Dutch supercar challenge.

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
GTRene

Bericht door GTRene » 25 apr 2008, 04:09

wie is die "van Soelen" eigenlijk, heel toevallig is mijn zusje een paar weken geleden getrouwd met 1 van "van Soelen" (Albert Jan) maar die raced niet, misschien z'n broer... :roll: zou toch grappig, zijn :lol: de laatste keer op CPZ kreeg ik namelijk ineens de groeten van m'n zusje gegeven door 1 of andere chauffeur van die Albert Jan van Soelen, en ik dacht hey, misschien was ie daar nu wel voor die andere "van Soelen" als dat zo is moet ik dat toch eens navragen 8) en een ritje bietsen :lol:

Hielke

Bericht door Hielke » 25 apr 2008, 16:34

Dat is Pieter van Soelen René.

GTRene

Bericht door GTRene » 25 apr 2008, 17:01

Hielke schreef:Dat is Pieter van Soelen René.
thnx hielke, ik zal m'n zus eens vragen als ik der spreek :wink: maar zal wel niet de broer zijn van Albert Jan, alhoewel hij er wel wat op lijkt, maar heb hen er verder niet over horen praten, zou wel leuk zijn :lol:

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 25 apr 2008, 17:26

Wel jammer want het leuke van DSC is nou juist de diversiteit door de goede regels. Als een zelf gecreëerde loophole(uitzondering voor bepaalde auto's) in de regels leidt tot een PSC(Porsche Supercup) dan is er toch niks meer aan? Eigenlijk het tegenovergestelde als met de V8 M3 GTR's in ALMS. Het was een leuk jaartje, maar Porsche had natuurlijk gelijk.

Bovendien vind ik dat als het je lukt goed mee te komen met een goed geprepareerde R5 je dat recht zou moeten hebben, zolang hij maar aan de (bijvoorbeeld veiligheids)eisen voldoet. Als er een regel is aan te wijzen waar uit blijkt dat het niet mag dan is het jammer, maar niet anders. Puur subjectief afwijzen: het mag natuurlijk, maar de schoonheidsprijs verdient het niet. Het moet natuurlijk geen autocross-barrel vol met deuken zijn, dat is duidelijk.

Luco

Bericht door Luco » 25 apr 2008, 19:37

Ik wil toch nog 1 keer hier wat zeggen en dan zeg ik niks meer.
De DSC heeft een reglement wat ik helemaal door heb gelezen en toen heb ik zitten rekenen aargelang de pk/kg verhouding.

Sportdivisie 2 is tenslotte in het leven geroepen om ook de minder powervolle auto's te laten rijden.
Daarna heb ik dus een inschrijving angevraagd en toen toch meer even gebeld omdat het toch een redelijk inschrijfgeld is.

Als je dan te horen krijgt dat je niet mee mag doen is dat inderdaad een teleurstelling, misschien laat ik dat teveel merken in mijn kritiek.
Mijn welgemeende excuses daarvoor richting de heer van Elk.

Nu blijft het natuurlijk zo dat er niks over in de reglementen staat over de leeftijd van auto's er is alleen een pk/kg indeling.
Wil je dus oude auto's weren (das het recht als je een raceserie opzet) zet het dan in de regels.

Verder helemaal geen hard feelings hoor, alleen wat teleurstelling.
En voor diegene die lachen of denigrerend doen over andermans auto
Jammer erg jammer, daarmee doe je hetzelfde als wat je een ander verwijt :?

Verder blijf ik het een hele mooie klasse vinden om naar te kijken en om rond te kijken in de paddock :P

GTRene

Bericht door GTRene » 25 apr 2008, 21:14

Ik kan jou met je inzet voor je R5 ook goed begrijpen Luco, misschien als je met iets anders aparts kwam en een zak geld en vriendjes had daar je wel mee mag doen...maarja hun bepalen net als wij op DF wie niet past mag niet mee doen, blijft staan dat het klote is voor jou, maar je pakt het sportief op, neemt niet weg dat Dick het anders kon neerzetten want dat was niet zijn naam waardig, of was het nu de ware aard...

anyway er zijn klassen genoeg waar jij nog wel kan scheuren met je leuke snelle rakker 8) snel vergeten en ergens anders op richten, als jij maar DF fun hebt.

