Onder het mom van ‘voor ieder wat wils’ heb ik het verhaal opgesplitst in een aantal delen. Voor ieder wat wils slaat namelijk erg goed op deze auto. Daarnaast leest het ook makkelijker weg met zo’n lap tekst!
BMW 535 algemeen
De techniek van de E34 535 komt grotendeels uit zijn voorganger, de E28 535i, een heerlijke auto die zowel qua kwaliteit, luxe, als gewicht dichter bij de E30 325 staat, maar daardoor ook stuk sneller is voor mijn gevoel. Vorig jaar heb ik een maand of drie in een 535i E28 gereden, maar dan met een Intrax onderstel. Super op Assen of Zandvoort, maar verschrikkelijk op de A12 van Gouda naar Den Haag! Hobbeldebobbel daar komen we aan. Het was in ieder geval een leuke kennismaking met deze fantastische auto’s.
De (oude) 5 series zijn heerlijke driftauto’s door hun extreem grote wieluitslag en lange wielbasis. Inmiddels heb ik alle soorten 5 serie gereden, van de E28 tot en met de meest recente E60. Het enige wat die auto’s gemeen hebben, is dat ze van BMW zijn, ruimte bieden aan 4 personen met vakantiespullen en toch sturen alsof je in een sportwagen rijdt.
In mijn ogen lijken de generaties verder voor geen meter op elkaar. De E28 is licht(er) en wendbaar(der), maar ook minder stil dan zijn opvolgers. De E28 is qua uiterlijk al een echte semi-klassieker, of youngtimer, met die lekker eigenwijze plaatsing van de einddemper en de typische neus. Al zijn opvolgers hebben in mijn ogen wat minder karakter, maar er blijft genoeg karakter over om als 5 serie eigenaar optimaal te genieten van alle aspecten die dit soort auto’s bieden.
De E34 kan nog prima mee om het stempel ‘modern’ mee te krijgen. Weliswaar gedateerd, maar toch chique en zakelijk. Ook een beetje sportief en agressief. Juist daardoor zijn ze ook al snel ‘sjonnie’. Net de verkeerde velgen of spoiler en de auto is ‘fout’. Daarom moet mijn auto origineel zijn, dat vind ik netjes en mooi.
De E34 staat bekend om duurzaamheid, comfort, luxe en ‘freude am fahren’. Voor mij is het belangrijk dat een auto een tijd meegaat, weinig afschrijft, weinig kost in aanschaf en dat doet een E34 op dit moment allemaal erg goed. Zit er dan geen nadeel aan? Jawel, de running costs. Verbruik van de 535i schommelt tussen de 1:7 en 1:9,5.
Voor 3500 euro had ik ook een goede 525tds kunnen kopen, maar ik zou dan per jaar 1000 euro goedkoper uit zijn en zo zuinig zijn die ook weer niet. Afschrijving is dan hoger (die is niks meer waard straks) en ik kan er niet mee op een circuit rijden, dus dat betekent dat er altijd een funauto bij moet komen, op kenteken. Dat wil ik even niet, ik heb geen zin in dubbele kosten.
Eisen
Er ging wel wat vooraf aan deze aankoop. Na een jaar superzuinig en goedkoop in een Saab 9000 te hebben gereden, werd het tijd om weer wat extra plezier te beleven aan het autorijden. De Saab reed heerlijk, vooral erg comfortabel en had best veel grip, waardoor ik veel auto’s kon verrassen op bochtige trajecten. Maar spannend werd het natuurlijk nooit. Al heel lang wilde ik een klassieker voor dagelijks gebruik. We vonden een prachtige Mercedes-Benz 280 SE uit 1971 met automaat, maar al snel haalde Marijke haar rijbewijs en ze vond het niet prettig om in deze auto te rijden. De grootte was het probleem niet, maar ze vond het gewoon een beetje eng in zo’n oude auto. Daarnaast vond ik het onwijs irritant om iedere dag te moeten tanken (actieradius op LPG: 220 kilometer).
