Alpina Roadster S Supercharged (projectsite live! )
- Femme
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
- Locatie: Ruurlo
Het stuur is voor in de B10 en daar is helaas niet zoveel voor verkrijgbaar als je de airbag en de knoppen op het stuur wilt behouden. Het stuur in de Roadster is prima en is ook veel mooier dan de bovenstaande twee.
De B10 heeft nu dit:
[img=590,396:590:396]http://tweakers.net/ext/f/d40821952253d ... 0/full.jpg[/img]
Het leer is helaas redelijk versleten en echt sportief is zo'n vierspaaks stuur niet. Ik vond hem vrij groot en ging ervan uit dat er een standaard E39 vierspaaks stuur van 395mm in zat. Het E39 sportstuur had ik gekocht met de gedachte dat hij kleiner (385mm) en dikker zou moeten zijn (ik vind hem niet echt mooi, maarja weinig keuze). Nadat ik heb ding had ontvangen bleek hij een halve centimeter groter dan het stuur in de B10. Een halve centimeter lijkt weinig maar kun je goed zien en voelen.
Dit deed bij mij het vermoeden ontstaan dat Alpina het standaard E39-stuur te lomp vond en daarom een stuur uit de E46 heeft gebruikt. Het optionele sportstuur voor de B10 is namelijk ook een stuur dat enkel in de E46 is gebruikt. Ik heb nu hetzelfde model stuur op eBay gevonden.
Hoewel ik een modern BMW-sportstuur zoals in bijvoorbeeld de 330i een stuk mooier vind is dit mijn inziens het beste wat ik voor een E39 van '98 kan vinden. De latere sportsturen voor de E39 die wel mooi zijn passen helaas niet in een E39 van '98. Zonder airbag rondrijden vind ik geen optie.
De B10 heeft nu dit:
[img=590,396:590:396]http://tweakers.net/ext/f/d40821952253d ... 0/full.jpg[/img]
Het leer is helaas redelijk versleten en echt sportief is zo'n vierspaaks stuur niet. Ik vond hem vrij groot en ging ervan uit dat er een standaard E39 vierspaaks stuur van 395mm in zat. Het E39 sportstuur had ik gekocht met de gedachte dat hij kleiner (385mm) en dikker zou moeten zijn (ik vind hem niet echt mooi, maarja weinig keuze). Nadat ik heb ding had ontvangen bleek hij een halve centimeter groter dan het stuur in de B10. Een halve centimeter lijkt weinig maar kun je goed zien en voelen.
Dit deed bij mij het vermoeden ontstaan dat Alpina het standaard E39-stuur te lomp vond en daarom een stuur uit de E46 heeft gebruikt. Het optionele sportstuur voor de B10 is namelijk ook een stuur dat enkel in de E46 is gebruikt. Ik heb nu hetzelfde model stuur op eBay gevonden.
Hoewel ik een modern BMW-sportstuur zoals in bijvoorbeeld de 330i een stuk mooier vind is dit mijn inziens het beste wat ik voor een E39 van '98 kan vinden. De latere sportsturen voor de E39 die wel mooi zijn passen helaas niet in een E39 van '98. Zonder airbag rondrijden vind ik geen optie.
- Eltjo
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 24 aug 2006, 10:01
- Locatie: Rotterdam
Het is al 100x gezegd, maar wat een fantastisch project zeg!
Prachtig om te lezen en te zien dat over bijna elk detail goed wordt nagedacht. Super!
Ik heb eventjes een klein ander vraagje. Met welke camera maak je de foto's? Zeker de foto's aan het begin van het verslag zijn werkelijk zo subliem scherp!!! :o

Ik heb eventjes een klein ander vraagje. Met welke camera maak je de foto's? Zeker de foto's aan het begin van het verslag zijn werkelijk zo subliem scherp!!! :o
- Femme
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
- Locatie: Ruurlo
De foto's in de startpost van toen ik de auto in Duitsland ophaalde zijn met een Konica Minolta Dynax 7D gemaakt. Tegenwoordig gebruik ik een Fuji S5 Pro (Nikon-mount).Eltjo schreef:Ik heb eventjes een klein ander vraagje. Met welke camera maak je de foto's? Zeker de foto's aan het begin van het verslag zijn werkelijk zo subliem scherp!!! :o
Eigenlijk maakt de hardware niet zoveel uit, zolang het maar een DSLR is en je foto's in RAW-formaat kunt maken. Een DSLR biedt veel meer mogelijkheden dan een compactcamera en de kwaliteit is beter.
