Het grote 'elektrische fietsen' topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic

Bericht door Bram » 10 sep 2024, 09:25

Ook goed :)

JP

Bericht door JP » 10 sep 2024, 10:45

De meeste Fatbike-kiddo's zullen wel blind op zo'n ding gezet zijn, maar als je als kind met fietsen opgegroeid bent, omdat je wat afgelegen woonde, dan kreeg je echt wel mee wat snelheid was, en ook dat je moest zorgen dat die fiets bleef werken. De keren dat de ouderwetse remblokjes plots weigerden en je met de zolen van je schoenen maar moest proberen stil te komen. Ook dat is opgroeien, vallen en opstaan. De tijd dat je nog een dynamo had, maar in de regen, die slipte af en toe, en dan onder het rijden, met een hand die dynamo tegen je wiel aandrukken, ja en af en toe glipte er dan een vinger tussen een spaak. De "spin" (elastieken) die je schooltas op de bagagedrager moest houden, schoot weer zo'n ding los om je oren, de onafgedekte tandwielen waar je dan rechts met je broek in bleef hangen of diezelfde broek zat helemaal onder het smeer, aflopende ketting die je met je tere kinderhandjes terug moest hangen, waarna je nog een uur met die zwartepieten-handen moest doorrijden......Ach ja.....je leert er van, je wordt er hard van en niet zo'n zacht gekookt ei wat nu veelal met de pc-hoofttractor naar school gebracht moet worden alvorens moeder door moet om op tijd te zijn voor de klankschalenchakrayoga in haar te strakke Nebbia-billenknijper...... :coffee:

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 10 sep 2024, 10:48

Je refereert even aan je eigen jeugd?

JP

Bericht door JP » 10 sep 2024, 11:05

Ja zo ging dat toch ? Wij werden, nee wouden met 5 jaar al zelfstandig naar school fietsen, langs een drukke provinciale weg.

JP

Bericht door JP » 10 sep 2024, 13:52

Wetten aanpassen vergt gewoon veel papier :coffee:
Minister Madlener trapt op rem: helmplicht en minimumleeftijd fatbike raken álle elektrische fietsers
(...)
Minimumleeftijd en helmplicht voor fatbikes
Ook het invoeren van een minimumleeftijd voor fatbikes is niet van de ene op de andere dag geregeld. De Wegenverkeerswet uit 1994 moet hiervoor op de schop en dat duurt gemiddeld twee jaar. Bovendien geldt die wet voor alle fietsen met trapondersteuning.
(...)
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1587691 ... e-fietsers

frankie

Bericht door frankie » 10 sep 2024, 13:57

Sja, ik ben misschien dom, maar mij lijkt het niet zo ingewikkeld. Gewoon de fatbike naar de brommers/scooters schuiven en je bent er. Hoeft er ook geen Wegenverkeerswet veranderd te worden.

Knot

Bericht door Knot » 10 sep 2024, 14:01

Met de snorfiets was het toch ook allemaal zo ingewikkeld niet om die helm op te krijgen, dat wiel hebben ze al uitgevonden.

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 10 sep 2024, 18:20

Ik snap het probleem niet zo goed. Opgevoerde E-bikes, en dat is een fatbike ook, geen helm op, bij letsel niet uitkeren. En als papa en mama het geen reet interesseert waar hun gebroedsel op rijdt, of het is opgevoerd en er niet voor zorgt dat het een helm op heeft ? Verkoop je lekker je auto of neem je een extra hypotheek op je stulpje ? Kan je zelf de rekening betalen. Ik ben wel een beetje klaar met bet geneuzel over die personen die alle regels vooral niet op hen van toepassing vinden en daar een ander voor laten betalen. Keuzes hebben consequenties. Opgevoerde E-bike, geen helm op, prima verzekering onderzoekt de fiets, slecht onderhouden en of opgevoerd rekening ziekenhuis naar fietser. Mag je stoer aan de koffietafel vertellen op het werk dat je de komende 20 jaar loonbeslag hebt en ga je lekker 20 jaar op vakantie in je eigen tuin of op je eigen balkon.

Gr Ron

k33z

Bericht door k33z » 10 sep 2024, 18:37

Ik ben gisteren op de strandfiets onderuit gegaan in een sprintje met 45/50km/u. Uit klikpedaal geschoten, over de kop en boven op hoofd geland om daarna door te rollen / vallen op schouder en rug.

Als je die helm ziet, dan heeft die HEEL veel schade voorkomen. Dus ja, moet je nagaan als dit gebeurt met een fatbike van 45kg.

Knot

Bericht door Knot » 10 sep 2024, 19:20

Zeker als dat ook nog een fat kind op zit van 90kg

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 10 sep 2024, 19:56

k33z schreef: 10 sep 2024, 18:37 Ik ben gisteren op de strandfiets onderuit gegaan in een sprintje met 45/50km/u. Uit klikpedaal geschoten, over de kop en boven op hoofd geland om daarna door te rollen / vallen op schouder en rug.

Als je die helm ziet, dan heeft die HEEL veel schade voorkomen. Dus ja, moet je nagaan als dit gebeurt met een fatbike van 45kg.
Gelukkig ben je er o.a. door de helm nog goed vanaf gekomen :thumbup: wat is eigenlijk een strand fiets ? :hmmm:

Gr Ron

JP

Bericht door JP » 10 sep 2024, 19:58

Gelukkig dat de schade dan meeviel, K33Z :(

k33z

Bericht door k33z » 10 sep 2024, 20:02

Strandfiets is een hardtail MTB (in mijn geval met racestuur erop) waarmee je races op het strand rijdt. Dus met hele brede banden zonder profiel met heel weinig druk om op het zand te blijven drijven zeg maar.

Gisteravond reed ik ermee op de weg toen ik viel.

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 10 sep 2024, 20:27

Ah, ok ik had er nog nooit van gehoord. Moet wel een beetje in de buurt van zand wonen, ik ben twee uur onderweg naar een strand en dan die zachte brede banden :tooth:

Gr Ron

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 10 sep 2024, 20:39

Bram schreef: 10 sep 2024, 08:54 Jup. Ik begrijp echt helemaal niet dat er ouders zijn die hun kinderen op zo'n ding laten fietsen. Er is onderhand wel wekelijks een ongeluk met hersenletsel met zo'n klote fiets.

Nog los van alle risico's, welke mafketel gaat er nou 3K stuk slaan op een fiets voor je 12 jarige luie zoon of dochter?

Echt onbegrijpelijk.
Eens zo denk ik er ook over :thumbup:

Oef das balen Keez maar gelukkig door helm dan goed vanaf gekomen :D

Knot

Bericht door Knot » 10 sep 2024, 21:10

Vervelend idd van die val Kees, maar kijk maar uit, straks gaan ze SPD(SL) nog verbieden....

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 11 sep 2024, 07:39

frankie schreef: 10 sep 2024, 13:57 Sja, ik ben misschien dom, maar mij lijkt het niet zo ingewikkeld. Gewoon de fatbike naar de brommers/scooters schuiven en je bent er. Hoeft er ook geen Wegenverkeerswet veranderd te worden.
Geef dan maar eens een definitie van een fatbike. Fiets met brede banden, groot zadel etc.? Hoe breed moeten die banden dan zijn? En wat nu als er weer bedrijven zijn die iets smaller gaan qua banden, is het dan nog steeds een fatbike? Het is allemaal zo eenvoudig nog niet.

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 11 sep 2024, 07:48

Fiets zonder trapondersteuning (gashendel dus) en/of snelheid van meer dan X km/h. Zoiets?

Knot

Bericht door Knot » 11 sep 2024, 09:23

Inderdaad, die gashendel kan een simpel punt zijn om de boel onderuit te halen, dat heb je op een normale gechipte 35km/u e-bike niet.

