Lastige keuze...
-
Het idd wat de gek er voor wil geven. Veel hangt natuurlijk af van de prijs waarvoor je hem kan overnemen.
Persoonlijk vind ik zo'n auto altijd minder waard (in geld) dan zelfs een originele 328i Touring, tenzij de ombouw echt als een prototype of one-of-a kind door M-GmbH zelf gebouwd zou zijn. Ook een originele auto van bv een tuner als Alpina (ja ja, is geen tuner) , Hartge of AC Schnitzer zou voor mij meer mogen kosten.
Aan de andere kant, als het niet teveel geld kost, dan zou ik zo'n zelf ombouw project misschien wel overwegen. Auto moet er dan wel heel erg netjes uitzien met oog voor detail en kwaliteit. Op zo'n moment maakt het me dan ook weinig uit of de auto in geldwaarde sterk zou dalen, gelijk blijven of stijgen, lang leve de lol die je met zo'n wagen zou kunnen hebben.
Persoonlijk vind ik zo'n auto altijd minder waard (in geld) dan zelfs een originele 328i Touring, tenzij de ombouw echt als een prototype of one-of-a kind door M-GmbH zelf gebouwd zou zijn. Ook een originele auto van bv een tuner als Alpina (ja ja, is geen tuner) , Hartge of AC Schnitzer zou voor mij meer mogen kosten.
Aan de andere kant, als het niet teveel geld kost, dan zou ik zo'n zelf ombouw project misschien wel overwegen. Auto moet er dan wel heel erg netjes uitzien met oog voor detail en kwaliteit. Op zo'n moment maakt het me dan ook weinig uit of de auto in geldwaarde sterk zou dalen, gelijk blijven of stijgen, lang leve de lol die je met zo'n wagen zou kunnen hebben.
Laatst gewijzigd door M@rcel op 23 jun 2008, 09:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bert ///M3
Blijft een eeuwige discussie Rene. Voor de 1 is het een BMW bouwpakket en voor de ander een Hartge auto. Wil je 75K vangen dan zal je echt al een Hartge liefhebber moeten wetenGTRene schreef:Je weet duidelijk niet waar je over praat, en helaas is dat met veel mensen zo die denken dat het een BMW is met hartge goodies...terwijl het niet een BMW is wat chassisnummer betrefd maar een echte one of Hartge en ook op papier en kenteken enz enz, verder is dat zwart onder de motorkap bewust gedaan door Hartge, de rest waar je ook kijkt is allemaal Titansilber in de Hartge huiskleur gespoten.allen schreef: Die van Rene is denk een moeilijker geval. Dan praat je over iets wat in zijn en de ogen van sommigen een Hartge is, maar bij de meesten gewoon een BMW met potente motor. Vervolgens zie je een M coupe staan voor 25k terwijl hij 75k vraagt voor de Hartge. Moet je jezelf even voorleggen of het de meerprijs aan lol ook daadwerkelijk oplevert. Daarnaast heeft Hartge in mijn ogen zich er wel erg goedkoop vanaf geholpen om alleen de buitenzijde van de auto te spuiten. Sla de motorkap open en je ziet een zwarte auto. Daar knappen ook veel mensen op af. Voor 75k shop ik a vrolijk rond voor een tweedehands Maserati, Porsche, e.d..
Mag het minder luxe zit ik voor dat geld volgens mij al in een nieuwe Exige.
En de motorombouw en tuning is zoveel meer omvangrijk dan je denkt, maar dat neem ik je niet kwalijk vele kortzichtigen denken zo![]()
als je weet dat alleen het totale pakket wat op de auto zit en je besteld dat los bij hartge engeland en laat dat monteren kost dat alleen al 95.000,- ex de auto zijnde een M coupe! en dan heb je nog steeds een BMW M coupe, terwijl die van mij een echte Hartge is. !( in NL was de nieuw prijs destijds 160.000,-euro in 2001) dus dat verhaal gaat helemaal niet op.
On topic, gewoon kopen dat spul, ik had destijds een M3 Compact, en een e30 320 met M5 340pk motor en een M3 E30 met M3 E36 motor enz enz en allemaal met winst verkocht, tis maar wat een gek er voor geeft en je moet geen haast hebben, en gewoon te koop zetten, je hebt maar 1 liefhebber nodigen je rijd tenminste niet iets wat zo-velen al rijden 8) have fun :idea:

Wat zijn de eerste 3 letters van het chassisnummer dan?
WBA = BMW AG
WBS = BMW Motorsport
WPA = Alpina
Hartge = ???
-
Da's misschien wat kort door de bocht Bert.Bert ///M3 schreef: Blijft een eeuwige discussie Rene. Voor de 1 is het een BMW bouwpakket en voor de ander een Hartge auto. Wil je 75K vangen dan zal je echt al een Hartge liefhebber moeten weten![]()
Ik denk dat een echte liefhebber verdomd goed weet wat de auto van René echt is: een originele en unieke Hartge en geen BMW met ombouwpakket. (factory fitted of niet maakt daarbij niet uit)
En daarnaast heb je de rest van de mensen die er gewoon echt geen énkel idee van heeft.

In ieder geval gaat de vergelijking tussen een zelf omgebouwde BMW E36 touring waar jij het hier over hebt en de auto van René volledig mank.
Als ik zou moeten besluiten om de Hartge van René te kopen, zou ik heel andere criteria hanteren dan wanneer ik een besluit zou moeten nemen over de aanschaf van deze E36 touring.
De waardevastheid van de Hartge is gebaseerd op uniekheid en originaliteit terwijl de waardevastheid van de E36 daar weliswaar ook op gebaseerd zal zijn, maar anders zal worden gewogen.
Het is nogal een verschil of je kunt zeggen dat je een originele 'one of a kind' fabrieksauto hebt, die ook als zodanig over de hele wereld bekend staat, en dus feitelijk alleen daarom al een absoluut collectors item is, of je kunt zeggen dat je een unike ombouw E36 touring hebt waarvan er maar ééntje in Nederland rondrijdt.
Appels met peren dus....
Voor wat betreft Adje's dilemma: Ik zou het voornamelijk van de staat van de auto en de kwaliteit van de ombouw t.o.v de prijsstelling af laten hangen.
Oftewel, het is maar net wat je er zelf voor over hebt om die auto te bezitten.
Dat kan een ander nooit voor jou zeggen....

Laatst gewijzigd door Dexter op 24 jun 2008, 08:13, 1 keer totaal gewijzigd.
- Macboy
Bij dit soort auto's is het precies wat de gek er voor over heeft. Mij persoonlijk kan een compact met M3 motor mij enorm bekoren. Zo'n auto is nooit niet EUR 20.000 waard, maar toch zou ik dat ervoor over hebben, stukje unicum in autoland, dat mag best wat kosten !
Kortom: volg je gevoel, niet de daadwerkelijke "waarde" van de auto.
offtopic: snap nog steeds niet waarom Hartge de Hartge van GTRene niet terugkoopt
Kortom: volg je gevoel, niet de daadwerkelijke "waarde" van de auto.
offtopic: snap nog steeds niet waarom Hartge de Hartge van GTRene niet terugkoopt
- GTRene
Hier een stuk van mijn papieren, maar de meeste mensen weten dat niet vandaar dat het ook moeilijk verkopen is...maar hij hoeft ook niet weg en zolang er over gepraat wordt loopt de reclame en de waarheid achter deze auto door en komen ze erachter dat het een echt hartge chassisnummer is, zie hier dan weten jullie het alvastBert ///M3 schreef:Blijft een eeuwige discussie Rene. Voor de 1 is het een BMW bouwpakket en voor de ander een Hartge auto. Wil je 75K vangen dan zal je echt al een Hartge liefhebber moeten wetenGTRene schreef:Je weet duidelijk niet waar je over praat, en helaas is dat met veel mensen zo die denken dat het een BMW is met hartge goodies...terwijl het niet een BMW is wat chassisnummer betrefd maar een echte one of Hartge en ook op papier en kenteken enz enz, verder is dat zwart onder de motorkap bewust gedaan door Hartge, de rest waar je ook kijkt is allemaal Titansilber in de Hartge huiskleur gespoten.allen schreef: Die van Rene is denk een moeilijker geval. Dan praat je over iets wat in zijn en de ogen van sommigen een Hartge is, maar bij de meesten gewoon een BMW met potente motor. Vervolgens zie je een M coupe staan voor 25k terwijl hij 75k vraagt voor de Hartge. Moet je jezelf even voorleggen of het de meerprijs aan lol ook daadwerkelijk oplevert. Daarnaast heeft Hartge in mijn ogen zich er wel erg goedkoop vanaf geholpen om alleen de buitenzijde van de auto te spuiten. Sla de motorkap open en je ziet een zwarte auto. Daar knappen ook veel mensen op af. Voor 75k shop ik a vrolijk rond voor een tweedehands Maserati, Porsche, e.d..
Mag het minder luxe zit ik voor dat geld volgens mij al in een nieuwe Exige.
En de motorombouw en tuning is zoveel meer omvangrijk dan je denkt, maar dat neem ik je niet kwalijk vele kortzichtigen denken zo![]()
als je weet dat alleen het totale pakket wat op de auto zit en je besteld dat los bij hartge engeland en laat dat monteren kost dat alleen al 95.000,- ex de auto zijnde een M coupe! en dan heb je nog steeds een BMW M coupe, terwijl die van mij een echte Hartge is. !( in NL was de nieuw prijs destijds 160.000,-euro in 2001) dus dat verhaal gaat helemaal niet op.
On topic, gewoon kopen dat spul, ik had destijds een M3 Compact, en een e30 320 met M5 340pk motor en een M3 E30 met M3 E36 motor enz enz en allemaal met winst verkocht, tis maar wat een gek er voor geeft en je moet geen haast hebben, en gewoon te koop zetten, je hebt maar 1 liefhebber nodigen je rijd tenminste niet iets wat zo-velen al rijden 8) have fun :idea:
![]()
Wat zijn de eerste 3 letters van het chassisnummer dan?
WBA = BMW AG
WBS = BMW Motorsport
WPA = Alpina
Hartge = ???

[IMG:434:329]http://img517.imageshack.us/img517/3291 ... kenfv6.jpg[/img]
en even nog over die ombouw BMW's als de compact enz enz...
als je weet dat je bv als je een compact naar Braspenning brengt en zegt bouw maar om met een M3 motor erin en alles aangepast enz enz dan kun je rekenen op een rekening van zo'n 40.000,- euro (incl wielen en onderstel enz enz ...