De auto was ook met het idee gekocht om hem bij onvrede weer makkelijk te kunnen verkopen. Waar ik het meest van geschrokken was, was het feit dat de roestduivel in 2 maanden tijd zoveel ellende kon aanrichten. Kleine roestplekjes van 2 millimeter, werden in die korte tijd 2 centimeter groot. De vorige eigenaar had me nota bene gewaarschuwd… dus dat deed ik ook weer bij de nieuwe eigenaar. Alle mankementen en aandachtspunten opgenoemd en toch wilde hij hem hebben. Het was dan ook een prachtige auto. Gelukkig heeft de nieuwe eigenaar een garage en twee rechter handen, dus die auto gaat nog wel een tijd mee.
Intussen had ik mijn nieuwe auto ook al gevonden. Ik was op zoek naar de veiligheid, ergonomie, ruimte en het comfort van de Saab 9000, met de prestaties van mijn BMW 325. De auto moet dus minimaal 200 pk hebben. Hij moet zowel zakelijk inzetbaar zijn, als op het circuit, maar dat laatste is geen vereiste en achterwielaandrijving zou leuk, maar niet per sé nodig zijn.
Eigenlijk zocht ik een alles-in-1-auto. Liefst met leer, airco, open dak, zoveel mogelijk electrische bediening. Een automaat vind ik dagelijks wel fijn, maar voor circuitgebruik weer niet zo handig. Een schakelluie auto, waarmee ik ook kon driften, ja dat zou ideaal zijn!? En een auto moet volledig origineel zijn.
Geen BMW!
Aangezien iedereen die ik ken BMW fan is, of een BMW heeft, wilde ik er géén. Dat is makkelijk gezegd dan gedaan. De enige auto die met mijn budget in aanmerking kwam, was de Opel Omega 3000 24v. Alternatieven waren er ook wel, maar allemaal voorwielaandrijvers (9000 2.3t Aero bijvoorbeeld). Die Omega 3000 24v vind je in Nederland nauwelijks, zeker niet in originele staat en in Duitsland staan ze wel in goede staat, maar ik vertik het om 1000 euro BPM + import keuring af te tikken voor een auto die 1500 euro kost en hooguit 2000 euro waard is.
De 12-kleppers vond ik niet snel genoeg en die waren veel goedkoper, maar Marijke vond het interieur niet mooi en ik ook niet eigenlijk. Wel lekkere stoelen, maar beetje te druk met die rode biesjes, grijze en zwarte vlakken. 3000’s roesten vrij vaak en dat stond me toch ook tegen na het Benz verhaal.
Aanschaf
Op marktplaats hield ik al lange tijd de BMW E34 535i in de gaten. Een paar jaar geleden deed ik dat ook al, maar toen lagen de prijzen een stuk hoger, nu gingen zelfs een paar mooie/goede onder de 2000 euro. BMW 325 prijzen dus, maar véél meer auto. Interessant, want met mijn budget had ik dan nog geld over voor onderhoud en reparaties. Of voor extra brandstofkosten!
Van alle advertenties die er begin januari stonden op de occasionsites en marktplaats, waren er twee die me aanspraken. Eén daarvan kende ik nota bene, die had bij mijn oude garage gestaan in Bunnik voor onderhoud. De andere was heel mooi, maar had geen leer. Deze heeft Paskal van http://www.ringworld.nl gekocht. Een prachtige en hele mooie auto! De grap is dat alle andere 535’s die te koop stonden de afgelopen weken nog steeds te koop stonden. Er zat echt veel meuk tussen. Weet dus waar je op moet letten als je een E34 wilt kopen!
