F1 seizoen 2017
- JP
- Berichten: 34556
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: F1 seizoen 2017
Ben benieuwd !!
-
OnlineLuco
- Berichten: 29419
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: F1 seizoen 2017
Hamilton voorlopig gepiepeld door Max.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: F1 seizoen 2017
Pas om 8.20 ingeschakeld nieuwe tijd lol maar geweldig om Ferrari een overwinning te zien maken. Prachtig voor het merk en de vele fans wereldwijd. Hopelijk doet dit de sport nog meer doen opleven.
Denk dat het een divers en spannend seizoen gaat worden !
Denk dat het een divers en spannend seizoen gaat worden !
- Sander
- Berichten: 1003
- Lid geworden op: 14 mei 2006, 19:54
Re: F1 seizoen 2017
Saaie race maar wel een goede start!
Mijn samenvatting en hoogepunten:
-Heerlijke overwinning voor Ferrari
-Hamilton klem achter Verstappen, can't pass this guy
-Goed begin voor Bottas door op teamgenoot in te lopen
-Kloten voor Alonso, van een wk punt naar DNF
-Verstappen fijne positie binnengeharkt/behouden, nog even Kimi laten zweten en publiek vanwege zijn remmen
-Jammer van Ricciardo zijn uitval
Mijn samenvatting en hoogepunten:
-Heerlijke overwinning voor Ferrari
-Hamilton klem achter Verstappen, can't pass this guy

-Goed begin voor Bottas door op teamgenoot in te lopen
-Kloten voor Alonso, van een wk punt naar DNF
-Verstappen fijne positie binnengeharkt/behouden, nog even Kimi laten zweten en publiek vanwege zijn remmen
-Jammer van Ricciardo zijn uitval
- Spijkerhard
- Berichten: 4053
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: F1 seizoen 2017
Hmmmm,
Vrij saaie race, maar dit jaar iig competitie tussen Ferarri en Mercedes,
Benieuwd of Red Bull aansluiting kan gaan vinden,
Maar ipv slipstream voordeel, nu grip/bandenslijtage nadeel als je binnen 2 sec achter iemand rijdt.
Slechts 3 titelkandidaten dit jaar, denk ik. Maar das 1 meer dan vorig jaar.
Vrij saaie race, maar dit jaar iig competitie tussen Ferarri en Mercedes,
Benieuwd of Red Bull aansluiting kan gaan vinden,
Maar ipv slipstream voordeel, nu grip/bandenslijtage nadeel als je binnen 2 sec achter iemand rijdt.
Slechts 3 titelkandidaten dit jaar, denk ik. Maar das 1 meer dan vorig jaar.
-
- Berichten: 18951
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: F1 seizoen 2017
Ik vind de race pace van RB anders al vrij sterk.
Jammer dat 2 sec achter je voorganger nu al moeilijker is dan vorig jaar 1 seconde.
Dan te bedenken dat RB nog wel wat verder gaat ontwikkellen. Lekker dat Vettel nu weer mee doet tov mercedes de afgelopen jaren. Die zitten nu wel even stevig te balen.
Jammer dat 2 sec achter je voorganger nu al moeilijker is dan vorig jaar 1 seconde.
Dan te bedenken dat RB nog wel wat verder gaat ontwikkellen. Lekker dat Vettel nu weer mee doet tov mercedes de afgelopen jaren. Die zitten nu wel even stevig te balen.
- Hielke
- Berichten: 11639
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: F1 seizoen 2017
Nu maar hopen dat Mercedes het lagere tempo tijdens deze eerste race niet heeft lopen faken en dat ze straks weer 50-80 pk extra hebben. Als je naar het middelmatige tempo van Williams en Force India kijkt dan zou het er voor Ferrari wel eens goed uit kunnen zien. Dan doen ze weer eens voor de overwinningen mee.
Max reed een strakke race. Het maximaal haalbare. Top.
Max reed een strakke race. Het maximaal haalbare. Top.
-
- Berichten: 9982
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
Re: F1 seizoen 2017
Ingeschakeld bij rondje 30. Wat een saaie race. Helemaal niets gebeurd behalve de strijd van Alonso, Ocon en Palmer. Dat was wel gaaf totdat de DRS-zone in beeld kwam. Inhalen heeft weinig met racen te maken. Puur op basis van DRS er voorbij cruisen....
Nee, ik ben nog niet overtuigd van het nieuwe reglement.
Nee, ik ben nog niet overtuigd van het nieuwe reglement.
-
- Berichten: 2994
- Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32
Re: F1 seizoen 2017
Vond de race ook bijzonder saai. Op Hülkenberg/Alonso/Ocon(?) na, geen actie gezien. Al heb ik ook meer dan de helft van de race niet gezien omdat mijn ogen weer dicht vielen. 

- Hielke
- Berichten: 11639
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: F1 seizoen 2017
Ocon is top. Een aanwinst voor de F1.
Dat zo'n Lance Stroll puur op basis van de centen van papsie in de eredivisie van de autosport kan rijden zou natuurlijk niet mogen.
Wat er van die 4 seconden die de auto's sneller moeten zijn geworden is overgebleven (1,5 seconde) snap ik ook niet. Dat de coureurs bij hoog en laag volhouden dat de auto's zo spectaculair rijden en zoveel sneller zijn, is natuurlijk door de organisatie ingegeven. Alles ter promotie van de sport. Pure kul natuurlijk. De levendigheid van de chassis van vorige jaren is lang niet meer zo duidelijk. Er is grip of ineens geen grip meer. Dat is geen bonus voor de huidige wagens.
Dat zo'n Lance Stroll puur op basis van de centen van papsie in de eredivisie van de autosport kan rijden zou natuurlijk niet mogen.
Wat er van die 4 seconden die de auto's sneller moeten zijn geworden is overgebleven (1,5 seconde) snap ik ook niet. Dat de coureurs bij hoog en laag volhouden dat de auto's zo spectaculair rijden en zoveel sneller zijn, is natuurlijk door de organisatie ingegeven. Alles ter promotie van de sport. Pure kul natuurlijk. De levendigheid van de chassis van vorige jaren is lang niet meer zo duidelijk. Er is grip of ineens geen grip meer. Dat is geen bonus voor de huidige wagens.
-
- Berichten: 8315
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
- Locatie: 036
Re: F1 seizoen 2017
Mijn samenvatting:
Aangezet, goede start hoor jongens
daarna paar ronden gezien en goede training gehad in de gym. Wat een waardeloze "race".
Aangezet, goede start hoor jongens
-
- Berichten: 1017
- Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02
Re: F1 seizoen 2017
Ocon reed inderdaad een puike wedstrijd. Giovinazzi trouwens ook gezien hij de derde training instapte en op maar een paar tiende qualificeerde van teamgenoot Ericsson.Hielke schreef: 26 mar 2017, 22:51 Ocon is top. Een aanwinst voor de F1.
Dat zo'n Lance Stroll puur op basis van de centen van papsie in de eredivisie van de autosport kan rijden zou natuurlijk niet mogen.
Stroll is inderdaad een aanfluiting. Het lijkt wel alsof hij een epileptische aanval krijgt als hij door een bocht moet met zoveel stuurbewegingen.
Volgens Olaf komt dat doordat het asfalt vrij weinig grip heeft op Albert Park doordat het voornamelijk een stratencircuit is en daardoor weinig gebruikt wordt.Hielke schreef: 26 mar 2017, 22:51 Wat er van die 4 seconden die de auto's sneller moeten zijn geworden is overgebleven (1,5 seconde) snap ik ook niet. Dat de coureurs bij hoog en laag volhouden dat de auto's zo spectaculair rijden en zoveel sneller zijn, is natuurlijk door de organisatie ingegeven. Alles ter promotie van de sport. Pure kul natuurlijk. De levendigheid van de chassis van vorige jaren is lang niet meer zo duidelijk. Er is grip of ineens geen grip meer. Dat is geen bonus voor de huidige wagens.
- EmielS60
- Berichten: 1483
- Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
- Locatie: Deventer
Re: F1 seizoen 2017
Olav...wat was ik weer snel klaar met z'n commentaar.
- Arthur
- Berichten: 43411
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: F1 seizoen 2017
Race... wat was ik weer snel klaar met kijken.
- Hielke
- Berichten: 11639
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: F1 seizoen 2017
Zou ook veel liever kundige profs als commentator horen. Zoals Jan Lammers bij de publieke omroep commentaar geeft, fantastisch. Ok, dat is analyse achteraf, maar toch.
-
- Berichten: 9463
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
- Locatie: Curaçao
Re: F1 seizoen 2017
Oh, wat was het een lange winter! Als rechtgeaard Formule 1 fanaat was het bijna niet vol te houden maar eindelijk was het dan vrijdagochtend vroeg. OK, zelfs voor mij was 02:00u voor FP1 een beetje te gek na een drukke werkweek
maar uiteraard zat ik wel voor de TV bij FP2 (en FP3, kwalificatie en race).
Ik heb iets met Melbourne en dit circuit. Twee jaar geleden nog maar was ik in Melbourne, voor Max' eerste Formule 1 weekend. Toen al indrukwekkend onderweg en nu, nog maar 2 jaar verder is het één van de grote mannen in de sport. Het kan hard gaan. Toevallig was ik afgelopen november wederom in Melbourne, dus even een rondje door Albert Park gelopen toen. Altijd leuk om te kijken hoe het 'circuit' (normaal gewoon openbare weg) er dan bij ligt.


Het is een aparte baan met vaak aparte uitslagen. Saubers die ineens dik punten binnenhalen of Haas die vorig jaar bij het debuut gelijk flink wist te scoren.
Grootste verrassing dit weekend was dat Ferrari er echt goed bij zat en het Mercedes echt lastig wist te maken. En Red Bull is inderdaad het derde team. Wisten we stiekem al een beetje maar je hoopt toch op een konijn uit Newey's hoed. Maar nee, we moeten nog even geduld hebben. De RB13, (un)lucky for some aldus Red Bull. Voorlopig vooral unlucky voor henzelf en dan met name voor Dan Ricciardo. Als thuisrijder kwam hij erachter dat de nieuwe auto's kunnen bijten. Daarna ging het van kwaad tot erger voor hem.
Max reed een snaarstrakke race. Ietwat onopvallend maar zijn racepace was behoorlijk goed evenals zijn bandenmanagement, iets waar Mercedes zich op verkeek toen ze Hamilton vrij vroeg naar binnen haalden. Ze hadden niet verwacht dat Max nog zo lang door kon rijden met als gevolg dat Hamilton klem kwam te zitten achter 'that guy'. Waar het gebrek aan snelheid in de kwalificatie overduidelijk was (1,3 seconde achter de pole, auw) was het in de race een stuk beter. Gemiddeld een halve seconde per ronde achter winnaar Vettel, dat lijkt er al meer op.
Het meest verontrustende punt aan de huidige F1 is echter wel het gebrek aan inhaalacties. Ik las ergens dat het er vorig jaar 37 waren op Albert Park, dit jaar 5... Het is nog te vroeg om te oordelen maar na Bahrein hebben we 2 'echte' circuits gehad en is het te hopen dat we op dit vlak meer actie(s) hebben gezien. Anders kan het wel eens een saai seizoen worden. Zelfs met DRS bleek het op Albert Park al lastig om een voorganger te passeren. Afwachten dus hoe zich dit gaat ontwikkelen.
Man van de wedstrijd is natuurlijk Seb Vettel. Van 'whining' in 2016 naar 'winning' in 2017. Goed voor de sport, goed voor hem en goed voor Ferrari. Enorm knap hoe ze Mercedes hebben weten te verslaan. Teamgenoot Kimi was in tegenstelling tot Vettel helemaal nergens. En mooi dat Mercedes onder druk stond, dan zie je gelijk dat ook de 'killer' Hamilton zenuwachtig begint te worden. Zijn ze niet meer gewend daar, tegenstand waarbij iemand anders het tempo bepaalt. Dan sluipen er foutjes in, hoor je onzekerheid op de boordradio, slaat Toto Wolff met de vuist op tafel en moeten ze strategieën omgooien. Top! Het lijkt er sowieso op dat de Mercedes wat minder lief is voor de banden dan de Ferrari en Red Bull, dat is een interessant gegeven voor de rest van het jaar.
Verdere punten die opvielen. Het debuut van Lance Stroll komt echt te vroeg. Teveel fouten in de tests en ook niet handig om de Williams in FP3 tegen de muur te zetten. Fouten kunnen gebeuren en zijn onderdeel van het leerproces maar de snelheid lijkt er ook niet te zijn. Je ziet het ook onboard, zenuwachtig stuurgedrag en hij laat overal een halve meter asfalt liggen. De auto lijkt voorlopig hem te rijden in plaats van andersom. Met geld kun je bijna alles kopen behalve talent. Die jongen had eerst nog 2 jaartjes GP2 moeten doen (maar dat durfden ze niet aan want ook in GP2 kun je geen overwinningen 'kopen' zoals in F3).
En McLaren Honda, wat moeten die zich schamen. Honda is er eigenhandig verantwoordelijk voor dat de carrière van wereldtopper Alonso als een nachtkaars uit dreigt te raken. Werkelijk beschamend, wat voor wanprestatie zij daar leveren. En Vandoorne moet er ook al om denken, ook zijn carrière raakt hierdoor beschadigd als dit niet snel beter wordt. Het werd nog ietwat verbloemd door de briljante race van Alonso maar feitelijk zijn ze gewoon het langzaamste team momenteel, nog achter Sauber...
Ocon deed het prima, net als Giovinazzi (die ik sowieso liever in die auto zie dan Wehrlein). Er hoort gewoon een Italiaanse rijder in de sport dus hopelijk zien we hem nog vaker terug.
Klein rapportje dan maar voor de top 10 rijders. Uiteraard geheel mijn mening en je hoeft het er niet mee eens te zijn.
Vettel - 9,5. Gewoon topweekend en eigenhandig (met een beetje hulp van Der Max
) Mercedes verslagen.
Hamilton - 8. Tot en met de kwalificaties de beste maar in de race niet overtuigend en ietwat onzeker.
Bottas - 8. Prima 'debuut' bij Mercedes. Niet spectaculair maar heeft gedaan wat hij moest doen. Beetje Rosberg-achtig.
Raikkonen - 5. Als je teammaat wint en jij finisht op ruim een halve minuut in dezelfde auto, dan doen je iets niet goed. Ook in de kwali matig.
Verstappen - 8. Na veel problemen in de trainingen zich prima herpakt in de kwalificatie en het uiterste uit de auto, de banden en de race gehaald. Heel goed.
Massa - 7.5. Ben geen Massa fan maar als 'oude man' heeft hij het prima gedaan.
Perez - 8. Talent Ocon ruim verslagen in de kwalficitatie en een goede P7 naar huis gebracht.
Sainz - 7 Beetje onopvallend maar verder prima race.
Kvyat - 7.5 Naar mijn mening iets sterker dan Sainz dit weekend.
Ocon - 7.5. Redelijke kwalificatie maar goede race en mooie inhaalactie op een gehandicapte McLaren. Eerste punt voor hem, gaan we nog meer van horen.
Grootste tegenvallers dit weekend. Magnussen, nu voor de derde keer krijgt hij de kans in F1 maar weet het weer te verprutsen so far. Erg slecht optreden. Stroll is al genoemd, geen groot talent en debuut komt veel te vroeg. En dan Jolyon Palmer. Rijdt eerst zijn auto zelf de muur in en zeikt dan de rest van het weekend zijn (volgens hem) slecht gerepareerde auto compleet af. Zo maak je wel vrienden in het team. Laatste seizoen dat we hem bij Renault zien, dat is wel zeker.
Op naar China. Dan gaan we meer antwoorden krijgen.

Ik heb iets met Melbourne en dit circuit. Twee jaar geleden nog maar was ik in Melbourne, voor Max' eerste Formule 1 weekend. Toen al indrukwekkend onderweg en nu, nog maar 2 jaar verder is het één van de grote mannen in de sport. Het kan hard gaan. Toevallig was ik afgelopen november wederom in Melbourne, dus even een rondje door Albert Park gelopen toen. Altijd leuk om te kijken hoe het 'circuit' (normaal gewoon openbare weg) er dan bij ligt.

Het is een aparte baan met vaak aparte uitslagen. Saubers die ineens dik punten binnenhalen of Haas die vorig jaar bij het debuut gelijk flink wist te scoren.
Grootste verrassing dit weekend was dat Ferrari er echt goed bij zat en het Mercedes echt lastig wist te maken. En Red Bull is inderdaad het derde team. Wisten we stiekem al een beetje maar je hoopt toch op een konijn uit Newey's hoed. Maar nee, we moeten nog even geduld hebben. De RB13, (un)lucky for some aldus Red Bull. Voorlopig vooral unlucky voor henzelf en dan met name voor Dan Ricciardo. Als thuisrijder kwam hij erachter dat de nieuwe auto's kunnen bijten. Daarna ging het van kwaad tot erger voor hem.
Max reed een snaarstrakke race. Ietwat onopvallend maar zijn racepace was behoorlijk goed evenals zijn bandenmanagement, iets waar Mercedes zich op verkeek toen ze Hamilton vrij vroeg naar binnen haalden. Ze hadden niet verwacht dat Max nog zo lang door kon rijden met als gevolg dat Hamilton klem kwam te zitten achter 'that guy'. Waar het gebrek aan snelheid in de kwalificatie overduidelijk was (1,3 seconde achter de pole, auw) was het in de race een stuk beter. Gemiddeld een halve seconde per ronde achter winnaar Vettel, dat lijkt er al meer op.
Het meest verontrustende punt aan de huidige F1 is echter wel het gebrek aan inhaalacties. Ik las ergens dat het er vorig jaar 37 waren op Albert Park, dit jaar 5... Het is nog te vroeg om te oordelen maar na Bahrein hebben we 2 'echte' circuits gehad en is het te hopen dat we op dit vlak meer actie(s) hebben gezien. Anders kan het wel eens een saai seizoen worden. Zelfs met DRS bleek het op Albert Park al lastig om een voorganger te passeren. Afwachten dus hoe zich dit gaat ontwikkelen.
Man van de wedstrijd is natuurlijk Seb Vettel. Van 'whining' in 2016 naar 'winning' in 2017. Goed voor de sport, goed voor hem en goed voor Ferrari. Enorm knap hoe ze Mercedes hebben weten te verslaan. Teamgenoot Kimi was in tegenstelling tot Vettel helemaal nergens. En mooi dat Mercedes onder druk stond, dan zie je gelijk dat ook de 'killer' Hamilton zenuwachtig begint te worden. Zijn ze niet meer gewend daar, tegenstand waarbij iemand anders het tempo bepaalt. Dan sluipen er foutjes in, hoor je onzekerheid op de boordradio, slaat Toto Wolff met de vuist op tafel en moeten ze strategieën omgooien. Top! Het lijkt er sowieso op dat de Mercedes wat minder lief is voor de banden dan de Ferrari en Red Bull, dat is een interessant gegeven voor de rest van het jaar.
Verdere punten die opvielen. Het debuut van Lance Stroll komt echt te vroeg. Teveel fouten in de tests en ook niet handig om de Williams in FP3 tegen de muur te zetten. Fouten kunnen gebeuren en zijn onderdeel van het leerproces maar de snelheid lijkt er ook niet te zijn. Je ziet het ook onboard, zenuwachtig stuurgedrag en hij laat overal een halve meter asfalt liggen. De auto lijkt voorlopig hem te rijden in plaats van andersom. Met geld kun je bijna alles kopen behalve talent. Die jongen had eerst nog 2 jaartjes GP2 moeten doen (maar dat durfden ze niet aan want ook in GP2 kun je geen overwinningen 'kopen' zoals in F3).
En McLaren Honda, wat moeten die zich schamen. Honda is er eigenhandig verantwoordelijk voor dat de carrière van wereldtopper Alonso als een nachtkaars uit dreigt te raken. Werkelijk beschamend, wat voor wanprestatie zij daar leveren. En Vandoorne moet er ook al om denken, ook zijn carrière raakt hierdoor beschadigd als dit niet snel beter wordt. Het werd nog ietwat verbloemd door de briljante race van Alonso maar feitelijk zijn ze gewoon het langzaamste team momenteel, nog achter Sauber...
Ocon deed het prima, net als Giovinazzi (die ik sowieso liever in die auto zie dan Wehrlein). Er hoort gewoon een Italiaanse rijder in de sport dus hopelijk zien we hem nog vaker terug.
Klein rapportje dan maar voor de top 10 rijders. Uiteraard geheel mijn mening en je hoeft het er niet mee eens te zijn.

Vettel - 9,5. Gewoon topweekend en eigenhandig (met een beetje hulp van Der Max

Hamilton - 8. Tot en met de kwalificaties de beste maar in de race niet overtuigend en ietwat onzeker.
Bottas - 8. Prima 'debuut' bij Mercedes. Niet spectaculair maar heeft gedaan wat hij moest doen. Beetje Rosberg-achtig.
Raikkonen - 5. Als je teammaat wint en jij finisht op ruim een halve minuut in dezelfde auto, dan doen je iets niet goed. Ook in de kwali matig.
Verstappen - 8. Na veel problemen in de trainingen zich prima herpakt in de kwalificatie en het uiterste uit de auto, de banden en de race gehaald. Heel goed.
Massa - 7.5. Ben geen Massa fan maar als 'oude man' heeft hij het prima gedaan.
Perez - 8. Talent Ocon ruim verslagen in de kwalficitatie en een goede P7 naar huis gebracht.
Sainz - 7 Beetje onopvallend maar verder prima race.
Kvyat - 7.5 Naar mijn mening iets sterker dan Sainz dit weekend.
Ocon - 7.5. Redelijke kwalificatie maar goede race en mooie inhaalactie op een gehandicapte McLaren. Eerste punt voor hem, gaan we nog meer van horen.
Grootste tegenvallers dit weekend. Magnussen, nu voor de derde keer krijgt hij de kans in F1 maar weet het weer te verprutsen so far. Erg slecht optreden. Stroll is al genoemd, geen groot talent en debuut komt veel te vroeg. En dan Jolyon Palmer. Rijdt eerst zijn auto zelf de muur in en zeikt dan de rest van het weekend zijn (volgens hem) slecht gerepareerde auto compleet af. Zo maak je wel vrienden in het team. Laatste seizoen dat we hem bij Renault zien, dat is wel zeker.
Op naar China. Dan gaan we meer antwoorden krijgen.

-
OnlineLuco
- Berichten: 29419
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: F1 seizoen 2017
Achteraf is alles makkelijker, hij moet het live doen met een schermpje van een paar inch en wat monitoren met data als die mazzel heeft.
Het is iig stukken beter dan sommige commentatoren bij eurosport ed.
De enige zender die het naar mijn mening perfect voor elkaar heeft is sky, maar ik denk dat olav en consorten met het budget van sky ook een stuk beter worden.
-
- Berichten: 8315
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
- Locatie: 036
Re: F1 seizoen 2017
Olav snapt er gewoon niet veel/genoeg van om goed te zijn in wat hij doet. Alleen al de eerste race van Max vorig jaar in de RB was het fout op fout maar wel gaaf enthousiasme. Ik keek via rtl, ook dom gelul om het wat spannender te maken maar het was gewoonweg slecht/saai en een hele slechte voorbode.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: F1 seizoen 2017
Leuk verhaal Wouter ! Was jij niet vorig jaar op Melbourne ? Vliegt de tijd dan zo snel ?
Wat is er verder in negatieve zin dan precies veranderd in de reglementen dat het inhalen lastig is en die 1 en 2 sec afstand opmerkingen volg ik ook niet helemaal ?
Wat is er verder in negatieve zin dan precies veranderd in de reglementen dat het inhalen lastig is en die 1 en 2 sec afstand opmerkingen volg ik ook niet helemaal ?
-
- Berichten: 652
- Lid geworden op: 15 feb 2011, 16:34
- Locatie: ZO Brabant
Re: F1 seizoen 2017
Inhalen lasti....dittum: https://www.autobahn.eu/3487/vijf-reden ... lijker-is/
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: F1 seizoen 2017
Wouter,
Puike analyse weer.
Ik vond het een super saaie race wat 100% komt door de nieuwe reglementen. Als Hamilton had gewonnen was dat ook het gesprek na de race geweest. De sport heeft hier veel geluk gehad dat Vettel heeft gewonnen en daardoor is deze blamage (voor nu) onder de tafel gebleven.
Ik heb de nieuwe reglementen ook nooit echt begrepen. Iedereen met een beetje verstand begrijpt toch dat meer grip door banden en vleugels het inhalen veel lastiger maakt. Dat weten we al 50 jaar en kwam tijdens de race ook naar voren. Max bijvoorbeeld, die had een super start en kwam naast Kimi uit T1 maar miste tractie omdat Bottas die daarvoor reed de aero verstoorde. Nou die reed er echt een heel stuk voor hoor. Dat geloof je toch niet. En heb je Lance Strol gezien die maar niet op de bumper van Gio kwam uit de laaste bocht en er daardoor niet voorbij kwam. Om het dan nog iets leuker te maken zou je banden moeten hebben die hard slijten. Maar nee hoor. Bijna het hele veld deed een 1 stopper.
Dit seizoen wordt zonder flinke ingrepen een saaie optocht. Let maar op.
Puike analyse weer.
Ik vond het een super saaie race wat 100% komt door de nieuwe reglementen. Als Hamilton had gewonnen was dat ook het gesprek na de race geweest. De sport heeft hier veel geluk gehad dat Vettel heeft gewonnen en daardoor is deze blamage (voor nu) onder de tafel gebleven.
Ik heb de nieuwe reglementen ook nooit echt begrepen. Iedereen met een beetje verstand begrijpt toch dat meer grip door banden en vleugels het inhalen veel lastiger maakt. Dat weten we al 50 jaar en kwam tijdens de race ook naar voren. Max bijvoorbeeld, die had een super start en kwam naast Kimi uit T1 maar miste tractie omdat Bottas die daarvoor reed de aero verstoorde. Nou die reed er echt een heel stuk voor hoor. Dat geloof je toch niet. En heb je Lance Strol gezien die maar niet op de bumper van Gio kwam uit de laaste bocht en er daardoor niet voorbij kwam. Om het dan nog iets leuker te maken zou je banden moeten hebben die hard slijten. Maar nee hoor. Bijna het hele veld deed een 1 stopper.
Dit seizoen wordt zonder flinke ingrepen een saaie optocht. Let maar op.
-
- Berichten: 1017
- Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02
Re: F1 seizoen 2017
Het zit hem in de aerodynamica, die had veel simpeler gemoeten. Extra mechanische grip is altijd welkom, dan kan je veel dichter volgen achter een andere auto zonder dat je banden meteen oververhitten.
-
OnlineLuco
- Berichten: 29419
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: F1 seizoen 2017
Vleugels veel kleiner en een betere bodem, probleem opgelost
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: F1 seizoen 2017
Martin Brundle is het redelijk met mij eens en kan het ook nog eens prima verwoorden.
Finally the long-awaited and highly anticipated 2017 Formula 1 season is underway. For the first time in years, it appears we are going to be rewarded with a season not dominated by one team.
There will be a development war at every race of course, especially now there is close inter-team competition, but in my experience, good cars are good cars all season long and at all types of circuit.
The grid looked a bit skinny with 20 contenders, or sadly only 19 with Daniel Ricciardo's Red Bull parked in the garage with gearbox gremlins from where he would eventually emerge two laps down.
Let's look at the positives first. Every driver is getting out of the car with a smile on their face and saying they're much more fun and challenging to drive, and that they can really attack the track.
This is backed up by the Pirelli tyres fundamentally changing behaviour. While previous specs would have given up more than two tenths of a second in performance every lap, the 2017 tyres degrade nearer 0.075 per lap on average. This means that as the cars burned through their fuel loads, the lap times became faster over a stint, like the Bridgestone days.
Many drivers did their fastest laps near the end of the race and they will now push harder earlier to make sure they are using the full potential over the life of the tyres.
Even more importantly, the tyres don't fry up and melt beyond recovery if the drivers spin up the rears or slide around. Once again this will encourage them to increasingly push.
Given the difficulty in overtaking - more of which later - I also perceived that the drivers enjoyed the extra mechanical and aerodynamic grip in the first few corners and laps to have a go. It was pretty frantic.
The upside of all this means that driving style, race strategy and overriding conversation will no longer be totally dominated by tyres. The downside is that we've lost a significant variable.
This will also mean that a grid penalty or poor start will become increasingly painful because teams can't change strategy with racey multiple pit-stops to bring their driver back into play.
Once the race pattern settled down, it was very evident that, despite following relatively closely, Sebastian Vettel was more comfortable in his Ferrari than Lewis Hamilton was in his Mercedes. Lewis was on the radio clearly struggling to maintain such pace as they pulled a little clear of Valtteri Bottas in his first race for Merc.
It's easy to say that Ferrari got lucky when Hamilton pitted for his only stop for fresh tyres and came out behind Max Verstappen, and then lost time. But they earned that right by being so fast and able to pit at a more productive time in terms of traffic.
As an aside, I wouldn't normally expect to write that Verstappen being slow cost somebody a race victory...Red Bull didn't have a great weekend and these regulations were supposed to play into their hands.
It was common to see tyres doing more than 30 laps of the expected 58-lap race and indeed Dany Kvyat managed 34 on his ultrasofts and he wasn't exactly sliding around as if he was on ball bearings. Stoffel Vandoorne managed 46 laps on his two steps harder 'softs'.
Vettel sailed to a comfortable victory as Bottas impressively reeled in Hamilton but ultimately had to settle for third. Kimi Raikkonen suffered initially with understeer and was a steady fourth, while Verstappen drove the wheels of his Red Bull and made a choice of supersofts work very well.
Even so, Red Bull were the best part of half a minute behind a cruising Ferrari and they have much work to do.
Fernando Alonso attacked every braking zone and apex with his usual verve, despite his woefully underpowered Honda engine, until his McLaren cried enough. I understand his patience is already waning quickly.
And there isn't much else to say. There were clusters of cars here and there having fun but without much changing of position. The lap times weren't especially impressive, 1.7 seconds faster in qualifying and 2.4 in the race than last year, albeit with less pit stops for fresh tyres.
In a normal year of development without the enormous cost and hype of the new cars I would expect the teams to have found half of that anyway.
The drivers had clearly prepared physically well for the highly anticipated challenges but they hardly looked battered and troubled at the end of the race or on the plane on the way home. This is not surprising given the lap times were not significantly faster.
Trackside, the cars were visibly faster though, particularly through the mid corner and especially in slow braking and traction areas where the greater mechanical and aero grip really calmed them down, and so generating more forward than sideways action. I'm not surprised they are much more satisfying to drive.
Now with 105kgs of fuel available and the extra formation lap after a clumsy grid form-up due to Ricciardo's car missing and an errant warning light in race control, fuel saving was not a key feature.
Now the elephant in the room. Overtaking. First, let's remember it is Albert Park and it's a sample of one for the 2017 cars so far. The brief for the these cars was to go 3-5 seconds a lap faster. Improved overtaking was never at any point one of the key objectives.... I didn't make that up.
The race was won in the pits, there was no overtake for track position. Yes, I know it's often been like that but we want it changed. Many drivers were saying after practice that following another car was very difficult. If you load up the upper surfaces of a racing car with 100 aerofoils, turning vanes and strakes, this is no surprise.
We know that wet races are often very exciting with limited grip, when they are 20 seconds per lap slower. We know that MotoGP can be very exciting, and they lap nearly half a minute slower. It's not purely about speed. Cars often look fastest when they are sliding around and/or side by side.
The teams have worked to the wrong brief, the cars have become too heavy, too quiet, too complex and expensive, and too aero dependent.
We've wasted billions of dollars on this tech fest. Other tracks will generate better racing, and I'm relishing a Ferrari and Mercedes duel with hopefully Red Bull joining in, but Ross Brawn and his team have a critical job ahead of them and we can't wait until 2021 for the solution.
One early fix might be to mandate two pit-stops but that would require unanimity from the teams for this season, although I'm not entirely sure that would change much except for some variability.
Let's see what Shanghai and Bahrain bring.
Finally the long-awaited and highly anticipated 2017 Formula 1 season is underway. For the first time in years, it appears we are going to be rewarded with a season not dominated by one team.
There will be a development war at every race of course, especially now there is close inter-team competition, but in my experience, good cars are good cars all season long and at all types of circuit.
The grid looked a bit skinny with 20 contenders, or sadly only 19 with Daniel Ricciardo's Red Bull parked in the garage with gearbox gremlins from where he would eventually emerge two laps down.
Let's look at the positives first. Every driver is getting out of the car with a smile on their face and saying they're much more fun and challenging to drive, and that they can really attack the track.
This is backed up by the Pirelli tyres fundamentally changing behaviour. While previous specs would have given up more than two tenths of a second in performance every lap, the 2017 tyres degrade nearer 0.075 per lap on average. This means that as the cars burned through their fuel loads, the lap times became faster over a stint, like the Bridgestone days.
Many drivers did their fastest laps near the end of the race and they will now push harder earlier to make sure they are using the full potential over the life of the tyres.
Even more importantly, the tyres don't fry up and melt beyond recovery if the drivers spin up the rears or slide around. Once again this will encourage them to increasingly push.
Given the difficulty in overtaking - more of which later - I also perceived that the drivers enjoyed the extra mechanical and aerodynamic grip in the first few corners and laps to have a go. It was pretty frantic.
The upside of all this means that driving style, race strategy and overriding conversation will no longer be totally dominated by tyres. The downside is that we've lost a significant variable.
This will also mean that a grid penalty or poor start will become increasingly painful because teams can't change strategy with racey multiple pit-stops to bring their driver back into play.
Once the race pattern settled down, it was very evident that, despite following relatively closely, Sebastian Vettel was more comfortable in his Ferrari than Lewis Hamilton was in his Mercedes. Lewis was on the radio clearly struggling to maintain such pace as they pulled a little clear of Valtteri Bottas in his first race for Merc.
It's easy to say that Ferrari got lucky when Hamilton pitted for his only stop for fresh tyres and came out behind Max Verstappen, and then lost time. But they earned that right by being so fast and able to pit at a more productive time in terms of traffic.
As an aside, I wouldn't normally expect to write that Verstappen being slow cost somebody a race victory...Red Bull didn't have a great weekend and these regulations were supposed to play into their hands.
It was common to see tyres doing more than 30 laps of the expected 58-lap race and indeed Dany Kvyat managed 34 on his ultrasofts and he wasn't exactly sliding around as if he was on ball bearings. Stoffel Vandoorne managed 46 laps on his two steps harder 'softs'.
Vettel sailed to a comfortable victory as Bottas impressively reeled in Hamilton but ultimately had to settle for third. Kimi Raikkonen suffered initially with understeer and was a steady fourth, while Verstappen drove the wheels of his Red Bull and made a choice of supersofts work very well.
Even so, Red Bull were the best part of half a minute behind a cruising Ferrari and they have much work to do.
Fernando Alonso attacked every braking zone and apex with his usual verve, despite his woefully underpowered Honda engine, until his McLaren cried enough. I understand his patience is already waning quickly.
And there isn't much else to say. There were clusters of cars here and there having fun but without much changing of position. The lap times weren't especially impressive, 1.7 seconds faster in qualifying and 2.4 in the race than last year, albeit with less pit stops for fresh tyres.
In a normal year of development without the enormous cost and hype of the new cars I would expect the teams to have found half of that anyway.
The drivers had clearly prepared physically well for the highly anticipated challenges but they hardly looked battered and troubled at the end of the race or on the plane on the way home. This is not surprising given the lap times were not significantly faster.
Trackside, the cars were visibly faster though, particularly through the mid corner and especially in slow braking and traction areas where the greater mechanical and aero grip really calmed them down, and so generating more forward than sideways action. I'm not surprised they are much more satisfying to drive.
Now with 105kgs of fuel available and the extra formation lap after a clumsy grid form-up due to Ricciardo's car missing and an errant warning light in race control, fuel saving was not a key feature.
Now the elephant in the room. Overtaking. First, let's remember it is Albert Park and it's a sample of one for the 2017 cars so far. The brief for the these cars was to go 3-5 seconds a lap faster. Improved overtaking was never at any point one of the key objectives.... I didn't make that up.
The race was won in the pits, there was no overtake for track position. Yes, I know it's often been like that but we want it changed. Many drivers were saying after practice that following another car was very difficult. If you load up the upper surfaces of a racing car with 100 aerofoils, turning vanes and strakes, this is no surprise.
We know that wet races are often very exciting with limited grip, when they are 20 seconds per lap slower. We know that MotoGP can be very exciting, and they lap nearly half a minute slower. It's not purely about speed. Cars often look fastest when they are sliding around and/or side by side.
The teams have worked to the wrong brief, the cars have become too heavy, too quiet, too complex and expensive, and too aero dependent.
We've wasted billions of dollars on this tech fest. Other tracks will generate better racing, and I'm relishing a Ferrari and Mercedes duel with hopefully Red Bull joining in, but Ross Brawn and his team have a critical job ahead of them and we can't wait until 2021 for the solution.
One early fix might be to mandate two pit-stops but that would require unanimity from the teams for this season, although I'm not entirely sure that would change much except for some variability.
Let's see what Shanghai and Bahrain bring.
- Hielke
- Berichten: 11639
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: F1 seizoen 2017
Brundle weet ook wel dat dit onzin uitspraken zijn. Dergelijke uitingen komen uit de koker van de organisatie. "Vooral zeggen dat de huidige auto's fantastische rijmachines zijn coureurs, dat trekt de fans weer aan!". Quatsch!!! Meer mechanische en aerodynamische grip resulteren niet in fijner rijdende auto's. Je haalt er juist de uitdaging mee uit het rijden. Mindere rijders zouden er kleine voordelen uit kunnen halen, de betere rijders floreren juist met zo weinig mogelijk mechanische en aerodynamische grip. De auto's zijn dan levendiger en moeilijker te rijden, als goede rijder wordt je dan voor je kwaliteiten middels betere rondetijden beloond. Dat is "more fun and challenging to drive".Reind schreef: 29 mar 2017, 10:08
Let's look at the positives first. Every driver is getting out of the car with a smile on their face and saying they're much more fun and challenging to drive, and that they can really attack the track.
Given the difficulty in overtaking - more of which later - I also perceived that the drivers enjoyed the extra mechanical and aerodynamic grip in the first few corners and laps to have a go. It was pretty frantic.
Maar we hebben nog maar een enkele race gehad, even afwachten nog.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten