BMW 535i E34, voor ieder wat wils

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 29 aug 2007, 15:20

Klopt, daarom denken we er ook nog even over na. Marijke is vandaag met de 535 op stap, want die heeft er sinds ze voor Parijs was gestrand, ruim een jaar terug, niet meer met de auto gereden. Dat durfte ze niet, bang dat er iets kapot zou gaan. Hopelijk wint ze vandaag wat vertrouwen terug en ziet ze het weer zitten om mee te rijden. Dan heeft een zoektocht naar een andere auto ook totaal geen haast (nu wel, want ze begint maandag a.s.!). :) We zien wel.

Voor verlagen slaat mijns inziens nergens op. De spatborden zijn vrij hoog uitgesneden ten opzichte van achter. Je auto staat waarschijnlijk gewoon horizontaal zo. Zo is het bij de mijne althans. Zit gewoon in het ontwerp. Van mij hadden ze ook iets minder diep mogen zijn, maar verlagen is onzin. De enige die dat ziet ben jezelf (ik stoor me er niet aan), of mensen die je auto bekijken op de foto.

@Paskal: Originaliteitsfreak ben ik wel, maar ook mijn e34 heeft een M stuur (+ M5 stuurhuis), M pook en gele Koni's. Het grote stuur is gewoon ruk en ziet er niet uit. Dit stuur zat er overigens al in toen ik hem kocht. De pookknop is vorig jaar tijdens de motorwissel ter ziele gegaan, want die zat vastgelijmd. Ik moet nog eens een nieuwe scoren. Op marktplaats staan soms wel exemplaren, maar ik wil exact dezelfde (alleen logo, geen 1-5 + R erop). En die is weer net even wat lastiger te vinden. Overigens heb ik nu ook weer een pook met leer. Dat hoort toch bij de auto dacht/vind ik, ik wist niet eens dat er plastic exemplaren waren. Bah bah :D

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 29 aug 2007, 16:12

Dennis, je kunt die pookknop gewoon los halen, heb ik voor de M3 ook gedaan, kan je kiezen wat voor badge je erbij wilt hebben, dat bestellen ze los.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 05 sep 2007, 11:53

Vrijdagavond gaat de 535 naar een monteur die mijn handremkabels kan herstellen. En die maakt meteen een prijsje voor de subframe rubbers.

Helaas heeft mijn normale monteur het te druk, maar was wel goedkoop met 250 euro, ik kan alleen niet zolang wachten. En de garage waar ik soms weleens heen ga die rekende iets van 1000 euro. Kaching! :)

Ik weet dat iemand die rubbers bij een E30 eens in 45 minuten heeft gerepareerd, maar normaal duurt het zo'n 4-5 uur. Als de oude rubbers niet loskomen duurt het langer, als je niet de juiste gereedschappen hebt. Ik wou dat ik het zelf kon. :)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22508
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 05 sep 2007, 12:52

Voor 750,- zou ik wel even geduld hebben :wink: Daar kun je een auto voor huren indien nodig!

Zoals ik begrijp ga je afscheid nemen :?: Gaat een 4 cilinder RWD je wel dezelfde voldoening geven als deze dikke jongen..

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 05 sep 2007, 16:52

Eerlijk gezegd niet. :lol:

Ben er ook nog niet over uit hoor.

Van de week was wel mooi. Ik had mijn pa aan de lijn.

-uhm pap, we gaan de 535 misschien verkopen-

'Je bent gek!! Dat zou ik nooit doen'

-ja maar ik ga in de Lada rijden, zakelijk, en Marijke rijdt dan alleen maar files, dat zuipt-

'Ja koop dan ook eens een keer een goedkoop klein auto'tje'



Soms zijn vaders heel handig, maar in dit geval schoot ik er niet veel mee op. :D

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 05 sep 2007, 18:35

Ben benieuwd of je er nog vanaf wilt als je WEER een paar kleine dingetjes gemaakt hebt.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 08 sep 2007, 23:24

Handremkabels (20 euro materiaal, 100 euro arbeidsloon) zijn gerepareerd, maar silent blocks vervangen ga ik niet bij deze monteur doen. 400 euro rekent hij ervoor. Ik ga eerst nog even wat mensen vragen die ik ken en waarvan ik 100% zeker weet dat de 535 in goede handen is.

Handrem doet het overigens erg goed, moest hem tot nu toe altijd helemaal aantrekken, zelfs bij het kleinste heuveltje. Nu is het bij het eerste tikkie al raak. Ideaal. Waarschijnlijk is het vorig jaar 'mazzel' geweest dat ie daarmee was goedgekeurd.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 08 sep 2007, 23:28

We hebben trouwens afgelopen week even het verbruik getest tijdens het woon-werk verkeer van mijn vriendin. 13,1 l/100km. En die rijdt dus echt niet hard. Komt gewoon puur door de route, de files en verkeerslichten van Den Haag en Leiden. Ik heb normaal gesproken een gemiddeld verbruik van 11/100km, maar dat komt omdat ik meestal lange stukken rijd naar projecten in Brabant (en dan wordt het gaspedaal regelmatig ingedrukt). Dat is nog te overzien met 19ct KM belastingvrij. :) Woon werk verkeer heb ik niet.

Ach, we zijn nog steeds blij met de 535, maar het verbruik is wel een discusiepunt omdat ze het zelf moet betalen en echt geen andere route kan rijden (alleen snelweg zonder files zou een hoop schelen). Hakt er best in iedere week voor d'r.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 09 sep 2007, 10:06

Hey gatver, weet precies welke weg je bedoeld. Ben ik regelmatig te vinden en als je daar een keer geen vertraging oploopt trek bij thuiskomst van blijdschap een fles champagne open. Maar of een Saab 900 daar echt heel veel zuiniger rijdt durf ik te betwijfelen.

Wil je de 535i houden kun je natuurlijk altijd overwegen om haar maandelijks te sponsoren in de kosten in ruil voor wat grote 'Dennis Cavallino Racing' stickers op de koets. :lol:

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 09 sep 2007, 12:22

525tds met mods is geen optie? ;)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22508
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 09 sep 2007, 13:13

Martijn Koevoets schreef:525tds met mods is geen optie? ;)
Daar wordt het wel goedkoper van maar niet genoeg lijkt me. Sterker nog ik vraag me af waar het omslag punt ligt want een TDS zie ik onder dezelfde omstandigheden niet veel zuiniger als 1 op 10 doen.

Tja Cav dat wordt gewoon een stadsautootje :wink: Met veel file shit rijdt een benzine auto a la Golfje 1.6 ofzo gewoon 1 op 10. Een AE86 zal dat denk ik ook doen (ik reed altijd veel stadsverkeer, een Golf 1.3 is dan net zo zuinig als een Corrado VR6). Wil je zuiniger dan kom je in de categorie Starlet terecht........been there, done that :roll:

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7250
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Bericht door Fabian » 09 sep 2007, 13:34

Niels schreef:
Martijn Koevoets schreef:525tds met mods is geen optie? ;)
Daar wordt het wel goedkoper van maar niet genoeg lijkt me. Sterker nog ik vraag me af waar het omslag punt ligt want een TDS zie ik onder dezelfde omstandigheden niet veel zuiniger als 1 op 10 doen.
mwah, ik haalde met mijn 7 serie TDS een gemiddelde van 1:15, stad was 1:12.

Maar ehhh, verkopen is geen optie hoor Dennis :wink:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22508
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 09 sep 2007, 17:30

Fabian schreef:
mwah, ik haalde met mijn 7 serie TDS een gemiddelde van 1:15, stad was 1:12.

Maar ehhh, verkopen is geen optie hoor Dennis :wink:
Valt me 100% mee. Met een zes cilinder A6/A8 TDI haal je meest gunstig 1 op 13 en dat zakt al vrij snel naar 1 op 10 gemiddeld :shock:

Toch maar eens kijken voor een 725TDS 8)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 09 sep 2007, 19:20

Diesel is echt een no go voor ons! :)
Ik rijd zelf maximaal 10.000 km per jaar (los van reis door Canada) sinds we hier wonen. En Marijke zal niet veel meer rijden dan dat.
Daarnaast zouden we de 535 alleen weg doen als er iets leuks voor terug zou komen. Een tds is NIET leuk. 8)

Vandaag even op pad geweest en zelf gereden. 1 silent block is wel gevaarlijk op hoor. Vanaf de dag van aankoop hoorde je al wel wat dat ze aan vervanging toe zouden raken, tussen de 50 en 80 is altijd een kleine resontantie geweest die terug te leiden was naar de silent blocks, maar in de wegligging merkte je niets (alleen op rechte weg stond het stuur scheef, één van de aanwijzingen dat ze vervangen moeten worden).

Nu is er herrie tussen 50 en 80 en de kont stuurt mee in korte bochten, er is gerammel en het voelt gewoon niet goed. Gevaarlijk zelfs. Volgens de monteur die ernaar gekeken heeft is het ook APK afkeur, maar hij had het eerst niet gezien. :D

Anyway, we gaan nu naar een neef van Marijke die veel aan BMW's sleutelt. En dan is eigenlijk alles op de airco compressor na helemaal in topconditie aan de auto (los van de normale gebruikssporen). Morgen gaat ze vragen wat ze aan salaris (weet ze nog niet, werkt er al ruim een week!) en reiskostenvergoeding krijgt. Hopelijk valt dat enigszins mee en dan is de zoektocht meteen weer klaar.

Ondanks de silent blocks heeft ze nu na een week rijden ook haar vertrouwen weer terug in de auto. Ze had dus een jaar lang niet gereden. Dat was de voornaamste reden om uit te wijken naar iets anders.

Ik wil zelf in ieder geval dat de 5-er blijft. Zeker na deze reparaties. Dan is dat ding gewoon zo goed. Roesten doet het niet (alleen onderkant deuren bij dat stomme rubber wat ze op alle auto's plaatsen) en alle dure en typische E34 kwaaltjes zijn er in 2 jaar tijd uitgehaald. Want we hebben de auto alweer bijna twee jaar.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 09 sep 2007, 20:22

De reden waarom onze 535 Parijs niet in wilde vorig jaar: Ronin 535 achtervolging

Hij mag pas verkocht worden als ie dat weer durft (en als er geld is voor een S8!?). De schoepenvelgen heb ik al heel lang niet meer. Er is niets om zorgen over te maken :wink:


535 + Paris = Driving Fun
[img:718:304]http://img76.imageshack.us/img76/8040/5 ... se1ej5.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22508
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 09 sep 2007, 21:48

Waar zitten die silent blokken eigenlijk en met wat voor functie? Het stuur in de ZQp staat ook net een tandje scheef heb ik het idee.........zal toch niet he net de garantie eraf :?

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 09 sep 2007, 21:52

Ze zorgen ervoor dat alle geluiden uit de aandrijflijn gedempt worden. De silent blocks of subframe mounts, zijn de verbinding tussen het subframe en de carrosserie. Bij bijvoorbeeld een race E30 lassen ze de subframes vaak vast, om uitscheuren te voorkomen. Bij 200.000+ km's zijn bij de meeste BMW's dit soort onderdelen wel aan vervanging toe.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 09 sep 2007, 22:28

Inderdaad, die E30 van mij met 272.000km waren ze gewoon helemaal weg! Laatste restjes heb ik er met de slijpspin afgevonkt en toen lekker de boel aan elkaar laten lassen. Voor dagelijks woon/werk gebruik etc zou ik wel nieuwe rubbers monteren, kutklusje maar dat kan ie wel richting de 4 ton ;)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 22 sep 2007, 14:55

Vandaag de auto opnieuw weggebracht. Nu naar neefjes van mijn vriendin, want die vertrouw ik meer toe dan die vent die de handremkabel heeft gemaakt (door zijn prijsstelling).

Auto is in goede handen, want naast ervaring met BMW's van die neefjes gaat er iemand aan werken die klassiekers restaureert, en aan dragraces doet. Er staan serieus opgebouwde muscle cars die volgens mij zelfs Cor in de Z06 helemaal schijt kunnen rijden... op een recht stuk.

