Mazda MX5 1.8T --> nieuwe foto's op pagina 13
- RobS
Re: Mazda MX5 - Budget racer - nieuwe velgen besteld
Stuurbekrachtiging eraf ja/nee?
- Petrolhead Tom
Ik zou in eerste instantie ja zeggen. Maar ik weet niet hoe het stuurgedrag van een MX5 dan wordt.
Misschien even bij de mx5 club vragen? Daar rijden mensen max5 cup, die kunnen je daar vast meer over vertellen.
Misschien even bij de mx5 club vragen? Daar rijden mensen max5 cup, die kunnen je daar vast meer over vertellen.
- RobS
De meningen over het 'depoweren' van het stuurhuis zijn nogal uiteenlopend.
- Oscar29
probeer een auto met depowered stuurhuis?
- RobS
Hoe heb jij het gedaan? Deze methode?Oscar29 schreef:probeer een auto met depowered stuurhuis?
http://www.flyinmiata.com/tech/depower.php" onclick="window.open(this.href);return false;
- Oscar29
seals aan de binnenkant laten zitten, alle leidingen losgemaakt en net zo vaak stuur rondgedraaid tot er geen vloeistof meer uitkwam. Daarna de leidingen (ook in het midden onderaan) doorgelust zodat er verder geen troep in kan komen.
- RobS
...en dan de pomp, reservoir en riempje weg dus?Oscar29 schreef:seals aan de binnenkant laten zitten, alle leidingen losgemaakt en net zo vaak stuur rondgedraaid tot er geen vloeistof meer uitkwam. Daarna de leidingen (ook in het midden onderaan) doorgelust zodat er verder geen troep in kan komen.
- Oscar29
pomp, snaar, alle leidingen, reservoir en die koelleiding die achter de voorbumper zit zijn allemaal weg. Scheelt je een hoop ruimte met turbo inbouwen straks.
- RobS
Dat koelding is al weg ivm intercooler, ik ga er nog eens een nachtje over slapenOscar29 schreef:pomp, snaar, alle leidingen, reservoir en die koelleiding die achter de voorbumper zit zijn allemaal weg. Scheelt je een hoop ruimte met turbo inbouwen straks.

- Oscar29
geen reden om de rest er in te laten zitten dan 8)
- RobS
Bij de BeGi set zit een andere koeler voor de stuurbekrachtigingOscar29 schreef:geen reden om de rest er in te laten zitten dan 8)

- Oscar29
dat weet ik, maar je bent nou al goed op weg. Even doorzetten en de rest eruit halen. Spijt zal je er niet van hebben 

- VLA
Rijd het veel beter dan zonder stuurbekrachtiging ?Oscar29 schreef:dat weet ik, maar je bent nou al goed op weg. Even doorzetten en de rest eruit halen. Spijt zal je er niet van hebben
-
Hoe licht stuurt het met stuurbekrachtiging dan? Mijn stuurbekrachtiging werkt niet overdramatisch. Ik zou niet meer zonder willen, ook al kost het ruimte/ en al die ongein.
- Oscar29
ik vind de stuurbekrachtiging op de mx vrij overbemeten. Handig met inparkeren, maar niet meer dan dat. Als je de hele bende hebt verwijderd krijg je zoveel meer feedback van de voorwielen en de hele auto terug.
Rob, als je eens wil proberen kunnen we altijd halverwege Eindhoven en Arnhem even meeten. Of de volgende clutchday...
Rob, als je eens wil proberen kunnen we altijd halverwege Eindhoven en Arnhem even meeten. Of de volgende clutchday...
- Damir Vukovic
Geinig, geloof dat Ton na een experimentele periode de stuurbekrachtiging weer heeft teruggeplaatst. Vond m eigenlijk ook nooit echt overbemeten in een mx5je en je kunt gemakkelijker meer caster instellen.
- Petrolhead Tom
Ik weet er het fijne niet van, maar ik denk dat het ook voor een groot deel met smaak te maken heeft of niet?
-
Ik verbaas me er eigenlijk nog altijd over dat relatief zoveel mensen maar blijven beweren dat auto's zonder stuurbekrachtiging meer "feedback" geven.
Om maar even een paar voorbeelden te geven van auto's die ik zelf heb: MX-5, MR-2, NSX en mijn persoonlijke mening in deze gevallen: KUL
De stuurbekrachtiging systemen in deze auto's zijn zo perfekt bemeten en hebben zoveel gevoel dat het verwijderen ervan mij absoluut NIETS extra's brengt in de zin van stuurbeleving en feedback (ik heb zowel de MX-5 alsook de MR2 ook wel eens in non-stuurbekrachtigde versie gereden en die boden mij NIETS meer, eerder minder.
Natuurlijk is het effekt verschillend per merk/type auto, maar ik heb toch de indruk dat er vele "puristen" rondlopen die deze non-stuurbekrachtigings onzin verkondigen puur omdat dit nu eenmaal zo zou moeten zijn... en dat is dus zeker NIET per definitie het geval.
Ik geef bij voornoemde auto's verreweg de voorkeur aan de versie MET bekrachtiging, dit biedt alleen maar voordelen zonder nadelen.
Voor alle drie de genoemde auto's geldt dat ik ze op circuit voluit soms tegen de grens bereden heb, en dus zeker daarover goed kan oordelen.
Kanttekening: alleen in extreme stuur omstandigheden kan er een nadeel zijn hetgeen ik uit ervaring weet: bij de MX-5 kan bij langdurig slalommen met zeer veel snelle stuurbewegingen de bekrachtiging oververhit raken. In het geval van de MX-5 waarbij dat voorkwam, wijt ik dat echter grotendeels aan achterstallig onderhoud/zeer oude stuurbekrachtigingsvloeistof
Just my 2C
Om maar even een paar voorbeelden te geven van auto's die ik zelf heb: MX-5, MR-2, NSX en mijn persoonlijke mening in deze gevallen: KUL
De stuurbekrachtiging systemen in deze auto's zijn zo perfekt bemeten en hebben zoveel gevoel dat het verwijderen ervan mij absoluut NIETS extra's brengt in de zin van stuurbeleving en feedback (ik heb zowel de MX-5 alsook de MR2 ook wel eens in non-stuurbekrachtigde versie gereden en die boden mij NIETS meer, eerder minder.
Natuurlijk is het effekt verschillend per merk/type auto, maar ik heb toch de indruk dat er vele "puristen" rondlopen die deze non-stuurbekrachtigings onzin verkondigen puur omdat dit nu eenmaal zo zou moeten zijn... en dat is dus zeker NIET per definitie het geval.
Ik geef bij voornoemde auto's verreweg de voorkeur aan de versie MET bekrachtiging, dit biedt alleen maar voordelen zonder nadelen.
Voor alle drie de genoemde auto's geldt dat ik ze op circuit voluit soms tegen de grens bereden heb, en dus zeker daarover goed kan oordelen.
Kanttekening: alleen in extreme stuur omstandigheden kan er een nadeel zijn hetgeen ik uit ervaring weet: bij de MX-5 kan bij langdurig slalommen met zeer veel snelle stuurbewegingen de bekrachtiging oververhit raken. In het geval van de MX-5 waarbij dat voorkwam, wijt ik dat echter grotendeels aan achterstallig onderhoud/zeer oude stuurbekrachtigingsvloeistof
Just my 2C

