Audi 3.0 TFSI Supercharged Engine

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Erik K.

Bericht door Erik K. » 28 jun 2008, 14:57

Inderdaad,
Ik denk toch VAG weer iets in de trant van de G-lader style willen gaan toepassen. Dus nul turbogat en al veel koppel in de lagere toeren, en inderdaad een serieus duel aan willen met de .35i motor van BMW.

jaydee

Bericht door jaydee » 28 jun 2008, 21:41

Door hoog koppel vanaf stationair kun je wel een laag verbruik halen lijkt me (schakelen bij 2500 tpm, "het nieuwe rijden"). En de verbruikscijfers zijn tegenwoordig belangrijker dan vermogen... :?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 28 jun 2008, 22:07

Ja dan moet je vooral een SC pakken die een stuk minder efficient is als een turbo :)

Concept met een kleine turbo had me dan beter geleken :)

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 29 jun 2008, 11:19

VW gebruikt tegenwoordig al langer SC's bij de 1.4 TSI i.c.m. met turbo dan weliswaar. Het rendement van een turbo ligt idd hoger dan van een SC maar ik denk (als ik kijk naar het vermogen en de verbruik cijfers) dat de motor met name ontworpen om met relatief kleine motor b.v. ook een A8 kan aandrijven net als een 1.4 TSI in een Passat. Vanuit dat oogpunt wil je gewoon vanaf stationair een lineaire vermogensopbouw zonder een fractie van turbo lag.

Voor de S4 (en andere performance versies) komt die turbo er natuurlijk ook nog eens bij op :D Bedenk even hoe breed Audi dit blok kan inzetten gelet op wat men met de 1.4 TSI bedient. Super gewoon :D

Marc R

Bericht door Marc R » 29 jun 2008, 11:48

Als Audi op deze 3.0 TFSI met kompressort ook nog eens een turbo gaat schroeven dan is het wel weer een serieuze kandidaad voor dikke prestaties. :shock:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 29 jun 2008, 13:15

Is qua concept niets anders dan een 1.4 TSI :wink:

Starred

Bericht door Starred » 29 jun 2008, 20:17

Powerful, spontaneous and ultra-efficient: this is the new top version in Audi’s V6 engine range. The 3.0 TFSI develops 213 kW (290 hp) and a huge 420 Nm (309.78 lb-ft) of torque. It combines two state-of-the-art technologies in perfect style - gasoline direct injection and compressor supercharging. The hi-tech V6 will go into production later in the year. The brand with the four rings has a long tradition of supercharged engines. The legendary Grand Prix racing cars built by Auto Union back in the 1930s already featured compressors, which coaxed as much as 440 kW (around 600 hp) out of the mighty 16-cylinder and 12-cylinder engines.

[img:78:110]http://car.kak.net/bilder/audi/audi_3_l ... fsi01l.jpg[/img]

- Compressor and direct injection - a compelling duo
- 213 kW (290 hp), 420 Nm and outstanding efficiency
- Superb power from idle speeds up, spontaneous torque buildup

From the late 1970s on, Audi focused its attention on the exhaust turbocharger, which helped it to a succession of noteworthy triumphs in the world of motor sport. It was at this time that Audi’s turbo engines began to enjoy resounding market success.

The compressor is now staging a comeback. It is the ideal supercharging technology for the new three-liter V6, the 3.0 TFSI; the T in Audi engine designations consequently no longer exclusively denotes turbo versions.

Extensive comparative tests revealed the mechanical supercharger to be superior to a biturbo concept for this engine. In conjunction with direct injection, its packaging, starting performance and dynamic response were far superior.

The compressor is so compact that it easily fits inside the 90-degree V of the cylinder banks, in place of the intake manifold. Because it is driven by the engine via poly-V belt, its full thrust is available from idle speed upwards, producing huge pulling power when driving off. The 3.0 TFSI delivers its maximum 420 Nm (309.78 lb-ft) at only 2,500 rpm and maintains this constantly until 4,850 rpm.

The gas paths after the compressor are very short; this means that the torque is built up extremely quickly, even more dynamically than on a naturally aspirated engine of the same displacement. The 3.0 TFSI responds sportily to the throttle, with exceptional agility and bite. And it revs up to the maximum of 6,500 rpm with playful ease, achieving its rated output of 213 kW (290 hp) at just under 5,000 rpm.