Dus als je dan zeg 20.000,-euro betaald voor een goed afgebouwd exemplaar incl de auto!! dan is het gewoon een koopje (natuurlijk nog wel ff handelen) in dat licht bezien, en stel je verkoopt hem weer voor dat geld aan iemand die zoiets zoekt en weet dat het rete duur is om te laten doen ziet die dat ook als koopje...en je hebt wat aparts en een wolf in schaapskleren...das extra fun 8)
- Bert ///M3
W09 is dus de officiele Hartge aanduiding
Ik denk trouwens dat je geen 40K kwijt bent voor een M3 Compact bouw hoor.
Je koopt een willekeurige compact, liefst 1 die al in Mtech uitvoering is.
Je koopt:
-3.0 of 3.2 M3 motor + electronica en bak
-Voorpoten en achteras van een schade Z3M
-Set wielen 17 of 18 inch.
Heb je een complete schade Z3M waar de motor en onderstel nog goed van zijn dan heb je bijna alles in huis voor de ombouw.
Moet je waarschijnlijk nog een uitlaatsysteem op maat laten maken, plus nog wat andere kleinigheden zoals een M3 tellerbak enz.
Maar je kan makkelijk onder de 20K klaar zijn imho. Misschien dat het bij Braspenning 40K kost maar dat zal dan meer met hun uurloon te maken hebben denk ik. Op zich hoef je niet veel aan te passen bij een compact, je kan het zowat in je garage doen bij wijze van spreken.

Ik denk trouwens dat je geen 40K kwijt bent voor een M3 Compact bouw hoor.
Je koopt een willekeurige compact, liefst 1 die al in Mtech uitvoering is.
Je koopt:
-3.0 of 3.2 M3 motor + electronica en bak
-Voorpoten en achteras van een schade Z3M
-Set wielen 17 of 18 inch.
Heb je een complete schade Z3M waar de motor en onderstel nog goed van zijn dan heb je bijna alles in huis voor de ombouw.
Moet je waarschijnlijk nog een uitlaatsysteem op maat laten maken, plus nog wat andere kleinigheden zoals een M3 tellerbak enz.
Maar je kan makkelijk onder de 20K klaar zijn imho. Misschien dat het bij Braspenning 40K kost maar dat zal dan meer met hun uurloon te maken hebben denk ik. Op zich hoef je niet veel aan te passen bij een compact, je kan het zowat in je garage doen bij wijze van spreken.
- GTRene
dat is ook zo Bert, maar vraag ze maar eens als je een standaard simpele compact aflevert daar waar niks sportiefs aan zit, en maak er een sportieve auto van...dus alles erop en aan, dikke wielen, onderstel, remmen, stoelen tellers enz enz...en zo leg ik dat uit, maar natuurlijk als je alles zelf kan kan het veel goedkoper 8) zo heb ik destijds mijn M3 compact gekocht (en laten keuren als zodanig!) bij een man die handelde in slopers e.d. en kon zelf veel en helemaal zelf opgebouwd door die kerel...zo kon ik die auto voor echt een koopje overnemen, hij rekende eigenlijk alleen de sloop onderdelen zeg maar en heel iets vergoeding voor andere zaken.
En zo kun je leuk zo'n project kar overnemen.
En zo kun je leuk zo'n project kar overnemen.
- Dennis Cavallino
Een E36 is op dit moment erg populair in NL, UK, en Duitsland. De slechte exemplaren zullen nog dalen in prijs, net als je bij Porsche 944's zag/ziet. Die koop je voor 1500 euro. Een E36 M3 zul je best eens voor 3000 euro vinden. Maar een net exemplaar, origineel, boekjes erbij (liefst nog origineel NL) keurig onderhouden, originele velgen, uitlaat en geen meuk erop, met lage km-standen, die zijn echt zeldzaam. Daar geeft een echte liefhebber zijn knaken aan uit. en dan maakt 't vaak niet uit of er voor zo'n exemplaar 15 of 20k wordt gevraagd. Maar je moet wel zo'n exemplaar hebben en iemand vinden die die liefhebber met knaken in zijn kontzak is.
De Hartge discussie duurt nog wel jaren denk ik. Het is een autofabrikant die niet iedereen aanspreekt. De auto is een one-off, dat is zijn voor- en nadeel tegelijk. Ik ken mensen die alles doen voor een Hartge E30 spruitstuk of een spoilerpakketje, maar die mensen staan denk ik niet te springen om een Z3 V8 van Hartge te kopen voor dat geld. Totaal verschillende doelgroep.
Ik zie het net als die Strosek 928's van weleer. Het is gewoon 'fout' in ogen van de meesten en dus niet veel waard. Kleine jongens hebben in 1985 die auto naast hun TestaRossa poster helemaal ondergekwakt en nu denken ze: had ik die 288 GTO Poster nog maar die ervoor aan de muur hing.... Als je begint over Strosek snapt iedereen welke auto dat was, met die Testarossa strepen. Maar je valt nu ook niet meer op Madonna met die krullen en tierelantijntjes. Madonna van nu is ouder, wat eenvoudiger en veel aantrekkelijker. En we zijn allemaal ook veranderd, zo ook onze smaak.
Maar goed, een E36 M3 Touring vind ik léuker dan een sedan of coupé. Origineel of niet, ik zou er geen 20k aan uitgeven, maar een dikke 10k zijn ze zeker waard. En wellicht blijven ze dat ook wel. Het is gewoon een fraai model en het is een niche waar altijd wel liefhebbers voor te vinden zijn. Liefhebbers van snelle stations. Daar zijn er meer van dan van One of a Kind Stroseks of Hartges.
Denk ik. Maar heej, ik heb nooit een Strosek poster gehad, wel van Madonna.
De Hartge discussie duurt nog wel jaren denk ik. Het is een autofabrikant die niet iedereen aanspreekt. De auto is een one-off, dat is zijn voor- en nadeel tegelijk. Ik ken mensen die alles doen voor een Hartge E30 spruitstuk of een spoilerpakketje, maar die mensen staan denk ik niet te springen om een Z3 V8 van Hartge te kopen voor dat geld. Totaal verschillende doelgroep.
Ik zie het net als die Strosek 928's van weleer. Het is gewoon 'fout' in ogen van de meesten en dus niet veel waard. Kleine jongens hebben in 1985 die auto naast hun TestaRossa poster helemaal ondergekwakt en nu denken ze: had ik die 288 GTO Poster nog maar die ervoor aan de muur hing.... Als je begint over Strosek snapt iedereen welke auto dat was, met die Testarossa strepen. Maar je valt nu ook niet meer op Madonna met die krullen en tierelantijntjes. Madonna van nu is ouder, wat eenvoudiger en veel aantrekkelijker. En we zijn allemaal ook veranderd, zo ook onze smaak.
Maar goed, een E36 M3 Touring vind ik léuker dan een sedan of coupé. Origineel of niet, ik zou er geen 20k aan uitgeven, maar een dikke 10k zijn ze zeker waard. En wellicht blijven ze dat ook wel. Het is gewoon een fraai model en het is een niche waar altijd wel liefhebbers voor te vinden zijn. Liefhebbers van snelle stations. Daar zijn er meer van dan van One of a Kind Stroseks of Hartges.
Denk ik. Maar heej, ik heb nooit een Strosek poster gehad, wel van Madonna.

- Dennis Cavallino
- Adje ///M3
- Peter Tunissen
Voor zover ik weet is de koets van een M3 helemaal niet anders dan die van een 'gewone' E36....
Enige waar je op moet letten is dingen als subframes, aandrijfsassen, wiellagers etc., dat zijn dingen die meteen aangepakt moeten worden bij zo'n hobbyproject, anders gaat het kapot vanwege het extra vermogen.
Remmen en onderstel uiteraard ook.
Enige waar je op moet letten is dingen als subframes, aandrijfsassen, wiellagers etc., dat zijn dingen die meteen aangepakt moeten worden bij zo'n hobbyproject, anders gaat het kapot vanwege het extra vermogen.
Remmen en onderstel uiteraard ook.
- Bert ///M3
- Peter Tunissen
- Bert ///M3
Dat is het vreemde van het verhaal. Als je op Realoem kijkt dan hebben een 316 coupe en een M3 coupe precies hetzelfde onderdeel nummer voor een koetswerk. Er worden een paar delen aangegeven zoals de platen voor de vering maar die van het subframe weer niet.
Maar toch zitten er verschillen in. Die subframe versteviging, maar M3's na 94 hebben bijvoorbeeld ook een cabrio subframe voor met schroefdraad voor een xbrace. Niet echt belangrijk voor een motorswap maar er zijn dus wel allerlei kleine verschilletjes.
Maar toch zitten er verschillen in. Die subframe versteviging, maar M3's na 94 hebben bijvoorbeeld ook een cabrio subframe voor met schroefdraad voor een xbrace. Niet echt belangrijk voor een motorswap maar er zijn dus wel allerlei kleine verschilletjes.
- RVV
On topic, 20K voor zo'n auto? Ik zou ik me wel even heel goed achter de oren krabben.
Er is gewoon een basisprobleem met tourings. e36, e46, e90.. het achterste deel is er gewoon letterlijk aangescheten door BMW. Het basis concept is als sedan/coupe ontwikkeld en BMW heeft met plak en knipwerk er een subframe voor de touringbak aan vastgelast. Dit is ook het zwakke punt, want zet al die krachten van een M3 motor maar op dat plak en knipwerk. Alleen met rigoreuze aanpassingen zoas doorlassen ed voorkom je problemen. De grote vraag is ? Is dat ook gebeurd ?
Ik zou mijn vingers er niet aan branden. Gewoon een hele knappe coupe/sedan kopen, dan kan de koets ookde power aan.
Off topic, Renec waar heb jij de waarde van de Hartge eigenlijk op gebasseerd als ik vragen mag ? Je komt wel steeds met die ombouwprijzen. En nieuwprijs, maar dat is toch geen reeël uitgangspunt ?
Laats hier een linkje van mij van een 760iL, Ook een nieuwprijs van 170000 euro en nu na 5 jaar niet meer dan 35/40K waard.
Ik zeg dit niet om je auto af te kraken ofzo, want daar is geen twijfel over qua exclusiviteit, maar dat laat hem natuurlijk niet het huidige auto aanbod overstijgen ofzo. Een prijs word denk ik vooral bepaald door vraag en aanbod en niet door de verkoper lijkt me. Voor jouw vraagprijs zijn heel veel andere exclusieve auto's te koop.
En uiteindelijk zijn de potentiële kopers die dat bepalen. Ik snap je uitgangspunt, van hij hoef niet verkocht te worden, maar het mag. Maar wees dan ook zo realistsch dat die domweg niet verkocht gaat worden.
Als ik een lijntje trek naar mijn (bijna ex) M3 CS, ik vond de auto zeker wel 70000 euro waard.. maar dan zou die natuurlijk nooi verkocht worden.
De vraag die je jezelf moet stellen is ? Wil je hem wel verkopen ? Zoja kom dan met een marktconforme prijs (pak em beet tussen de 45 en 50K euro als je daar al een "gek" voor zult vinden).. zoniet dan lekker uit de verkoop halen. Want een auto die maar te koop blijft staan word er ook niet aantrekkelijker op voor potentiële kopers.
Er is gewoon een basisprobleem met tourings. e36, e46, e90.. het achterste deel is er gewoon letterlijk aangescheten door BMW. Het basis concept is als sedan/coupe ontwikkeld en BMW heeft met plak en knipwerk er een subframe voor de touringbak aan vastgelast. Dit is ook het zwakke punt, want zet al die krachten van een M3 motor maar op dat plak en knipwerk. Alleen met rigoreuze aanpassingen zoas doorlassen ed voorkom je problemen. De grote vraag is ? Is dat ook gebeurd ?
Ik zou mijn vingers er niet aan branden. Gewoon een hele knappe coupe/sedan kopen, dan kan de koets ookde power aan.
Off topic, Renec waar heb jij de waarde van de Hartge eigenlijk op gebasseerd als ik vragen mag ? Je komt wel steeds met die ombouwprijzen. En nieuwprijs, maar dat is toch geen reeël uitgangspunt ?
Laats hier een linkje van mij van een 760iL, Ook een nieuwprijs van 170000 euro en nu na 5 jaar niet meer dan 35/40K waard.
Ik zeg dit niet om je auto af te kraken ofzo, want daar is geen twijfel over qua exclusiviteit, maar dat laat hem natuurlijk niet het huidige auto aanbod overstijgen ofzo. Een prijs word denk ik vooral bepaald door vraag en aanbod en niet door de verkoper lijkt me. Voor jouw vraagprijs zijn heel veel andere exclusieve auto's te koop.
En uiteindelijk zijn de potentiële kopers die dat bepalen. Ik snap je uitgangspunt, van hij hoef niet verkocht te worden, maar het mag. Maar wees dan ook zo realistsch dat die domweg niet verkocht gaat worden.
Als ik een lijntje trek naar mijn (bijna ex) M3 CS, ik vond de auto zeker wel 70000 euro waard.. maar dan zou die natuurlijk nooi verkocht worden.
De vraag die je jezelf moet stellen is ? Wil je hem wel verkopen ? Zoja kom dan met een marktconforme prijs (pak em beet tussen de 45 en 50K euro als je daar al een "gek" voor zult vinden).. zoniet dan lekker uit de verkoop halen. Want een auto die maar te koop blijft staan word er ook niet aantrekkelijker op voor potentiële kopers.
- GTRene
@Rico, de auto is natuurlijk erg exclusief en geen dikke 7-serie oid, maar snap wat je bedoelt, echter als je weet dat een standaard auto destijds bijna 70.000,-euro koste en die Hartge 160.000,-euro is dat natuurlijk wat anders dan 1 soort 7 serie zeg maar.
Verder is er maar 1 van, tis wat een gek er voor geeft en hoe bekent ie is...hij is niet bekent en dan nog denken ze BMW chassisnr en bmw maar das niet zo, echter omdat ze het veelal denken helpt dat niet met de verkoop.
Verder is de auto ook officieel door een erkend taxateur in aparte auto's getaxeerd voor wat hij zij lage waarde maar om het reëel te houden en keek me moeilijk aan of ik er wel mee akkoord wilde gaan, dat lage antwoord was 60.000,-euro en daarvoor is ie verzekerd, echter later een ander taxateur schatte hem zo op 100.000,-euro, maar dat betekent ook hogere kosten verzekering en andere eisen dus gewoon "laag" aangehouden en voor 60.000,-euro verzekerd met taxatie.
hij hoeft niet weg, maar gaatmeteen voor de 75.000,-euro noem eens een snelle sportwagen waar er maar 1 van op de wereld is gemaakt voor dat bedrag op...en koop een nwe auto, zeg mijne mag weg voor 65.000,-euro koop daar eens een nieuwe sportieve 12 in een dozijn sportauto voor, die wagen is minder snel..minder exclusief...schrijft enorm af per jaar en dat heeft mijn auto niet...snap je? vanuit dat oogpunt is het een koopje voor 65.000,-euro the one and only te rijden. en nog steeds de enige echte Hartge op kenteken ook in NL
Ik snap jou ook Rico...alhoewel...eigenlijk ook niet met je kijken naar FWD auto's
ouwe lul 
Verder is er maar 1 van, tis wat een gek er voor geeft en hoe bekent ie is...hij is niet bekent en dan nog denken ze BMW chassisnr en bmw maar das niet zo, echter omdat ze het veelal denken helpt dat niet met de verkoop.

Verder is de auto ook officieel door een erkend taxateur in aparte auto's getaxeerd voor wat hij zij lage waarde maar om het reëel te houden en keek me moeilijk aan of ik er wel mee akkoord wilde gaan, dat lage antwoord was 60.000,-euro en daarvoor is ie verzekerd, echter later een ander taxateur schatte hem zo op 100.000,-euro, maar dat betekent ook hogere kosten verzekering en andere eisen dus gewoon "laag" aangehouden en voor 60.000,-euro verzekerd met taxatie.
hij hoeft niet weg, maar gaatmeteen voor de 75.000,-euro noem eens een snelle sportwagen waar er maar 1 van op de wereld is gemaakt voor dat bedrag op...en koop een nwe auto, zeg mijne mag weg voor 65.000,-euro koop daar eens een nieuwe sportieve 12 in een dozijn sportauto voor, die wagen is minder snel..minder exclusief...schrijft enorm af per jaar en dat heeft mijn auto niet...snap je? vanuit dat oogpunt is het een koopje voor 65.000,-euro the one and only te rijden. en nog steeds de enige echte Hartge op kenteken ook in NL
Ik snap jou ook Rico...alhoewel...eigenlijk ook niet met je kijken naar FWD auto's

- RVV
Rene ik pak die 760iL erbij, maar niet om hem 1 op1 met jouw Hartge te vergelijken maar meer als illustratie dat een hoge nieuwprijs geen enkele garantie is voor waardevastheid.
De enige ter wereld, tja hoe belangrijk is dat zou je zeggen. Jij vind het heel belangrijk, maar wat je exclusief en belangrijk vind kun je ook als zijn bottleneck zien. Want wat als die plat worde gereden ? HIj is immers onvervangbaar. En dat meenemend kun je ook de taxatiewaarde bij totaalverlies met een korrel zout nemen. Het feit dat je tussen de 60000 en 100000 euro kunt kiezen zegt ook weer genoeg. Het is een verzekering voor verlies (vergelijk het maar met een overlijdingsrisico verzekering) en niet voor de feitelijke waarde.
De taxatie waarde is dus eigenlijk geen uitgangspunt voor de feitelijke marktconforme waarde.
Behalve de dikke pluspunten die je opnoemt vergeet je ook een paar belangrijke minpunten.. Het is en blijft een auto van 10 jaar oud, de kilometerstand is ook niet bepaald meer helemaal vers. (belangrijke restwaarde indicator) En de auto heeft een interieur combi die je echt mooi moet vinden.
Maar 1 in de wereld, hoeveel mensen op deze wereld realiseren zich dat ook buiten PH en DF om ? Blijft moeilijke materie, ik weet het.. Maar reken je nou niet rijk ofzo. Het blijft blik, en blik wat niet afschrijft ken ik niet onder de 1 miljoen. Paar jaren 60 klasiekers met een stijgerend paard schijnen wel redelijk waardevast te zijn.
De enige ter wereld, tja hoe belangrijk is dat zou je zeggen. Jij vind het heel belangrijk, maar wat je exclusief en belangrijk vind kun je ook als zijn bottleneck zien. Want wat als die plat worde gereden ? HIj is immers onvervangbaar. En dat meenemend kun je ook de taxatiewaarde bij totaalverlies met een korrel zout nemen. Het feit dat je tussen de 60000 en 100000 euro kunt kiezen zegt ook weer genoeg. Het is een verzekering voor verlies (vergelijk het maar met een overlijdingsrisico verzekering) en niet voor de feitelijke waarde.
De taxatie waarde is dus eigenlijk geen uitgangspunt voor de feitelijke marktconforme waarde.
Behalve de dikke pluspunten die je opnoemt vergeet je ook een paar belangrijke minpunten.. Het is en blijft een auto van 10 jaar oud, de kilometerstand is ook niet bepaald meer helemaal vers. (belangrijke restwaarde indicator) En de auto heeft een interieur combi die je echt mooi moet vinden.
Maar 1 in de wereld, hoeveel mensen op deze wereld realiseren zich dat ook buiten PH en DF om ? Blijft moeilijke materie, ik weet het.. Maar reken je nou niet rijk ofzo. Het blijft blik, en blik wat niet afschrijft ken ik niet onder de 1 miljoen. Paar jaren 60 klasiekers met een stijgerend paard schijnen wel redelijk waardevast te zijn.

- Dennis Cavallino
@Bert: Een subframe is nog geen koets. De koets van een 316i is echt gelijk aan een M3, maar de subframes zijn anders. Daarom heten 't subframes, ze maken geen deel uit van de koets. Iedere goede BMW tuner weet hoe je van een 316i een M3 kan maken zonder in te boeten aan stijfheid en duurzaamheid.
Een M3 Touring zoals Adje omschrijft klinkt wel serieus. Ik ben benieuwd naar de foto's. Klinkt interessant. Ik vind 't de mooiste E36 M3, GTR racer incluis.
Een M3 Touring zoals Adje omschrijft klinkt wel serieus. Ik ben benieuwd naar de foto's. Klinkt interessant. Ik vind 't de mooiste E36 M3, GTR racer incluis.
- Bert ///M3
Klopt, maar het is de bevestiging van het subframe in het koetswerk die anders is
Dus het deel waar je het subframe tegen aan schroeft zeg maar. Dat is dus wel het koetswerk.
Die platen kan je ook los bestellen, vaak worden ze op 325i's met uitgescheurd subframe gelast.
Sedan cabrio touring en coupe delen gewoon dezelfde bodemplaat. Dus als je daar diezelfde versterkingen voor je onderstel en subframe in last dan is je koets net zo stijf. Dat ze het dak iets uitgetrokken hebben maakt niet zo veel uit.

Die platen kan je ook los bestellen, vaak worden ze op 325i's met uitgescheurd subframe gelast.
Sedan cabrio touring en coupe delen gewoon dezelfde bodemplaat. Dus als je daar diezelfde versterkingen voor je onderstel en subframe in last dan is je koets net zo stijf. Dat ze het dak iets uitgetrokken hebben maakt niet zo veel uit.
-
Er lopen hier weer een paar dingen door elkaar...
Vor wat betreft die E36 M3 touring en de bevestiging van het sub-frame is het vrij duidelijk hoe het zit.
Als je de bevestigingspunten op het chassis waar het subframe aan vast moet komen te zitten versterkt, is er niks aan de hand.
Mogelijk is dit zelfs nog sterker dan een origineel 'M3 chassis' af fabriek.
De dakplaat maakt zoals Bert al zei helemaal geen deel uit van de koets als het over stijfheid en torderen gaat, net zomin als de zijruiten zeg maar.
Dan de vergelijking van Dennis: De 928 Strosek was een buitengewoon lelijke uitgebouwde 928 en niks meer dan dat.
In die tijd waren de meeste Duitse 'tuners' nog niet zover dat ze officiële typegoedkeuringen aanvroegen voor hun 'zelfgebouwde' auto's.
Het was veel gemakkelijker om er een hoop polyester aan te schroeven en het uitlaatsysteem onder handen te nemen.
Aantekening op het Tüv rapport en het kenteken en klaar.
En dat is dus ook wat Strosek deed. Niets meer en niets minder....
Niet te vergelijken met wat Hartge als proefproject deed met de auto die nu van René is.
Die heeft namelijk een V8 hart gekregen en is uiterlijk niet eens zoveel anders dan een 'normale' Z3 M coupé, maar is op papier wél een echte Hartge.
Jammer genoeg voor Hartge bleek aan het eind van dat project dat het ombouwen van meerdere van deze auto's blijkbaar niet rendabel was, maar dat is juist voor René weer erg leuk want dat maakt de auto nu absoluut uniek en dus een verzamelaarsobject.
Waarmee ik op het punt kom van de waarde: Ik zie in dit draadje diverse mensen een waardering aan deze auto en aan de E36 touring M3 hangen gebaseerd op hun eigen inschattingen.
Maar, zoals ik al eerder zei, je kunt deze auto's niet waarderen voor een ander omdat je nooit in kunt schatten waarom een bepaalde auto iemand ineens heel erg hebberig maakt.
Zo hebberig dat die persoon bereid is om een prijs te betalen waarvan wij denken:"ammenooitniet!"
Verder bestaat er niet zoiets als een marktconforme waarde voor beide auto's simpelweg omdat er geen ander aanbod is.
Ik denk overigens ook dat de auto van René allang verkocht had kunnen zijn voor zijn vraagprijs als hij er wat meer moeite in zou steken om de uniekheid en vooral de verzamelaarswaarde van die auto op voorhand aan te tonen.
Dat stukje van zijn kenteken bijvoorbeeld is al een bewijsstuk wat voor sommige mensen genoeg is om ze over de streep te trekken.
En dan nog blijf je zitten met het probleem van het uitonderhandelen van een voor beide partijen acceptabele prijs, wat trouwens ook geldt voor de in dit draadje besproken E36 touring in M3 uitvoering.
PS: Verder denk ik dat Amerika of het Midden-Oosten de plaats is waar je de meeste kans op succes hebt.
Maar dat is hier volledig off-topic en zou verder besproken kunnen worden in een ander draadje.

Vor wat betreft die E36 M3 touring en de bevestiging van het sub-frame is het vrij duidelijk hoe het zit.
Als je de bevestigingspunten op het chassis waar het subframe aan vast moet komen te zitten versterkt, is er niks aan de hand.
Mogelijk is dit zelfs nog sterker dan een origineel 'M3 chassis' af fabriek.
De dakplaat maakt zoals Bert al zei helemaal geen deel uit van de koets als het over stijfheid en torderen gaat, net zomin als de zijruiten zeg maar.
Dan de vergelijking van Dennis: De 928 Strosek was een buitengewoon lelijke uitgebouwde 928 en niks meer dan dat.
In die tijd waren de meeste Duitse 'tuners' nog niet zover dat ze officiële typegoedkeuringen aanvroegen voor hun 'zelfgebouwde' auto's.
Het was veel gemakkelijker om er een hoop polyester aan te schroeven en het uitlaatsysteem onder handen te nemen.
Aantekening op het Tüv rapport en het kenteken en klaar.
En dat is dus ook wat Strosek deed. Niets meer en niets minder....
Niet te vergelijken met wat Hartge als proefproject deed met de auto die nu van René is.
Die heeft namelijk een V8 hart gekregen en is uiterlijk niet eens zoveel anders dan een 'normale' Z3 M coupé, maar is op papier wél een echte Hartge.
Jammer genoeg voor Hartge bleek aan het eind van dat project dat het ombouwen van meerdere van deze auto's blijkbaar niet rendabel was, maar dat is juist voor René weer erg leuk want dat maakt de auto nu absoluut uniek en dus een verzamelaarsobject.
Waarmee ik op het punt kom van de waarde: Ik zie in dit draadje diverse mensen een waardering aan deze auto en aan de E36 touring M3 hangen gebaseerd op hun eigen inschattingen.
Maar, zoals ik al eerder zei, je kunt deze auto's niet waarderen voor een ander omdat je nooit in kunt schatten waarom een bepaalde auto iemand ineens heel erg hebberig maakt.
Zo hebberig dat die persoon bereid is om een prijs te betalen waarvan wij denken:"ammenooitniet!"
Verder bestaat er niet zoiets als een marktconforme waarde voor beide auto's simpelweg omdat er geen ander aanbod is.
Ik denk overigens ook dat de auto van René allang verkocht had kunnen zijn voor zijn vraagprijs als hij er wat meer moeite in zou steken om de uniekheid en vooral de verzamelaarswaarde van die auto op voorhand aan te tonen.
Dat stukje van zijn kenteken bijvoorbeeld is al een bewijsstuk wat voor sommige mensen genoeg is om ze over de streep te trekken.
En dan nog blijf je zitten met het probleem van het uitonderhandelen van een voor beide partijen acceptabele prijs, wat trouwens ook geldt voor de in dit draadje besproken E36 touring in M3 uitvoering.
PS: Verder denk ik dat Amerika of het Midden-Oosten de plaats is waar je de meeste kans op succes hebt.
Maar dat is hier volledig off-topic en zou verder besproken kunnen worden in een ander draadje.
- Eric H
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Hmm..lastig vraagstuk...
Kijk, even simpel gezegd, iedereen kan een M3 blok in een touring hangen.
Er zijn in het verleden al zo veel van dit soort ombouw projecten geweest ( Denk aan een E36 M blok in een E30 carosserie ) dat tegenwoordig alles wel mogelijk is.
De waarde wordt m.i. dan bepaald door een aantal factoren :
Hoe staat de wagen op kenteken ?
Door wie is het gedaan ?
Is er een "nieuw" / gereviseerd blok ingebouwd of een "ingereden" blok ?
Hoe betrouwbaar is de KM stand ( alleen chassis of ook motor ) ?
Is alleen het blok aangepast of zijn het onderstel en de remmerij ook aangepast ?
Is het interieur aangepast ?
( wellicht zijn sommige vragen al beantwoord in vorige posts )
Ik denk dat dit toch wel factoren zijn die bepalen of een wagen interessant is en een hogere prijs rechtvaardigd.
Verder geldt : het is wat de gek er voor geeft....
t.a.v. de Hartge van René :
Dit is een werkelijk unieke wagen, en dus zéér zeker zijn geld waard.
Echter is de doelgroep waarbinnen deze te verkopen is zeer klein, en dat maakt het moeilijker om hem te verkopen.
Maar volgens mij hoeft René er niet per se vanaf.......toch René ?
Ik schat in dat de wagen van René zelfs nog wel eens in waarde kan gaan stijgen....puur en alleen vanwegen het complete verhaal wat er bij zit.
Kijk, even simpel gezegd, iedereen kan een M3 blok in een touring hangen.
Er zijn in het verleden al zo veel van dit soort ombouw projecten geweest ( Denk aan een E36 M blok in een E30 carosserie ) dat tegenwoordig alles wel mogelijk is.
De waarde wordt m.i. dan bepaald door een aantal factoren :
Hoe staat de wagen op kenteken ?
Door wie is het gedaan ?
Is er een "nieuw" / gereviseerd blok ingebouwd of een "ingereden" blok ?
Hoe betrouwbaar is de KM stand ( alleen chassis of ook motor ) ?
Is alleen het blok aangepast of zijn het onderstel en de remmerij ook aangepast ?
Is het interieur aangepast ?
( wellicht zijn sommige vragen al beantwoord in vorige posts )
Ik denk dat dit toch wel factoren zijn die bepalen of een wagen interessant is en een hogere prijs rechtvaardigd.
Verder geldt : het is wat de gek er voor geeft....
t.a.v. de Hartge van René :
Dit is een werkelijk unieke wagen, en dus zéér zeker zijn geld waard.
Echter is de doelgroep waarbinnen deze te verkopen is zeer klein, en dat maakt het moeilijker om hem te verkopen.
Maar volgens mij hoeft René er niet per se vanaf.......toch René ?
Ik schat in dat de wagen van René zelfs nog wel eens in waarde kan gaan stijgen....puur en alleen vanwegen het complete verhaal wat er bij zit.
-
Midden Oosten is idd een goede optie. Eind jaren '80 kwamen wij door toeval in het bezit van een Koenig Mercedes w126 500SE Biturbo
Was zo'n Testarossa look widebody met echt hele serieuze spec's. Top 325 km/u van 0>200 in 14 seconden.
Echt de lelijkste wagen die ik ooit gezien had, maar wel heel erg bijzonder.
Zelfde als onderstaande, alleen wij hadden hem in het blauw.
[img:640:480]http://carview-img02.bmcdn.jp/carlife/i ... 233/p1.jpg[/img]
Auto is uiteindelijk ook naar het Midden Oosten gegaan.
Was zo'n Testarossa look widebody met echt hele serieuze spec's. Top 325 km/u van 0>200 in 14 seconden.
Echt de lelijkste wagen die ik ooit gezien had, maar wel heel erg bijzonder.
Zelfde als onderstaande, alleen wij hadden hem in het blauw.
[img:640:480]http://carview-img02.bmcdn.jp/carlife/i ... 233/p1.jpg[/img]
Auto is uiteindelijk ook naar het Midden Oosten gegaan.