200pk turbo of 200pk atmo

Dit is ons algemene autoforum.
DDX

Bericht door DDX » 14 jun 2008, 10:31

Michel Pol schreef:Beiden hebben de hier al genoemde voor en nadelen, als daily is een turbo erg fijn, deze zal echter met een zware voet behoorlijk zuipen (kees/tristan roep eens ram waarden)
is dat nou echt zo ?
met mijn 1.8T doe ik bij normaal rijden (dus max zo'n 140 op snelweg) gemiddeld 1 op 9,5

als je als daily dan een v6 hebt verbruik je volgens mij meer ?

markk

Bericht door markk » 14 jun 2008, 10:34

Atmo, atmo, atmo.

Kan je normaal, rustig mee cruisen en uitmergelen wanneer je er zin in hebt.

Zoals Michel Pol zegt, met turbo's kan ik niet normaal rijden. Altijd full-attack mode. Of het nou diesels of benzine's zijn.

Mark.

RVV

Bericht door RVV » 14 jun 2008, 10:47

Mark en Michel hebben goeie punten. De laatse benzine turbo's die ik heb gehad luste ook wel een slokje als je gas intrapt en dat gaat met een turbo ook weer zo makkelijk.

Atmo kan traag aanvoelen, bij lage toeren en het middengebied. Maar als je er voor gaat zitten dan heb je voldoende power. Mijn 325i is tot 4000 toeren niet traag maar ook niet supersnel, maar als je gaat doortrekken boven de 4500 toeren dan is het echt een snelle auto. Dat verwacht je niet als je altijd tot 4000 toeren draait en weer opschakeld.

Nu is een 6 cylinder atmo nog even wat anders qua karakter als een 4 cylinder atmo. Hoe de auto aan het gas hangt is ook behoorlijk van belang. Trage gasrespons bij een atmo tot 4000 toeren is ook dodelijk saai.

Ik heb geen ervaring met 2 liter atmo motoren met pak em beet 180 tot 200pk. Vandaar dat ik ook om meningen vraag om me een beeld te vormen. Maar ik kan een Golf GTI met een 200pk turbo motor ook wel fantastisch vinden natuurlijk. Maar bij normaal rijden een normaal brandstof verbruik is wel een belangrijk punt.

GTRene

Bericht door GTRene » 14 jun 2008, 10:56

2 liter atmo met huidige wagen gewichten... :?

neem dan deze tijdloze atmo, en ik sta helemaal achter je, gegarandeerde smiles per mile 8)
geen afschrijving en goedkoop in verzekering, en dat wat ie wat meer verbruikt alhoewel dat meevalt met een m motor kun je meer dan goed rekening in verhouding tot afschrijving nwe auto meer dan!

http://www.rallylovers.be/?pagina=koopjes&cat=2&id=9431

de zou ik ook wel een tijdje willen rijden :twisted:
bmw M3 E30 evolution johonny cicotto NR 85/505
interieur half leer half stof cicotto edition,
automatic ruiten, schuifdak
boordcomputer + extra
brembo schijfremkit
sperdifirientieel 75%
3.2 motorblok smg E36 km 20000
carroserie zelf 73000 km

ook smg geschakelt voor nog meer info bel of email
de auto staat in perfecte staat

RVV

Bericht door RVV » 14 jun 2008, 10:58

Goed punt over dat wagengewicht Rene.

Een Clio weegt bv 1235 kilo, met 200pk een Golf GTI weegt 1350 kilo met 200pk.

Hoe vertaald zich dit ?

GTRene

Bericht door GTRene » 14 jun 2008, 11:05

als je rekent op bv een E30 M3 standaard met 200 of 215pk en die weegt 1200kg en ik vind dat traag...dan vertaald zich dat denk ik in...ow vlot karretje en na 1 maand rijden spijt van aankoop :roll:
200pk atmo is leuk, maar dan onder de 1000kg graag...niet dat je meteen een racer moet hebben, maar toch, de overgang is veels te groot.

RVV

Bericht door RVV » 14 jun 2008, 11:26

Ja oke, maar ik zoek natuurlijk GEEN vervanger voor de M3. Uitgangspunt is een vlotte woon/werk verkeer auto. Geen sportwagen in kleine verpakking.