Wellicht is het straks een 557 met dikke 5.7 Roush/Shelby V8 erin. :lol:

"Sorry, wrong car!"

Ben benieuwd hoe het straks rijdt. Marijke reed daarstraks achter me aan in de 5-er en ik moet zeggen dat het gewoon echt een gaaf gezicht is om zo'n braaf meisje in zo'n 'foute' zwarte 5 serie te zien rijden. Dat vonden ze op haar nieuwe werk ook. Kortom, ze is weer helemaal enthousiast over die auto. Ik heb wel een bod gedaan op een klassieke Saab en ga nog kijken naar iets anders (voor mezelf), maar de verkoopplannen zijn weer uit onze 'welles-nietes' discussie verdwenen.

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Bericht door Mathieu » 22 sep 2007, 20:18

Sjezus, wat ben jij toch een huppelkont zeg................... :D
Bmw erin, Saab eruit, BWM eruit, Saab erin, Porsche erin en gelijk eruit, BWM eruit, klassieker erin of toch maar weer eruit.

Valt mee dat je nog bij je meisje bent en dat je met haar wilt trouwen :wink:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 22 sep 2007, 21:12

Jajajaja :P Als buitenstaander zal het allemaal wel vreemd zijn. :)

De Saab 9000 2.0i heb ik een jaar in gereden, 40.000 km mee gereden. Voor 600 gekocht, voor 660 verkocht. Was toen wel toe aan wat anders, ook al beviel hij goed. Toen zag ik de klassieke benz. Ik zag de advertentie en MOEST hem hebben. De Saab kon ik intussen verkopen. Maar die Benz kon ik ook mooi met winst verkopen, 3 maanden later, omdat ik de 535 te koop had gezien (die ik al heel lang wilde, maar nooit kon vinden). De Benz had een beperkte actieradius (+-220 km), en ik kreeg een paar nieuwe projecten waarbij ik anders iedere dag ipv om de dag had moeten tanken, anders had ik hem gehouden. Op en neer naar mijn kantoor in Harmelen was ook niet ideaal vanuit Rotterdam.

Enfin, de andere Saab 9000 (turbo) kwam omdat ik een auto nodig had terwijl de motor van de 535 werd gereviseerd.

Intussen is er op zakelijk en privé vlak een hele hoop gebeurd. 3 huizen in 3 jaar tijd. Utrecht heb ik opgezegd omdat we gingen samenwonen, Rotterdam was op voorhand al tijdelijk van zowel eigenaar als ons. Konden we mooi op zoek naar een nieuw stekkie. Stekkie na een jaar gevonden in Den Haag (blijven we voorlopig wel ff hoor!). Nu pal naast kantoor. Geen gezeik meer met dagelijks autorijden voor mij. Autorijden is nu puur lol, of voor afspraken/projecten.

Zakelijk gaat er nog het nodige gebeuren, trouwen moet ook nog komen. Daarnaast wil ik een boot op de Kaag. Dus echt héle gekke dingen qua auto's hoeven jullie niet te verwachten van mij komende twee jaar. Of alles moet wat sneller gaan dan gepland. Nee, verwacht geen Facel Vega of Honda NSX. Ik doe mijn best voor een Escort Mk1 in 2009, that's it. :D

Zij kan het gelukkig volgen, omdat het allemaal erg logisch was. :) Gelukkig hebben we redelijk dezelfde smaak als het om auto's gaat. Nu rijdt zij dus voor het eerst dagelijks met de auto (535), omdat ze geen ov-jaarkaart meer heeft. Ik gebruik de Lada wel als ik ergens heen moet overdag. Ze had alleen geen vertrouwen in de 535 sinds 'Parijs'. Daarom zochten we voor haar een alternatief. Dan zou de 535 redelijk overbodig worden. Nu we dat plan skippen, kijk ik naar een leuke auto voor erbij. Ik wil naast navigeren ook weleens zelf klassieke rally's rijden.

Anyway, it makes perfect sence for me!

Voor de mensen die het niet gevolgd hebben: hier wat foto's van auto's die ik zoal heb gehad: http://picasaweb.google.com/dennisdrenthe/MijnAutoS
Edit: Inmiddels zijn de foto's van de Alfa 75 en Fiat Uno ingescanned en dus staan ze er vast bij.

