Mazda MX5 1.8T --> nieuwe foto's op pagina 13

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
RobS

Re: Mazda MX5 - Budget racer - nieuwe velgen besteld

Bericht door RobS » 04 nov 2009, 22:18

Stuurbekrachtiging eraf ja/nee?

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 04 nov 2009, 23:14

Ik zou in eerste instantie ja zeggen. Maar ik weet niet hoe het stuurgedrag van een MX5 dan wordt.

Misschien even bij de mx5 club vragen? Daar rijden mensen max5 cup, die kunnen je daar vast meer over vertellen.

RobS

Bericht door RobS » 05 nov 2009, 10:16

De meningen over het 'depoweren' van het stuurhuis zijn nogal uiteenlopend.

Oscar29

Bericht door Oscar29 » 05 nov 2009, 10:32

probeer een auto met depowered stuurhuis?

RobS

Bericht door RobS » 05 nov 2009, 10:41

Oscar29 schreef:probeer een auto met depowered stuurhuis?
Hoe heb jij het gedaan? Deze methode?

http://www.flyinmiata.com/tech/depower.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Oscar29

Bericht door Oscar29 » 05 nov 2009, 10:53

seals aan de binnenkant laten zitten, alle leidingen losgemaakt en net zo vaak stuur rondgedraaid tot er geen vloeistof meer uitkwam. Daarna de leidingen (ook in het midden onderaan) doorgelust zodat er verder geen troep in kan komen.

RobS

Bericht door RobS » 05 nov 2009, 10:58

Oscar29 schreef:seals aan de binnenkant laten zitten, alle leidingen losgemaakt en net zo vaak stuur rondgedraaid tot er geen vloeistof meer uitkwam. Daarna de leidingen (ook in het midden onderaan) doorgelust zodat er verder geen troep in kan komen.
...en dan de pomp, reservoir en riempje weg dus?

Oscar29

Bericht door Oscar29 » 05 nov 2009, 11:01

pomp, snaar, alle leidingen, reservoir en die koelleiding die achter de voorbumper zit zijn allemaal weg. Scheelt je een hoop ruimte met turbo inbouwen straks.

RobS

Bericht door RobS » 05 nov 2009, 11:02

Oscar29 schreef:pomp, snaar, alle leidingen, reservoir en die koelleiding die achter de voorbumper zit zijn allemaal weg. Scheelt je een hoop ruimte met turbo inbouwen straks.
Dat koelding is al weg ivm intercooler, ik ga er nog eens een nachtje over slapen :)

Oscar29

Bericht door Oscar29 » 05 nov 2009, 11:48

geen reden om de rest er in te laten zitten dan 8)

RobS

Bericht door RobS » 05 nov 2009, 12:01

Oscar29 schreef:geen reden om de rest er in te laten zitten dan 8)
Bij de BeGi set zit een andere koeler voor de stuurbekrachtiging ;)

Oscar29

Bericht door Oscar29 » 05 nov 2009, 12:04

dat weet ik, maar je bent nou al goed op weg. Even doorzetten en de rest eruit halen. Spijt zal je er niet van hebben :)

VLA

Bericht door VLA » 05 nov 2009, 12:15

Oscar29 schreef:dat weet ik, maar je bent nou al goed op weg. Even doorzetten en de rest eruit halen. Spijt zal je er niet van hebben :)
Rijd het veel beter dan zonder stuurbekrachtiging ?

Marco R.

Bericht door Marco R. » 05 nov 2009, 12:18

Hoe licht stuurt het met stuurbekrachtiging dan? Mijn stuurbekrachtiging werkt niet overdramatisch. Ik zou niet meer zonder willen, ook al kost het ruimte/ en al die ongein.

Oscar29

Bericht door Oscar29 » 05 nov 2009, 12:33

ik vind de stuurbekrachtiging op de mx vrij overbemeten. Handig met inparkeren, maar niet meer dan dat. Als je de hele bende hebt verwijderd krijg je zoveel meer feedback van de voorwielen en de hele auto terug.

Rob, als je eens wil proberen kunnen we altijd halverwege Eindhoven en Arnhem even meeten. Of de volgende clutchday...

