Tips voor de beginnende zzp'er

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Luco

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Luco » 09 aug 2013, 18:13

Bram,

Nu kan ik ff niks, maar als ik weer ergens aan de gang ben zal ik eens kijken.
Ken ook nog wel een aannemer, als die eens zon klus heeft zal ik eens kijken of we ze een paar weken kunnen laten rekenen en dan de opdracht aan een ander geven :tooth:

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 09 aug 2013, 18:21

:mrgreen:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 09 aug 2013, 18:25

Misschien nog wel belangrijker dan al het andere. Stel je algemen voorwaarden vooraf goed ter hand. Anders zijn ze waardeloos.

Luco

Bericht door Luco » 09 aug 2013, 18:33

Petrolhead Tom schreef:Misschien nog wel belangrijker dan al het andere. Stel je algemen voorwaarden vooraf goed ter hand. Anders zijn ze waardeloos.

Yeps, als ik voor particulieren werk moeten ze de algemene voorwaarden ondertekenen, doen ze dat niet, jammer zoek maar een ander.

Bram

Bericht door Bram » 09 aug 2013, 18:38

Petrolhead Tom schreef:Misschien nog wel belangrijker dan al het andere. Stel je algemen voorwaarden vooraf goed ter hand. Anders zijn ze waardeloos.
Die zijn duidelijk hierin, of doel je daar niet op?

Luco

Bericht door Luco » 09 aug 2013, 18:46

Bram schreef:
Die zijn duidelijk hierin, of doel je daar niet op?

Bram, consument is beschermd, als die bv zegt ik heb ze nooit gehad, in principe moet je ze afgeven aan de klant, ze op de site zetten is niet voldoende.
Ik laat particulieren ervoor tekenen dat ze ze gelezen hebben.

Ik neem aan dat de klanten een overeenkomst bij je tekenen?
Ik zou dan nog duidelijk vermelden dat ze door het tekenen ook verklaren dat ze de algemene voorwaarden voor verhuur hebben gelezen.

En ze moeten gedeponeerd zijn bij de kvk.

Bram

Bericht door Bram » 09 aug 2013, 18:53

Dat is nog wel een goed idee, om die te laten tekenen. Dat zou dan dus in tweevoud moeten.

Op dit moment krijgen de klanten alleen de factuur mee, verder niks.

hanske

Bericht door hanske » 09 aug 2013, 20:03

Waarom voor de tweede keer het wiel uitvinden, kijk naar hoe "de grote jongens" het doen (Boels, BoRent etc).
Geloof me, zij hebben alles juridisch (zo goed als) dicht getimmerd. Wanneer je daar iets huurd staan de algemene voorwaarden op de achterkant van de huurovereenkomst en bij ondertekening geeft de klant aan zichzelf hiervan op de hoogte te hebben gesteld. Waar zij veel geld mee verdienen is door er een schade afkoop regeling bij te verkopen, dit kost 10% van het totaal huur bedrag en die risico's dragen zij zelf. Een groot aantal klanten vind het een veilige gedachten dat hun huurwaar verzekerd is, juist die klanten zijn het die het door hun gehuurde (bijna) altijd onbeschadigd terug brengen. Een enkeling daar gelaten natuurlijk.

Als de schade afkoop regeling "de grote jongens" geld zou kosten boden zij dit natuurlijk niet aan!

:thumbup:

Luco

Bericht door Luco » 09 aug 2013, 20:42

Bram schreef:Dat is nog wel een goed idee, om die te laten tekenen. Dat zou dan dus in tweevoud moeten.

Dan kan ik je nu al vertellen dat als een klant spullen beschadigd terugbrengt en jij de borg niet terug geeft en de klant stapt naar de rechter dat je verliest en dat als je in het geval van deze klant je je geld nooit zal krijgen en je verliest dan op 1 zinnetje, meneer de rechter, algemene voorwaarden?? die heb ik van de verhuurder nooit gehad.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 09 aug 2013, 21:14

Luco schreef:
Bram schreef:Dat is nog wel een goed idee, om die te laten tekenen. Dat zou dan dus in tweevoud moeten.

Dan kan ik je nu al vertellen dat als een klant spullen beschadigd terugbrengt en jij de borg niet terug geeft en de klant stapt naar de rechter dat je verliest en dat als je in het geval van deze klant je je geld nooit zal krijgen en je verliest dan op 1 zinnetje, meneer de rechter, algemene voorwaarden?? die heb ik van de verhuurder nooit gehad.
Iets zegt mij dat Luco door schade en schande wijs geworden is. Want hij heeft helemaal gelijk. :thumbup:

Luco

Bericht door Luco » 09 aug 2013, 21:45

Helaas heb ik inderdaad (buiten mijn eigen wil om) een paar keer de gang naar de rechter meegemaakt.
Zowel als klant en ook als leverancier/zelfstandige.
Door goed de zaken te documenteren en een goede voorbereiding gelukkig geen schade van geleden, maar leuk is anders.

