Dikke auto op LPG (Femme?)

Dit is ons algemene autoforum.
M@rcel

Bericht door M@rcel » 08 aug 2008, 09:10

@Mark,

Wel eens een 6 cilinder BMW diesel gereden?
Ok, stationair hoor je dat het een diesel is, maar als je eenmaal gas gaat geven, dan loopt een 525d/530d minstens zo mooi als de benzine uitvoeringen. Dat turbine achtige geluid zit er in de diesels heel mooi in.
Laatst een Audi A6 2.7 tdi gereden, ook daar zit een heerlijke motor in.

Maurice Hoekstra

Bericht door Maurice Hoekstra » 08 aug 2008, 09:13

Davy, heb je in je berekening ook rekening gehouden dat een auto een stuk(je) meer verbruikt op LPG?

Ik weet dat een Audi A8 4.2 V8 op LPG 1 op 5 loopt en op benzine 1 op 8. Overigens geen aanrader, op LPG rijdend vol met foutcodes met o.a. ''te arm mengsel'' resulterend in Check Engine.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 08 aug 2008, 09:15

Niels schreef: Indien je toch voor LPG gaat, ik zou deze nemen 8) http://link.marktplaats.nl/185113967
Jammer dat 'ie op van die lelijke, niet originele, velgen staat.
Import, dus ff extra checken :wink:

En het allerbelangrijkste: het is vast een goede bak!
Hielke heeft al geboden!
:lol:

Kasteel

Bericht door Kasteel » 08 aug 2008, 10:13

Maurice Hoekstra schreef:Davy, heb je in je berekening ook rekening gehouden dat een auto een stuk(je) meer verbruikt op LPG?

Ik weet dat een Audi A8 4.2 V8 op LPG 1 op 5 loopt en op benzine 1 op 8. Overigens geen aanrader, op LPG rijdend vol met foutcodes met o.a. ''te arm mengsel'' resulterend in Check Engine.
Dat is denk ik wel heel ruim genomen? Degene die 1 op 8 met een 4.2 v8 rijdt, rijdt op gas marginaal meer. Dat iemand met 1 op 6,5 benzine onder de 1 op 5 gaat met gas geloof ik nog wel.

Daniel

Bericht door Daniel » 08 aug 2008, 10:25

Mark schreef: M.b.t. het koppel van een diesel; dit heeft meer met de turbo te maken dan het concept diesel. Moderne benzine motoren (de downsize generatie) met een kleine cylinderinhoud en turbo/kompressor hebben dit koppel ook met een gelijkwaardig verbruik echt zonder het nadeel van de zeer beperkte powerband.
Mwoh, het koppel van een diesel ligt nog altijd wel gevoelig hoger. Als je bijvoorbeeld de 140 pk 1.4 TSI van VW (220 Nm en toch een beetje het speerpunt van de downsizing-trend) vergelijkt met een niet eens heel erg state of the art diesel zoals de 1.6 van PSA, die heeft 240 Nm. De 170 pk-versie van de TSI heeft ook 240 Nm.
Een 123d heeft net zo veel koppel als een 135i terwijl de motor van de laatste een volle liter groter is.

wooter

Bericht door wooter » 08 aug 2008, 11:44

Goh, ik heb ook over LPG nagedacht, maar...
- een investeringskost van 2500€ die je bij herverkoop niet noodzakelijk meer terugziet
- nog altijd veel beunhazen die fout monteren, met kromme kleppen en andere zeik tot gevolg
- een meerverbruik dat volgens spritmonitor makkelijk 12l kan zijn terwijl je op benzine 9l doet

Als je dan uitrekent, duurt het een 40000km alvorens je goedkoper dan benzine rijdt, en 150000 km als je goedkoper dan diesel rijdt. En dan ben je nog niet omheen de beunhazen en compabiliteitsproblemen van je LPG-installatie met je motormanagement en inspuiting...

M@rcel

Bericht door M@rcel » 08 aug 2008, 11:56

Arthur schreef:
Niels schreef: Indien je toch voor LPG gaat, ik zou deze nemen 8) http://link.marktplaats.nl/185113967
Jammer dat 'ie op van die lelijke, niet originele, velgen staat.
Import, dus ff extra checken :wink:

En het allerbelangrijkste: het is vast een goede bak!
Hielke heeft al geboden!
:lol:
Velgen gaan nog wel...maar op nu voor 112.000 km in 5 jaar er een lpg tank in te gooien? :?

Arthur

Bericht door Arthur » 08 aug 2008, 12:05

Is er pas ingekomen bij import neem ik aan.
Ze willen hem nu vast met winst verkopen :wink:

Femme

Re: Dikke auto op LPG (Femme?)

Bericht door Femme » 08 aug 2008, 13:27

Davy MR2DRIFT schreef:Nu is het wel zo dat de S40 natuurlijk een van de meest saaie occasions is die je maar kunt kopen. Daarom zit ik eraan te denken om een dikkere auto te kopen op LPG. Ik denk dan aan een 530/535/540 E39, Audi A6 2.8, Audi A8, Saab 9-5 2.3T of een Volvo V70R. Wie heeft er ervaring met een van deze auto's en weet of de motoren goed op gas lopen?
In Nederland hoor je vaak verhalen dat BMW's en dan met name de zescylindermodellen ongeschikt zijn voor lpg. Deze verhalen worden zelden gestaafd door praktijkervaringen. Er rijden uberhaupt niet zoveel BMW-zescylinders op lpg rond.

In Duitsland begint het ombouwen naar lpg populairder te worden. Daar wordt het veel meer op dikkere auto's eraan. Ook allerlei soorten zescylinders en V8'en moeten er aan geloven. Ik heb de indruk dat de meeste mensen tevreden zijn met hun ombouw. Zie voor informatie:

Zie voor info o.a.:

http://www.autogas-einbau-umbau.de/modu ... play&fid=3

http://www.e39-forum.de/board.php?board ... b3c18a976e

Ik heb zelf sinds twee jaar en bijna 40.000km Prins VSI in een Alpina B10 3.2 Touring. Er zijn wat probleempjes met de auto geweest maar niets dat is terug te leiden tot de lpg-installatie. Deze functioneert in principe prima. De motor loopt koud soms wel wat minder mooi op lpg (schokjes in aandrijflijn bij gas loslaten, verder nauwelijks verschil met benzine merkbaar). Het vermogen is ook wat minder, 263pk op lpg t.o.v. 274pk op RON98 benzine. Het verbruik qua volume is in lijn met de verwachting circa 15 procent hoger dan op benzine.

Tanken is een groot genoegen omdat het bijna niks kost, ook al moet je wat vaker langskomen. De brandstofkosten zijn veel te minder terwijl je wel alle voordelen hebt van een benzinemotor zoals loopcultuur, drehfreude en een aangenaam motor/uitlaatgeluid.

Ik heb een hardgrondige hekel aan het dieselgenagel en vind bijvoorbeeld een 118i om die reden een stuk prettiger rijden dan een 118d. In een 118d kun je gewoon niet relaxed cruisen op lage snelheden omdat dat die diesel zich zo nadrukkelijk laat horen. Een benzinemotor kun je heerlijk relaxed 1400 toeren laten draaien maar je kunt jezelf ook net zo goed trakteren op de vreugdekreet die hij tussen 6000 en 7000 toeren ten gehore brengt.
Daniel schreef:
Mark schreef: M.b.t. het koppel van een diesel; dit heeft meer met de turbo te maken dan het concept diesel. Moderne benzine motoren (de downsize generatie) met een kleine cylinderinhoud en turbo/kompressor hebben dit koppel ook met een gelijkwaardig verbruik echt zonder het nadeel van de zeer beperkte powerband.
Mwoh, het koppel van een diesel ligt nog altijd wel gevoelig hoger. Als je bijvoorbeeld de 140 pk 1.4 TSI van VW (220 Nm en toch een beetje het speerpunt van de downsizing-trend) vergelijkt met een niet eens heel erg state of the art diesel zoals de 1.6 van PSA, die heeft 240 Nm. De 170 pk-versie van de TSI heeft ook 240 Nm.
Een 123d heeft net zo veel koppel als een 135i terwijl de motor van de laatste een volle liter groter is.
Het koppel van een benzine- en dieselmotor vergelijken is sowieso al slecht mogelijk omdat de auto's bij gelijke snelheid in een gelijke versnelling niet evenveel toeren maken. Een diesel draait over het algemeen minder toeren (kan zo 20 procent schelen), waardoor hij ondanks een hoger koppel niet noodzakelijkerwijs evenveel vermogen zal leveren. Vermogen is waar het uiteindelijk om draait. Verder heeft een diesel door het hogere gewicht van de motor vaak ook een paar procent extra massa mee te zeulen.
wooter schreef:Goh, ik heb ook over LPG nagedacht, maar...
- een investeringskost van 2500€ die je bij herverkoop niet noodzakelijk meer terugziet
- nog altijd veel beunhazen die fout monteren, met kromme kleppen en andere zeik tot gevolg
- een meerverbruik dat volgens spritmonitor makkelijk 12l kan zijn terwijl je op benzine 9l doet

Als je dan uitrekent, duurt het een 40000km alvorens je goedkoper dan benzine rijdt, en 150000 km als je goedkoper dan diesel rijdt. En dan ben je nog niet omheen de beunhazen en compabiliteitsproblemen van je LPG-installatie met je motormanagement en inspuiting...
Het is natuurlijk vragen om problemen als je je lpg-installatie laat installeren door een beunhaas.

Lpg bevat per volumetrische eenheid ongeveer 15 procent minder energie dan benzine. Is het meerverbruik hoger dan 15 procent, dan is de installatie verkeerd afgesteld.

De investering van 2500 tot 3000 euro leg je in één keer op tafel. Daarna heb je mogelijk jarenlang plezier van het feit dat je kunt rijden tegen kosten die circa een factor 2,5 lager liggen dan voor benzine. Het rijden wordt een stuk leuker als je niet telkens 100 euro voor een volle tank hoeft af te tikken.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 08 aug 2008, 17:32

@Mark: het rendement van een diesel zal nooit door een benzine geevenaard worden en dat zit em puur in de ontbranding. Zoek maar eens een P-V diagram van beide brandstoffen op :wink: Verder staaf je je betoog te weinig om te overtuigen. Waarom is een diesel duurder in onderhoud? Ik ben benieuwd maar zal alvast verklappen dat ik zowel een diesel als benzine auto('s) heb :)

@Femme: waarom gaat het om het vermogen? Het voordeel van een diesel is juist het hoge koppel bij een laag toerental. Dat je minder vermogen hebt op dat punt (toerental) los je op met je overbrenging waardoor je realiseert dat je toch hetzelfde vermogen aan de wielen hebt. Voordeel is dat je op snelheid de motor gewoon niet hoort i.t.t. een benzine motor.

V.w.b. LPG; leuk om zodoende een hele dikke wagen te kunnen rijden maar verwacht niet dat het opeens betaalbaar wordt. Daarnaast is het oorspronkelijk gewoon niet ontworpen voor lpg en dat kan altijd voor verassingen zorgen. Sinds ik kilometers ben gaan "vreten" rijd ik een diesel en ik heb er nooit wat aan gehad behalve standaard onderhoud :wink: Ieder zo z'n ervaring natuurlijk!

wooter

Bericht door wooter » 08 aug 2008, 20:39

Klopt, Femme, maar als je het doet op een auto waar je maar een 10000km per jaar mee rijdt en 'm na 4 jaar wegdoet, heb je je telkens bij de tank maar mooi voor de gek gehouden. Is de totale kost belangrijk, of enkel het gevoel dat je lekker goedkoop tankt?

Over beunhazen heb je het probleem dat elke zelfstandige garagist en inbouwer zijn systeem ophemelt, en onpartijdigheid bijna onbestaande is, tesamen met echt wel een groot aantal beunhazen. Het probleem is dat vele LPG-rijders (zoals bijvoorbeeld jezelf) de nadelen erbij nemen "omdat het LPG is" maar dat hoeft niet zo te zijn...

Neem maar van me aan dat ik héél graag zou willen dat LPG een oplossing is voor m'n toekomstige ketel, maar als daily betrouwbare driver kan je niet om af-fabriek diesel of benzine heen...

Davy MR2DRIFT

Bericht door Davy MR2DRIFT » 17 aug 2008, 19:50

Ben nu voor mijn moeder ook op zoek naar een leuke auto op G3. Een aantal auto's die interessant zijn:

BMW E46 318 Touring
Saab 9-5 2.3T
Volvo V70 estate

De Saab is een erg interessante optie. Veel ruimte, mooi tijdloos model en lekker soepele motor en veel opties. Het nadeel is de kwaliteit en dat had ik eigenlijk niet verwacht.

Een vriend van me werkt bij Saab en die mag zowat iedere week een in elkaar gedraaide motor vervangen. Ik was best verbaasd. Daarnaast vliegen de kapotte turbo's je om de oren. Turbo's van de Aero modellen schijnen nooit kapot te gaan. Dat zijn Mitsubishi turbo's. Ook heb je met de 9-5 serieus kans op een in de soep draaiende motor, vanwege het veel voorkomende black-sludge probleem. De slangen worden broos en de carterventilatie raakt verstopt. De 9-5's die vanaf het begin op LPG lopen, hebben daar geen last van. Wel moet daarbij vaak rond de 110.000 km de kop vervangen worden. Is die eenmaal vervangen en aangepast, dan gaan de motoren tonnen mee. Ook de 3.0 Tid van Isuzu loopt vaak kapot. Het motorblok gaat scheuren en dan is het einde oefening. Schijnt te komen door te hoge motortemperatuur.

Natuurlijk heeft ieder auto zijn problemen, maar bij Saab schijnt het best serieus te zijn.

taaffert

Bericht door taaffert » 17 aug 2008, 20:02

Klopt, maar desondanks zijn er meerderen die echt tonnen wegdraaien met hun SAABs turbo.

Black-sludge, toevallig net eentje gezien wat je er van krijgt (9-5 2.0t)
[img:2592:1944]http://www.jeroenklaver.nl/95motor3.JPG[/img]
[img:2592:1944]http://www.jeroenklaver.nl/95motor1.JPG[/img]

Dat is dus wat het doet. Vraag dus wanneer je gaat kijken naar een 9-5 of de modificatie aan het carterventilatiesysteem is gedaan en heb je toch twijfels bij een auto, laat de dealer dan de carterpan e.d. voor je reinigen, scheelt een hoop gezeik achteraf.

Voor wat betreft turbo's, das ook hoe je er mee omgaat, rijd je koud vol gas weg en laat je `m niet uitdraaien, das nooit goed, maar de Aero modellen zijn daarin wel meer hufterproof en die turbo's gaan over het algemeen langer mee.
Meerdere 9-5's rijden er overigens ook in NL met 250+ pk op gas.

Succes!

Niels

Bericht door Niels » 17 aug 2008, 20:29

Verbaast me zeer :shock: Ik dacht dat Saab juist erg goed op LPG draaide en met name probleemloos :?

In een 318i op lpg met 1365kg moet je maar zin hebben...

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 18 aug 2008, 09:49

Zelf wil ik ook naar een 2.3t 9-5 op gas tzt. De verhalen ken ik, maar als je weet waar je op moet letten zijn die auto's bullitproof. Daarnaast rijd ik zeer rustig in mijn dagelijkse auto, dat scheelt ook enorm. De Saab zou ik dus in dit geval aanraden, zonder twijfel.

Gisteren stond er naast ons huis een vorig type Mercedes E combi met een gigantische gastank achterin. Volgens mij een E320.

En gas is gewoon echt goedkoop rijden. Koop gewoon een auto waarbij het onderhoud incl koprevisie wellicht al is uitgevoerd, of calculeer een koprevisie in en dan maakt de km-stand eigenlijk geen reet meer uit.

Gas wordt echt gewild op de particuliere markt (omslagpunt bij ons tov de 535 lag op 4000km, tov eenzelfde 900 zonder lpg lag op zo'n 8000km. Dus de prijzen van auto's met een ingebouwd lpg systeem liggen soms zelfs hoger dan die van auto's zonder lpg. Onze Saab is met LPG +- 2500 euro waard, zonder LPG gaan ze weg voor zo'n 1500 euro in dezelfde staat. Ik weet niet hoe dat bij andere modellen is, maar een mooie Saab 9-5 (Aero Estate) op G3 is niet zo snel te vinden, merk ik.

Arthur

Bericht door Arthur » 18 aug 2008, 10:47

Volgens mij is bij SAAB ook de distributie van belang, iig bij de 9000 series.
Iets met afgebroken tandjes van een tandwiel die voor een oliekanaal gaan liggen en daardoor verdere motorschade (ofzo :wink: )
Weet wel van de klok maar niet van de klepel :wink:
Zal m'n zwager nog eens vragen, die vertelde mij dat ooit toen hij die dingen reed :wink:
Ik heb een geheugen als een goudvis... :lol:

taaffert

Bericht door taaffert » 18 aug 2008, 12:17

Distributie is bij zo goed als alle SAABs hufterproof, want hebben een ketting. Deze hoeft echt alleen bij sommige uitzonderlijke gevallen vervangen te worden, verder heb je daar geen onderhoud aan.
Afbrekende tandjes heb ik nog niet van gehoord, maar wat niet is, kan komen uiteraard :)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 18 aug 2008, 12:31

Enige wat je zo nu en dan moet doen is de kettingspanner afstellen/vervangen. Bij onze 900 hoor je dat nu aankomen door als ie koud is gestart de motor een ratelend kettinggeluid heeft. Maar je kunt er ook mee doorrijden. :lol: Distributie is idd bullitproof en dat is absoluut een voordeel omdat je nogal hoge km-standen kunt maken. Bij andere auto's is het vervangen van de distributiesnaren vaak al reden voor mensen om die auto maar naar de sloop te brengen, of door te rijden tot t knapt.

Arthur

Bericht door Arthur » 18 aug 2008, 16:11

Ik zal het nog ff navragen :wink:

Arthur

Bericht door Arthur » 19 aug 2008, 10:21

Dit kreeg ik als antwoord.
De 2,3 liter motor heeft last van dit verschijnsel. Tandjes breken af omdat de tandwielen versleten zijn en komen dan vast te zitten in de bypass van de oliepomp. Dan blijft deze open staan, geen oliedruk meer en blok kapot.
De 2 liter versie heeft hier geen last van.

Jeroen van Emmerik
Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992

Bericht door Jeroen van Emmerik » 26 aug 2008, 19:03

we hebben het hier toch over dikke auto (volgens vele hier dus BMW...) op gas?!

Joy

Bericht door Joy » 26 aug 2008, 19:18

Toevallig een artikel in EVO deze maand. Ze willen een dikke bak gaan rijden van een aantal jaren oud maar dan wel op LPG. Ze hadden de keus verkleind tot 3 auto's, te weten de Jaguar XJR, de Alpina B10 en de Mercedes E55 AMG. Ze zijn gegaan voor de Alpina ivm de goede kwaliteit en het meeste Driving-fun gehalte, dus volgende maand de inbouw van LPG en de 1e km's.

Davy MR2DRIFT

Bericht door Davy MR2DRIFT » 26 aug 2008, 21:37

Mijn moeder gaat donderdag voor een andere auto kijken. Het wordt toch geen lpg, maar een BMW 320d. Auto is uit '99 en heeft 214.000km gereden. Niet meer de originele achterlichten en Alpinavelgen, maar ik vind het wel staan:-) Zij gelukkig ook! Lijkt zo op het eerste gezicht een nette auto voor het geld, waarbij al veel van de typische BMW kwaaltjes verholpen zijn.

http://link.marktplaats.nl/187663371

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 27 aug 2008, 10:07

Ook geen verkeerde keuze, toch?

Op TV was een tijdje terug een programma dat liet zien dat veel Duitsers in NL LPG installaties laten inbouwen (in dit geval een Chrysler 300C 5.7 V8). Ze spraken lovend over de topkwaliteit van de Nederlanders in tegenstelling tot de duitse inbouwers, de lagere prijzen en het oplossen van eventuele problemen. NL inbouwstation in de buurt van de grens hebben het erg druk.

Niels

Bericht door Niels » 27 aug 2008, 10:14

Davy MR2DRIFT schreef:Mijn moeder gaat donderdag voor een andere auto kijken. Het wordt toch geen lpg, maar een BMW 320d. Auto is uit '99 en heeft 214.000km gereden. Niet meer de originele achterlichten en Alpinavelgen, maar ik vind het wel staan:-) Zij gelukkig ook! Lijkt zo op het eerste gezicht een nette auto voor het geld, waarbij al veel van de typische BMW kwaaltjes verholpen zijn.
Idd al de juiste reparaties gehad :D Ondanks mijn sceptische -en kritische houding t.a.v. BMW ben ik toch ZEER te spreken over mijn 320D. Echt een fijne auto!

Plaats reactie