Het grote 'elektrische fietsen' topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Knot

Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic

Bericht door Knot » 04 sep 2024, 11:19

Knap vervelend zeg, op de kaak gevallen, ben je lekker mee :shock: Dus eigenlijk een integraalhelm nodig als ik het zo lees?

Niet met slippers fietsen maar met motorsneakers voor bescherming, en handschoenen met carbon versteviging op de knokkels, volgende stap misschien een motorpak met rugbeschermer :ken ik jou:
Laatst gewijzigd door Knot op 04 sep 2024, 11:20, 2 keer totaal gewijzigd.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 04 sep 2024, 11:19

Knot schreef: 04 sep 2024, 11:19 Dus eigenlijk een integraalhelm nodig als ik het zo lees?
Gewoon niet meer fietsen :tong: :tooth:

Gijzert

Bericht door Gijzert » 04 sep 2024, 11:20

Obbe schreef: 04 sep 2024, 09:35 Een overstekend dier, zoals een gans (vorig jaar op de racefiets) kan natuurlijk ook gebeuren en nare gevolgen hebben.
Zie Niki Terpstra destijds.

Obbe
Auto: M2

Bericht door Obbe » 04 sep 2024, 13:52

Knot schreef: 04 sep 2024, 11:19 Knap vervelend zeg, op de kaak gevallen, ben je lekker mee :shock: Dus eigenlijk een integraalhelm nodig als ik het zo lees?

Niet met slippers fietsen maar met motorsneakers voor bescherming, en handschoenen met carbon versteviging op de knokkels, volgende stap misschien een motorpak met rugbeschermer :ken ik jou:
Het leven moet ook een beetje leuk blijven natuurlijk. Dat maakt het wel lastig. Je kunt niet alle risico's elimineren. Bier is ook niet gezond maar wel lekker. :beer:

Voor senioren die hiervoor niet harder gingen dan 15 op de fiets lijkt me een helm geen onverstandige keuze als ze nu ineens 25 gaan. Heb er afgelopen jaren heel wat overeind geholpen op het fietspad.

Knot

Bericht door Knot » 04 sep 2024, 15:23

Risico is voor iedereen ook anders, als ik bergje af 45/50 op de klok heb denk ik ook, dit moet ik niet doen (ook met helm niet), voelt niet goed, maar gewoon met 30 rechtuit voelt voor mij niet als een directe gevarenzone.

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 04 sep 2024, 21:39

Traumachirurg toont verbrijzelde gezichten van letsel door fatbikes: ’Het is een hel’
Grijp in. Nu. Leg de fatbike onmiddellijk aan banden. Dat is de boodschap van traumachirurg Detlef van der Velde en mond-, kaak- en aangezichtschirurg Leander Dubois van het St. Antonius Ziekenhuis in Utrecht. Dagelijks zien zij kinderen met afschuwelijk letsel op hun operatietafels belanden na een ongeluk met zo’n racemonster. „Het is een epidemie en dat moet stoppen.”
„De vraag is waarom een zestienjarige met een snorfiets die maximaal 25 per uur gaat een bromfietsrijbewijs moet halen en verplicht is een helm te dragen. Terwijl een dertienjarige op een fatbike niet verplicht is een helm te dragen en soms wel meer dan 50 per uur rijdt.”

Knot

Bericht door Knot » 04 sep 2024, 21:43

Dingen gaan soms ook wel 50 heb ik het idee, en zijn best zwaar, mogen ze van mij wat tegen doen als het een gashendel heeft.

Enige wat je moet te zien voorkomen is dat de jeugd die een e-bike heeft om 10 of 15km naar school te fietsen gedupeerd wordt.

Zal je zien dat er zo'n tussenmodel komt wat als e-bike trekjes van een fatbike heeft. Zelfde als zo'n MP3 Piaggio waarmee je met autorijbewijs zonder enige motorervaring ook een halve motorrijder bent.

EvdP

Bericht door EvdP » 04 sep 2024, 21:45

Een normale fiets met trapondersteuning heeft geen gashendel. Die chinese meuk wel.

Ik zag gisteren hier in het dorp een oudere man met helm op een fatbike, heel apart om te zien.

Knot

Bericht door Knot » 04 sep 2024, 21:52

Zal zo eens zoeken naar filmpjes in full motorpak op een fatbike, zijn er vast, beetje het goede voorbeeld geven.

