Forensentax Exit! (Einde auto vd zaak zonder bijtelling?)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Tristan

Re: Einde auto vd zaak zonder bijtelling?

Bericht door Tristan » 07 mei 2012, 10:02

Zo denk ik er ook over. Een lekker luxe auto voor die 40K-50K die ik zakelijk rij per jaar, geen bijtelling. En dan een leuke auto ernaast en/of een race/trackday auto. Voor de ritjes naar de stad etc. pak ik wel de auto van mijn partner. Klein, zuinig, goedkoop en niet bang voor een krasje of deukje.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 07 mei 2012, 11:41

Andre schreef:Iedereen koopt tegenwoordig van die kleine goedkopere auto s privé. Er zit nog steeds stijging in die verkopen. Logisch toch.

Gewoon een lekkere luxe zakelijke auto rijden en geen cent bijtellen. Dan privé in een belasting vrije auto tuffen of je pakt een 25 jaar jaar ouwe auto en knap je op. Jij bepaald toch? De overheid maakt de regels jij bent degene die moet zorgen dat je je aanpast aan hun regels.

Ik zou zakelijk een auto kiezen waar ik me lekker en veilig in voel en met maximaal comfort over de wegen zoef bijtellings vrij. En privé een leuke auto kiezen desnoods een oldtimer kleine auto etc. Staat kreeg van mij geen cent privé bijtelling over auto die ik nagenoeg alleen zakelijk nodig ben.

Als je sportieve auto s gaat leasen en bijtellen lijkt me zo bi zo niet verstandig.
Zit wat in natuurlijk maar is ook weer heel sterk afhankelijk van je situatie.

Ik gebruik de GTI ook als familycar en kan voor die paar honderd euri bijtelling per maand weer niet een dergelijke auto privé laten rijden. Als ik vrijgezellig was geweest, dan was het anders geweest.

Tristan

Bericht door Tristan » 07 mei 2012, 11:53

Zou in mijn geval ook kunnen veranderen als ik kids heb. Maar dan nog, nu heb je de keuze. Straks niet meer, de keuze is al gemaakt voor de (r)overheid.

Luco

Bericht door Luco » 07 mei 2012, 12:01

kantoor aan huis, dan is alles zakelijk :tong:

@iko

Bericht door @iko » 07 mei 2012, 12:06

Luco schreef:kantoor aan huis, dan is alles zakelijk :tong:
Ik ben toch benieuwd hoe de regelgeving er precies uit gaat zien. Wellicht ben jij (en ik) dan toch nog de klos.

wjn

Bericht door wjn » 07 mei 2012, 13:01

Wel je sleutels einde v/d werkdag inleveren bij je baas hè :mrgreen:

Luco

Bericht door Luco » 07 mei 2012, 13:05

wjn schreef:
Sleutels?? daar moet ik om smeken :blink:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 07 mei 2012, 14:21

Luco schreef:
wjn schreef:
We bedoelen niet de sleutels van je handboeien, oen :tooth:

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 07 mei 2012, 14:30

Downforce Hans schreef:
Luco schreef:
wjn schreef: Wel je sleutels einde v/d werkdag inleveren bij je baas hè :mrgreen:
We bedoelen niet de sleutels van je handboeien, oen :tooth:
Luco bedoelt de sleutels van zijn bangbuscamper, waarmee hij van parkeerplaats naar parkeerplaats rijdt. Allemaal zakelijke km's want het is zijn 'kantoor'. :) Daar wordt hard gewerkt. :ongeveer als:

Luco

Bericht door Luco » 07 mei 2012, 14:53

Juist Wouter, werken is voor de domme :blink: :tooth:
Gewoon een paar poolse sletjes langs de snelweg en je loopt binnen, alleen vrijdags druk met innen en geld tellen.

Macboy

Bericht door Macboy » 07 mei 2012, 16:30

Tristan ik ben het met je eens maar toch mag je niet zeuren vind ik. Jij kiest ervoor om niet privé te rijden maar alleen zakelijk. Maar een deel van je zakelijke ritten zijn kennelijk eigenlijk privé, namelijk woon/werk verkeer. Als je dat niet wil adviseer ik goedkoper te rijden. Een sportieve auto zakelijk rijden is immers onzin maar puur een keuze van het autohart. Een 116d voldoet ook prima. Kortom: als je slim bent betaal je gewoon wel bijtelling en ga je ook privé rijden. Of koop een zakelijke auto die je ook privé wilt rijden. Zonder twijfel bespaar je daarmee geld.

Sowieso is er niks aan de hand voor die mensen die al bijtelling betalen en knettersgoedkoop een dure auto kunnen rijden.

Kortom ik zie heel eerlijk gezegd nog steeds het probleem niet.

Marc R

Bericht door Marc R » 07 mei 2012, 16:34

MAW iedereen gewoon bijtelling betalen maar met die auto dan wel alle kms rijden...

wjn

Bericht door wjn » 07 mei 2012, 16:40

Precies, niet meer proberen onder die 500km te blijven door bewust ermee om te gaan, maar zoveel profijt mogelijk uit de bijtelling halen.......

Marc R

Bericht door Marc R » 07 mei 2012, 16:54

Juist...dat is het gewoon en voor velen zal het waarschijnlijk gewoon betekenen dat moeder de vrouw weer op de fiets gaat ipv met de smartie....want dat kost de hoofdauto zeg maar aan bijtelling.

De meesten hebben het geld ook niet even liggen om de leasert om te zetten in een privewagen.,daarbij heeft km vergoeding ook geen zin meer want dat is ook belast...

Fazit: Met zijn allen met de rug tegen de muur.....Den Haag gaat nu echt kijken hoe diep de burger genomen kan worden.(en diep zullen ze gaan hoor)

KoenM

Bericht door KoenM » 07 mei 2012, 17:04

WJN,

daarom moeten ze dan het ook systeem aanpassen..
Bijvoorbeeld, 5% van de bijtelling die je nu betaald, voor elke 500km (ik noem maar een getal) die je privé maakt.

Dus bij 10.000km per jaar zou je dan hetzelfde betalen, rijd je meer privé, betaal je meer dan nu.
Wil je het niet bijhouden, betaal je bijv. 2x dit bedrag.

Voorbeeld berekening:
Bijlagen
Rekenvoorbeeld.jpg
Rekenvoorbeeld.jpg (32.12 KiB) 341 keer bekeken

@iko

Bericht door @iko » 07 mei 2012, 18:12

Ik denk niet dat ze met moeilijke constructies willen gaan werken (betalen per km). Veel te fraudegevoelig + mensen en systemen nodig om te controleren.

Gewoon niet moeilijk doen: auto hebben = betalen

Elmar

Bericht door Elmar » 09 mei 2012, 21:44

Kreeg van mijn branche organisatie een nieuwsbrief over bijtelling betreffende bedrijfswagens.
Belastingdienst is bezig met een online enquête naar hoeveelheid prive gebruik en hoogte van bijtelling.
En wat lees ik daar...
Daarom heeft de Belastingdienst een korte vragenlijst gemaakt. De vraag is of bestelauto-rijders deze digitale enquête voor 14 mei willen invullen. Zo is één van de vragen hoeveel kilometers u privé gaat rijden bij twee staffels. De ene gaat uit van een bijtelling van 10, 20, 25 en 30 procent. De andere van 5, 10, 25 en 35 procent
Whahahaha wat een gekken.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 09 mei 2012, 22:03

Lol :), wordt steeds gekker in dit land. Als werkgever de WW moeten betalen straks voor medewerkers die je ontslaat, de bijtelling straks naar 30 of 35%. Waarom niet gelijk 100%? :)

Wat een dwazen.

dvh

Bericht door dvh » 09 mei 2012, 23:33

Gewoon niet moeilijk doen: auto hebben = betalen
Nou ja, het wordt heel simpel.
Gewoon auto kopen, belasting aftikken, en er is vast een manier te bedenken om onderhoud v/d zakelijk gereden kilometers op de zaak te belasten. + een kilometervergoeding.

Denk dat je over 4 jaar gezien een stuk zuiniger uit bent dan 30-35% bijtelling te betalen.
Wat een gekkenwerk...

De volgende stap is wegenbelasting voor de (brom)fiets...

Robertdj

Bericht door Robertdj » 10 mei 2012, 00:04

Zou lekker zijn voor veel van mijn collega's, wij zijn gevestigd in Montfoort en hebben zo'n 15 Transit/Transporter/caddy bussen rondrijden. Onze projecten zijn verspreid over het hele land, en mijn collega's wonen ook aardig verspreid, meestal rijdt men dus rechtstreeks van huis naar projecten toe. Zou dus betekenen dat ze straks allemaal via Montfoort moeten rijden. Want ze rijden nu niet prive omdat de bijtelling zo hoog is.

Nog een leuke, bij mijn oude werk verhuizen ze binnenkort van Papendorp(Utrecht) naar Sint-Oedenrode (1 van de redenen waarom het nu mijn oude werk is). Een lease auto krijg je alleen wanneer je de auto zakelijk buiten woon-werk nodig hebt. Dus de meeste zijn aangewezen op eigen vervoer, nu komt er voor velen ineens 160km per dag woon-werk bij, met een lagere km vergoeding dan voorheen :wave:

ErikS

Bericht door ErikS » 10 mei 2012, 08:16

Das ook lekker voor de co uitstoot, als iedereen verplicht eerst naar de zaak moet....... :ga weg:

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 10 mei 2012, 10:00

Ik begin een soort "bedrijfsverzamelgebouw" in Duitland waar ondernemers hun vestiging hebben...dus eigenlijk daar kantoor houden..alle auto's daar geregistreerd...dus facturatie gaat vanuit daar..alle auto's daar....en gewoon in NL klussen aannemen en daar je dependance hebben en materiaal...simpel? of kan dat niet? ik mis vast iets?

Fukc de overheid!

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 10 mei 2012, 10:07

Als je BPM-vrije auto's hebt kan dat ja. Anders moet je bij de douane je BPM aftikken als je staande wordt gehouden.

Er zal nog wel een addertje onder 't gras zitten met belasting ontduiking, maar ik gooi 't op ontwijking en dat is legaal.

Als dat zo is, gaan leasemaatschappijen dat natuurlijk aanbieden. Waarom zou je trouwens als Europeaan geen auto in Duitsland leasen? Daar mag Brussel wel een keer mee aan de slag.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 10 mei 2012, 10:18

Dennis Cavallino schreef:Als je BPM-vrije auto's hebt kan dat ja. Anders moet je bij de douane je BPM aftikken als je staande wordt gehouden.

Er zal nog wel een addertje onder 't gras zitten met belasting ontduiking, maar ik gooi 't op ontwijking en dat is legaal.

Als dat zo is, gaan leasemaatschappijen dat natuurlijk aanbieden. Waarom zou je trouwens als Europeaan geen auto in Duitsland leasen? Daar mag Brussel wel een keer mee aan de slag.
Je mag als bedrijf toch wel een vestiging in D hebben en daar je bedrijfswagens hebben 'lopen' ?? daar de facturatie doen etc? en Nederlanders in dienst hebben? Je ziet toch ook wel D bouwvakkers in NL werken....en het is toch 1 Europa???...*wacht even maak denkfout denk ik*

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 10 mei 2012, 10:33

Onze Douane gaat dan BPM heffen als als Nederlander in een auto op buitenlandse platen rijdt Jacco.

Daarom wil Brussel ook van die BPM af. Het klopt niet.

Plaats reactie