BMW sportwagen

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
RVV

Bericht door RVV » 02 jul 2008, 17:55

Tja Aram ik kan er ook niks aan doen, maar zo is het nu eenmaal (met die bekendheid)

F1 verhaal,, ikheb eerlijk gezegd geen idee of dit verliesgevend is. Het is denk ik eerder een keuze van marketing en de kosten die dat met zich meebrengt worden vertaald in omzetcijfers voor BMW AG.

Uiteraard vind ik het jammer dat BMW niet met zoiets als een supercar komt. (ook al zijn er wilde plannen) Maar ik snap het wel.

Femme

Bericht door Femme » 02 jul 2008, 18:05

Een sportwagen is mijn inziens een auto die met zo gering mogelijke compromissen is gebouwd op het bieden van sportieve rijeigenschappen. Hiervoor moet hij onder andere licht zijn, een hoge stijfheid bieden, een laag zwaartepunt en goede gewichtsverdeling bieden, over een hoge pk/gewichtverhouding beschikken en moet de aandrijving op de juiste wijze plaatsvinden (RWD of evt rear biased AWD). Dit heeft vaak tot gevolg dat de auto maar twee zitplaatsen heeft en de motor in het midden ligt (voor dan wel achter de zitplaatsen). Een hoge prijs is geen voorwaarde om een auto tot een sportwagen te maken, wel is het vaak een gevolg van de eerder genoemde vereisten.

Dat de M5 en M3 geen echte sportwagens zijn kan ik mee instemmen, maar een Z4M (Coupé) is dat zeker wel. Ik zou niet weten waar je hem anders onder zou moet scharen. Een GT is het zeker niet.

De Z4 Coupé heeft bijna een voorin liggende middenmotor, biedt plaats aan twee personen, is relatief licht en heeft een chassis dat extreem stijf is.

De Z4M is natuurlijk geen concurrent voor exotische sportwagens maar dat heeft met marktsegmentatie te maken. 'Goedkope' sportwagens zijn ook sportwagens.

Aram
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Bericht door Aram » 02 jul 2008, 18:06

Rico v Velzen schreef:Tja Aram ik kan er ook niks aan doen, maar zo is het nu eenmaal (met die bekendheid)

F1 verhaal,, ikheb eerlijk gezegd geen idee of dit verliesgevend is. Het is denk ik eerder een keuze van marketing en de kosten die dat met zich meebrengt worden vertaald in omzetcijfers voor BMW AG.

Uiteraard vind ik het jammer dat BMW niet met zoiets als een supercar komt. (ook al zijn er wilde plannen) Maar ik snap het wel.
Dat van die naamsbekendheid bestrijd ik niet hoor, het gaat mij meer om de reden die je opgeeft voor het niet bouwen van een supercar.

Want daarmee bereik je hetzelfde als dat je in F1 meerijd, of het doel is in ieder geval hetzelfde.

Tuurlijk, met de F1 bereik je meer mensen maar het concept is hetzelfde, met een supercar maak je mischien verlies als Mercedes/Audi of BMW zijnde, maar de SLR en R8 worden wel in 1 adem met Ferrari's en Porsches genoemd.
Dus betekend dat ook meer omzet want als je in de markt bent voor een auto met status dan ben je waarschijnlijk eerder geneigd een merk te nemen die een auto bouwt die het opneemt tegen dat soort supercars.
Je bent voor status of niet, toch?

Dus daarom vind ik het raar dat een merk wat zo graag bekend staat als sportief geen supercar in het programma heeft.

Zou het misschien kunnen zijn dat ze inderdaad geen verliesgevend model willen omdat het financieel wel eens verkeerd kan uitpakken?

VW heeft bijvoorbeeld Bugatti, en die maakt enorm verlies en zij worden beetje bij beetje overgenomen door Porsche.
Misschien wil BMW dit niet en probeerd door alleen winstgevende auto's te maken en als reclame de meest effectieve (F1) te gebruiken dit risico verminderen?

Tom

Bericht door Tom » 02 jul 2008, 19:01

stefan740 schreef: Ik heb juist wel een poster van een Z4 M coupe.
Verder wil ik wel weten wat de R8 een supercar maakt?
Niet mierenneuken aub.... :)
R8 ben ik ook geen fan van.. zou em zelf niet kopen. En ik vind het ook niet echt een supercar maar het is wel een auto met een mooi stukje techniek, middenmotor, goede prestaties, niet praktisch. Als je Audi fan bent (en alle andere Audi's spreken je dus aan) dan staat de R8 natuurlijk helemaal bovenaan je wensenlijstje.

