Napraten,foto's,filmpjes,Zolder 13-08-08

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Dexter

Bericht door Dexter » 13 aug 2008, 23:36

Plaatjes! (Voorlopig even deze ik heb er uiteraard nog meer......:wink:)

[img:1280:850]http://www.creativephotoart.nl/DFZolder/01.jpg[/img]

[img:1280:850]http://www.creativephotoart.nl/DFZolder/02.jpg[/img]

[img:1280:850]http://www.creativephotoart.nl/DFZolder/03.jpg[/img]

[img:1280:850]http://www.creativephotoart.nl/DFZolder/04.jpg[/img]

[img:1280:850]http://www.creativephotoart.nl/DFZolder/05.jpg[/img]

[img:1280:850]http://www.creativephotoart.nl/DFZolder/06.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door Dexter op 13 aug 2008, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Pescatore

Bericht door Pescatore » 13 aug 2008, 23:43

Eerste keer op zolder, in de volle regen: LEGEN... wait for it.... DARY.

Van de pakweg 2 uur en 10 minuten rij-tijd heb ik het grootste deel achter het stuur gezeten. De grootste hoosbuien gehad, dat maakte de uitdaging van het regenrijden enkel groter. Op een gegeven moment leek de baan wel uitgestorven. Skitterend.

Vooral het sliphoekend rijden in lange doordraaiers was erg vermakelijk. Dat daarbij de kortere bochten onverhoopt dwars gereden werden, puur door gripgebrek (dus niet bewust driften, zoals Rene :lol:), maakte het enkel nog leuker.

Voor en na het rijden gezellig met de mannen van RTB motorsport gesproken, erg mooi om te zien hoe zij toch behoorlijk serieus hun dag voorbereiden.

Peter en evt. anderen, hartelijk dank voor de organisatie hiervan, hopelijk komt er een volgende keer (met meer deelnemers).

Coen

MX5T

Bericht door MX5T » 13 aug 2008, 23:55

Dankzij de organisatie van dit evenement nog wat meters op het mij enigszins bekende Circuit van Zolder kunnen rijden om de auto verder aan rijsnelheid te helpen (en de berijder ook wel).

Andere remklauwen voor betekenden andere remblokken en dat waren geen Carbon Lorraines :x , na 3 ronden kompleet aan gort getrapt zonder het gevoel te hebben dat er nu stevig geremd werd. Gewisseld voor andere carbon ceramics van een mij onbekend merk. Deze begonnen bij het inremmen ook al redelijk snel te ruiken. Op de geluidsuitdraailijst van het circuit zag ik dat in die sessie de rondetijd rond de 1.59 lag en de geluidsproduktie 91,8 dBA. Om te voorkomen dat deze blokken ook een voortijdig einde aan hun bestaan kregen werd gestopt om de remmen te laten afkoelen om daarna nog een paar snelle ronden te kunnen draaien met het aangepaste onderstel (stijvere veren en daarbij behorende demping). Helaas was er daarna geen droge baan meer om te testen hoe de auto presteerde op de limiet.
Ondanks de beperkte natweereigenschappen van de Michelin Pilot Sport Cups toch nog wat regenrondes gereden, de beperkingen van banden en rijder bleken al snel en hadden enkele pirouettes tot gevolg bij het uitkomen van de linkerbocht na start/finish. (ik zal het zelf maar melden want ik had begrepen van Mark dat Steven eea op beeld had vastgelegd)
Ook de rondetijden waren bizar langzaam vergeleken met Elmar en Aad.
Elmar kon met zijn bandenkeuze voor droog en nat makkelijk 7 sekonden per ronde sneller, op zowel droog als nat, dan ondergetekende.
Aad, de gummihandelaar, draaide op het nat rondetijden die ik op droog maar amper haalde. Snelle jongens die M3-rijders :P

Tom V

Bericht door Tom V » 13 aug 2008, 23:55

Lekker dagje hoor, veelbewogen :).

Het begon eigenlijk al gezellig, beetje met de peugeotmannen staan praten en het pitboxje ingericht. Om iets na 13.00u de baan op gegaan en lekker nog even van een droge baan kunnen genieten. Af en toe wat regen maar er was nog prima met slicks te rijden.

Op een gegeven moment begon het toch aardig te regenen, regenbanden eronder en lekker rijden. Wat een grip hebben die dingen toch, blijft me verbazen. Alleen er is een limiet en bij het ingaan van de 2e bocht (kanaalbocht) liep er een behoorlijke stroom water. Even een randje van het grind gezien, verder weinig aan de hand. ( was overigens meteen het extreemste geval van aquaplanning wat ik ooit heb meegemaakt, op het recht stuk moest ik al bijsturen om niet uit te breken. )

Daarna m'n racemaatjes ( m'n beste maat en m'n pa ;) ) gereden. Op een gegeven moment kwam de tweede erg langzaam het rechte stuk af om bij de pituitgang te parkeren. Motor wilde niet meer. Pitbox ingeduwd, diagnose stellen, luchtmassameter losgehaald en weer rijden. Was snel gevonden, door de open luchtinlaat is deze nat geworden, van de week maar eens kijken of deze slechts nat was of de geest heeft gegeven. Uiteindelijk nog heerlijk gereden.

Een ding wat errrrg jammer was, was het geluid. Al vrij vroeg werden we eraf gehaald met 0.5 dB te veel. Regels zijn regels maar we stonden meteen op scherp dus het was megatraag rijden langs de metingen. Dus waarom die slome e30 op het rechte stuk? Daarom dus.

Gezellige dag mensen :). Hardstikke bedankt aan de organisatie en ook echt aan de vlaggers!
Laatst gewijzigd door Tom V op 14 aug 2008, 00:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Marcel H.

Bericht door Marcel H. » 13 aug 2008, 23:58

Gave platen weer Dexter!

Duidelijk op de foto's te zien dat het op de baan erg nat was.

Wel een mooie spray van de regen op de foto's. :)
En de Peugeot 106 Rallye op 3 wielen. :)

Tom V

Bericht door Tom V » 14 aug 2008, 00:03

Dexter, nog een witte e30 op de gevoelige plaat kunnen leggen?

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 14 aug 2008, 00:04

Peter en Dexter bedankt voor de organisatie van vanmiddag! Steven en ik hebben ons weer kostelijk vermaakt. Natuurlijk moest ik dit maal weer eens laten zien dat ik toch ook nog foto's kan maken, maar ja, had natuurlijk ook geen concurrentie van Metchu vandaag ;) :P.

Vanmorgen vanuit Friesland vertrokken met de M3 en zo rond 12:45 aangekomen in Zolder na een mooie rit door Nederland en een kort, maar toch leuk stukje vanaf Eindhoven door België. Wat een mooie weg is dat zeg, die N74. lekker vierbaas en lekker doorcrossen.

Regen en zon wisselden elkaar de hele middag af en in de droge periode heb ik vooral wat langs de baan gestaan. In de regenperiodes vooral vanuit de pitsstraat en aan het einde van het rechte stuk, bij de eerste bocht, wat foto's gemaakt. Veel driftende auto's op de plaat gezet daar. En regen geeft toch altijd wel een paar mooie beelden ;). Tussendoor op een droog moment nog Zolder-ontmaagd door Rene :P in de 130i. Niet voor een driftronde (want dat mag niet Rene ;) :P), maar een paar snelle ronden.

Aan het einde van de dag gezellig met bijna de voltallige groep een hapje wezen eten bij Café Wheels. Smaakt altijd goed zo'n Wheels-burger, voor die tip ben ik je nog altijd dankbaar Tom ;). Toen met Ivar nog terug gegaan naar de Clio die nog op de paddock stond, vriend van hem kwam met een trailer de wagen halen. De auto stond er wel wat zielig bij. Gelukkig konden we er nog om lachen en hebben we er nog een lolletje mee gehad, maar het is en blijft natuurlijk sneu. Gelukkig is het met Ivar verder helemaal oké. En zoals we al hadden geconcludeerd: 'shit happens'.

De terugweg ingezet met flinke snelheid (hopelijk niet geflitst) en rond 23:00 waren we weer in Rotterdam. Steven en ik blijven even in Rotterdam pitten om morgenmiddag weer even te gaan koekeloeren bij de Vijverberg op CPZ.

Alles bij elkaar echt een hele toffe dag gehad, met veel mooie momenten en een boel gezelligheid. Foto's zullen niet eerder dan morgenavond komen i.v.m. Vijverberg en een trage pc ;) :P.

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 14 aug 2008, 00:28

Mooie aktie foto's ! Wielen van de grond: goed bezig :)

Casper

Bericht door Casper » 14 aug 2008, 00:49

Die regenfoto's zijn echt vet!

Tom V

Bericht door Tom V » 14 aug 2008, 01:01

Dexter, je had trouwens een mooie toeter bij je :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=5cX5fbw3UW0

Ivar

Bericht door Ivar » 14 aug 2008, 01:13

Zo! Ook ik ben eindelijk thuis! hartelijk dank voor al het medeleven! Ik zelf mankeer helemaal niets! Auto staat vielig op het achter terrein van mijn werk, kan ik van de week op mijn gemak kijken wat ik er mee ga doen.

