Mass air flow sensor/asc BMW M62 non vanos hulp.

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 09 mei 2008, 19:22

ErikKramer schreef:Rene,

Heb je er al eens over nagedacht de 20W60 olie te vervangen met 10W60 van Castrol? Ik meen dat jij ook nog niet zo gek lang rondrijd met die dikke olie. Ik ben, na mijn vanos gedoe, blij dat ik meteen terug ben gegaan naar dunnere olie. Ik ben bang dat 20W60 toch echt net even te dik is, met de 15W60 had ik geen problemen.
Die olie ligt het niet aan bij mij, daar liep ie destijds alleen maar mooier op :wink: het zit er al in vanaf bijna het begin, ik kreeg hem met de castrol 10w-60 maar die zoop de olie erdoor bijwijze van :lol: en niet kort daarna moest ie een beurtje dus meteen de Motul 20w60 er op gedaan, en toen minder verbruik en wat stillere motor, en power hetzelfde, denk dat ie pas de laatste 4<>6 maanden langzaam begonnen is, vandaar ook dat de LMM langzaam viezer werd, ik had immers terzijne tijd ongeveer ook dat nieuwe(geoliede) K&N filter erop gedaan, en in het begin zuigt ie natuurlijk wat nevel mee over die LMM film...en sinds ik die schoon heb doet ie wel beter qua tussengas dus daar lag het ook sowieso, maar weet niet of ik via dat ding de power terug kan krijgen :roll:
Verder loopt ie goed, mis alleen ergens schat ik 7% vermogen, ik weet ook niet wat een benzine filter kan doen...die zit er waarschijnlijk ook al vanaf het begin op...

@EHA haha, ja zal m'n moeder ff vragen met der Ferrari ff wisselen :wink: trouwens ze heeft wel een auto van de Baas FIAT :lol: bijna raak, maarja bijna raak is ook mis :P

volgens mij had ik ook ergens gelezen dat ie in bepaalde 3 serie's zit :roll: maar toch raar dat ze niet apart de code weten van de snuffelaar op zich, want die zijn uitwisselbaar, misschien heb ik wel het huis maar een andere snuffelaar die op mijn computer van Hartge is ingesteld...vandaar dat ik eigenlijk dat BOSCH nr: 668 27 3A
516


terug wil zien...trouwens met die Ferrari snuffelaar loopt ie isschien wel heeeeeeeel hard :lol: :wink:

Gebruikersavatar
Jan Speed
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2006, 00:31
Locatie: 040

Bericht door Jan Speed » 10 mei 2008, 00:40

- staat je temp-meter netjes in het midden? Te koud? dan moet je de tempsensor verdenken die de ECU voorziet van input. (de ecu kan dan bv koudstart mengsel geven terwijl het blok al warm is > te rijk!

- de motor zal ook een brandstofdrukregelaar hebben , die zit ergens op de inspuitgallerij. Als deze kapot gaat staat altijd de volle brandstofdruk op de leiding > te rijk mengsel! Soms kan je dan de benzinedruppels uit het vacuumslangetje zien druppelen (membraan in de regelaar is dan lek.)

- is de auto wel snel op temperatuur? en staat de temperatuurmeter wel netjes stabiel tijdens het rijden? Als de thermostaat kapot is en open blijft staan dan is de koeling te goed en blijft de ecu een te rijk mengsel inspuiten omdat deze steeds denkt dat de motor nog in de opwarmfase zit.

- heb je die nieuwe bougies goed op afstelling gecheckt? Heb je de aansluitingen allemaal weer op de goede plek erop gezet? Als er 2 cilinders op het verkeerde moment worden ontstoken dan merk je dat bij een V8 wel maar lang niet zo goed als bij een 4cil.

- benzinefilter: dat mag bij het oppakken uit lage toeren weinig uitmaken, pas bij hoge toeren en plankgas kan er brandstoftekort optreden. De brandstofpomp levert nl altijd wel een bepaalde overdruk (vaak 5bar) en de regeldruk op de injectoren is vaak 3bar. Dus als het filter voor een groot deel verstopt zou zitten en de lijndruk terugloopt naar 4bar dan nog mag de motor niet inhouden bij lage toeren.
je gaf ook aan dat de auto uit de uitlaat pluimt, dat duid op een te rijk mengsel, er komt dus te veel brandstof in de motor. (zie ook hierboven bij drukregelaar en tempsensor!)

- Over die LMM's: schoonmaken doe ik wel eens met brakecleaner (spuitbus), die vervuiling door open luchtfilters moet je niet onderschatten, die K&N filters moeten worden ingeolied en die oliedampen verkloten de LMM. (Impreza GTT's hadden er vaak last van met motorschade tot gevolg) Een schoon orgineel papierfilter is vrijwel altijd het beste, filtert de kleinste rotzooi uit de lucht, heeft het grootste filterend oppervlak, heeft de laagste drukval over het filter(!) en is het simpelst te servicen.

- Verder is het bij oudere auto's met veel electronica zaak om ook af en toe de stekkers en de sensoren eens te cleanen met contactcleaner want ook die dingen corroderen op den duur en kunnen dan slecht contact maken. Vaak denk je dan dat een onderdeel kapot is terwijl het gewoon een slecht sensor/stekkercontact is.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 10 mei 2008, 02:55

Goeie input Jan!

Over het algemeen is een lmm en open luchtfilter altijd een drama. Bij een VAG gaat de LMM standaard ook kapot al is dat niet direkt merkbaar tenzij je weet waar je op moet letten :wink:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 10 mei 2008, 10:23

Inderdaad goed input Jan 8) das een leuk checklijstje :idea: later meer daarover.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 10 mei 2008, 17:05

Oke, iets meer tijd nu, hier m'n bevindingen, hoop dat je wat uit kan sluiten...

