Bah, bah en nog eens bah. Een cursus wil ik graag doen, maar als crimineel behandeld worden gaat een beetje te ver. Denk ook niet dat er gastjes van 19 in het klaslokaal zaten. Het overgrote deel bestond uit keurige mensen, zoals een 56-jarige uitvoerder, een 40-jarige schoenenimporteur, een eigenaar van een camping, enz.

Als je te hard rijdt, hard door de bochten gaat, enz. dan neem je bewust een risico en daar staat een boete tegenover. Maak je het echt bont, dan is een cursus alleen maar goed. Maar doe dat op een volwassen manier en werk samen aan een oplossing.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 08 sep 2008, 22:37

luco hornsveld schreef:een mercedes 600 ofzo voorbijscheuren over de vluchtstrook.
Is ook al een paar keer gepakt maar het maakt hem schijnbaar niks uit.
Een zwarte? :playcar: :wink:

Davy MR2DRIFT

Bericht door Davy MR2DRIFT » 08 sep 2008, 22:38

Niks over zwarten hè :lol:

M@rcel

Bericht door M@rcel » 09 sep 2008, 09:36

Davy,

Sinds 1988 rijd ik BMW, sinds 2001 doe ik dat zelfs zo'n 70>80.000 km per jaar, waarvan ook aan groot aantal km's met een knakenbak e36.
De keren dat ik een middelvinger kreeg zijn op één hand te tellen...en die waren ook allemaal terecht.
Het klinkt misschien lullig voor je, maar ga bij jezelf te rade ipv externe factoren de schuld te geven.
Wat ik bedoelde te zeggen was dat als het een vreemde was, die kerel nu 3 dagen cursus aan zijn broek had vanwege 200 km/u rijden, terwijl hij in werkelijkheid 150 reed. En nee, er hoeft niet gemeten te worden in zo'n geval.....
En bovenstaande is gewoon onzin.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 09 sep 2008, 09:50

Overigens hoeft "het vingertje krijgen" niet onder hufterigheid van jou te vallen... ook onder de onwetenheid van andere verkeersdeelnemers (die jou dus zogenaamd een lesje willen leren terwijl ze eerst eens bij zichzelf terade moeten gaan...).
En Marcel, jij bent dan de echte uitzondering op de regel?
Ik ben, denk ik, regelmatig in de ogen van mede weggebruikers een hufter.
Ik heb volgens mij een redelijk zelfbeeld :wink:
Maar ben ik het dan ook echt?
En ben jij het niet?

Davy MR2DRIFT

Bericht door Davy MR2DRIFT » 09 sep 2008, 09:54

marcel, wat ben je snel van mening veranderd! Zoek maar eens naar je eigen reactie in imago van bmw in nederland, haha

RVV

Bericht door RVV » 09 sep 2008, 11:08

Ik vind het overigens maar raar dat te pas en te onpas alle zogenaamde intollerante verkeersgedragingen onder hufter gedrag vallen.

Ik vind het ook raar dat mensen die mischien wel door een samenloop van omstandigheden ineens een hufter = klootzak = klerelejer = kloothommel = *(zie verder hieronder voor de andere synoniemen) zijn.

willekeurig voorbeeld:

Ben ik een ik een hufter, als ik door omstandigheden iets te laat ben, daardoor 20 tot 30 30 km/h harder rij.. mensen inhaal die 10 km/h onder de toegestaande snelheid rijden.. (maar allemaal binnen veilige marges zoals we ze van onszelf kennen) omdat ik mijn dochtertje om 15.15 moet ophalen bij school en haar niet alleen kan laten staan ?

Of ben ik een hufter als ik mijn dochter van 4 wel gewoon laat staan met tranen en tuiten omdat ze hetgevoel heeft dat ze word vergeten, en dat omdat ik geen hufter in het verkeer wil wezen ?

Er is zo'n groot grijs gebied... maar de overheid zegt gewoon concreet met hun te pas en te onpas gooiende krachttermen van hufter zijn in hun beleidcampagnes.. dat je een hufter bent of 1 van de synoniemen hieronder. Want daar is voor mij geen verschil in.

Ik zal nooit tegen mensen zeggen dat ze een hufter zijn, danwel 1 van onderstaande synoniemen.. maar de overheid/justitie :roll:

Wie zonder zonde is werpe de eerste steen..

*
hufter is 5 maal gevonden als synoniem van een ander trefwoord:

trefwoord: fielt
synoniemen: gemenerik, hufter, ploert, schelm, schoft, schurk, vlerk
trefwoord: klootzak
synoniemen: etterbak, hufter, klerelijer, kloothommel, lul, rotvent, rotzak, schoft, smeerlap, teringlijder, zakkenwasser
trefwoord: ploert
synoniemen: fielt, filister, hondsvot, hufter, loebas, patjakker, rotzak, schoft, schurk
trefwoord: schoft
synoniemen: bandiet, ellendeling, hufter, klootzak, loeder, lorejas, ploert, proleet, rotvent, schoelje, schurk, smeerlap, vlegel, vlerk
trefwoord: teringlijder
synoniemen: hufter, klootzak, rotzak, smeerlap

Arthur

Bericht door Arthur » 09 sep 2008, 11:10

Dat bedoel ik ook min of meer te zeggen met deze zin, Rico.
Arthur schreef:Overigens hoeft "het vingertje krijgen" niet onder hufterigheid van jou te vallen... ook onder de onwetenheid van andere verkeersdeelnemers (die jou dus zogenaamd een lesje willen leren terwijl ze eerst eens bij zichzelf te rade moeten gaan...).

Maus335i

Bericht door Maus335i » 09 sep 2008, 11:48

Vanochtend nog zo'n enorme verkeershufter meegemaakt. Wisselt van rijstrook zonder richting aan te geven en we klapten er bijna op. Levensgevaarlijk! Meteen op cursus!

Maar wedden dat dit als minder ernstig wordt gezien dan 150 rijden op de snelweg?

M@rcel

Bericht door M@rcel » 09 sep 2008, 12:00

Voor de huidige e60 525d reed ik 2 jaar met een S80 D5

Met die Volvo reed ik dagelijks een kleine 600 km en ben echt nog nooit aangehouden. Ik kachelde met die D5 goed door, geen andere weggebruiker die daar geirriteerd door raakte. Ook kon ik met die S80 op de meest vreemde plekken staan gaan wachten. Midden op de stoep, dubbel geparkeerd, op de trambaan, bushalte....alle dienders reden altijd netjes door. Nu met de 'Vijf' is dat wel anders. Andere weggebruikers pikken het gewoon niet dat je met een BMW 150 km/u over de snelweg rijdt. Politie geeft me al een bekeuring als ik aan iets ondeugends denk, als ik ergens op een ongebruikelijke plek sta te wachten...kan ik 5 x uitleggen wat ik daar aan het doen ben.

BMW heeft gewoon een kut-imago...maar dat neem ik voor lief.
Dit is wat ik geschreven had Davy,

Buiten het feit dat het verhaal hier en daar een beetje overdreven is, zit er zeker een kern van waarheid in. Met de S80 keek er niemand naar mij om, wat dat betreft trok de e60 veel meer de aandacht, ook van de politie.

Maar middelvingers, mensen die mij willen afsnijden...zijn echt hele grote uitzonderingen.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 09 sep 2008, 12:13

Arthur schreef:Overigens hoeft "het vingertje krijgen" niet onder hufterigheid van jou te vallen... ook onder de onwetenheid van andere verkeersdeelnemers (die jou dus zogenaamd een lesje willen leren terwijl ze eerst eens bij zichzelf terade moeten gaan...).
En ben jij het niet?
Word je ook regelmatig door de politie aan de kant gezet voor hufterig gedrag? Denk het niet, en daar gaat het hier om.

Voorbeeldje van Rico slaat kant nog wal, we hebben het hier niet over met beleid 150 rijden waar je 100/120 mag, we hebben het hier over mensen die totaal gebrek aan verkeersinzicht tonen, die dus bij Maurice de auto ervoor knallen zodat hij in de ankers moet, die zoals bij Stéphane over vluchtstroken en door rood licht rijden, die met 80 km/u langs de basisschool knallen, die anderen van de weg afdrukken, die met een slok op achter het stuur gaan zitten, die bumperkleven etc.

Voor de goede orde jongens, de overheid schiet ook naar mijn idee vaak tekort of totaal door. Maar nu ben ik het dus wel volledig met ze eens....aanpakken die mafketels op de weg

Niall

Bericht door Niall » 09 sep 2008, 12:16

http://www.telegraaf.nl/binnenland/1878 ... A58__.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Razzia :|

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 09 sep 2008, 12:22

Marcel van Meerbeek schreef:
Arthur schreef:Overigens hoeft "het vingertje krijgen" niet onder hufterigheid van jou te vallen... ook onder de onwetenheid van andere verkeersdeelnemers (die jou dus zogenaamd een lesje willen leren terwijl ze eerst eens bij zichzelf terade moeten gaan...).
En ben jij het niet?
Word je ook regelmatig door de politie aan de kant gezet voor hufterig gedrag? Denk het niet, en daar gaat het hier om.