Gijzert

Bericht door Gijzert » 11 sep 2024, 09:35

Knot schreef: 11 sep 2024, 09:23 Inderdaad, die gashendel kan een simpel punt zijn om de boel onderuit te halen, dat heb je op een normale gechipte 35km/u e-bike niet.
Gashendel hebben ze al niet meer. Die wordt afgepakt als je ermee fietst. (Indien die boven de 6kmu ondersteunt.)

Gijzert

Bericht door Gijzert » 11 sep 2024, 09:37

Paskal schreef: 11 sep 2024, 07:39
frankie schreef: 10 sep 2024, 13:57 Sja, ik ben misschien dom, maar mij lijkt het niet zo ingewikkeld. Gewoon de fatbike naar de brommers/scooters schuiven en je bent er. Hoeft er ook geen Wegenverkeerswet veranderd te worden.
Geef dan maar eens een definitie van een fatbike. Fiets met brede banden, groot zadel etc.? Hoe breed moeten die banden dan zijn? En wat nu als er weer bedrijven zijn die iets smaller gaan qua banden, is het dan nog steeds een fatbike? Het is allemaal zo eenvoudig nog niet.
Eens. Het zijn e-bikes welke gigantisch ondersteunen. 2x "trappen" en je fietst 25.
Dit is niet te onderscheiden van normale e-bikes.

Dan maar alle ebikes een helm op. Sowieso goed voor alle boomers hier. :kikker:

Gijzert

Bericht door Gijzert » 11 sep 2024, 09:38

k33z schreef: 10 sep 2024, 18:37 Ik ben gisteren op de strandfiets onderuit gegaan in een sprintje met 45/50km/u. Uit klikpedaal geschoten, over de kop en boven op hoofd geland om daarna door te rollen / vallen op schouder en rug.

Hoe voelt het lichaam nu?

frankie

Bericht door frankie » 11 sep 2024, 10:18

Paskal schreef: 11 sep 2024, 07:39
Ja, dat zijn dezelfde argumenten die Madlener geeft en bij hem lijkt het meer op het kiezen van de makkelijkste weg. Zijn toch best wel technische bepalingen te bedenken waarmee e.e.a. mogelijk moet zijn die fatbikes onder de brommers/scooters te scharen. Het is eigenlijk de Cita van deze tijd.

De gashendel mag er dan niet meer op maar is technisch in een handomdraai :tooth: te realiseren. Neem dan daarvoor een bepaling op, dat dat technisch juist onmogelijk of zeer moeilijk realiseerbaar moet zijn. Of maximaal accu vermogen o.i.d. En de populaire, dus goedkope, komen allemaal uit China. Daar is vast voor ze het land in komen ook wel wat mee te doen om dat minder interessant te maken.

Wat mij betreft is het gewoon een kwestie van willen. Als ze er echt wat aan willen doen zijn er best wel opties te verzinnen, alleen die wil ontbreekt. Blijkbaar is het niet belangrijk genoeg. En laten we wel zijn, opvoeren gebeurt natuurlijk al sinds er motorisch vervoer is. De Puchjes van vroeger, de Cita's, dus het is van alle tijden.

k33z

Bericht door k33z » 11 sep 2024, 13:08

Gijzert schreef: 11 sep 2024, 09:38

Hoe voelt het lichaam nu?
Nu de 2e dag, het is geen feest. AC luxatie (niet afgescheurd gelukkig), rug ribben beurs, stuitje beurs, overal schaafplekken. Nou, zo ongeveer.

Zo snel kmogelijk weer op de fiets :)

JP

Bericht door JP » 11 sep 2024, 14:38

Valt de schade aan de fiets mee?

Loont het om je EF te verzekeren? Had ooit ergens gelezen dat die tot €4500 thuis in de inboedel zou vallen, maar je ook kan verzekeren tegen diefstal van de accu alleen.

Plaats reactie