Consumenten zijn wel heel erg beschermd naar mijn mening een beetje te erg beschermd, dat is ook de reden waarom ik bijna niet voor particulieren werk.

Bram

Bericht door Bram » 10 aug 2013, 00:37

In dit geval heeft de particulier op naam van zijn bedrijf gehuurd en geniet die daardoor minder bescherming, maar dat maakt jouw tips uiteraard niet minder waardevol Luco. Jij en alle anderen die meedenken en adviezen geven ben ik dankbaar :) Ik ga hier de komende week mee aan de slag en in overleg met de franchisegever, aangezien ik van mening ben dat hij hier ook een rol in moet spelen.

Luco

Bericht door Luco » 10 aug 2013, 07:15

:thumbup:

Als die als bedrijf heeft gehuurd gaat mijn verhaal niet op inderdaad, maar 95% van je huurders zijn particulier neem ik aan.
Ik zou ook nadenken over een rechtsbijstand (zakelijk)

D20VT

Bericht door D20VT » 10 aug 2013, 08:57

Zou de facturen idd tweezijdig prinen met de algemene voorwaarden achterop. 1 kopie mee en 1 zelf houden.

Kopie maken bij ophalen van legitimatie en bankpasje

En beter goed gejat dan slecht verzonnen met een beetje knip en plakkers moet je toch een aardig voorwaarden lijstje kunnen maken

Voorbeeld:

http://www.cateringstegeman.nl/tenthuurvoorwaarden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.boels.nl/assets/uploads/file ... ONS_NL.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.borent.nl/voorwaarden/verhuurvoorwaarden" onclick="window.open(this.href);return false;

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 10 aug 2013, 10:08

Algemene voorwaarden, vooraf apart laten tekenen anders zijn ze waardeloos. Alleen op de achterkant printen is niet voldoende.

dvh

Bericht door dvh » 10 aug 2013, 10:29

Voorwaarden of niet.
Als ze niet betalen moet je alsnog actie ondernemen.

Een rechtszaak kost teveel tijd en geld. Zeker op dit soort bedragen. Wat dreigbrieven van een deurwaarder kan helpen.

Werkt dat niet? Afschrijven. Leerproces. Betreft dat eens met Rico. Is het allemaal niet waard. Principes kosten geld en een hoop frustratie. Energie kun je beter in positieve dingen steken.

Nu ben ik gezegend met een karakter- en principeloze persoonseigenschappen. Dat scheelt. Maar soms moet je ff slikken en weer doorgaan.

zeg ik thuis ook wel eens..

:D

Bram

Bericht door Bram » 13 aug 2013, 14:03

Ik ben ondertussen weer in Nederland en ga nog even in overleg met de franchiser over zowel de AV, een 'standaard' huurcontract franchise breed alsmede deze zaak. Ik heb er eigenlijk helemaal geen zin meer in :?

Luco

Bericht door Luco » 13 aug 2013, 14:44

Tja Bram, meestal gaat het leven van een ondernemer niet over rozen.

Bram

Bericht door Bram » 13 aug 2013, 14:55

:mrgreen:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 13 aug 2013, 16:25

Kap ermee nu 't nog kan Bram, dit wordt serieus niks lees ik wel. Wat jij nu post en vertelt stelt geen ruk voor tov wat jou nog te wachten staat(jammergenoeg)....

Tja...

Bram

Bericht door Bram » 13 aug 2013, 17:01

Ik stuur wel een mailtje met de vraag of hij een goede brandverzekering heeft :tooth:

Niall

Bericht door Niall » 13 aug 2013, 21:04

Bram schreef:Ik stuur wel een mailtje met de vraag of hij een goede brandverzekering heeft :tooth:
Beter is om met de tiplijn van de douane te bellen, die houden van BPM ontduikers met zijn Duits kenteken :)

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 14 aug 2013, 11:18

Niall schreef:
Bram schreef:Ik stuur wel een mailtje met de vraag of hij een goede brandverzekering heeft :tooth:
Beter is om met de tiplijn van de douane te bellen, die houden van BPM ontduikers met zijn Duits kenteken :)
Niet doen...

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 14 aug 2013, 11:27

Robin, je doelt op het type volk waarmee (je verwacht) hij mee te maken heeft/krijgt?

RVV

Bericht door RVV » 14 aug 2013, 11:33

Robin schreef:
Niall schreef:
Niet doen...
Mee eens..

Plaats reactie