Top marks for fuel efficiency

The 3.0 TFSI without question earns top marks for fuel efficiency, too. And its pulling power enables it to extend the transmission ratio, further adding to its already superior efficiency. The new 3.0 TFSI will achieve an average fuel consumption of well under 10 liters per 100 km (23.52 US mpg) in virtually all longitudinally engined Audi models, the concept for which it is envisaged. It is designed to run on either premium or regular gasoline and already complies with the future emission standard Euro 5 - a question of honor for every new Audi engine.

The Audi technology of gasoline direct injection according to the FSI principle was what made this trailblazing efficiency possible in the first place. Unlike conventional concepts, it allows the compressor to be located behind the throttle valve. In view of the low density of the intake air at loads below supercharging level and when coasting, its rotors are free-running and the amount of power required to drive them is low.

The engine’s high compression ratio of 10.5:1 also plays a big part in its efficiency. The direct injection principle is once again the key, because the intensively swirled fuel cools the combustion chamber, reducing the tendency to knock.

The compressor of the new 3.0 TFSI is what is known as a Roots blower. Inside it, two four-vane rotary pistons counter-rotate at a speed of up to 23,000 rpm, with an air gap between them measuring just a few thousandths of a millimeter. The rotors can deliver 1,000 kilograms (2204.62 lb) of air per hour and force it into the combustion chambers at a boost pressure of up to 0.8 bar.

Two water-to-air intercoolers made from aluminum and connected to a separate coolant circuit are integrated into the housing. Here, the compressed and therefore heated intake air is cooled down again in order to boost its oxygen content for the combustion process. An extensive package of measures reduces the level of noise generated by the compressor to a minimum.

The engine itself belongs to Audi’s family of ultramodern V engines. In addition to the standard cylinder angle of 90 degrees, their attributes include systematic lightweight construction - the three-liter version’s crankcase, which is made from cast aluminum/silicon, tips the scales at just 33 kilograms (72.75 lb). The entire engine, including the compressor, weighs 189 kilograms (416.67 lb). The bore measures 84.5 millimeters (3.33 in) and the stroke 89.0 millimeters (3.5 in), producing a swept volume of 2,995 cm3.

Reinforcements on the crankcase

Audi has included a whole array of refined hi-tech features on the 3.0 TFSI. The crankcase has been adapted to the higher prevailing pressures and all components are frictionally optimized. The two intake camshafts can be adjusted through 42 degrees crankshaft angle. In the intake ports, tumble flaps induce movement in the incoming air to promote optimum mixture preparation.

The injection system is a fundamentally new design. A common rail system with six-hole injectors injects the fuel directly into the combustion chambers at a pressure of up to 150 bar. The injectors’ highly dynamic response permits up to three fuel injections per operating cycle across an extensive range of the characteristic map. They, too, optimize the combustion process and therefore contribute to the impressive performance of the new 3.0 TFSI.

[source: audi-mediaservices.com]

raymondw

Bericht door raymondw » 29 jun 2008, 20:30

Rico v Velzen schreef:
VAG heeft toch al een hele range 2.0 turbo motoren die die vermogens ook bijna leveren
Karakter is denk ik wel heel anders.
Helemaal mee eens. VAG bewees dit in het verleden al met de 150pk 1.9TDI en de 150pk 2.5TDI. Weinig verschil in motorspecs, maar daar waar de vierpitter een zenuwachtig kreng is, is de zespitter een schoolvoorbeeld van onthaasten.

RutgerK

Re: Audi Officially Announce New 3.0 TFSI Supercharged Engine

Bericht door RutgerK » 04 sep 2008, 13:07

Ik hoorde net van de verkoper dat de S4 de 3.0TFSI Kompressor met turbo krijgt met 344pk.

Martijn

Bericht door Martijn » 04 sep 2008, 14:09

Die hadden ze beter als non-S in de A4 kunnen hangen, dan was het een concurrent voor de 335i geweest. Audi kennende zal deze wel 75-80k gaan kosten, is toch net ff wat anders dan 62-63k voor een 335i High Exe.

Macboy

Bericht door Macboy » 04 sep 2008, 20:09

Die heb je zelfs al voor 59k vriend :)

Dat S-verhaal vs .35i en M3 heb ik nog een leuk verhaaltje ooit over geschreven dus ik snap precies wat je bedoelt. Los koppelen van de S-modellen zou inderdaad een 10k lagere prijs rechtvaardigen, maar aan de andere kant: wie koopt er nu een kale standaard 335i ? Bijna niemand. En Audi ziet dat ook in en maken hem gewoon compleet en bieden hem als S4 aan. Zit wel wat in natuurlijk. Maar de directe concurrentielijn is daarmee wel verdwenen, maar dat is al jaren zo.

Martijn

Bericht door Martijn » 05 sep 2008, 10:28

Macboy schreef:Die heb je zelfs al voor 59k vriend :)

Dat S-verhaal vs .35i en M3 heb ik nog een leuk verhaaltje ooit over geschreven dus ik snap precies wat je bedoelt. Los koppelen van de S-modellen zou inderdaad een 10k lagere prijs rechtvaardigen, maar aan de andere kant: wie koopt er nu een kale standaard 335i ? Bijna niemand. En Audi ziet dat ook in en maken hem gewoon compleet en bieden hem als S4 aan. Zit wel wat in natuurlijk. Maar de directe concurrentielijn is daarmee wel verdwenen, maar dat is al jaren zo.
Voor 62-63k IS DIE NIET KAAL, daarom noem ik die prijs ook. De ex-RH-spec 335i (High Exe met wat extra rommel, 18" M-stuur etc)

RVV

Bericht door RVV » 05 sep 2008, 10:43

Ik denk dat het S label wel een meerwaarde bied tov een non M van BMW.

Ook al zijn de perfomance hetzelfde een S is toch meer bijzonder. Als ik Audi gericht zou zijn, dan een S all the way.
Indertijd had ik ipv mijn Audi S3 ook een 325ti compact kunnen kopen. Ongeveer dezelfde prijs, Audi iets betere performance.. maar geen haar op mijn hoofd die een "eenvoudige" 3 serie met afgehakte kont prefereerde boven de S3.

Alleen was die 325i WEL de auto, met de juiste, motor en juiste aandrijving.. :oops: :oops: Maar de meerwaarde van een S overtrof dat op dat moment allemaal ik was blind voor de juiste argumenten :bag: .. nu 8 jaar verder S'en, M's Stock .30i topmotoren te hebben gehad, kan ik het allemaal wat beter relativeren.

Maar de meerwaarde van een S tov een 335i is wel degelijk aanwezig, dat druk je niet uit in de kale performance cijfers. Gevoel, beleving, kwaliteits uitstraling ed.. Audi heeft het gewoon heel slim gedaan om 2 performancelijnen op te zetten, S en RS. BMW heeft alleen maar M. En een 335i is geen M.

Mijn keuze zou noch de 335i noch de Audi motor zijn.. altijd een atmosferische motor.

Tom

Bericht door Tom » 05 sep 2008, 10:54

Toch zie ik de S-modellen van Audi (tegenwoordig! nu ze ook de RS lijn hebben) meer zoals het M pakket van BMW. Dus sportievere looks, velgen/verlaagd, sportinterieur, logotjes in interieur) en niet heel veel meer. Met als verschil dat het M pakket van BMW ook op lagere motorisering mogelijk is.

Tristan

Bericht door Tristan » 05 sep 2008, 11:01

Tom schreef:Met als verschil dat het M pakket van BMW ook op lagere motorisering mogelijk is.
Audi heeft:

S-line (zoals BMW ///M heeft)
S-modellen
RS-modellen

Dus S-modellen (S3, S4 en S6) mag je niet vergelijken met bv. een 120i, 335i of 545i met M-pakket. De S-modellen vind ik wel wat specialer omdat zij features hebben die S-line modellen niet hebben (motoren, interieur etc).

RVV

Bericht door RVV » 05 sep 2008, 11:05

Tom schreef:Toch zie ik de S-modellen van Audi (tegenwoordig! nu ze ook de RS lijn hebben) meer zoals het M pakket van BMW. Dus sportievere looks, velgen/verlaagd, sportinterieur, logotjes in interieur) en niet heel veel meer. .

En toch is dat niet zo, mede om deze zin Tom
Met als verschil dat het M pakket van BMW ook op lagere motorisering mogelijk is
, Audi heeft ook wel zo'n S Line paket.. maar een S word het nooit. Netzo min als een stock BMW een M word met M paket. Ik heb tenminste nooit het gevoel dat ik in een M stap als ik met de 130i ga rijden en zo uit mijn hoofd zitten er ongeveer 10 M emblemen rondom de auto geplakt. Met de S3 had ik wel altijd het gevoel dat ik in een echte S reed. Toch was de S3 feitelijk niet veel anders als de 130i nu is.

Macboy

Bericht door Macboy » 05 sep 2008, 11:34

Tom haalt inderdaad S-modellen (S3, S4, S6, S8) door elkaar met S-line. Dat laatste is inderdaad het M-pakket.

Wat Martijn nu bedoelde is dat BMW een 335i topmotor aanbied, maar dat Audi daar geen concurrent voor heeft. De S4 was vroeger altijd een concurrent van de M3, maar niet meer. De M3 is veel verder gestegen, de S4 is gelijk gebleven. De S4 concurrent is meer de 335i met M-pakket en wat opties. De RS4 is er als concurrent van de M3.

Kortom: het Audi/BMW gamma loopt niet meer synchroon ! Ik zal mijn post wel even proberen te vinden hierover, die was best duidelijk vond ikzelf.

Waar het dus om gaat is hoe de 3.0TSFI motor gepositioneerd wordt, als S4 (geen directe tegenhanger bij BMW) of als een veredelde A4 3.2 zeg maar (dus 335i concurrent) ?

gevonden :clap: en ik neem aan dat Martijn dit ook bedoelt
Macboy schreef:Probleem is dat de Audi en BMW lijn niet meer overeenkomen. Vroeger had je de C280, de A4 2.8 en de BMW 328i.

Daarnaast had je de C36 (later C43) AMG, M3 en de Audi S4.

Het werd de C320, de A4 3.2 en de BMW 330i.

Vervolgens de C55 AMG, M3 en Audi S4. Uiteindelijk kwam ook de RS4 erbij.

Opeens kwam er een M3 die veel hoger stond, een S4 die dit niet bij kon benen en een RS4 als oplossing. De AMG modellen bleven onveranderd.

De C350 kwam, de 335i, maar geen 3.2 die dit kon bijbenen. De Audi 3.2 was natuurlijk wat minder, ook goedkoper, de S4 was veel duurder en meer peekaa. Maar het gat naar de AMG en de M3 werd veel te groot.

De Audi S-modellen liepen dus niet meer synchroon.

Dat is ook de reden waarom een 335i tegen een S5 wordt geplaatst, terwijl de laatste veel duurder is, maar prestaties gelijk zijn.

De S5 tegen de M3 is natuurlijk een lachertje.

De S-modellen zijn dus niet direct meer vergelijkbaar (qua prijs in elk geval) met de directe concurrenten.

Nu ziet Audi de S4 als concurrent voor de 335i, hetgeen beetje vreemd gaat lopen, omdat de prijs van de S4 veeeeeeeeel hoger zal zijn dan die van de 335i.

De 335i staat wat prijs betreft gelijk aan de A4 3.2.

Hiermee staat denk ik ook vast dat Audi wat dat betreft toch wel achterloopt. De RS4 is zonder twijfel de concurrent voor de M3. Daar zit het probleem niet, maar daar onder is het allemaal beetje merkwaardig.
Vandaar dat ik ook denk dat Audi een 3.0TFSI naast een 335i dient te plaatsen, maar aan de andere kant kom ik terug op mijn eerdere post waarin ik zeg dat Audi het wel beter begrijpt: bijna niemand koopt een kale 335i. Met dat in het achterhoofd is een reguliere verkochte 335i prijstechnisch wel degelijk een prijsconcurrent van de S4 (3.0TSFI) omdat die natuurlijk veel meer zal bieden voor het geld (hoewel je daar met opties ook weer overheen gaat).

Maar een stille killer wordt het dan niet.

@Martijn: de 335i High Executive kost EUR 59.385 dus nog geen 60k met alle noodzakelijke opties (M-stuur en 18" daargelaten).

Tom

Re: Audi 3.0 TFSI Supercharged Engine

Bericht door Tom » 05 sep 2008, 13:39

Wat ik bedoel is dat ik de S-modellen niet meer de speciale uitstraling als vroeger vond hebben.

Misschien omdat je weet dat er nog een model boven zit ofzo. Het zijn geweldige auto's die misschien behoorlijk ondergewaardeerd zijn, maar als ik een S4 zie rijden dan valt het bijna niet op dat het wat speciaals is. Er zitten dikke velgen onder, alu spiegelkappen en twee uitlaten. Heel mooi maar niet zo heel speciaal. Beetje het idee van het M pakket. Ook mooi maar geen echte M.
Dus geen uitgeklopte wielkasten of anderzins iets wat wil zeggen 'kijk hier ben ik'. Het zal wel de kracht zijn maar voelt voor mij hetzelfde als een redelijke undercover 335i met M pakket (toch sportief maar nog geen M3-koppendraaier). Zet een RS4 naast de S4 en je hebt naar mijn idee iets speciaals.. aparter interieur, die dikke Recaro-stoelen, dikke brul uit de uitlaat, exterieur gewoon 'dik'.

