Napraten [19 september 2007] DF@CPZ deel II

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Plaats reactie
Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 22 sep 2007, 12:53

Ik wilde ook iets posten, maar het stond er al. :lol:
Hielke schreef:Denk dat we het er allemaal wel over eens zijn dat het hebben van FUN, op welke manier ook, zolang het maar met respect voor de andere deelnemers en hun spullen is, de belangrijkste insteek van de DF circuitdagen hoort te zijn. En van wat ik tot nu toe gezien heb verloopt dat uitstekend.

Met instructie, zonder instructie, het doet er niet toe. En het hoort er ook helemaal niet toe te doen of je met een knakenbak aan komt zetten of niet. Zolang je in je 1000 of 200.000 euro auto je knakenbak instelling maar thuis laat. Ik kan je op een briefje geven dat er een moment komt dat mensen op hun gedrag (race acties in een non race) moeten worden aangesproken. Dat heeft heel weinig met de waarde van hun auto te maken. Dat zit in de natuur van ons mensenbeestjes. Maar we moeten in zo'n geval nooit bang zijn elkaar op dat gedrag aan te spreken. Samen moet je het opredden, samen moet je het netjes houden.
Goed verhaal!

DDX

Bericht door DDX » 22 sep 2007, 12:58

les geleerd voor volgende keer; reserve bobine meenemen
vanmorgen vervangen en auto heeft weer vol vermogen.... :D

RVV

Bericht door RVV » 22 sep 2007, 13:56

Huub knakenbakken moet je zien als auto's die ingezet worden waarmee niks op het spel staat qua auto en gevoelswaarde..

Stel dat ik mijn M3 CS in de barrels zou rijden dan zou ik daar heel goed ziek van zijn. Daarom rij ik ook met een behoorlijke reserve op Zandvoort. Of ieder ander willekeurig circuit. Maar stel dat ik niet zou willen kan ik overwegen een auto te kopen voor weinig geld, waarmee ik wel voluit ga, wel veel meer risico durf te nemen, want als het dan toch onverhoopt fout mocht gaan jens ik geen mooie auto in elkaar maar een die ik bewust heb gekocht voor hat aangaan van risico's.

Knakenbak slaat niet op een oudere auto, maar op een auto die best kort mag worden gereden, liever niet natuurlijk..

Knakenbak rijders nemen bewust danwel onbewust veel meer risico, en dat is nou niet wat we niet willen, want niemand ziet een knakenbak graag in zijn mooie auto jagen die hij even aan het uitlaten is op Zandvoort.

Als jouw eigen e30 je normale dagelijkse auto is, dan is dit geen knakenbak, gebruik je hem alleen maar voor circuit rijden en het boeit niet zoveel of je hem kort rijd is het een knakenbak.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 22 sep 2007, 14:02

Laten we het dan gewoon beukhok noemen, zelfde idee, maar komt op het platte internet misschien wat beter over dan knakenbak. :lol:

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 22 sep 2007, 14:08

Nog een kleine opmerking:

Ik merkte af en toe als ik achter iemand zat dat men net even harder ging *(opjaag gevoel) en soms te hard waardoor ik kleine foutjes zag wat kan resulteren in grote fouten *(Scheivlak bijvoorbeeld) ga niet over je grens heen van je kunnen, ik laat dan bewust het gas los om iemand 'de ruimte' te geven waardoor ze weer lekker met DF bezig zijn.

Ik heb mega lol gehad die dag jaren lang niet meer op een circuit gereden maar helemaal in mijn element met de MR2

allen

Bericht door allen » 22 sep 2007, 14:11

Peter Tunissen schreef:Laten we het dan gewoon beukhok noemen, zelfde idee, maar komt op het platte internet misschien wat beter over dan knakenbak. :lol:
Gezien het geld wat in sommige auto's zonder ook maar 1 mooi carrosseriedeel zit, idd een betere benaming.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 22 sep 2007, 14:13

ps. volgende keer neem ik mijn knakenbak mee de M3 GT 8)

RVV

Bericht door RVV » 22 sep 2007, 14:16

beukhok vind ik ook prima..

Hubert D

Bericht door Hubert D » 22 sep 2007, 14:29

Jaja ik snap m wel :lol:

Mijn auto is ook al genoeg knakenbak en museumbak genoemd, als dat voor de gein is lach ik daar net zo hard om. Maar als je constant hoort E30/75 etc. is knakenbak dan voelen sommige serieuze mensen zich straks ook niet meer welkom. Dat was een beetje mijn punt.

Zolang je met auto's ouder dan 5 jaar mee mag doen is het nog goed :wink:
[\offtopic beukklasse]

DDX

Bericht door DDX » 22 sep 2007, 14:32

'knakenbak' heb ik ook wel eens gezien bij vrijrijden.nl
was een 996 turbo, eigenaar ging redelijk op de grens door iedere bocht (hapte soms zelfs zand met achterkant)

toen iemand hem in de pits vroeg of hij niet bang was om de auto af te schrijven; 'nee niet echt, koop ik gewoon weer een nieuwe'

tja :lol:

Ruud Bosch

Bericht door Ruud Bosch » 22 sep 2007, 14:33

Rico v Velzen schreef:knakenbakken moet je zien als auto's die ingezet worden waarmee niks op het spel staat qua auto en gevoelswaarde..

Knakenbak slaat niet op een oudere auto, maar op een auto die best kort mag worden gereden, liever niet natuurlijk..

.... gebruik je hem alleen maar voor circuit rijden en het boeit niet zoveel of je hem kort rijd is het een knakenbak.
Wel zinnig deze discussie.

Puur sec qualificeer je mijn groene ascona dus als knakenbak, er staat inderdaad qua geld en gevoelswaarde niet veel op het spel. Dat is ook waarom ik er wel het circuit mee opga en met de andere auto's niet.

Je loop namelijk een groter en onverzekerd risico op een circuit dan elders.

Ik schreef het al eerder (net als een aantal anderen): het zit hem meer in de mentaliteit van de rijder, en dus het respect voor *andermans* materiaal.
Ondanks dat er qua geld en gevoelswaarde weinig aan mijn circuit-auto verloren kan gaan, is deze auto uitdrukkelijk geen beukhok.

Vandaar dat ik me in de term beukhok beter kan vinden dan knakenbak.

Ruud Bosch

Bericht door Ruud Bosch » 22 sep 2007, 14:39

Hubert Duijzer schreef: Maar als je constant hoort E30/75 etc. is knakenbak dan voelen sommige serieuze mensen zich straks ook niet meer welkom. Dat was een beetje mijn punt.

[\offtopic beukklasse]
Zeer terechte opmerking Hubert.

Ik heb vooraf bij Peter geinformeerd of ik met deze auto wel welkom zou zijn op de DF-circuitmiddag.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 22 sep 2007, 14:41

Volgens mij begrijpen we elkaar allemaal erg goed en hoeven we ons voorlopig geen zorgen te maken over knakenbakken/beukhokken/ragbakken/Opel Speedsters

:wink: @Maik

Alles is wel gezegd en in het draadje over Heel & Toe gaan we verder over die rijtechniek.

Rico hoeft het niet te leren want die heeft een SMG en dan zou je wel kunnen gaan leren om met links te remmen, want dat is fantastisch met dat systeem. Maar dat moet je wel willen... Hij wil dat niet, want hij heeft zo plezier zat. En dat kan ik volledig begrijpen.

Anyway, ik vond woensdag zeer geslaagd vanwege de discipline, maar toch zagen ik en anderen wat situaties op de baan die maar nét goed gingen. O.a. Cor + 911 Turbo bij bos uit. De Turbo reed een complete buiten-binnen-buiten lijn en Cor dacht, net als wij, dat de Turbo ruimte liet, maar opeens ging die toch vol op de apex af en Cor hield daar gelukkig rekening mee, dus van echt afsnijden/kans op schade was geen sprake.

Dus naast Rob Slotemaker + Scheivlak, zou ik ook Kuhmo-Bos Uit als niet-inhaal-zone willen bestempelen. Kan echt goed fout gaan als iemand daar een 'gaatje' ziet, die er achter gezien niet was.

Jacco noemt hierboven ook het gas los laten voor achteropkomend verkeer. Doe dat aub als beginner alleen op de rechte stukken! Of schakel sneller op, dan komen ze ook wel voorbij. Dan kan er vrij weinig gebeuren. Ik zag een aantal mensen in een snelle bocht van het gas gaan, dat zorgt echt voor veel onbalans in je auto. Moet je niet willen.

René weet nu wat het is om bovenaan de Slotemaker van het gas te gaan. Gaat allemaal net goed, maar als de snelheden over een tijdje hoger liggen wordt het echt spannend in zulke situaties.

Ik heb er alle vertrouwen in dat we de volgende keer wederom een topdag zullen hebben met gedisciplineerde rijders en wellicht dat een aantal ook weer veel leren en progressie boeken. Dan wordt het alleen maar geslaagder in mijn ogen.

In bijna 2 jaar tijd is er een mooi clubje mensen ontstaan hier, met een bovengemiddeld wagenpark. Ik hoop dat we daar nog lang van kunnen genieten, op en naast de baan.

Ruud Bosch

Bericht door Ruud Bosch » 22 sep 2007, 14:46

duifjes.com schreef:Nog een kleine opmerking:

Ik merkte af en toe als ik achter iemand zat dat men net even harder ging (opjaag gevoel) en soms te hard waardoor ik kleine foutjes zag wat kan resulteren in grote fouten
Dat is inderdaad het lastige dilemma als je als als langzamere auto een snellere achter je krijgt.

Dat is ook een van de redenen om relatief snel plaats te maken:
je kunt je weer concentreren op waar je zelf mee bezig bent ipv ook nog continu in de spiegels te moeten loeren of en wanneer de ander er voorbij denkt te gaan. En de ervaring met andere circuitevenementen is dat niet iedereen het beste moment af wenst te wachten.
Woensdag ging dat overigens prima.

RVV

Bericht door RVV » 22 sep 2007, 14:57

Ruud Bosch schreef:
Wel zinnig deze discussie.

Puur sec qualificeer je mijn groene ascona dus als knakenbak, er staat inderdaad qua geld en gevoelswaarde niet veel op het spel. Dat is ook waarom ik er wel het circuit mee opga en met de andere auto's niet.
Haha grappig,, toen ik jou auto zag op Zandvoort, dacht ik alles behalve knakenbak/beukbak. Zag jou auto juist als klasieker die door een liefhebber op een leuke plek werd uitgelaten.

Overigens wil ik er gelijk bij zeggen dat ik bij geen enkele deelnemers afgelopen woensdag het gevoel had dat ze met een knakenbak/beukbak kwamen aantreden.

Mij betoog slaat ook voornamelijk op de toekomst, gekoppeld aan deze discussie.

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 22 sep 2007, 17:40

wat ik persoonlijk ook erg leuk zou vinden is dat er meer camera's kunnen worden opgesteld langs het circuit. Op deze manier is het gewoon erg leuk om jezelf te zien rijden en kan je vaak ook goed de verschillende lijnen bestuderen.

Wellicht mogelijk om volgende keer meer mensen een camera te laten meenemen (met statief) en deze met de marschalls mee te geven???

Corvette

Bericht door Corvette » 22 sep 2007, 17:45

Complimenten aan een ieder die aan deze discussie meedoet, want hiermee zal het de vriendschappelijke band alleen maar versterken.
Volgens mij is dit forum uniek voor wat betreft het respect hebben voor elkaar en elkaars equipment, want anders zouden we niet 9 pagina's wijden aan dit onderwerp.
Wat de wagens zelf betreft en de bijbehorende waarde van die hokken boeit mij eigenlijk niet zo. Kijk nou naar dat barrel van Harry ..... komt daar met een ding van 80 jaar oud....nou :?: ...... :mrgreen:

Het respect voor elkaar is hier 100 %

daarom bevalt het me hier ook zo.......respect staat bij mij bovenaan. En met wat voor hok je aan komt zal me worst wezen.