Voor wat betreft DE koprol. Dit gebeurde in de eerste bocht na het rechte stuk. Een erg uitdagend bochtje die gewoon steeds harder moest! Ik zal er nu slechts 2 korte dingen over zeggen: Shit happens en grind sucks! Ben er zelf bijzonder goed vanaf gekomen, echter is de Clio total loss.

Lang leve vrienden! Jeroen mocht je meelezen nogmaals super bedankt voor het op komen halen!

@Organisatie, ondanks de voor mij wat onfortuinlijk afloop, vond ik het toch een prima dagje! Hartelijk dank!

@ Mark en Steven, altijd leuk he, oud hollands spiegeltje trappen :twisted:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 14 aug 2008, 02:12

Dikke pech Ivar maar goed, risico's neem je bij het verleggen van grenzen en dat maakt het natuurlijk leuk. Goed dat je niets mankeert :wink:

Ben benieuwd naar foto's :D

Rupie

Bericht door Rupie » 14 aug 2008, 07:00

Peter-Paul Haars schreef:Renault Megane :)
http://www.vimeo.com/1523510
Paul Broere schreef:ehm... een kleine koprol?!!

Hij stuurde iets te hard in, remde daardoor nog iets af, met als gevolg de welbekende lift-off oversteer... niet kunnen corrigeren en in de grondbak beland.
Ik zag het gebeuren, maar had niet eens door dat hij over zijn dak was gegaan (een grote stofwolk)
blijkbaar had iet "gehapt" in het diepe grind en was omgeslagen. (de Clio stond er erg zielig bij in zijn eentje toen bijna iedereen al weg was.
Die Meganes beginnen aardig in de picture te rijden. Enige waar ik bang voor ben zometeen met de Megane is bovenstaande. Zal nog wat moeten oefenen :mrgreen:

Leuk dat iedereen het naar zijn zin heeft gehad. Ben weer benieuwd naar de filmpjes. Jammer van de schades, vooral bovenstaande.

Paul Broere
Auto: Porsche Taycan / BMW Z4M / Mx5

Bericht door Paul Broere » 14 aug 2008, 08:02

Mooie foto's Dexter!
Alleen, ik mis mezelf!! Heb je niet toevallig nog een foto van een donkergroene BMW e30?

En niet te vergeten: uiteraard de organisatie ook weer bedankt voor deze mooie dag!

Mark, we wachten nog even geduldig af.... wel vervelend dat je nou weer een dag in die herrie van al die snelle auto's moet staan :lol:

Koen

Bericht door Koen » 14 aug 2008, 09:18

Mooie verhalen jongens, leuk dat jullie genoten hebben van Zolder!

Hopelijk smaakt dit naar meer :)

Heel jammer voor de gelede schade, Shit happens indeed maar nooit leuk :(

Ivar, is deze foto genomen aan die bewuste eerste linkse?

[img:1280:850]http://www.creativephotoart.nl/DFZolder/10.jpg[/img]

Maik

Bericht door Maik » 14 aug 2008, 09:44

Zo, ik ben ook weer veilig thuisgekomen :)
Zonde van de Clio van Ivar, ik hoop dat je nog een paar pieken voor het wrak kan vangen en weer snel een nieuw circuitgebakje kan regelen...

Het was voor mij de eerste keer op Zolder, dat was even wennen!
De laatste chicane wilde ik in het begin af en toe te hard insturen, en dat ging dus niet :lol:
De baan op zich heeft mij verrast! Een leuke afwisseling op Zandvoort! De chicanes zijn leuk om te nemen met de speedster trouwens.
De remmen hielden zich weer prima, geen krimp gaven ze, terwijl ik alle bochten met piepende banden aanremde, het gevoel in het pedaal bleef ook 100% :)

Niet verder gekomen dan een 2min01 trouwens, ik zal nog wel de PB uitdraai later posten.
Hoe snel waren de E36's op droog eigenlijk? Had Ton het nou over 7seconden sneller dan zijn 1min59? Dat is dan 1min52? :shock:
Ik moet nog even oefenen 8)

Maik

Bericht door Maik » 14 aug 2008, 10:07

De performance box uitdraai van mijn snelste rondje, tenminste, grappig dat mijn ronde erna even snel was...

[img:534:534]http://home.planet.nl/~hille501/DF/map.JPG[/img]

[img:774:399]http://home.planet.nl/~hille501/DF/graph2min016.JPG[/img]

Maik

Bericht door Maik » 14 aug 2008, 10:11

Hmm, ik zie nu net dat hij een beetje een zooitje heeft gemaakt van de laterale versnellingen (grijze lijn). De metingen hadden wel veel drop outs, misschien door de bomen die dicht bij de baan stonden? Hadden anderen daar ook last van?
En we willen meer grafiekjes zien natuurlijk :wink:

Luco

Bericht door Luco » 14 aug 2008, 10:34

Maik schreef:Zo, ik ben ook weer veilig thuisgekomen :)
Zonde van de Clio van Ivar, ik hoop dat je nog een paar pieken voor het wrak kan vangen en weer snel een nieuw circuitgebakje kan regelen...

Het was voor mij de eerste keer op Zolder, dat was even wennen!
De laatste chicane wilde ik in het begin af en toe te hard insturen, en dat ging dus niet :lol:
De baan op zich heeft mij verrast! Een leuke afwisseling op Zandvoort! De chicanes zijn leuk om te nemen met de speedster trouwens.
De remmen hielden zich weer prima, geen krimp gaven ze, terwijl ik alle bochten met piepende banden aanremde, het gevoel in het pedaal bleef ook 100% :)

Niet verder gekomen dan een 2min01 trouwens, ik zal nog wel de PB uitdraai later posten.
Hoe snel waren de E36's op droog eigenlijk? Had Ton het nou over 7seconden sneller dan zijn 1min59? Dat is dan 1min52? :shock:
Ik moet nog even oefenen 8)
Ik rij inderdaad met de 5 op slicks rond de 1.52
dus een beetje bmw op semi's moet dezelfde tijden kunnen produceren, op slicks zouden ze stuk sneller moeten zijn

Paul Broere
Auto: Porsche Taycan / BMW Z4M / Mx5

Bericht door Paul Broere » 14 aug 2008, 10:35

Ik heb enkele willekeurige rondjes de stopwatch mee laten lopen (mijn broer eigenlijk, ik stuurde...)

Ik haalde om droog tijden van ongeveer 2.10- 2.09... later een rondje van 2.08 (drie rondjes gemeten) wellicht heeft er nog een iets snellere tussen gezeten.
(ook twee rondjes van 4.18... met 1x afremmen voor een auto van de baan)
Op nieuwe Toyo R888 semi-slicks (auto is verder ook aagepast)
motorisch overigens standaard... 325i (alleen kat leeg en supersprint einddemper)
2.01 lijkt me best goed? Ik vond alleen nergens referenatie, dus ik ben benieuwd naar meer rondetijden van verschillende type auto's en setups.

Mijn eerste 20 minuten was echt even het circuit leren kennen, mijn tweede sessie van 20 minuten begon ik aardig door te krijgen hoe ik moest rijden.
Daarna heb ik die tijden gereden... voordat het begon te regenen.
Ik de regen reed ik rondom de 2,30, waarbij ik uiterst voorzichtig reed overigens... 100% safe

peer

Bericht door peer » 14 aug 2008, 10:47

Ik heb helaas geen ronde tijden gemeten. Maar zeker de eerste paar uur waren we zeker de traagste op de baan. Zelf heb ik ook niet heel veel gereden maar mijn vrienden wel.
Ik moet zeggen dat het met de slicks aardig goed ging. Die plakken goed aan de baan en had er ook wel vertrouwen in.

Zoals een paar al zullen vermoeden, de motor en het differencieel hebben wel wat moeten lijden. Deze zullen helaas snel aan vervanging toe zijn. Dus misschien wordt het tijd om te beginnen aan het grote ombouw project. De 320 is toch wel een beetje te traag voor het circuit.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 14 aug 2008, 10:49

Gaaf plaatje Dex.

Ben benieuwd naar de plaatjes van Mark :oops: :lol:

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 14 aug 2008, 10:51

indobesar schreef:Ben benieuwd naar de plaatjes van Mark :oops: :lol:
Die zijn nu aan het kopieren naar de harde schijf.....maar ja, oude laptop, USB 1.0 en 6gb aan foto's is niet de meest ideale combinatie :P. Geduld is een schone zaak zullen we maar zeggen. Vanavond zal je wat te zien krijgen, en ja, die spin van jou staat er keurig op ;).

PeerH

Bericht door PeerH » 14 aug 2008, 10:54

Dexter, ik ben erg benieuwd naar de plaat van de rooie franse frikandel in flinke sliphoek ;)

Pootje lichten blijft leuk :D. Die van Ivar kwam ook erg hoog btw.

Plaats reactie