VLA

Bericht door VLA » 14 jun 2008, 11:35

Atmo... vooral in een lichtere auto is het super.

Heb dus een keer in een Civic van +/- 950 kg gereden met een 1.8 Integra Type R blok, zat op +/- 215 pk. Ding ging echt super hard, heerlijk op het circuit, en ook nog lekker vlot voor het dagelijks verkeer.

Zoiets wil ik zelf dus ook gaan bouwen.. alleen dan met een iets hoger gewicht (+/- 1000kg).

Heb in hetzelfde type civic gereden, maar die was voorzien van Turbo, was een 1.6 VTI EK4 met turbokit, en die zat op 220 pk, en 1000 kg. Ging ook erg hard, maar zou het voor het circuit minder leuk vinden. Turbolag vind ik echt niks.

Misschien wel het leukste zou zijn een lichte auto met SuperCharger/compressor. Rijd als een atmo auto, dus lekker veel toeren maken, en je hebt ook nog genoeg vermogen en koppel onderin. Voor de Civic Type R heb je diverse Supercharger kits, dus dan hoef je niet meer perse terug te schakelen in het dagelijks verkeer als je even hard wil gaan. En op het circuit ook nog dikke fun.

Andre

Bericht door Andre » 14 jun 2008, 11:58

Ik heb ze beide.

Voorkeur atmo.

Turbo is wel lekkerder in dagelijks verkeer. Maar atmo geeft meer voldoening als je er lekker voor gaat.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 14 jun 2008, 12:28

Ja maar dat zijn 3 liters met 265 en 306 pk.EDIT: Bij 200pk denk ik aan 2 literachtige motoren....

Dan altijd de (2 liter) turbo(bijv van de Impreza GTT of Golf V GTI)

Een jankende 2 liter met de hedendaagse massa van 1250-1400kg is ook met 200pk boring en traag.

Vanaf 3 liter kan een atmo skitterend wezen. Maar voor beide geldt dat de massa van het voertuig goed moet wezen natuurlijk.

wjn

Bericht door wjn » 14 jun 2008, 12:52

Turbo

Sander

Bericht door Sander » 14 jun 2008, 12:52

Robin: Ik denk dat je al teveel gewend bent..
Je kan zeker wel DF hebben met 200 pk op 1400kg, snelheid is niet de enige factor om DF te hebben.

Uitgaande van een 1400kg zware auto met 200pk is dat een 7kg per pk en dat is zeker niet weinig. (Rico zijn 325 heeft 6.4)
Daarnaast is een atmo motor veel opzwepender dan een turbo daar gaat het allemaal te makkelijk.

Mijn 500 heeft 12kg per pk, Rico heeft erin gereden en het gaat niet snel maar gewoon vlot. En ook dat heeft DF, dus dat wil niet zeggen dat je perse veel vermogen nodig hebt.

Mijn mening over Rico zijn 325 is dat je niet meer nodig hebt voor dagelijks gebruik, rijd als een gek en de motor is onwijs soepel. In elk verzet pakt de motor op alsof je met een mes door de boter gaat.

Robin

Bericht door Robin » 14 jun 2008, 12:58

DF zal je wel hebben, maar dan heb ik liever 200 turbo pk's(Golf V GTI) dan 200 atmo pk's die vrij moeten komen bij 9000rpm voor alledag. We zitten niet elke dag op Zandvoort. Koppel is luxe/comfort voor alledag. Dat gestresste doorjanken is even leuk en zeker spannender op trackdays dan een turbo. Wanneer jank je nou ECHT door in de tijd dat je op de weg zit? Met de E46 M3 Amper. Heel soms, maar 7000rpm vond ik vaak wel best:Je wordt er zo nerveuzerig van, heb ik.... :lol:

Vandaar m'n voorliefde voor motoren met bruikbare power altijd en overal. Bijv een atmo Carrera S motor, maar die heeft weer meer dan 200pk, maar is supersoepel en houdt 't bij 7000 mooi voor gezien.

Tja.

Toen Andre Civic R reed, klonk dat ding super, maar ook gestresst en kortom: Mijn ex 184pk 330d werd niet zoek gereden door de 200pk R weet ik nog. Anyway. :wink:

Dus rijbeleving:ATMO, maar als het niet opschiet heb ik daar ook niks aan.