JP

Bericht door JP » 04 sep 2024, 21:55

Hier in het centrum van Maastricht zijn ze me nog niet opgevallen, althans niet met een aso-rijgedrag.

Knot

Bericht door Knot » 04 sep 2024, 21:57

Zie niet echt materiaal, dus wie zo'n chinees ding heeft wat 50 loopt mag hier ff op de koffie komen om wat beelden te maken....

Kadett

Bericht door Kadett » 05 sep 2024, 19:21

Gisteren door een fietstunnel waar je flink kan doortrappen en bovenkomende een bocht links/rechts. Niets spannends met een normale fiets, juist trapper omhoog in de bocht en je vliegt er doorheen. Ik hoorde het gezoem achter mij al. Fatbike die aanhaakte, alleen die had totaal zijn snelheid icm de aankomende 2 bochten niet in de gaten. Ik hoorde vooral veel geschraap van het frame over het asfalt, helaas niet onderuit.

Even later haalt ie mij met minimaal 45kmh in waar ik al 30+ reedt. Rustig trappend in de 1 na lichtste versnelling.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 05 sep 2024, 19:26

Helaas niet onderuit… je gunt een ander wel wat :coffee:

Kadett

Bericht door Kadett » 05 sep 2024, 19:42

Arthur schreef: 05 sep 2024, 19:26 Helaas niet onderuit… je gunt een ander wel wat :coffee:
Klopt, er is namelijk totaal geen 'respect' meer voor de snelheid waarmee je je voortbeweegd op de fiets.

Arthur

Bericht door Arthur » 06 sep 2024, 10:20

Dus mogen ze flink gewond raken of mss wel overlijden? Moeten anderen dan het jou maar gunnen, dat als je eens de max snelheid met de auto overschrijdt, dat je verongelukt?

Knot

Bericht door Knot » 06 sep 2024, 10:41

Daarvoor hoef je niet eens de max snelheid te overschrijden, mensen die na 19:00 tegen de 130 rijden vind ik al levensgevaarlijk, gewoon 90/92 tussen de vrachtwagens, ook nog goed voor het milieu en banksaldo!

EvdP

Bericht door EvdP » 06 sep 2024, 10:49

Ik ben wel benieuwd hoe strooizout bestendig die fatbikes zijn.

(Alsof we ooit nog een winter gaan krijgen...)

Kadett

Bericht door Kadett » 06 sep 2024, 11:42

Arthur schreef: 06 sep 2024, 10:20 Dus mogen ze flink gewond raken of mss wel overlijden? Moeten anderen dan het jou maar gunnen, dat als je eens de max snelheid met de auto overschrijdt, dat je verongelukt?
De banden en remmen zijn al ongeschikt voor de normale 25kmh, binnen paar maanden zijn de banden kaal en remmen doorgesleten. Laat staan als je er nog harder op rijdt.

En ja als je onverzekerd op een constructief slechte e bike 45-50+ gaat rijden mag je zelf idd wel wat eenzijdig overkomen bij rare fratsen. Overlijden is overdreven, paar flinke schaafwonden gaan ze misschien beter nadenken.

Janmere is alleen dat andere, zoals mijn buurman van 82, het slachtoffer worden van zo'n idioot en (voor) nu zelf mag opdraaien voor de kosten voor herstel en aanpassing woning. Omdat meneers WA verzekering het niet dekt als je fatbike een ongeluk veroorzaakt die opgevoerd/ongebrensd en voorzien van handgas is.

Arthur

Bericht door Arthur » 06 sep 2024, 11:49

Tja, dat gun ik je buurman ook niet. En dat had je er ook niet bijverteld. Maar om dan anderen, die daar niet bij betrokken waren, flinke verwondingen te gunnen vind ik ook zo wat. Maar goed, mss zou ik dat ook roepen in de emotie.

Kadett

Bericht door Kadett » 06 sep 2024, 13:57

Heeft er deels mee te maken. Maar het is een combinatie van, zoals ik al eerder aangaf. Er is geen respect/besef meer over de snelheid die je haalt op een fiets. Het stelt niets voor, beetje je benen in beweging houden en die fatbike gaat als een malle ervandoor.

