Ik heb niks meer met BMW.

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie

BMW?

Ik ben er doodziek van!
44
60%
Ik buk graag.
29
40%

Totaal aantal stemmen: 73

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Re: Ik heb niks meer met BMW.

Bericht door Robin » 09 jul 2011, 14:55

LOL, :lol:

Trouwens Snipe, over Amerikaanse rwd dweilen van weleer. Ik keek afgelopen zondagmiddag toevallig weer eens een aflevering van The Dukes of Hazzard. Dan weet je weer waarom rwd al dan niet in 'n dweil zo fijn en lache is...

Ik speel ook nog steeds wekelijks Live for Speed, heel soms kies ik zo'n fwd gebakje uit en in de online races is dat wel lache, maar de echte fun en controle haal ik uit die rwd's....tja..

Heeft amper met BMW te maken, maar als je dit toch ziet man, da's toch de mooiste vorm van autosport eigenlijk?

Hielke

Bericht door Hielke » 09 jul 2011, 16:43

Het zijn echt kansloze discussies de laatste tijd (blinde vink zullen sommigen nu wel zeggen, het is al lang zo).

Hebben we het over het stuurgevoel en dat dit met FWD's ook prima voor elkaar kan zijn en dan worden er Mini Diesels bijgehaald die raar gaan doen op een regenachtige decemberdag en paardentrailers die niet door een FWD getrokken willen worden.

Ik heb al eens gezegd dat DF de laatste tijd een mix van het oer DF en bimmerpost is. De weegschaal begint steeds meer naar het laatste door te slaan. Heel jammer. Ook begrijpelijk.

Snipe

Bericht door Snipe » 09 jul 2011, 17:14

Hielke schreef:Hebben we het over het stuurgevoel en dat dit met FWD's ook prima voor elkaar kan zijn en dan worden er Mini Diesels bijgehaald die raar gaan doen op een regenachtige decemberdag en paardentrailers die niet door een FWD getrokken willen worden.
Ja jonguh, hang maar eens een paardentrailer achter je M5 en je zult zien dat je dan gewoon door kan blijven hoeken!

Maar goed, alle snelle FWD's waar ik de laatste tijd mee gereden heb hadden last van dat getrek in het stuur. Giulietta QV, Abarth Punto, Citroën DS3 Racing, allemaal hadden ze dat. Dat wil niet zeggen dat je er niet hard mee kunt rijden, maar even wennen is het wel.
(Binnenkort op DF: test van de DS3 met Kevin Abbring. Geloof maar dat zo'n ding hard kan.)

Hielke

Bericht door Hielke » 09 jul 2011, 17:28

Even wennen is het wel? :please:

Perry, je bent de huistester van DF! Hang je nu zo godsgruwelijk veel in die BMW's rond dat het een zaak van "wennen" is als je weer eens in een potente FWD stapt? Dat kun je toch niet werkelijk menen?

Snipe

Bericht door Snipe » 09 jul 2011, 17:31

Ik bedoelde het meer in het algemeen. Je weet dat ik een Peugeot 306 GTI heb?

Hielke

Bericht door Hielke » 09 jul 2011, 17:47

Nee, wist ik niet.

Snipe

Bericht door Snipe » 09 jul 2011, 18:05

Ook een leuk ding en zo zijn er wel meer leuke auto's met voorwielaandrijving. Achterwielaandrijving is natuurlijk geen garantie voor rijplezier, zei ik op de vorige pagina al.
Peugeot had dat 15 of 20 jaar geleden wel goed in de vingers, maar een Alfa GT doet het ook wel voor me. En dat ik nooit met een Focus RS 500 heb gereden vind ik nog steeds jammer, maar ik geloof blind dat dat een gave bak is om mee te rijden. Een huis-tuin-en-keuken-Mondeo rijdt trouwens ook goed: http://www.driving-fun.com/1713/home/te ... model.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Joy

Bericht door Joy » 09 jul 2011, 18:08

Hielke, dit onderwerp is al zo vaak de revue gepasseerd en de uitkomst is altijd dezelfde; :shout:

Voor ieder platform is er een geschikte aandrijving. Een auto zoals een Citroen DS3 met achterwielaandrijving lijkt mij niks. Te kleine wielbasis dus snappy in het grensbereik, ruimtegebrek doordat de aandrijflijn een plaats nodig heeft in het interieur (motor in lengterichting, cardantunnel etc.). Dus prima dat die auto FWD heeft. Dat zo een auto eens wielspin geeft op nat wegdek is nu eenmaal zo. Gevoeliger met de gasvoet omgaan en met de grip werken zodat je het maximale eruit haalt.