- L@urens
En de pompsteun aan het blok.Oscar29 schreef:pomp, snaar, alle leidingen, reservoir en die koelleiding die achter de voorbumper zit zijn allemaal weg. Scheelt je een hoop ruimte met turbo inbouwen straks.
Klopt, vooral ook omdat het een straatauto is.Damir Vukovic schreef:Geinig, geloof dat Ton na een experimentele periode de stuurbekrachtiging weer heeft teruggeplaatst. Vond m eigenlijk ook nooit echt overbemeten in een mx5je en je kunt gemakkelijker meer caster instellen.
Ik vind het wel een voordeel (MX5)NSXRS schreef:Om maar even een paar voorbeelden te geven van auto's die ik zelf heb: MX-5, MR-2, NSX en mijn persoonlijke mening in deze gevallen: KUL
a) minder gewicht, meer ruimte onder de kap
b) minder onderhoud (olie, snaar, pomp)
c) wat er niet in zit, kan niet stuk
d) meer feedback, met name het lichter worden van het stuur bij onderstuur is véél beter voelbaar voor mij. Ton vindt het niet nodig, ook prima

- Oscar29
NSXRS schreef:Ik verbaas me er eigenlijk nog altijd over dat relatief zoveel mensen maar blijven beweren dat auto's zonder stuurbekrachtiging meer "feedback" geven.
Just my 2C
was bij de mx-5 de stuurbekrachtiging verwijderd of was die auto nooit met stuurbekrachting uitegrust geweest?
L@urens: steun natuurlijk ook weg, die schaarde ik onder pomp. Scheelt ook weer een paar kilo
-
Was MX-5 origineel zonder stbOscar29 schreef:
was bij de mx-5 de stuurbekrachtiging verwijderd of was die auto nooit met stuurbekrachting uitegrust geweest
Ik zou al helemaal nooit een auto rijden waarvan de stb parts verwijderd zijn, maar die nog wel het stb stuurhuis heeft, kloppen je stuur overbrenging en de krachten niet
- Oscar29
Waarom zou je daar nooit mee rijden? Een depowered huis heeft een kortere lock-to-lock verhouding dan een onbekrachtigd stuurhuis. Wat er aan overbrenging en krachten niet kan kloppen snap ik niet helemaal.... 

- Alex C
Mooie velgen, goed bezig zoals altijd
Echt mooi in zijn totaal.

-
Geef je zelf al aan, andere overbrenging betekent andere stuurkrachten en uitslagen.Oscar29 schreef:Waarom zou je daar nooit mee rijden? Een depowered huis heeft een kortere lock-to-lock verhouding dan een onbekrachtigd stuurhuis. Wat er aan overbrenging en krachten niet kan kloppen snap ik niet helemaal....
Als de ontwerpers vd MX-5 dat beter hadden geacht, denk je niet dat ze dit dan direkt zo hadden gemaakt?
MX-5 NA is één van de standaard lekkerst sturende autootjes die ik ken..
- Oscar29
stuuruitslag blijft hetzelfde, je hoeft alleen minder te draaien. Win en win.
Het argument van 'als de ontwerpers dat beter hadden geacht...' is onzin. Dan zou je niets aan je auto kunnen veranderen omdat het toch niet beter kan. Ontwerpers zijn niet heilig
Dat 'ie standaard lekker stuurt weet ik, betekent niet dat het niet nóg beter kan
Maargoed, ik hoef jou niet te overtuigen. Ik weet zelf wat ik lekkerder vind sturen en jij ook ga ik vanuit
Rob, succes met wat je ook doet qua sturen
Het argument van 'als de ontwerpers dat beter hadden geacht...' is onzin. Dan zou je niets aan je auto kunnen veranderen omdat het toch niet beter kan. Ontwerpers zijn niet heilig

Dat 'ie standaard lekker stuurt weet ik, betekent niet dat het niet nóg beter kan

Maargoed, ik hoef jou niet te overtuigen. Ik weet zelf wat ik lekkerder vind sturen en jij ook ga ik vanuit

Rob, succes met wat je ook doet qua sturen