Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Maus335i

Re: Wereldwijde recessie is systeemcrisis geworden

Bericht door Maus335i » 05 feb 2010, 13:34

vergeet ook niet dat als dat geld ook meer bij de lager betaalden neerkwam zei ook meer belasting betaalden slimmerd
Das niet waar en te danken aan ons idiote belastingstelsel. Iemand die 54.000 euro verdient betaald voor elke volgende euro datie extra krijgt 52% belasting. In tegenstelling tot iemand die bijvoorbeeld 40.000 euro verdient en naar 50.000 zou gaan, daar wordt 42% over ingeleverd.

Progressief belastingstelsel... bah!

GTRene

Bericht door GTRene » 05 feb 2010, 16:30

Maus335i schreef:
vergeet ook niet dat als dat geld ook meer bij de lager betaalden neerkwam zei ook meer belasting betaalden slimmerd
Das niet waar en te danken aan ons idiote belastingstelsel. Iemand die 54.000 euro verdient betaald voor elke volgende euro datie extra krijgt 52% belasting. In tegenstelling tot iemand die bijvoorbeeld 40.000 euro verdient en naar 50.000 zou gaan, daar wordt 42% over ingeleverd.

Progressief belastingstelsel... bah!
zo wel, maar die ander betaald ook belasting dat bedoel ik, dat wat die overhoud geeft ie uit aan klein spul en daar betaald ie belasting over en stimuleert zo de economie in meer grote getallen.
daarbij denk ik dat die burger met zeg 25.000,- en 42% belasting, liever dat geld boven de 54.000,-euro krijgt en desnoods 52% , immers er blijft ook netto meer over, die persoon heeft meer keuze's, kan bv ook een hogere hypo nemen, heeft de keuze of een duur huis of lekker simpel huisje en geld over, dat hebben die andere mensen minder.

Robertdj

Bericht door Robertdj » 05 feb 2010, 16:39

Dus minder bedeelde mensen zijn beter voor de economie omdat ze een groter deel van hun salaris uitgeven? Ik volg het echt niet meer...

GTRene

Bericht door GTRene » 05 feb 2010, 16:53

Robertdj schreef:Dus minder bedeelde mensen zijn beter voor de economie omdat ze een groter deel van hun salaris uitgeven? Ik volg het echt niet meer...
nee, nu dus niet, echter als die wat meer te spenderen krijgt geven ze(kunnen ze) ook weer meer uit aan zeg kleding en uitgaan e.d. op die manier.

en dat hoeft helemaal niet zo'n groot bedrag te zijn, die kunnen al met weinig veel meer...ipv dikke bonussen, dat is helemaal niet nodig, of als ze veel geld overhebben dat delen onder alle werknemers in/van zo'n bedrijf iedereen blij en meer koopkracht.

en niet 1 rijk persoon koop zeg 1 broek, maar dan kunnen zeg 100 mensen een broek kopen en zo de economie stimuleren en beter de uitgaven verdelen.(gewoon een voorbeeld)

Maus335i

Bericht door Maus335i » 05 feb 2010, 22:27

Ik snap je gedachte wel Rene. Maar waarom zouden er nog mensen zijn die hun nek uit willen steken, 60u per week willen werken, enorme verantwoordelijkheden hebben en moeilijke beslissingen moeten nemen, als die mensen evenveel zouden verdienen als zeg... een schoonmaker die lekker om 6u naar huis kan en bij het gezin kan zijn. Schoonmakers hebben uiteraard ook verantwoordelijkheid, maar das niet te vergelijken met bijvoorbeeld 10.000 mensen (directeur) van werk voorzien of jou of mij een nieuw hart geven (chirurg).

Ik heb de laatste tijd mensen leren kennen die een gezin thuis hebben, dolgraag tijd met familie willen doorbrengen maar moeten werken tot 8/9 uur of nog later om deadlines te halen, afspraken af te handelen noem maar op. Mensen die 's ochtends 7u voor hun werk het bed uit gaan, vrouw bij het ontbijt een kus geven en net op tijd thuis zijn om de kinderen in bed te stoppen, snel te eten en weer naar bed te gaan. En de volgende dag weer, en die dag er na weer.. Natuurlijk, dat leven kiezen die mensen voor. Maar ondertussen is de hele afdeling om 5u lekker naar huis voor het warme eten, terwijl jij (of die persoon) alleen in een kantoortje achterblijft en nog flink wat werkuren voor de boeg heeft. Nee hoor, ik heb er 0,0 problemen mee dat dat soort mensen (veel) meer geld verdienen.

GTRene

Bericht door GTRene » 05 feb 2010, 22:46

natuurlijk verschil mag/moet er ook zijn, helemaal met dat soort beroepen en verantwoording, dus zeker begrip voor... :thumbup:
maar bepaalde zaken/beloningen/lonen met mate anders groeit het scheef worden zaken duurder echter de onderkant komt daar niet mee mee, dus de balans moet beter winsten van bedrijven ook delen onder de werknemers(niet alleen de top) samen doe je iets, iedereen blij en graag naar het werk, immers de bazen verdienen toch al meer en het zijn extra's die stimuleren bij een ieder van dat bedrijf of wat ook.
Helaas zijn er ook veel voorbeelden van bepaalde mensen die maar vanuit 1 oogpunt werken, zo snel mogelijk geld verdienen hoe dan ook, ook al sleep je anderen mee maar nog alleen voor je eigen gewin gaan.

balans.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 06 feb 2010, 13:34

Gaat de Euro klappen?

http://www.nu.nl/economie/2178619/euro- ... orden.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Maus335i

Bericht door Maus335i » 06 feb 2010, 13:40

Op naar de 1 euro voor 1 dollar, ja want o wat is die dollar zwak :bag:

SteV6

Bericht door SteV6 » 06 feb 2010, 13:43

Kan een aan de Euro deelnemend land eigenlijk uit de Euro gezet worden? Als Griekenland bijvoorbeeld slecht blijft presteren, kunnen de overige Europesche landen Griekenland er dan uit knikkeren?

Stephan

Robertdj

Bericht door Robertdj » 06 feb 2010, 13:49

Soort van uitgeprocedeerde assielzoeker? :goodnight:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 06 feb 2010, 13:59

SteV6 schreef:Kan een aan de Euro deelnemend land eigenlijk uit de Euro gezet worden? Als Griekenland bijvoorbeeld slecht blijft presteren, kunnen de overige Europesche landen Griekenland er dan uit knikkeren?

Stephan

Nee, ze komen wel direct onder curatele van Brussel te staan.

SteV6

Bericht door SteV6 » 06 feb 2010, 15:04

Oh jee, dat zijn gewoon andere woorden voor wij betalen de rekening ... :evil:

romo

Bericht door romo » 06 feb 2010, 15:32

SteV6 schreef:Oh jee, dat zijn gewoon andere woorden voor wij betalen de rekening ... :evil:

Mijn idee................

Lees voor verduidelijking;

http://www.z24.nl/analyse/artikel_11953 ... uropa.html" onclick="window.open(this.href);return false;

romo

Bericht door romo » 07 feb 2010, 14:49

http://theeconomiccollapseblog.com/arch ... ional-debt" onclick="window.open(this.href);return false;

It Is Now Mathematically Impossible To Pay Off The U.S. National Debt

GTRene

Bericht door GTRene » 09 feb 2010, 19:59

met verbazing zie ik het nieuws over Griekenland :mrgreen: ik dacht dat wij te veel ambtenaren hebben die aardig wat centen opslokken vooral bepaalde en betere voorwaarden hebben dan een niet ambtenaar.

in Griekenland is het nog veel gekker :shocking: daar wordt je nooit ontslagen, hooguit verplaats, net wat een professor op tv, hij moest er om lachen, hij zei een havenarbeider kan zo 120.000,-euro per jaar verdienen, en dat is 3 x meer dan hem :mrgreen:

maar lees ook eens dit verhaal, die verontrustende en asking for trouble wat op RTL was kon ik nog niet vinden, maar hier haal je ook veel uit.

http://www.kloukas.org/2010/01/21/shock ... en-omlaag/" onclick="window.open(this.href);return false;

ach wat ik copy tis niet zo lang...moet je ook naar de vergoedingen kijken...dus buiten een riant salaris...ongelofelijk, maja dat is in NL ook gedeeltelijk zo, maar dit slaat ook alles, ik lach erom maar verdorie tis toch triest...
KloukasPhilippos Kloukas’s blog
Shock in Griekenland! Salarissen ambtenaren omlaag!
without comments

Het zal niemand ontgaan zijn dat Griekenland sinds de jaarwisseling de zwarte schaap is van de EU. Ze staan nog net niet onder curatele, de EU heeft zijn eigen pottenkijkers op Griekenland afgestuurd die de begrotingen van de meeste ministerie onder de loep nemen.

Tot nu toe waren de Grieken voornamelijk laconiek hier over. EU is een ver van mijn bed show. De Griekse koppigheid speelt ook een rol. Wij weten het altijd beter en laten ons de les niet lezen door de een of ander EU l**letje.

Na lang gepraat lijkt het er op dat de regering daad bij woord voegt. Moet ook wel, het is niet 10 voor 12 maar al 12 uur geweest daar. De regering heeft bezuinigingen afgekondigd voor de vergoedingen van de ambtenarij. Let op, het gaat over de vergoedingen, niet de salaris.

Een korte revu over de ambtenarij in Griekenland. Jaren lang probeert iedereen een baantje als ambtenaar te bemachtigen als resultaat van de slechte arbeidskansen. Op wat voor positie dan ook. Dit is een resultaat van de slechte arbeidskansen Dit lukt meestal door benoemingen. Van nationaal tot lokaal, de regerende partijen belonen de kiezers door baantjes aan te bieden aan vrienden en kennissen. Het zit zo diepgeworteld in de Griekse cultuur dat sporters die iets gepresteerd hebben ook een benoeming krijgen. Dan zijn ze voor de rest van hun leven voorzien van een leuke inkomen. Een ambtenaar wordt namelijk in Griekenland hooguit verplaatst maar nooit ontslagen.

Nu is het zo dat een ambtenaar een leuke salaris elke maand opstrijkt. Maar het leuke komt daarna. Er zijn zo veel vergoedingen waar een ambtenaar aanspraak op kan maken dat zijn salaris op deze manier ruim verdubbeld kan worden. De bezuinigingen vinden dus ook plaats op deze vergoedingen. Van de 17 miljard euro salariskosten van vorig jaar, was 8 miljard salarissen en 9 miljard euro aan vergoedingen.

Vergoedingen die een ambtenaar kan aanvragen:
- Overuren (niet echt he, zij halen gemiddeld niet eens een werkdag van 8 uur. Ze schrijven allemaal gewoon meer uren op…)
- Werkdag op een locatie anders dan je eigen
- Lidmaatschap commissie of “vergaderploegen”
- 13e en 14e maand
- “Paas”-geld (een soort vakantie geld, wordt uitgekeerd rond pasen)
- Vakantie geld (wordt uitgekeerd in augustus)
etcetcetc

Helaas zullen ze toch gekort worden hier en daar. De situatie is uit de hand gelopen. Volgens het Ministerie van Financiën: “Ο χάρτης των επιδομάτων των δημοσίων υπαλλήλων είναι κυριολεκτικά λαβύρινθος, όπως ομολογεί τόσο το υπουργείο Οικονομικών όσο και η ΑΔΕΔΥ, ουδείς εκ των οποίων έχει μέχρι και σήμερα ακριβή εικόνα για το ποιος παίρνει πόσα και από πού.”. Wat betekent: “Het systeem van vergoedingen in de ambtenarij is letterlijk een labyrinth, volgens het Ministerie van Financiën en ADEDY, geen van beide weet tot de dag van vandaag wie krijgt hoeveel en waar vandaan”.

Bereid je maar alvast voor op stakingen daar in het zuiden. Kom niet aan mijn vergoedingen! Één voor allen en allen voor mij!!

(bron: Ta Nea)

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 09 feb 2010, 20:47

Is het nou dat we elke maand een nieuw financieel drama moeten gaan ontdekken?

Ik krijg er een naar gevoel bij, ik zie telkens weer reden om hogere belastingen
te mogen gaan verwachten.

GTRene

Bericht door GTRene » 09 feb 2010, 22:59

Ravin ///M schreef:Is het nou dat we elke maand een nieuw financieel drama moeten gaan ontdekken?

Ik krijg er een naar gevoel bij, ik zie telkens weer reden om hogere belastingen
te mogen gaan verwachten.
of de dure ambtenaar molen (niet alle ambtenaren vallen in die categorie natuurlijk) moet enorm krimpen of loon inleveren of onkostenvergoedingen....maja inleveren doet pijn ook al krijg je 6<>10 x meer dan Jan Modaal te besteden heeft...dus wat doen ze dan?

romo

Bericht door romo » 12 feb 2010, 10:18

105 Teletekst vr 12 feb
Krimp economie groter dan in 1931

` In het laatste kwartaal van 2009
heeft het bescheiden herstel van de
economie zich voortgezet.Vergeleken met
het derde kwartaal was er 0,3% groei.
Dat neemt niet weg dat de economie over
het hele jaar met 4 procent kromp.Het
record was 3,6% in 1931,zegt het CBS.

Vergeleken met het laatste kwartaal een
jaar eerder is de economie met 2,2%
gekrompen.Er waren 147.000 banen minder
dan een jaar eerder.

Het ging in het laatste kwartaal minder
slecht met de export.De consument bleef
terughoudend en ook de investeringen
bleven op hetzelfde lage niveau.De
bouwproductie loopt nog verder terug.

romo

Bericht door romo » 13 feb 2010, 14:03

Wie had dit gedacht?

http://www.nrc.nl/economie/article24827 ... nger_taboe" onclick="window.open(this.href);return false;

http://mises.org/daily/4091" onclick="window.open(this.href);return false;

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 13 feb 2010, 22:08

:shock: Zozo... klinkt niet perse slecht.

LOL... dan krijg je de Neuro en de Zeuro... :mrgreen:

romo

Bericht door romo » 14 feb 2010, 11:38

Zo direct; Buitenhof; Het einde van de Euro?

romo

Bericht door romo » 14 feb 2010, 11:38

Zo direct; Buitenhof; Het einde van de Euro?

GTRene

Bericht door GTRene » 14 feb 2010, 11:52

dat denk ik niet, de euro is op zich niks mis mee (en als heel europa het gebruikt een dikke plus)...alleen wat ze er mee hebben gedaan...
zo maar eens ff kijken, thx for the tip, maar de euro blijft wel, echter vele regeringen zullen veel anders moeten doen, eerst wordt het een zooitje voor het beter wordt (als het beter wordt...hopen maar)

romo

Bericht door romo » 14 feb 2010, 12:59

Even gekeken, beetje slapjes...............weinig kritisch vragen en doorvragen, komt er op neer dat de Grieken het zelf moeten oplossen eventueel met behulp van het IMF ( onderlinge hulp (what`s in a name here) mag wettelijk niet in de EU).

Lossen die Grieken het niet op dan is er dus geen antwoord.....................dit ontlokte de collumnist Max Pam de uitspraak; "de beschaving die in Griekenland is begonnen, daar waarschijnlijk ook weer gaat eindigen" :mrgreen:

GTRene

Bericht door GTRene » 14 feb 2010, 13:26

ik vond de antwoorden wel bevredigend, nu nog de corruptie daar oplossen...das wat moeilijker :mrgreen:

Plaats reactie