Dick van Elk

Bericht door Dick van Elk » 25 apr 2008, 21:57

Heren, op de eerste plaats dank voor de normale reakties, of U het eens met me bent of niet, forums lopen nogal eens uit de hand maar mijn complimenten hiervoor.

Het gaat me te ver op alle opmerkingen te reageren maar ik verzeker U ik ben zuinig op de DSC en probeer begrip te hebben voor ieders
standpunt.

Andre is inderdaad een toprijder, ik herinner me de eerste keer dat hij kwam meerijden in een E36 M3 op kenteken (2002 ?) en hij het hele veld in de sport zoek reed :-)

Andre probeert van de DSC meer te maken dan dat de overgrote meerderheid wil, een ultra gereglementeerde uiterst competatieve klasse. Daar is de DSC nooit voor opgezet en dit zie ik ook niet als de toekomst.

Ik probeer een podium te bieden aan een zo groot mogelijke diversiteit van wagens die elkaar sportief kunnen bestrijden. Natuurlijk wil ik overtreders van de reglementen aanpakken maar ik verdedig nog steeds het toelaten van de Porsches hoewel dit op de grens ligt.

Ik ken de overige Series behoorlijk goed en heb met de powerlogs voor de FIA metingen verricht in het Engelse GT, de Belcar, FIA GT3 en GT4
en volg goed wat er gebeurt vanuit pure interesse, oa via goed geinformeerde sites als Dailysportscars.

Overal zijn problemen met performance balancing en overal worstelen organisatoren om de rondetijden gelijk te krijgen. Dat dit ten kosten gaat van het beste team met de beste rijder is een feit, telkens worden die gestraft voor hun inzet en wordt het gemiddelde tot standaard verheven.

Dit is echter niet voor niets, uit het verleden zijn tal van dure lessen getrokken en toch gaat het soms nog mis. In ALMS rijden alleen nog 2 Corvette's nadat de AM af haakten na alle PB perikelen.

Wij hebben een uiterst effectief systeem in de vorm van de powerlog, toch is dit niet zaligmakend. Wat het wel voorkomt is dat de boel echt uit de hand loopt en daar is nu nog geen sprake van hoewel andre zijn vrees duidelijk uit spreekt. Ik draai nu 10 jaar mee in de racerij en heb uit hoofde van mijn funktie met tal van mensen gesproken die al decennia meelopen en alle truuks gezien hebben.

Natuurlijk wist ik dat de GT3 goede wagens zijn en misschien wel de beste in de klasse, maar dat is niet het enige er moet ook een zeer goede rijder in zitten met een goed team er om heen.

Als deze combinatie er is verdiend deze om te winnen maar om echte dominantie te voorkomen hebben we een strafseconden systeem tijdens de pitstops net zoals andere series strafgewichten gebruiken wat bij ons niet werkt door de grote diversiteit aan wagens binnen 1 divisie.

Dat andre hiervan gruwt is zijn zaak maar zo zijn de regels al vele jaren.

Zoals reeds eerder aangegeven is er tijdens de eerste meeting al uitgebreid gemeten, alleen de kwalificaties werden in het nat verreden en de eerste wedstrijd werd afgelast wegens mist. Het eerste eikpunt was de race van zondag. Met nog een heel seizoen te gaan ben ik niet de mens er naar om dan hals over kop zonder goed overleg straffen uit te delen aan mensen die waarschijnlijk al onderweg zijn naar huis.

Als we afwijkingen hebben geconstateerd krijgen die bericht met het verzoek dit voor de volgende meeting aan te passen.

Ik denk dat ik mijn standpunt hiermee wel duidelijk heb gemaakt, voorlopig is dit mijn laatste bijdrage aan de interessante forum, en Luco ik vindt je Renault echt niet lelijk, hij valt alleen een beetje bij ons uit de toon en ik heb vier jaar geleden al gevraagd aan Nico Been en Dirk Jan Hofmans over te stappen naar wat recente materiaal, geen hard feelings.

Met vriendelijke groet en misschien tot op het circuit, Dick van Elk

PS voor de eerste 20 deelnemers van dit forum die een mailtje naar me sturen zal ik een DSC jaarboek 2007 opsturen, een beetje dromen kan nooit kwaad.

GTRene

Bericht door GTRene » 25 apr 2008, 22:26

Netjes uitgelegd Dick,
tis ook wel heel moeilijk om echt overal bovenop te zitten wat zelfs bij de super gecontroleerde F1 wel eens mis gaat, op zich heb je wat moois opgezet, en continu politie man spelen is ook niet leuk lijkt me, of er moeten heel duidelijke gevallen zijn.

as good as it gets.
GTRene

Hielke

Bericht door Hielke » 26 apr 2008, 00:03

Je relaas zit vol met tegenstrijdigheden Dick.

Wel de powerlog gebruiken die slechts 0,5% afwijkt, maar niet constateren dat er al sinds lange tijd overduidelijke overschrijdingen van de 3,7 kg regel zijn.

Wel de powerlog gebruiken, maar de overtreders die aan hun lange reis naar huis zijn begonnen niet meer met een sanctie lastig willen vallen.

Wel een 3,7 kg limitering 'toepassen', maar toch auto's toelaten die in de standaard vorm waarin ze in andere kampioenschappen streden niet aan die eis voldoen en dan vervolgens toch niet met strafgewichten willen werken "omdat dit niet werkt vanwege de grote diversiteit aan wagens".

Je wilt hier op het forum graag reageren op constructieve bijdragen maar voorlopig is dit je laatste bijdrage op dit forum?

Dick, je hebt in je laatste bijdrage heel duidelijk gemaakt dat jij vindt dat de DSC niet al te serieus moet worden genomen. Dat is fair en gedurfd. Maar ik betwijfel of je de scope van deze uiteenzetting voor de rijders en volgers van het kampioenschap die wel in enige mate competitief willen rijden kunt bevatten. De DSC zoals je 'm nu beschrijft is namelijk een karikatuur van een echte autorace. Uitspraken over de kwaliteiten van de rijders, de kwalititeiten van de auto, de tuning, de crew of het team zijn van generlei waarde zolang het speelveld niet door stricte handhaving van de meest elementaire regels afgebakend wordt. Je hebt de schijn van het serieus willen oppakken van die handhaving tegen je.

Zo bekeken kan zo'n DSC jaarboek 2007 zomaar als een nachtmerrie gelezen worden. Heeft die overall winnaar nou het hele jaar met 100 of 125 kilo te weinig rondgereden? Heeft ie daarmee 8 of 12 rijders benadeeld die per man per 2007 minstens 50.000 euro in hun hobby hebben gestoken? Hebben die rijders van 2007 het spelletje inmiddels door en hebben ze ten koste van de nog naïeven hun auto voor 2008 kunnen aanpassen?

Anderzijds zou ik er met mijn zorgen (niet echt hoor) ook wel eens helemaal naast kunnen zitten en is het meedoen aan het DSC de belangrijkste prijs. Je hebt dan groot gelijk om de rijders die heel competitief willen strijden erop te wijzen dat ze hun heil beter in cupraces of andere klasses kunnen gaan zoeken.

Dutch

Bericht door Dutch » 26 apr 2008, 00:25

Nou Dick, laat ik dan ingaan op je reactie. Het is inderdaad helder uitgelegd, net als de vorige keer trouwens. Maar hoewel ik het snap vanuit jouw positie, vind ik het jammer dat je alleen in algemene termen antwoordt en niet de rekensom weerlegt die we hier allemaal maken. De GT3 Cup zit 'op de grens', zo ver wil je wel gaan. Maar hoezo gaat hij er dan niet overheen? Of gaat hij er wel overheen, maar is het grote geheel belangrijker?

Misschien zit het antwoord in je eerste woorden (en het is ook meteen een antwoord op Hielkes vraag):
Dick van Elk schreef:Andre probeert van de DSC meer te maken dan dat de overgrote meerderheid wil, een ultra gereglementeerde uiterst competatieve klasse. Daar is de DSC nooit voor opgezet en dit zie ik ook niet als de toekomst.

Ik probeer een podium te bieden aan een zo groot mogelijke diversiteit van wagens die elkaar sportief kunnen bestrijden. Natuurlijk wil ik overtreders van de reglementen aanpakken maar ik verdedig nog steeds het toelaten van de Porsches hoewel dit op de grens ligt.
Eigenlijk komen we zo weer terug op het dilemma van elke organisator in de toer- en sportwagenwereld, dat ik hier al naar voren bracht voordat je je meldde: hoe leef je de regels na en houd je tegelijk iedereen te vriend? Plaats je de techniek voorop of de variatie (en daarmee de gezondheid) van je kampioenschap? Zelf verwijs je ook uitvoerig naar dit dilemma, ook met verwijzing naar de andere kampioenschappen die je uitvoerig volgt via o.m. dailysportscar.com (fijn, een mede-abonnee :D ) en je betrokkenheid bij diverse GT3-equalisatiemetingen (wist ik niet, interessant om te horen).

Kortom, je weet dus als geen ander waar we het hier over hebben als we vergelijkingen trekken met GT3 als internationale categorie en de relatieve prestaties van de 997 GT3 Cup ten opzichte van de andere GT3-auto's, met of zonder ballast of andere beperkingen. Dat betekent dat het dilemma tussen kunde en gelijkheid nóg meer pijn moet doen bij het doorhakken van knopen. Ik geef 't je te doen...

Ik proef uit je tekst dat het een worsteling (of een gok) was om de GT3's toe te laten tot SS1 (doordat er tot nu toe geen toppers achter het stuur zaten?), maar dat pas de praktijk van dit eerste raceweekend kon bewijzen of dat een juiste beslissing was (nu er wel toppers achter het stuur zitten). Okee, da's logisch, een aparte equalisatiedag vooraf organiseer je niet zomaar voor een relatief bescheiden kampioenschap. En achteraf andere winnaars aanwijzen is inderdaad ook niet chic.

Maar ik maak uit de onderstaande woorden ook op - en de andere DF'ers moeten maar zeggen of ik er te veel in lees - dat de powerlog tijdens het eerste weekend het een en ander heeft uitgewezen en dat er voor het tweede raceweekend wel wat staat te gebeuren aan strafseconden of anderszins:
Dick van Elk schreef:Zoals reeds eerder aangegeven is er tijdens de eerste meeting al uitgebreid gemeten, alleen de kwalificaties werden in het nat verreden en de eerste wedstrijd werd afgelast wegens mist. Het eerste eikpunt was de race van zondag. Met nog een heel seizoen te gaan ben ik niet de mens er naar om dan hals over kop zonder goed overleg straffen uit te delen aan mensen die waarschijnlijk al onderweg zijn naar huis.

Als we afwijkingen hebben geconstateerd krijgen die bericht met het verzoek dit voor de volgende meeting aan te passen.
Misschien is een vergelijking op z'n plaats met een evenement waar ik mijn hart aan heb verpand: de Goodwood Revival Meeting, het grootste historische race-evenement ter wereld. Toporganisatie, de beste ouwe meuk ter wereld, er wordt geracet op het scherp van de snede. Maar tegelijk moet het een feestje blijven. Dat sportieve podium met veel diversiteit, waar in eerste instantie de deelnemers en het publiek blij van moeten worden. Tegelijk is het prestige van een overwinning de laatste jaren flink toegenomen. Dus is niet meer iedere auto helemaal volgens de regels, of de regels worden tot op (of net over) het randje geïnterpreteerd. Maakt niet uit, de show is het belangrijkst. En als blijkt dat er echt is gesjoemeld, volgen er geen diskwalificaties, maar wordt het team stilletjes te verstaan gegeven dat het voor volgend jaar geen uitnodiging hoeft te verwachten...

Moeten we de DSC ook ongeveer zo zien?

Dutch

Bericht door Dutch » 26 apr 2008, 01:06

O, er is nog één ding dat ik niet snap.

Ik lees dat performance balancing zo ontzettend moeilijk is. Ja, voor FIA GT3 kost dat bijvoorbeeld een paar dagen, moet je twaalf verschillende auto's bij elkaar krijgen (ook niet weinig trouwens) waar je vervolgens flink mee goochelt - gewicht, restrictors, vleugelstanden, bodemspeling, etc. - om gelijkwaardigheid te creëren. Dat komt doordat het allemaal verschillende auto's zijn met allemaal verschillende gewicht/pk-verhoudingen. Logisch, maar inderdaad een boel werk.

Maar de DSC heeft dan toch dé oplossing voor performance balancing of ben ik nou zo simpel? Allemaal aan de 3,7 kilo per pk, allemaal gelijke kansen. En zie maar hoe je aan die grens komt. Waar heb je anders die powerlog voor?

Maar nu lees ik dit:
Andre schreef:Het laatste nieuws is dat er waarschijnlijk niks veranderd.

De beweegreden daaromtrend is dat de rondetijden liggen toch redelijk bijelkaar.
Ho even, het gaat toch om gelijke kansen, niet om gelijke rondetijden?

Ja, de FIA-equalisation draait uiteindelijk ook om gelijke rondetijden. Maar om de juiste balans tussen de auto's vast te stellen, rijdt er één professional (Christophe Bouchut of Jean-Marc Gounon) even hard - zo hard als hij kan dus - in álle auto's. Het tijdsverschil wordt vervolgens gecompenseerd met gewichten enzovoorts.

In het kampioenschap daarna moet iedere coureur maar zien wat hij kan met het resultaat.

Kortom, het gelijktrekken gaat om auto's, niet om de combinaties van auto met coureur!

Dus als Dick blijkbaar tevreden is met het feit dat mindere coureurs dankzij beter materiaal betere coureurs kunnen bijhouden - want 'de rondetijden liggen toch redelijk bijelkaar' - is dat een ander soort gelijkheid dan iedere coureur dezelfde uitgangspositie geven.

Tja, schaf dan maar meteen die kilo's per pk af... :?

Andre

Bericht door Andre » 26 apr 2008, 01:15

Ik lees zo tussen de regels door dat er dus niks veranderd in de SS1.

Dat betekent dat de 3.7 regel eigenlijk niks voorstelt. Je moet dus de auto kiezen voor de SS1 in Fia GT3 spec waar jij dan geen probleem in ziet als die in de SS1 rijden en dat is voor nu dus een getunede Porsche GT3 cup. Komen wij met Fia GT3 spec F430 gaan we dus naar de GT.

Met dit soort uitspraken daar zal Kroymans en andere rijders ook blij mee zijn en nog een aantal andere teams die net grof hebben geinvesteerd. Het lijkt mij onacceptabel als je net zoveel geld in je race auto hebt gestopt.

Het komt hier dus in het kort op neer.

Dan ben je nu dus als rijder genoodzaakt om een getunede porsche GT3 te kopen, want daar mee alleen ben nu je competitief in de SS1. Deze auto heeft Fia GT3 spec en anderen niet. Doe je het niet ben je gewoon veld vulling en mag je achter aansluiten. Dan kan je er nu beter een getunede Porsche Cup Klasse van maken.

Het is nu niet meer intressant is om ss1 te rijden. En dat geld voor iedereen binnen de DSC die geen Fia GT3 spec auto heeft voor de SS1. Dick je mag wel snel RS racing bellen dat Bas Barenburg stopt met zijn e90 WTCC V8 bouwproject. Weer iemand die 2 ton betaald om rondjes te rijden achter een GT3 aan.

Dick wat vinden de andere rijders hiervan binnen de ss1 klasse.? Zitten die met jou op één lijn om te zeggen ach ja wij hebben net een 2 ton auto gekocht voor de ss1 en we rijden leuk rondjes achter de GT3 s aan en hebben daar vrede mee. Als ik zie hoe competitief Kees Krijne vorig jaar was dan betwijfel ik dat. Zo zullen er meerdere mensen zijn. Als deze mensen allemaal niet competitief waren gaan ze zich toch niet inschrijven voor de DSC. Kan je beter rondjes gaan doen op de Nordschleife in de touristenfahrten.

Renaultjes 5 weiger je, kan ik inkomen, voor de DSC. Maar je laat mensen dus dure auto s aanschaffen die dachten dat ze binnen de 3.7kg per pk competitief zijn wat dus eigenlijk een wassen neus is. Nou dat vindt ik nog al wat.

Dit is niet te accepteren, absoluut niet. Ik heb geen eigen race auto die 2 ton plus heeft gekost. Maar zou ik dat wel hebben, nou dan liep ik nu rood aan en kwam het stoom uit m'n oren vandaan.

Dutch

Bericht door Dutch » 26 apr 2008, 01:27

Haha, drie lange verhalen, maar eigenlijk stellen we alle drie dezelfde vraag:

Wat is die gewicht/pk-verhoudingsregel nog waard?

Andre

Bericht door Andre » 26 apr 2008, 01:32

Dick van Elk schreef:Als deze combinatie er is verdiend deze om te winnen maar om echte dominantie te voorkomen hebben we een strafseconden systeem tijdens de pitstops net zoals andere series strafgewichten gebruiken wat bij ons niet werkt door de grote diversiteit aan wagens binnen 1 divisie.

Dat andre hiervan gruwt is zijn zaak maar zo zijn de regels al vele jaren.
Andre gruwt hier NIET van. Dit kan ik begrijpen en hierdoor hebben anderen ook kans op een bekertje.

De uitdaging voor mij is altijd de KANS om de pole te zetten en de KANS om als eerste de pits in de gaan om de straf in te boeten. Ga ik als eerste de pits heb ik mijn eigen race gewonnen. Dus al geef je 5 min penalty het zal me een worst wezen. Als je niet op het podium staat is het in principe een resultaat dat niet meer van belang is, omdat ie beinvloed is door straf seconden.

Maar buiten die strafsec wil ik strijden met een auto die competatief is met de concurrentie. En jij Dick eist nu eigenlijk dat we een getunede GT3 cup moeten kopen en dat zou niet zo moeten zijn.

Andre

Bericht door Andre » 26 apr 2008, 01:34

Dutch schreef: Wat is die gewicht/pk-verhoudingsregel nog waard?
Dutch die is net zoveel waard als de gulden.

Hielke

Bericht door Hielke » 26 apr 2008, 10:00

Dutch schreef: Maar de DSC heeft dan toch dé oplossing voor performance balancing of ben ik nou zo simpel? Allemaal aan de 3,7 kilo per pk, allemaal gelijke kansen. En zie maar hoe je aan die grens komt. Waar heb je anders die powerlog voor?
Hier is geen speld tussen te krijgen.

De kilo per pk regel is een gouden formule, briljant in schoonheid. Maar zonder naleving de DSC tot een veredeld Concours d'Elegance reducerend. De naam race-klasse niet eens meer waard.

Dutch en Andre, jullie opmerkingen over de dominantie van de Porsche GT3 (ook mijn eerdere opmerkingen dus) komen nu klaarblijkelijk echt te vroeg. We kunnen immers absoluut niet weten waar die Porsches in het SS1 veld staan als ze netjes volgens de 3,7 kg/pk regel rondrijden. Want dat doen ze niet.

RVV

Bericht door RVV » 26 apr 2008, 10:30

Interessante materie allemaal.

Hielke

Bericht door Hielke » 26 apr 2008, 10:32

Rico v Velzen schreef:Interessante materie allemaal.
Dat denk ik ook al tijden van jouw avater. Verveelt nog steeds niet :lol:

RVV

Bericht door RVV » 26 apr 2008, 11:22

Prachtig hé.. :lol:

DownforceJan

Bericht door DownforceJan » 26 apr 2008, 11:47

Een serieuze vraag: is er hier op DF voldoende kennis aanwezig om een lijst te kunnen maken van alle aan het DSC deelnemende auto's van nu met de bijbehorende vermogens en gewichten?

Ik ben sponsor(tje) en erg benieuwd of we hiermee serieus invloed kunnen uitoefenen op de directie van het DSC.

Nu is moeilijk te onderbouwen hoe het echt zit. Het kan natuurlijk nog steeds zo zijn dat vrijwel alle auto's wel degelijk aan de kg/pk-verhoudingen voor hun klasse voldoen. Met de echte getallen erbij wordt het een stuk gemakkelijker en worden we ongetwijfeld veel invloedrijker.
De redenering van Andre kan ik redelijk volgen en ben het in geval van oneerlijke concurrentie geheel met hem eens. Echter is dit topic naar mijn smaak teveel om de persoon van Van Elk gaan draaien. Door dat eruit te laten en concrete cijfers te produceren kan wel degelijk "een vuist gemaakt worden".

Misschien een nieuw topic maken en alle ruis consequent eruit te knippen door de moderators?

1. Mini Cooper nr. 503: 150 pK; 1160 kg (auto+rijder+5 liter brandstof). SP2.

Steff

Bericht door Steff » 26 apr 2008, 12:38

@Cor Dame
Persoonlijk interesseert het mij geen bal met wat voor auto's er wordt gereden....Porsches BMW's Vipers en ga maar door, maar er moeten wel pk's in die wagens want anders val je in slaap als kijker.

Dat de wagens er vet uitzien is toch ook niet onbelangrijk. Is toch veel leuker als een klasse met 24 bmw tjes 130i of zoiets. Dat het dan om het rijden gaat dat zal dan wel maar het publiek is nu eenmaal verwent.
Is dit waar het om draait in de racerij?
Volgens mij is een een race een competitie, waarin je binnen de vastgestelde regels probeert beter te zijn dan de rest.
De regels zijn er om nageleefd te worden, anders kan je net zo goed een open klasse maken.
Ik kijk veel liever naar een race met 24 aan elkaar gewaagde BMW 130i's (is ook moeilijk is gebleken), dan naar een optocht van zeer fraaie auto's.

Voor dikke auto's kan je beter naar het japans of duits autofestival, misschien wel een concours d'elegance, dat kost minder.
Je gaat naar een race om strijd te zien tussen getalenteerde rijders, die rijden op een manier waar wij met z'n allen van dromen, in materiaal dat aan elkaar gewaagd is.

Laatst had ik het er met iemand over en die zei; ''als je nou met voetbal met 6-0 van iemand wint, dan zeg je toch ook niet dat de tegenstander de volgende wedstrijd met 14 man mag spelen omdat het dan spannender wordt''.
Dit is precies wat er wel in de DSC gebeurt, door auto's toe te laten die niet aan de regelementen voldoen, onder het mom van ''maar het veld ligt wel dicht bij elkaar.
Op deze manier mag je het geen racen meer noemen, maar is het een optocht van raceauto's, aangevuld met spannende momenten.

Ik ga me niet mengen in de discussie gewicht/pk, daar heb ik me te weinig in verdiept.
Ik kan wel vanuit een pure boerenlogica zeggen dat wanneer er regels opgesteld zijn, je deze na zult moeten leven.
Doe je dit niet, dan is er sprake van concurrentievervalsing en da's niet echt eerlijk.

Peric

Bericht door Peric » 26 apr 2008, 13:00

Andre probeert van de DSC meer te maken dan dat de overgrote meerderheid wil, een ultra gereglementeerde uiterst competatieve klasse. Daar is de DSC nooit voor opgezet en dit zie ik ook niet als de toekomst.
Daar is denk ik dan de hele discussie mee opgelost.

'We hebben wel regels in onze klasse, maar we doen er eigenlijk niets mee.'
Kan je ze dan niet net zo goed helemaal overboord gooien??

'Kom allemaal met de auto die je wilt en we zetten je op het circuit, we zien wel wie er wint..'

Andre

Bericht door Andre » 26 apr 2008, 13:11

Dick van Elk schreef:Andre probeert van de DSC meer te maken dan dat de overgrote meerderheid wil, een ultra gereglementeerde uiterst competitieve klasse. Daar is de DSC nooit voor opgezet en dit zie ik ook niet als de toekomst.
als ik de overdrijfwoorden er even uit filter staat hier dus: dat de DSC nooit is opgezet als gereglementeerde competitieve klasse....

waar is de DSC dan in hemelsnaam wel voor opgezet? recreatief rondjes rijden??? elke zichzelf respecterende klasse wil toch een gereglementeerd competitieve klasse?
Laatst gewijzigd door Andre op 26 apr 2008, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Peric

Bericht door Peric » 26 apr 2008, 13:22

Dat schreef ik André.... :P

Dexter

Bericht door Dexter » 26 apr 2008, 13:29

Andre is misschien niet zo sterk in het gebruik van de quote functie maar die tekst werd wel geschreven door Dick van Elk.
Jij gebruikte het zelf ook als quote.......... :wink:

Plaats reactie