BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Joy

Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)

Bericht door Joy » 09 nov 2008, 17:15

Hoi Ronald, bedankt voor de uitleg. Om even terug te komen op de opmerking van Ceet, dan is zijn achterdemper een Sportline I ? En klopt het dan dat ik een coilover heb bij Sportline II ?

Christiaan van H.

Bericht door Christiaan van H. » 09 nov 2008, 17:16

Ronald S schreef:
Bert ///M3 schreef:Jij hebt achter Sportline I volgens mij. Bas doet dat wel vaker, voor een Sportline II poot leveren en achter een I.

Anders had je namelijk achter ook een upsidedown demper gehad.
Hallo, ik reageer niet zo vaak hier, ben meer een meelezer maar hierop wil ik graag even reageren.

Wat je hier zegt klopt namelijk niet, een competitie set heeft achter nooit een upside down poot aan de achterzijde bij de BMW E36, alle sets hebben achter dezelfde type dempers, uiteraard ide de valving anders,maar upside down zijn ze nooit.

Groeten,Ronald
Welkom Ronald, zal jij dan ook misschien kunnen verklaren welke achterpoten Joy dan wel heeft?

wordt nu toch wel nieuwsgierig

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 09 nov 2008, 17:17

Bert ///M3 schreef:Als ze al een setje Sportline I maken dan hebben ze de afmetingen al, moet dan toch niet zo moeilijk zijn om er een set Competition of Sportline II voor te maken :)
Precies. Waar zitten de verschillen in?
Jammer is dat ze geen achterdempers maken.

Christiaan van H.

Bericht door Christiaan van H. » 09 nov 2008, 17:17

oei we posten nu wel lekker langs elkaar heen :oops:

Maar goed de spanning stijgt.... :wink:

Ronald S

Bericht door Ronald S » 09 nov 2008, 17:33

Bedankt :)

Eerlijk gezegd weet ik niet de precieze reden waarom voor deze dempers gekozen is,ik zou het eens na kunnen vragen.

Ik reageer trouwens niet om je ''af te zeiken'' oid, maar ik wilde graag dit duidelijk hebben :)

Christiaan van H.

Bericht door Christiaan van H. » 09 nov 2008, 17:36

Ronald S schreef:Bedankt :)

Eerlijk gezegd weet ik niet de precieze reden waarom voor deze dempers gekozen is,ik zou het eens na kunnen vragen.

Ik reageer trouwens niet om je ''af te zeiken'' oid, maar ik wilde graag dit duidelijk hebben :)
Als het goed is post hier niemand om elkaar 'af te zeiken', maar dat terzijde :wink:

Mag ik vragen wat jou ingangen zijn bij AST?

Ronald S

Bericht door Ronald S » 09 nov 2008, 17:40

Joy Jolliffe schreef:Hoi Ronald, bedankt voor de uitleg. Om even terug te komen op de opmerking van Ceet, dan is zijn achterdemper een Sportline I ? En klopt het dan dat ik een coilover heb bij Sportline II ?
Hoi,

Een standaard sportline 1 set is idd niet coilover aan de achterzijde, uiteraard is dit wel te maken.
Volgens mij is bij een sportline 2 standaard ook de achterdemper niet coilover,maar dat kan ik nu even niet met 100% zekerheid zeggen.

Uiteraard zijn de achterdempers wel coilover te maken, en dat gebeurt ook wel eens als bijvoorbeeld bas roos hierom vraagt.
De achterdemper van ceet is dus een stdandaard sportline 1 achterdemper, jou achterdemper is dus coilover besteld (waarschijnlijk door bas?)

Groeten,Ronald

Ronald S

Bericht door Ronald S » 09 nov 2008, 17:41

ceet schreef:
Ronald S schreef:Bedankt :)

Als het goed is post hier niemand om elkaar 'af te zeiken', maar dat terzijde :wink:

Mag ik vragen wat jou ingangen zijn bij AST?

Gelukkig maar, men zeikt al genoeg op deze wereld ;)

Ik ben de tekenaar bij AST, vandaar mijn reactie's

Ronald

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 09 nov 2008, 17:42

Nee precies. Als er iets verkeerds staat dan heeft iedereen er toch profijt van als het gecorrigerd word :beer:

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 09 nov 2008, 17:43

Ronald S schreef: Gelukkig maar, men zeikt al genoeg op deze wereld ;)

Ik ben de tekenaar bij AST, vandaar mijn reactie's

Ronald
Teken dan eens eens setje achterdempers voor een 106Rallye. :whistle: :mrgreen:

allen

Bericht door allen » 09 nov 2008, 17:44

lol :roflol:

Joy

Bericht door Joy » 09 nov 2008, 17:46

Duidelijk Ronald. Dat zal Bas inderdaad speciaal besteld hebben. Het is mooi spul. Mooie baan heb je trouwens. Ik hoor eigenlijk alleen maar positieve geluiden over het merk AST dus dat is goed nieuws voor zo een jong merk.

Christiaan van H.

Bericht door Christiaan van H. » 09 nov 2008, 18:09

Kijk dat is nog eens een interessante aanvulling voor het forum.

Dan rest mij alleen nog na te vragen bij MR waarom het bij mij niet 'speciaal zo besteld is'. :) Zij werken tegenwoordig nauw samen met AST, oa in samenwerking een Sportline II set voor de Clio 3 RS ontwikkeld. Dus lijkt me dat hier ook een bepaalde gedachtegang achter zit.

Ronald, wat zijn exact de voordelen van coilover achter tov wat ik heb? Meer verschillende veersterktes mogelijk of directer merkbaar verschil na aanpassing dempersetting?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 09 nov 2008, 18:19

Het is gewoon makkelijker qua tuning. Als jij een andere veer achter wil trek je zo een 60mm ID veer uit het rek en dat past gewoon, of je die nu bij Eibach, H&R, Merwede of waar dan ook vandaan haalt. Je hoeft dus niet speciaal een aparte veer te laten maken.

Plus bij sommige E36 toepassingen kom je er niet onderuit, bijvoorbeeld als je met een verhoogd subframe gaat rijden, dan heb je geen ruimte meer voor een normale veer.

Maar normaal kan je met een inboard setup hetzelfde bereiken als met een coil over. Alleen je motion ratio's zijn anders dus je moet bij een inboard setup dus een zwaardere veer hebben.

Het kan ook zijn nadelen hebben, je veerpoot is veel dikker en als je dus met vrij brede velgen rijd kan je hebben dat je spacers hebben moet omdat het anders aanloopt.

Christiaan van H.

Bericht door Christiaan van H. » 09 nov 2008, 18:37

Bert ///M3 schreef:Het is gewoon makkelijker qua tuning. Als jij een andere veer achter wil trek je zo een 60mm ID veer uit het rek en dat past gewoon, of je die nu bij Eibach, H&R, Merwede of waar dan ook vandaan haalt. Je hoeft dus niet speciaal een aparte veer te laten maken.

Plus bij sommige E36 toepassingen kom je er niet onderuit, bijvoorbeeld als je met een verhoogd subframe gaat rijden, dan heb je geen ruimte meer voor een normale veer.

Maar normaal kan je met een inboard setup hetzelfde bereiken als met een coil over. Alleen je motion ratio's zijn anders dus je moet bij een inboard setup dus een zwaardere veer hebben.

Het kan ook zijn nadelen hebben, je veerpoot is veel dikker en als je dus met vrij brede velgen rijd kan je hebben dat je spacers hebben moet omdat het anders aanloopt.
Ok duidelijk Bert.

Dan denk ik ook dat ik met mijn setje 9J's achter nu beter uit ben. Zeker als ik even naar die foto van Joy kijk. Een spacer zit er ook niet in want dan loopt ie weer aan tegen de 'buitenrand'.

Verder denk ik dat ik voorlopig prima uit de voeten kan met dit setje. Stugger veertje achter is voorlopig ook echt nog niet nodig.

yorick

Bericht door yorick » 09 nov 2008, 18:53

Ik heb me altijd afgevraagd, of er geen andere modificaties nodig zijn wanneer een E36 (wellicht ook andere merken/types) met coilover gaan rijden. Het plaatstaal waar de wagen aan de achtekant op komt te rusten, dus waar de coilover op de carosserie komt is nog geen mm dik.. Met de originele setup worden de krachten toch mee verdeeld lijkt me. Ik heb om die reden voor mijn wagen achter een veerpootbrug gemaakt om toch iets meer stevigheid te hebben.

Christiaan van H.

Bericht door Christiaan van H. » 09 nov 2008, 18:57

Wat ik weet is dat er bij mijn setje ook Topmounts voor de achterkant zaten voor wat meer stevigheid/verdeling van krachten.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 09 nov 2008, 19:07

yorick schreef:Ik heb me altijd afgevraagd, of er geen andere modificaties nodig zijn wanneer een E36 (wellicht ook andere merken/types) met coilover gaan rijden. Het plaatstaal waar de wagen aan de achtekant op komt te rusten, dus waar de coilover op de carosserie komt is nog geen mm dik.. Met de originele setup worden de krachten toch mee verdeeld lijkt me. Ik heb om die reden voor mijn wagen achter een veerpootbrug gemaakt om toch iets meer stevigheid te hebben.
Klopt, dat doen er ook veel. Of van die Z3 platen er op lassen. Mooiste is een hele nieuwe dempertoren lassen maar met een VPB of die Z3 platen gaat het ook.

Maar ik denk dat het allemaal wel meevalt. Tegenwoordig hebben de meeste schokdempers, en dan zeker de high performance modellen een behoorlijk hoge stikstifvulling, dus je dempertoren draagt dan al een deel van het gewicht. Plus al heb je de veer apart zitten, dan neemt de demper vaak de eerste klap al op zich tijdens transities als je veel compressie hebt staan.

Joy

Bericht door Joy » 09 nov 2008, 19:50

Overigens wel leuke stof om over te discussiëren. Moeten we vaker doen :thumbup:

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 09 nov 2008, 20:12

Bij mijn 318iS zijn de achtertorens deel van/met de rolkooi, incl nog een V tussen de 2 torens, met contact met de bodem. Dan een plaat er op lassen zodat door de klappen van de vering/demping de toren niet bol gaat staan. Op die manier is de achterkant lekker strak, en doet de vering het werk en niet de koets.

Christiaan van H.

Bericht door Christiaan van H. » 09 nov 2008, 20:19

Aernoudt schreef:Bij mijn 318iS zijn de achtertorens deel van/met de rolkooi, incl nog een V tussen de 2 torens, met contact met de bodem. Dan een plaat er op lassen zodat door de klappen van de vering/demping de toren niet bol gaat staan. Op die manier is de achterkant lekker strak, en doet de vering het werk en niet de koets.
Kortom houden die bak :lol:

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 09 nov 2008, 21:07

ceet schreef:[...

:lol: Dat doe ik ook het liefst, SX kopen ?

Christiaan van H.

Bericht door Christiaan van H. » 09 nov 2008, 21:13

Aernoudt schreef:
ceet schreef:[...

:lol: Dat doe ik ook het liefst, SX kopen ?
Ikzelf niet, ben voorlopig nog niet uitgekeken op het BMW-tje.

maar misschien weet ik wel iemand. PB me je prijs.

@Joy excuses voor de off-topic

Joy

Bericht door Joy » 09 nov 2008, 21:17

Ga gerust je gang, ben niet zo moeilijk. Ja Aernoudt, dat is lastig kiezen. Of meer por of meer wegligging. Serieus, een 318is met een 2.5 motor uit een E30 M3, en dan een carbon airbox en alpha-n :banaan:

Christiaan van H.

Bericht door Christiaan van H. » 09 nov 2008, 21:19

Joy Jolliffe schreef:Ga gerust je gang, ben niet zo moeilijk. Ja Aernoudt, dat is lastig kiezen. Of meer por of meer wegligging. Serieus, een 318is met een 2.5 motor uit een E30 M3, en dan een carbon airbox en alpha-n :banaan:
Dank voor je gastvrijheid :thumbup:

Bovengenoemde combi is wat mij betreft ook een droom set-up.

Plaats reactie