Pak een talud/heuvel: En ros daar met je zeepkist zonder motor vanaf. Leuk.

Pak een Spartamet en ga tegen de wind in fietsen met het motortje aan: minder leuk.

Zet een hamster in een radiografisch bestuurbaar racemonstertje met benzinemotor:Leuk.

Ga op 'n bom zitten:Ben je 't snelst weg:)

Andre

Bericht door Andre » 14 jun 2008, 13:08

Ja moet niet die 200pk atmo s tegen die dikke koppel kanonnen zetten.

200pk en 1400kg zie ik inderdaad ook niks in.

Marc R

Bericht door Marc R » 14 jun 2008, 13:14

Rico v Velzen schreef:Mark en Michel hebben goeie punten. De laatse benzine turbo's die ik heb gehad luste ook wel een slokje als je gas intrapt en dat gaat met een turbo ook weer zo makkelijk.

Atmo kan traag aanvoelen, bij lage toeren en het middengebied. Maar als je er voor gaat zitten dan heb je voldoende power. Mijn 325i is tot 4000 toeren niet traag maar ook niet supersnel, maar als je gaat doortrekken boven de 4500 toeren dan is het echt een snelle auto. Dat verwacht je niet als je altijd tot 4000 toeren draait en weer opschakeld.

Nu is een 6 cylinder atmo nog even wat anders qua karakter als een 4 cylinder atmo. Hoe de auto aan het gas hangt is ook behoorlijk van belang. Trage gasrespons bij een atmo tot 4000 toeren is ook dodelijk saai.

Ik heb geen ervaring met 2 liter atmo motoren met pak em beet 180 tot 200pk. Vandaar dat ik ook om meningen vraag om me een beeld te vormen. Maar ik kan een Golf GTI met een 200pk turbo motor ook wel fantastisch vinden natuurlijk. Maar bij normaal rijden een normaal brandstof verbruik is wel een belangrijk punt.
Rico,

Me broertje heb een V GTI waar ik redelijk vaak in rij en ik moet echt eerlijk zeggen dat ik dat een prachtwagen vind dik 200Pk en ik persoonlijk vind hem gewoon zuinig in gebruik en erg relaxed in de omgang.

De vorige 1.8T's van VAG waren zoals je weet iets zenuwachtig maar dat is compleet weg alsmede het turbogat bij de 2.0TFSI.

Met andere woorden je kan er erg lui mee rijden en als je even overpakken moet is het een raketje.

Ik zie dat met een 200pk 9500rpm jankerd niet gebeuren.....die moet je uitknijpen tot het uiterste om er wat fatsoenlijke pk's uit te krijgen,anders is er gewoon niemand thuis.

Ik zou zeggen,pak eens een Type R bij de dealert en daarna een V GTI en kom erachter dat bij deze vermogens turbo de beste oplossing is.

Laat je dus nix wijsmaken over n 4 cilinder 200pk atmo.....bagger voor gecombineerd dagelijks gebruik.

Die moet je trappen op t circuit. :wink:

RVV

Bericht door RVV » 14 jun 2008, 13:17

Die laatste 2 zinnen is een goed advies Marc, de pest is dat geen dealer in de buurt een Type R heeft staan, en zelfs een Clio sport is er niet. en de bereidwilligheid om wat te regelen is er totaal niet :twisted: :twisted: :twisted:

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 14 jun 2008, 14:32

Ideaal topic voor mij dit draadje :)

Moi heb een 2156cc atmo toerenjanker met nu 200 of iets meer pk's, en een leeg gewicht van net iets over de 1200 kg.

Nu gaat mij blokje binnenkort (als ik er tijd voor heb :roll: ) helemaal uit elkaar om wat extra vermogen eruit te peuteren, maar ik blijf NA rijden. Het is gewoon zoveel leuker om NA te blijven rijden. Het geluid en de beleving als je boven de 5000 rpm komt, daar kan geen turbo tegen op. Oke, het kost mij straks een godsvermogen in verhouding tot een turbo om 40 / 50 pk's extra er uit te krijgen, maar het blijft straks wel betrouwbaar en dat is voor mij wel belangrijk aangezien ik ook wel eens op het circuit te vinden ben.

Verder is de rijdbaarheid van een NA ook veel beter dan een turbo vind ik. Bij een NA blok bepaald het gaspedaal je vermogentoename terwijl bij veel turbo motoren het toch meer een aan / uit schakelaar is.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 14 jun 2008, 14:42

FWIW, als het "maar" over 200pk gaat ( echt niets raars meer heden ten dage, toch?) dan toch maar een Turbo.

- meer trekkracht onderin ( daarmee altijd meer snelheids gevoel, Daar weet Robin alles van :wink: )
- techniek van nu en de toekomst
- ontspannen kunnen rijden, zonder te moeten trappen ( voor jouw woon-werkverkeer wel lekker)
- 200 atmo PK`s bij huidige massa voertuigen, houdt idd niet over ( veel RPM draaien voor dat er wat gebeurd)
- voor een relatieve kleine motor ( zeg; 4 cil en 2 L ) meer rust in de tent, niet tot het einde toe doorontwikkelde atmo ( toch weer zo`n 100PK/L)
- 200atmo PK leuk bij max 1200 kg, vind dat maar eens tegenwoordig

Zoveel mensen, zoveel wensen, in elk geval succes met je zoektocht, ik denk dat je toch de M3 (onbewust) af en toe als meetlat zal gaan gebruiken....................................

Marc R

Bericht door Marc R » 14 jun 2008, 15:14

Jan Visser schreef:Ideaal topic voor mij dit draadje :)

Moi heb een 2156cc atmo toerenjanker met nu 200 of iets meer pk's, en een leeg gewicht van net iets over de 1200 kg.

Nu gaat mij blokje binnenkort (als ik er tijd voor heb :roll: ) helemaal uit elkaar om wat extra vermogen eruit te peuteren, maar ik blijf NA rijden. Het is gewoon zoveel leuker om NA te blijven rijden. Het geluid en de beleving als je boven de 5000 rpm komt, daar kan geen turbo tegen op. Oke, het kost mij straks een godsvermogen in verhouding tot een turbo om 40 / 50 pk's extra er uit te krijgen, maar het blijft straks wel betrouwbaar en dat is voor mij wel belangrijk aangezien ik ook wel eens op het circuit te vinden ben.

Verder is de rijdbaarheid van een NA ook veel beter dan een turbo vind ik. Bij een NA blok bepaald het gaspedaal je vermogentoename terwijl bij veel turbo motoren het toch meer een aan / uit schakelaar is.
Jan dat is lulkoek en dat weet je,een toerenjanker is absoluut niet beter rijdbaar dan een 2.0 turbo voor dagelijks.

Erg biased......ik ga toch ook niet zeggen dat mijn RS4 beter op het circuit is dan een M3 CSL... iedereen weet dat dat lulkoek is.

Knot

Bericht door Knot » 14 jun 2008, 15:22

Ik zeg het al jaren!!!

Dagelijkse cruiser een Turbo (liefst Diesel)
Circuit/fun een ATMO.

In mijn geval, 15km woon-werk afstand waarbij zomers de bromscooter gebruikt wordt en afentoe maar de auto, zou ook nog met een atmo kunnen. In de buitendienst waren de turbodiesel heerlijk, maargoed in het geval van deze poll verkies ik de GTI als betere.

Hebben we t echter over alleen funritjes (zoals ik dat nu dus doe), dan is het, brommer in de schuur, rustig eten, post, mail, koffie en na 20:00 beginnen alle eppo's een beetje op te zouten van de weg en kunnen de TypeR's de weg op! 8)

Nu alleen de EP2 nog ff inwisselen voor een EP3 ... :(

wjn

Bericht door wjn » 14 jun 2008, 16:03

Jan Visser schreef:Het geluid en de beleving als je boven de 5000 rpm komt, daar kan geen turbo tegen op.
Gaat ook prima in het dagelijkse verkeer. Feit is dat een turbo meer vermogen heeft dan een N/A bij lagere toeren / over het hele toerengebied (beiden 2.0l 200pk). Bovendien is een "turbofluit" ook heel verslavend.
Jan Visser schreef:Bij een NA blok bepaald het gaspedaal je vermogentoename terwijl bij veel turbo motoren het toch meer een aan / uit schakelaar is.
20 jaar geleden misschien cq. bij de "opgevoerde" turbo's die onder 4000rpm niets doen.

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 14 jun 2008, 16:08

Marc RS4 schreef:
Jan Visser schreef:Ideaal topic voor mij dit draadje :)

Jan dat is lulkoek en dat weet je,een toerenjanker is absoluut niet beter rijdbaar dan een 2.0 turbo voor dagelijks.

Erg biased......ik ga toch ook niet zeggen dat mijn RS4 beter op het circuit is dan een M3 CSL... iedereen weet dat dat lulkoek is.
Een NA is absoluut beter rijdbaar in mijn ogen. Maar ik heb het dan ook niet over lange stukken snelweg rijden ofzo. Ik heb het over circuit rijden of over bochtige b-weggetjes waar je met een NA gewoon veel beter het vermogen kunt doseren.

Robin

Bericht door Robin » 14 jun 2008, 16:35

Ja als je de hele kar gaat slopen, Jan zo ken ik 't ook:)

Die 200pk Golf GTI V motor in die kar van jou zou nog wel eens snellere laptijden kunnen geven dan die janker die je nu hebt. 200pk op 1400kg is te tam in mijn ogen. Over betere rijdbaarheid voor alledag zijn de nieuwe turbo's heer en meester.

Niet sportief genoeg tov een hoogtoerige atmo: GELUL. Het moet hard gaan en je moet sneller wezen dan die ander op 'n circuit van a naar b. Kan dat met een turbo ook of beter:GRAAG. We hebben 't hier over 'maar'200pk, de Exige S heeft een compressor erop, nee die is niet sportief dan????? Zo'n dikke Ferrarimotor of een GT3 blok:TOPATMO, maar das geen 200pk motortje he:)

Anyway hier ff wat foto's van onsportievere karren door de decennia heen met zo'n turbo erop zonder beleving:lol:

Stefan Bellof (RIP) had al met Porsche overlegd om die twinturbo maar van z'n 956 af te slopen want atmo geeft zoveel meer beleving dan een turbo en dan maar 20 seconden langer over de Nordschleife doen....Nee hou die turbootjes er toch maar op, dacht ie later, met resultaat:))))

[img:1197:750]http://www.seem.nu/images/porscheImg/LMK34Fr150_.jpg[/img]

[img:300:210]http://www.qv500.com/porsche%20911%20sc%20p8%202.jpg[/img]

[img]http:1024:780]http://galeria.forocoches.com/data/4054 ... 24x780.jpg[/img]

[img:550:370]http://www.automobilclub-muenchen.de/ba ... isam-1.jpg[/img]

[img:340:246]http://img1.nnm.ru/imagez/gallery/c/3/0 ... 2_full.jpg[/img]

[img:450:279]http://www.carbuyersnotebook.com/archives/SUBARUx.jpg[/img]

[img:221:166]http://bmw-motorsport.com/ms/images/de/ ... 421_bc.jpg[/img]

[img:447:272]http://www.groupcltd.co.uk/images/press ... m83_08.jpg[/img]

[img:550:361]http://www.autodrome-cannes.com/dauer-p ... ellow2.jpg[/img]

Fietsbel

Bericht door Fietsbel » 14 jun 2008, 16:45

Turbo, het geluid ervan is zalig en vergeet de fantastisch the fast and the furious blow off sound niet :lol:

Robin

Bericht door Robin » 14 jun 2008, 16:50

Fietsbel schreef:Turbo, het geluid ervan is zalig en vergeet de fantastisch the fast and the furious blow off sound niet :lol:
Turbofluit? Ik hoor hier amper een fluit:)))

JAAAAAAN, zet je speakers aan. Blijft skitterend!
http://video.google.nl/videosearch?q=ja ... itesearch=#

We hebben het hier over 200pk motoren, I know, niet over een 3.6 3.8 GT3 blok of een M3/RS4 V8 of een F430/Enzomotor, gewoon een 200pk blok, met of zonder turbo, dus dan liever met:)

Plaats reactie