Wat is meerwaarde van een V8 tov een 6 cilinder motor ?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Andre
Berichten: 11407
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 20 dec 2006, 11:15

Marketing technisch is het verstandig om er v8 in te lepelen.
Bmw heeft met de E30 M3 een echte motorsport homologatie auto neergezet die nodig was voor de DTM. Toen kwam de E36 m3 zwaarder en luxer en werd meer verkocht. He denkt de marketing das handel. En nu blijven dus de status kopers over voor de M3. En ja die willen gewoon sneller op de straights rijgevoel is ondergeschikt. Luxe niet. En status en mooie verhalen in autobladen verkoopt auto s.

Ik vindt deze trend jammer en ben daarom eigenlijk een aangepaste 130i gaan rijden. Ach het is ook weer positief geen grove afschrijvingen meer.

Ik zou het liefst een GT3 rijden maar de onopvallend van bmw trekt me meer. Maar ja als de trend in M etjes zo doorzet zie je mij daar niet weer in terug.

Ik zie nu ook op veel bmw forums dat veel m3 rijders voor een GT3 kiezen. En gelijk hebben ze. Bmw laat hier toch een klein markt aandeel liggen das het aandeel van rij liefhebbers. Maar die kunnen perfect terecht bij porsche en daar zullen ze heen gaan.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43100
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 20 dec 2006, 11:22

Tja, als de markt daar om vraagt...
Gelijk hebben ze.
Die paar zoals jij, die dan naar Porsche gaan, nemen ze voor lief.
Daar komen anderen, zoals jij ze beschrijft :wink: , voor terug.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11638
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 20 dec 2006, 12:14

Ja, blikken vol met Amerikanen die net zo makkelijk tussen een Pick Up, een M3 of een 911 kiezen. Als het in rechte lijn maar hard gaat. Amerikanen hebben net zoveel verstand van goed en snel rijden als dat ze van echte auto's hebben. Bar weinig.

Zonder de dominantie van de Amerikaanse markt waren we hier nooit met die kneiters van boten die ze "sportauto's" noemen opgezadeld.

Tom
Berichten: 22272
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 20 dec 2006, 12:23

En een 320Si, heb er nooit in gereden maar schijnt wel scherp/goed te sturen. Mist wel wat power maar rijgevoel is toch belangrijker!?! ;)

Robin
Berichten: 55180
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 20 dec 2006, 12:31

Porsche is ook 'status', moet je kijken wat je daar voor die opties betaalt. Ongelovelijk, ook tov BMW/Merc en Audi zelfs.

Een E46 M3 van 90k was al duur, Een E9x M3 wordt 100k hier met wat kleine dingetjes. Ja dan zou ik inderdaad de GT3 kiezen voor 130000(?) euro, want die kost ongeveer hetzelfde....

not.

(Niet dat ik die GT3 niet wil, GRAAG zelfs, groeten aan de M3 als ik 1 keus had, F430 voor 180000 euro....etc etc.)
Laatst gewijzigd door Robin op 20 dec 2006, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11638
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 20 dec 2006, 12:31

Tom schreef:En een 320Si, heb er nooit in gereden maar schijnt wel scherp/goed te sturen. Mist wel wat power maar rijgevoel is toch belangrijker!?! ;)
Wordt moeilijk, dan heb je een grote auto met een relatief kleine motor.

Eerst maar eens afwachten hoe die nieuwe M3 uitvalt. Als die auto de voordelen zoals Jan ze heeft opgesomd mbt het 8 cylinder blok weet te verenigen dan kan het nog wel eens een fijnere M3 dan de 2 edities hiervoor worden.

Tom
Berichten: 22272
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 20 dec 2006, 12:32

Een M3 en GT3 vind ik niet te vergelijken eh......... :?:

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11638
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 20 dec 2006, 12:33

Robin schreef:Porsche is ook 'status', moet je kijken wat je daar voor die opties betaalt. Ongelovelijk, ook tov BMW/Merc en Audi zelfs.
Porsche is status voor de statuskopers Robin. Daarnaast is het een geweldige entertainer en een hele pure stuurauto. Die combinatie weten niet veel merken te verenigen.

Robin
Berichten: 55180
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 20 dec 2006, 12:33

Hielke schreef:
Tom schreef:En een 320Si, heb er nooit in gereden maar schijnt wel scherp/goed te sturen. Mist wel wat power maar rijgevoel is toch belangrijker!?! ;)
Wordt moeilijk, dan heb je een grote auto met een relatief kleine motor.

Eerst maar eens afwachten hoe die nieuwe M3 uitvalt. Als die auto de voordelen zoals Jan ze heeft opgesomd mbt het 8 cylinder blok weet te verenigen dan kan het nog wel eens een fijnere M3 dan de 2 edities hiervoor worden.
Dat idee heb ik ook. De poen is een ander verhaal, auto's gaan kraken op hun prijs is kul.

Een EVO 9 of STi in dik getuned vorm is ook de groeten naar de M3 E46/335i etc. Laten we daar maar naar teruggaan. :P

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11638
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 20 dec 2006, 12:34

Tom schreef:Een M3 en GT3 vind ik niet te vergelijken eh......... :?:
Als je ze beide gereden hebt dan weet je dat het verschil bijna niet groter kan zijn.

Robin
Berichten: 55180
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 20 dec 2006, 12:36

Hielke schreef:
Robin schreef:Porsche is ook 'status', moet je kijken wat je daar voor die opties betaalt. Ongelovelijk, ook tov BMW/Merc en Audi zelfs.
Porsche is status voor de statuskopers Robin. Daarnaast is het een geweldige entertainer en een hele pure stuurauto. Die combinatie weten niet veel merken te verenigen.
En dat is ongeveer 90% Hylke. Duur, mooi, kwaliteit, status en duurder dan de BMWs, Audis, Mercs, en 80% rijdt daarvan nooit echt hard of op een circuit.

Robin
Berichten: 55180
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 20 dec 2006, 12:38

ON TOPIC.

Wat maakt een E46 M3 L6 compleet nu beter dan de aankomende E9x M3?


De prijs...

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11638
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 20 dec 2006, 12:42

Robin schreef:ON TOPIC.

Wat maakt een E46 M3 L6 compleet nu beter dan de aankomende E9x M3?


De prijs...
Ho, zonet zei je dat een auto kraken om z'n prijs kul was :P

E46 M3 kan als auto echt wel beter zijn dan de aankomende M3. Zou zeer triest zijn want dynamisch is de E46 al een drama. Of hoe wil je "beter" dan definiëren?

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27064
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 20 dec 2006, 13:02

Daar gaat het over; de defenitie van BETER.....................

Is beter?


1 meer paarden?

2 grotere motor?

3 grotere auto?

4 snellere acceleratie?

5 uiterlijk?

6 wegligging?


Even uitgaande van het feit dat er mischien een paar tienden van seconden in acceleratie winst te behalen zijn tot 100km/h, mischien paar tellen tot 200km/h en dat de top ongewijzigd op een afgeregelde 250km/h blijft staan, waar bestaat dat betere dan uit?

Andre
Berichten: 11407
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 20 dec 2006, 13:24

Voor 90k dat is wat een nieuwe m3 gaat kosten ca. Daar koop je een hele mooie GT3 van met de kop eraf. Dat terzijde.

Een m3 v8 of 330d is mij om het even. Allebij geen bochten ridders. De een wat meer power en wat goodies en een bult status meer.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11638
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 20 dec 2006, 13:29

Romo, ik zal op al je vragen NEE beantwoorden. Ik meet "goed" of "beter" af aan de mate waarin een auto me kan 'entertainen'. Entertainment is natuurlijk ook aan een definitie onderhevig maar voor mij tellen dan zaken als "dynamiek", "betrokkenheid" en "verlengstuk van je brein".

Als voor jou je bovenvermelde 6 punten wel gelijk staan aan "beter" dan zal een nieuwere auto bijna altijd "beter" dan z'n voorganger zijn. Dat is prima, het hangt zoals je al zei van de definitie af.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27064
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 20 dec 2006, 13:34

Hielke schreef:Romo, ik zal op al je vragen NEE beantwoorden. Ik meet "goed" of "beter" af aan de mate waarin een auto me kan 'entertainen'. Entertainment is natuurlijk ook aan een definitie onderhevig maar voor mij tellen dan zaken als "dynamiek", "betrokkenheid" en "verlengstuk van je brein".

Als voor jou je bovenvermelde 6 punten wel gelijk staan aan "beter" dan zal een nieuwere auto bijna altijd "beter" dan z'n voorganger zijn. Dat is prima, het hangt zoals je al zei van de definitie af.
Ik plaats er ook vraagtekens bij, voor mij zijn die punten niet altijd gelijk aan beter.

Andre
Berichten: 11407
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 20 dec 2006, 13:52

Om nu tot een conclusie te komen na 10 pagina s.

Voor de verkoop is v8 beter want er zijn meer status kopers dan rijders.

Voor de rijders zal een 6 cil voldoende zijn.

Robin
Berichten: 55180
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 20 dec 2006, 14:12

De E90 wordt in 'alles' beter, behalve de prijs. LET OP. Het zijn en blijven auto's voor alledag met een sportieve inslag. Mijn 335i is beter dan een E46 M3 in eigenlijk alles....want goedkoper, daar komt 't indirect ook met de E46 en E90 M3's op neer.

Zeg dat dan meteen! Om geen 10 pagina's aan gelul te besteden. :P

We willen niet in 5 naar de 100, maar in 4,5, we willen niet 1 G in de bochten maar 1,2 G. We willen geen kabaal om de kop, maar toch een mooi geluid. We willen wel in 35m van 100 naar 0 stilstaan, maar liver in 34m.

Etc.

:D

Gebruikersavatar
kris
Berichten: 351
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:59

Bericht door kris » 20 dec 2006, 14:42

tssss...

Soms hebben jullie wel oogkleppen op hoor.
Purist zijn is natuurlijk leuk, maar je moet wel realist blijven.
In de categorie sedan (4zitplaatsen) bied een M3 (out of the box that is) zowat het maximum aan "entertainment"
(voor de bovengemiddelde rwd-gebruiker dus, niet voor dré en hylke :):))

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16609
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 21 dec 2006, 21:53

Wat een gewauwel allemaal :lol:

Kijk naar Corvette. Bouwen een 7 :!: liter V8, donderen die in het vooronder van een bruut uitziende coupé, krijgen het voor elkaar die combi slechts 1420 kg te laten wegen en daar heb je hem, vwb prijs de beste V8 sportwagen in jaren 8)

En remt met zijn stalen remmen zelfs de keramische shit van Porsche en Ferrari eruit :mrgreen:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27064
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 21 dec 2006, 22:04

partyondude schreef:Wat een gewauwel allemaal :lol:

Kijk naar Corvette. Bouwen een 7 :!: liter V8, donderen die in het vooronder van een bruut uitziende coupé, krijgen het voor elkaar die combi slechts 1420 kg te laten wegen en daar heb je hem, vwb prijs de beste V8 sportwagen in jaren 8)

En remt met zijn stalen remmen zelfs de keramische shit van Porsche en Ferrari eruit :mrgreen:
En ook nog met (middeleeuwse) bladveren............. :wink: :wink:

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16609
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 21 dec 2006, 22:07

Klopt, des te bewonderingswaardiger hoe dat ding presteert op het circuit 8)

Niks hightech, gewoon een fokking dik blok, puike remmen, een fatsoenlijk onderstel en hoppa, de beuk erin :twisted:

Vind het alleen daarom al een behoorlijke droomauto 8)

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Bericht door wjn » 22 dec 2006, 09:09

romo schreef:
partyondude schreef:Wat een gewauwel allemaal :lol:

Kijk naar Corvette. Bouwen een 7 :!: liter V8, donderen die in het vooronder van een bruut uitziende coupé, krijgen het voor elkaar die combi slechts 1420 kg te laten wegen en daar heb je hem, vwb prijs de beste V8 sportwagen in jaren 8)

En remt met zijn stalen remmen zelfs de keramische shit van Porsche en Ferrari eruit :mrgreen:
En ook nog met (middeleeuwse) bladveren............. :wink: :wink:
En onderliggende nokkenas. 2 kleppen per cylinder. :lol:

Gebruikersavatar
Thom
Berichten: 630
Lid geworden op: 08 feb 2006, 21:52
Locatie: midden-Friesland 205 1.9 CTI

Bericht door Thom » 22 dec 2006, 09:34

Andre schreef:Voor 90k dat is wat een nieuwe m3 gaat kosten ca. Daar koop je een hele mooie GT3 van met de kop eraf. Dat terzijde.

Een m3 v8 of 330d is mij om het even. Allebij geen bochten ridders. De een wat meer power en wat goodies en een bult status meer.
Als je op GT3 gaat Googlen vind je volgens mij 90% links met een combi met de naam Andre :lol:


Weegt een Corvette maar 1420 kg? :shock: *schrijft nog snel Corvette op het lijstje voordat hij hem naar de kerstman stuurt*

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 8 gasten