Smart Roadster

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 22 nov 2006, 09:47

Ok, dat is wel een goede optie dan, maar geldt dat ook na 10 jaar?
Dan wordt de Smart wel een heel zeldzaam auto'tje in de toekomst.

Michel P

Bericht door Michel P » 22 nov 2006, 09:54

@Michel: Wat is een van Kronenburg systeem? Kun je daar iets over uitleggen misschien?
@Stéphane,

http://www.vankronenburg.nl/ of http://kms.vankronenburg.nl/ is een NL bedrijf die een vrij te programeren motormanagement verkopen, en na inbouw deze eventueel afstellen/programeren voor je auto. Door de plaatsing van een display in de auto, en de diverse sensoren kun je de waarden monitoren, en zelfs loggen. Systeem zit nu op mijn M3 na motor revisie en tuning http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=283

Michel

Stéphane

Bericht door Stéphane » 22 nov 2006, 19:45

Aha, probleem met smarts is alleen dat er heel veel electronica met elkaar samenhangt. Lastig om daar een alternatief systeem voor in te bouwen. Dan zou je het Bosch systeem in zijn geheel moeten vervangen, ook voor de aansturing van de versnellingsbak etc. Dat wordt lastig en daarmee heel erg kostbaar vrees ik.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 22 nov 2006, 20:07

Wordt tijd voor een after market handbak :)

Hoe simpeler ze die auto hadden gemaakt, hoe leuker en betrouwbaarder hij zou zijn geworden. Toch?

Stéphane

Bericht door Stéphane » 23 nov 2006, 19:28

Dennis Cavallino schreef:Wordt tijd voor een after market handbak :)

Hoe simpeler ze die auto hadden gemaakt, hoe leuker en betrouwbaarder hij zou zijn geworden. Toch?
Dan gelijk maar een CTR-motor er in. Achteraf hadden ze het inderdaad wel wat simpeler moeten maken.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 29 nov 2006, 21:54

Stéphane schreef:Over de Alpine speakers ben ik inmiddels minder tevreden dan eerst. In vergelijking met wat er in de Brabus zit (Focal) is het net-niet. Die gaan er dus binnenkort weer uit.
....

Verder vandaag nog even overlegd over de drijfstangen. Die staan echt al maanden in bestelling. Mijn tuner heeft nu een ander adres gevonden die zowel de drijfstangen als nieuwe zuigers kunnen maken. En dan wel op korte termijn, 2-3 weken is nu afgesproken. Deze worden dan weer gebalanceerd op de krukas, dus dat moet dan ook wel goedkomen.
De speakers worden komende zaterdag vervangen door Focal Polyglass 130 V Slim, dat is hetzelfde als wat ik in mijn Brabus heb maar dan een nieuwer en beter model zelfs nog.

Over de drijfstangen en zuigers nog steeds geen concreet nieuws, dus daar moet ik dit weekend ook maar weer eens even achteraan gaan. Echt een langdurig traject inmiddels. In juli opdracht gegeven namelijk...

Rebel

Bericht door Rebel » 03 dec 2006, 09:37

Ik las in een autoblad, dat de Roadstar de eigenschappen bezit om een klassieker te worden.
Dus zuinig wezen op die Brabus Stéphane

Stéphane

Bericht door Stéphane » 03 dec 2006, 10:51

Rebel schreef:Ik las in een autoblad, dat de Roadstar de eigenschappen bezit om een klassieker te worden.
Dus zuinig wezen op die Brabus Stéphane
Zal ik doen, Rob. De Brabus is b.v. nog nooit in de wasstraat geweest, altijd met de hand gewassen. Die enkele keren dat ik het doe ;)

Stéphane

Bericht door Stéphane » 08 dec 2006, 23:40

Weer tijd voor een update. De drijfstangen en zuigers zijn dan nu (eindelijk) in productie. Naar mijn verwachting zouden ze dan volgende week ergens klaar moeten zijn.

Ondertussen ook de speakers weer vervangen. Bij mij moet het pakket compleet zijn. Ik heb nu in de Brabus de 130CA van Focal en in de zwarte de 130 V Slim ook van Focal.
[img:630:325]http://www.hifilabor.de/images/products/foc_130v2.jpg[/img]
Deze laatste zijn beter dan die in de Brabus, dus in de zwarte is het nu ook meer dan goed geluid. Daarnet nog even een paar testnummers afgespeeld en bij lekker lage bas trillen de deurpanelen er nu zo haast vanaf ;) Echt heel erg tevreden over deze Focal speakers en de perfecte montage. Duidelijke verbetering t.o.v. de Alpines en ik ben blij dat ik het heb gedaan.

Later meer op het motorische front :)

Rebel

Bericht door Rebel » 09 dec 2006, 10:35

Ik zal je een cd'tje branden met het uitlaatgeluid van de TT, kun je die afspelen onder het rijden...... :wink:

Maik

Bericht door Maik » 09 dec 2006, 11:23

Kan je niet beter stoppen met al dat oppimpen van je roadster Stéphane? Over een half jaar rij je toch engels :wink:

Stéphane

Bericht door Stéphane » 09 dec 2006, 12:11

Rebel schreef:Ik zal je een cd'tje branden met het uitlaatgeluid van de TT, kun je die afspelen onder het rijden...... :wink:
LOL :) Doe maar.
Maik schreef:Kan je niet beter stoppen met al dat oppimpen van je roadster Stéphane? Over een half jaar rij je toch engels :wink:
LOL² :)

Stéphane

Bericht door Stéphane » 13 dec 2006, 22:46

Net n.a.v. een vraag van Maik nog even weer eens zitten rondpluizen op de Duitse roadster-website. Ik heb een tijdje geleden een filmpje op Internet gezien van een getunede roadster die de begrenzer induikt op topsnelheid, wat ongeveer op 220 km/u neerkomt bij 6500rpm.

Nu wil het geval dat smart de 45Kw en de 60Kw/74Kw versies verschillende versnellingsbak-verhoudingen heeft gegeven. Het typische is namelijk dat de 45Kw-versie namelijk langer is voor de 4e, 5e en 6e versnelling. Ik wist dit al, dit is namelijk mede een reden voor het feit dat ik een 45Kw heb gekocht. Nog afgezien van allerlei andere zaken die wel op een 60Kw zitten die er toch allemaal afgaan of niet nodig zijn.

Het komische wat ik hierdoor straks met mijn zwarte roadster bij een gelijk toerental van b.v. 6000rpm 236 km/u in zijn 6 kan rijden t.o.v. van 'maar' 200 km/u in dezelfde versnelling bij de Brabus.

Afgezien van het feit of hij straks zoveel vermogen/koppel heeft bij het juiste toerental om dat te kunnen halen is het wel erg handig omdat je daardoor niet in de problemen komt op hogere snelheden. In die zin is de 60/74Kw versnellingsbak precies goed voor de niet aangepaste roadsters, maar als je er wat mee gaat doen houdt het dus op een bepaald moment gewoon op met de versnellingsbak. Theoretisch zou ik met de Brabus maximaal 'maar' 216 km/u kunnen halen terwijl de zwarte dan nog door kan tot 255 km/u.

Dit is trouwens nog een dyno van mijn Brabus van vorig jaar, om een idee te geven over de vermogens/koppelopbouw:
[img:800:610]http://www.8200rpm.com/gallery/stephane ... brabus.jpg[/img]

Omdat de zwarte straks in de basis dezelfde componenten heeft als de Brabus, met dan nog verbeteringen daarop, geeft het ook wel een idee waar dat heen moet gaan.

Maik

Bericht door Maik » 14 dec 2006, 10:15

Wow, 130Nm! Die 535DD's laat jij dus ruim achter je op de tussensprints Stephane 8) :wink:

Naar hoeveel vermogen ga jij de smart uiteindelijk tunen ongeveer? 230km/h is vrij hard namelijk, daar moet je denk ik wel 160pk voor uit het 3pittertje gaan porren :shock:

Weet je wat het frontaal oppervlak en Cw waarde van je roadster is, dan kan ik voor je uitrekenen hoeveel pk je bij 230km/h nodig hebt...

Stéphane

Bericht door Stéphane » 14 dec 2006, 17:24

LOL :) Ja, uit een 0,7l motor zul je ondanks een turbo niet veel koppel halen.

Idee is om de auto tot zo ongeveer 110-115pk aan de wielen te tunen. Cw-waarde moet ik nog even opzoeken, daar kom ik nog op terug.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 14 dec 2006, 21:34

Maik schreef:Weet je wat het frontaal oppervlak en Cw waarde van je roadster is, dan kan ik voor je uitrekenen hoeveel pk je bij 230km/h nodig hebt...
Briljante website, dat Duitse roadster-board. Echt alle informatie staat er op. Roadster is niet bijster aerodynamisch trouwens, zeg maar gewooon compleet niet:
Luftwiderstandsbeiwert cW: 0,408
Stirnfläche A (m²): 1,582
Luftwiderstandsindex A*cW (m²): 0,645

Dat dit zo is, is trouwens goed te zien als het geregend heeft. Druppels die bij vertrek op de kofferbak liggen, liggen er bij aankomst nog steeds. Ook al heb je er 120+ km/u mee gereden.

De roadster coupe komt er dan beter vanaf:
Luftwiderstandsbeiwert cW: 0,377
Stirnfläche A (m²): 1,582
Luftwiderstandsindex A*cW (m²): 0,596

Maik

Bericht door Maik » 14 dec 2006, 22:42

Ik heb hier even mijn spreadsheetje niet, maar als ik morgen tijd heb rammel ik het op mijn werk wel even in :wink:
0.408 is niet bijster goed nee, maar dat je frontaal oppervlak weer wat kleiner is maakt veel goed.
De speedster is ook niet zo'n Cw wonder als bv de calibra. Ik dacht iets van 0.38 voor de 2.2 en ook meer dan 0.4 voor de turbo (voornamelijk door de flaporen (scoops) aan de zijkant voor de luchtinlaten.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 14 dec 2006, 23:02

Aerodynamica is wel een interessant onderwerp eigenlijk.

Bij de roadster heeft het volgens mij te maken met o.a. de koplampen, die als het ware verzonken in de behuizing liggen:
[img:500:333]http://www.8200rpm.com/gallery/stephane/ed5.jpg[/img]

Verder dan ook de relatief grote spiegels en ook de luchtinlaten. Ook denk ik dat vooral de roadster niet echt super-aerodynamisch qua ontwerp is doordat de lucht compleet 'doodvalt' achter de achterruit. Dat wekt dan juist meer luchtweerstand op volgens mij. Wat in dit artikel met 'vortex' bedoeld wordt:
http://www.recumbents.com/car_aerodynamics/

Misschien een idee om ook van die 'vortex generators' zoals bij een Evo te maken ;) Niet dat het mega-veel uit zal maken, maar ik zou wel benieuwd zijn naar de effecten.

Typische is juist dan wel weer dat bijna de gehele onderkant vlak is. Er zit voor 75% vlakke afdekking aan de onderkant namelijk.

Tomaz

Bericht door Tomaz » 14 dec 2006, 23:11

Die vlakke onderkant zal een hoop schelen, maar wat Mark ook al aanhaalt, dat valt niet onder je "wetted area" ofwel frontale oppervlakte.

Ik denk dat je koplampen erg schelen, maar ook ruitenwissers zijn bekend. Zie de styling van de nieuwe SEAT's.

Die regendruppels die blijven liggen is aerodynamisch inderdaad ook niet erg goed. Het zog, ofwel "drag" van de auto begint dan waarschijnlijk vanaf het eind van je dak. Een schaatsstrip of gurneywing zouden daar kunnen helpen, waarbij de schaatsstrip natuurlijk het leukste alternatief is (zie je immers nauwelijks, is goedkoop maar kan toch functioneren).

Misschien wil je eerst eens proberen en meten wat de druppels nu doen en bij welke snelheid en daarna hetzelfde doen met een strip erop. Is niet duur, maar wel leuk om uit te zoeken.

[edit] ik ga morgen even mailen met mijn vorige werkgever om uit te vinden of ik de echte schaatsstrips bij hen kan kopen of ergens anders. Ben er zelf ook wel erg benieuwd naar inmiddels. :)

Stéphane

Bericht door Stéphane » 14 dec 2006, 23:17

@Tom: Keep me posted! Ik ben zeker in voor wat experimenten. Camera in de auto monteren en testen maar. Lijkt me wel leuk om wat aerodynamische experimenten uit te voeren :)

Tomaz

Bericht door Tomaz » 14 dec 2006, 23:18

Is prima, ik heb 2 adressen waar dat materiaal waarschijnlijk te krijgen is dus ik neem binnenkort contact met je op.

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 14 dec 2006, 23:42

Inderdaad een interesant topic :!:

Wat ook heel vaak veel luchtweerstand veroorzaakt is de achterbumper.Vaak loopt de bodem van de kofferbak al tientallen centimeters voor de bumper omhoog en steekt de onderkant van de bumper een heel eind uit.Bij dragraces in Amerika lossen ze dat vaak heel simpel op door er een paar giga grote ronde gaten in de achterbumper te zagen.Zo kan de lucht die zich in de achterbumper verzameld weer weg.

Er staat mij vaag iets bij van die strips van schaatsers.Een soort zig zag motief toch???Misschien dat iemand mij hier meer over kan vertellen.Bij mij blijft er namelijk ook water op de kofferbak staan.

Erik-Jan

Bericht door Erik-Jan » 15 dec 2006, 00:27

@ Stéphane

Compleet off-topic maar met wat voor camera fotografeer je?
Vind de kwaliteit van je foto's er goed.

MX5T

Bericht door MX5T » 15 dec 2006, 02:56

met 115 wielpk's is voor de roadster Vmax ca 210, voor 230 heb je een kleine 40 pk extra nodig of een Cw-reductie tot 0,29

Maik

Bericht door Maik » 15 dec 2006, 09:22

Kijk, iemand was mij al voor 8)

De speedster heeft ook zo'n rechte achterkant als de roadster. Maar er is tegenwoordig een Exige-achtige achterklep te koop die dat effect voor de speedster wat minder ongunstig zou kunnen maken:

http://www.vx220.org.uk/forums/index.ph ... ster&st=40

En dan iets naar beneden scrollen. Een gruwelijk mooie zwarte is het trouwens, zal jou wel aanspreken Stephane :wink:

Plaats reactie