De rest is een kwestie van creativiteit en het toepassen van bepaalde technieken. Je ziet vaak de meest geweldige foto's gemaakt worden met superbrak materiaal zoals wegwerpcamera's.
Bij digitaal wordt het resultaat sterk bepaald door de wijze waarop de digitale negatieven worden ontwikkeld. Wat de camera aan data opslaat is één deel van het werk. Daar kun je vervolgens je eigen interpretatie aan kunt geven dmv post processing. Als je een foto met een sober kleurgebruik wilt haal je bijvoorbeeld de kleurintensiteit van geel en groen omlaag.
- Femme
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
- Locatie: Ruurlo
Een stuur bij Alpina bestellen kan inderdaad ook. De enige optie is het driespaaks stuur dat ik hierboven heb laten zien. Een nieuwe kost vermoedelijk minimaal 1500 euro en dat vind ik het niet waard.
Een gebruikt stuur laten bekleden is goedkoper.
Dit is hoe het Alpina-stuur eruit ziet:
[img=700,498:700:498]http://tweakers.net/ext/f/RSF3amh35tMMU ... 3/full.jpg[/img]
Een gebruikt stuur laten bekleden is goedkoper.
Dit is hoe het Alpina-stuur eruit ziet:
[img=700,498:700:498]http://tweakers.net/ext/f/RSF3amh35tMMU ... 3/full.jpg[/img]
- Femme
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
- Locatie: Ruurlo
De drukknoppen zijn voor de handmatige bediening van de automaat (Switchtronic) en heb ik niet nodig omdat ik geen automaat heb.
De stikseltjes op het hart van het stuur hoef ik niet, ik wil er alleen een Alpina-embleem op doen (ipv minder mooie Alpina-print zoals bij orgineel E39 '98 stuur) met stikseltjes langs de rand van het stuur en het liefst zwart leer dat niet glanst. Ik hou niet van dat gladde glanzende leer op sturen.
Tevens hoop ik het stuur met nieuwe bekleding nog wat dikker te kunnen krijgen.
De stikseltjes op het hart van het stuur hoef ik niet, ik wil er alleen een Alpina-embleem op doen (ipv minder mooie Alpina-print zoals bij orgineel E39 '98 stuur) met stikseltjes langs de rand van het stuur en het liefst zwart leer dat niet glanst. Ik hou niet van dat gladde glanzende leer op sturen.
Tevens hoop ik het stuur met nieuwe bekleding nog wat dikker te kunnen krijgen.
- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Femme
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
- Locatie: Ruurlo
Vervolg van shopping spree:
Alpina logootje voor stuur:
[img=700,468:700:468]http://tweakers.net/ext/f/5aTZ9eV0Aw3fJ ... t/full.jpg[/img]
Schroth asm autocontrol II driepuntsgordel met schouderkussens in zwart leer:
[img=700,575:700:575]http://tweakers.net/ext/f/hRrOkLq9EdEzu ... n/full.jpg[/img]
[img=700,468:700:468]http://tweakers.net/ext/f/YnwpCDCUxsosl ... J/full.jpg[/img]
[img=700,468:700:468]http://tweakers.net/ext/f/CBQ8fgSXSKSxX ... m/full.jpg[/img]
[img=700,468:700:468]http://tweakers.net/ext/f/u9dZsQ3NDJHd0 ... T/full.jpg[/img]
De autocontrol heeft een automatische gordelspanner die onder normale omstandigheden bewegingsvrijheid loelaat en de gordel aanspant als bij hoge g-krachten of een hoge hellingshoek. De sensor (het gele doosje) is feitelijk een balletje die de spanning op de gordelspanner onderbreekt als hij uit het midden schiet. Valt de spanning weg dan staat de gordel vast, dus bijvoorbeeld ook als de auto van contact af is (aannemende dat er een stroombron wordt gebruikt die uitgeschakeld is als de auto van contact is).
Ik bedacht me dat het wel aardig zou zijn om een schakelaar onder de stoel te maken waarmee de spanning op afroep onderbroken kan worden, zodat ik gordel kan vastzetten tijdens het sporten en hem normaal kan laten functioneren tijdens het cruisen.
Wat betreft de bevestiging van het geheel neem de mod van de onderstaande Duitse Z4 als voorbeeld:
[img=384,512:384:512]http://tweakers.net/ext/f/Z0B8UYJ2P4x0R ... M/full.jpg[/img]
[img=384,512:384:512]http://tweakers.net/ext/f/cNPpv4YMYVURH ... y/full.jpg[/img]
[img=384,512:384:512]http://tweakers.net/ext/f/4WJy8glSg6d56 ... J/full.jpg[/img]
[img=384,512:384:512]http://tweakers.net/ext/f/2IsJi5XGvjBVU ... g/full.jpg[/img]
De bevestiging op de vloer vind ik een beetje discutabel ivm bagage die daar kan liggen. Hopelijk is iets hoger ook mogelijk. Een degelijke bevestiging moet daar mogelijk zijn als ik dit plaatje zie:
[img=592,419:592:419]http://tweakers.net/ext/f/9gpSHPeZMkK2N ... i/full.png[/img]
En nog even om in herinnering te brengen waarom ik het allemaal doe een paar plaatjes van een Roadster S:
[img=700,531:700:531]http://tweakers.net/ext/f/dUKTuKvBGz2Ma ... c/full.jpg[/img]
[img=600,399:600:399]http://tweakers.net/ext/f/31ARhzwGFotlp ... e/full.jpg[/img]
[img=600,400:600:400]http://tweakers.net/ext/f/4qDSZrAAwQSiR ... 1/full.jpg[/img]
[img:40:25]http://images.fok.nl/s/marrysmile.gif[/img]
Alpina logootje voor stuur:
[img=700,468:700:468]http://tweakers.net/ext/f/5aTZ9eV0Aw3fJ ... t/full.jpg[/img]
Schroth asm autocontrol II driepuntsgordel met schouderkussens in zwart leer:
[img=700,575:700:575]http://tweakers.net/ext/f/hRrOkLq9EdEzu ... n/full.jpg[/img]
[img=700,468:700:468]http://tweakers.net/ext/f/YnwpCDCUxsosl ... J/full.jpg[/img]
[img=700,468:700:468]http://tweakers.net/ext/f/CBQ8fgSXSKSxX ... m/full.jpg[/img]
[img=700,468:700:468]http://tweakers.net/ext/f/u9dZsQ3NDJHd0 ... T/full.jpg[/img]
De autocontrol heeft een automatische gordelspanner die onder normale omstandigheden bewegingsvrijheid loelaat en de gordel aanspant als bij hoge g-krachten of een hoge hellingshoek. De sensor (het gele doosje) is feitelijk een balletje die de spanning op de gordelspanner onderbreekt als hij uit het midden schiet. Valt de spanning weg dan staat de gordel vast, dus bijvoorbeeld ook als de auto van contact af is (aannemende dat er een stroombron wordt gebruikt die uitgeschakeld is als de auto van contact is).
Ik bedacht me dat het wel aardig zou zijn om een schakelaar onder de stoel te maken waarmee de spanning op afroep onderbroken kan worden, zodat ik gordel kan vastzetten tijdens het sporten en hem normaal kan laten functioneren tijdens het cruisen.
Wat betreft de bevestiging van het geheel neem de mod van de onderstaande Duitse Z4 als voorbeeld:
[img=384,512:384:512]http://tweakers.net/ext/f/Z0B8UYJ2P4x0R ... M/full.jpg[/img]
[img=384,512:384:512]http://tweakers.net/ext/f/cNPpv4YMYVURH ... y/full.jpg[/img]
[img=384,512:384:512]http://tweakers.net/ext/f/4WJy8glSg6d56 ... J/full.jpg[/img]
[img=384,512:384:512]http://tweakers.net/ext/f/2IsJi5XGvjBVU ... g/full.jpg[/img]
De bevestiging op de vloer vind ik een beetje discutabel ivm bagage die daar kan liggen. Hopelijk is iets hoger ook mogelijk. Een degelijke bevestiging moet daar mogelijk zijn als ik dit plaatje zie:
[img=592,419:592:419]http://tweakers.net/ext/f/9gpSHPeZMkK2N ... i/full.png[/img]
En nog even om in herinnering te brengen waarom ik het allemaal doe een paar plaatjes van een Roadster S:
[img=700,531:700:531]http://tweakers.net/ext/f/dUKTuKvBGz2Ma ... c/full.jpg[/img]
[img=600,399:600:399]http://tweakers.net/ext/f/31ARhzwGFotlp ... e/full.jpg[/img]
[img=600,400:600:400]http://tweakers.net/ext/f/4qDSZrAAwQSiR ... 1/full.jpg[/img]
[img:40:25]http://images.fok.nl/s/marrysmile.gif[/img]
- Mark Nauta
- Berichten: 10755
- Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
- Locatie: Zevenbergen
Het stuur is erg fraai zo Femme.
Mag ik vragen hoe je die foto's maakt, wat gebruik je daar voor, en wat voor achtergrond en belichting heb je daar. Ziet er erg fraai uit.
Hier nog een foto van diezelfde Alpina Roadster S uit mijn fotoarchief
. Genomen op 28-10 '07
[img:700:465]http://img518.imageshack.us/img518/4291 ... opyjw2.jpg[/img]
Mag ik vragen hoe je die foto's maakt, wat gebruik je daar voor, en wat voor achtergrond en belichting heb je daar. Ziet er erg fraai uit.
Hier nog een foto van diezelfde Alpina Roadster S uit mijn fotoarchief

[img:700:465]http://img518.imageshack.us/img518/4291 ... opyjw2.jpg[/img]
-
- Berichten: 5506
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
- Locatie: Friesland www.130i.nl
- Femme
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
- Locatie: Ruurlo
Productfotootjes maken deed ik al met enige regelmaat voor mijn reviews op Tweakers.net. In het verleden gebruikte ik vaak een wit A4'tje als achtergrond of een wit bureaublad. Een tijdje geleden hadden we het onderstaande gara ding van Novoflex aangeschaft maar daar kon ik ook niet echt mee uit de voeten. De tl-lampen geven weinig licht en er passen alleen kleine en lichte voorwerpen op. Bij zware voorwerpen zakt hij door en de achtergrond werd snel vuil.Mark Nauta schreef:Mag ik vragen hoe je die foto's maakt, wat gebruik je daar voor, en wat voor achtergrond en belichting heb je daar. Ziet er erg fraai uit.
[img:501:640]http://www.fotokonijnenberg.nl/images/c ... /18396.jpg[/img]
Ik ben nu dus maar terug gegaan naar een rol papier van 72cm breed als achtergrond. Het papier kan ik makkelijk vervangen als het niet meer schoon is en het is groot zodat er minder gephotoshopped hoeft te worden. Een hoekje witshoppen moet soms nog wel maar dat is weinig werk.
De bovenstaande foto's zijn gemaakt met een statief en een enkele flitser. Een tweede flitser zou ideaal zijn om schaduwen te beperken maar helaas is mijn SB600 overleden (slaafje van SB800). Ik gebruik een lange sluitertijd voor veel omgevingslicht en laat een stukje bijflitsen.
- Femme
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
- Locatie: Ruurlo
Er is eindelijk wat concrete vooruitgang aan de auto te melden. Deze week is de uitlaat gemonteerd.
