Federal 595RS-R topic

Dit is ons algemene autoforum.
Gesloten
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11639
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Federal 595RS-R Semi-slick via Driving-fun.com

Bericht door Hielke » 12 apr 2011, 15:39

Petrolhead Tom schreef:[Dit vind ik wel een hele hypocriete post hoor. Met een scheur over de hele lengte absoluut geen meter meer rijden maar met kleinere scheuren op de plek waar de band het meest te lijden heeft kun je nog wel stints van drie rondes rijden? Komop zeg.
Ik zeg al, zoveel verstand heb ik er niet van. Dat relatief kleine gaatje in het loopvlak van die Toyo heb ik wel eerder gezien, daar wordt over het algemeen niet erg dramatisch over gedaan.

De scheur over de breedte van de Federal is voor 100% zeker aan een productiefout of nog erger constructiefout te wijten. Dat is van een heel andere orde. Het zal met 9 van de 10 banden in een dergelijke staat goed gaan, maar de tiende verliest in een fractie van een seconde z'n hele loopvlak. Halfweg Tarzan met 80 km/h is dat geen probleem. Bij aanremmen Scheivlak of bij uitaccelereren Ramshoek ben ik liever op een hele andere plaats van het circuit te vinden.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40240
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Federal 595RS-R Semi-slick via Driving-fun.com

Bericht door Knot » 12 apr 2011, 17:43

In die 50 driftdagen Papenburg/Lelystad/Weeze die ik meegemaakt heb rijden we soms op canvas, soms met hele happen profiel uit het loopvlak weg en gewoon volle pijp, al het vermogen erop, ook 4e versnellings drifts en vaak haal je het er van ellende maar af aan het einde van de dag omdat je niet op hobbelende banden helemaal naar huis wil rijden.

Zo'n vaart loopt het dus niet met een klein scheurtje ;)

Andre
Berichten: 11409
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Federal 595RS-R Semi-slick via Driving-fun.com

Bericht door Andre » 12 apr 2011, 17:57

Driften is van andere orde als met 180km per uur de ramshoek in.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40240
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Federal 595RS-R Semi-slick via Driving-fun.com

Bericht door Knot » 12 apr 2011, 18:25

Dat zeg ik toch ook.. op canvas met 140 (wielen 160+) driften, dan kan de ramshoek met 180 wel met een klein scheurtje in het profiel toch. Helmaal af en doorgescheurd is het niet maar geen banden weggooien toch als het risico minimaal is? Ook een nieuwe band kan ploffen.

basr
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 apr 2011, 19:10

Re: Federal 595RS-R Semi-slick via Driving-fun.com

Bericht door basr » 12 apr 2011, 19:26

Levendige discussie omtrent de RSR. Bij elkaar al 10 pagina's volgeschreven. De grote vraag blijft echter onbetantwoord: wat is de reactie van Federal of Cees?
Als DF zijn rijders deze band aanbiedt middels het contact met Cees zou DF nu ook het initiatief moeten nemen om de kwaliteit van deze band op tafel te leggen. DFdraagt een zekere verantwoordelijkheid als we met deze band op de trackdays gaan rijden en er mocht overhoopt iets gebeuren dat te wijten is aan de constructie van de band. Dus, DF laat je informeren door Federal en/of Cees, publiceer de resultaten en maak dan een keuze of deze band wel of niet aangeboden wordt. Ik ben benieuwd wat hier uit komt.

Het prijsverhaal laat ik gemakshalve even buitenbeschouwing. laten we eerst kijken of we met z'n allen met deze (en andere) banden willen en kunnen rijden. De standaard in semi-slicks, de Toyo 888, heeft bewezen betrouwbaar te zijn. Iedere nieuwe concurrent zal zich hier aan moeten meten. Een prijsverschil mag er zijn als de band minder grip levert of minder lang mee gaat. Maar de kwaliteit mag nooit aangetast worden ten gunste van een lagere prijs.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11639
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Federal 595RS-R Semi-slick via Driving-fun.com

Bericht door Hielke » 12 apr 2011, 19:54

Ik heb wel mindere eerste posts gezien.

Cees klapband en de leveranciers van de schade banden zijn jnderdaad aan zet. En DF is de logische plaats om hun reacties te plaatsen. Gezien de start van het trackday seizoen liefst zo snel mogelijk.