Voorbeeldje van Rico slaat kant nog wal, we hebben het hier niet over met beleid 150 rijden waar je 100/120 mag, we hebben het hier over mensen die totaal gebrek aan verkeersinzicht tonen, die dus bij Maurice de auto ervoor knallen zodat hij in de ankers moet, die zoals bij Stéphane over vluchtstroken en door rood licht rijden, die met 80 km/u langs de basisschool knallen, die anderen van de weg afdrukken, die met een slok op achter het stuur gaan zitten, die bumperkleven etc.

Voor de goede orde jongens, de overheid schiet ook naar mijn idee vaak tekort of totaal door. Maar nu ben ik het dus wel volledig met ze eens....aanpakken die mafketels op de weg
Ben het met je eens Marcel maar ook met Rico. Waar het om gaat is: waar ligt de grens? Mijn defintiie van een 'verkeershufter' ligt waarschijnlijk anders dan die van de gemiddelde burger cq. agent. Wanneer ben je een verkeershufter? Jij noemt de voorbeelden waar ik het helemaal mee eens ben maar ligt het criterium bij politie/justitie niet een stuk lager?

M@rcel

Bericht door M@rcel » 09 sep 2008, 12:29

Wouter81 schreef:
Marcel van Meerbeek schreef:
En ben jij het niet?

Ben het met je eens Marcel maar ook met Rico. Waar het om gaat is: waar ligt de grens? Mijn defintiie van een 'verkeershufter' ligt waarschijnlijk anders dan die van de gemiddelde burger cq. agent. Wanneer ben je een verkeershufter? Jij noemt de voorbeelden waar ik het helemaal mee eens ben maar ligt het criterium bij politie/justitie niet een stuk lager?
Denk het niet Wouter,

Nu krijg je voor hufterig gedrag een artikel 5 aan je broek incl. rijontzegging. Komt er dus alleen nog een cursus bij voor het luttele bedrag van 690 euro. Rico zou voor zijn overtreding echt geen artikel 5 krijgen.

Macboy

Bericht door Macboy » 09 sep 2008, 12:32

Vergeet niet dat wij autoliefhebbers een ander referentiekader hebben. Wij staan zogezegd ver boven de gewenste norm. Niet alleen de norm van de overheid (maximum 120km/h) maar ook de norm van de gemiddelde bestuurder (harder dan 120km/h is aso). Wie bepaalt dat wij mogen bepalen wat hufterig is ? En die term hufterig is ook maar een mediakreet.

Het gaat erom dat gevaarlijk rijgedrag opvoedkundig wordt gecorrigeerd, althans een poging daartoe. Wat gevaarlijk is kan iedereen wel voor zichzelf bepalen, maar reken erop dat 190 rijden waar het 120 is toegestaan over het algemeen (terecht) als gevaarlijk wordt aangemerkt. Ook al weten wij alle DF-ers hier dat de kans op ongelukken soms met een DF-er die 190 rijdt minder groot is dan de eerste willekeurige keurige-burger die netjes 120 rijdt maar nog nooit langer dan 0,5 seconden in zijn binnenspiegel heeft gekeken.

Maar het gaat nu meer om dat bumperkleven, over verdrijvingsvlakken rijden en ander aso-gedrag. Goed idee toch ? Word er beetje moe van dat als tegenargument nu wordt gebruikt dat iemand die een keer bumpert meteen die cursus moet gaan doen. Logisch nadenken blijft moeilijk :) Laten we hier dus niet doen alsof elk soort gedrag meteen tot die cursus gaat leiden. Niet overdrijven is het motto. In essentie moeten we blij zijn met deze cursus. Ik hoop dat alle echte aso's er wat van opsteken (hoewel ik het betwijfel).

RVV

Bericht door RVV » 09 sep 2008, 12:47

Marcel je mist mijn punt.. natuurlijk krijg ik daar geen artikel 5 voor, maar het grote publiek is al zodanig geïndoctrineerd door Spee en consorten dat ze me per definitie een hufter vinden.

Dit laten ze blijken, door te seinen, boze vuisten/middelvingers omhoog te steken, kwaaie koppen die lopen te schelden etc.. en als ze de kans krijgen spreken ze ook nog eens aan met een belerend toontje..

Of ik hoor Hufter... :|

De extreme gevallen zoals in de post van Stephane.. Dat is allemaal wel duidelijk, maar het grote grijze gebied wat er onder zit...

