Parkeerschade door een ander

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Hansv (Hans van Velzen)

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 17 mei 2008, 16:09

Ha, die Drivers;

Zo streng als hiervoor gesuggereerd is de WVW (helaas) niet als het gaat om doorrijden na een aanrijding. De tekst van het relevante artikel 7 luidt:

"Doorrijden na een ongeval

Artikel 7 WVW bevat een verbod op het doorrijden na een aan aanrijding . Als iemand betrokken is geweest bij een aanrijding waarbij een ander is gedood of waarbij schade of letsel is toegebracht, mag hij de plaats van het ongeval niet verlaten tot het moment dat hij behoorlijk gelegenheid heeft geboden tot vaststelling van zijn identiteit en die van zijn voertuig. Ook mag hij gewonden niet in hulpeloze toestand achterlaten. Een en ander geldt natuurlijk alleen indien diegene weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat een nader is gedood of dat schade of letsel is toegebracht.

Afgezien van de situatie waarin een gewonde in hulpeloze toestand is achtergelaten kan strafvervolging worden voorkomen indien men zichzelf vrijwillig binnen 12 uren na het verkeersongeval bij de politie meldt.

Voor dit misdrijf kan een boete tot €4500,= worden opgelegd en gevangenisstraf tot 3 maanden, alsmede een ontzegging van de rijbevoegdheid van maximaal 5 jaar (bij recidive 10 jaar)."

Gelegenheid bieden tot het vaststellen van de identiteit is dus al voldoende. Schamel, maar het is niet anders. Maar als de identiteit van de veroorzaker van de schade bekend is zou ik ze gewoon mededelen dat er aangifte wordt gedaan als ze niet meewerken aan het invullen van het schadeformulier.

Metchu

Bericht door Metchu » 17 mei 2008, 16:17

Pescatore schreef:Vandaag nog een keer met de persoon gesproken en uiteindelijk samen het schadeformulier getekend. Het lijkt de goede kant op te gaan dus.

Nogmaals bedankt voor de tips!
ah das mooi, ziet er dus gewoon naar uit dat ze een potje aan het bluffen waren. Voor hetzelfde geld was het zo'n EI die het had geaccepteerd...

succes verder met de afhandeling

Knot

Re: Parkeerschade door een ander

Bericht door Knot » 22 nov 2016, 20:53

Ik heb de E60 en de Golf 7 als parkeerbuffer voor de 235 omdat ik gewoon niemand vertrouw met inparkeren, deuren opengooien etc, zet het expres breed neer, het laatste parkeervak een halve meter erbij pakken en alles een beetje ruimer opschuiven etc... noem mij maar gek maar ik ben er zuinig op en geen garage in de buurt die ik kan bemachtigen.

Leg net de kleine vent op bed, kijk nog even uit slaapkamerraam aan de voorkant overvol met parkeren, Volvo s80 pakt laatste vakje, achteruit, KRAK op de hoek tegen een geparkeerde yaris van de overburen aan, autotje schommelde even 20cm heen en weer in de ruimte van de aandrijflijn, Volvo een keertje vooruit, achteruit, uitstappen, niks geks te zien op de meeverende plastic bumpers en de s80 had toch al zn beste jaren gehad, op slot en lekker naar binnen 5 huizen verder voor de TV hangen, niks aanbellen, niks briefje (ik weet welke auto van wie is maar niet iedereen let daarop) gewoon lekker naar binnen toe.

Mooie is dan dat ik dat netjes ga melden en ze er zelf ook niet echt problemen mee leken te hebben, gelukkig was het de andere (nieuwe) auto niet hoor je dan. Misschien stapt hij er nog wel op af of komen ze nog met een briefje maar is het dan tegenwoordig zo dat je dat kunt maken en de gedupeerde partij in geval van een wat oudere auto/gebruiksvoorwerp er ook niet zoveel moeite mee heeft??

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 22 nov 2016, 21:27

Melden aan de eigenaar en fotos maken!

Ik samen met m'n broer zag 2 straathoeken verderop iemand met uitparkeren een andere auto in rijden en er vandoor gaan. Dus er achteraan gereden en klem gezet op z'n eigen oprit verderop in dezelfde straat. Maar volgens hem was er niets gebeurt. Foto gemaakt van hoe die man vervolgens wel de stootstrips op z'n golf 4 stond terug te duwen en het beschadigde achterlicht.
Daarna opzoek gegaan naar de eigenaar van de aangereden auto. Foto's naar het slachtoffer doorgestuurd en kreeg later een formulier voor getuigenverklaring voor de verzekering.

Uiteindelijk heeft de veroorzaker waarvan dus kenteken en adres van bekend waren het netjes opgelost via de verzekering.
Komt hij nog goed weg dat er niet direct politie bij is gehaald, want hij kwam uit de kroeg...

Hoe lullig het ook is, gewoon even melden daar heb je tenslotte een verzekering voor als je er echt niet anders uitkomt.

Wat ik me wel afvraag, heeft een s80 geen parkeersensoren?

Overigens zijn er genoeg mensen die het niets uitmaakt. Zelf een keer net een v70 aangetikt. Netjes gegevens uitgewisseld en hij zou bellen als de schadehersteller dingen zou constateren. Nooit meer iets van gehoord, was op het oog niets te zien ook. Bumper van de f11 van m'n pa was er slechter aan toe, allemaal barstjes in de lak.
M'n zusje bij achteruit de oprit uit raakte een auto die door de straat heen ging. Gegevens uitgewisseld, maar die mensen gingen er niets aan doen, want boodschappenkar en al wat ouder auto'tje. Die mensen hebben dus een bos bloemen gekregen, iedereen tevreden.

Knot

Bericht door Knot » 22 nov 2016, 23:20

Ja maar dan meldt je het en laat je de ander de keuze, vind ik heel wat anders dan gewoon negeren dat je een andere auto aangetikt hebt.

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 22 nov 2016, 23:29

Dat is zeker waar, het laatste geval is om aan te geven dat mensen met een oudere auto het niet zoveel uitmaakt blijkbaar.

Plaats reactie