Gebruikersavatar
Raymond S.
Berichten: 141
Lid geworden op: 21 okt 2008, 14:17
Locatie: H.I. Ambacht

Re: Federal 595RS-R Semi-slick via Driving-fun.com

Bericht door Raymond S. » 12 apr 2011, 20:26

Remmie schreef:Raymond en Reind,

Welke productie datum staat bij jullie op de banden?
Bij mij staat ie op 0310, moet alleen de banden nog even onder de auto trekken om te kijken
of er iets zichtbaar is. (als dat al zichtbaar is met iets van 800 totale km's.
Week 23 jaar 2010.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Federal 595RS-R Semi-slick via Driving-fun.com

Bericht door Reind » 12 apr 2011, 20:47

Knot schreef:Dat zeg ik toch ook.. op canvas met 140 (wielen 160+) driften, dan kan de ramshoek met 180 wel met een klein scheurtje in het profiel toch. Helmaal af en doorgescheurd is het niet maar geen banden weggooien toch als het risico minimaal is? Ook een nieuwe band kan ploffen.
Het lijkt niet helemaal door te dringen dat het weldegelijk risico's met zich meebrengt.
Fatsoenlijk snelheid uit een auto halen die 180+ op de klok heeft met 3 banden kan knap lastig zijn.

Heb je het eerder geposte filmpje niet gezien. Kun je net zo goed ook de brandblusser blusser thuis laten, en lekker in je Tshirtje gaan rijden. Scheelt gewicht en is lekker comfortabel. Want wat is nou de kans het fout gaat? :bag:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40240
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Federal 595RS-R Semi-slick via Driving-fun.com

Bericht door Knot » 12 apr 2011, 21:11

Met een scheurtje van 2cm wat niet eens door en door is is die kans vrij klein in mijn ogen, het kan vele malen erger. Natuurlijk niet met die compleet doorgescheurde banden van jou maximaal gaan maar ik heb zat mensen met volledig nieuwe spullen eraf zien gaan puur door onkunde en verkeerd afgestelde autos etc.

Laat mij dan met een hapje of een scheurTJE rijden of remblokken die niet nieuw meer zijn, gewoon verstand gebruiken en optijd marge houden... heeft mij er in die 10 jaar nog nooit af doen gaan op alle trackdays ;)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Federal 595RS-R Semi-slick via Driving-fun.com

Bericht door GTRene » 12 apr 2011, 21:43

zoals die banden met die 4 scheuren over de breedte zou ik op hoge snelheidcircuits toch wel gevaarlijk vinden, ook al zijn de karkassen en extra lagen wel redelijk sterk.
vooral voor mensen/rijders die er niet op bedacht zijn, stel hitte loopt op en je band knalt of in een hoge snelheid bocht een lap eraf?
vind het in elk geval niet horen, los van of het misschien nog wel of niet kan.
het kan natuurlijk een slecht productie jaar zijn, en nu met de prijsverhoging hebben ze wie weet de kwaliteit verbetert :wink: en zijn de laatste series beter?
feit is wel dat het meer onderzocht en of antwoorden daarover zouden moeten komen.

magoed dat gaan ze morgen ook vragen op CPZ, balletje komt wel aan het rollen :D

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Federal 595RS-R Semi-slick via Driving-fun.com

Bericht door RVV » 12 apr 2011, 22:02

Beste Bas Roos, we gaan morgen op Zandvoort met Cees deze kwestie bespreken. Wat mij betreft worden de resultaten van dit gesprek betreffende kwaliteit ook bekend gemaakt.
basr schreef:Levendige discussie omtrent de RSR. Bij elkaar al 10 pagina's volgeschreven. De grote vraag blijft echter onbetantwoord: wat is de reactie van Federal of Cees?
Als DF zijn rijders deze band aanbiedt middels het contact met Cees zou DF nu ook het initiatief moeten nemen om de kwaliteit van deze band op tafel te leggen. DFdraagt een zekere verantwoordelijkheid als we met deze band op de trackdays gaan rijden en er mocht overhoopt iets gebeuren dat te wijten is aan de constructie van de band. Dus, DF laat je informeren door Federal en/of Cees, publiceer de resultaten en maak dan een keuze of deze band wel of niet aangeboden wordt. Ik ben benieuwd wat hier uit komt.

Het prijsverhaal laat ik gemakshalve even buitenbeschouwing. laten we eerst kijken of we met z'n allen met deze (en andere) banden willen en kunnen rijden. De standaard in semi-slicks, de Toyo 888, heeft bewezen betrouwbaar te zijn. Iedere nieuwe concurrent zal zich hier aan moeten meten. Een prijsverschil mag er zijn als de band minder grip levert of minder lang mee gaat. Maar de kwaliteit mag nooit aangetast worden ten gunste van een lagere prijs.

