Winterbanden en marketing

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Oof
Auto: Caddy 1.6 TDI

Re: Winterbanden en marketing

Bericht door Oof » 30 dec 2008, 21:05

wjn schreef:
SteV6 schreef:Ik denk eerlijk gezegd dat de SC3's slechts fractioneel meer asfalt nodig zullen hebben, dus ergens in de 36 meter. Blijft nog altijd een verschil van 1 tot 2 meter in het nadeel van de winterbanden staan ... Op droog!

Echter meten is zeker weten :lol:

SteV6
Die 2 cm per band (205 vs 225) scheelt zoals je zelf zegt ook al meters. Genoeg om het verschil te verklaren iig.

Vergelijk winterbanden - zomerbanden gaat daarom meestal al mank, omdat praktisch iedereen om wazige niet nader bewezen redenen smallere winterbanden neemt/aanraadt. Ik rij gewoon zomers en 's winters met de standaard bandenmaat rond.
Wat ik geleerd/gehoord heb hoef je niet moet grip te hebben met bredere banden soms zelf minder doordat je minder gewicht/druk hebt per vierkant cm2

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 30 dec 2008, 21:07

allen schreef:Kan iemand nu in het kader van de wetenschap der ongelovigen een brug beschikbaar stellen aan Stephan?!
Check..............

Alleen niet in Twente, maar in de Hoeksche Waard......
Genoeg polderwegen om eens te gaan testen lijkt me.... :mrgreen:

Wellicht dat ik dan gelijk mijn 4 winterbanden op velg kan verkopen aan degene die het nut er van inziet. :wink:
( ik in ieder geval wel, maar dit setje past nou eenmaal niet onder mijn wagen :( )

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 30 dec 2008, 21:19

Laat me even weten als er getest wordt in Twente. Dan kom ik ook even langs....................................

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 30 dec 2008, 21:21

Gewoon op een rotonde testen.....steeds harder rondjes gaan rijden, wie 't eerst eraf vliegt heeft verloren. :mrgreen:

Oof
Auto: Caddy 1.6 TDI

Bericht door Oof » 30 dec 2008, 21:22

romo schreef:Laat me even weten als er getest wordt in Twente. Dan kom ik ook even langs....................................
Haha word nog gezellig.
5-01-2009/12-01-2009 onder voorbehoud dan maar

Dickh.
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500

Bericht door Dickh. » 30 dec 2008, 21:27

Rij al jaren elke winter op winterbanden. Eind november gaan ze er onder en begin april mogen we weer in de opslag. Ook ik had vaak het idee dat het wel los zou lopen met de voordelen t.o.v. een zomerband. Tot dat ik vorig jaar 20 dagen demonstraties heb mogen geven voor Michelin. Het verschil was me toen toch wel heel duidelijk hoor. En omdat ik vrij toegang tot het RDW terein had heb ik toen ook gelijk de verschillende demonstraties met mijn eigen auto nagebootst met zowel zomet als winterbanden. Conclusie: nooit meer zonder.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 30 dec 2008, 22:06

Ik rij dus op Pilot sports en niet de smalste, vanmiddag ring Amsterdam ergens afslag Schiphol, pak de mooie 'klaverbladdoordraaier' waar 60 adviessnelheid staat op het droge rechtergedeelte met 90 ofzo, heb alles uitstaan, zeg tegen m'n vrouw en junior dat ze op moeten letten, vrouw kwebbelt door...heb daarbij 'iedereen'ingehaald die daar dik in de remmen ging, maar dat gebeurt wel vaker qua bochten 8) :mrgreen:

Geef op 't eind van de bocht full throttle met 80 in z'n 3, wat ik wilde, de kont gaat aan de haal op 'n prachtige manier tot ongeveer 130 mild scheef.

Neh met zomerbanden ben ik tevreden met deze kar.Zeer tevreden, veel beter wordt 't niet. Let it snow. :df:

Voor de rest geen problemen gehad. Heerlijke kare, heerlijk weer :banaan:

Ohja, reed wel weer dom lullend met moeder de vrouw met 110 ofzo door 'n camera daar waar je 100 mag gvd :bag:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 30 dec 2008, 22:12

Ben je nu je nieuwe setje banden ook al weer aan het oproken?................................Stoppen met roken gaat als voornemen voor het nieuwe jaar voor je waarschijnlijk niet op begrijp ik................ :mrgreen:

Robin

Bericht door Robin » 30 dec 2008, 22:13

Man dit is nog dezelfde achterset Robert, zit nog 'zat' profiel op. Zie begin volgend jaar wel eens weer.

ofzo. :mrgreen:

Mijn punt is wat Hylke ook zegt dat met dit droge prachtige winterweer IK weinig heb aan winterbanden, geen enkele rare actie meegemaakt vandaag in 't drukke Randstedelijke verkeer ook geen onderstuur ofzo.
Laatst gewijzigd door Robin op 30 dec 2008, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.

romo

Bericht door romo » 30 dec 2008, 22:15

Definieer "zat" ? :mrgreen:

Laat maar, ik vat hem..................................... :df:

Zoals vermeld; Met de E46 en met de E92 M3 altijd op de "standaard" sloffen probleemloos gereden, ongeacht de weersomstandigheden.................
Laatst gewijzigd door romo op 30 dec 2008, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin

Bericht door Robin » 30 dec 2008, 22:16

"zat"is Nandor met 3 glazen port of ik met 1 krat Heineken :beer:

Zit nu trouwens aan de Bitburger, moet nog ff zo'n Bitte ein Bit sticker scoren naast 't ichtus visje achterop de M. Vanwege de goede voornemens. LOL :mrgreen:

SteV6

Bericht door SteV6 » 30 dec 2008, 23:38

oof en romo, jullie krijgen na oud&nieuw PB van mij!

Misschien willen GTrene, Prescatore en Sjoerd ook een bakkie komen doen. Of hebben we nog meer leu oet Twente op DF?

Twentse minimeet met nieuwjaarsborrel en wat testjes lijkt me wel wat :mrgreen:

SteV6

romo

Bericht door romo » 30 dec 2008, 23:56

Lijkt me een prima plan...............................

Tim N

Bericht door Tim N » 31 dec 2008, 15:05

SteV6 schreef:Of hebben we nog meer leu oet Twente op DF?

SteV6
Jazeker, uit het pitorreske en altijd zonnige Hengelo :beer:
Kan ik eens kennis maken met mede "peutkop'n" van DF

Davy MR2DRIFT

Bericht door Davy MR2DRIFT » 02 jan 2009, 20:53

Ik ben 2 weken geleden met een Toyota Verso met Yokohama winterbanden naar Ischgl geweest en ik moet zeggen dat ik zeer positief verrast was. Op de autobaan sturen de banden erg goed, zelfs met 215 km/u. In de sneeuw was het helemaal een feest. Gewoon kunnen sturen en remmen op een laag sneeuw van 5 cm :shock: :shock: . Had ik eerlijk gezegd niet verwacht.

romo

Bericht door romo » 02 jan 2009, 21:08

In de sneeuw zal niemand het nut van winterbanden bestrijden....................................

Waar het om gaat; hebben winterbanden nut op Nederlandse wegen.

1 Als de temp onder de 7 graden Celcuis ligt ( Dit beweren de banden fabrikanten, maar als bakker beweer ik ook dat mijn brood het beste is :mrgreen: )

2 Als de wegen sneeuw en ijs vrij zijn, maar wel nat en vol met pekel liggen.

Dit moet getest worden.

Joop

Bericht door Joop » 02 jan 2009, 23:20

romo schreef:In de sneeuw zal niemand het nut van winterbanden bestrijden....................................

Waar het om gaat; hebben winterbanden nut op Nederlandse wegen.

1 Als de temp onder de 7 graden Celcuis ligt ( Dit beweren de banden fabrikanten, maar als bakker beweer ik ook dat mijn brood het beste is :mrgreen: )

2 Als de wegen sneeuw en ijs vrij zijn, maar wel nat en vol met pekel liggen.

Dit moet getest worden.
Afgelopen woensdag nog even een sportief rondje rivierengebied (Rhenen-Vianen-Rhenen) gedaan; buitentemp. -5gr C.; enkel dijkweggetjes, licht vochtig en hier en daar wat vuiligheid op de weg (krijg je met al die smalle weggetjes waar nog wel eens een bermpje gepakt wordt).

Auto van mij staat sinds dinsdag op de winterbanden, maar bij dit rondje rivierengebied wil de auto toch wel erg makkelijk de kont omgooien als je enthousiast (met opzet) flink op het gas gaat; best vermakelijk, maar geven wel aan dat de winterbanden het dan ook niet aankunnen. Op de natte klinkers had ik het met de breedset ook een uitbreeksituatie kunnen opwekken, dat is op de asfaltstukken toch een stuk minder het geval, weet ik van de koude dagen ervoor (toen nog op zomerbanden breedset).

Wat dat aangaat blijf ik bij mijn eigen mening: sneeuw en ijzige gladdigheid winterbanden; alle andere situaties gewoon het zomersetje, ook onder nul blijft het rubber nog redelijk soepel (en dat met runflat-rubber).

jaydee

Bericht door jaydee » 02 jan 2009, 23:45

Joop schreef:Afgelopen woensdag nog even een sportief rondje rivierengebied (Rhenen-Vianen-Rhenen) gedaan; buitentemp. -5gr C.; enkel dijkweggetjes, licht vochtig en hier en daar wat vuiligheid op de weg (krijg je met al die smalle weggetjes waar nog wel eens een bermpje gepakt wordt).

Auto van mij staat sinds dinsdag op de winterbanden, maar bij dit rondje rivierengebied wil de auto toch wel erg makkelijk de kont omgooien als je enthousiast (met opzet) flink op het gas gaat; best vermakelijk, maar geven wel aan dat de winterbanden het dan ook niet aankunnen. Op de natte klinkers had ik het met de breedset ook een uitbreeksituatie kunnen opwekken, dat is op de asfaltstukken toch een stuk minder het geval, weet ik van de koude dagen ervoor (toen nog op zomerbanden breedset).

Wat dat aangaat blijf ik bij mijn eigen mening: sneeuw en ijzige gladdigheid winterbanden; alle andere situaties gewoon het zomersetje, ook onder nul blijft het rubber nog redelijk soepel (en dat met runflat-rubber).
Wat heb je voor banden? Merk, type en maat van zomer en winter...

Als alle winterbanden-sceptici zich nou even afvragen met welke criteria de banden zijn uitgezocht... Van de winterband die de Profile of Euromaster toevallig in de aanbieding had toen je voor winterbanden kwam shoppen, moet je nou eenmaal niet dezelfde prestaties verwachten als van je met veel zorg uitgezochte UHP zomerband.

Zoals eerder geroepen maakt de snelheidscodering al heel veel verschil in bijvoorbeeld stuurprecisie.
Je hebt tegenwoordig ook banden die minder op pure sneeuw-/ijsprestaties gericht zijn, maar meer op asfalt bij winterse omstandigheden: Pirelli Sottozero, Vredestein Wintrac en vast nog meer. Dit zijn meestal banden die ook in "exotische" maten beschikbaar zijn (grote diameter en breedte).

Mijn ervaring (ik beperk me even tot winterse omstandigheden in Nederland):
- Toyo Snowprox S950, 205/55/16 H -- soft, weinig precisie en zijdelingse grip, wel goede remprestaties, weinig verschil bij hogere temperaturen (zelfs 15 graden) en enorm slijtvast (3 seizoenen = 60000 km!)
- Vredestein Wintrac Extreme, 205/55/16 V -- in alles beter dan de Toyo's, maar veel zachter dus duidelijk mindere prestaties bij hogere temperaturen (10+ graden) en het zal mij benieuwen hoe lang ze meegaan
- Conti SportContact 2, 225/45/17 Y -- behoorlijk hard rubber dat duidelijk een (relatief) zware auto nodig heeft (veel klachten over gelezen op Seat-Online, maar onder mijn V6 van 1475 kilo doen ze het 's zomers prima) en bij lage temperaturen minstens 5 kilometer rijden nodig heeft om zelfs maar weer rond te worden! Deze banden zijn echt niet geschikt voor winterse omstandigheden!