Damir Vukovic

Bericht door Damir Vukovic » 05 nov 2009, 12:44

Geinig, geloof dat Ton na een experimentele periode de stuurbekrachtiging weer heeft teruggeplaatst. Vond m eigenlijk ook nooit echt overbemeten in een mx5je en je kunt gemakkelijker meer caster instellen.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 05 nov 2009, 13:43

Ik weet er het fijne niet van, maar ik denk dat het ook voor een groot deel met smaak te maken heeft of niet?

NSXRS

Bericht door NSXRS » 05 nov 2009, 16:10

Ik verbaas me er eigenlijk nog altijd over dat relatief zoveel mensen maar blijven beweren dat auto's zonder stuurbekrachtiging meer "feedback" geven.

Om maar even een paar voorbeelden te geven van auto's die ik zelf heb: MX-5, MR-2, NSX en mijn persoonlijke mening in deze gevallen: KUL

De stuurbekrachtiging systemen in deze auto's zijn zo perfekt bemeten en hebben zoveel gevoel dat het verwijderen ervan mij absoluut NIETS extra's brengt in de zin van stuurbeleving en feedback (ik heb zowel de MX-5 alsook de MR2 ook wel eens in non-stuurbekrachtigde versie gereden en die boden mij NIETS meer, eerder minder.

Natuurlijk is het effekt verschillend per merk/type auto, maar ik heb toch de indruk dat er vele "puristen" rondlopen die deze non-stuurbekrachtigings onzin verkondigen puur omdat dit nu eenmaal zo zou moeten zijn... en dat is dus zeker NIET per definitie het geval.

Ik geef bij voornoemde auto's verreweg de voorkeur aan de versie MET bekrachtiging, dit biedt alleen maar voordelen zonder nadelen.
Voor alle drie de genoemde auto's geldt dat ik ze op circuit voluit soms tegen de grens bereden heb, en dus zeker daarover goed kan oordelen.

Kanttekening: alleen in extreme stuur omstandigheden kan er een nadeel zijn hetgeen ik uit ervaring weet: bij de MX-5 kan bij langdurig slalommen met zeer veel snelle stuurbewegingen de bekrachtiging oververhit raken. In het geval van de MX-5 waarbij dat voorkwam, wijt ik dat echter grotendeels aan achterstallig onderhoud/zeer oude stuurbekrachtigingsvloeistof

Just my 2C :bignews:

L@urens

Bericht door L@urens » 05 nov 2009, 17:11

Oscar29 schreef:pomp, snaar, alle leidingen, reservoir en die koelleiding die achter de voorbumper zit zijn allemaal weg. Scheelt je een hoop ruimte met turbo inbouwen straks.
En de pompsteun aan het blok.
Damir Vukovic schreef:Geinig, geloof dat Ton na een experimentele periode de stuurbekrachtiging weer heeft teruggeplaatst. Vond m eigenlijk ook nooit echt overbemeten in een mx5je en je kunt gemakkelijker meer caster instellen.
Klopt, vooral ook omdat het een straatauto is.
NSXRS schreef:Om maar even een paar voorbeelden te geven van auto's die ik zelf heb: MX-5, MR-2, NSX en mijn persoonlijke mening in deze gevallen: KUL
Ik vind het wel een voordeel (MX5)
a) minder gewicht, meer ruimte onder de kap
b) minder onderhoud (olie, snaar, pomp)
c) wat er niet in zit, kan niet stuk
d) meer feedback, met name het lichter worden van het stuur bij onderstuur is véél beter voelbaar voor mij. Ton vindt het niet nodig, ook prima :)

Oscar29

Bericht door Oscar29 » 05 nov 2009, 17:26

NSXRS schreef:Ik verbaas me er eigenlijk nog altijd over dat relatief zoveel mensen maar blijven beweren dat auto's zonder stuurbekrachtiging meer "feedback" geven.