JKB
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 apr 2011, 22:49

Re: Federal 595RS-R Semi-slick via Driving-fun.com

Bericht door JKB » 12 apr 2011, 22:56

Ik heb ook Federal onder mijn BMW met precies dezelfde scheuren in het loopvlak.
Voor 225/45-17"
Achter 235/45-17"

Andre
Berichten: 11409
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Federal 595RS-R Semi-slick via Driving-fun.com

Bericht door Andre » 12 apr 2011, 23:28

Binnen de M3 cup rijden ze ook met deze banden. Vandaag gehoord dat daar ook al de nodige problemen zijn.

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Re: Federal 595RS-R Semi-slick via Driving-fun.com

Bericht door Miesjel » 12 apr 2011, 23:54

Op Duitse touristenfahrer forum zitten meerdere gasten die , vaak ook in alle 4 banden, scheuren hebben.

http://www.touristenfahrerforum.de/foru ... 47&page=12" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.touristenfahrerforum.de/foru ... tcount=240" onclick="window.open(this.href);return false;

1. Holger (alle vier Reifen - vorne stark, hinten leicht)
2. Daniela (alle vier Reifen - vorne stark, hinten leicht)
3. Ralf (die beiden vorderen? )
4. Marc (vorne links komplette Lauffläche am ersten Tag abgelöst)
5. David (alle vier Reifen - vorne stark, hinten leicht)

etc. etc.

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 838
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: Federal 595RS-R Semi-slick via Driving-fun.com

Bericht door Jesper » 12 apr 2011, 23:57

hmmm... Binnenkort onze bandjes dan ook maar eens grondig gaan controleren! Zit niet echt te wachten op een klapband op bijvoorbeeld de Nordschleife...

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Federal 595RS-R Semi-slick via Driving-fun.com

Bericht door Hans R » 13 apr 2011, 19:41

En, wat is het verhaal van Klapband!? :D

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Federal 595RS-R Semi-slick via Driving-fun.com

Bericht door Michel P » 13 apr 2011, 19:44

Hans R schreef:En, wat is het verhaal van Klapband!? :D

Dat de band prima bij zijn naam past :mrgreen:

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16612
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Federal 595RS-R Semi-slick via Driving-fun.com

Bericht door Bram » 13 apr 2011, 19:46

Afbeelding

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Federal 595RS-R Semi-slick via Driving-fun.com

Bericht door GTRene » 13 apr 2011, 21:58

:lol: :roflol:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Federal 595RS-R Semi-slick via Driving-fun.com

Bericht door RVV » 13 apr 2011, 23:17

Hans R schreef:En, wat is het verhaal van Klapband!? :D
Het verhaal van Klapband is, dat desbetreffende scheuren worden veroorzaakt omdat er met te lage bandenspanning wordt gereden/gestart. Volgens Klapband moet je deze band op 2.3 bar zetten. En niet zoals bij een slick op 1,5 1,6 bar. Door de te lage bandenspanning worden de banden te heet waardoor wrijving de scheuren in het loopvlak veroorzaken. De scheuren kunnen volgens Cees geen kwaad en maken de band niet zwakker. Maar wil je het voorkomen dan moet de bandenspanning op 2.3 bar worden gezet.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40240
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Federal 595RS-R Semi-slick via Driving-fun.com

Bericht door Knot » 13 apr 2011, 23:17

ROFL... dus de hele actie blijkt alsnog een late 1 april grap? 8)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40240
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Federal 595RS-R Semi-slick via Driving-fun.com

Bericht door Knot » 13 apr 2011, 23:18

2.3 bar heet neem ik aan, direct na een snelle sessie afgeregeld?

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Federal 595RS-R Semi-slick via Driving-fun.com

Bericht door Rupie » 13 apr 2011, 23:31

Nou dat schiet dan lekker op met de lightweights waar we starten op 1,5/1,6 bar :angel:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Federal 595RS-R Semi-slick via Driving-fun.com

Bericht door Macboy » 13 apr 2011, 23:42

Dit was de reactie van Cees Klapband aan de bar :)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Federal 595RS-R Semi-slick via Driving-fun.com

Bericht door RVV » 13 apr 2011, 23:44

Knot schreef:2.3 bar heet neem ik aan, direct na een snelle sessie afgeregeld?

Volgens Cees Klapband moet je deze band koud op 2,2 / 2.3 zetten.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten