E90 318d: hoe onderstuur wegwerken?

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1491
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie

Bericht door mrbbs » 07 aug 2008, 17:29

ik heb heus al één en ander geprobeerd hoe ik de wagen zo neutraal mogelijk de bocht kon in brengen, maar hij blijft gewoon, gelijk welke techniek ik gebruik erg onderstuurt. Ik moet maar eens beginnen met de tip van frits en de topmounts wat aanpassen.
Daarna evalueren en eventueel eens proberen met Bridgestone ER300 RFT vooraan, en als dat niet beter is niet RFT's vooraan. Achteraan zal ik dan wel die kut-Continentals verslijten.

Bedankt aan allen die hier een zinvolle bijdrage hebben geleverd!

Wat is trouwens de beste niet-RFT voor een 318d? Bridgestone RE-050? Let wel, ze moeten enigzins betaalbaar blijven ;) Het blijft een firma-wagen.

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 07 aug 2008, 18:26

acher smallere banden montern ?

Gebruikersavatar
wooter
Berichten: 519
Lid geworden op: 02 feb 2006, 16:31
Locatie: Onder het canvas

Bericht door wooter » 07 aug 2008, 18:57

Met RE-050's vooraan krijg je al een scheve balans qua grip (meer grip vooraan dan achteraan), dus dat kan je wel proberen.

Wel gek dat jij 'm niet zo overstuurd krijgt. Toegegeven, op droog moet je loeihard gaan en veel ruimte hebben, maar met m'n 320d op nat deed ik het toch vaak rustig aan omdat de kerstboom begon te knipperen als ik vlotjes doorheen de bochten ging, en dwars gaan is niet altijd gewenst met een leaser :).

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Bericht door Peric » 07 aug 2008, 19:49

Rij je dan niet gewoon te hard? Als je onderstuur krijgt?
Het is een anderhalve ton wegende 2-liter diesel for christ's sake..

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1491
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie

Bericht door mrbbs » 07 aug 2008, 19:52

ik heb het ook aan 40 per uur...

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Bericht door Peric » 07 aug 2008, 20:07

Ah, okay, ja, dan niet.
Maar das een haakse bocht?? :lol:

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Bericht door Tommy » 07 aug 2008, 20:07

niet te veel lucht in je banden voor? OF per ongeluk positief camber na een stoepje?
Voor je je auto gaat verbouwen zou ik beginnen met de juiste banden eronder te zetten. Die euforio's doen het in RFT gewoon goed op zo'n ding.

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1491
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie

Bericht door mrbbs » 07 aug 2008, 20:11

gewoon standaard opgegeven bandendruk steekt erop. Pirelli Euforio RFT's vond ik net de slechtste RFT waar ik ooit mee gereden had (op 130i)

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Bericht door Peric » 07 aug 2008, 21:22

't Mag dan een nieuwe zijn, maar zou je 'm niet 's na laten kijken op wielstanden?
Wat ik zo lees hier en daar is het toch wel extreem, jouw onderstuur.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Bericht door M@rcel » 07 aug 2008, 21:47

Macboy kreeg van Alpina dit mooie boodschappenlijstje. Zitten best zaken tussen die het onderstel van je 318d op een hoger plan brengen.
Sehr geehrter Herr Petkovski,

Frau Eder bat mich, Ihre Fragen zu beantworten.

Ich gebe Ihnen einen Gesamtüberblick, was wir an diesem Fahrzeug geändert haben.

Motor:
- originaler Motor aus dem 123d, diesen Motor gibt es nicht in der BMW 3er Reihe
- ALPINA-spezifische Injektoren

Motorlager:
- aus dem BMW E92 320d Automatik - Unterdruckgesteuerte Motorlager:
drehzahlabhängiges Schalten zwischen weich und hart. Diese Motorlager sind bei BMW nur im E92 320d Automatik verbaut; bei ALPINA werden alle Automatikfahrzeuge mit dieser speziellen Motorlagerung versehen, da der Komfort steigt. (Dieselschwingungen nehmen ab)

Kraftstoffaufbereitung:
- Motorsteuergerät (DDE) Hardware 320d (Programmstand und Datenstand ALPINA-spezifisch)

Kühlpaket:
- maximale Größe (Zusammenbau) aus dem BMW Baukasten, gibt es nicht in einem Serien BMW! Besonderheiten: Großer E-Lüfter, großer Wasserkühler

Abgasanlage:
- ALPINA-spezifisch

Getriebeaufhängung:
- BMW Serie aus 335i

Getriebe mechanisch:
- BMW Serie aus 123d (stärker und stabiler als 320d)

Getriebe automatisch:
- BMW Serie aus 123d (stärker und stabiler als 320d)

Gelenkwelle (Kardanwelle):
- ALPINA-spezifisch

Lenkung:
- SWITCH-TRONIC bei Automatik (Lenkradschaltung wie B3, Schaltzeiten 0,2 Sekunden!)

Vorderachse:
- Zusatzdämpfer (Polyurethandämpfer über Stoßdämpfer) aus 335xi
- Federbein Stoßdämpfer BMW Serie 320d (bessere Kennlinie als M-Stoßdämpfer
- nicht so hart)
- Stabilisator M-Sportfahrwerk
- Bremsscheiben BMW Serie 330d (Sehr bissig, Fahrzeug steht aus 100km/h:
kalt = 35,4m, warm = 33,4m !!!)
- Faustsattel BMW Serie 330d
- Luftführungen Bremse aus 330d (gibt es bei 320d nicht)

Hinterachse:
- Radträger BMW Serie 335d (stärker als 320d)
- Abtriebswellen BMW Serie 335d (stärker als 320d)
- Bremsscheiben BMW Serie 335d
- Faustsattel BMW Serie 335d
- Stabilisator BMW Serie M-Sportfahrwerk

Hinterachsgetriebe:
- Handschalter: BMW Serie 123d (215LW, i = 2,81; ist kürzer übersetzt als
320d (i=2,65), somit bessere Performance als 320d!)
- Automatik: ALPINA-spezifisch (215LW, i = 3,15; ist stärker als 320d,
besser für hohes Drehmoment)

Karosserie:
- Front- / Heckspoiler ALPINA-spezifisch (verbessert die Aerodynamik, lässt des originalen Auftrieb sinken (weniger Upforce), stabiles Fahrverhalten bei hohen Geschwindigkeiten und sehr guter Rückmeldung!)

Räder/Reifen:
- Vorderachse: 8Jx18"/19" - 245/40 bei 18", 245/35 bei 19"
- Hinterachse: 9Jx18"/19" - 265/40 bei 18", 265/35 bei 19"

CO²-Maßnahmen:
- Aktive Luftklappensteuerung
- Klimakompressor mit Kupplung
- EPS (Electric Power Steering)
- MSA (Motor Start Stop) bei Handschalter
- IGR (intelligente Generatorregelung)
- SPA (Schaltpunktanzeige) bei Handschalter

Die Performance-Daten stehen im Internet.

Ein reines Chip-tuning-Fahrzeug wird es nicht an einem echten ALPINA D3
BITURBO heranschaffen. Dazumal ein Chip-Tuning den Motor schwächt, die Lebensdauer sinkt dramatisch! Der Dieselverbrauch ist höher gegenüber der BMW Serie.

Unsere Motoren laufen fast ein ganzes Jahr auf Prüfständen, um die
Lebensdauer nicht zu verkürzen und um den Verbrauch des Fahrzeugs gegenüber einem normalen BMW noch einmal zu minimieren. Dafür steht ALPINA mit seinen Namen, weil die Fahrzeuge ein Leben lang halten und Freude bringen.

Ich hoffe, dass Sie nun mehr über den ALPINA D3 BITURBO wissen und den großen Unterschied zu einem normalen BMW 320d erkennen. Chip-Tuning bringt nichts!

Vielen Grüße
Matthias Jentzsch

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1491
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie

Bericht door mrbbs » 08 aug 2008, 17:53

dus als ik het goed heb monteer ik best een M-sport stabi vooraan? Lijkt geen goed idee om ook achteraan één te plaatsen want dan krijg je meteen terug weer meer onderstuur.
Eerst maar eens beginnen met de topmounts aan te passen en de uitlijning wat naar mijn smaak te zetten. Als dat niet voldoende is moet er maar een stabi voor komen.

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 08 aug 2008, 18:17

hmmm zou voor een 1 serie dus ook moeten werken ? ohja, zit er bij mij standaard al op :lol:

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Bericht door Tommy » 09 aug 2008, 06:12

"Lijkt geen goed idee om ook achteraan één te plaatsen want dan krijg je meteen terug weer meer onderstuur."

Als je de voor stabi harder maakt blijft de auto vlakker liggen, de voorkant gript misschien zelfs MINDER en de achterwielen worden beter op de weg gehouden door de voorkant. Nog meer onderstuur.
Als je nou de schokdempers van M-techniek onderststel alleen op de achterkant zet, rondom een setje Eibach prokit en voor en achter de stabi's van M onderstel, eventueel de orig stabi voor, dan moet je wel weinig onderstuur hebben, maar wel een berg overstuur.

Maar als jouw 318d ZOVEEL onderstuur heeft als dat je beschrijft, zou ik hem direct bij de dealer plaatsen. Levensgevaarlijk. Dat kan nooit goed zijn, misschien zijn echt alle wielstanden kompleet verkeerd onder dat hok.

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 09 aug 2008, 11:45

Tommy schreef:"Lijkt geen goed idee om ook achteraan één te plaatsen want dan krijg je meteen terug weer meer onderstuur."

Als je de voor stabi harder maakt blijft de auto vlakker liggen, de voorkant gript misschien zelfs MINDER en de achterwielen worden beter op de weg gehouden door de voorkant. Nog meer onderstuur.
Als je nou de schokdempers van M-techniek onderststel alleen op de achterkant zet, rondom een setje Eibach prokit en voor en achter de stabi's van M onderstel, eventueel de orig stabi voor, dan moet je wel weinig onderstuur hebben, maar wel een berg overstuur.
Juist!! Voor een hardere stabi betekent meer onderstuur. Voor minder onderstuur moet je achter een stuggere stabi monteren.

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1491
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie

Bericht door mrbbs » 09 aug 2008, 12:43

ben ik zo verkeerd dan?
Kan iemand dit nog eens uitleggen?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 19 gasten