Ze hebben zeven verschillende dempers geprobeerd maar allemaal bleken ze een asociale, onacceptabele hoeveelheid herrie te produceren. Veel ruimte was er bovendien niet beschikbaar. Daarom is uiteindelijk de originele demper aangepast om het geluid wat voller te maken en er meer geroffel in te krijgen.
Ik kan het niet zo heel goed beoordelen omdat ik de auto vandaag voor het eerst in acht maanden heb horen starten, maar het klonk in ieder geval goed
.
[img=700,468:700:468]http://tweakers.net/ext/f/OBaCcHv46YcQH ... s/full.jpg[/img]
[img=700,468:700:468]http://tweakers.net/ext/f/kjWFu3nnGKQIc ... 2/full.jpg[/img]
[img=452,675:452:675]http://tweakers.net/ext/f/vNDYDsGkzy6SN ... T/full.jpg[/img]
[img=700,495:700:495]http://tweakers.net/ext/f/kZeU4cig8mxI1 ... i/full.jpg[/img]
Ze hebben zeven verschillende dempers geprobeerd maar allemaal bleken ze een asociale, onacceptabele hoeveelheid herrie te produceren. Veel ruimte was er bovendien niet beschikbaar. Daarom is uiteindelijk de originele demper aangepast om het geluid wat voller te maken en er meer geroffel in te krijgen.
Ik kan het niet zo heel goed beoordelen omdat ik de auto vandaag voor het eerst in acht maanden heb horen starten, maar het klonk in ieder geval goed

[img=700,468:700:468]http://tweakers.net/ext/f/OBaCcHv46YcQH ... s/full.jpg[/img]
[img=700,468:700:468]http://tweakers.net/ext/f/kjWFu3nnGKQIc ... 2/full.jpg[/img]
[img=452,675:452:675]http://tweakers.net/ext/f/vNDYDsGkzy6SN ... T/full.jpg[/img]
[img=700,495:700:495]http://tweakers.net/ext/f/kZeU4cig8mxI1 ... i/full.jpg[/img]
- Mark Nauta
- Berichten: 10755
- Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
- Locatie: Zevenbergen
- Femme
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
- Locatie: Ruurlo
Ik vind het resultaat ook wel geslaagd
.
Rechts hebben ze dus een gat in de diffuser moeten zagen. Zo zag hij er origineel uit:
[img=600,402:600:402]http://tweakers.net/ext/f/3fc9c502efd55 ... 6/full.jpg[/img]
Daarna zaag erin:
[img=600,360:600:360]http://tweakers.net/ext/f/2cc75b0e34b33 ... a/full.jpg[/img]
De uitlaten passen precies.
Het is wel een beetje jammer dat de diffuser waarschijnlijk zwart gespoten moet worden omdat het carbon (onvermijdelijk) is beschadigd bij het zagen.
Ik heb overigens voor ovale eindpijpen gekozen omdat Alpina deze ook gebruikt en ze nog wat dikker staan dan ronde pijpen. Zie bijv. B3 Bi-turbo:
[img=597,398:597:398]http://tweakers.net/ext/f/t3n9mmIAMg8P2 ... 2/full.jpg[/img]

Rechts hebben ze dus een gat in de diffuser moeten zagen. Zo zag hij er origineel uit:
[img=600,402:600:402]http://tweakers.net/ext/f/3fc9c502efd55 ... 6/full.jpg[/img]
Daarna zaag erin:
[img=600,360:600:360]http://tweakers.net/ext/f/2cc75b0e34b33 ... a/full.jpg[/img]
De uitlaten passen precies.
Het is wel een beetje jammer dat de diffuser waarschijnlijk zwart gespoten moet worden omdat het carbon (onvermijdelijk) is beschadigd bij het zagen.
Ik heb overigens voor ovale eindpijpen gekozen omdat Alpina deze ook gebruikt en ze nog wat dikker staan dan ronde pijpen. Zie bijv. B3 Bi-turbo:
[img=597,398:597:398]http://tweakers.net/ext/f/t3n9mmIAMg8P2 ... 2/full.jpg[/img]
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: bartje325i, Berry1000RR, beske, Kadett en 4 gasten