Ik ging dus naar de verkoper waar de 535 stond die ik kende. Het was een handelaar vlakbij Wassenaar. De auto stond er netjes bij. 232.000 km gelopen, laatste beurt bij 227.000 km. De auto komt uit Duitsland van origine. Doordat ik de auto al kende wist ik dat ‘ie goed onderhouden was. Na het starten hoorde ik wat ik wilde horen (niks opvallends dus) en de olie, koelvloeistof etc. zagen er goed uit en roken prima (proeven doe ik alleen met whisky en wijn).
Het grappigste was dat de verkoper in de advertentie had gezet dat deze auto traction control had. Tijdens de proefrit had ik nog geen zin om dit te testen, want traction control heeft een 535 natuurlijk niet, hooguit een sperdifferentieel….
Er waren echter wel een paar aandachtspunten (oude schade, steenslag, deukje bovenop motorkap, bekleding niet heel netjes en tijdens het rijden een voelbare en vooral hoorbare vibratie). De auto had aan de linker kant ooit een klapper gehad, maar op zich wel netjes gerepareerd. Al snel werden we het eens over de prijs, ik was na een hoop bandentrappers dan ook de eerste met geld op zak en serieuze interesse. Hij blij, ik blij.
Direct na de aanschaf de auto een grote beurt gegeven met nieuwe vloeistoffen in motor, bak, differentieel. Alle scharnieren gesmeerd en rubbers gevet. Luchtfilter, benzinefilter en oliefilter zijn vervangen. En natuurlijk zijn we de bougies niet vergeten. De Big Six liep aanmerkelijk beter daarna.
De auto heb ik laten poetsen, maar helaas was de baas niet thuis, dus daar ben ik nog niet tevreden over. Verder geen gekke dingen aangetroffen. Het dakje lekt niet en geen roest. Roest hoort niet op een 5 serie te zitten, gezien de verzinkte koets. Als er wel roest op zit, dan duidt dat op een niet, of slecht gerepareerde schade.
De auto moet nu alleen nog even APK gekeurd worden. De trilling is uit de auto, dat werd veroorzaakt door de (nieuwe) Pirelli’s achter, waarschijnlijk omdat ze licht gecupd waren, iets wat vaker voorkomt bij nieuwe Pirelli’s. Na een paar driftjes was het weg.
Dagelijks gebruik
Voor mij is dit het belangrijkste aspect van de auto. 95% van de tijd wordt de auto gebruikt voor zakelijk of privé gebruik. Rustig cruisen op de snelweg, relaxed rijden door de stad, of naar familie en vooral rijden in veel files, heel veel files. Ik haat stilstaan met een auto, maar omdat het toch zo nodig moet, dan maar zo ontspannen mogelijk.
Deze 535 is uitgevoerd met de standaard stoelen met stoelverwarming. Deze hebben helaas een net iets te korte zitting, maar doordat ze in allerlei standen te verstellen zijn, kun je wel een prima zithouding vinden. Het stuur staat altijd zo ver mogelijk naar me toe. Spiegels geven voldoende zicht en alles wat je nodig hebt qua bediening zit binnen handbereik. Het is een verademing om eindelijk weer een staand gaspedaal te hebben in mijn dagelijkse auto (de Benz had deze wel, maar de Saab en alle leaseauto’s hiervoor niet).
De gescheiden automatische airco is heerlijk. Ik heb de temperatuur aan mijn kant altijd wat kouder dan de bijrijders willen. Maar nu hebben ze er dus geen last van. De auto ontwasemt goed en overal krijg je voldoende lucht, behalve bij je linker hand. Het is dankzij de simpele schuifknopjes makkelijk in te stellen of je de lucht op je benen, gezicht of de voorruit wilt richten, of op allemaal. Qua ergonomie had BMW het 15 jaar geleden prima op orde.
Een wens van mij is om toch nog een keer 2 zwart lederen sportstoelen voorin te vinden. Meer zijdelingse steun en vooral meer steun onder de bovenbenen is tijdens sportieve ritten wenselijk.
Het is heerlijk stil in de auto. De motor is onder de 4000 toeren nog niet onder de indruk en houdt zich koest. Dit is echt heerlijk, omdat je bij dagelijks gebruik gewoon heel relaxed kunt cruisen.