En natuurlijk is de Z4 M een geweldig sportieve auto (met super motor, technisch goed enz.), maar naar mijn idee is het geen supercar. Mensen die voor een R8, 911GT3, Corvette etc. gaan shoppen zullen de Z4 M niet in die overweging meenemen.
Wat als BMW met een opvolger van de M1 komt... die V10 uit de M5/M6 met carbon airbox ala CSL erin... lekkere uitlaat... middenmotor en rwd, prijs; 160.000 euro... dan praat toch niemand meer over de Z4 M? Dan heb je tenminste een auto dat met recht supercar heet.

Maarja blijkbaar is het voor sommige BMW-fans moeilijk toegeven dat BMW in die klasse gewoon niets heeft..... :)

Enne waarom zou Audi verlies maken op de R8? Doet de Corvette ook niet. SLR lijkt mij ook niet aangezien ze na de coupe nog de roadster hebben uitgebracht. Zover ik weet is alleen de Veyron een auto waar ze verlies op maken... dat was echt een imagomaker.

Femme

Bericht door Femme » 02 jul 2008, 19:09

De Z4M is inderdaad geen supercar maar wel een sportwagen zoals bijv. ook de Cayman en Exige.

stefan740

Bericht door stefan740 » 02 jul 2008, 19:43

:lol:

Ik kan me goed vinden in je verhaal maar met een ringtijd die maar een aantal seconde langzamer is dan de R8 is het wel een leuke budget supercar die Z4 M :lol: 8)

Tom

Bericht door Tom » 02 jul 2008, 20:24

Ja natuurlijk maar een Leon VDV met 300nogwat pk zal misschien een paar seconden langzamer als een Z4M over de Ring gaan, en toch is die Leon geen optie als je in de markt bent voor een Z4M.

Zeg niet dat mensen met genoeg geld te besteden niet naar goedkopere alternatieven kijken, maar als je 135k voor een 911 hebt liggen dan kom je ook niet snel met een Cayman thuis... terwijl we het er allemaal mee eens zijn dat de Cayman qua prijs-prestatie wel erg goed is :)

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 02 jul 2008, 20:26

Voor we de discussie aangaan moet je eerst definieren wat sportief is en wat is supersportief c.q. hardcore sportauto.

Daarbij denk ik dat het makkelijker is supersportief af te kaderen, alles wat daar niet in valt is "gewoon" sportief.

Supersportief= Een kar met een minimaal uitrustings niveau qua luxe, met een zo laag mogelijk gewicht, met een zo sterk mogelijk blok, met een wegligging en remssysteem dat alleen op een circuit tot zijn recht komt. Kortom een kar die puur en alleen voor het circuit bedoeld is en daar ook aan de maximum prestaties komt.
Al het andere geeft compromissen, daardoor geen supsport auto IMO

Eigenlijk zijn er dus maar heel weinig supersport auto`s. Nee, geen Porkers, geen Ferrari`s, geen Mercedessen, geen Audies, geen Corvettesen ook helemaal geen BMW`s...........................
Dit zijn allen sportieve auto`s, ( of althans een aantal producten van die merken die in het sportieve segment thuis horen) ieder met haar sterke en zwakke punten, waar uiteraard ieder met een persoonlijke voorkeur uit kan kiezen ( waarbij eenieders kwaliteit buiten kijf staat) die bedoeld zijn sportief te kunnen rijden op `s Heerenwegen.

Supersportief is voor de normale sterveling in het dagelijks leven op de openbare weg nooit te berijden. Dan denk ik dus aan ;

-Formule 1 karren
-Formule 3 karren
-DTM karren
-De karren op Le Mans 24 uurs race

Nou, voer voor discussie.............................lets here it :lol:

Tom

Bericht door Tom » 02 jul 2008, 20:39

romo schreef:Voor we de discussie aangaan moet je eerst definieren wat sportief is en wat is supersportief c.q. hardcore sportauto.
Maare, Macboy vraagt waarom BMW geen antwoord heeft op de R8, SLR, Corvette, GT3, GT-R etc... terwijl ze daar wel de kennis voor hebben.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 02 jul 2008, 20:54

Tom schreef:
romo schreef:Voor we de discussie aangaan moet je eerst definieren wat sportief is en wat is supersportief c.q. hardcore sportauto.
Maare, Macboy vraagt waarom BMW geen antwoord heeft op de R8, SLR, Corvette, GT3, GT-R etc... terwijl ze daar wel de kennis voor hebben.
Met een M3 een M5 en een M6 hebben ze daar geen antwoord op, nee, das de omgekeerde wereld.....................................

De R8, de GTR zijn allemaal antwoorden op de M dynastie....................
Zonder ///M had Mercedes never nooit AMG overgenomen, was er nooit een RS Audi ontstaan.......................................

