met verbazing zie ik het nieuws over Griekenland

ik dacht dat wij te veel ambtenaren hebben die aardig wat centen opslokken vooral bepaalde en betere voorwaarden hebben dan een niet ambtenaar.
in Griekenland is het nog veel gekker

daar wordt je nooit ontslagen, hooguit verplaats, net wat een professor op tv, hij moest er om lachen, hij zei een havenarbeider kan zo 120.000,-euro per jaar verdienen, en dat is 3 x meer dan hem
maar lees ook eens dit verhaal, die verontrustende en asking for trouble wat op RTL was kon ik nog niet vinden, maar hier haal je ook veel uit.
http://www.kloukas.org/2010/01/21/shock ... en-omlaag/" onclick="window.open(this.href);return false;
ach wat ik copy tis niet zo lang...moet je ook naar de vergoedingen kijken...dus buiten een riant salaris...ongelofelijk, maja dat is in NL ook gedeeltelijk zo, maar dit slaat ook alles, ik lach erom maar verdorie tis toch triest...
KloukasPhilippos Kloukas’s blog
Shock in Griekenland! Salarissen ambtenaren omlaag!
without comments
Het zal niemand ontgaan zijn dat Griekenland sinds de jaarwisseling de zwarte schaap is van de EU. Ze staan nog net niet onder curatele, de EU heeft zijn eigen pottenkijkers op Griekenland afgestuurd die de begrotingen van de meeste ministerie onder de loep nemen.
Tot nu toe waren de Grieken voornamelijk laconiek hier over. EU is een ver van mijn bed show. De Griekse koppigheid speelt ook een rol. Wij weten het altijd beter en laten ons de les niet lezen door de een of ander EU l**letje.
Na lang gepraat lijkt het er op dat de regering daad bij woord voegt. Moet ook wel, het is niet 10 voor 12 maar al 12 uur geweest daar. De regering heeft bezuinigingen afgekondigd voor de vergoedingen van de ambtenarij. Let op, het gaat over de vergoedingen, niet de salaris.
Een korte revu over de ambtenarij in Griekenland. Jaren lang probeert iedereen een baantje als ambtenaar te bemachtigen als resultaat van de slechte arbeidskansen. Op wat voor positie dan ook. Dit is een resultaat van de slechte arbeidskansen Dit lukt meestal door benoemingen. Van nationaal tot lokaal, de regerende partijen belonen de kiezers door baantjes aan te bieden aan vrienden en kennissen. Het zit zo diepgeworteld in de Griekse cultuur dat sporters die iets gepresteerd hebben ook een benoeming krijgen. Dan zijn ze voor de rest van hun leven voorzien van een leuke inkomen. Een ambtenaar wordt namelijk in Griekenland hooguit verplaatst maar nooit ontslagen.
Nu is het zo dat een ambtenaar een leuke salaris elke maand opstrijkt. Maar het leuke komt daarna. Er zijn zo veel vergoedingen waar een ambtenaar aanspraak op kan maken dat zijn salaris op deze manier ruim verdubbeld kan worden. De bezuinigingen vinden dus ook plaats op deze vergoedingen. Van de 17 miljard euro salariskosten van vorig jaar, was 8 miljard salarissen en 9 miljard euro aan vergoedingen.
Vergoedingen die een ambtenaar kan aanvragen:
- Overuren (niet echt he, zij halen gemiddeld niet eens een werkdag van 8 uur. Ze schrijven allemaal gewoon meer uren op…)
- Werkdag op een locatie anders dan je eigen
- Lidmaatschap commissie of “vergaderploegen”
- 13e en 14e maand
- “Paas”-geld (een soort vakantie geld, wordt uitgekeerd rond pasen)
- Vakantie geld (wordt uitgekeerd in augustus)
etcetcetc
Helaas zullen ze toch gekort worden hier en daar. De situatie is uit de hand gelopen. Volgens het Ministerie van Financiën: “Ο χάρτης των επιδομάτων των δημοσίων υπαλλήλων είναι κυριολεκτικά λαβύρινθος, όπως ομολογεί τόσο το υπουργείο Οικονομικών όσο και η ΑΔΕΔΥ, ουδείς εκ των οποίων έχει μέχρι και σήμερα ακριβή εικόνα για το ποιος παίρνει πόσα και από πού.”. Wat betekent: “Het systeem van vergoedingen in de ambtenarij is letterlijk een labyrinth, volgens het Ministerie van Financiën en ADEDY, geen van beide weet tot de dag van vandaag wie krijgt hoeveel en waar vandaan”.
Bereid je maar alvast voor op stakingen daar in het zuiden. Kom niet aan mijn vergoedingen! Één voor allen en allen voor mij!!
(bron: Ta Nea)