Voor een luxe auto zoals bijv. de Phaeton zie ik het probleem van voorwielaandrijving ook niet. Dit soort auto's worden niet gebruikt om op het randje door bochten te knallen en zolang het vermogen de tractie niet de baas is kan dit concept prima.

Voor onze bedrijfsbussen zie ik wel duidelijk nadeel van FWD. Zelfs met lege aanhanger (leeggewicht 800 kg) werkt dit als een handrem waardoor de bus vanuit stilstand gaat schaatsen zodra de turbo bij 1500 tpm begint te spoelen. Rij je dezelfde dag met een Crafter die RWD heeft ontdek je dat deze vele malen beter de lading op gang krijgt zonder enige vorm van wielspin.

Stuurgevoel van een FWD heeft uiteraard niks te maken met wielspin. Ook met aandrijfreacties kan het stuur van een FWD veel beter aanvoelen dan een totaal afstandelijk RWD stuurhuis.

Focus RS is een hele leuke auto maar als RS500 zie je dat het toegevoegde vermogen niet resulteert in veel snellere rondetijden. De Megane RS met 250 pk is denk ik net mooi met de hedendaagse onderstel/ diff/ elektronica mogelijkheden. Daarboven moet je overschakelen op AWD of achterwielaandrijving.

dvh

Bericht door dvh » 09 jul 2011, 18:35

Mijn Ford Focus is een v/d beste fwd's die ik gereden heb ( in z'n leeftijdsklasse uiteraard ).
De Clio is ook zeker niet slecht.

Betreft de eindeloze ruzie tussen fwd / rwd, mijn mening is dat rdw alleen voordeel heeft wanneer je kan driften of de komt gecontroleerd wat kan laten glijden. Puur voor de fun en dat is het dan.
Qua rijbeleving voegt het voor de rest niks toe.
Op een circuit ga je wellicht zo hard door een bocht dat je wat met overstuur kan spelen waar je met fwd af moet remmen om onderstuur te voorkomen.

Maar wie is er qualified om op ( hoge) snelheid overstuur op te vangen ?
En daarnaast, wie doet dit buiten het circuit ?

Rwd is geen garantie voor sportief rijgedrag.
Fwd kan net zo goed erg vermakelijk zijn.
Enig minpunt aan fwd is het niet met de kont kunnen gooien.
Maar in de dagelijkse praktijk betekend dat ik 1-3% van mijn tijd in een auto niet kan benutten zoals ik wil.. Naja big deal..

Koop dan een oude 325 en doe mee aan een driftdag. En knal daarna in je goed rijdende fwd weer voldaan naar huis.
Laatst gewijzigd door dvh op 09 jul 2011, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Tristan

Bericht door Tristan » 09 jul 2011, 18:40

FWD kan net zo leuk sturen als een RDW. Enige nadeel blijf ik gewoon vinden dat met 200+pk in een FWD, dat het stuur altijd naar de middenstand wil trekken als je een scherpe bocht uit accelereert (torque steer). Denk alleen dat de Clio RS een uitzondering is omdat het een N/A is met relatief weinig koppel. Vandaar dat die auto zo goed geroemd wordt. Mini Cooper JCW GP van mijn broertje is een geweldig stuk speelgoed, rijdt misschien nog wel leuker dan mijn 1-serie. Alleen dat 'torque steer' blijft een minder punt.

Luco

Bericht door Luco » 09 jul 2011, 18:49

Tristan schreef:FWD kan net zo leuk sturen als een RDW. Enige nadeel blijf ik gewoon vinden dat met 200+pk in een FWD, dat het stuur altijd naar de middenstand wil trekken als je een scherpe bocht uit accelereert (torque steer). Denk alleen dat de Clio RS een uitzondering is omdat het een N/A is met relatief weinig koppel. Vandaar dat die auto zo goed geroemd wordt. Mini Cooper JCW GP van mijn broertje is een geweldig stuk speelgoed, rijdt misschien nog wel leuker dan mijn 1-serie. Alleen dat 'torque steer' blijft een minder punt.
@Tristan, vind je dat torque stuur nou een nadeel of vind je het lastig om ermee om te gaan?
Want daar zit ook nogal een verschil in.

