BMW E36 328i sedan [Verkocht...]

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tuurgtt
Berichten: 694
Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
Auto: M140i
Locatie: Headvillage

Re: BMW E36 328i sedan [Upgrade in progress...]

Bericht door tuurgtt » 18 sep 2013, 14:26

Knot schreef: Schrick inlaat doet geen wonderen maar je merkt wel duidelijk dat ie erop zit. Gasreactie is vele malen beter en bovenin loopt ie nu netjes door. Zeker op de snelweg merk je dat er meer gang in zit als je in 3/4 doorhaalt naar de redline.
Ik heb voor 75 eur een m50 inlaat bij een sloopbedrijf in Twent'n op de kop weten te tikken. Die gaat er volgende week bij bmw-specialist Offinga in Franeker op.
Had hem hierover aan de telefoon, heeft het vaak gedaan en heeft het zelf op zijn 328 Touring, maar hij vindt dat de motor na de conversie zeker ook ónderin er harder aan trekt... Nou weet ik het helemaal niet meer.

Whatever, het gaat gewoon gebeuren nu, kijken wat er van komt.

Denk je trouwens dat na drie ton aan km zo'n m52 zijn fabrieksopgave aan pk's nog haalt of zakt dat met de jaren wat weg?

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2489
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: BMW E36 328i sedan [Upgrade in progress...]

Bericht door Erik dB » 18 sep 2013, 14:27

tuurgtt schreef:
Knot schreef: Schrick inlaat doet geen wonderen maar je merkt wel duidelijk dat ie erop zit. Gasreactie is vele malen beter en bovenin loopt ie nu netjes door. Zeker op de snelweg merk je dat er meer gang in zit als je in 3/4 doorhaalt naar de redline.
Ik heb voor 75 eur een m50 inlaat bij een sloopbedrijf in Twent'n op de kop weten te tikken. Die gaat er volgende week bij bmw-specialist Offinga in Franeker op.
Had hem hierover aan de telefoon, heeft het vaak gedaan en heeft het zelf op zijn 328 Touring, maar hij vindt dat de motor na de conversie zeker ook ónderin er harder aan trekt... Nou weet ik het helemaal niet meer.

Whatever, het gaat gewoon gebeuren nu, kijken wat er van komt.

Denk je trouwens dat na drie ton aan km zo'n m52 zijn fabrieksopgave aan pk's nog haalt of zakt dat met de jaren wat weg?
Gaat gezellig worden met de 328i's daar, want de mijne gaat er maandag ook naartoe :-)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40262
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan [Upgrade in progress...]

Bericht door Knot » 18 sep 2013, 14:40

tuurgtt schreef:Denk je trouwens dat na drie ton aan km zo'n m52 zijn fabrieksopgave aan pk's nog haalt of zakt dat met de jaren wat weg?
Mijn auto had op euro95 op de bank slechts 189pk waar er vaak 200-205pk verschijnt, daar geef ik de kmstand van 3 ton de schuld van. Na aanpassen zat ik wel weer op 195pk maar het horen er bij een frisse motor zonder chippen al veel meer dan 193 te zijn.

Als ik het over mocht doen had ik gewoon gaan sturen, geen geld uitgeven voor chippen, geen geld uitgeven voor een inlaat, gewoon standaard 328i en trappen maar.

Enige waar ik wel echt blij mee ben is de OMP racekoppeling, waar je normaal bij afrijden rotonde net teveel grip had trap je m nu 1x op de koppeling en ga je haaks verder met 6000rpm :)

Wat ik veel lees is bovenin 20pk erbij, onderin koppel verlies. Heb je een complete M3 uitlaat (60mm ipv de standaard 48mm doorvoer van de M52 uitlaat) dan werkt de M50 inlaat nog beter zowel onderin als bovenin. Beste is dus M3 uiltaat en M50 inlaat, ben je een kleine 1000 euro verder (ligt even aan montage).

Feit blijft gewoon, beter meteen een M3 aanschaffen!