Tom

Bericht door Tom » 02 jul 2008, 21:04

Nee man BMW M is het antwoord op de Karl Benz Motorwagen uit 1886 ;) :lol:

Aram
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Bericht door Aram » 02 jul 2008, 21:13

romo schreef:De R8, de GTR zijn allemaal antwoorden op de M dynastie....................
Zonder ///M had Mercedes never nooit AMG overgenomen, was er nooit een RS Audi ontstaan.......................................
Hoe kom je daar bij?

Denk je nou echt serieus dat er geen sportieve modellen gemaakt zouden zijn als BMW niet met de M-serie gekomen zou zijn?
De R8 en GT-R hebben niets maar dan ook niets met BMW te maken, hoe bedoel je BMW overschatten? :roll:

Ik mag toch serieus hopen dat je post sarcastich en met een dikke knipoog bedoeld was!

HSR

Bericht door HSR » 02 jul 2008, 21:13

M is gewoon fucking geniaal. Waarom komt BMW niet met een supersportwagen? Heel simpel, zij kunnen zich de arrogantie permiteren.

romo

Bericht door romo » 02 jul 2008, 21:28

hugo schreef:M is gewoon fucking geniaal. Waarom komt BMW niet met een supersportwagen? Heel simpel, zij kunnen zich de arrogantie permiteren.
F1 BMW-Sauber, das een supersportwagen.........................................das genoeg..................

BMW komt niet met een supersportwagen, omdat de rest van het veld die ook niet heeft, dat zijn sportieve wagens, niet meer, niet minder...............................

romo

Bericht door romo » 02 jul 2008, 21:32

Aram schreef:
romo schreef:De R8, de GTR zijn allemaal antwoorden op de M dynastie....................
Hoe kom je daar bij?

Denk je nou echt serieus dat er geen sportieve modellen gemaakt zouden zijn als BMW niet met de M-serie gekomen zou zijn?
De R8 en GT-R hebben niets maar dan ook niets met BMW te maken, hoe bedoel je BMW overschatten? :roll:

Ik mag toch serieus hopen dat je post sarcastich en met een dikke knipoog bedoeld was!

Dat zeg ik niet; ik zeg alleen dat er een causaal verband is.
Het had ook net zo goed een ander merk kunnen zijn, de geschiedenis laat echter zien dat dat dus niet zo is......................................

M@rcel

Bericht door M@rcel » 02 jul 2008, 21:49

BMW behoort samen met Porsche en Toyota tot de financieel gezondste autofabrikanten ter wereld. Grappig dat ze alle drie totaal geen concurrenten voor elkaar zijn en ieder de referentie qua auto's in hun modellen aanbieden.

BMW heeft een hele rijke race historie waar ze vandaag de dag nog steeds enorm van profiteren. Dat komt niet vanzelf aanwaaien, BMW heeft door de jaren heen bewezen, rijders-auto's te kunnen ontwikkelen en op de markt te brengen, die op de één of andere manier aan heel veel mensen hun verwachtingen voldoen. Ze hebben altijd vastgehouden aan bepaalde kernwaarden waarmee ze zeer succesvol blijken te zijn.

Stel dat BMW nu met een supersportwagen op de markt zou komen, zou iemand het dan accepteren dat die BMW dan een beetje in de achterhoede mee zou spelen? Nee, ik denk dat het de merknaam weinig goed zal doen, dus moet er een auto komen die in één klap Ferrari, Lamborghini, Porsche, Corvette en andere supercars op achterstand zet.
Zoals Audi het met de R8 doet, lijkt het mij geen optie voor BMW, verwachtingen zijn toch hoger bij laatstgenoemde.

Het McLaren F1 feestje was dus eigenlijk de perfecte manier om zonder imago problemen aan een supersportwagen mee te werken. Het was Paul Rosche zelf die toenadering zocht met Gordon Murray om een speciaal geprepareerde 6,1 liter V12 te kunnen leveren. De Macca F1 was het beste, maar ook veruit het duurste wat je in de jaren '90 op 4 wielen kon krijgen, nog steeds zijn we over deze auto niet uitgesproken.
Er werden slechts 72 roadlegal en 28 raceuitvoeringen gebouwd waarmee uiteindelijk geen geld is verdiend.

Bugatti probeert eigenlijk die zelfde overdonderde tik aan de concurentie uit te delen zoals Mc Laren dat in de jaren 90 heeft gedaan. Opnieuw is het gelukt, opnieuw is het weer het duurste wat je kan kopen, en opnieuw lijkt men er geen geld mee te kunnen verdienen.

Ik denk dat ze bij BMW echt wel kunnen, maar niet tegen elke prijs.
De M modellen zijn hun imago producten, waar ze op dit moment meer dan genoeg aan hebben en waar ze ook nog eens dik aan verdienen.
Wees maar blij dat ze deze voorzichtige manier van modellen politiek hanteren. Ondank het feit dat ook BMW tegenwoordig op de kleintjes moet letten, is het voor zo'n kleine speler nog steeds zeer bewonderenswaardig hoe goed de producten zijn die ze op de markt brengen.

Overigens heeft BMW het afgelopen jaar laten doorschemeren dat er iets speciaals aan zit te komen. Ik denk dat we het dat in een soort auto als de Z9 moeten gaan zoeken. Een GT die het moet gaan opnemen tegen auto's als de Ferrari 599 Fiorano, GT-R, Corvette, met een prijs die daar tussenin zal liggen.

Peric

Bericht door Peric » 02 jul 2008, 22:00

En als je nou een M6 uitkleed? Is 'ie dan nog steeds te zwaar om als Sportscar neergezet te worden??
Heeft al veel voordelen, V10, over de 500 paarden, RWD, laag...

romo

Bericht door romo » 02 jul 2008, 22:06

Peric schreef:En als je nou een M6 uitkleed? Is 'ie dan nog steeds te zwaar om als Sportscar neergezet te worden??
Ik vind, even voor de duidelijkheid, dat we van standaard auto`s moeten uitgaan, zoals ze vanaf fabriek geleverd worden.
Verbouwingen, van welke aard dan ook, hebben niets meer met het origineel te maken. Als we dit aanhouden blijft het transparant.
Anders kan je van een DAF ook een supersportscar maken, terwijl dat in essentie natuurlijk niet het geval was.

HSR

Bericht door HSR » 02 jul 2008, 22:10

Zolang er Porsche bestaat zal bmw in het sportwagen segment ten alle tijden 2de viool spelen, of jullie bmw-fappers dat nu willen of niet. :wink:

Peric

Bericht door Peric » 02 jul 2008, 22:13

Jullie BMW-fappers? Wat heb je zelf?? :P

En okay Romo, point taken.. :)

Joop

Bericht door Joop » 02 jul 2008, 22:14

Peric schreef:En als je nou een M6 uitkleed? Is 'ie dan nog steeds te zwaar om als Sportscar neergezet te worden??
Het antwoord is door BMW zelf ook al gegeven, net als het antwoord op de vraag of er een M3 CSL komt...: In de basis al TE zwaar dus... (vandaar de experimenten met het GINA concept)

BMW houdt het sportieve imago overeind onder andere opgebouwd in de jaren voor de oorlog met de 3/15PS roadster en de 328 die in diverse races (Mille Miglia, heuvelklims, etc.) wel heel vaak de hoofdprijs wegsleepte. Na de oorlog heeft BMW zich vooral met tourenwagenraces beziggehouden (met F1 en F2 als uitschieter). Succes in de tourenwagenraces vertaald(e) zich naar goede verkopen in ""vergelijkbare"" straatversies en natuurlijk het niet wijzigen van de aandrijf-layout: Power-to-the-rear-wheels...

Op basis van het verleden associeer ik BMW ook niet als sportwagenmerk (met een enkele uitzondering na: de 3/15PS roadster de 328 en de M1 en wellicht een Z3M en de Z4M na dan); maar wel als sportief merk en zie dan ook niet in waarom BMW een (super)sportauto op de markt zo moeten brengen.

Ook vanuit financieel oogpunt is dit zeer oninteressant. Houdt wel rekening dat de vrij conservatieve Beierse Quandt familie nog steeds veel te vertellen heeft binnen de propellor-gelederen. Uitbrengen van een (super)sportauto moet wel een hoger doel dienen; vooralsnog doet het dat niet.

romo

Bericht door romo » 02 jul 2008, 22:18

Fam Quandt; bezit 46,6 % van de aandelen, ja die hebben veel, heel veel in de Beierse melk te brokkelen

Joop

Bericht door Joop » 02 jul 2008, 22:20

romo schreef:Fam Quandt; bezit 46,6 % van de aandelen, ja die hebben veel, heel veel in de Beierse melk te brokkelen
... zonder Herbert was M allang AMG geweest... :wink:

romo

Bericht door romo » 02 jul 2008, 22:23

Joop schreef:
romo schreef:Fam Quandt; bezit 46,6 % van de aandelen, ja die hebben veel, heel veel in de Beierse melk te brokkelen
... zonder Herbert was M allang AMG geweest... :wink:

Ik zou er nachtmerries van krijgen hehehe :lol: ..............................

Elmar

Bericht door Elmar » 02 jul 2008, 22:38

Het is toch ook helemaal niet interessant voor de gemiddelde mens/BMWfapper of er wel of niet een supercar van BMW komt.

Waar ik en vele hardwerkende mensen op zitten te wachten is een busje van BMW (formaat Vito/T5) met een .35d blok erin... 8)

Plaats reactie