Het grote Duitse-import topic

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Martin van der Zwaard

Re: Het grote Duitse-import topic

Bericht door Martin van der Zwaard » 29 dec 2011, 16:47

Hier maar even een klein reisverslag neerzetten;

Zoals gezeld ben ik afgelopen dinsdag naar Italië gevlogen om daar een Porsche 911 op te gaan halen die mijn zwager daar gekocht heeft. Alles was geregeld, alleen liep het allemaal net even anders dan in de planning stond.

Dinsdagochtend vroeg vanaf Eindhoven met Ryanair vertrokken naar Bergamo. Dat liep allemaal prima.
Wat zijn die Alpen toch mooi vanuit de lucht :clap:

Afbeelding

Vlucht ging op tijd en 80 minuten later stonden we in Italië.
Daar werden we opgehaald en naar Brescia gebracht waar de dealer gevestigd is. Was in totaal een ritje van hooguit 25 minuten.

Eenmaal bij de dealer hebben we de auto nog een keer bekeken en ook nog een andere auto die we eventueel ook wilde kopen. Na dat allemaal gedaan te hebben was het tijd voor de papieren. Wij hadden gevraagd of de dealer de mogelijkheid had om een exportkenteken te regelen voor ons omdat we ergens op internet hadden gelezen dat er ook zoiets als een italiaans exportkenteken bestond. Dat klopte volgens hem en hij zou dat allemaal in orde maken. Zo gezegd, zo gedaan. Maar er moet natuurlijk wel iets fout gaan en dus bleek dinsdag dat het kenteken nog niet klaar was en dat we pas de volgende dag rond 10.00u het kenteken zouden krijgen. Balen natuurlijk, want we wilde dinsdag al richting Dld rijden, daar overnachten en dan de volgende dag de rest zodat we weer op een beetje normale tijd thuis zouden zijn.

Helaas ging dat feestje dus niet door en moesten we overnachten in Brescia. Omdat de man bij de dealer er ook enorm van baalde kregen we het hotel aangeboden op zijn kosten en mochten we dinsdag gebruik maken van zijn auto....een 997 Carrera S cabrio van 2008 met PDK-bak :cool: . Geen straf om mee te rijden dus.

Dus eerst richting het hotel gegaan en daarna in de auto gestapt om een ritje Gardameer te doen. We zaten er tenslotte toch dichtbij en wat moesten we anders doen de rest van de dag. Dus maar richting Riva del Garda gereden om daar te gaan lunchen.

En wat is dat gaaf zeg!! Heerlijke wegen langs het Gardameer met genoeg bochten en tunnels terwijl je met je dikke hol in een Porsche zit. Super genoten van de rit :df:

Afbeelding

De volgende dag kreeg ik rond 10.00u een telefoontje van de dealer dat hij bij het departement was en dat de platen klaar waren. We konden dus eindelijk gaan rijden. Maar nu bleek dat het kenteken wat we kregen helemaal geen exportkenteken was en dat je er eigenlijk alleen mee in Italië mag rijden. Sterker nog, het was gewoon een A4-blaadje met nummer erop en een stempel van het departement. Meer niet. Hij heeft zelf de voorste plaat zitten maken door een kopie te maken en te knippen en plakken etc.

Afbeelding

Hij gaf ook aan dat we absoluut niet mee door Zwitserland moesten rijden maar via Oostenrijk en Duitsland. Gelukkig is dat maar 200km omrijden maar het was niet anders. Auto snel volgetankt en begonnen aan een 1350km lange trip in een 911.

De eerste stop was vlak voor de grens van Oostenrijk om een vignet te gaan halen. We waren de auto nog niet uit of er stond meteen een man naast de auto met de vraag wat voor kenteken wij hadden. Na uitgelegd te hebben hoe en wat moest de man lachen. Hij kwam zelf uit Dld en zat al 25 jaar in de auto's maar had dit nog nooit gezien. Ik heb nog even staan praten met hem over de Duitse kentekens en hij gaf aan dat je voor rijden buiten Dld een zollkennzeichen moet hebben (met de rode band erop). Dat wist ik dus wel maar nu voor 100% zeker.

Afijn, snel weer ingestapt en weer gaan rijden. Oostenrijk ging rustig aan want er lag genoeg sneeuw en ondanks de schone wegen hebben we toch rustig aan gedaan. Het vroor iets en de weg was niet echt droog dus geen risico genomen op zomersloffen.

Eenmaal in Dld kon het tempo erin. Op de stukken zonder snelheidlimiet hebben we lekker door kunnen rijden. Topsnelheid helaas niet kunnen rijden maar een goeie 250km/h heb ik wel op de teller gehad. Horen en zien vergaan je bij die snelheid. De belevenis is zo anders dan bij bijvoorbeeld een M5 of dikke Benz. In de Porsche stuiter je alle kanten op en het motorgeluid is fenomenaal. Door de stoffen kap is het windgeluid enorm en kan je echt niks tegen elkaar zeggen op die snelheid.
Maar wat een auto. Ik heb wel meer in een 911 gereden, maar nooit 1350km achter elkaar en ook niet dwars door Duitsland heen. De trekkracht, geluid en wegligging zijn echt verslavend gewoon.

Uiteindelijk na 11 uurtjes (incl. 3x tanken en een eetpauze) in Eindhoven aangekomen waar de auto van mijn maat stond. En toen moest ik nog naar Rotterdam door om de auto "thuis" te brengen.

Alles bij elkaar is het een super tripje geweest en hebben we weer genoeg nieuwe dingen geleerd die we de volgende keer dus anders doen.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 29 dec 2011, 16:53

leuk verslag!

en idd geweldig om met een 911 DL te doorkruizen, ik heb zelf eens een 997 4S targa uit duitsland gehaald en geimporteerd, gewoonweg geweldig :df: :cool:

GTRene

Bericht door GTRene » 29 dec 2011, 17:04

zo maak je nog eens wat mee, leuk verslag Martin :thumbup:

Will F.

Bericht door Will F. » 29 dec 2011, 22:01

Leuk verslag! Dank daarvoor; volgende keer dus toch een Zollkenzeichen regelen van te voren.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 29 dec 2011, 22:12

Al doende leert men :wink:

Rupie

Bericht door Rupie » 29 dec 2011, 22:27

Leuk zo'n verslag. Maar wat meer foto's van de nieuwe aanwinst is wel zo prettig. Bewuste keuze om de foto's weg te laten?

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 29 dec 2011, 23:29

Nee hoor. De foto's moet ik nog krijgen.
Zal er wel wat laten zien als ik ze heb.

Sjef

Bericht door Sjef » 10 jan 2012, 22:47

Over dat rode zollkenseichen. Via wie het beste te regelen? Vdc nederland of bijvelds?

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 11 jan 2012, 08:42

Ik weet niet waar je een auto wilt gaan halen, maar let even op de APK-regels in verschillende landen.
Wij hebben vorige week een auto uit Italië gehaald en daar hanteren ze de regel dat nieuwe auto's pas na 4 jaar een APK-keuring moeten hebben. In Duitsland is dat bij 3 jaar dus een zollkennzeichen was niet mogelijk omdat de auto dan voorzien moet zijn van een APK.

Haal je hem uit Duitsland dan zou de auto dus minimaal 3 jaar oud moeten zijn en een TUV moeten hebben om een zollkennzeichen te kunnen krijgen voor die auto. Anders moet je gewoon een kurzkennzeichen halen (met de gele rand).

VDC heeft nu een aanbieding geloof ik. Tenminste, vorige week hadden ze die wel. 130,- incl BTW dacht ik.

Sjef

Bericht door Sjef » 11 jan 2012, 17:23

Martijn,

Bedankt voor de tip. Gaat om italiaanse auto van 9/2008 dus idd iets ouder dan 3. Kan ik dan geen zollkenzeichen krijgen? Ik wou volgende week kenteken regelen dus misschien krig ik idd jouw antwoord. Hoe dan te regelen? Italiaan toch keuring laten doen of gewoon risico nemen en naar huis rijden? Italie verhaal moet toch plausibel klinken? Of gaat vdc niet akkoord?

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 12 jan 2012, 09:02

Je krijgt dan van het VDC een kurzkennzeichen. Door welke landen moet je rijden??
Mijn zwager is vorige week op zo'n kenteken naar huis gereden vanuit Italië via Oostenrijk en Duitsland. Geen enkel probleem maar je moet wel weten dat je in Italië en Nederland eigenlijk illegaal bezig bent. In Oostenrijk weet ik niet maar Duitsland zit je natuurlijk safe.

Je kan proberen een keuring op de auto te krijgen maar ik weet niet of dat ook gaat in Italië.

Ik ben twee weken geleden op uit Italië gekomen met een auto en daar zat een geplastificeerd A4'tje achterop. Ben een paar keer politie tegen gekomen maar niks aan de hand.

Zwitserland moet je sowieso overslaan. Is buiten de EU/EEG en die accepteren die kentekens niet. Al is mijn zwager een keer op kurzkennzeichen door Zwitserland gereden en was er niks aan de hand aan de grens.

Het blijft altijd een beetje gokken en mazzel hebben maar wil je het echt goed doen dan moet je dus een zollkennzeichen hebben.

GTRene

Bericht door GTRene » 12 jan 2012, 10:10

in NL kun je ook dagen rondrijden met een raar kenteken...tis maar net of ze echt kijken of controleren of de juiste momenten...feit is als ze echt er op letten en je komt langs ze heen ben je de pineut als je het bewust deed...maar de pak-kans is vrij klein denk.

kijk eens naar die vrachtwagen chauffeur? of buschauffeur wat was dat...anyway die reed al 25 jaar (of langer?) zonder rijbewijs haha met lading en al...

ik zou het niet snel gokken over grote afstand, maar het kan.

Rein

Bericht door Rein » 12 feb 2012, 17:27

Even een schopje:

Op dit moment ben ik samen met mijn pa voor hem opzoek naar een 2011 VW Tiguan. Nu zien wij een mooie staan met een ''Das-Welt'' keurmerk, maar hij staat niet bij een echte officiële vw-dealer.

Nu zie ik dat het Das-Welt keurmerk in NL staat voor:
-Eén jaar Volkswagen garantie
-Streng gecontroleerd, goed geprepareerd
-Volkswagen Mobiliteitsgarantie
-Autohistorie is bekend
-Gegarandeerde kilometerstand

Is het Das-Welt keurmerk in Duitsland hetzelfde als in NL?

Geldt dit ook als wij deze Tiguan gaan importeren? De auto die wij op het oog hebben heeft een 2.0T DSG, stel dat daar binnen nu en twee jaar wat mee gebeurt, kunnen wij dan aankloppen bij VW NL, of moeten we daarvoor naar Duitsland, of hebben we dan gewoon pech?

Kan iemand hier ons met deze vragen helpen?

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 12 feb 2012, 21:25

Het lijkt me dat je iig 2 jaar fabrieksgarantie hebt. dus tot ergens in 2013. Is genoeg lijkt me?

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 22 feb 2012, 15:56

Even een tipje voor de mensen die een auto uit bijvoorbeeld Dld willen halen;

Neem altijd de papieren van de TUV/Dekra mee indien de auto nog een geldige HU (APK) heeft.
Die is sinds een jaar ook geldig in NL en dus hoef je die periode niet voor de APK hier in NL.

Ik wist dit niet dus heb die papieren niet meegenomen en achteraf is dat dus stom geweest van me. Mijn nieuwe auto had nog een duitse APK tot 11-2012 en dus had ik pas dan voor de APK moeten gaan hier in NL. Omdat ik die papieren niet heb en dus geen bewijs van keuring, moet ik nu dus een APK laten uitvoeren. Geen ramp, maar het is leuk als je nog een jaar kan tuffen en dan pas voor de APK moet.

Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 22 feb 2012, 16:19

Goede tip. Zo heb ik dus nog 21 maanden APK dankzij de TUV.

Overigens moet de auto volgens mij ook een geldige TUV hebben voor het kurzkennzeichen als je m rijdend Duitsland uit wil exporteren (dus dan moet je die papieren toch ook al hebben!)..

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 22 feb 2012, 16:53

Das waar.

Maar ik heb hem op een trailer gehaald dus vandaar dat ik die TUV niet nodig had.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 22 feb 2012, 18:45

Rein schreef:Even een schopje:

Op dit moment ben ik samen met mijn pa voor hem opzoek naar een 2011 VW Tiguan. Nu zien wij een mooie staan met een ''Das-Welt'' keurmerk, maar hij staat niet bij een echte officiële vw-dealer.

-Autohistorie is bekend

Geldt dit ook als wij deze Tiguan gaan importeren? De auto die wij op het oog hebben heeft een 2.0T DSG, stel dat daar binnen nu en twee jaar wat mee gebeurt, kunnen wij dan aankloppen bij VW NL, of moeten we daarvoor naar Duitsland, of hebben we dan gewoon pech?

fabrieksgarantie is altijd europees en overdraagbaar dus de fabrieksgarantie is ook in NL geldig ;)

dealers zijn er niet altijd even happig op maar ze moeten wel garantie geven.

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 22 feb 2012, 20:45

Zoll en Kurzkennzechen zijn ook bij de eerste de beste Strassenverkehrsamt af te halen en goedkoper dan via die NL bedrijven. Let wel; via die tijdelijke kentekens alleen WA verzekerd. Dat van die drie jaar is mij onbekend...

Vergeleken met TüV is de APK in Nederland een wassen neus.

Mark N

Bericht door Mark N » 23 feb 2012, 08:31

Ik hoor ook wel eens over een Oostenrijks exportkenteken wat ook in heel Europa geldig zou zijn. Iemand die daar mee bekend is en of hier nog voordelen aan zitten?

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 23 feb 2012, 09:52

Nooit van gehoord. Ik zou lekker een duits zollkenzeichen halen, dan zit je binnen heel de EU goed.

steve smith

Bericht door steve smith » 23 feb 2012, 11:04

Martijn_bmw schreef:
Rein schreef:Even een schopje:

-Autohistorie is bekend

fabrieksgarantie is altijd europees en overdraagbaar dus de fabrieksgarantie is ook in NL geldig ;)

dealers zijn er niet altijd even happig op maar ze moeten wel garantie geven.
Schrijf je dit antwoord op basis van de voorwaarden van "das welt" of op basis van wat je graag zou zien? Pon is namelijk heeeeeeeel lullig met garanties van grijze import. En restanten fabrieksgarantie is toch net ff anders dan 2 jaar vanaf aankoopdatum.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 23 feb 2012, 11:46

op basis van restant fabrieksgarantie ;) vandaar dat ik ook over de fabrieksgarantie schrijf...

hoe het met de das welt garantie is weet ik ook niet en idd PON is de makkelijkste niet dus ik verwacht dat dat een moeilijk verhaal wordt.

maar er wordt geschreven bij de das welt voorwaarden, 1 jaar garantie, als die auto ui 2011 is heb je dus ook nog minimaal 1 jaar fabrieksgarantie dus ik zie het probleem niet...

linksom of rechtsom zit er nog minimaal 1 jaar garantie op...

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 23 feb 2012, 14:10

Zelf heb ik nog nooit problemen gehad met BMW, op gele platen of witte platen maakt voor hun geen onderscheid.

Sjef

Bericht door Sjef » 23 feb 2012, 16:01

Mark N schreef:Ik hoor ook wel eens over een Oostenrijks exportkenteken wat ook in heel Europa geldig zou zijn. Iemand die daar mee bekend is en of hier nog voordelen aan zitten?
Wat zou je hier mee moeten doen? Is langer geldig maar kostenplaatje is ook flink meer (dacht minimaal 300 euro voor een maand)

Plaats reactie