Walter
Berichten: 2316
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: BMW E36 328i sedan [Upgrade in progress...]

Bericht door Walter » 18 sep 2013, 18:05

.
Laatst gewijzigd door Walter op 25 jan 2017, 00:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: BMW E36 328i sedan [Handrem perikelen...]

Bericht door Jan-Willem » 18 sep 2013, 19:01

Wat voor uitlaat spruitstukken heb je knot?
De M52B28 is geknepen op de inlaatspruitstuk en uitlaatspruitstuk.
De door laat van het uitlaatspruitstuk zijn kleiner dan de door laat van de kop.
Als je M50B25 uitlaatspruitstukken hebt zal die inlaat ook meer tot zijn recht komen, nog mooier is een goed spaghetti spruitstuk

nielscoupe
Berichten: 203
Lid geworden op: 29 nov 2007, 12:49

Re: BMW E36 328i sedan [Handrem perikelen...]

Bericht door nielscoupe » 18 sep 2013, 19:59

Mijn 328 met m50 inlaat + m3 uitlaat heeft zich al meerdere malen bewezen dat hij sneller is dan een standaard 328 i :D :tong: . En vind het eigenlijk raar als mensen hier tegen in gaan :? Of zou mijn motor nou nog zo fris zijn .

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: BMW E36 328i sedan [Handrem perikelen...]

Bericht door frank de jonge » 18 sep 2013, 21:51

Niels, jij hebt zowiezo een erg fris blok en dat ding loopt als een kogel.

Die 328i van mij destijds had al heel wat mishandeling achter de kiezen toen er een M50 op kwam met volledig M3 uitlaatlijn. Maar echt, dat maakt serieus verschil.

https://vimeo.com/6855397" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40262
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan [Handrem perikelen...]

Bericht door Knot » 19 sep 2013, 08:17

Denk dat 150k of 300k km je zomaar 15pk kan schelen, zie mijn meting van slechts 189pk.

Uitlaatspruitstuk voor de standaard lijn van de 328i kost veel geld. Als ik Paul mag geloven dan is al die Schmiedman handel gewoon troep uit china met een duits labeltje erop, sluit niet goed aan etc, drama om te monteren. Kom je dus bij de duurdere merken, en richting de 1000 euro voor een spruitstuk. Dan dus beter voor de complete M3 uitlaatlijn gaan als je die kunt vinden voor 500/600/700 euro.

Handrem heb ik ook wel lol van hoor, alleen je sloopt je banden er echt mee, zeker als je op droge stukken begint (papenbrug droog beginnen en dan het nat in driften), heb 8 banden gesloopt waar ik normaal met 2 banden een paar dagen kan doen.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: BMW E36 328i sedan [Handrem perikelen...]

Bericht door frank de jonge » 19 sep 2013, 08:38

Volgens mij heb ik nog wel wat ouwe banden liggen 17"

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: BMW E36 328i sedan [Handrem perikelen...]

Bericht door Jan-Willem » 19 sep 2013, 17:30

Knot schreef:Denk dat 150k of 300k km je zomaar 15pk kan schelen, zie mijn meting van slechts 189pk.

Uitlaatspruitstuk voor de standaard lijn van de 328i kost veel geld. Als ik Paul mag geloven dan is al die Schmiedman handel gewoon troep uit china met een duits labeltje erop, sluit niet goed aan etc, drama om te monteren. Kom je dus bij de duurdere merken, en richting de 1000 euro voor een spruitstuk. Dan dus beter voor de complete M3 uitlaatlijn gaan als je die kunt vinden voor 500/600/700 euro.

Handrem heb ik ook wel lol van hoor, alleen je sloopt je banden er echt mee, zeker als je op droge stukken begint (papenbrug droog beginnen en dan het nat in driften), heb 8 banden gesloopt waar ik normaal met 2 banden een paar dagen kan doen.
Denk dat het er ook aan ligt hoe er mee gereden is meer zegt dan de kilometerstand, heb genoeg 325i's gereden en die het mooiste en hardste liep had bijna 3ton op de klok staan.