Vriendelijke groet

Corvette

Oh ja.... wat betreft die porche turbo vlak voor het bosuit dat ging goed. Het zag er wellicht gevaarlijk uit, want het gat wat er ontstond was er ineens toch niet, maar een ronde eerder deed ie hetzelfde dus ik was voorbereid zoals je zelf gezien hebt Dennis. Maar dit had even niets met respect, maar met ervaring te maken. Of noem het marge. Ook in het dagelijkse verkeer hou ik rekening met vreemde manouvres van anderen en doe dat zelfs ook op een circuit. Nou ja......zo heeft iedereen wat.
Dennis ik zou het trouwens heel erg leuk vinden als je eens een keer bij mij in zou stappen. En wees maar gerust ik schakel niet van 5 naar 2 bij 240 :mrgreen:

Berthil

Bericht door Berthil » 22 sep 2007, 18:01

Ruud Bosch schreef:Vandaar dat ik me in de term beukhok beter kan vinden dan knakenbak.
Mee eens :)

Over 15 jaar is mijn Mini ook een knakenbak maar nog steeds geen beukhok.

Roel SpeedCars

Bericht door Roel SpeedCars » 22 sep 2007, 18:14

wimprezawrx schreef: Roel, Hoe is het met de home video :?: :wink:
Volgende week heb ik als het goed is het filmateriaal van de dag, wat mijn broer heeft gemaakt, zal zoveel mogelijk online zetten :)

Uiteraard in het juiste topic.

Roel.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 22 sep 2007, 18:55

@Cor: Dat gaan we nog steeds doen ja! Ik kijk er nog steeds naar uit in ieder geval, moet ik dan mijn Sonja Bakker instructieboekje meenemen? :wink:

En idd, dankzij jouw voorzichtigheid was er niets aan de hand. Maar ik ken mensen, die er nu niet bij waren, die in dat 'gat' zouden zijn gedoken met hartslag op 200 en dan met 300 bpm het Bos Uit zouden vliegen. :P

Hielke

Bericht door Hielke » 22 sep 2007, 20:37

@ Cor, je begrijpt dat we deze actie nog steeds op video getoond moeten krijgen he. Het hele uur!! :D :wink:

Nog even wat notities over deze zeer geslaagde dag. Banden, en dan met name het verschil tussen semi slicks en gewone banden. Ik heb de theorie omtrent die verschillen danig moeten herzien. Voorheen geloofde ik dat de verschillen tussen semi's en sportbanden minimaal 3 seconden zouden zijn. Nu twijfel ik. In de video hieronder zie je Andre met z'n 130i een 2.11 rijden. Met passagier. En met Goodyear NCT-5 banden op de vooras en Wanli "driftbanden" op de achteras. De Wanli's waren nagenoeg op het eind van hun leven en de NCT's staan ook niet als echte sportbanden, zoals bijv. een Bridgestone RE50a dat wel moet zijn, bekend. Het rondje van 2.11 had door verkeer ook heel goed een 2.10 kunnen zijn. Vorige maand heeft Andre met dezelfde auto, met passagier en met Yokohama's semi slicks, en met agressieve remblokken op de vooras, een lage 2.08 gereden. Dat is een theoretisch verschil van slechts 2 seconden!!!

http://www.driving-fun.com/media/movies/hielke.wmv

Ik denk dat het verschil tussen semi's en normale banden dan toch vooral in de duurzaamheid tijdens trackdays gezocht moet worden. Niet beslist in snellere rondetijden. Ik kan het gezien het geleverde bewijs niet anders uitleggen.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 22 sep 2007, 20:51

Tsja ik weet het niet zo goed.

Misschien ook een hoop te wijten aan het merk wat je hebt. Sommigen zitten bijna tegen een echte slick aan, anderen zijn zeg maar een omhoog gevallen straatband. Wat ze tegenwoordig als semi slick verkopen zit ook een hoop verschil tussen.

Tussen koude en warme semislick scheelt soms al 2-3 sec per rondje volgens mij. Maar dat kan ook een kwestie van vertrouwen zijn, je durft al snel meer als ze meer vertrouwen bieden.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 22 sep 2007, 20:55

Volgens mij is het met gewone straatbanden ook veel eerder over qua snelheid dan met semi-slicks, eigenlijk net zoals het verschil tussen goede remmen en standaard remmen.
Rij er één snel rondje mee en het verschil is bijna niks, rij er tien snelle rondjes mee en ga het elfde rondje het verschil meten en dat is dan stukken groter.
Ik heb tenminste nog nooit van smerende slicks of semi-slicks gehoord en bij straatbanden is dat toch eerder regel dan uitzondering.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 22 sep 2007, 22:17

2 sec. op Zandvoort is in mij ogen serieus veel verschil.

Straatbanden = bagger op een circuit ik reed met Yokohama Advan 538 3mm profiel ongeveer en na 3 ronden is het te warm en eigenlijk niet meer lekker rijden te veel glijden.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 22 sep 2007, 23:34

@hielke: Met mijn 325 reed ik op Zandvoort ooit een hele hoge 2.06 (zeg maar 2.07, geklokt door iemand met een gsm) op straatbanden waarmee ik 100 rondjes Ring had afgelegd (wel belachelijk veel grip voor bandjes van 50 euro p/s).
In de 325 cup reden Remmo Niezen en Peter Popeijus een hele nette 2.04 op semi slicks. De ronde van Niezen is volgens mij het ronderecord in de 325 cup vorig seizoen. Het gaat dan op de Toyo R888 cupbanden in de maat 205-50-15. Het verschil in grip merk je wel goed ten opzichte van mijn straatbandjes 195-50-15.

Met semi's glijdt de auto niet meer. En dat heeft voor mij voor en nadelen. Het voordeel is grip natuurlijk. Het nadeel van die grip is dat je 'huidige' onderstel meer te verduren krijgt en eigenlijk ongeschikt wordt. Neem deze foto:

[img:1921:609]http://img223.imageshack.us/img223/4095 ... telca7.jpg[/img]

Tijdens deze dag voelde ik voor het eerst in de nieuwe setup: stijvere kooi + semislicks hoe week het onderstel wordt op een circuit. Overhellen deed de 325 altijd wel in zijn N'ring setup, maar door de toegenomen grip willen de banden wel rechtsaf, maar de koets wil rechtdoor. Als je begrijpt wat ik bedoel. Ik was sneller als ik op een sliphoek kon rijden, maar met zo'n setup als op de foto kan dat gewoon niet. Niet bij 40 graden buitentemperatuur in ieder geval, zoals die dag. 8)

Ik verwacht dat ik die 3 seconden verschil alleen goed kan maken door montage van semi-slicks, de nieuwe kooi, sperdiff, lichtere auto en verbeterde skills als rijder.

Moraal van het verhaal: Semi slicks brengen niet zoveel voordeel als veel mensen denken ten opzichte van hele goede straatbanden. Zeker icm met een 'standaard' onderstel.

MAAARRRR dat is puur als je redeneert vanuit het rijden op de ideale lijn!

Ga je racen, dan heb je geen fuck aan straatbanden, dan wil je (semi) slicks*, want dan rijd je racelijnen. Juist dán zie je opeens het hele grote voordeel van die semi slicks. De verschillen bij dat soort lijnen en andere race acties, worden dan opeens erg groot tussen semi slicks en straatbanden. En zoals je al zei: ze blijven veel langer goed.

*En regenbanden bij een natte baan.

Plaats reactie