Smart Roadster
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
@Stéphane,@Michel: Wat is een van Kronenburg systeem? Kun je daar iets over uitleggen misschien?
http://www.vankronenburg.nl/ of http://kms.vankronenburg.nl/ is een NL bedrijf die een vrij te programeren motormanagement verkopen, en na inbouw deze eventueel afstellen/programeren voor je auto. Door de plaatsing van een display in de auto, en de diverse sensoren kun je de waarden monitoren, en zelfs loggen. Systeem zit nu op mijn M3 na motor revisie en tuning http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=283
Michel
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
Aha, probleem met smarts is alleen dat er heel veel electronica met elkaar samenhangt. Lastig om daar een alternatief systeem voor in te bouwen. Dan zou je het Bosch systeem in zijn geheel moeten vervangen, ook voor de aansturing van de versnellingsbak etc. Dat wordt lastig en daarmee heel erg kostbaar vrees ik.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
De speakers worden komende zaterdag vervangen door Focal Polyglass 130 V Slim, dat is hetzelfde als wat ik in mijn Brabus heb maar dan een nieuwer en beter model zelfs nog.Stéphane schreef:Over de Alpine speakers ben ik inmiddels minder tevreden dan eerst. In vergelijking met wat er in de Brabus zit (Focal) is het net-niet. Die gaan er dus binnenkort weer uit.
....
Verder vandaag nog even overlegd over de drijfstangen. Die staan echt al maanden in bestelling. Mijn tuner heeft nu een ander adres gevonden die zowel de drijfstangen als nieuwe zuigers kunnen maken. En dan wel op korte termijn, 2-3 weken is nu afgesproken. Deze worden dan weer gebalanceerd op de krukas, dus dat moet dan ook wel goedkomen.
Over de drijfstangen en zuigers nog steeds geen concreet nieuws, dus daar moet ik dit weekend ook maar weer eens even achteraan gaan. Echt een langdurig traject inmiddels. In juli opdracht gegeven namelijk...
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
Weer tijd voor een update. De drijfstangen en zuigers zijn dan nu (eindelijk) in productie. Naar mijn verwachting zouden ze dan volgende week ergens klaar moeten zijn.
Ondertussen ook de speakers weer vervangen. Bij mij moet het pakket compleet zijn. Ik heb nu in de Brabus de 130CA van Focal en in de zwarte de 130 V Slim ook van Focal.
[img:630:325]http://www.hifilabor.de/images/products/foc_130v2.jpg[/img]
Deze laatste zijn beter dan die in de Brabus, dus in de zwarte is het nu ook meer dan goed geluid. Daarnet nog even een paar testnummers afgespeeld en bij lekker lage bas trillen de deurpanelen er nu zo haast vanaf
Echt heel erg tevreden over deze Focal speakers en de perfecte montage. Duidelijke verbetering t.o.v. de Alpines en ik ben blij dat ik het heb gedaan.
Later meer op het motorische front
Ondertussen ook de speakers weer vervangen. Bij mij moet het pakket compleet zijn. Ik heb nu in de Brabus de 130CA van Focal en in de zwarte de 130 V Slim ook van Focal.
[img:630:325]http://www.hifilabor.de/images/products/foc_130v2.jpg[/img]
Deze laatste zijn beter dan die in de Brabus, dus in de zwarte is het nu ook meer dan goed geluid. Daarnet nog even een paar testnummers afgespeeld en bij lekker lage bas trillen de deurpanelen er nu zo haast vanaf