Die vermoedens had ik al over schmiedmann, al zien die spruitstukjes er wel professioneel uit.
Zijn veel mensen die een slechte pasvorm hadden bij een e46, vooral incl race kat.
Vind ik wel slecht vooral omdat de set zeker niet goedkoop is.

Ik denk niet dat de standaard uitlaat de bottleneck is bij een M52B28, een maatje van mij rijd met een originele uitlaat met een Alpina spaghetti spruitstuk.
Zelf dacht ik dat het relatief kleine X-stuk een restrictie zal geven, maar met een vermogen van bijna 240pk aan de krukas en 320nm koppel zal het nog wel mee vallen.

Setup
M52B28
325i vanos motormangement
325i LMM ( die is volgens mij zelfs nog kleiner in diameter dan een 328i LMM )
325i inlaat spruitstuk met 328i injectoren
Alpina spaghetti + originele uitlaat met origineel X-stuk

Afbeelding
http://i153.photobucket.com/albums/s237 ... 8d2327.jpg

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: BMW E36 328i sedan [Handrem perikelen...]

Bericht door Petrolhead Tom » 19 sep 2013, 19:24

Over die Schmiedmann spruitstukken hoor je inderdaad heel veel verschillende verhalen. Het schijnt dat de pasvorm van een Ebay spruitstuk over het algemeen beter is of net zo goed. Maar dat voornaamste punt is dat de kats voor geen meter aansluiten.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40262
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan [Handrem perikelen...]

Bericht door Knot » 19 sep 2013, 20:12

Had me voorgenomen echt niks meer aan de auto te doen behalve aftrappen en aftanken.... maar misschien wil ik een uitlaatspruitstuk nog wel proberen.

- alleen spruitstuk
- moet 1 op 1 op de standaard kat/middenstuk passen
- moet geen supersprint prijs zijn.

Schmiedmann valt dus al af.... wat zijn de opties?

Maat van me heeft een 328i met net 2 ton gelopen, M50 inlaat en iets van een raceland uitlaatspruitstuk en verder de kat en middendemper verwijderd, had ook ruim 230pk op de bank!

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: BMW E36 328i sedan [Handrem perikelen...]

Bericht door Petrolhead Tom » 19 sep 2013, 20:17

Volgens mij passen de spruitstukken van Schmiedmann wel goed maar zit het probleem hem vooral in het feit dat de middenpijp voor geen meter aansluit. Of dat op de standaard kats past weet ik niet.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40262
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan [Handrem perikelen...]

Bericht door Knot » 19 sep 2013, 21:29

Heb ik al eens eerder in dit topic staan, zo'n S-tech II kost nog geen 300 euro en kan kwa pasvorm zo op de standaard 328i/M52 uitlaatlijn, maar als ik Paul mag geloven was ie een paar uur bezig met delen opnieuw erop te lassen omdat het niet recht was.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40262
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan [Handrem perikelen...]

Bericht door Knot » 19 sep 2013, 21:37

Hier nog een mooi topic met iemand die beweert minder vermogen te hebben na de M3 spruitstuk swap :)

http://www.bimmerforums.co.uk/forum/f2/ ... 52-t88095/" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar die moet je dus gaan verlassen om op de standaard M52 uitlaatlijn te passen, dat vind ik zonde.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: BMW E36 328i sedan [Handrem perikelen...]

Bericht door Jussi » 19 sep 2013, 23:07

Ik heb een eBay spruitstukje en daar moest het volgende aan gebeuren:

1) De achterste lambda van bank 2 komt juist met de kabel tegen het hitteschild. Ik heb het hitteschild een beetje geplooid. Om het 100% goed te doen zou je het gat van de lambda kunnen aanpassen. Binnenkort zou ik toch de inlaatmod doen en als het motormanagement wordt aangepast, laat ik ook de achterste lambda's wegprogrammeren.

2) Als het spruitstuk vastgeschroefd is, komen de twee flenzen niet 100% overeen in lengte tov het achterste deel van de uitlaat. Er zit een halve centimeter tussen. Om dat te counteren heb ik een stuk inox laten draaien in de vorm van een pakking, die er tussen en zo blijft ie lekvrij. In het begin heb ik er gewoon meerdere pakkingen tussen gepropt.

edit: dit is van toepassing op de Z3 met M52TU motor.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40262
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan [Handrem perikelen...]

Bericht door Knot » 20 sep 2013, 08:23

Is natuurlijk allemaal wel te doen maar ik zit niet echt te wachten op dat soort geknutsel zegmaar.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: BMW E36 328i sedan [Handrem perikelen...]

Bericht door frank de jonge » 20 sep 2013, 09:21

Knot schreef:Hier nog een mooi topic met iemand die beweert minder vermogen te hebben na de M3 spruitstuk swap :)

http://www.bimmerforums.co.uk/forum/f2/ ... 52-t88095/" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar die moet je dus gaan verlassen om op de standaard M52 uitlaatlijn te passen, dat vind ik zonde.
Rody, kan me voorstellen dat dat vermogen kost, M3 spruitstukken op de standaard 48mm pijpjes laten lassen. Gaat smoren als een malle..

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: BMW E36 328i sedan [Handrem perikelen...]

Bericht door Jan-Willem » 20 sep 2013, 09:58

Ik dat het smoren wel mee valt, mits dit in een conische vloeiende vorm overloopt naar de dunnere pijpjes.


Bedoel je niet die scheidmann s-tech?
Die is "plug and play" op het originele uitlaat systeem.

http://item.mobileweb.ebay.de/viewitem? ... 1021577857" onclick="window.open(this.href);return false;

Lijkt er op dat er op dat bij een M3 3.0 spruitstuk extra gaten gemaakt moeten worden voor de lambda's maar dat gaat niet zomaar.
Het OEM spruitstuk is dubbel wandig, ik weet alleen niet of dit ook de collectors zijn of alleen de pijpen.

http://item.mobileweb.ebay.de/viewitem? ... 1040863803" onclick="window.open(this.href);return false;

Staan wel zat aftermarket spruitstukken op de duitste ebay voor paar tientjes minder dan in NL,, probleem is alleen de juiste te vinden.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW E36 328i sedan [Handrem perikelen...]

Bericht door GTRene » 20 sep 2013, 11:00

geen geld die van Schmiedmann :thumbup:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40262
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan [Handrem perikelen...]

Bericht door Knot » 20 sep 2013, 11:27

Alleen als ie niet goed past gaat het alsnog veel geld kosten om te verbouwen.....

Christoph
Berichten: 1659
Lid geworden op: 01 nov 2006, 16:43
Locatie: SF

Re: BMW E36 328i sedan [Handrem perikelen...]

Bericht door Christoph » 20 sep 2013, 14:49

Rody, ik heb nog een M50/M52 spruitstuk liggen, ooit vanaf ebay gehaald voor e30 ombouw. Niks speciaals maar wellicht de moeite waard om te proberen? Geloof dat het 100e heeft gekost.
Laatst gewijzigd door Christoph op 21 sep 2013, 01:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40262
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan [Handrem perikelen...]

Bericht door Knot » 20 sep 2013, 15:57

Inlaat zit er inmiddels al op he, van Schrick.

Christoph
Berichten: 1659
Lid geworden op: 01 nov 2006, 16:43
Locatie: SF

Re: BMW E36 328i sedan [Handrem perikelen...]

Bericht door Christoph » 20 sep 2013, 16:00

Ik heb het ook over een uitlaatspruitstuk.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40262
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan [Handrem perikelen...]

Bericht door Knot » 20 sep 2013, 22:17

Is een 325i uitlaat beter dan een 328i uitlaat????

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Godspeed, tomgtr, Vanreijmersdal en 11 gasten