En in de situatie die ik van de week mee maakte, erger dan een deuk in ego en wat schrammen oplopen was niet gebeurd bij een echte schuiver. Naast fietspad was een flinke strook met enkel gras. Ik ben sowieso voorstander van helmplicht voor alle e bikes, want weer. Mensen beseffen niet meer hoe hard ze rijden omdat ze zelf geen (of heel weinig) moeite ervoor hoeven doen. Het respect/besef/gevaar van de omstandigheden neemt dan ook af en het gevaar evenredig toe.

Op de racefiets waar ik in duinen met gemak 50+ aantikte had ik altijd helm en handschoenen aan. Met huidige lichte fitness fiets van +/- 13kg fiets ik tussen de 22-40kmh afhankelijk van wind mee of tegen, gemiddeld rond de 26/27. Maar omdat ik zelf 100% de moeite erin stop is mijn besef/observatie op de weg ook een stuk groter dan die op een ebike. Ik heb 1x een schuiver gemaakt (zand op ijzeren rand betonplaat) in mijn fiets leven met altijd wel een lichte/sportieve fiets onder mijn kont.

Na ja een paar in de sneeuw maar dan val je zacht :)

Gijzert

Bericht door Gijzert » 10 sep 2024, 08:47

Kadett schreef: 06 sep 2024, 13:57 Heeft er deels mee te maken. Maar het is een combinatie van, zoals ik al eerder aangaf. Er is geen respect/besef meer over de snelheid die je haalt op een fiets. Het stelt niets voor, beetje je benen in beweging houden en die fatbike gaat als een malle ervandoor.

En in de situatie die ik van de week mee maakte, erger dan een deuk in ego en wat schrammen oplopen was niet gebeurd bij een echte schuiver. Naast fietspad was een flinke strook met enkel gras. Ik ben sowieso voorstander van helmplicht voor alle e bikes, want weer. Mensen beseffen niet meer hoe hard ze rijden omdat ze zelf geen (of heel weinig) moeite ervoor hoeven doen. Het respect/besef/gevaar van de omstandigheden neemt dan ook af en het gevaar evenredig toe.

Op de racefiets waar ik in duinen met gemak 50+ aantikte had ik altijd helm en handschoenen aan. Met huidige lichte fitness fiets van +/- 13kg fiets ik tussen de 22-40kmh afhankelijk van wind mee of tegen, gemiddeld rond de 26/27. Maar omdat ik zelf 100% de moeite erin stop is mijn besef/observatie op de weg ook een stuk groter dan die op een ebike. Ik heb 1x een schuiver gemaakt (zand op ijzeren rand betonplaat) in mijn fiets leven met altijd wel een lichte/sportieve fiets onder mijn kont.

Na ja een paar in de sneeuw maar dan val je zacht :)
Kinderen zijn vaak 10 to 12 op die dingen.
Daar kun je helemaal niks van verwachten van enig besef van snelheid.

Gewoon hele domme ouders.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 10 sep 2024, 08:54

Jup. Ik begrijp echt helemaal niet dat er ouders zijn die hun kinderen op zo'n ding laten fietsen. Er is onderhand wel wekelijks een ongeluk met hersenletsel met zo'n klote fiets.

Nog los van alle risico's, welke mafketel gaat er nou 3K stuk slaan op een fiets voor je 12 jarige luie zoon of dochter?

Echt onbegrijpelijk.

Gijzert

Bericht door Gijzert » 10 sep 2024, 09:11

Bram schreef: 10 sep 2024, 08:54 Jup. Ik begrijp echt helemaal niet dat er ouders zijn die hun kinderen op zo'n ding laten fietsen. Er is onderhand wel wekelijks een ongeluk met hersenletsel met zo'n klote fiets.

Nog los van alle risico's, welke mafketel gaat er nou 3K stuk slaan op een fiets voor je 12 jarige luie zoon of dochter?

Echt onbegrijpelijk.
3k?

500euro zijn die chineese dingen hoor.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 10 sep 2024, 09:22

Tijd om 500% importheffingen te gaan invoeren dus.

Gijzert

Bericht door Gijzert » 10 sep 2024, 09:24

Bram schreef: 10 sep 2024, 09:22 Tijd om 500% importheffingen te gaan invoeren dus.
Helmplicht. Zijn ze ineens niet cool meer.

Plaats reactie