Om maar even een paar voorbeelden te geven van auto's die ik zelf heb: MX-5, MR-2, NSX en mijn persoonlijke mening in deze gevallen: KUL

De stuurbekrachtiging systemen in deze auto's zijn zo perfekt bemeten en hebben zoveel gevoel dat het verwijderen ervan mij absoluut NIETS extra's brengt in de zin van stuurbeleving en feedback (ik heb zowel de MX-5 alsook de MR2 ook wel eens in non-stuurbekrachtigde versie gereden en die boden mij NIETS meer, eerder minder.

Natuurlijk is het effekt verschillend per merk/type auto, maar ik heb toch de indruk dat er vele "puristen" rondlopen die deze non-stuurbekrachtigings onzin verkondigen puur omdat dit nu eenmaal zo zou moeten zijn... en dat is dus zeker NIET per definitie het geval.

Ik geef bij voornoemde auto's verreweg de voorkeur aan de versie MET bekrachtiging, dit biedt alleen maar voordelen zonder nadelen.
Voor alle drie de genoemde auto's geldt dat ik ze op circuit voluit soms tegen de grens bereden heb, en dus zeker daarover goed kan oordelen.

Kanttekening: alleen in extreme stuur omstandigheden kan er een nadeel zijn hetgeen ik uit ervaring weet: bij de MX-5 kan bij langdurig slalommen met zeer veel snelle stuurbewegingen de bekrachtiging oververhit raken. In het geval van de MX-5 waarbij dat voorkwam, wijt ik dat echter grotendeels aan achterstallig onderhoud/zeer oude stuurbekrachtigingsvloeistof

Just my 2C :bignews:

was bij de mx-5 de stuurbekrachtiging verwijderd of was die auto nooit met stuurbekrachting uitegrust geweest?

L@urens: steun natuurlijk ook weg, die schaarde ik onder pomp. Scheelt ook weer een paar kilo

NSXRS

Bericht door NSXRS » 05 nov 2009, 18:12

Oscar29 schreef:

was bij de mx-5 de stuurbekrachtiging verwijderd of was die auto nooit met stuurbekrachting uitegrust geweest
Was MX-5 origineel zonder stb
Ik zou al helemaal nooit een auto rijden waarvan de stb parts verwijderd zijn, maar die nog wel het stb stuurhuis heeft, kloppen je stuur overbrenging en de krachten niet

Oscar29

Bericht door Oscar29 » 05 nov 2009, 18:21

Waarom zou je daar nooit mee rijden? Een depowered huis heeft een kortere lock-to-lock verhouding dan een onbekrachtigd stuurhuis. Wat er aan overbrenging en krachten niet kan kloppen snap ik niet helemaal.... :roll:

Alex C

Bericht door Alex C » 05 nov 2009, 18:49

Mooie velgen, goed bezig zoals altijd :) Echt mooi in zijn totaal.

NSXRS

Bericht door NSXRS » 05 nov 2009, 19:24

Oscar29 schreef:Waarom zou je daar nooit mee rijden? Een depowered huis heeft een kortere lock-to-lock verhouding dan een onbekrachtigd stuurhuis. Wat er aan overbrenging en krachten niet kan kloppen snap ik niet helemaal.... :roll:
Geef je zelf al aan, andere overbrenging betekent andere stuurkrachten en uitslagen.
Als de ontwerpers vd MX-5 dat beter hadden geacht, denk je niet dat ze dit dan direkt zo hadden gemaakt?
MX-5 NA is één van de standaard lekkerst sturende autootjes die ik ken..

Oscar29

Bericht door Oscar29 » 05 nov 2009, 19:58

stuuruitslag blijft hetzelfde, je hoeft alleen minder te draaien. Win en win.

Het argument van 'als de ontwerpers dat beter hadden geacht...' is onzin. Dan zou je niets aan je auto kunnen veranderen omdat het toch niet beter kan. Ontwerpers zijn niet heilig :)

Dat 'ie standaard lekker stuurt weet ik, betekent niet dat het niet nóg beter kan :roll:

Maargoed, ik hoef jou niet te overtuigen. Ik weet zelf wat ik lekkerder vind sturen en jij ook ga ik vanuit :)

Rob, succes met wat je ook doet qua sturen :wink:

Plaats reactie