Het gaat me niet om die cursus.. of je daar wat van leert... en hij zal best terecht zijn.. Het gaat me erom hoe vanuit de overheid op ongegronde basis het hufter wezen word onderstreept.

Gisteren 3 hondedrollen uit mijn tuin geschept... hoor ik iets vanuit de overheid dat je een hufter bent als je je hond in andermans tuin laat schijten ? Nee.. want dat scoort niet...

Iemand uitmaken voor een hufter is gewoon vloeken... grappig dat al die rechts gelovigen in de regering zich daar weer niet om druk maken :D :D :D :D Ze zal wel functioneel vloeken zijn, laten we het daar mij bij houden.. :wink:

M@rcel

Bericht door M@rcel » 09 sep 2008, 12:55

Het is toch helemaal niet aan de orde wat het publiek vindt? De politie is de enige die jou tot hufter kan bestempelen. Laten we er vanuit gaan dat in bijna alle gevallen dit terecht is, net zoals dat vandaag de dag als zo is bij het uitdelen van een artikeltje 5.
De criteria die daarvoor gebruikt werden, worden nu gebruikt voor de aanmeldingsbrief van de huftercursus.

Ben het overigens zeer met je eens mbt overig hufterig gedrag, ook keihard aanpakken

Andre

Bericht door Andre » 09 sep 2008, 13:11

Ja we wonen in een fantastisch land.

Eigenlijk schaam ik me dat ik samen met me vrouw een kind heb laten geboren in dit land.

Die kleine man komt terecht in een land van regels. Hij wordt beroofd van zijn geld en vrijheid/privacy door de overheid. Mooi vooruitzicht voor de kleine kabouter.

Macboy

Bericht door Macboy » 09 sep 2008, 13:21

Ik had jou nooit die link moeten geven :)

M@rcel

Bericht door M@rcel » 09 sep 2008, 13:30

Andre schreef:Ja we wonen in een fantastisch land.

Eigenlijk schaam ik me dat ik samen met me vrouw een kind heb laten geboren in dit land.

Die kleine man komt terecht in een land van regels. Hij wordt beroofd van zijn geld en vrijheid/privacy door de overheid. Mooi vooruitzicht voor de kleine kabouter.

Tot die kleine van jou straks op z'n fietsje van de stoep wordt getikt door een zogenaamde verkeershufter....oh, dan moet zo'n mafketel ineens wel keihard aangepakt worden? Los van het feit dat je de dader wel eigenhandig om zeep helpt

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 09 sep 2008, 13:30

Andre schreef:Ja we wonen in een fantastisch land.

Wat kapitaal opbouwen André en straks gewoon verkassen naar het buitenland, lekker een M3 op Duitse platen rijden. Is ook mijn bedoeling, over een X aantal jaar vertrekken hier met vriendin en dochter. Geloof het wel, stelletje malloten in Den Haag.

Arthur

Bericht door Arthur » 09 sep 2008, 13:33

Dat zeg je net 3 week te laat :lol:
Dat kapitaal is net stukgegooid op een M3 :lol:

Maar wat ga je doen in het buitenland?
En wat is daar beter dan de aankomende "big brother is watching you" mentaliteit hier?
Is bv Duitsland het walhalla dan?

Tom

Bericht door Tom » 09 sep 2008, 13:39

Mooi voorbeeld is toen ik m'n Honda en Alfa nog had.
Dezelfde weg 50km/u met de Alfa: van niemand last.
Dezelfde weg 50km/u met de S2000 (hoogtoerig/ziet er sportief uit): omkijkende mensen, middelvingers indien je in een lage versnelling rijd
Dus dezelfde rijstijl en snelheid.

Arthur

Bericht door Arthur » 09 sep 2008, 13:46

Dan hier ook een voorbeeldje:

Wie is hier de hufter?

Maandag op de A7 richting Drachten.
Linkerbaan een 740d krap aan 120..
Ik op de rechterbaan.
Ben bij hem ga naar links.
Hij blijft links.
Ik naar rechts.
Hij blijft links.
Ik naar links.
Hij blijft links.
Ik naar rechts.
Hij blijft links.
(Vul nog een aantal keren in)
Ik weer naar links.
Rijd bijna z'n bumper eraf.
Hij blijft links.
Toen moest ik de afslag naar de N381 hebben en ben er dus rechts af gegaan.
Hij rijdt nu waarschijnlijk nog op de linkerbaan.

Wat was er gebeurd als er een politieauto in de buurt was geweest??
Was die andere auto aan de kant gezet of ik, die links, rechts en een keer op z'n bumper zat?
Ik denk ik...

Toch vind ik mij hier niet de hufter...

Plaats reactie