Alfata - Alfa Romeo 4C / Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Alfata
Auto: Alfa Romeo 4C & Stelvio QV

Re: Alfata - Alfa Romeo 4C

Bericht door Alfata » 28 mar 2018, 09:11

Robin schreef: 28 mar 2018, 09:08 OK, zo kwam het bij me over, neem me niet kwalijk, dat jij en men hier(de anderen met zo'n 4C) niet helemaal weg waren van hun setup. En wat ik lees...maar ok.
En ja een motor kan ook gechipped worden.

Bij 'n M2 vind ik Pagid geel dan wel iets icm remvloeistof, maar als alleskunner zie ik zelf niet wat er aan verander moet. Ik zeikte altijd over dat ik 'm wel sneller wilde, maar dat valt mij 100% mee in en om de Ring:)
Ik denk dat de 4C in standaard trim ook meer dan snel genoeg is voor heel veel mensen. Een carbon chassis is echter zo stijf dat het bijna vraagt om nog meer vermogen.

Maar goed, een M2 en 4C zijn ook totaal onvergelijkbare wagens. Voor een circuitervaring in een 4C, zie hieronder. Dit is een standaard 4C met alleen andere software en ander luchtfilter. Onderstel etc, standaard:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 28 mar 2018, 09:13

M2 is veel minder in alles en 'n 4C is eigenlijk 'n Ferrari of niet:)))

Groetjes!

frankie

Bericht door frankie » 28 mar 2018, 09:14

Robin schreef: 28 mar 2018, 09:13 M2 is veel minder in alles

Groetjes!
Nee hoor, M2 is veel meer in gewicht! :tooth:

Alfata

Bericht door Alfata » 28 mar 2018, 09:16

Robin schreef: 28 mar 2018, 09:09
Alfata schreef: 28 mar 2018, 09:02
Dat je trouwens Pagid remblokken nodig hebt op je M2? Ga je hem nu ook al zwaar tunen? Zal out of the box wel wat kritiekpuntjes hebben. Je zou eens moeten remmen in de 4C met standaard blokken.
Nee hoor:)

M2 remt in de basis best. Maar op 'n circuit waar ik wel eens ben.

Maar ok, ik smeer 'm hier, ben hier minder welkom merk ik:)
Nou ja, je komt nogal stampvoetend het topic binnen. Je bent altijd welkom, maar wees wel reëel. Mijn 4C is totaal niet "stevig" getuned.
Beide wagens hebben eigen kwaliteiten, maar zijn niet te vergelijken. Niet alleen in vorm en functionaliteit, maar ook qua bochtengedrag.
Het trekt daarom ook een ander publiek dat volledig gefocust is op rijden. Die voeren daarom ook sneller modificaties door. De gemiddelde rijder van een sportieve wagen zou bij een eerste rijervaring in een 4C niet weten wat die meemaakt qua hardheid in alles. Geluid, ophanging, stoelen, motor, etc.

Alfata

Bericht door Alfata » 28 mar 2018, 09:23

Robin schreef: 28 mar 2018, 09:13 M2 is veel minder in alles en 'n 4C is eigenlijk 'n Ferrari of niet:)))

Groetjes!
Wat een minderwaardigheidscomplex. Waar zeg ik dat een M2 minder is? Ik geef al aan dat elk van de wagens zijn kwaliteiten heeft, maar dat het geen vergelijkbare wagens zijn.
En een 4C is inderdaad een mini Ferrari. Sterker nog: ik durf te stellen dat het de enige wagen is die een "supercar" ervaring geeft onder 150.000 euro. Dat mag je geloven of niet. In de basis is het een supercar, maar enkel met een 4 cilinder in plaats van 8 cilinders.
Verder is het in de basis vrijwel gelijk:

- Carbon frame
- Double wishbone voor en achter
- Middenmotor
- Lichtgewicht
- Lage zitpositie
- Staande pedalen

Natuurlijk heeft het niet de exposure van een Ferrari. Dat interesseert mij verder ook niet. Ik heb hem gekocht om met een glimlach te rijden.

Pokkie

Bericht door Pokkie » 28 mar 2018, 10:39

Ik begrijp je keuze voor de 4C helemaal, echt een te gekke auto! Maar lijkt me toch wel dat je kan inzien dat je 'm vooral kiest op basis van emotie en niet ratio? Qua techniek en set up kan hij zich volgens mij niet helemaal meten met vergelijkbare auto's? Een carbon frame en double wishbones zijn leuk, maar het gaat om het geheel van al die componenten samen. Daar zit vaak juist de magie van het jarenlang finetunen van Lotus of Porsche. Veel 4C rijders zeggen toch ook (zoals Robin ook bedoelde) dat je dat bij de 4C veel meer zelf moet doen? :)
Alfata schreef: 28 mar 2018, 08:45 @Joost
Thanks! Ja, het wel een unieke auto. Soms wordt die vergeleken met een Cayman, of een Elise, maar dat is eigenlijk gewoon verkeerd. Deze auto is echt uniek in zijn klasse. Had er een Ferrari Dino logo opgestaan, of een Maserati logo, dan was de auto zomaar 50.000 euro duurder geweest. Alfa heeft ook nooit winst gemaakt op deze wagen. Ze wouden enkel en alleen image opbouwen. En dat is ze denk ik goed gelukt met deze 4C.
Dat is juist het probleem van Alfa lijkt me, als ze 'm wel met winst zouden verkopen dan zou er ook meer geld in de auto kunnen gestopt worden om 'm goed door te ontwikkelen. Daar zie je bijvoorbeeld het verschil met Porsche, BMW etc.
Alfata schreef: 28 mar 2018, 09:11 Maar goed, een M2 en 4C zijn ook totaal onvergelijkbare wagens. Voor een circuitervaring in een 4C, zie hieronder. Dit is een standaard 4C met alleen andere software en ander luchtfilter. Onderstel etc, standaard:

Zo'n filmpje zegt weinig. Als je weet hoe je moet rijden kun je op dat soort "super car" trackdays heel veel auto's inhalen met een E36.
Officiele tijden op de Ring:

Alfa 4C -------------- 8:04
BMW M2 ------------ 7:58
Lotus Exige V6 S -- 7:53
BMW M4 ------------ 7:52
Cayman GTS 718 -- 7:40

Ik vind je 4C wel echt heel gaaf hoor :thumbup:

Alfata

Bericht door Alfata » 28 mar 2018, 10:47

@Pokkie
De 4C kies je inderdaad op basis van emotie. Tenminste, rijplezier. Rationeel is er weinig voor te kiezen. Je hebt geen comfort, geen opbergruimte, het in en uit stappen is absurd moeilijk en de interieurkwaliteit is niet denderend. Al is dat laatste een keuze.
Ik vind het echt meevallen hoeveel je bij een 4C zelf moet doen. Het vergroten van het negatieve camber voor in combinatie met het goed uitlijnen van de wagen is mijn inziens al voldoende.
Het gaat er natuurlijk ook om wat je zoekt. Er zijn 4C's met 400+ PK. Maar goed, ik vind 300pk al echt meer dan genoeg. Je ziet op die acceleratievideo al wat dat doet in een rechte lijn.

Helaas heeft Alfa niet de centen om de auto volledig uit te ontwikkelen. Het grappige is, op het internationale 4C forum loopt een draadje wat Alfa bij de volgende generatie in jouw ogen zou moeten verbeteren. Natuurlijk er zijn wel wat punten: de infotainment, de stoelen en wat meer negatieve camber voor, maar verder dan dat is het eigenlijk: gewoon zo laten. Veel eigenaren zijn dus wel overtuigt van de wagen in de basis. Natuurlijk zou een nog extremere QV versie gaaf zijn, maar ik denk niet dat je veel qua puurheid en sportiviteit (toch het grondbeginsel en idee van deze auto) mist in zijn huidige vorm.

De tijden op de ring ken ik. Ik vind de recordpoging ook frustrerend om naar te kijken. Ik heb het gevoel dat het op sommige plekken van de baan echt harder had gekund. Daarbij, geef je deze auto wel die softwareherziening naar 300pk, dan gaat er echt significant veel van de tijd af. Het chassis kan het aan en daarom heb ik dat ook doorgevoerd.

En mocht het zo zijn dat ik al het andere niet waardeer: dat is absoluut niet het geval. Echter, dit is voor mij de ultieme auto, juist door de lay-out en beleving die het biedt. Ik was op zoek naar puur en hard autorijden. Dat is wat deze auto, iedere seconde, geeft.

Robin

Bericht door Robin » 28 mar 2018, 11:25

Toon nog eens 3x die accelleratievideo , over minderwaardigheidscomplex gesproken.
Heb je ooit wel 'n op een circuit gereden?

Ik kam helemaal niet stampvoetend binnen, maar nu ik jouw reply zo lees ja inderdaad. Dwaas.

Werkelijk? Leer rijden.

Alfata

Bericht door Alfata » 28 mar 2018, 11:45

Robin schreef: 28 mar 2018, 11:25 Toon nog eens 3x die accelleratievideo , over minderwaardigheidscomplex gesproken.

Ik kam helemaal niet stampvoetend binnen, maar nu ik jouw reply zo lees ja inderdaad. Dwaas.

Werkelijk? Leer rijden.
Oei, hier is onze stoere jongen. Je komt maar wat graag met je eerste post het topic binnen over "puntjes van kritiek".
Als je dan een tegenreactie krijgt, ga je direct huilen. Typisch...

///Joost

Bericht door ///Joost » 28 mar 2018, 13:56

GVD wat een kleutersschool hier zeg. "Ik heb Nike!" "Ik heb Nike Air!" "Nou, ik heb Nike Air Jordan!" :roll:
Beide een mooie auto en alledrie even mooie schoenen.

Wees allemaal lekker blij met je auto en dat je je zoiets kunt veroorloven. Er zijn er hier die het moeten doen met een 330i. :tooth:

De tering zeg...

allen

Bericht door allen » 28 mar 2018, 14:01

Prijs je gelukkig. Hans moet het met een schrale FJ Cruiser doen...

ErikS

Bericht door ErikS » 28 mar 2018, 21:04

Alfata schreef: 28 mar 2018, 11:45
Robin schreef: 28 mar 2018, 11:25 Toon nog eens 3x die accelleratievideo , over minderwaardigheidscomplex gesproken.

Werkelijk? Leer rijden.
Oei, hier is onze stoere jongen. Je komt maar wat graag met je eerste post het topic binnen over "puntjes van kritiek".
Als je dan een tegenreactie krijgt, ga je direct huilen. Typisch...
'Kom niet aan de M2'

Robin, komop man, je boort zijn trots de grond in zonder dat je feitelijk wat weet over de 4C.
Ik lees alleen maar retepositief over de 4C. Hans, Tom & hier ook. Wat wil je nou precies duidelijk maken met je steken onder water?

Sander-E46

Bericht door Sander-E46 » 28 mar 2018, 22:49

///Joost schreef: 28 mar 2018, 13:56 Wees allemaal lekker blij met je auto en dat je je zoiets kunt veroorloven. Er zijn er hier die het moeten doen met een 330i. :tooth:
En bedankt..... :roll:

OT: erg gaaf ding, helemaal met de mods.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 28 mar 2018, 23:20

Sander-E46 schreef: 28 mar 2018, 22:49
///Joost schreef: 28 mar 2018, 13:56 Wees allemaal lekker blij met je auto en dat je je zoiets kunt veroorloven. Er zijn er hier die het moeten doen met een 330i. :tooth:
En bedankt..... :roll:

OT: erg gaaf ding, helemaal met de mods.
Sander, Joost heeft zelf zo’n oude bak ‘, dus maak het niet persoonlijk. :mrgreen:

Sander-E46

Bericht door Sander-E46 » 29 mar 2018, 08:05

Iknow, smiley maakt het te heftig misschien :tooth:

Robin

Bericht door Robin » 29 mar 2018, 08:12

Robin schreef: 28 mar 2018, 08:52 Mooi verhaal, mooi karretje, maar je hebt 'm wel motorisch aardig getuned en je setup stevig aangepast he, want dat laatste was je zo te lezen niet zo tevreden over en dat lees ik meer bij de 4C.

En dat tunen en setup aanpassen dat kan bij andere auto's ook:)

Out of the box is 'n 4C aardig, maar ik hoor nogal wat puntjes van kritiek.:)

OK.... vertel mij waar de steken onder water zitten. Als je dit kritiek noemt, je hebt zelf puntjes van kritiek genoemd tov de auto.

Maar het is omdat 'ik' het ben en ik de sound van de Cayman/Boxster 718 4 pitter op gelijke hoogte zette met je 4C en dat vond Alfata niet zo leuk. En je vind het ook niet leuk dat ik die accelleratievideos beoordeel en dan ga je nu op de man(mij) spelen en dat is gelukt! Top.
En dan ligt 't aan mij, goed gespeeld man....

Dus nu ben je zelf getriggerd(door mij) terwijl ik hier niks mee bedoelde en ik totaal gelijk had met bovenstaande.

Gaarne uitgelegd hoor!
Veel plezier met je auto hoor, maar je verhalen komen nogal te groots en kijk mij nou over, op dit moment, en je bent in mijn ogen best 'n kneus in alles eigenlijk:)

Maar we blijven lachen om zo'n figuur:)
Afbeelding

Robin

Bericht door Robin » 29 mar 2018, 08:35

Het is niet op de vingers van xx handen te tellen hoe vaak 'mijn trots' door de jaren heen op fora zogenaamd is 'afgekraakt' direct en indirect met steken onder water etc en daar moest ik 't dan maar mee doen en niet janken/zeuren Robin. Wat van geleerd:)

en nu zeg ik eens wat en ligt dat aan 'mij' en als ik een schrijfstijl zogenaamd verkeerd opvat ligt dat natuurlijk niet aan de schrijfstijl van de schrijver, maar weer aan mij.

Dan weet ik weer waar ik sta zegmaar:)

En kom maar met dat ik 'n emo en 'n janker ben. Kom maar op. Ben d'r klaar voor en mee....

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 29 mar 2018, 08:58

Heb het al vaker gevraagd Robin, maar is dat een belofte ??

Je hebt een bepaalde manier van communiceren die nogal pedant en belerend overkomt.
Tevens vertoon je een soort van calimero gedrag. (ze moeten altijd mij hebben, ik is klein en zij zijn groot)

Ga ergens anders zuur lopen doen, oh wacht, dat doe je al....te pas en te onpas.

Robin

Bericht door Robin » 29 mar 2018, 09:09

Eric H schreef: 29 mar 2018, 08:58 Heb het al vaker gevraagd Robin, maar is dat een belofte ??

Je hebt een bepaalde manier van communiceren die nogal pedant en belerend overkomt.
Tevens vertoon je een soort van calimero gedrag. (ze moeten altijd mij hebben, ik is klein en zij zijn groot)

Ga ergens anders zuur lopen doen, oh wacht, dat doe je al....te pas en te onpas.
OK ik ga al. :zwijntje:

Alfata

Bericht door Alfata » 29 mar 2018, 09:37

Robin schreef: 29 mar 2018, 08:12
Robin schreef: 28 mar 2018, 08:52 Mooi verhaal, mooi karretje, maar je hebt 'm wel motorisch aardig getuned en je setup stevig aangepast he, want dat laatste was je zo te lezen niet zo tevreden over en dat lees ik meer bij de 4C.

En dat tunen en setup aanpassen dat kan bij andere auto's ook:)

Out of the box is 'n 4C aardig, maar ik hoor nogal wat puntjes van kritiek.:)

OK.... vertel mij waar de steken onder water zitten. Als je dit kritiek noemt, je hebt zelf puntjes van kritiek genoemd tov de auto.

Maar het is omdat 'ik' het ben en ik de sound van de Cayman/Boxster 718 4 pitter op gelijke hoogte zette met je 4C en dat vond Alfata niet zo leuk. En je vind het ook niet leuk dat ik die accelleratievideos beoordeel en dan ga je nu op de man(mij) spelen en dat is gelukt! Top.
En dan ligt 't aan mij, goed gespeeld man....

Dus nu ben je zelf getriggerd(door mij) terwijl ik hier niks mee bedoelde en ik totaal gelijk had met bovenstaande.

Gaarne uitgelegd hoor!
Veel plezier met je auto hoor, maar je verhalen komen nogal te groots en kijk mij nou over, op dit moment, en je bent in mijn ogen best 'n kneus in alles eigenlijk:)

Maar we blijven lachen om zo'n figuur:)
Afbeelding
Nu overschat jij je eigen "beroemdheid" toch echt even. Ik onthoud echt niet exact wie waar op reageert.
Verder is je bericht wederom typerend.

Robin

Bericht door Robin » 29 mar 2018, 09:40

Dat doe je wel kneus.

dvh

Bericht door dvh » 29 mar 2018, 09:43

Koffie? :coffee:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 29 mar 2018, 09:46

Alfa-mannetjes :whistle:

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 29 mar 2018, 09:46

dvh schreef: 29 mar 2018, 09:43 Koffie? :coffee:
Met wat erin, lijkt mij. :dood:

Robin

Bericht door Robin » 29 mar 2018, 09:47

Doe maar David, helpt goed met het relativeren van mij van hypocriete posts van anderen:)))

Plaats reactie