Groeten,
Jaydee

Joop

Bericht door Joop » 03 jan 2009, 00:34

Heb zelf Dunlop Wintersport 3D in de maat 205/55 R16H als winterset (volgens de ADAC en ANWB al drie jaar op rij de beste band uit de test, vandaar ook deze keuze)

Als zomerset: Michelin Pilot Sport 2 RFT in de maat 225/40R18Y voor en 255/35R18Y achter.

Snelheidscodering is inderdaad ook van invloed. Merk zelf dat de zijwang een stuk soepeler is dan één categorie hoger en is daarmee deels de reden waarom de auto beweeglijker reageert.

Pescatore

Bericht door Pescatore » 03 jan 2009, 01:45

SteV6 schreef:oof en romo, jullie krijgen na oud&nieuw PB van mij!

Misschien willen GTrene, Prescatore en Sjoerd ook een bakkie komen doen. Of hebben we nog meer leu oet Twente op DF?

Twentse minimeet met nieuwjaarsborrel en wat testjes lijkt me wel wat :mrgreen:

SteV6
Count me in! :)

Coen

jaydee

Bericht door jaydee » 03 jan 2009, 17:44

Joop schreef:Heb zelf Dunlop Wintersport 3D in de maat 205/55 R16H als winterset (volgens de ADAC en ANWB al drie jaar op rij de beste band uit de test, vandaar ook deze keuze)

Als zomerset: Michelin Pilot Sport 2 RFT in de maat 225/40R18Y voor en 255/35R18Y achter.

Snelheidscodering is inderdaad ook van invloed. Merk zelf dat de zijwang een stuk soepeler is dan één categorie hoger en is daarmee deels de reden waarom de auto beweeglijker reageert.
Nogal een veschil in mijn ogen... Ik ben benieuwd hoe de beleving zou zijn met de Dunlops in de maatvoering van de Michelins. Of andersom.

Mijn vorige Leon (1.6 105 pk) op standaard 195/65/15 Conti PremiumContact was een dweil vergeleken met de 205/55/16 Conti SportContact die ik kocht om de lichtmetalen wielen. Vooral de diameter van de velg (stugheid van de wang) heeft heel veel invloed :idea:

SteV6

Bericht door SteV6 » 03 jan 2009, 19:29

Ik heb voor de winterbanden ook geen stalen velgen genomen omdat die veel meer vervormen onder laterale belasting dan lichtmetalen velgen. Bijkomend voordeel is dat het optisch wat netter staat.

Daarnaast heb ik altijd gereden met een winterband met V-codering. Het is wat duurder, maar daar krijg je een veel beter weggedrag voor terug. En in Duitsland hoef ik niet op te letten of je niet te lang te hard rijdt met een klapband tot gevolg. Ondank fors gebruik haal ik toch gemiddeld 40K km uit een setje winterbanden ...

SteV6

Dutch

Bericht door Dutch » 03 jan 2009, 19:56

jaydee schreef:- Toyo Snowprox S950, 205/55/16 H -- soft, weinig precisie en zijdelingse grip, wel goede remprestaties, weinig verschil bij hogere temperaturen (zelfs 15 graden) en enorm slijtvast (3 seizoenen = 60000 km!)
Komt wel redelijk overeen met mijn ervaringen (ik heb ze onder de ST, bijna zelfde maat, 205/45 R16), maar wat bedoel je precies met 'weinig verschil'? Ik vind ze inderdaad niet al te veel precisie hebben, maar dat neemt boven de 6 graden enorm snel toe. Rond de 10 graden zijn het al echt kauwgomballen waarop het absoluut geen lolletje is om op te rijden. Zo met deze temperaturen vallen ze me eigenlijk nog mee. Gelukkig maar, want ik was er de vorige 'winter' helemaal niet blij mee.

De Goodyear UltraGrips die onder de Octavia zitten (205/55 R16), vind ik stukken beter. Steviger, secuurder en ze blijven goed tot boven de 10 graden. Ze vervangen de Potenza RE050A's (225/45 R17), die het trouwens op lage temperaturen vrij goed blijven doen. Heel wat beter dan de Nero's (205/40 R17) van de ST, die onder een graad of 4 echt stuiterballen worden en een groot deel van hun precisie verliezen. Kortom, eigenlijk zou ik 's winters de Goodyears onder de ST moeten hebben en pas bij echte kou de Toyo's onder de Skoda. Maar ja, verkeerde maten.

Allebei zijn ze trouwens behoorlijk slijtvast, wat al inderdaad genoeg zegt over het verschil met het UHP-zomerrubber. Ik rij al vijf jaar met de UltraGrips en die kunnen nog wel vijf jaar mee...

Joop

Bericht door Joop » 03 jan 2009, 21:33

jaydee schreef:
Joop schreef:Heb zelf Dunlop Wintersport 3D in de maat 205/55 R16H als winterset (volgens de ADAC en ANWB al drie jaar op rij de beste band uit de test, vandaar ook deze keuze)

Nogal een veschil in mijn ogen... Ik ben benieuwd hoe de beleving zou zijn met de Dunlops in de maatvoering van de Michelins. Of andersom.

Mijn vorige Leon (1.6 105 pk) op standaard 195/65/15 Conti PremiumContact was een dweil vergeleken met de 205/55/16 Conti SportContact die ik kocht om de lichtmetalen wielen. Vooral de diameter van de velg (stugheid van de wang) heeft heel veel invloed :idea:
Heb afgelopen jaren met 17" zomerset gereden, weliswaar ook een breedset met dezelfde Michelins (met normaal rubber; geen RFT dus), maar overgang is wat dat betreft gelijk aan de overgang tussen de 18" zomerset en 16" winterset. Dat is ook één van de redenen waarom ik niet heel snel wissel.

Btw: de winterset is ook v.v. lichtmetaal velgen.

Bovendien heeft het geen enkele zin om (in mijn geval) winterbanden in 18" breedset formaat onder je auto te leggen, want dan kun je net zo goed op je zomersetje blijven doorrijden; dit schiet het gebruiksdoel voorbij. Er moet namelijk meer beweging in de band zitten om meer grip te kunnen generen tijdens de winterse omstandigheden (sneeuw en ijzel). Wanneer een auto begint te glijden op de stijve zomerbanden in winterse omstandigheden zal de slip juist versterkt worden; terwijl bij de soepelere zijwangen (door één of twee maatjes kleiner) de glijbeweging langzaam afgeremt wordt (dat is ook als een soort van 'instablilteit' merkbaar; auto is nl. veel beweeglijker).

jaydee

Bericht door jaydee » 04 jan 2009, 00:06

Dutch schreef:Komt wel redelijk overeen met mijn ervaringen (ik heb ze onder de ST, bijna zelfde maat, 205/45 R16), maar wat bedoel je precies met 'weinig verschil'? Ik vind ze inderdaad niet al te veel precisie hebben, maar dat neemt boven de 6 graden enorm snel toe. Rond de 10 graden zijn het al echt kauwgomballen waarop het absoluut geen lolletje is om op te rijden. Zo met deze temperaturen vallen ze me eigenlijk nog mee. Gelukkig maar, want ik was er de vorige 'winter' helemaal niet blij mee.
Ik vond de Toyo's bij hogere temperaturen juist vrij constant. De Vredesteins die ik nu heb, leveren juist heel duidelijk in rond/boven de 10 graden. Misschien zijn ze bij lage temperaturen zoveel beter dan de Toyo's dat het juist daardoor opvalt?

Joop, jij geeft precies aan waarom het goed is om winterbanden een maatje kleiner en smaller te nemen. Maar ik gaf juist aan dat dat dus wel leidt tot mindere dynamische prestaties op droog of alleen nat asfalt.
Niks persoonlijks vwb jouw keuze overigens, hoor...

Plaats reactie