De koppeling werkt precies zoals je dat wilt, niet te licht, niet te zwaar. Schakelen is behoorlijk direct en dat geldt ook voor het sturen. Nadeel van het stuurhuis vind ik dat hij rond de middenstand een soort van dood gebied heeft. Dit wordt opgelost dankzij Dick, er komt een M5 stuurhuis in. Komende weken nog geen tijd om het in te laten bouwen, maar zodra dat erin zit geef ik een update uiteraard.
Het Koni onderstel is behoorlijk stug, maar door de 225-60-15 ballonbanden doet dat niets af aan het comfort van de auto. Korte ribbels in de weg voel je direct, maar grote kuilen, hobbels en drempels, daar merk je niet veel van. De combinatie van de lange wielbasis, het onderstel en de banden is voor mij ideaal.
De standaard remmen met Ferrodo DS2500 die ik erop heb, dat is een goede combinatie voor dagelijks gebruik en af en toe een trackday. Ze piepen nauwelijks (alleen als ze warm zijn en je rijdt erna rustig), grijpen snel aan en doen hun werk ook als ze koud zijn. 1542 kilo + 65 kilo brandstof, 50 kilo bagage en 180 kilo aan inzittenden, dat heeft even tijd nodig om tot stilstand te komen, maar in deze 5 serie gaat het gelukkig vrij rap.
Dit is echt een auto waar ik alles mee kan doen wat ik wil. Lange ritten zijn geen straf, een sprintje in de stad is altijd humor en zodra er (snelle) bochten in zicht komen, dan is het heel raar, maar dan gaat de motor volledig uit zichzelf naar het toerengebied boven de 4000!!
Big Six
De Big Six, zoals de motor vaak genoemd wordt, is een bekend blok uit de 635 en 535. De vertrouwde 12 klepper techniek, het ontbreken van aluminium en andere moderniteiten zorgen dat hij vrijwel onverwoestbaar is <klopt snel af>. Met 305 nm boven de 4000 toeren trekt hij je echt in je stoel, ook in een zware E34. De 211 pk zorgen voor voldoende plezier in de hogere toeren. Al met al een heerlijk blok waarmee je zowel ontspannen kunt cruisen als asociaal hard blazen. Het geluid boven de 4000 toeren is typisch voor een 6-in lijn, het klinkt niet zo rauw, het blèrt niet extreem, maar het zingt en jankt er heerlijk op los.
Driving Fun
Voor mij biedt autorijden bijna altijd wel plezier, behalve in de file en bij verkeerslichten die langdurig op rood staan. Het meeste plezier zit hem toch in het sportieve autorijden en daar blinkt deze 535 wel uit. Met een acceleratie van stilstand tot 100 km/u in 7,7 seconden is de auto in staat om veel auto’s met een sportieve inslag bij te houden. Maar tot de 100 is het eigenlijk allemaal niet zo spannend, de acceleratie van 80 naar illegale snelheiden zijn dat wel. Of bij 120 km/u in 4e versnelling. De motor zit dan net rond de 4000 toeren, het gebied waar het maximum koppel is bereikt en dan sleurt hij echt door. De auto heeft een redelijke lange overbrenging/bakverhouding en daardoor win je al snel van iedere gechipte of geflipte TDI rijder, zodra zij schakelen, win je telkens flink wat meters.
Meestal als ik achter iemand zit en die wil niet opzij (treiteren?) dan is het best grappig om ze heel hard hun best te zien doen om mij los te rijden, terwijl ik er met twee vingers in de neus achter hang. Gelukkig zijn er ook sportievere rijders (met snellere auto’s vaak), die gewoon even willen sporten. Laatst was dat met een Touareq W12, die liep toch behoorlijk hard, maar ook weer niet heel ver uit. Of een bekende in een WRX, die was ook sneller, maar niet extreem veel. Laat ik het zo zeggen, met de Saab had ik nooit gas gegeven om mezelf niet te willen schamen, in de 535 hoef je je eigenlijk niet te schamen.
Door zijn hoeveelheid grip is het makkelijk om zonder wielspin weg te rijden. Niet alleen bij een sprintje, maar vooral bij het uitaccelereren van bochten. Het sper werkt goed en bouwt altijd tractie op. Dit is echt één van mijn favoriete bezigheden met deze auto. Driften is ook leuk, maar bochten aanvallen en vooral snoeihard eruit komen, dat geeft me het echte racegevoel. Invoegstroken worden een uitdaging om met net voor het invoegen een steeds hogere snelheid te halen.
Het hele principe van ideale lijnen rijden is een hobby die vrij ver gaat bij mij, vrijwel overal zoek ik de ideale lijn op, soms om zo zuinig mogelijk te rijden, anderzijds om de limiet op te zoeken van mezelf en de auto. Mits het verkeer dat toelaat uiteraard, veiligheid is me nog steeds het meeste waard. Daarom zoek ik liever het circuit op. En daar voelt de 5 zich redelijk thuis.
Circuit
Het Koni onderstel is voor de openbare weg erg goed, niet te stug, niet te slap. Op het circuit is dit meteen een nadeel van de auto, hij is erg log en helt vrij ver over als je net de baan op gaat. Nieuwe rubbers rondom en 17 inch i.p.v. de 15 inch ballonbanden gaan denk ik een stuk schelen. Maar waar het eigenlijk aan ligt is dat je de auto in eerste instantie behandelt als een grote zware auto. Dát moet je niet doen. De E34 moet je rijden alsof het een klein sportief karretje is. Pas na flink wat rondes had ik dat door. Eerst had ik last van onderstuur bij insturen (meer negatief camber voor is wenselijk op het circuit), dus ik begon met inremmen/trail braken van de bochten. Dit scheelde een stuk, omdat je dan meer grip genereert op de vooras. Maar ik merkte dat ik te voorzichtig was en eigenlijk te langzaam op de bocht af reed, waardoor het effect van trailbraken nihil is.
Dus het was zoeken naar een ritme. Steeds sneller op het rechte stuk, later remmen, insturen en rem iets vasthouden en op de sliphoek de bocht door, met het gaspedaal licht corrigeren en af en toe een beetje tegensturen. Zalig, deze auto rijdt gewoon echt als een sportwagen! Op het rechte end kun je de volledig geprepareerde E30-jes opduwen en bij het aanremmen nam ik misschien wat meer risico’s, maar ze gingen daardoor wel opzij.
Het wordt tijd om de ophanginsrubbers onder handen te nemen, de remmen te controleren en naar de Nurburgring te gaan! Lekker ontspannen op heen- en terugweg, maar heerlijk spelen op de baan zelf. Het eerste weekend dat ik ga, wordt de auto voorzien van de oude M5 Nurburgring schoepenvelgen, 235 voor, 265 achter geloof ik. Ik heb er nu al zin in!!
Een M5 met die typische schoepenvelgen. De schoepen zorgen voor extra koeling van de remmen:
[img:750:437]http://img107.imageshack.us/img107/6389 ... gen1xs.jpg[/img]
De M5 herken je verder o.a. aan de typische voorspoiler met extra lip met koelopeningen.
Driften
Eén van de mogelijkheden die ik in deze auto zag, was dat hij geschikt is voor de NL driftseries. Scheelt me het misbruiken van mijn E30 en gezeur met vervoer van de 325 op de trailer naar allerlei circuit(jes).
Tijdens een driftdagje op Niederrhein merkte ik dat je met deze auto heel veel kunt. Flicken, gooien en smijten, shiftlock insturen, op vermogen driften met mooie powerslides. Het is alleen wel een nadeel met de 15 inch ballonbanden om dat te doen. De auto heeft teveel grip en je gaat met 6000 toeren een lange driftbocht in, om er met 4000 toeren uit te komen. Ik verwacht dan ook niet, dat ik Commijs & friends met deze auto het leven zuur kan maken, ik moet het puur hebben van een hoge aanvangssnelheid en die vasthouden in 1 stabiele drifthoek. Op een klein baantje zou het nog wel kunnen, maar driftend uitacceleren op droog zoals je met een M3, M5 of getunede turboJap kunt doen, dat zit er met de 535 niet in. Daarvoor is ‘ie te zwaar, te langzaam en heeft teveel grip.
Na 35 seconden zie je in dit filmpje wat ik bedoel met overhellen, en weinig vermogen aan het einde van de drift:
film Niederrhein Helaas weinig beeldmateriaal kunnen vinden verder. Zaten veel mooiere drifts bij die dag.
Binnenkort ga ik het proberen op de 17 inch velgen van onze 525 24v met de Wanli’s die daarbij horen. Wellicht dat ik dan wat langzamer ben tijdens insturen en het middenstuk van een bocht, door het gebrek aan grip, maar dat ik wel driftend kan uitacceleren op droog in 3e versnelling. Dat horen jullie nog.
Fijn
Dit is de fijnste auto die ik ooit heb gehad. Het rijden is net als mijn 924 S. Die was exact even snel. Beide sturen ze niet zo verfijnd als de Alfa 75 (of BMW 1 serie), maar wel met heel veel grip en een vertrouwd gevoel. De auto zal je bijna nooit verrassen denk ik. Marijke kan ik er met droge en regenachtige dagen mee op pad sturen, zonder dat de auto haar een lesje leert. De wegligging is super en het weggedrag voorspelbaar. Ga je over de grens, dan kun je hoepelen als een idioot en alsnog de auto opvangen.
Op deze auto zit alles wat je nodig hebt als je ruim 40.000 km per jaar rijdt. Veel luxe en comfort. Nadeel is het gebrek aan sportstoelen, maar dat kost de wereld niet om het op te lossen. Binnenkort ga ik het leer nogmaals onder handen nemen, zodat het er smetteloos uitziet, en buiten op de auto zitten wat plekjes die ik weg wil werken. Als dat gedaan is, dan ziet de auto er bijzonder netjes en strak uit. En hij kan volgens mij nog een hele tijd mee. Onderdelen zijn goed te vinden 2e hands, maar nieuw valt me tot nu toe ook niet tegen bij de BMW dealer. Tijdig onderhoud plegen en niet besparen op die kosten, dat zorgt ervoor dat wij nog een tijd met deze auto voorruit kunnen.
De ruimte zowel binnenin als in de kofferbak zijn ideaal. Zeker tijdens driftdagen waar je altijd teveel spullen voor meeneemt, maar ook tijdens de vakanties of weekendtripjes die we graag willen doen met deze auto. Spullen kunnen allemaal mee. Het nadeel van een grote auto in de stad is het parkeren, maar door de enorme wieluitslag kun je makkelijk inparkeren.
Minder fijn
De auto is dagelijks erg praktisch, al zuipt hij vooral in druk verkeer erg veel (1:7 – 1:8). Bij normaal gebruik is het verbruik zo’n 1:8 tot 1:9,5. Zuiniger lukt je alleen als je heel ijverig bent met het nieuwe rijden en lange rechte stukken 80 km/u rijdt. Maar daar moet je zo’n auto niet voor kopen. Wil je een zuiniger auto, neem dan de 525 24v.
Op het circuit rijdt deze auto trouwens 1:3 tot 1:3,5, dus trackdays zijn ietsjes duurder dan ik gewend was. Maar dat wist ik van tevoren.

Er zitten een paar kleine aandachtspunten aan mijn auto. Zo moet ik bij vriestemperatuur twee keer starten, willen de remlichten het doen. Ook zit er een signaal in de auto dat aangeeft dat de deuren open staan, iedere keer als je wegrijdt (files!) hoor je PLOING. Erg irritant en dat gaan we binnenkort oplossen.
Upgrades
Zoals gezegd blijft de auto zoveel mogelijk origineel. Toch gaan er een paar wijzigingen aankomen.
- M5 stuurhuis
- ABS switch, zodat ik ABS van binnenuit uit kan schakelen
- Angel Eyes, die neem ik van Tommy over, als ik het niks vind gaan ze er weer vanaf
- Eén Ringweekend ga ik op de M5 velgen rijden, daarna gaan die in de verkoop.
Conclusie
Al met al is dit echt een auto die voor ieder wat wils biedt. De complimenten die ik krijg van vrienden en zakenrelaties zijn erg leuk, meer nog dan de klassieke Benz! Een auto uit 1991 die vandaag de dag nog steeds staat voor klasse en succes, en dat voor minder dan 2000 euro. Er zijn heel wat duurdere auto’s op de markt, die veel minder te bieden hebben. BMW heeft met de E34 destijds echt een maatstaf neergezet en zelfs als je per sé geen BMW wilt, maar wel alle luxe en comfort van een grote auto met de sportiviteit van een sportwagen, dan kun je simpelweg niet om deze auto heen. Wil je echt de kicks van snel autorijden, dan kun je niet om een M5 heen, dat is toch een compleet andere auto dan de 535.
BMW 535i
Bouwjaar: 6 maart 1991
NL: 1999
Motor: M30B35
Inhoud: 3430 cc
Vermogen: 211 pk @ 5700 rpm
Koppel: 305 nm @ 4000 rpm
Gewicht: 1542 kg.
Versnellingsbak: 5-bak handgeschakeld
Differentieel: 3.64 met 25% sperwerking
Onderstel: Koni geel
M5 Stuurhuis
0-100: 7,7 seconden
Topsnelheid: 235 km/u
Diamant Zwart Metallic
Alles in kleur meegespoten
Zwart lederen interieur
M-tech stuur
M-tech pook
Mistlampen voor
15 inch Honinggraad velgen
Banden: Uniroyal Rally 550 225-60-15 en Pirelli P6000 225-60-15
Opties en accesoires:
- ABS
- Automatische Airco
- Cruise Control
- Open dak + ventilatiestand met one touch bediening (net als zijruit)
- Boardcomputer
- Stuurbekrachtiging
- Stoelverwarming
- Armsteun achter met skiluik
- Rolgordijn achterruit
- Blackline (zwarte raamstrips ipv chrome)
- Geen type aanduiding
Logboek Onderhoud
Wordt zoveel mogelijk bijgehouden hier
Km- stand bij aanschaf: 232.000 km. (5 januari 2006)
Laatste beurt had deze 535 bij 229.000 km gehad bij mijn oude garage in Bunnik (Goes Autoservice).
240.000 km:
Grote beurt
Olie verversen: 5w50 Kendall
Bakolie: Kendall
Sperdiffolie: Kendall + sperdiff adaptief
Remolie Dot 5.1: AP Racing
Bougies: Origineel (BMW Dealer)
Lucht, olie en brandstoffilter: Origineel (BMW Dealer)
250.000km:
Oliewissel en bougies
Airco getest (compressor stuk)
251.000 km:
Koelslang oude blok was losgeschoten met 40 graden buitentemperatuur doordat ze deze hadden losgemaakt tijdens airco testen.
Gereviseerd blok (kop, koppakking, onderblok incl lagers en zuigerveren)
Grote beurt
Tevens nieuwe remschijven en blokken voor
Draagarmrubbers vervangen
M5 stuurhuis
254.000 km:
4 nwe banden
2 electrisch verstelbare en verwarmde spiegels (oude hadden lakschade)
stuurstang vervangen (door monteur kapot geraakt)
uitlijnen
Handige websites:
http://www.e34.de
http://www.bmwe34.net
http://www.bmwm5.com