Daar op picasa mis je nog een hoop:
- Astra GSI 2.0i 16v helemaal origineel, blauw, geen mistlampen, net ingebouwde Calibra motor met 50.000 km op de klok. Deze heb ik 4 dagen gehad, want ik had hem al verkocht voor ik hem zelf had.
- Alfa 75 2.0 TS Maffiosi Editione, aangepast door PeterTI. Ging helaas serieus stuk toen ik met 200+ achter Frank aanreed in zijn S3.
- Honda CRX 'handel'
- Golf 1 Cabrio 'handel'
- Ford Escort 1.8 diesel van 100 euro omdat er toen een kapotte Alfa, Volvo 360 en Porsche 924 tegelijk stilstonden. 8)
En nog wat andere gebakjes.

Leaseauto's heb ik gelukkig geen foto's van. Mondeo (ghia), Focus, 307 en dat soort meuk, daar word ik nooit echt vrolijk van als ik daarnaar moet kijken. Reed wel prima allemaal, maar ik heb niets met dat soort auto's. Die leaseauto's wisselde ik nog sneller dan mijn eigen auto's door ruilacties met collega's.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 04 okt 2007, 12:02

VREEMDE ONTWIKKELING:

Mijn vertrouwen in garagebedrijven en monteurs neemt steeds verder af.

Even een samenvatting. Sinds ik de auto heb trilt 'ie een beetje tussen 50 en 80 km/u. Ik dacht eerst dat het kwam door de cardanas, maar toen zei iemand: nee je banden zijn vast gecupt.
Heb al die tijd toch met die banden gereden, want dat trillen vond ik niet boeiend.

Vorig jaar liet ik mijn 535 uitlijnen. Tijdens het rijden op een rechte weg stond mijn stuur namelijk scheef. Auto uitgelijnd en toen was het euvel niet weg. Ze zeiden toen dat die subframe rubbers op waren. Vervangen zou 600 tot 1000 euro kosten!

Dank je de koekkoek dacht ik. Dus ben er gewoon mee doorgereden

Totdat niet lang geleden de auto in iedere langzame bocht wel leek uit te breken, alsof het subframe los zat. Vooral op Malmedy was dit heftig, vandaar niet al te gek gedaan.

Voor de APK even snel mijn bandjes laten vervangen, maar eigenlijk had ik er sindsdien nauwelijks meer mee gereden.

APK keuring: niet afgekeurd op subframe rubbers, wel op handremkabel.

Monteur zei dat 'ie dat in zijn vrije tijd wel kon vervangen. Rubbers zouden op 400 euro komen. Nog steeds een hoop geld voor onderdelen die 50 euro kosten, bij iemand die zwart bijklust in het weekend.

Dus toen op zoek gegaan naar een andere monteur, die vent van die US cars en dragracer.

Wat is de conclusie: Tussenas naar het cardan is over een tijdje aan vervanging toe, die horen en voelen we al 2 jaar. Dus die gaan we sowieso laten vervangen.

Maarrrrrrrrrrrrrrrr die subframe rubbers, daar is dus niets mee aan de hand. Hij heeft ze gecontroleerd en de auto getest. Niets mis mee.

Auto stuurt goed rechtuit, subframe zit niet los. Dat lag dus echt aan de oude banden!

Cardanas/tussenas heb ik die andere 2 monteurs nooit over gehoord. Terwijl dat mijn eerste ingeving was tijdens de proefrit, 2 jaar geleden.

Kortom: 2 op de 3 monteurs zijn prutsers en geldkloppers!

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 04 okt 2007, 12:41

Poeh dat scheelt je weer een hoop euro's!

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 04 okt 2007, 16:56

Maar als die as je eerste ingeving is, dan had je dat toch ook aangegeven? of die twee monteurs zagen het euvel niet?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 04 okt 2007, 17:46

Zeker een vreemde ontwikkeling. Is het niet gewoon de hardy???

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ArjanS, bleu_dust, Bombadil, Godspeed, KoenM, Majestic-12 [Bot], SlowCo en 12 gasten