RVV

Bericht door RVV » 09 jul 2011, 18:49

Snipe schreef:Ik bedoelde het meer in het algemeen. Je weet dat ik een Peugeot 306 GTI heb?
Hielke owned :lollerdelol:

JP

Bericht door JP » 09 jul 2011, 18:50

Snipe schreef:Ik bedoelde het meer in het algemeen. Je weet dat ik een Peugeot 306 GTI heb?
Rij je daar nog wel eens mee..?... :wink:

Tristan

Bericht door Tristan » 09 jul 2011, 18:58

Pennucciracing Luco schreef:
@Tristan, vind je dat torque stuur nou een nadeel of vind je het lastig om ermee om te gaan?
Nadeel. Heb 3 Leon's gehad met resp. 230pk, 250pk en 280pk. De Leon 1 had er wat meer last van en de FR had er minder last van. Kan er mee omgaan, dat is geen probleem. Alleen vind ik het een nadeel qua stuurgevoel. Je stuur waar je naar toe wilt en dan gaat je stuur trekken en dat gaat ten koste van je stuurgevoel (onrustig). Je kan het verminderen door wat minder lomp op het gas te gaan maar meer gelijkmatig op te bouwen.

Luco

Bericht door Luco » 09 jul 2011, 19:03

Tristan schreef:
Pennucciracing Luco schreef:
Nadeel. Heb 3 Leon's gehad met resp. 230pk, 250pk en 280pk. De Leon 1 had er wat meer last van en de FR had er minder last van. Kan er mee omgaan, dat is geen probleem. Alleen vind ik het een nadeel qua stuurgevoel. Je stuur waar je naar toe wilt en dan gaat je stuur trekken en dat gaat ten koste van je stuurgevoel (onrustig). Je kan het verminderen door wat minder lomp op het gas te gaan maar meer gelijkmatig op te bouwen.
Ja ik vind dat juist leuker dan het klinische sturen zonder dat je dat hebt.
Sommige mensen kunnen er ook niet mee omgaan en vinden het daarom niks.

Hielke

Bericht door Hielke » 09 jul 2011, 19:07

RVV schreef:
Hielke owned :lollerdelol:
Ja sry, ik weet echt niet waar Perry zich in verplaatst. Doet er ook niet toe. Zal dus wel een BMW zijn gezien de reactie?

dvh

Bericht door dvh » 09 jul 2011, 19:15

@Robin , leuk spel dat LFS ?
Ziet er niet verkeerd uit.

Andre

Bericht door Andre » 09 jul 2011, 20:20

Niet iedereen is into RWD je moet er ook mee leren omgaan en het moet ook je ding zijn. Mij past een bmw me als een handschoen wel de sportieve varianten zeg maar:)

Maar een Clio RS vindt ik ook top auto. Honda Type R ook etc.

Iedereen heeft weer andere ideeen.

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 10 jul 2011, 08:50

Nu maken er meer merken auto's met RWD dan enkel BMW (gelukkig) :whistle: (en dat te melden op een semi-BMW forum :angel: )

Feit blijft dat er geen enkele coureur prive met een fwd auto rijdt... is toch wel opmerkelijk niet?

Hoe goed de hedentendage fwd's ook zijn (voor een groot deel door de beter geworden banden), het is en blijft onnatuurlijk, en loopt ook niet zo mooi de bocht door, minder ultiem genieten dus. Er zijn zeker ook oudere fwd's waar je lol aan kunt beleven, en/of hard mee kunt gaan, maar dat is 'not the point': voor het ultieme rijgevoel is er gewoon geen alternatief voor rwd.

Daarmee heeft een BWM dus weldegelijk meerwaarde. Het prijsverschil is naar mijn mening echter wel veel te groot: een 1-serie is gewoon te duur voor wat je er voor krijgt (3 serie overigens ook, de 5 een stuk minder). Zet een Megane er naast en kijk wat voor standaard uitrusting je erbij krijgt. De bekende verhaaltjes als zou een Renault technisch zo veel minder zijn, daarvan weten we ondertussen allemaal wel dat dat nauwelijks meer het geval is, en het grote gat aan prijsverschil allang niet meer dekt. Als je ziet hoeveel Clio's en meganes er op de ring rijden, en niet stuk gaan dan behoeft dat weinig toelichting meer denk ik. BMW wil (iets te veel) een premium merk zijn. En dat doen ze ook met de Mini: maar goed, zolang er mensen bereid zijn zoveel extra te betalen voor een hoop (hoewel mini natuurlijk eigenlijk weinig is) lucht, daan komen ze er mee weg.

Harrie

Bericht door Harrie » 10 jul 2011, 11:43

Robin schreef:Hielke, lees de testen van die 350pk Focus, je ontkomt er niet aan.

Tot 250pk valt er misschien mee te leven maar daarna is 't klaar.

Over je mening over de 1M, euh ja. Je kunt blijkbaar beter 'n 135i kopen, ding stuitert op de achteras heb je gezegd etc.

Dus.
Zelfs Autovisie vond de Focus Rs met 305 pk een leukere auto dan de BMW M3 als het om driving fun gaat. :tong:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 10 jul 2011, 11:50

Harrie schreef:
Robin schreef:Hielke, lees de testen van die 350pk Focus, je ontkomt er niet aan.

Tot 250pk valt er misschien mee te leven maar daarna is 't klaar.

Over je mening over de 1M, euh ja. Je kunt blijkbaar beter 'n 135i kopen, ding stuitert op de achteras heb je gezegd etc.

Dus.
Zelfs Autovisie vond de Focus Rs met 305 pk een leukere auto dan de BMW M3 als het om driving fun gaat. :tong:
Duh.......Autovisie serieus nemen, laat me niet lachen :please: :nah:

Harrie

Bericht door Harrie » 10 jul 2011, 12:02

Joy schreef:Focus RS is een hele leuke auto maar als RS500 zie je dat het toegevoegde vermogen niet resulteert in veel snellere rondetijden. De Megane RS met 250 pk is denk ik net mooi met de hedendaagse onderstel/ diff/ elektronica mogelijkheden. Daarboven moet je overschakelen op AWD of achterwielaandrijving.
Focus RS 305 pk Focus RS500

Hockenheim short 1:16,6 1:15,8
Bedford 1:30,8 1:28,6

En om dan nog een ander leuk feitje...heb je ook eens gekeken in SportAuto wat de voordelen van een snelle FWD zoals de Focus RS zijn t.o.v. de 1M. :wink:

En je verhaal met 250pk...ik kan me nog allerlei test bedenken waar 110pk op de voorwieltjes al niet voor mogelijk was....daarna hetzelfde verhaal met de 139pk 16V.....(beide GTI). Het verhaal ging maar door met de Focus RS uit 2003, 2010...enzovoort....en steeds komt er weer 1 die nog dikker en sneller is dan de vorige wat niemand verwachte.

Aansdrijfkrachten in het stiuurwiel bij FWD...tja....wat te denken van de aandrijfkrachten in de gehele trein bij RWD. Dat is er ook hoor.

Maar dan belanden we in een discussie RDW FWD en ik weet niet of dat hier op zijn plaats is.

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 10 jul 2011, 12:45

Juist wel op z'n plaats, want MW is rwd waar de fordjes en andere meuk in de vergelijkbare klasse fwd is.
Er zijn zeker momenten te bedenken die voordeel hebben voor circuit gebruik met fwd, maar dat is niet het punt. Het gaat om het gevoel en de daarbij horende beleving... Zoals Johan Cruyf het zo mooi verwoord: je begrijpt het pas als je het door hebt.

Luco

Bericht door Luco » 10 jul 2011, 13:07

JIJ vind rwd een meerwaarde geven, bij mij is dat absoluut niet zo.
Ik vind juist een beetje het trekken en duwen aan het stuur een apart gevoel wat extra bijdraagt in de beleving.

Zelfde als elke coureur rijdt prive rwd :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol:
Grapjas, de meeste coureurs rijden een auto die door hun sponsor is betaald, dus kijk eens rond en wees verrast hoeveel er fwd rijden.

HJ2

Bericht door HJ2 » 10 jul 2011, 13:14

Volgens mij wordt het voor sommige FWD nitwits tijd om eens in mijn gebakje te rijden.
FWD techniek van eind jaren tachtig, maar stuurt toch echt wel lekker hoor :blink:

Nauwelijks last van torque steer, en iemand met veel circuitervaring dacht bij 't rijden dat het om een RWD ging... I rest my case.

Om on topic te blijven: Ik geniet nog dagelijks van driving fun in de bimmer, zolang die niet verkocht is.
Beiden hebben zo hun eigen DF...
Laatst gewijzigd door HJ2 op 10 jul 2011, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie