Exige met Speedster kern
- richardk
Re: Exige met Speedster kern
3 inch downpipe met 3 inch uitlaat is voldoende.. wil je naar de 500plus pk's dan naar een 3,5 a 4 inch downpipe kijken
- Herman Gast
Zit nu op 2,8 inch (70mm) hele traject met 200 cell race-kat.richardk schreef:3 inch downpipe met 3 inch uitlaat is voldoende.. wil je naar de 500plus pk's dan naar een 3,5 a 4 inch downpipe kijken
Zou idd volgende stap kunnen zijn: nieuw uitlaatspruitstuk met T3 flens, GT3076 en 80mm lichtgewicht uitlaat. Wordt dan wel een fikse investering

cm - Inch
7,0 - 2,8
7,6 - 3,0
8,0 - 3,1
8,9 - 3,5
9,0 - 3,5
10,2 - 4,0
- GTRene
dan heb je het al aardig voor elkaar denk ik...
als je te veel tegendruk zou hebben wordt de motor ook eerder heet denk ik?
althans, mijn racekats zijn dus niet goed meer (schijnt al zeker 3 jaar minder te zijn) en spuugt af en toe stukjes duur materiaal naar buiten...wat me wel goed uitkomt, want wordt nu minder warm
die kats blokkeerden/blokkeren de luchtstroom te veel(door los materiaal) en daardoor powerloss...
kwam ik dit jaar pas achter toen ik stukjes vond die achter een randje in de demper vast kwamen te zitten...
vandaar dat ie al 4x met pijn en moeite door de APK komt qua Co2
in zo'n ander type kat kun je de prut er zo uitslaan maar dit type kat is ander spul wat niet bros wordt en taai blijft, maar heb al iets meer lucht/geluid en is weer iets sneller
(oude power meer terug)
dus kan me voorstellen dat bv een te nauwe uitlaat met te veel tegendruk de motor overbelast en extra hitte meebrengt en in top vermogenverlies krijgt.
maar denk dat jou uitlaat het nog wel net aan moet kunnen.
als je te veel tegendruk zou hebben wordt de motor ook eerder heet denk ik?
althans, mijn racekats zijn dus niet goed meer (schijnt al zeker 3 jaar minder te zijn) en spuugt af en toe stukjes duur materiaal naar buiten...wat me wel goed uitkomt, want wordt nu minder warm

die kats blokkeerden/blokkeren de luchtstroom te veel(door los materiaal) en daardoor powerloss...
kwam ik dit jaar pas achter toen ik stukjes vond die achter een randje in de demper vast kwamen te zitten...
vandaar dat ie al 4x met pijn en moeite door de APK komt qua Co2

in zo'n ander type kat kun je de prut er zo uitslaan maar dit type kat is ander spul wat niet bros wordt en taai blijft, maar heb al iets meer lucht/geluid en is weer iets sneller

dus kan me voorstellen dat bv een te nauwe uitlaat met te veel tegendruk de motor overbelast en extra hitte meebrengt en in top vermogenverlies krijgt.
maar denk dat jou uitlaat het nog wel net aan moet kunnen.
- Herman Gast
Maar je komt er steeds doorheen, dat is het belangrijkste.GTRene schreef:vandaar dat ie al 4x met pijn en moeite door de APK komt qua Co2![]()
Desnoods laat je je tuner bij precies het "APK-meettoerental" het mengsel wat aanpassen voor een makkelijkere meting.... daar zit ik zelf ook over te denken.
Dan is de water/methanol-injectie weer goed voor een beetje extra koeling.GTRene schreef: dus kan me voorstellen dat bv een te nauwe uitlaat met te veel tegendruk de motor overbelast en extra hitte meebrengt en in top vermogenverlies krijgt.
- GTRene
Ik zit me nu ineens te denken aan vroeger 16<>18 jaar
met de brommers tunen zoveel een dikke uitlaat scheelde ten opzichte van bv een dun afgeknepen ding
Ik heb nooit echt van die super getunede auto's gehad dat het echt nodig was, maar bij turbo auto's kan het aardig schelen met bv opbouwen turbodruk.
destijds met een Nissan Sunny GTI-R die ik had, via een foefje die turbo voor de gek houden en zo meer druk liet opbouwen veel meer vermogen erbij.
Echter voelde altijd iets te veel tegendruk, dus maar eens voor een full Mongoose system from the UK gegaan, meteen vanaf de Turbo alles een stuk dikker en de kat eruit (zat een nepkat en dus leeg)
kreeg een doos vermogen erbij, en lekkere plofjes in de uitlaat bij gas lossen...en de max turbo druk zo'n 800rpm eerder
dat scheelde zoveel, de turbo kon veel sneller opspoelen
damn dat was leuk ineens.

met de brommers tunen zoveel een dikke uitlaat scheelde ten opzichte van bv een dun afgeknepen ding

Ik heb nooit echt van die super getunede auto's gehad dat het echt nodig was, maar bij turbo auto's kan het aardig schelen met bv opbouwen turbodruk.
destijds met een Nissan Sunny GTI-R die ik had, via een foefje die turbo voor de gek houden en zo meer druk liet opbouwen veel meer vermogen erbij.
Echter voelde altijd iets te veel tegendruk, dus maar eens voor een full Mongoose system from the UK gegaan, meteen vanaf de Turbo alles een stuk dikker en de kat eruit (zat een nepkat en dus leeg)
kreeg een doos vermogen erbij, en lekkere plofjes in de uitlaat bij gas lossen...en de max turbo druk zo'n 800rpm eerder

damn dat was leuk ineens.
- MartijnGizmo
Bij een tweetakt doet een uitlaat net iets meer dan zo snel mogelijk uitlaatgassen afvoeren...GTRene schreef:Ik zit me nu ineens te denken aan vroeger 16<>18 jaar![]()
met de brommers tunen zoveel een dikke uitlaat scheelde ten opzichte van bv een dun afgeknepen ding![]()

-
OnlineMartijn_bmw
idd, die moet ook de juiste tegendruk leveren anders ben je je brandstof mengsel al kwijt door de uitlaat nog voordat het heeft kunnen ontbranden in de cilinder.MartijnGizmo schreef:Bij een tweetakt doet een uitlaat net iets meer dan zo snel mogelijk uitlaatgassen afvoeren...GTRene schreef:Ik zit me nu ineens te denken aan vroeger 16<>18 jaar![]()
met de brommers tunen zoveel een dikke uitlaat scheelde ten opzichte van bv een dun afgeknepen ding![]()
- GTRene
klopt, vroeger kon je nog zonder uitlaat rijdenMartijn_bmw schreef:idd, die moet ook de juiste tegendruk leveren anders ben je je brandstof mengsel al kwijt door de uitlaat nog voordat het heeft kunnen ontbranden in de cilinder.MartijnGizmo schreef:Bij een tweetakt doet een uitlaat net iets meer dan zo snel mogelijk uitlaatgassen afvoeren...GTRene schreef:Ik zit me nu ineens te denken aan vroeger 16<>18 jaar![]()

- richardk
heb wel een goed( lees beter) adres die stukken goedkoper is dan die in die aardappelfabriek in groningen zittenHerman Gast schreef:Zit nu op 2,8 inch (70mm) hele traject met 200 cell race-kat.richardk schreef:3 inch downpipe met 3 inch uitlaat is voldoende.. wil je naar de 500plus pk's dan naar een 3,5 a 4 inch downpipe kijken
Zou idd volgende stap kunnen zijn: nieuw uitlaatspruitstuk met T3 flens, GT3076 en 80mm lichtgewicht uitlaat. Wordt dan wel een fikse investeringEerst maar eens zien of ik met huidige setup in de buurt van m'n doel kom.
cm - Inch
7,0 - 2,8
7,6 - 3,0
8,0 - 3,1
8,9 - 3,5
9,0 - 3,5
10,2 - 4,0
ik heb nu een 4 inch downpipe en 3 inch systeem met een 200 cells kat onder de audi
- Herman Gast
Voor de nieuwe plannen hebben we een simulatie uitgevoerd om te zien welke turbo nog een beetje geschikt is om normaal mee te kunnen rijden en hoe het vermogen oppakt bij full throttle acceleratie in een volgende versnellingsbak. Eerste resultaten:
"...From the data i see it should be nearly the same boost built up as the old gt2871r you had run before but with much more power output. The EFR7064 can get 500HP or 550HP easily. " "...with the rev limiter to 7700rpm. I think it would put the engine into a better rev range after the shift when the rev limiter is higher. But where we will land i cannot say as those turbocharger was never fitted by anyone on the z20let engine till now."
Kortom, beneden in de toeren zal door de twin-scroll het 'gevoel' en response vergelijkbaar zijn aan de huidige set-up maar het plafond ligt stuk hoger.
Doel is nu gezet op ongeveer 450-480pk met 'reserve':
- EFR7064 twin scroll
- Rev limit beetje oprekken tot 7700 (was 7500) voor bruikbare power-band
- Sterkere klepveren
- Aangepaste downpipe
- Twin scroll spruitstuk met T4 flens
- Compression ratio omlaag met cr pistons
- Beetje onderhoud, nieuwe lagerschalen, pakkingen etc.
Werk deze weken in uitvoering:
- Hardening/Nitriding crankshaft (a chemical hardening process in which the part is heated in a furnace, the oxygen is vacuumed out, and nitrogen is introduced which penetrates the entire surface.)
- New pistons and piston rings.
- Cylinder honing.
- Parts for manifold are ordered.
V-max checks now everything and if they find Anything they'll make it new or better.
Kortom, wordt bijna nieuw motorblokje.
Daarna nog de uprights vervangen door ( nitronracing.wordpress.com/suspension/ ) waarmee het onafgeveerde gewicht verder omlaag gaat en geforceerde rijwindkoeling door de schijfjes geblazen wordt. Plus nog een aantal gewichtsbesparende maatregelen en dan kan ie wel weer voor dit jaar :playcar:
"...From the data i see it should be nearly the same boost built up as the old gt2871r you had run before but with much more power output. The EFR7064 can get 500HP or 550HP easily. " "...with the rev limiter to 7700rpm. I think it would put the engine into a better rev range after the shift when the rev limiter is higher. But where we will land i cannot say as those turbocharger was never fitted by anyone on the z20let engine till now."
Kortom, beneden in de toeren zal door de twin-scroll het 'gevoel' en response vergelijkbaar zijn aan de huidige set-up maar het plafond ligt stuk hoger.
Doel is nu gezet op ongeveer 450-480pk met 'reserve':
- EFR7064 twin scroll
- Rev limit beetje oprekken tot 7700 (was 7500) voor bruikbare power-band
- Sterkere klepveren
- Aangepaste downpipe
- Twin scroll spruitstuk met T4 flens
- Compression ratio omlaag met cr pistons
- Beetje onderhoud, nieuwe lagerschalen, pakkingen etc.
Werk deze weken in uitvoering:
- Hardening/Nitriding crankshaft (a chemical hardening process in which the part is heated in a furnace, the oxygen is vacuumed out, and nitrogen is introduced which penetrates the entire surface.)
- New pistons and piston rings.
- Cylinder honing.
- Parts for manifold are ordered.
V-max checks now everything and if they find Anything they'll make it new or better.
Kortom, wordt bijna nieuw motorblokje.
Daarna nog de uprights vervangen door ( nitronracing.wordpress.com/suspension/ ) waarmee het onafgeveerde gewicht verder omlaag gaat en geforceerde rijwindkoeling door de schijfjes geblazen wordt. Plus nog een aantal gewichtsbesparende maatregelen en dan kan ie wel weer voor dit jaar :playcar:
- Tommy
Dat zijn geen halve maatregelen, gelukkig was ie al niet retesnel 

- GTRene
klinkt erg fraai/goed...eneuh een twinscrol op die motor lijkt me een strak plan...zal wel wat kosten
maar neem aan dat ie dan veel beter en geleidelijker opspoelt toch?
je krijgt wel een mooie power to weight ratio

- richardk
waarom geen ct turbo? dan loop je helemaal voorop.. veel gebruikt in audi 20v land en dikke pk ( lees 1000+pk uit de 2.2 turbotjes)
- Herman Gast
De twinscroll uitvoering is maar heel klein beetje duurder dan de gewone. Komen wel kosten bij voor aangepast spruitstuk. En natuurlijk de krukas versteviging, zuigers en klepveren....GTRene schreef:klinkt erg fraai/goed...eneuh een twinscrol op die motor lijkt me een strak plan...zal wel wat kosten![]()

Tja, wellicht over een paar jaartjes. Als we dat gaan doen heb ik een zwaardere versnellingsbak nodig (onder andere). Voorlopig kan ik weer even mee. >460pk op <880kg (of beter)richardk schreef:waarom geen ct turbo? dan loop je helemaal voorop.. veel gebruikt in audi 20v land en dikke pk ( lees 1000+pk uit de 2.2 turbotjes)

- GTRene
erg benieuwd naar je ervaringen als die klaar is met die nwe twinscrol turbo
je hebt al redelijk wat tuning stadiums gehad en een mooi vergelijk op kunnen bouwen.

je hebt al redelijk wat tuning stadiums gehad en een mooi vergelijk op kunnen bouwen.
- Herman Gast
De plannen nog wat aangepast. (naast de EFR7064):
- Steel crankshaft (-4kg rotational mass).
- Stronger crankshaft-bottom support (+4kg).
- Bigger valves, bronze fittings, dual valve-springs.
- More aggressive camshafts.
- Replace hydraulic valve lifters with mechanical lifters (race engine design)
- Dry sump system for sustained oil pressure at high revs.
- Rev limiter to 8500 (engine will hold up to 9000).
- Engine support aluminium (top rightside) .
- Engine mounts (fill-up with sikaflex).
- Charge cooler tank leakage test.
- Clean-up engine and engine bay.
- Abschirmblech Turbolader.
- Smaller 70A Alternator (kg's and hp).
Electrical
- 2nd fan connected to fog light switch
- Front and rear clams with a single-plug (12/24 pin AMP) wiring disconnect
- Remove Xenon
- MIM01 Video-Vbox, new inputs to include in logging:
Traction control indicator( to visualize engine cut-offs/wheel-spin, pin 4 on the B connector – it sits at 5v but goes to GND when cuts are made.)
Throttle pedal position
Turbo RPM (Anschluß für eine Drehzahlüberwachung des Turboladers)
- Change battery cut-off switch (drains power)
Other
- Roof vent system
- License plate on alu strips
- Fire extinguisher Zero 360 (Novec) Remote Electric
2.25kg Remote Pressure Discharge LL104-225-003 Cylinder Size (mm) 219L x 108 Ø Weight 3.09kg
- Lower seats L-shaped alu strip
- Cruise control (reactivate it)
Kortom, motor is nu in onderdeeltjes maar als ie weer in elkaar zit wordt het een serieus karretje
Target >500pk bij 8500rpm en <870kg (570pk/ton) en volledig street-legal
- Steel crankshaft (-4kg rotational mass).
- Stronger crankshaft-bottom support (+4kg).
- Bigger valves, bronze fittings, dual valve-springs.
- More aggressive camshafts.
- Replace hydraulic valve lifters with mechanical lifters (race engine design)
- Dry sump system for sustained oil pressure at high revs.
- Rev limiter to 8500 (engine will hold up to 9000).
- Engine support aluminium (top rightside) .
- Engine mounts (fill-up with sikaflex).
- Charge cooler tank leakage test.
- Clean-up engine and engine bay.
- Abschirmblech Turbolader.
- Smaller 70A Alternator (kg's and hp).
Electrical
- 2nd fan connected to fog light switch
- Front and rear clams with a single-plug (12/24 pin AMP) wiring disconnect
- Remove Xenon
- MIM01 Video-Vbox, new inputs to include in logging:
Traction control indicator( to visualize engine cut-offs/wheel-spin, pin 4 on the B connector – it sits at 5v but goes to GND when cuts are made.)
Throttle pedal position
Turbo RPM (Anschluß für eine Drehzahlüberwachung des Turboladers)
- Change battery cut-off switch (drains power)
Other
- Roof vent system
- License plate on alu strips
- Fire extinguisher Zero 360 (Novec) Remote Electric
2.25kg Remote Pressure Discharge LL104-225-003 Cylinder Size (mm) 219L x 108 Ø Weight 3.09kg
- Lower seats L-shaped alu strip
- Cruise control (reactivate it)
Kortom, motor is nu in onderdeeltjes maar als ie weer in elkaar zit wordt het een serieus karretje

Target >500pk bij 8500rpm en <870kg (570pk/ton) en volledig street-legal

- GTRene
madness
riding on a canonball ala baron von Munschausen

- Herman Gast
YES! Complete waanzin, gruwelijk gewoonGTRene schreef:madness![]()

Wordt puur raceblokje en zal beter passen bij het karakter van de rest van 't karretje.
- Joy
Tijd voor een G-force suit met zuurstofmasker 

- Damir Vukovic
Zijn dit soort vermogens al eerder in circuit Elises gebouwd? Ben erg nieuwsgierig hoe ze dat oplossen qua warmte-afvoer. 500pk is rond de 1250pk aan hitte afvoeren, bijna een megawatt kachel. Dat zijn de creatievere koeloplossingen die om de hoek komen kijken om te voorkomen dat de hars in de tub in de hens vliegt 

- Herman Gast
Ja hoor, is eerder gedaan. Er rijden Opel Speedsters (=zelfde) rond met >650pk.Damir Vukovic schreef:Zijn dit soort vermogens al eerder in circuit Elises gebouwd? Ben erg nieuwsgierig hoe ze dat oplossen qua warmte-afvoer. 500pk is rond de 1250pk aan hitte afvoeren, bijna een megawatt kachel. Dat zijn de creatievere koeloplossingen die om de hoek komen kijken om te voorkomen dat de hars in de tub in de hens vliegt
Ik maak me absoluut geen zorgen. Mijn karretje heeft 'n vergrote pro-alloy radiator (voorin), charge cooler radiator(ook voorin) dubbele fans (waarvan 1 op dashboard schakelbaar), grote oliekoeler (achterin) en geforceerde luchtgekoelde motorruimte. Daarnaast heeft die (Exige) motorruimte enorm veel lege ruimte (geen bagagebak) en een volledig open acherkant.
Voor mezelf worden er extra luchtinlaten in het dak gemaakt onder de grote luchthapper. Kan ik het hoofd een beetje koel houden

Laatst gewijzigd door Herman Gast op 27 feb 2011, 17:39, 2 keer totaal gewijzigd.
- Joy
En is de auto op tijd klaar voor een G-tech meeting ?
Kun je nog een samenvatting van acceleratie cijfers geven en waar je zelf schat dat je op uit gaat komen na de ombouw ?

Kun je nog een samenvatting van acceleratie cijfers geven en waar je zelf schat dat je op uit gaat komen na de ombouw ?
- Herman Gast
Wat is een G-tech meeting?Joy schreef:En is de auto op tijd klaar voor een G-tech meeting ?![]()
Nu doet ie 0-100 in 3.66sec. Na aanpassingen (+150pk) minder dan 3.2?
Ik heb nog een setje slicks liggen. Ben reuze benieuwd.
- Joy
Je eigen Ferrari rollercoaster
Performancebox meeting uiteraard.

- Herman Gast
Volgende week weer een rondje (of 2) FerrariWorld, beetje wennen aan de G-krachtenJoy schreef:Je eigen Ferrari rollercoaster![]()

Een meeting in het voorjaar is een erg goed plan. Ik weet wel een rustige weg of dijkje....
Performance (video-Vbox) box zit ingebouwd, dat kan niet missen. Markus heeft de Driftbox even te leen voor zijn 650PK M3, en als Spexige klaar is, haal ik ook de Driftbox weer op.