Later meer op het motorische front

- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
Net n.a.v. een vraag van Maik nog even weer eens zitten rondpluizen op de Duitse roadster-website. Ik heb een tijdje geleden een filmpje op Internet gezien van een getunede roadster die de begrenzer induikt op topsnelheid, wat ongeveer op 220 km/u neerkomt bij 6500rpm.
Nu wil het geval dat smart de 45Kw en de 60Kw/74Kw versies verschillende versnellingsbak-verhoudingen heeft gegeven. Het typische is namelijk dat de 45Kw-versie namelijk langer is voor de 4e, 5e en 6e versnelling. Ik wist dit al, dit is namelijk mede een reden voor het feit dat ik een 45Kw heb gekocht. Nog afgezien van allerlei andere zaken die wel op een 60Kw zitten die er toch allemaal afgaan of niet nodig zijn.
Het komische wat ik hierdoor straks met mijn zwarte roadster bij een gelijk toerental van b.v. 6000rpm 236 km/u in zijn 6 kan rijden t.o.v. van 'maar' 200 km/u in dezelfde versnelling bij de Brabus.
Afgezien van het feit of hij straks zoveel vermogen/koppel heeft bij het juiste toerental om dat te kunnen halen is het wel erg handig omdat je daardoor niet in de problemen komt op hogere snelheden. In die zin is de 60/74Kw versnellingsbak precies goed voor de niet aangepaste roadsters, maar als je er wat mee gaat doen houdt het dus op een bepaald moment gewoon op met de versnellingsbak. Theoretisch zou ik met de Brabus maximaal 'maar' 216 km/u kunnen halen terwijl de zwarte dan nog door kan tot 255 km/u.
Dit is trouwens nog een dyno van mijn Brabus van vorig jaar, om een idee te geven over de vermogens/koppelopbouw:
[img:800:610]http://www.8200rpm.com/gallery/stephane ... brabus.jpg[/img]
Omdat de zwarte straks in de basis dezelfde componenten heeft als de Brabus, met dan nog verbeteringen daarop, geeft het ook wel een idee waar dat heen moet gaan.
Nu wil het geval dat smart de 45Kw en de 60Kw/74Kw versies verschillende versnellingsbak-verhoudingen heeft gegeven. Het typische is namelijk dat de 45Kw-versie namelijk langer is voor de 4e, 5e en 6e versnelling. Ik wist dit al, dit is namelijk mede een reden voor het feit dat ik een 45Kw heb gekocht. Nog afgezien van allerlei andere zaken die wel op een 60Kw zitten die er toch allemaal afgaan of niet nodig zijn.
Het komische wat ik hierdoor straks met mijn zwarte roadster bij een gelijk toerental van b.v. 6000rpm 236 km/u in zijn 6 kan rijden t.o.v. van 'maar' 200 km/u in dezelfde versnelling bij de Brabus.
Afgezien van het feit of hij straks zoveel vermogen/koppel heeft bij het juiste toerental om dat te kunnen halen is het wel erg handig omdat je daardoor niet in de problemen komt op hogere snelheden. In die zin is de 60/74Kw versnellingsbak precies goed voor de niet aangepaste roadsters, maar als je er wat mee gaat doen houdt het dus op een bepaald moment gewoon op met de versnellingsbak. Theoretisch zou ik met de Brabus maximaal 'maar' 216 km/u kunnen halen terwijl de zwarte dan nog door kan tot 255 km/u.
Dit is trouwens nog een dyno van mijn Brabus van vorig jaar, om een idee te geven over de vermogens/koppelopbouw:
[img:800:610]http://www.8200rpm.com/gallery/stephane ... brabus.jpg[/img]
Omdat de zwarte straks in de basis dezelfde componenten heeft als de Brabus, met dan nog verbeteringen daarop, geeft het ook wel een idee waar dat heen moet gaan.
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Wow, 130Nm! Die 535DD's laat jij dus ruim achter je op de tussensprints Stephane 8)
Naar hoeveel vermogen ga jij de smart uiteindelijk tunen ongeveer? 230km/h is vrij hard namelijk, daar moet je denk ik wel 160pk voor uit het 3pittertje gaan porren
Weet je wat het frontaal oppervlak en Cw waarde van je roadster is, dan kan ik voor je uitrekenen hoeveel pk je bij 230km/h nodig hebt...

Naar hoeveel vermogen ga jij de smart uiteindelijk tunen ongeveer? 230km/h is vrij hard namelijk, daar moet je denk ik wel 160pk voor uit het 3pittertje gaan porren

Weet je wat het frontaal oppervlak en Cw waarde van je roadster is, dan kan ik voor je uitrekenen hoeveel pk je bij 230km/h nodig hebt...
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
Briljante website, dat Duitse roadster-board. Echt alle informatie staat er op. Roadster is niet bijster aerodynamisch trouwens, zeg maar gewooon compleet niet:Maik schreef:Weet je wat het frontaal oppervlak en Cw waarde van je roadster is, dan kan ik voor je uitrekenen hoeveel pk je bij 230km/h nodig hebt...
Luftwiderstandsbeiwert cW: 0,408
Stirnfläche A (m²): 1,582
Luftwiderstandsindex A*cW (m²): 0,645
Dat dit zo is, is trouwens goed te zien als het geregend heeft. Druppels die bij vertrek op de kofferbak liggen, liggen er bij aankomst nog steeds. Ook al heb je er 120+ km/u mee gereden.
De roadster coupe komt er dan beter vanaf:
Luftwiderstandsbeiwert cW: 0,377
Stirnfläche A (m²): 1,582
Luftwiderstandsindex A*cW (m²): 0,596
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Ik heb hier even mijn spreadsheetje niet, maar als ik morgen tijd heb rammel ik het op mijn werk wel even in
0.408 is niet bijster goed nee, maar dat je frontaal oppervlak weer wat kleiner is maakt veel goed.
De speedster is ook niet zo'n Cw wonder als bv de calibra. Ik dacht iets van 0.38 voor de 2.2 en ook meer dan 0.4 voor de turbo (voornamelijk door de flaporen (scoops) aan de zijkant voor de luchtinlaten.

0.408 is niet bijster goed nee, maar dat je frontaal oppervlak weer wat kleiner is maakt veel goed.
De speedster is ook niet zo'n Cw wonder als bv de calibra. Ik dacht iets van 0.38 voor de 2.2 en ook meer dan 0.4 voor de turbo (voornamelijk door de flaporen (scoops) aan de zijkant voor de luchtinlaten.
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
Aerodynamica is wel een interessant onderwerp eigenlijk.
Bij de roadster heeft het volgens mij te maken met o.a. de koplampen, die als het ware verzonken in de behuizing liggen:
[img:500:333]http://www.8200rpm.com/gallery/stephane/ed5.jpg[/img]
Verder dan ook de relatief grote spiegels en ook de luchtinlaten. Ook denk ik dat vooral de roadster niet echt super-aerodynamisch qua ontwerp is doordat de lucht compleet 'doodvalt' achter de achterruit. Dat wekt dan juist meer luchtweerstand op volgens mij. Wat in dit artikel met 'vortex' bedoeld wordt:
http://www.recumbents.com/car_aerodynamics/
Misschien een idee om ook van die 'vortex generators' zoals bij een Evo te maken
Niet dat het mega-veel uit zal maken, maar ik zou wel benieuwd zijn naar de effecten.
Typische is juist dan wel weer dat bijna de gehele onderkant vlak is. Er zit voor 75% vlakke afdekking aan de onderkant namelijk.
Bij de roadster heeft het volgens mij te maken met o.a. de koplampen, die als het ware verzonken in de behuizing liggen:
[img:500:333]http://www.8200rpm.com/gallery/stephane/ed5.jpg[/img]
Verder dan ook de relatief grote spiegels en ook de luchtinlaten. Ook denk ik dat vooral de roadster niet echt super-aerodynamisch qua ontwerp is doordat de lucht compleet 'doodvalt' achter de achterruit. Dat wekt dan juist meer luchtweerstand op volgens mij. Wat in dit artikel met 'vortex' bedoeld wordt:
http://www.recumbents.com/car_aerodynamics/
Misschien een idee om ook van die 'vortex generators' zoals bij een Evo te maken

Typische is juist dan wel weer dat bijna de gehele onderkant vlak is. Er zit voor 75% vlakke afdekking aan de onderkant namelijk.
-
- Berichten: 1303
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02
Die vlakke onderkant zal een hoop schelen, maar wat Mark ook al aanhaalt, dat valt niet onder je "wetted area" ofwel frontale oppervlakte.
Ik denk dat je koplampen erg schelen, maar ook ruitenwissers zijn bekend. Zie de styling van de nieuwe SEAT's.
Die regendruppels die blijven liggen is aerodynamisch inderdaad ook niet erg goed. Het zog, ofwel "drag" van de auto begint dan waarschijnlijk vanaf het eind van je dak. Een schaatsstrip of gurneywing zouden daar kunnen helpen, waarbij de schaatsstrip natuurlijk het leukste alternatief is (zie je immers nauwelijks, is goedkoop maar kan toch functioneren).
Misschien wil je eerst eens proberen en meten wat de druppels nu doen en bij welke snelheid en daarna hetzelfde doen met een strip erop. Is niet duur, maar wel leuk om uit te zoeken.
[edit] ik ga morgen even mailen met mijn vorige werkgever om uit te vinden of ik de echte schaatsstrips bij hen kan kopen of ergens anders. Ben er zelf ook wel erg benieuwd naar inmiddels.
Ik denk dat je koplampen erg schelen, maar ook ruitenwissers zijn bekend. Zie de styling van de nieuwe SEAT's.
Die regendruppels die blijven liggen is aerodynamisch inderdaad ook niet erg goed. Het zog, ofwel "drag" van de auto begint dan waarschijnlijk vanaf het eind van je dak. Een schaatsstrip of gurneywing zouden daar kunnen helpen, waarbij de schaatsstrip natuurlijk het leukste alternatief is (zie je immers nauwelijks, is goedkoop maar kan toch functioneren).
Misschien wil je eerst eens proberen en meten wat de druppels nu doen en bij welke snelheid en daarna hetzelfde doen met een strip erop. Is niet duur, maar wel leuk om uit te zoeken.
[edit] ik ga morgen even mailen met mijn vorige werkgever om uit te vinden of ik de echte schaatsstrips bij hen kan kopen of ergens anders. Ben er zelf ook wel erg benieuwd naar inmiddels.

- Jan Visser
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
- Locatie: Leeuwarden
Inderdaad een interesant topic :!:
Wat ook heel vaak veel luchtweerstand veroorzaakt is de achterbumper.Vaak loopt de bodem van de kofferbak al tientallen centimeters voor de bumper omhoog en steekt de onderkant van de bumper een heel eind uit.Bij dragraces in Amerika lossen ze dat vaak heel simpel op door er een paar giga grote ronde gaten in de achterbumper te zagen.Zo kan de lucht die zich in de achterbumper verzameld weer weg.
Er staat mij vaag iets bij van die strips van schaatsers.Een soort zig zag motief toch???Misschien dat iemand mij hier meer over kan vertellen.Bij mij blijft er namelijk ook water op de kofferbak staan.
Wat ook heel vaak veel luchtweerstand veroorzaakt is de achterbumper.Vaak loopt de bodem van de kofferbak al tientallen centimeters voor de bumper omhoog en steekt de onderkant van de bumper een heel eind uit.Bij dragraces in Amerika lossen ze dat vaak heel simpel op door er een paar giga grote ronde gaten in de achterbumper te zagen.Zo kan de lucht die zich in de achterbumper verzameld weer weg.
Er staat mij vaag iets bij van die strips van schaatsers.Een soort zig zag motief toch???Misschien dat iemand mij hier meer over kan vertellen.Bij mij blijft er namelijk ook water op de kofferbak staan.
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Kijk, iemand was mij al voor 8)
De speedster heeft ook zo'n rechte achterkant als de roadster. Maar er is tegenwoordig een Exige-achtige achterklep te koop die dat effect voor de speedster wat minder ongunstig zou kunnen maken:
http://www.vx220.org.uk/forums/index.ph ... ster&st=40
En dan iets naar beneden scrollen. Een gruwelijk mooie zwarte is het trouwens, zal jou wel aanspreken Stephane
De speedster heeft ook zo'n rechte achterkant als de roadster. Maar er is tegenwoordig een Exige-achtige achterklep te koop die dat effect voor de speedster wat minder ongunstig zou kunnen maken:
http://www.vx220.org.uk/forums/index.ph ... ster&st=40
En dan iets naar beneden scrollen. Een gruwelijk mooie zwarte is het trouwens, zal jou wel aanspreken Stephane