1=-staat je temp-meter netjes in het midden? Te koud? dan moet je de tempsensor verdenken die de ECU voorziet van input. (de ecu kan dan bv koudstart mengsel geven terwijl het blok al warm is > te rijk!

2=- de motor zal ook een brandstofdrukregelaar hebben , die zit ergens op de inspuitgallerij. Als deze kapot gaat staat altijd de volle brandstofdruk op de leiding > te rijk mengsel! Soms kan je dan de benzinedruppels uit het vacuumslangetje zien druppelen (membraan in de regelaar is dan lek.)

3=- is de auto wel snel op temperatuur? en staat de temperatuurmeter wel netjes stabiel tijdens het rijden? Als de thermostaat kapot is en open blijft staan dan is de koeling te goed en blijft de ecu een te rijk mengsel inspuiten omdat deze steeds denkt dat de motor nog in de opwarmfase zit.

4=- heb je die nieuwe bougies goed op afstelling gecheckt? Heb je de aansluitingen allemaal weer op de goede plek erop gezet? Als er 2 cilinders op het verkeerde moment worden ontstoken dan merk je dat bij een V8 wel maar lang niet zo goed als bij een 4cil.

5=- benzinefilter: dat mag bij het oppakken uit lage toeren weinig uitmaken, pas bij hoge toeren en plankgas kan er brandstoftekort optreden. De brandstofpomp levert nl altijd wel een bepaalde overdruk (vaak 5bar) en de regeldruk op de injectoren is vaak 3bar. Dus als het filter voor een groot deel verstopt zou zitten en de lijndruk terugloopt naar 4bar dan nog mag de motor niet inhouden bij lage toeren.
je gaf ook aan dat de auto uit de uitlaat pluimt, dat duid op een te rijk mengsel, er komt dus te veel brandstof in de motor. (zie ook hierboven bij drukregelaar en tempsensor!)

6=- Over die LMM's: schoonmaken doe ik wel eens met brakecleaner (spuitbus), die vervuiling door open luchtfilters moet je niet onderschatten, die K&N filters moeten worden ingeolied en die oliedampen verkloten de LMM. (Impreza GTT's hadden er vaak last van met motorschade tot gevolg) Een schoon orgineel papierfilter is vrijwel altijd het beste, filtert de kleinste rotzooi uit de lucht, heeft het grootste filterend oppervlak, heeft de laagste drukval over het filter(!) en is het simpelst te servicen.

7=- Verder is het bij oudere auto's met veel electronica zaak om ook af en toe de stekkers en de sensoren eens te cleanen met contactcleaner want ook die dingen corroderen op den duur en kunnen dan slecht contact maken. Vaak denk je dan dat een onderdeel kapot is terwijl het gewoon een slecht sensor/stekkercontact is.


1= Temp netjes iets uit midden (iets warmer)

2= ik zou het niet weten of die stuk zou zijn?

3= De auto is snel op temperatuur en blijft stabiel op zo'n 110gr als ik een heel stuk zit te blazen dan 10gr hoger.

4= Ik heb nieuwe longlife bougies 4 punts dus en die zijn alle 8 nieuw en geen afwijkingen, en allemaal op de juiste plek aangesloten.

5= Benzinefilter zal wel wat vervuild zijn na al die jaren, maar pakt goed op bij lage toeren en hoge toeren, maar merk toch zo'n 7% vermogen verlies door een niet juist mengsel/timing/sensor?

6= LMM is natuurlijk vervuild geraakt, allereerst omdat destijds toen ik hem kocht de kleine K&N al vervuild was en ik hem cleande en in-oliede (op juiste manier) en een paar maand later nog eens een nieuw groter K&N filter plaatste dus weer extra kans op olie aanzuiging wat in het begin meer is en iets olie nevel kan veroorzaken...ik vertelde na het schoonmaken dat ie weer als vanouds oppakte met tussengas? dat lijkt nu al wat minder te worden weer...maar kan het me ook verbeelden, het vermogen veranderde niks aan.

7= klopt, heb ook een paar stekkers er ff af gehad en in gekeken, maar zagen er fris uit.


Kun je hier wat mee? of in elk geval "uitsluiten" ? dat zou weer wat schelen met zoeken...

thnx
René

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 10 mei 2008, 18:16

Wordt de olie bij jou auto bij normaal rijden al 110graden?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

update tis dus max 100 graden bij normaal gebruik, rest zie

Bericht door GTRene » 10 mei 2008, 20:37

ErikKramer schreef:Wordt de olie bij jou auto bij normaal rijden al 110graden?
yep altijd al, zoalng ik de auto heb, maar misschien is ie wat enthousiast :lol: dat doet ie al zolang ik hem heb, alhoewel hij in het begin met die dunnere 10w 60 sneller heet werd als je ging gassen, de 20w60 blijft stabieler 8)
Kleine update van vandaag, reed de hele weg go with the flow en zag dan de temp stabiel net voor de 100gr staan de hele weg, maar als ik sportief ga rijden gaat ie tot net voor de 110gr, en als ik volle polle ga gaat ie op den duur richting de 120gr maar zodra ik weer gewoon sportief rijd weer terug naar sportief.

dus kort samengevat>>

gewoon rijden max 100 graden (Olie temp)

sportief rijden max 110 graden (Olie temp)

volle polle blazen(circuit en dld) max 120 graden.

edit, komt dus door het type motor alwaar de watertemp klep pas bij 105 graden opent :D was destijds voor millieu eigenschappen en verbranding e.d. dus al die motoren hebben dat :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: S-RS en 2 gasten