Interieur A4:

Afbeelding

Interieur S4:

Afbeelding

Interieur RS4:

Afbeelding

De A4 en S4 verschillen in het interieur amper, ik zie dezelfde stoelen (al zal die A4 wel sportstoelen hebben?), dezelfde pook, zelfde stuur maar dan met S4 embleem, etc. Interieurlijsten zullen misschien exclusief voor de S4 zijn?

p.s. ben leek op gebied van Audi en opties maar zijn zo even dingen die mij opvallen

RVV

Bericht door RVV » 05 sep 2008, 13:55

RS lijn kan voor voor veel klanten ook wat TE zijn..

Tom

Bericht door Tom » 05 sep 2008, 14:01

Rico v Velzen schreef:RS lijn kan voor voor veel klanten ook wat TE zijn..
Ja maar speciale is er dan wel vanaf toch. Kun je dus net zo goed die nieuwe 3.0 tfsi met S-line nemen? alleen kun je dan niet zeggen dat je een S4 hebt... :wink:

RutgerK

Bericht door RutgerK » 05 sep 2008, 14:11

Tom, het punt is dat Audi voor de S en RS specifieke motoren levert. De S is alleen gekoppeld aan de 3.0 turbo kompressor en is meer de GT en de RS krijgt een nieuwe 4.2 V8 420pk of iets meer.

De normale A4 krijgt ten hoogste de 3.2 of misschien de 3.0 kompressor met 290pk.

RVV

Bericht door RVV » 05 sep 2008, 15:01

Tom het punt is gewoon dat Audi voor de motorisering en modellen/type keuze een betere (prijs)spreiding heeft dan BMW.

Als NON Audi rijder ben je dan snel geneigd om te zeggen, wat een overkill en S is het net niet tov RS, maar Audi pakt het slim aan en bied de mensen die RS wat te extreem vinden de S lijn aan. En dit is ook helemaal niet nieuw ofzo. Al sinds de Audi RS2 (gebasseerd op de Audi 80/S2) voert Audi deze modellen strategie.

In 1999 kreeg dit een nieuwe inpuls met de RS4 station, en later de RS6, maar altijd de normale S lijn er naast.

Er is 1 moment geweest, was dacht ik 1994/1995 en toen kwam Audi met de S6plus. Officieel was de fabrikant quattro GmhB.

Dit gold dacht ik ook voor de RS2 uit RS4 station uit 1999. Ik weet eerlijk gezeg niet of dit ook van toepassing is op de latere RS modellen zoals de huidige RS6.

Indien wel dan kun je formeel ook spreken van dat de RS lijn van een andere fabrikant is (Quatrro GmhB/op papier dan) dan de gewone S lijn die wel op Audi zijn eigen naam staan.

Overigens is de M/individual divisie van BMW een zelfstandige fabrikant (op papier dan)

HSR

Bericht door HSR » 05 sep 2008, 17:38

Rico v Velzen schreef:I

Alleen was die 325i WEL de auto, met de juiste, motor en juiste aandrijving.. :oops: :oops: Maar de meerwaarde van een S overtrof dat op dat moment allemaal ik was blind voor de juiste argumenten :bag: .. nu 8 jaar verder S'en, M's Stock .30i topmotoren te hebben gehad, kan ik het allemaal wat beter relativeren.

Relativeren?!?!?!?! Man, jij bent de grootste propellorneuker van het hele forum. :lol: :lol:

RVV

Bericht door RVV » 05 sep 2008, 17:42

hugo schreef:
Rico v Velzen schreef:I

Relativeren?!?!?!?! Man, jij bent de grootste propellorneuker van het hele forum. :lol: :lol:

Ja dat zeg ik toch.. met een omweg, een Audi S is kut, je moet NOG beter lezen Hugo :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

(knipoog naar alle Audi S rijders)

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 05 sep 2008, 20:35

Audi S(ucks)............................................. :mrgreen:

Zoekt dekking................................................. :goodnight:

Plaats reactie